Polmic - FB

aktualności

Kielce | Miechy i smyczki

FSFilharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach zaprasza we wtorek 30 listopada 2021 o godz. 18:30 na koncert kameralny „Miechy i Smyczki”, podczas którego odbędzie się prawykonanie utworu Six pour six na dwa akordeony i kwartet smyczkowy Miłosza Bembinowa.

Koncert „Miechy i Smyczki” to efekt współpracy dwóch renomowanych formacji kameralnych: duoAccosphere – tworzone przez akordeonistów Alenę Budziňákovą i Grzegorza Palusa oraz kwartetu smyczkowego – Airis Quartet. Obydwa zespoły działają z powodzeniem od wielu lat na arenie krajowej i zagranicznej. Od 2016 roku tworzą wspólne projekty koncertowe, współpracują z kompozytorami muzyki współczesnej oraz dokonują nagrań fonograficznych.

Podczas koncertu zabrzmią zarówno utwory ukazujące potencjał brzmieniowy tego niecodziennego zestawienia instrumentalnego, jak też zaprezentowane zostaną kompozycje w wykonaniach poszczególnych zespołów. Usłyszymy dzieła Jana Sebastiana Bacha, Szymona Laksa, Henryka Czyżewskiego, Piotra Czajkowskiego, Władimira Runczaka oraz nowy utwór Miłosza Bembinowa, kompozytora i dyrygenta związanego z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Ideą wynikającą z tytułu koncertu jest zwrócenie uwagi na wspólne cechy wykonawcze obydwu grup instrumentalnych. Sercem akordeonu, dzięki któremu wydobywają się dźwięki, jest miech, pełniący podobną rolę jak smyczek w instrumentach smyczkowych.

Utwór Miłosza Bembinowa powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji: https://filharmonia.kielce.pl/ 

Warszawa | Scena Muzyki Polskiej: Mieczysław Wajnberg

FNKoncert w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, poświęcony głównie pieśniom Mieczysława Wajnberga, odbędzie się 30 listopada 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpią Aleksandra Kubas-Kruk (sopran), Anna Bernacka (mezzosopran) oraz Monika Kruk (fortepian).

Wajnberg to artysta, który do końca życia mówił po polsku, który ukształtowany został przez kulturę polską, a jako koneser literatury – w tym poezji polskiej – chętnie szukał w niej inspiracji. Jego twórczość przeżywa swoisty renesans, a jednak nie cały ten dorobek – jak się okazuje w przypadku pieśni – został jeszcze spopularyzowany w naszej kulturze. Muzyka Wajnberga, będąca świadectwem europejskich korzeni twórcy, chociaż ukształtowana artystycznie pod wpływem szkoły rosyjskiej, pozostała polska i żydowska. W pieśniach usłyszeć można charakterystyczne motywy, wybuchy energii, ale też momenty przywodzące na myśl twórczość Schuberta, bardzo przejrzyste i nastrojowe, w których atmosfera kreowana jest za pomocą oszczędnych środków. Cechy te składają się na indywidualny język muzyczny kompozytora, który brzmi niezwykle autentycznie.

Oprócz liryki wokalnej Wajnberga podczas koncertu zabrzmią także Uty japońskie Piotra Perkowskiego. Kompozytor skomponował muzykę do starych poematów napisanych między IX a XII wiekiem, chcąc jak najwierniej oddać ich japoński nastrój. Poematy te zwane Hyakunin isshū są w Japonii jednym z najbardziej popularnych zbiorów poezji. W programie znajdzie się również cykl pieśni Do snu Zbigniewa Popielskiego, który był nauczycielem improwizacji Anny Bernackiej. Organizatorzy chcą w ten sposób uczcić pamięć wybitnego pedagoga i kompozytora, a także rozpropagować jego mało znaną twórczość wokalno-instrumentalną.

„Scena Muzyki Polskiej" to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: http://filharmonia.pl/ 

20 lat Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC!

POLMIC„Dla dobra polskiej kultury muzycznej, w celu jak najszerszej popularyzacji muzyki polskiej, w interesie polskich kompozytorów, muzykologów i muzyków, Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich powołuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej (Polish Music Information Centre), które kontynuuje tradycję Polskiego Centrum Muzycznego ZKP i dotychczasową działalność Biblioteki-Fonoteki ZKP – Ośrodka Dokumentacji Polskiej Muzyki Współczesnej, gromadząc i udostępniając zbiory rzeczowe w dziale bibliotecznym oraz informacje w dziale baz danych, z poszerzeniem zakresu zainteresowania o wykonawców, instytucje oraz imprezy muzyczne w Polsce”.

To pierwsze zdanie o Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zamieszczono 20 lat temu, 21 listopada 2001 roku, w Akcie założycielskim sporządzonym przez członków Związku Kompozytorów Polskich.

Od tego czasu promujemy muzykę polską organizując koncerty w kraju i za granicą. Wydajemy płyty – w tym „Kronikę Dźwiękową Warszawskiej Jesieni”, albumy monograficzne w ramach serii „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich”, oraz książki – rozsyłane na cały świat!

POLMIC działa w strukturach International Association of Music Information Centres IAMIC.

Portal Polmic.pl jest pierwszym w sieci serwisem internetowym, poświęconym polskiej muzyce współczesnej. Gromadzimy informacje o muzyce i muzykach w bazach danych POLMIC, prowadzimy Wirtualną Encyklopedię Muzyczną, służymy bieżącą informacją o życiu muzycznym w Polsce i jesteśmy patronem medialnym najważniejszych wydarzeń, podczas których wykonywana jest muzyka współczesna. Prezentujemy archiwa Związku Kompozytorów Polskich w Archiwum Cyfrowym POLMIC. Udostępniamy archiwalia, książki, czasopisma, nuty i nagrania w naukowej Bibliotece-Fonotece Związku Kompozytorów Polskich.

Już 20 lat za nami, a przed nami cały świat! Nowemu etapowi w naszej działalności towarzyszyć będzie nowa identyfikacja graficzna autorstwa znakomitego artysty grafika Marcina Władyki. Jest on również twórcą spotu prezentującego różnorodne aspekty naszej działalności i nowy logotyp. Autorem muzyki do przygotowanego specjalnie z okazji jubileuszu spotu jest Jarosław Siwiński.

Zapraszamy do obejrzenia!

Warszawa | Krzysztof Penderecki in Memoriam

Panderecki23 listopada 2021 swoje 88. urodziny obchodziłby Krzysztof Penderecki, jeden z najważniejszych kompozytorów polskich, wieloletni dyrektor muzyczny i artystyczny Sinfonii Varsovii. W związku z rocznicą urodzin Mistrza 28 listopada 2021 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się koncert poświęcony Jego pamięci, na którym Sinfonia Varsovia wystąpi pod batutą Macieja Tworka.

Jeszcze w sezonie 2018/2019 mogliśmy wysłuchać koncertu dedykowanego Krzysztofowi Pendereckiemu Urodziny, a już trzy sezony później przyszedł czas na In memoriam. Oczywiście wspomnieć gigantyczny dorobek Mistrza nie sposób w jeden wieczór. Pozostawił po sobie cztery opery, osiem symfonii oraz wiele koncertów instrumentalnych, mniejszych utworów instrumentalnych i kameralnych oraz opraw chóralnych tekstów o treści przede wszystkim religijnej. Ponadto był czynnym pedagogiem i dyrygentem. Najsłynniejsze dzieła: III symfonia, Pasja według św. Łukasza, Polskie Requiem i Ofiarom Hiroszimy – Tren – rozbrzmiewają w salach koncertowych całego świata. Penderecki stał się dobrem narodowym naszej kultury, najbardziej znanym i poważanym polskim kompozytorem XX wieku. Mistrz odszedł, jego muzyka zostanie z nami. In memoriam.

W programie nadchodzącego koncertu znajdzie się Chaconne w wersji na trio (2021) Krzysztofa Pendereckiego i Jeajoon Ryu w wykonaniu Penderecki Trio ( Andrzej Wierciński – fortepian, Mateusz Makuch – skrzypce, Claudio Bohorquez – wiolonczela), a także Koncert podwójny Krzysztofa Pendereckiego z udziałem Jakuba Haufy (skrzypce) oraz Ryszarda Groblewskiego (altówka), oraz VI Symfonia Maestro z udziałem Stephana Genza (baryton) i Joannay Krachenko (erhu). Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadzi Maciej Tworek.

Więcej informacji: https://www.sinfoniavarsovia.org

Liw | Finał IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier

LiwFundacja „Czas Sztuki” serdecznie zaprasza na wielki finał IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier, który odbędzie się 27 listopada 2021 o godz. 17.00 w przepięknym zabytkowym Zamku w Liwie.

Będzie to wydarzenie wyjątkowe: spotkanie muzyczno – poetyckie, podczas którego wiersze Cypriana Kamila Norwida w dwusetną rocznicę urodzin tego twórcy wyrecytuje Piotr Ligienza, aktor znany z serialu Ranczo. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane również piękne utwory na duet skrzypcowy, zaczynając od kompozytorów baroku, a kończąc na muzyce XXI wieku. Usłyszymy kompozycje takich twórców, jak Jean-Marie Leclair i Grażyna Bacewicz, a także prawykonanie utworu Bartosza Kowalskiego – Dialogi polskie na dwoje skrzypiec. Wystąpią Katarzyna i Maksymilian Grzesiak.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | „Opowiedz mi bajkę” – bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci

PTMWZapraszamy na bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 27 listopada 2021 o godz. 11.00 w Miejscu Aktywności Lokalnej (ul. Kłobucka 14, Warszawa), podczas których dzieci będą uczyć się, bawić się i improwizować ze świetnymi muzykami i książkami. Organizatorem jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności.

Muzycznymi gośćmi najbliższych warsztatów będą harfistka Agata Galik, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka i animatorka wydarzeń dla dzieci Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom w wieku 3-8 lat aktywnie towarzyszyć mogą ich opiekunowie. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć. Można to zrobić na dwa sposoby: poprzez formularz: https://forms.gle/VQwccJJED4XJMPzY7  lub mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Wydarzenie współfinansowane przez m.st. Warszawę.

Patronat medialny nad warsztatami sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Zabrze | IX Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320

310 Po ubiegłorocznej, pandemicznej przerwie do Zabrza powraca Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320. W dniach 26-27 listopada 2021 pod hasłem Kameralnie odbędą się dwa koncerty oraz projekcja filmu Maska.

Chociaż organizatorzy nie zapomnieli o swojej publiczności w czasie lockdownu, opłakując śmierć Patrona Festiwalu filmową impresją Agnus Dei w trakcie online’owej edycji poziomu 320, dopiero teraz będzie można pożegnać Mistrza jego muzyką wykonywaną na żywo z udziałem publiczności.

26 listopada o godz. 17.00 w Kopalni Guido odbędzie się pokaz filmu opartego na kanwie twórczości Stanisława Lema Maska w reżyserii braci Quay z muzyką Krzysztofa Pendereckiego De natura sonoris. Po projekcji Kwartet Śląski wykona II Kwartet smyczkowy, Kwartet klarnetowy „Abschied/Pożegnanie” (w wersji fletowej z udziałem Massimo Marcelli) oraz IV Kwartet smyczkowy Maestro. Dzień później w Filharmonii Zabrzańskiej o godz. 19.00 Massimo Mercelli wystąpi wraz z Sinfoniettą Cracovią pod batutą Jurka Dybała. Usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu, Sinfoniettę nr 2 „Abschied/Pożegnanie”, Sinfoniettę nr 3Kartki z nienapisanego pamiętnika Krzysztofa Pendereckiego, a także utwory Michaela Nymana i Antonína Dvořáka. Podczas koncertu odbędzie się także promocja płyty Penderecki’s Sinfonietta(s) (2021, Sony Classical).

Szczegółowe informacje: https://penderecki320.com/ 

Łódź | „Od Trenu do Lacrimosy” – koncert oratoryjny

FŁW piątek 26 listopada 2021 o godz. 19.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Mateusza odbędzie się koncert oratoryjny Od Trenu do Lacrimosy. Koncert jest wyrazem hołdu, który artyści Filharmonii Łódzkiej składają Krzysztofowi Pendereckiemu, jednemu z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych.

Krzysztof Penderecki zmarł 29 marca ubiegłego roku – w pierwszych tygodniach światowej pandemii koronawirusa. Okoliczności nie pozwoliły na zorganizowanie oficjalnych uroczystości pogrzebowych (mają się odbyć w 2022 roku) ani na uczczenie pamięci Mistrza poprzez to, co najbardziej kochał: muzykę wykonywaną na żywo. Dopiero teraz Filharmonia Łódzka może oddać hołd wielkiemu artyście.

Koncert rozpocznie słynny Tren – Ofiarom Hiroszimy, niespełna dziewięciominutowy, sonorystyczny utwór, który 26-letniemu kompozytorowi otworzył drzwi do światowej kariery. Na zakończenie zabrzmi Lacrimosa z Polskiego Requiem, nawiązującego do bogatej tradycji tego gatunku zarówno w zakresie układu tekstów, stylów epok minionych, jak i symboliki śmierci. Te ramy podkreślają to, co w twórczości Pendereckiego najważniejsze: z jednej strony odwagę twórczego eksperymentowania i wyobraźnię nieskrępowaną zwyczajem, z drugiej zaś szacunek dla tradycji i osadzenie w istotnej dla sztuki tematyce zdarzeń ostatecznych.

Dzieła stanowić będą klamrę dla innych utworów Mistrza, m.in. Stabat Mater, Przebudzenie Jakuba, Adagietto z Raju utraconego, Powiało na mnie morze snów... – Pieśni zadumy i nostalgii (wybór), De profundis (Psalm 129) z Siedmiu bram Jerozolimy, VIII Symfonia „Lieder der Vergänglichkeit” (Pieśni przemijania – wybór). Solistką będzie Iwona Hossa, Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi dyrektor artystyczny FŁ Paweł Przytocki.

Informacja o biletach: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/od-trenu-do-lacrimosy-koncert-oratoryjny 

Opole | „Strefa gwiazd”: śmierć i wyzwolenie

FOListopadowe wieczory sprzyjają refleksjom. Program koncertu Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna 26 listopada 2021 o godz. 19.00 został skomponowany zatem tak, by owym wędrówkom myśli towarzyszyć. W roli solisty usłyszymy hiszpańskiego wirtuoza wiolonczeli Pablo Ferrándeza.

Na początek Chaconne z Polskiego Requiem, którego kolejnymi częściami Krzysztof Penderecki upamiętniał ważne dla niego postaci i wydarzenia w polskiej historii. Ostatnie ogniwo dzieła powstało w 2005 roku i jest poświęcone Janowi Pawłowi II.

Poruszający Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara sławę zyskał dzięki Jacqueline du Pré, jednej z najbardziej wyrazistych artystek w dziejach muzyki. Pełne nostalgii frazy brytyjskiego twórcy poprzedzą wykonanie dwóch poematów symfonicznych. Pierwszym z nich będzie Pieśń o sokole Grzegorza Fitelberga; kompozycja nad wyraz udana, pozostawiająca pewien niedosyt i pytanie: co jeszcze stworzyłby Fitelberg, gdyby nie poświęcił się dyrygowaniu? Ostatni utwór tego wieczoru, Śmierć i wyzwolenie, napisał zaledwie 25-letni Richard Strauss jako pierwszy ze swoich poematów symfonicznych nieinspirowanych literaturą – umieszczony bowiem w partyturze wiersz Aleksandra Rittera powstał już po ukończeniu utworu. O programowym założeniu tej kompozycji pisał sam Strauss w jednym z listów: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty”. Publiczność dzieło pokochała, krytycy pozostali nieprzekonani – zdaje się, że sama próba zmierzenia się przez Straussa z tematyką spraw ostatecznych wzbudzała ich niepokój. Motyw wyzwolenia którym kończy się poemat, pełen siły i majestatu, przynosi jednak nadzieję na wyjątkowy wymiar tej nieznanej rzeczywistości.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/