Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych

Konkurs MoniuszkiW dniach 21-24 listopada 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych.

Konkurs został zorganizowany przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Teatr Wielki – Operę Narodową w związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki (1819–1872) – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – i jest jednym z ważniejszych wydarzeń wpisanych w ogólnopolskie obchody Roku Moniuszkowskiego. Dyrektorem Konkursu jest prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, pedagog śpiewu na Wydziale Wokalnym oraz Prorektor ds. artystycznych Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Konkurs ma na celu propagowanie twórczości Stanisława Moniuszki, promowanie utalentowanych wokalistów młodego pokolenia, praktyczne przygotowanie młodych adeptów wokalistyki do działalności artystycznej, upowszechnienie kultury polskiej, promowanie Regionu i Województwa Pomorskiego oraz wymianę doświadczeń. Do Konkursu zgłosiło się blisko 50 śpiewaków z całej Polski. Młodych śpiewaków będzie oceniało Jury w składzie: prof. Bożena Betley, prof. Izabela Kłosińska, prof. Agata Młynarska-Klonowska, prof. Ryszard Karczykowski i prof. Piotr Kusiewicz.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na wszystkie wydarzenia konkursowe (przesłuchania I i II etapu, rozdanie nagród, Koncert Laureatów) w Sali Koncertowej w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku jest wolny! Dodatkowo cały Konkurs będzie transmitowany on-line.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harmonogram Konkursu jest na bieżąco aktualizowany na: http://konkurswokalny.amuz.gda.pl/harmonogram-konkursu/ 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | „Eufonie” – spotkanie z Maestro Zsoltem Nagyem

Eufonie21 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Biurze Festiwalu Eufonie przy ul. Krakowskie Przedmieście 17 (wejście jak do biura podawczego MKiDN, była Galeria Art) odbędzie się spotkanie z Maestro Zsoltem Nagyem.

Pod batutą znanego węgierskiego dyrygenta będziemy mogli wysłuchać Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego na finałowym koncercie Festiwalu (23 listopada, szczegółowy program koncertu na https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/). Gospodarzem spotkania będzie dr Beata Bolesławska-Lewandowska, muzykolog, której zainteresowania badawcze koncentrują się wokół polskiej muzyki współczesnej. Rozmowa będzie prowadzona w języku angielskim, jednak wprowadzenie i podsumowanie zostanie przedstawione po polsku.

Maestro Zsolt Nagy (ur. 1957 r., Węgry) pełni funkcję pierwszego dyrygenta i doradcy muzycznego zespołu Israel Contemporary Players. Artysta ma na koncie ponad 800 premier, a także liczne nagrania radiowe płytowe. Jest laureatem licznych nagród muzycznych, wieloletnim profesorem dyrygentury w Konserwatorium Paryskim.

Gorąco zapraszamy na to wyjątkowe wydarzenie – wstęp wolny!

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/ 

Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

OrganyKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Czytaj więcej: Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

Warszawa | Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga

Wajnberg23 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga.

Skomponowana przed osiemdziesięciu laty VI Symfonia Dmitrija Szostakowicza należy do najbardziej oryginalnych dzieł tego gatunku w dorobku kompozytora, ale też i najkrótszych. Trwa zaledwie pół godziny i podobnie jak Druga, Trzecia i później Dziewiąta posiada nietypową strukturę: potężne Largo i za nim dwie części szybkie: Allegro i Presto. Sytuacja polityczna w momencie powstania utworu nie sprzyjała jego recepcji, a Szostakowiczowi zarzucono niedostateczne „zaangażowanie”. Autor Lady Macbeth mceńskiego powiatu ogłosił bowiem, że pracuje nad wielką dziękczynną symfonią poświęconą Leninowi z udziałem solistów śpiewaków, chóru, której oczywiście nigdy nie napisał. Stworzył za to wielki mahlerowski fresk z doklejoną niemal sztucznie konkluzją w postaci wulgarnego prawie i pozornie tylko optymistycznego finału.

W tym samym roku, w którym powstała VI Symfonia Szostakowicza, dwudziestoletni Mieczysław Wajnberg ukończył klasę fortepianu w Konserwatorium Warszawskim i zaczął komponować swoje pierwsze utwory. Wtedy też zaczęła się jego ucieczka na wschód, najpierw do Mińska, później do Taszkientu, gdzie poznał Dmitrija Szostakowicza, a ostatecznie w 1943 roku osiadł w Moskwie. Spośród kilkunastu utworów Wajnberga na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry to właśnie Koncert skrzypcowy z 1960 roku zyskał w ostatnim czasie całkiem sporą rzeszę propagatorów, z Gidonem Kremerem na czele. W Polsce niestrudzonym ambasadorem muzyki Wajnberga jest maestro Gabriel Chmura, który na ten specjalny koncert przygotował czteroczęściową, skąpaną w żydowskim folklorze, pierwszą Sinfoniettę z 1948 roku.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny227 

Warszawa | I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”

UMFCW dniach 23 i 24 listopada 2019 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, z inicjatywy Dziekana Wydziału Instrumentalnego prof. dr. hab. Tomasza Strahla odbędzie się I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”.

Podczas konferencji omówione zostaną utwory polskich kompozytorów na wiolonczelę, a w szczególności sonaty wiolonczelowe. Referaty na ten temat wygłoszą znakomici wiolonczeliści, autorytety w dziedzinie interpretacji, reprezentujący największe ośrodki muzyczne w Polsce, m. in. prof. dr hab. Tomasz Strahl, prof. em. dr hab. Andrzej Wróbel, prof. dr hab. Piotr Hausenplas, dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Renata Marzec, prof. dr hab. Stanisław Firlej, prof. dr hab. Urszula Marciniec-Mazur.

24 listopada o godz. 18.00 w Sali Kameralnej im. H. Melcera będzie miał miejsce koncert, podczas którego publiczność będzie mogła posłuchać omawianych sonat autorstwa Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga, Haliny Krzyżanowskiej i Ludomira Różyckiego w interpretacji znakomitych artystów.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.chopin.edu.pl/pl/2019/10/polska-sonata-wiolonczelowa 

Kraków | Prawykonanie Koncertu podwójnego Marty Ptaszyńskiej

FK22 listopada 2019 roku w Muzeum Lotnictwa Polskiego o godz. 19:30 będzie miało miejsce prawykonanie Koncertu podwójnego Marty Ptaszyńskiej na fortepian, wiolonczelę i orkiestrę.

Koncert podwójny na fortepian, wiolonczelę i orkiestrę to nowy czteroczęściowy utwór Marty Ptaszyńskiej, polskiej kompozytorki i perkusistki. Sama kompozytorka opisuje swój utwór jako czteroczęściowy koncert, który „jest w pewnym sensie ukłonem w kierunku koncertu barokowego, w którym grupa koncertująca będzie przeciwstawiana orkiestrze w najrozmaitszy sposób”. Partie solowe podczas jego premiery wykonają pianista Marek Szlezer i wiolonczelista Jan Kalinowski – czyli Cracow Duo. Magazyn „The Strad” napisał o nich: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”. Fascynacja muzyką polską powoduje, że artyści od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji rodzimej kultury w kraju i za granicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę i fortepian, m.in. szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych. Utwór Marty Ptaszyńskiej powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zainicjowany przez środowiska muzyczne program od 9 lat wspiera najnowszą twórczość muzyczną, zarówno jeśli chodzi o sam proces twórczy, jak i pierwszą prezentację dzieła przed publicznością. Filharmonia Krakowska dzięki ministerialnemu grantowi już po raz drugi zamówiła utwór muzyczny i dokonała jego światowego prawykonania, tym samym trwale wpisując się w jego historię.

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Pawła Kapuły wykona również Melodie polskie op. 47 Mieczysława Wajnberga. Cztery części tej suity inspirowane są polskimi tańcami. W finale koncertu zabrzmi V Symfonia Antonína Dvořáka.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8525-KONCERT_SYMFONICZNY.html 

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2019

OMBPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 22 i 23 listopada na ostatnie w 2019 roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Nowej Rudzie, podczas których najmłodsi będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: wiolonczelistka Izabela Buchowska, saksofonista Bartosz Smorągiewicz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego należy się zarejestrować wcześniej. 22 listopada odbędą się warsztaty dla przedszkoli i szkół (zapisy grup pod numerem tel. 74 872 44 85 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). 23 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie będą miały miejsce warsztaty dla dzieci z rodzicami: godz. 10:00-11:30 – dzieci w wieku 3-5 lat; godz. 12:00-13:30 – dzieci w wieku 6-8 lat (zapisy uczestników pod numerem tel. 790 395 228 oraz e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Patronat medialny nad Warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://ptmw.art.pl/warsztaty-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2/final-warsztatow-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2019-nowa-ruda/ 

Kraków | Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie

Stachowski Bujarski21 listopada 2019 w sali kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie o godz. 18.00 odbędzie się wydarzenie „Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie”, organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie i Zarząd Związku Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie.

Kultura przekazywana z pokolenia na pokolenie w głównej mierze opiera się na relacji mistrz i uczeń. Skupienie na osobie mistrza, bez drugiej strony, czyli ucznia, byłoby relacją niepełną. Stąd cykl jesiennych koncertów, o tytule „Mistrzowie i ich uczniowie”, prezentuje wybitnych kompozytorów–pedagogów oraz ich wychowanków, którzy obecnie są już dojrzałymi twórcami. W związku z tegorocznymi obchodami 15. rocznicy śmierci prof. Marka Stachowskiego oraz rocznicy śmierci prof. Zbigniewa Bujarskiego, właśnie tym krakowskim kompozytorom poświęcone zostanie piąte wydarzenie z tego cyklu.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną również kompozycje wychowanków obu Mistrzów — Wojciecha Widłaka i Marcela Chyrzyńskiego (z klasy prof. Stachowskiego) oraz Michaela Gatonska’ego i Mendiego Mengjiqiego (z klasy prof. Bujarskiego).

Gościem specjalnym wydarzenia będzie Mendi Mengjiqi — kompozytor albański, który obecnie wykłada kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym w Prisztinie (Kosowo). Jego utwory wykonywane są w wielu krajach świata. W 2008 roku w Międzynarodowym Konkursie jego kompozycja została wybrana jako Hymn Republiki Kosowa. Spotkanie z Mengjiqim poprowadzi dr Marcin Strzelecki — teoretyk muzyki i kompozytor związany z krakowską Akademią Muzyczną.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Marcel Chyrzyński

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Kraków | Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie

Katowice | VII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Dni Goreckiego7. Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, poświęcone wybitnemu wizjonerowi, mistykowi i jednemu z najwybitniejszych twórców światowych XX wieku, odbędą się w dniach 11 listopada - 6 grudnia 2019 w Katowicach pod hasłem „ReGeneracje”.

Tytuł edycji wprowadza ideę łączenia różnych generacji muzycznych, wśród twórców, wykonawców i odbiorców, a także regenerację odbioru muzyki w różnych grupach wiekowych. Społeczność Filharmonii Śląskiej w szczególny sposób dba o propagowanie dorobku swojego Patrona, poprzez koncerty, nagrania płytowe i wydawnictwa. W ramach tej edycji wydarzenia świętować będziemy również 100-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Włochami, co uroczyście podkreśli wykonanie utworu Góreckiego Concerto-Cantata op. 65 na flet i orkiestrę przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego i z włoskim solistą Raffaele Trevisanim.

11 listopada odbędą się dwa koncerty muzyki sakralnej w ramach preludium do Festiwalu. Koncert inauguracyjny odbędzie się w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego 15 listopada z udziałem Śląskiej Orkiestry Kameralnej. W programie znajdą się aż dwa prawykonania: Koncert industrialny na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia Adama Wesołowskiego oraz Wrzeciona na klawesyn, efekty elektroniczne i orkiestrę kameralną Jerzego Kornowicza. Orkiestrę poprowadzi Robert Kabara, a solistką będzie znakomita klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.

W ramach 9 koncertów zabrzmią m.in. utwory Tadeusza Paciorkiewicza, Marka Jasińskiego, Andrzeja Koszewskiego, Józefa Świdra, Adriana Robaka, Piotra Pudełko, Wojciecha Kilara, Mieczysława Wajnberga, Pawła Mykietyna, Jaroława Mamczarskiego, Aleksandra Nowaka, Aleksandra Lasonia oraz Krzysztofa Meyera. Wśród wykonawców znajdą się m.in. Marcin Zdunik, Chikara Imamura, Władysław Szymański, Piotr Sałajczyk, Mirosław Jacek Błaszczyk, Ewa Tracz, Stanisław Kuflyuk, Emilia Stańczyk (wnuczka patrona). Program festiwalu uzupełni szereg tematycznych wydarzeń towarzyszących w postaci koncertów edukacyjnych, pokazu filmu czy gry scenariuszowej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programów „Muzyka”, „Muzyczny ślad” oraz „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/7-mdhmg/