Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Muzyczne pory roku – Jesień 2020

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne pory roku – Jesień”, który odbędzie się 24 września 2020 o godz. 17.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. A. Fredry 8).

Podczas recitalu fortepianowego Igora Torbickiego, specjalizującego się w wykonywaniu muzyki współczesnej, usłyszymy utwory z cyklu Miniatury Władysława Słowińskiego, Eclosion Carlosa E. Malcolma, Dwie inskrypcje dla Witolda Lutosławskiego Jerzego Bauera, Etiudy na fortepian Artura Cieślaka, Hommage à J. S. Bach Romualda Twardowskiego.

Ponadto odbędą się prawykonania kompozycji Pawła Kwapińskiego, Jana Oleszkowicza i Anny Ignatowicz-Glińskiej. W Espressioni Paweł Kwapiński wykorzystał wirtuozowskie techniki gry na klawiaturze oraz wewnątrz instrumentu. Zasób środków pianistycznych stanowi tu więc swoistą syntezę wirtuozerii tradycyjnej i awangardowej. Cykl miniatur na fortepian Genotypy Jana Oleszkowicza powstał z myślą o koncercie „Muzyczne pory roku – Jesień”. Materiał dźwiękowy wykorzystany w miniaturach oparty jest na odpowiednio dobranych i przetwarzanych skalach oraz permutacjach rytmicznych, tworzących specyficzne „łańcuchy” brzmieniowe, charakterystyczne dla każdej z miniatur. Utwór nAdAl Anna Ignatowicz-Glińska zadedykowała kompozytorowi, improwizatorowi i pianiście Ryszardowi Alzinowi (tytuł jest kalamburem incipitów imienia Anna i nazwiska Alzin). Kompozycja traktuje o snuciu… Kształtowanie narracji to snucie dygresji na marginesie „tematu” (struktury repetytywnej), oraz wysnuwanie z tegoż tematu konsekwencji, migrujących w inne rejony estetyczne.

Wstęp wolny (w maseczkach).

Transmisja online koncertu dostępna będzie pod adresem https://www.youtube.com/channel/uce2h6r9a9okgrsu2fuem0rw 

Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczecin | III MDF Festival

MDFMUSIC.DESIGN.FORM Festival powraca do Filharmonii w Szczecinie. Od 23 do 27 września 2020 czekają nas niezwykłe doznania podczas trzeciej edycji festiwalu, który w tym roku skupi się na otaczających nas dźwiękach i stworzy z nich muzyczne i wizualne pejzaże.

Trzecia edycja MUSIC.DESIGN.FORM Festival to właśnie dźwiękowe pejzaże – soundscapes. Czekają nas koncerty, które będą transmitowane także online, przeniosą nas do świata dźwięków inspirowanych przyrodą bądź przywodzącą na myśl wędrówkę przez miejską dżunglę, górskie szlaki albo bezkresny ocean. Przedpremierowo zabrzmi najnowszy, inspirowany naturą, projekt muzyczny Hani Rani i Dobrawy Czocher, jak co roku zagra także Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, która zaprezentuje barwny i obrazowy program.

Młodzież podczas dwudniowych warsztatów wprowadzona zostanie w świat dźwięków miasta, z których powstanie ich wspólna kompozycja, a jej premiera odbędzie się podczas plenerowego koncertu.

Nie zabraknie wystaw, miejskiego spaceru, DJskiego live setu, dźwiękowej instalacji online oraz efektownej iluminacji budynku, która znów zmieni się w płótno intrygujące barwną wizualizacją. Przede wszystkim zaś Festiwal umożliwi oderwanie się od codzienności i poznanie frapujących dźwiękowych pejzaży.

Szczegółowy program – na stronie https://mdf.filharmonia.szczecin.pl/pl

Katarzyna Plater-Zyberk

Nie bój się improwizować z Jarosławem Siwińskim i Grzegorzem Ociepką

Nie boj sie improwizowacAgencja Muzyczna Art Deco Group zaprasza dzieci w wieku 7–12 lat uczące się gry na instrumentach lub śpiewające do udziału w warsztatach „Nie bój się improwizować!”. Warsztaty są bezpłatne i będą odbywać się codziennie online w dniach 21–24 września 2020 dla dwóch grup o godz. 16.00 i 17.30.

Uczestnicy będą rozwijać swoją kreatywność i nieszablonowe myślenie o muzyce pod kierunkiem kompozytora i pianisty Jarosława Siwińskiego oraz aktora i reżysera sztuk dla dzieci Grzegorza Ociepki.

Warsztaty łączą wiele elementów. Prowadzący rozmawiają z dziećmi m.in. o muzyce współczesnej, zasadach i sposobach improwizacji, ilustrując te tematy muzycznymi przykładami. Prowadzą ćwiczenia i zabawy, które pomagają dzieciom łatwiej przyswoić przekazywaną wiedzę. Bardzo ważnym w niniejszym projekcie jest wspólne muzykowanie i współdziałanie w grupie, dlatego dzieci uczestniczą w zajęciach ze swoimi instrumentami i czynnie improwizują pod kierownictwem prowadzących.

Każdy cykl warsztatów „Nie bój się improwizować!” obejmuje prowadzone online 4 zajęcia (po ok. 45 min.) i 1 koncert (ok. 40 min.) prezentujący efekty pracy z uczestnikami, który odbywa się w formie stacjonarnej w Warszawie. 10 października w Warszawie odbędą się dwa koncerty w Quality Studio – recording and sound production, transmitowane na żywo na Facebooku z udziałem uczestników i ich mentorów.

Warsztaty są otwarte tylko dla uczestników i ich opiekunów. Uczestników zgłaszają ich rodzice lub opiekunowie prawni wyłącznie poprzez formularz na stronie http://artdecogroup.eu/formularz-zgloszeniowy-nbsi-2020/ Do formularza należy dołączyć plik wideo prezentujący grę lub śpiew uczestnika warsztatów (program dowolny, max. 5 MB).

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

III Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier w Żeliszewie Podkościelnym i Cegłowie

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki" zaprasza 20 września 2020 na wydarzenia w ramach tegorocznego cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier". Koncerty zatytułowane „Prawykonanie” i „Taniec po strunach” odbędą się w Żeliszewie Podkościelnym i Cegłowie.

Czas sztukiW kościele św. Trójcy w Żeliszewie Podkościelnym o godz. 12.00 wystąpią rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie akordeonista Klaudiusz Baran oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet. Zabrzmią dzieła Johanna Sebastiana Bacha i Arcangela Correllego. Ponadto odbędzie się prawykonanie kompozycji Bartosza Kowalskiego Mini Magnificat, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert „Taniec po strunach” dedykowany seniorom odbędzie się o godz. 19.00 w Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Ochrony Przyrody w Cegłowie (ul. Kolejowa 17). The Time Quartet zaprezentuje tańce dawne i współczesne: sarabandę, menuet, marsz, polonez, mazurek, walc i tango autorstwa Georga Friedricha Haendla, Luigiego Boccheriniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina oraz Astora Piazzolli.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 

Warszawa | Sinfonia Iuventus online: Pärt, Mozart i Haydn

SI19 września 2020 roku o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Przemysława Neumanna zaprezentuje dzieła Arvo Pärta, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Josepha Haydna. W roli solisty wystąpi znakomity skrzypek Piotr Pławner. Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Podczas koncertu online, który będzie miał miejsce w Sali Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, usłyszymy Fratres Pärta w wersji na orkiestrę kameralną, Koncert skrzypcowy D-dur KV 218  Mozarta i Symfonię D-dur nr 104 Haydna.

Estoński kompozytor Arvo Pärt po okresie artystycznych poszukiwań wytworzył własny, niepowtarzalny styl i technikę (przynależną do nurtu szeroko rozumianego „minimalizmu mistycznego”), który określił tajemniczym mianem tintinnabuli. To łacińskie słowo oznacza dosłownie „dzwony”. Hipnotyczna, zachwycająca kompozycja Fratres (Bracia) to kolejny z wczesnych przykładów wspomnianej techniki.

W 1773 roku zaledwie siedemnastoletni Mozart otrzymał posadę na dworze salzburskiego arcybiskupa Hieronymusa Colloredo. Z myślą o koncertach nadwornej kapeli skomponował szereg dzieł, w tym cykl pięciu koncertów skrzypcowych. Pełen wdzięku Koncert D dur nawiązuje w części pierwszej do wzorów włoskich, w uroczym zaś rondowym finale pobrzmiewają francuskie echa, w tym żartobliwa stylizacja brzmienia dud a la musette.

Swą Symfonią D-dur Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit. Ponieważ Symfonia D-dur należy do drugiego cyklu „Symfonii londyńskich”, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę swej angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki Hot Cross Buns („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gdańsk | „Św. Jan Od-Nowa” – premiera utworu Agnieszki Stulgińskiej

ASPodczas wyjątkowego koncertu z cyklu „Św. Jan Od-Nowa”, realizowanego przez Nadbałtyckie Centrum Kultury, 19 września 2020 roku o godz. 18.00 w gdańskim Centrum św. Jana zostanie prawykonane specjalnie zamówione na tę okoliczność dzieło znanej kompozytorki młodego pokolenia Agnieszki Stulgińskiej – Polichromie Świętojańskie na organy, orkiestrę kameralną i zespół śpiewaczy z udziałem wspaniałych polskich artystów.

Dzieło łączy estetykę muzyki współczesnej z wymiarem historycznym, ukazanym zarówno w warstwie tematycznej (punktem wyjścia do stworzenia utworu stały się staropolskie pieśni dotyczące życia św. Jana), jak i muzycznej (tradycyjny zespół śpiewaków). Z pojęciem „polichromie” kojarzą nam się przede wszystkim wielobarwne malowidła ozdobne, stosowane do dekoracji architektonicznych, wykonywane nie tylko na materiałach kamiennych i tynkach, ale także na drewnie, wewnątrz i na zewnątrz pomieszczeń, w budownictwie sakralnym i świeckim. Czy współczesny twórca może stworzyć „polichromie dźwiękowe” w budowli sakralnej, na wzór dawnych artystów wykonujących na chwałę Bożą freski w świątyniach? Takiej próby podjęła się kompozytorka Agnieszka Stulgińska w utworze Polichromie Świętojańskie, dedykowanym kościołowi Św. Jana w Gdańsku.

Utwór zaprezentują: zespół historycznych instrumentów dętych, organista Andrzej Szadejko, perkusista Łukasz Maciejewski, orkiestra kameralna złożona z członków zespołów NeoQuartet i BalticAlians pod batutą Rafała Janiaka, a także Adam Strug i zespół śpiewaczy Monodia Polska.

Informacja o biletach – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4812/sw-jan-od-nowa-agnieszka-stulginska 

Bydgoszcz | Bydgoski Festiwal Muzyczny w koronie

BFMW dniach 18 września – 10 października 2020 Filharmonia Pomorska Im. Ignacego Jana Paderewskiego zaprasza na Bydgoski Festiwal Muzyczny w koronie.

W programie Festiwalu znajdą się prawdziwe perełki wyłowione z różnych stron oceanu muzyki. Od Bacha, poprzez Mozarta, Beethovena, Pendereckiego i Kilara, po Sinatrę, Brela i Wodeckiego – a wszystko to w wykonaniu z półki najwyższej.

Koncert inauguracyjny poświęcony będzie pamięci Krzysztofa Pendereckiego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Żeński Chór Festiwalowy, Iwona Hossa (sopran), Adam Kutn (baryton), Joanna Kravchenka (erhu) pod dyrekcją Kai Bumanna zaprezentują takie utwory Mistrza, jak Entrata na instrumenty dęte blaszane i kotły, Tren – Ofiarom Hiroszimy, VI Symfonia „Pieśni chińskie”, Chaconne i Lacrimosa II. Polska muzyka zabrzmi również podczas koncertów „Adam Sztaba familijnie” (pod dyrekcja maestro usłyszymy Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz oraz Riffenuto samego Adama Sztaby), a także „Moniuszko 200 / Kasia Moś & Aukso”.

Będzie to wyjątkowa edycja Festiwalu. W koncertach będzie mogło wziąć udział każdorazowo tylko 150 melomanów. Natomiast transmisja wydarzenia dostępna będzie na kanale YouTube Filharmonii.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/bydgoski-festiwal-koronie/ 

Z klasyką przez Polskę: muzyka na trio fortepianowe

IMiTW ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”, realizowanego przez Polski Impresariat Muzyczny, muzyka na trio fortepianowe zabrzmi 18 września 2020 w Domu Pracy Twórczej Reymontówka w Chlewiskach (19.00), 19 września na Zamku w Janowie Podlaskim (17.00) oraz 20 września w Centrum Kultury Chrześcijańskiej w Wisznicach (12.30).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Udział w najbliższych koncertach weźmie Cuore Piano Trio w składzie: Zuzanna Budzyńska (skrzypce), Jadwiga Roguska (wiolonczela) i Szymon Ogryzek (fortepian). W wykonaniu zespołu usłyszymy Trio fortepianowe C-dur KV 548 Wolfganga Amadeusa Mozarta, Trio fortepianowe E-dur op. 5 Franciszka Lessla oraz II Trio fortepianowe Romualda Twardowskiego.

Projekt realizowany jest przez Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Szczegóły – na stronie: http://muzycznyimpresariat.pl/ 

XXXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2020”

Festiwal HajnówkaFundacja „Muzyka Cerkiewna” zaprasza na XXXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2020”, który odbędzie się w dniach 17–20 września 2020.

Już od 1982 roku chóry z całego świata prezentują się na największym w Polsce festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku ma nadaną mu przez Ministerstwo Kultury kategorię zerową, co stawia go na równi z Konkursem Chopinowskim i Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W latach 2003–2020 patronat artystyczny nad Festiwalem sprawował Krzysztof Penderecki. Honorowy Patronat od 2000 roku sprawuje również Prezydent RP. Od wielu lat Festiwalowi patronuje Związek Kompozytorów Polskich. O prestiżowe pierwsze nagrody chórzyści walczą w konkursie ocenianym przez międzynarodowe jury składające się z kompozytorów i dyrygentów śpiewu cerkiewnego. Jury od wielu lat przewodniczy Romuald Twardowski – wybitny polski kompozytor i pedagog.

Koncert inauguracyjny tegorocznego Festiwalu w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis z Gdańska dedykowany będzie Romualdowi Twardowskiemu w roku jubileuszu 90-lecia. Udział w przesłuchaniach konkursowych wezmą chóry z Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Olsztyna, Budapesztu (Węgry), Rygi (Łotwa), Pireus (Grecja) i Sofii (Bułgaria). 20 września w Operze i Filharmonii Podlaskiej będzie miał miejsce koncert galowy pamięci Krzysztofa Pendereckiego z udziałem laureatów Festiwalu i Chóru OiFP oraz wręczenie nagród.

W ramach Festiwalu odbędą się również koncerty w warszawskim Kościele Ewangelicko-Augsburskim Św. Trójcy, podczas którego wystąpią zespoły z Grecji i Bułgarii, i w Bazylice w Sejnach, gdzie będzie miał miejsce koncert pamięci prof. Andrzeja Strumiłły z udziałem chórów łotewskich.

Transmisję na żywo można będzie oglądać na stronie http://festiwal-hajnowka.pl/