Polmic - FB

aktualności

Łódź | III Bacewicz International Summer Music Academy

BISMABISMA Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe pianistyczne kursy mistrzowskie, których trzecia edycja rozpocznie się 10 sierpnia 2021 w łódzkiej Akademii Muzycznej. Kursy poprowadzą wybitni pedagodzy z najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych: Dang Thai Son, Claudio Martinez Mehner, Ilya Maximov oraz Hubert Rutkowski. Codziennie w dniach 10–15 sierpnia o godz. 19.30 zaplanowane są koncerty uczestników otwarte dla publiczności.

Organizowane przez Stretto Music Foundation i Akademię Muzyczną w Łodzi kursy odbędą się w zabytkowym Pałacu Karola Poznańskiego, głównej siedzibie Akademii Muzycznej w Łodzi. Nad warsztatem i szerokim repertuarem pianistycznym pracować będzie wybranych 31 pianistów z Polski, Szwajcarii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Niemiec, Danii, Australii, Japonii, Korei i Tajlandii. Swoim doświadczeniem podzielą się wybitni pianiści z New England Conservatory of Music w Bostonie, Hochschule für Musik w Bazylei, Universität Mozarteum w Salzburgu oraz z Hochschule für Music und Theater w Hamburgu. Duża część uczestników tegorocznej edycji to młodzi polscy pianiści przygotowujący się do udziału w Konkursie Chopinowskim. Miłośnicy muzyki fortepianowej będą mieli okazję do wysłuchania występów wszystkich uczestników na żywo podczas wieczornych koncertów.

Sześć koncertów będą także transmitowane online na fanpage’u Akademii Muzycznej w Łodzi na Facebooku. Podczas inauguracji (10 sierpnia, godz. 19.30) wystąpi z recitalem laureat Międzynarodowej Nagrody Grażyny Bacewicz 2020 – Piotr Alexewicz. Zwieńczeniem kursów będzie Gala finałowa (15 sierpnia, godz. 19.30), podczas której zaprezentuje się czwórka młodych pianistów biorących udział w projekcie, a najlepszemu z nich zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz 2021.

Partnerem medialnym BISMA jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona internetowa wydarzenia: www.bisma.pl 

Lusławice | „Emanacje”: recital chopinowski Andrzeja Wiercińskiego i koncert symfoniczny Orkiestry Akademii Beethovenowskiej

Emanacje7 i 8 sierpnia 2021 o 19.00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach miłośnicy Festiwalu „Emanacje” usłyszą grę znakomitego pianisty Andrzeja Wiercińskiego i słynną Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej.

EmanacjeRecitale chopinowskie będące integralną częścią tegorocznego festiwalu „Emanacje” to przedsmak tych wielkich emocji, które czekają na melomanów podczas XVIII Konkursu Chopinowskiego. Weźmie w nim udział również Andrzej Wierciński – laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Saint-Priest (2019) i Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015) oraz III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hong Kongu (2019). Artysta jest laureatem Stypendium Artystycznego im. Franciszka Wybrańczyka, Fundacji Sinfonia Varsovia, Stypendium Artystycznego Krystiana Zimermana oraz Stypendium Artystycznego Yamaha. Będziemy więc mieli możliwość usłyszeć w Lusławicach część jego repertuaru konkursowego.

Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej 8 sierpnia od pulpitu poprowadzi Joanna Konarzewska. Artyści zaprezentują utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Benjamina Brittena oraz Serenadę na orkiestrę smyczkową Krzysztofa Pendereckiego, z którym Orkiestra była szczególnie związana. Kompozytor wielokrotnie podkreślał jej wysoki poziom artystyczny, mówiąc: „Jestem wzruszony zaangażowaniem zespółu. To nie jest tylko granie (...) w tym jest coś więcej…”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz bilety na wydarzenia dostępne są na stronie www.emanacje.pl 

Świnoujście | Markowy Festiwal

Markowy FestiwalMiejski Dom Kultury w Świnoujściu zaprasza na koncerty w Amfiteatrze w ramach Markowego Festiwalu, który odbędzie się w dniach 4–8 sierpnia 2021.

W tym roku na dużej scenie Amfiteatru Miejskiego przy ul. Chopina zobaczymy m.in. Krzesimira Dębskiego („Koncert krakowski – Największe przeboje muzyki filmowej”) i Orkiestrę na Dużym Rowerze („Muzyka świata na rowerach”).

Krzesimir Dębski jest jednym z najbardziej znanych i wszechstronnych polskich artystów. To uznany kompozytor, skrzypek jazzowy, dyrygent, aranżer i producent muzyczny, uhonorowany najważniejszymi nagrodami w muzycznym (i nie tylko) świecie i w światowej skali. Podczas Markowego Festiwalu w Amfiteatrze im. Marka Grechuty 5 sierpnia zabrzmią najpiękniejsze utwory filmowe jego autorstwa oraz popularne piosenki wybitnych twórców i artystów związanych z Krakowem. Wystąpi on również w roli dyrygenta: pod batutą Krzesimira Dębskiego zagra Warsaw Impressione Orchestra, a towarzyszyć im będą soliści oraz grupa baletowa. Następnego dnia natomiast usłyszymy wyjątkową orkiestrę na wyjątkowym rowerze – sześcioosobowy zespół muzyków potrafi zagrać koncert jadąc jednocześnie na jednośladzie. Ten sześcioosobowy rower skonstruowany został specjalnie dla Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy z przeznaczeniem właśnie dla Orkiestry. Zespół, prezentujący oryginalne aranżacje utworów z całego świata, jest częścią projektu Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy „Kultura ProNatura” skupionego wokół zagadnień ekologii, recyklingu, szacunku dla przyrody i pokory wobec natury w ramach idei zrównoważonego rozwoju.

Szczegółowy program – na stronie http://www.mdk.swinoujscie.pl/ 

Warszawa | „Eksperymentalne wtorki” - nowa muzyka młodych kompozytorów!

SVW ramach XXI Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” w dniach 3 – 31 sierpnia 2021 odbędzie się cykl koncertów muzyki nowej „Eksperymentalne wtorki”.

To niezwykła okazja, by przekonać się, jak z tradycją i nowoczesnością radzi sobie pokolenie młodych kompozytorów. Kuratorką cyklu jest Wioleta Żochowska. Wśród wykonawców znajdą się Contemporary Music Ensemble Synaesthesis z Wilna (03.08) Ensemble Kompopolex (10.08), Hashtag Ensemble (17.08), Flow Unit 3 (24.08) i Sinfonia Varsovia Camerata (31.08). Artyści będą mierzyć się z takimi tematami, jak samotność, przenikanie świata realnego i wirtualnego czy relacji ciało-dźwięk.

Artyści zaprezentują dorobek twórców zagranicznych i polskich, w tym kompozycje Piotra Peszata, Marty Śniady, Anny Sowy, Zofii Dowgiałło, Kuby Krzewińskiego i Żanety Rydzewskiej. Ponadto będziemy świadkami premiery najnowszego utworu Mateusza Śmigasiewicza na perkusję.

W trakcie trwania Festiwalu w pobliżu Pawilonu Koncertowego będzie dostępna do bezpłatnego zwiedzania wystawa „Sinfonia Varsovia w skali” prezentująca wyjątkowy model akustyczny mającej powstać pod tym samym adresem największej sali koncertowej w Polsce.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: https://www.sinfoniavarsovia.org/ 

IX Dolnośląski Festiwal Muzyczny „Poszukiwanie harmonii”

Dolnośląski Festiwal1 sierpnia 2021 o godz. 19.00 w polanickim kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny występ organisty Krzysztofa Karcza i puzonisty Tomasza Stolarczyka zainauguruje IX Dolnośląski Festiwal Muzyczny. Kolejne przedsięwzięcia w ramach Festiwalu odbędą się w sierpniu, wrześniu i październiku.

Motywem przewodnim tegorocznej odsłony Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego jest „Poszukiwanie harmonii” – ostatni rok pokazał, jak bardzo ważna jest dla nas wszystkich sztuka, muzyka i słowo. Pretekstem do opracowania programu festiwalowego była również przypadająca na 2021 rok 100. rocznica śmierci Władysława Żeleńskiego: jego dzieła zabrzmią podczas każdego z koncertów.

Najbliższe wydarzenia to dwa sierpniowe koncerty we wnętrzach świątyń barokowych w Polanicy-Zdroju i Starym Wielisławiu. 1 sierpnia usłyszymy oryginalny duet organowo-puzonowy: Krzysztof Karcz i Tomasz Stolarczyk zaprezentują utwór Święty Boże Żeleńskiego, a także Komm, Gott Schopfer heiliger Gheist BWV 667 i Preludium i Fugę g-moll BWV 558 Johanna Sebastiana Bacha oraz Largo Georga Friedricha Händla. 22 sierpnia Dolnośląski Festiwal Muzyczny zawita również do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Starym Wielisławiu, gdzie o godz. 19.00 wystąpią skrzypek Karol Lipiński i organista Adam Klarecki.

Kunszt wykonawczy takich wirtuozów, jak wiolonczelista Jan Kalinowski, pianista Marek Szlezer i organista Mateusz Rzewuski będziemy podziwiać podczas koncertów we wrześniu i październiku.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: https://www.facebook.com/DolnoslaskiFestiwalMuzyczny 

Warszawa | V Festiwal WarszeMuzik

WarszeMuzikJuż po raz piąty w Warszawie, w podwórkach zagubionych kamienic-ostańców oraz w niezwykłej przestrzeni Pomnika Umschlagplatz, odbędzie się cykl mikro-koncertów kameralnych WarszeMuzik. Od 1 do 29 sierpnia 2021 organizatorzy festiwalu zapraszają na 11 kameralnych koncertów i 3 spacery po dawnej Dzielnicy Północnej. Poprowadzi je Agnieszka Kuś, współautorka spacerownika Warszawa Wajnberga, którego premiera zaplanowana została na początek września.

Będzie można usłyszeć bardzo zróżnicowany repertuar interpretujący przestrzeń warszawskich ostańców: od muzyki klasycznej m.in. patrona festiwalu Mieczysława Wajnberga i Andrzeja Czajkowskiego, przez improwizacje do poezji Ireny Klepfisz i wyobrażone dźwięki studia Syreny Rekord, aż po twórczość kompozytorów muzyki współczesnej. W finale festiwalu, który odbędzie się na scenie Baru Studio, odbędzie się prawykonanie Interweaving na flet drewniany i fortepian historyczny Andrzeja Karałowa– kompozytora rezydenta WarszeMuzik 2021. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W podwórkach przy ul. Ogrodowej 26a, Żelaznej 99, Złotej 62, Siennej 55, Chłodnej 20 i Chłodnej 41 wystąpią: Andrzej Ciepliński, Marek Bracha, Marta Grzywacz, Aleksandra Kaca, Ania Karpowicz, Dominik Strycharski, Maria Sławek, Mikołaj Pałosz i Anna Kwiatkowska. Niedzielne koncerty WarszeMuzik zawędrują także ponownie do kontemplatywnej przestrzeni Pomnika Umschlagplatz przy ul. Stawki. Podczas czterech koncertów, które wypełni muzyka klasyczna z fortepianem w roli głównej, wystąpią: Julia Kociuban, Radosław Sobczak, Wajnberg Piano Trio oraz pomysłodawcy i kuratorzy WarszeMuzik – Ania Karpowicz i Marek Bracha.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest wolny.

Radosław Wójcik

Szczegółowy program festiwalu: www.warszemuzik.org 

Katowice | Akademia NOSPR – sezon 2021/2022

NOSPRAkademia NOSPR to program stypendialno-mentorski, oferujący młodym instrumentalistom możliwość doskonalenia się pod okiem znakomitych muzyków, zdobycia bezcennego doświadczenia i zmierzenia się z wymaganiami pracy w renomowanej orkiestrze. Nabór – od 15 lipca do 15 września 2021 roku.

Akademia NOSPR jest adresowana do młodych muzyków – skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów i kontrabasistów pomiędzy 18 a 30 rokiem życia. Program obejmuje indywidualne lekcje z muzykami NOSPR oraz opiekę mentorów – liderów poszczególnych sekcji orkiestry.

Ponadto uczestnicy programu będą mieli okazję poznać sposób funkcjonowania instytucji od strony organizacyjnej. Wiedzę tę będą mogli wykorzystać podczas przygotowań do czerwcowego koncertu kameralnego cyklu „Scena młodych”, za którego zorganizowanie i zaprogramowanie będą odpowiedzialni. Udział w programie jest bezpłatny.

Partnerem medialnym NOSPR jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Formularz zgłoszeniowy dostępny na https://bit.ly/3wGedp6 

Rzeszów | Warsztaty krytyki muzycznej pod okiem Jacka Marczyńskiego

MIMiTNarodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza na warsztaty krytyki muzycznej w ramach II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (14–18 września 2021), które poprowadzi Jacek Marczyński. Dla najlepszych przewidziane są: staż w redakcji i publikacje na łamach „Ruchu Muzycznego”. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 sierpnia.

„Zadaniem uczestników warsztatów dziennikarskich będzie tworzenie relacji i recenzji z przesłuchań II etapu i finałów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w dwóch kategoriach wykonawczych: pianistycznej i zespołów kameralnych – komentuje Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. – Pod okiem redaktora Marczyńskiego uczestnicy będą się uczyć pisania niemal „na żywo” i poznają kuchnię pracy redakcyjnej nad gazetą konkursową”.

Warsztaty poprowadzi Jacek Marczyński – znany dziennikarz i publicysta, autor kilku książek, recenzent dziennika „Rzeczpospolita”, wieloletni współpracownik TVP Kultura, „Ruchu Muzycznego” i miesięcznika „Teatr”.

Teksty relacjonujące postępy konkursu będą ukazywać się w elektronicznym codziennym biuletynie konkursowym m. in. na stronie internetowej Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej https://konkursmuzykipolskiej.pl/  i na łamach „Ruchu Muzycznego”.

Warsztaty skierowane są do studentów i absolwentów kierunków muzycznych i humanistycznych, a także wszystkich osób o sprecyzowanych zainteresowaniach muzycznych zbieżnych z profilem Konkursu, które chcą rozwijać swoje kompetencje w dziedzinie pisania o muzyce klasycznej (osoby pełnoletnie do 30. roku życia).

Udział w warsztatach jest bezpłatny. Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zrefunduje uczestnikom warsztatów koszty zakwaterowania i podróży w wysokości określonej w regulaminie oraz zapewni bezpłatny wstęp na przesłuchania i koncerty Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie. Za napisanie tekstów i udzielenie licencji na ich publikację każdy z uczestników otrzyma jednorazowe honorarium w wysokości 500 zł brutto.

Zgłoszenia należy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do 12 sierpnia.

Materiały prasowe organizatora

Szczegóły na stronie https://nimit.pl/aktualnosci/warsztaty-krytyki-muzycznej-pod-okiem-jacka-marczynskiego/ 

Wrocław | Organowe lato w NFM

NFMW letnie wieczory pomiędzy 7 lipca a 18 sierpnia 2021 Narodowe Forum Muzyki zaprasza do Sali Głównej, by wysłuchać recitali wirtuozów: Józefa Serafina, Elżbiety Karolak, Juliana Gembalskiego i Romana Peruckiego. Koncerty staną się okazją do poznania bardzo szerokiego spektrum powstałej na przestrzeni wieków literatury organowej (od baroku, przez romantyzm, aż po czasy nam współczesne).

Wrocławscy melomani nie mieli wielu okazji do wysłuchania koncertów organowych w NFM. W ostatnich miesiącach to pandemia zagrała „pierwsze skrzypce”, uniemożliwiając dzielenie się pięknem brzmienia tego instrumentu. Podczas najbliższych koncertów usłyszymy muzykę organową różnych epok, w tym improwizacje Juliana Gembalskiego oraz utwory Feliksa Nowowiejskiego. Publiczność, dzięki wyznaczonym na estradzie miejscom, będzie miała również możliwość przyjrzenia się pracy organisty oraz mechanice i zasadzie działania tego największego, wymyślonego przez człowieka instrumentu!

Organy piszczałkowe w Narodowym Forum Muzyki pod względem rozmiarów, siły brzmienia, możliwości kolorystycznych i zakresu częstotliwości przewyższają orkiestrę symfoniczną. Instrument, zaprojektowany i wykonany przez organmistrzów z pracowni Orgelbau Klais z Bonn, która szczyci się ponad stuletnią tradycją i doświadczeniem, swoim królewskim brzmieniem idealnie wpisuje się w akustykę Sali Głównej NFM. Za sprawą tego instrumentu muzyka minionych wieków zabrzmi pełniej, a możliwość zagrania współczesnych utworów otworzy drogę do poznania wielu nowych kompozycji.

Materiały prasowe organizatora

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.nfm.wroclaw.pl/organy