Polmic - FB

aktualności

Opole | Polska muzyka zapomniana

FORepertuar ostatniego z marcowych koncertów 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera to intrygujące zestawienie kilku kręgów kompozytorskich.

Grażynę Bacewicz i Dymitra Szostakowicza dzieliły zaledwie trzy lata i jedna granica. Obydwoje byli nie tylko oryginalnymi twórcami, ale także znakomitymi instrumentalistami. Modest Musorgski, reprezentujący poprzedni, XIX wiek, był zaś buntownikiem, który niepewny byt muzyka przedłożył nad karierę wojskowego oficera.

Grażyna Bacewicz (której 110. rocznica urodzin i 50. śmierci minęły w tym roku) była świetną skrzypaczką, laureatką I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Nic dziwnego zatem, że jej kompozycje dotyczyły głównie tego instrumentu. Bacewicz na tym jednak nie poprzestała. Śmiało sięgnęła po orkiestrę symfoniczną jako wyraziciela swoich pomysłów, i w 1943 roku powstała „krótka, iskrząca się życiem i pędząca jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (wedle słów S. Kisielewskiego) Uwertura, którą wykona podczas marcowego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna.

O Dymitrze Szostakowiczu napisano i powiedziano już wiele. Wśród tych licznych zdań, jedno powtarza się szczególnie często: najwybitniejszy symfonik XX wieku. Ciekawe, że zasłużył sobie na to miano, chociaż czasy w których żył determinowały jego muzyczny język. Szostakowicz w genialny sposób przemycił w wymaganej przez poprawność polityczną prostocie i komunikatywności charakterystyczną dla siebie ironię, elementy groteski i drapieżną dramatyczność. Wszystkie te cechy nosi też jego I Koncert wiolonczelowy Es-dur, który opolska publiczność usłyszy w wykonaniu Bartosza Koziaka. W finale tego wieczoru usłyszymy Obrazkami z wystawy Musorgskiego zinstrumentowane przez Ravela – niekwestionowany evergreen muzyki klasycznej.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Michał Grocholski

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/polska-muzyka-zapomniana-2/ 

Łódź | Koncert symfoniczny poświęcony pamięci Dominika Połońskiego

FL29 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce pierwszy koncert pamięci Dominika Połońskiego.

Znakomity wiolonczelista, doktor habilitowany w zakresie sztuki muzycznej, był laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. zdobył Grand Prix na International Europhony Competition w Bukareszcie. W 2003 roku został laureatem nagrody „Paszport Polityki” za „indywidualność i konsekwentne doskonalenie osobowości artystycznej”. Pełnił funkcję adiunkta w dwóch akademiach muzycznych: prowadził klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Muzycznej w Krakowie, a poza działalnością koncertową prowadził klasy wiolonczeli także na ogólnopolskich i międzynarodowych kursach muzycznych. Od 2004 roku zmagał się z chorobą nowotworową mózgu. Był jedynym wiolonczelistą w historii, który używał podczas gry tylko prawej ręki.

Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją jej szefa artystycznego Pawła Przytockiego zabrzmi Symfonia Pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego; w roli solistki wystąpi mezzosopranistka Aleksandra Opała. Ponadto odbędzie się prawykonanie utworu Ignacego Zalewskiego Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego. Koncert zostanie połączony z projekcją filmu o artyście Wariacja na wiolonczelę solo.

Przed koncertem, o godz. 18.15, Andrzej Sułek poprowadzi spotkanie z Izą Połońską, Aleksandrą Rek (reżyserką filmu) i z Bartoszem Pankiem (autorem reportażu o Dominiku Połońskim „Chcę więcej”, nagrodzonego Prix Italia).

Tego wieczoru będzie też miała miejsce premiera płyty Mała Trylogia, która prezentuje zapis ostatniego występu Dominika przed publicznością w marcu ub. roku, gdy improwizował do tekstów Antona Czechowa czytanych przez aktora Bronisława Wrocławskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-poswiecony-pamieci-dominika-polonskiego 

Katowice | 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”

NOSPRW ostatni weekend marca 2019 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”. 

Podczas tegorocznej, ósmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów aż po mających ugruntowaną sławę kompozytorów, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz. Towarzyszyć Festiwalowi będą instalacje muzyczne Gdzieniegdzie Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz mYear19 Michała Moca.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Wrocław | Wiosenne melancholie

NFMOstatni marcowy wieczór kameralny w Narodowym Forum Muzyki 28 marca 2019 roku o godz. 19:00 będzie w całości poświęcony twórczości polskiej. W programie koncertu nie zabraknie miejsca dla cieszącej się powrotem do repertuarów koncertowych twórczości Mieczysława Wajnberga. Przypomniane zostanie również najcenniejsze polskie dzieło kameralne doby romantyzmu, jakim jest Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego.

Talent pianistyczny i kompozytorski Mieczysława Wajnberga wielokrotnie podkreślał Dymitr Szostakowicz, a urokowi muzyki Wajnberga ulegali również inni współcześni mu artyści. Do grona entuzjastów jego twórczości należał chociażby Mścisław Rostropowicz, na którego prośbę powstała pochodząca z 1959 roku II Sonata wiolonczelowa op. 63. W obszarze muzyki kameralnej Wajnberga istotne miejsce zajmują także trzy tria przeznaczone na różnorodne składy instrumentalne. Pierwsze z nich powstawało jeszcze w czasie wojny, a ukończone zostało w 1945 roku.

Drugim z bohaterów wieczoru będzie Juliusz Zarębski – żyjący w drugiej połowie XIX stulecia pianista i kompozytor, który solidne wykształcenie muzyczne zdobył w ramach studiów w konserwatorium w Wiedniu (otrzymując przy okazji złoty medal za doskonałe wyniki w nauce). Z zachowanego do dziś dorobku Zarębskiego na pierwszy plan wysuwa się niezwykle oryginalny Kwintet fortepianowy g-moll, który zachwyca znakomitymi rozwiązaniami kompozytorskimi. Układają się one w przykuwające uwagę słuchacza dzieło pełne instrumentalnej wirtuozerii, interesujących współbrzmień i poruszających serce melodii.

Utwory Wajnberga i Zarębskiego zaprezentują wspaniali soliści i kameraliści: skrzypkowie Agata Szymczewska i Radosław Pujanek, altowiolista Michał Micker, wiolonczelista Wojciech Fudala i pianista Michał Rot.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6696 

Łódź | Koncert kameralny z okazji 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego

Filharmonia Łódzka26 marca 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny z okazji 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół doskonalił swoje umiejętności na kursach mistrzowskich prowadzonych przez artystów takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juiliard, Smetana czy Berg. Repertuar Kwartetu Śląskiego to ponad 400 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali ponad 100 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana.

Podczas koncertu jubileuszowego na scenie Filharmonii Łódzkiej Kwartet Śląski zaprezentuje Wielką fugę z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 133 Ludwiga van Beethovena, I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz i Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 Mieczysława Weinberga. Partię fortepianu wykona Piotr Sałajczyk – wszechstronny, kreatywny pianista cieszący się uznaniem międzynarodowej krytyki. W 2018 roku otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna” i Orfeusz „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, przyznaną przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-z-okazji-40-lecia-dzialalnosci-kwartetu-slaskiego 

Kraków | I Festiwal „Szymanowski / Polska / Świat”

FKFilharmonia Krakowska zaprasza na pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”, który odbędzie się w dniach 26–30 marca 2019 roku.

To nowa propozycja Filharmonii Krakowskiej, której celem jest ukazanie wyjątkowości i wielkości dzieła Patrona instytucji. Festiwal będzie miejscem prezentacji ważnych wydarzeń artystycznych, stworzy możliwość dalszego pogłębiania myśli o muzyce i ukaże osobowość autora Stabat Mater jako wielkiego humanisty o wielostronnych zainteresowaniach, inspirującego artystów z różnych dziedzin sztuki. Ramy czasowe, jakie obejmuje Festiwal, to stulecie od 1850 do 1950 roku, a więc okres, z którego wyrasta Szymanowski, jego źródła fascynacji aż po lata aktywności bezpośrednich uczniów i kontynuatorów.

Szymanowski wiele podróżował po Europie, Ameryce, a także północnej Afryce. Przekonanie o tym, że musimy „dogonić muzykę światową”, jak to określił Stefan Kisielewski, sprawiało potrzebę odwiedzin i konfrontacji z wieloma ośrodkami sztuki pierwszego trzydziestolecia XX wieku. Kolejne edycje Festiwalu będą próbami przyjrzenia się tym spotkaniom. Na początek organizatorzy wybrali Czechy. Związki Szymanowskiego z naszym południowym sąsiadem trwały ćwierć wieku. Szczególnym miejscem była Praga, gdzie prezentowano właściwie cały jego dorobek: w Operze Narodowej prawykonano z wielkim sukcesem Harnasi i Króla Rogera. Orkiestra Teatru Narodowego w Pradze, kontynuatorka zespołu, który zachwycił Karola Szymanowskiego, zakończy pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8326-Karnety_na_Festiwal_SZYMANOWSKI_%2F_POLSKA_%2F_%C5%9AWIAT.html 

Łódź | Moniuszkowy zawrót głowy

TW Łódź25 marca 2019 roku o godz. 18:30 artyści Teatru Wielkiego w Łodzi połączeni w Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich zaprezentują tę część dorobku Stanisława Moniuszki, która powstała w okresie pełnienia przez niego funkcji organisty w kościele p.w. Świętych Janów w Wilnie.

W koncercie z cyklu „Moniuszkowy zawrót głowy” zaprezentowane zostaną religijne pieśni chóralne, które kompozytor napisał i opracował specjalnie dla swojego chóru, działającego w wileńskiej parafii. Mimo, iż był zespołem amatorskim, to z powodzeniem pod dyrekcją Moniuszki wykonywał wielkie oratoryjne dzieła wokalno-instrumentalne m.in. Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna. Skomponowane dla tego chóru pieśni religijne Moniuszki były więc zaawansowane i ambitne, zarówno pod względem artystycznym, jak i wykonawczym.

Łódzcy artyści wykonają też utwory chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, którego muzyka jest przepełniona emocjonalnością, między innymi pieśni poświęcone Matce Bożej. Środkami formotwórczymi są tu tekst oraz modlitewna powtarzalność motywów, stopniowo rozbudowywana melodycznie i modyfikowana dynamicznie. Oprócz jego Pieśni Maryjnych op. 54 poznamy też utwory poświęcone wydarzeniom z historii Polski: Totus tuus op. 60 z tekstem Marii Bogusławskiej nawiązującym do słów św. Jana Pawła II, napisane z okazji jego pielgrzymki do Polski, oraz Pieśń rodzin Katyńskich op. 81 – utwór o mrocznym brzmieniu, oszczędny i prosty w budowie, skomponowany do słów poety Tadeusza Lutoborskiego.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.operalodz.com/MONIUSZKOWY_ZAWROT_GLOWY_Piesni_choralne_Moniuszki_i_Goreckiego,29,291

Transmisje i retransmisje do kin przedstawień baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj: jubileuszowy sezon 2019–20

nazywowkinachDziesiąty już, jubileuszowy, sezon transmisji i retransmisji „Bolshoi Ballet Live” z moskiewskiej sceny rozpocznie się 27 października 2019 roku pokazem HD LIVE Rajmondy – wielkiego baletu klasycznego do muzyki Aleksandra Głazunowa, rzadko wykonywanego na zachodnich scenach ze względu na wyjątkowo wysokie wymagania stawiane tancerzom.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, na które czekają miłośnicy baletu na całym świecie. Nie zabraknie dwóch prawdziwych przebojów baletowej sceny do muzyki Piotra Czajkowskiego: Jeziora łabędziego w nowej obsadzie solistów i powtórki Dziadka do orzechów w okolicy Bożego Narodzenia. Oba balety opracował choreograficznie Jurij Grigorowicz, długoletni dyrektor zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Po olbrzymim sukcesie frekwencyjnym i kilkukrotnych retransmisjach na nowo zagości na ekranach kin piękny balet romantyczny Giselle, ale w zupełnie nowym opracowaniu chorograficznym Aleksieja Ratmańskiego. Obok niego pojawi się także barwny, orientalny Korsarz – utaneczniona awanturnicza opowieść o piracie Konradzie i jego ukochanej Medorze porwanej do haremu pewnego sułtana.

Wzorem poprzednich sezonów w programie obok takich właśnie klasycznych baletów znajdą się XX-wieczne arcydzieła. Pod koniec sezonu ponownie będzie można obejrzeć nową wersję baletu Romeo i Julia, przygotowaną dla Teatru Bolszoj przez Aleksieja Ratmańskiego i transmitowaną na żywo w 2017 roku. W kwietniu na ekranach kin zabłysną Klejnoty – wieczór baletowy w trzech częściach w choreografii George’a Balanchine’a. Ten piękny spektakl oddaje hołd trzem stylom tańca, porównanym do szlachetnych kamieni: szmaragdów, rubinów i brylantów. Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program transmisji – na stronie http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/sezon-2019-2020-bolshoi-ballet-live-ogloszony 

Gliwice | X Wiosna z Fryderykiem

Teatr w GliwicachW dniach 24 marca – 14 kwietnia 2019 roku Teatr Miejski w Gliwicach zaprasza na jubileuszową 10. edycję Festiwalu „Wiosna z Fryderykiem”.

Tegoroczna odsłona „Wiosny z Fryderykiem” obejmuje cztery koncerty: „Polonez znaczy polski”, „Arystokraci świata dźwięków”, „Miniatury i ich wielkie cykle”, „Marzenia i wyznania miłosne”. Zostanie zaprezentowana twórczość Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz, Modesta Musorgskiego i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncerty będą odbywać się w tropikalnym otoczeniu – w budynku Palmiarni Miejskiej w Gliwicach w niedziele od 24 marca do 14 kwietnia o godz. 19.30.

Przed gliwicką publicznością wystąpią pianiści Michał Szymanowski, Krzysztof Książek, Alberto Nose, Beata Bilińska, wiolonczelista Maciej Kułakowski i dwa kwintety smyczkowe.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://teatr.gliwice.pl/2019/03/11/wiosna-z-fryderykiem-wydarzenia/