Polmic - FB


ArtMusFair 2010

ArtMusFair 2010 - stoiska wystawowe

STOISKA WYSTAWOWE NA ARTMUSFAIR
UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA, 22-25 WRZEŚNIA 2010

ArtMusFair 2010Podczas tegorocznego ArtMusFair – oprócz licznych spotkań, dyskusji, konferencji oraz koncertów, instalacji i prób otwartych – odbędą się również targi wydawnictw muzycznych i organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy. Ponad dwadzieścia stoisk wystawowych wypełni prawie całą przestrzeń Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Publikacje muzyczne – książki, nuty, płyty oraz wydawnictwa informacyjne prezentować będą m.in.:
Stoiska wystawowe ArtMusFair będą otwarte w dniach 22-24 września w godz. 10-18 i 25 września w godz. 10-16. Miejsce – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina. Wstęp wolny!

ArtMusFair 2010 - Konferencje

KONFERENCJE, DYSKUSJE I SPOTKANIA NA ARTMUSFAIR
UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA, 22-24 WRZEŚNIA 2010

Creators NetworkObok wielu koncertów w programie „ArtMusFair Warsaw 2010” odnaleźć można nie mniej imprez o charakterze spotkań i dyskusji. Niektóre z nich są zamkniętymi zebraniami członków różnych międzynarodowych organizacji działających na polu muzyki współczesnej. Podczas ArtMusFair w Warszawie zawiąże się nawet nowa organizacja twórców współczesnej kultury – „Creators Network” (środa 22 września godz. 15.30 Sala Melcera). Inne spotkania – otwarte dla wszystkich – będą dotyczyły różnorodnych problemów związanych z muzyką współczesną, a budzących nie tylko zainteresowanie, ale i gorące spory, jak choćby nowe propozycje Komisji Europejskiej w zakresie prawa autorskiego (czwartek 23 września godz. 14.30 Sala Melcera), albo sposób funkcjonowania mediów publicznych (piątek 24 września godz. 10.00 Sala Melcera). Spodziewamy się udziału ważnych przedstawicieli instytucji międzynarodowych – jak Komisja Europejska albo Europejska Unia Nadawców (EBU) i krajowych – Polskie Radio czy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Elektronika wobec wyzwań XXI wiekuSzczególną uwagę zwracamy na konferencję i panele związane z głównym tematem tegorocznych ArtMusFair – „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Wszystkie spotkania odbędą się w Audytorium Szymanowskiego. Zaplanowane one są jako integralna całość z koncertami elektroakustycznymi. Kompozytorzy będą objaśniać wykonywane na nich utwory i odpowiadać na pytania o znaczenie elektroniki w ich twórczości (czwartek 23 września godz. 10.00 i 12.00). Problematyka nowych technologii i ich znaczenia dla muzyki i kultury współczesnej pojawi się również na czterech konferencyjnych sesjach. Wezmą w nich udział wybitni kompozytorzy, inżynierowie, teoretycy i menadżerowie z całego świata, reprezentujący prestiżowe uniwersytety, ośrodki badawcze i festiwale nowej muzyki. Cztery sesje konferencji mają następujące tematy:

  • Recepcja muzyki elektroakustycznej wczoraj, dziś i jutro (piątek 24 września g. 12.00)
  • Innowacje technologiczne (piątek 24 września g. 14.00)
  • Innowacje muzyczne i nowa rola studiów i festiwali (sobota 25 września g. 12.00)
  • Elektronika w edukacji muzycznej (sobota 25 września g. 14.00)

Konferencja i panele będą prowadzone w języku angielskim, będzie jednak dostępne tłumaczenie na żywo na język polski.

New Music for New PlayersNiezwykle interesująco zapowiada się przygotowywany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC projekt „New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners”. Chodzi o zebranie interesujących utworów kompozytorów współczesnych, przeznaczonych do wykonania przez dzieci i innych początkujących muzyków. Z utworów nadesłanych przez wydawców oraz indywidualnych twórców powstanie multimedialna antologia, a w roku 2011 planowany jest festiwal, na którym obok koncertów odbywać się będą warsztaty, spotkania z kompozytorami i dyskusje. W czwartek, 23 września o godz. 14.30 w Audytorium Szymanowskiego projekt zostanie przedstawiony uczestnikom oraz publiczności ArtMusFair i poddany dyskusji. Na stoiskach wystawowych w hallu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wydawcy mogą prezentować partytury utworów dla początkujących.

Współczesny teatr muzyczny to temat jeszcze jednego spotkania, które odbędzie się w czwartek, 23 września o godz. 16.00 w Sali Melcera. To zjawisko jest niezmiernie popularne w Szkocji i w Belgii, stamtąd też przyjadą główni dyskutanci i przywiozą – jak mamy nadzieję –„żywe” przykłady swoich działań artystycznych.

ArtMusFair 2010 - Koncerty

Arne NordheimNorwegian Electroacoustic Music: Środa 22 września 2010 godz. 16.00, Sala Moniuszki

Przegląd klasycznej muzyki elektroakustycznej z Norwegii. Między innymi utwór Solitaire zmarłego niedawno Arne Nordheima (na zdjęciu), najsłynniejszego bodaj – po Edwardzie Griegu – norweskiego kompozytora, mocno związanego z Polską poprzez wieloletnią pracę w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie. Tam właśnie powstał Solitaire. To ważne niegdyś centrum nowej muzyki już nie istnieje, za to w Oslo wciąż działa prężny ośrodek muzyki elektroakustycznej – NOTAM, norweski odpowiednik słynnego paryskiego IRCAM-u. Joran Rudi, dyrektor NOTAM-u zaprezentuje na naszym koncercie swój utwór Concrete Bet na głośniki stereo i wideo.

Franziska BaumannElectroacoustic Free Improv: Środa 22 września 2010 godz. 18.00, Audytorium Szymanowskiego

Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, czołowe postacie polskiej sceny elektroakustycznej, zaprosili do udziału w swoim koncercie Franziskę Baumann (na zdjęciu) z Uniwersytetu Muzycznego w szwajcarskim Bernie i Andreia Smirnova z Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie. Wspólnie będą improwizować, używając takich niezwykłych instrumentów, jak cyberrękawice, thereminovox, sensory optyczne czy ISA harfa bez strun.


Natascha BarrettElectronics meets challenges of the 21st century: Środa 22 września 2010 godz. 19.30, Sala Koncertowa

Główny koncert polsko-norweskiego projektu “Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Zacznie się od Galiardy Johna Dowlanda, angielskiego kompozytora z przełomu XVI i XVII wieku, granej przez znakomitego szwedzkiego gitarzystę Stefana Östersjö, który potem będzie ową galiardę „dekonstruował” w utworze Natashy Barrett (na zdjęciu) Deconstructing Dowland. Natasha Barrett, choć pochodzi z Anglii, jest czołową postacią współczesnej sceny elektroakustycznej w Norwegii. Tę scenę będzie reprezentował jeszcze jeden wybitny kompozytor z Norwegii – Rolf Wallin. Potem wjadą na estradę fortepiany, pozornie zwykłe Yamahy, a jednak z ukrytą elektroniką, czy raczej z komputerowym oprogramowaniem. Komputery będą grały na nich utwory Amerykanina – Clarence’a Barlowa oraz Polaków: Krzysztofa Czaji, Andrzeja Kopcia i Szabolcsa Esztény’ego, prawie Polaka, który będzie komputerowi w grze na fortepianie własnoręcznie pomagał. Te skomputeryzowane fortepiany to Disclaviery, skonstruowane przez firmę Yamaha nowoczesne odpowiedniki dawnych pianoli, które też same grały. Na koniec prawykonanie komputerowego utworu Lidii Zielińskiej In the rear.

Chopin Mix: Środa 22 września 2010 godz. 22.30, Klub „Skwer” Krakowskie Przedmieście 60a

Na ArtMusFair, odbywającym się w Warszawie w jubileuszowym Roku Chopina nie mogło samego Chopina zabraknąć. Jego muzyka zostanie jednak zaprezentowana w specjalny sposób i w specjalnym miejscu. „Skwer” to miejsce bardzo trendy, z Chopinem wszakże się raczej nie kojarzące. Na naszym koncercie pianista Bartłomiej Kominek będzie grał Chopina z didżejem Żusto (Przemysław Karkowski) oraz widżejem Misionem (Michał Płócienniak).

KwartludiumRe:New Music presents "Kwartludium+": Czwartek 23 września 2010 godz. 19.30, Sala Koncertowa

Re:New Music to europejski projekt promocji muzyki współczesnej i zespołów taką muzykę wykonujących. Polskę reprezentuje w nim grupa „Kwartludium”, powiększona o kilku muzyków spoza zasadniczej czwórki (stąd „Kwartludium+”) oraz Orkiestra Muzyki Nowej Aleksandra Lasonia z Katowic. Na koncercie „Kwartludium+” usłyszymy utwory kompozytorów ze Szkocji, Belgii i z Norwegii. Tylko w jednym z nich wykorzystany jest komputer, bo dzisiaj pisze się też nowoczesną muzykę na na całkiem tradycyjne instrumenty.
Będzie okazja do spotkania z kompozytorami! Odbędą się próby otwarte połączone z rozmową z Gillesem Gobertem (godz.12.00) i Jean-Pierrem Deleuzem (godz.15.00).

Re:New Music presents Orkiestra Muzyki Nowej: Piątek 24 września 2010 godz. 19.30, Sala Koncertowa

Młodzi muzycy Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca przedstawią interesujący program z utworami chorwackiego kompozytora Berislava Šipuša (próba otwarta i spotkanie z kompozytorm o godz. 15.00), Fina OsmoTapio Räihäli (próba otwarta o godz. 12.00) oraz Arne Nordheima i Romana Bergera. W koncercie wiolonczelowym Nordheima, zatytułowanym po łacinie Tenebrae, partię solową zagra duński wiolonczelista Jakob Kullberg. Roman Berger jest w Polsce dość znany, jego kompozycje znaleźć można w programach „Warszawskiej Jesieni”. Ten polsko-słowacki kompozytor, teoretyk muzyki, filozof i publicysta o skomplikowanym życiorysie 9 sierpnia tego roku skończył 80 lat. Życzymy mu – oczywiście – 100 lat!

Golden SerenadesNorwegian Noise: Piątek 24 września 2010 godz. 22.30, Klub „Skwer” Krakowskie Przedmieście 60a

Tytuł koncertu mówi wszystko, a grać będzie norweska grupa Golden Serenades, wsławiona zniszczeniem na jednym ze swoich koncertów gitary za 5 tys. euro. Instrumentarium koncertu w „Skwerze” (mamy nadzieję, że przetrwa!) to przede wszystkim organy i taśmowe magnetofony, a w dźwięku znajdziemy elementy muzyki konkretnej i rocka. Będzie głośno!

ArtMusFair 2010 - Postacie

POSTACIE ARTMUSFAIR 2010
Andrei SmirnovAndrey Smirnow

Urodzony w 1956 roku kompozytor, interdyscyplinarny artysta i badacz, twórca nowych technik muzyki elektronicznej, autor tekstów o nowej muzyce i pedagog. Jest założycielem, dyrektorem i profesorem Centrum Muzyki Elektroakustycznej w słynnym Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, gdzie uczy historii i estetyki muzyki elektroakustycznej, kompozycji, sound designu oraz muzycznych technologii sensorycznych. Organizuje warsztaty i kursy mistrzowskie w Rosji i w Europie, a także w Stanach Zjednoczonych, uczestniczy w festiwalach i konferencjach na całym świecie. Ma bogatą kolekcję oryginalnych instrumentów elektronicznych, ilustrującą historię wczesnej technologii elektroakustycznej z początków XX wieku w Rosji. Doświadczenie badacza łączy z działalnością twórcy i wykonawcy interaktywnych instalacji i performanców. Interesuje się szczególnie thereminovoxem, elektronicznym instrumentem skonstruowanym w 1920 roku przez Lwa Termena, w którym dźwięk uzyskiwany jest bezdotykowo, poprzez zbliżanie ręki do anteny dwóch generatorów.

Na ArtMusFair Andrey Smirnov wystąpi z there-minovoxem na koncercie „Electroacoustic Free Improv” w środę 22 września o godz. 18 w Audytorium Szymanowskiego, razem z Franziską Baumann, Krzysztofem Knittlem i Markiem Chołoniewskim. Weźmie też udział w „Panelu Kompozytorów” dyskutujących o swoich utworach w czwartek, 23 września o godz. 10 i w sesji „Electronics in music education” w sobotę, 25 września o godz. 14.

Stefan OstersjoStefan Östersjö
Urodzony w roku 1967, znakomity gitarzysta szwedzki, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest autorem wielu artykułów, daje wykłady i prowadzi kursy mistrzowskie na uczelniach muzycznych, festiwalach i konferencjach. Interesuje się szczególnie łączeniem gitary oraz innych strunowych instrumentów szarpanych z elektroniką.

Na ArtMusFair w Warszawie wystąpi razem z Natashą Barrett, norweską kompozytorką muzyki elektroakustycznej. Najpierw jednak zagra... galiardę Johna Dowlanda, angielskiego kompozytora z przełomu XVI i XVII wieku. Potem, już wspólnuie z Natashą, wykona jej utwór o tytule Deconstructing Dowland na gitarę i live electronics. Zapraszamy na do Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w środę, 22 września o godz. 19.30.

Clarence BarlowClarence Barlow
Światowej sławy specjalista w dziedzinie zastosowań komputera w muzyce. Urodził się w 1945 roku w Kalkucie, gdzie studiował grę na fortepianie i teorię muzyki, a także nauki przyrodnicze. W latach 1968-73 w Kolonii uczył się kompozycji, w szczególności w zakresie muzyki elektronicznej. W roku 1971 po raz pierwszy użył w procesie komponowania komputera. W latach 1982-1994 wykładał muzykę komputerową na Letnich Kursach w Darmsztacie, później w akademiach muzycznych w Kolonii i Essen. Był dyrektorem artystycznym słynnego Instytutu Sonologii w Hadze, uczył także w Królewskim Konserwatorium Haskim. Od 2006 roku jest profesorem i szefem Departamentu Muzyki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara.
Był w Warszawie w 1988 roku, kiedy jego utwór Musica alla Vostra commodità na wiolonczelę i taśmę został wykonany na „Warszawskiej Jesieni”.

Teraz usłyszymy dwa utwory Clarence’a Barlowa z bardzo specyficznym użyciem komputera, maszyna steruje bowiem fortepianem zwanym disklavierem. Klawisze poruszają się „same”, jak w pianoli napędzanej perforowana taśmą. Do tego ów disklavier jest rozstrojony, czy raczej „odstrojony” od standardowego stroju temperowanego, bo kompozytor zastosowal w swoich utworach skalę siedemnastu równych stopni (zamiast dwunastu, do których jesteśmy już od kilku wieków przyzwyczajani). Jeden z utworów będzie miał w Warszawie światowe prawykonanie. Koncert nosi tytuł „Electronics Meets Challenges of the 21st Century” i odbędzie w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w środę 22 września o godzinie 19.30. Clarence Barlow weźmie jeszcze udział w „Panelu kompozytorów” objaśniając swoje utwory i odpowiadając na pytania publiczności (czwartek 23 września, godz. 12, Audytorium Szymanowskiego), a także poprowadzi sesję “Musical innovation and the changing role of studios and festivals” (sobota 25 września, godz. 10, Audytorium Szymanowskiego).

Xavier SerraXavier Serra
Jest profesorem Wydziału Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych oraz dyrektorem Zespołu Technologii Muzycznych na Universitat Pompeu Fabra w Barcelonie. Wcześniej zdobył wszechstronne wykształcenie zwieńczone doktoratem zdobytym na Stanford University w Stanach Zjednoczonych, słynnym centrum muzycznych technologii komputerowych. Jego praca doktorska z 1989 roku - A System for Sound Analysis/Transformation/Synthesis based on a Deterministic plus Stochastic Decomposition – prezentowała nową metodę syntezy i analizy dźwięków muzycznych, z wykorzystaniem procesów spektralnych i uważana jest za przełomowe dzieło w tej dziedzinie. Xavier Serra prowadził 15 projektów badawczych w tym zakresie, zarejestrował 31 softwarowych patentów i opublikował 75 prac badawczych.

Na ArtMusFair będzie przewodniczył sesji zatytułowanej Technological innovation, stanowiącej część konferencji “Electronics meets challenges of the 21st century”. Jego partnerami będą przedstawiciele głównych ośrodków badawczych „Sound and Music Computing” w Europie – Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), Groupe de Recherches Musicales (GRM) z Paryża oraz Centre National de Création Musicale (Grame) z Lyonu (piątek 24 września, godz. 14, Audytorium Szymanowskiego).

ArtMusFair 2010 - qub

ISA Harp Piotra SychaINSTALACJA QUB
Uniwersytet Muzyczny Fryderyk Chopina, Dziedziniec
22-24 września godz. 10.00-22.00, 25 września godz. 10.00-16.00

Instalacja qub na Dziedzińcu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina jest próbą odpowiedzi na „wyzwania XXI wieku wobec elektroniki” („Electronics meets challenges of the 21st century” to tytuł projektu polsko-norweskiego, obejmującego koncerty, konferencję, panele i spotkania oraz omawianą tutaj instalację, a prezentowanego w ramach ArtMusFair Warsaw 2010).

Autorzy instalacji, Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, czołowe postacie polskiej sceny elektroakustycznej, piszą: „Instalację tworzą kwadrofoniczne płaszczyzny ułożone w przestrzenną formę dźwiękowego sześcianu, zbudowanego z brzmień dochodzących z ośmiu głośników znajdujących się w jego wierzchołkach. Ambientowe struktury dźwiękowe sterowane są ruchem rąk publiczności dotykającej niewidzialnych 256 klawiszy, powstających na przecięciu szesnastu poziomych i pionowych wirtualnych strun wewnątrz ramy ISA Harp, instrumentu zaprojektowanego przez Piotra Sycha z Melbourne. Dźwięki wirtualnej szachownicy wewnątrz ramy ISA Harp można uruchamiać zarówno gestem pianisty, perkusisty, czy dyrygenta, jak również gestem tancerza, a mikroklawisze poszczególnych punktów płaszczyzny stanowią odcienie barwy jednego z sześciu makroklawiszy, które tworzą wirtualne, niewidoczne ściany dźwiękowego kubika. Instalacja dostępna dla każdego, zmienia się w zależności od pory dnia, jak skale hinduskiej ragi, pod względem fakturalnym, brzmieniowym i przestrzennym…"

Z autorami instalacji qub współpracowali Krzysztof Czaja (programowanie Max/MSP, PureData), Andrzej Kopeć (przetwarzanie Max/MSP), wspomniany już twórca ISA Harp Piotr Sych oraz Maciej Walczak, który stworzył warstwę wizualną.

Na Dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina warto przyjść z dziećmi. Będą się dobrze bawić!

Więcej o projekcie qub - plik pdf

ArtMusFair 2010 - FAQ

ArtMusFair 2010
CO TO JEST?
ArtMusFair to konwencja muzyki nowej. Dlaczego „konwencja”? Generalnie jest to odniesienie do słowa w znaczeniu „zjazd” i chodzi tu o zjazd kompozytorów, wykonawców, krytyków muzycznych i przedstawicieli instytucji muzycznych i artystycznych z krajów Europy i ze Stanów Zjednoczonych. ArtMusFair będzie zatem miejscem:
  • spotkań, dyskusji i wymiany poglądów oraz formułowania opinii i postulatów wszelkiego rodzaju uczestników życia i rynku muzycznego, działających na polu muzyki współczesnej
  • wystaw i targów wydawnictw muzycznych i organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy
  • koncertów, instalacji i prób otwartych, live music, live stages i project stages

NA JAKI TEMAT?
Meet the Challenges of 21st Century Music - Wobec wyzwań muzyki XXI wieku – pod tym tytułem podczas ARTMUSFAIR 2010 zostanie otwarta dyskusja na temat przyszłości muzyki współczesnej w społeczeństwie. Omawianie będą takie zagadnienia jak: popularyzacja nowej muzyki, jej miejsce w mediach czy prawa autorskie.

KTO?
ArtMusFair organizowane jest pod egidą European Composers’ Forum przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.PL i Związek Kompozytorów Polskich oraz Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina. Gościć będzie przedstawicieli 35 krajów i 78 instytucji muzycznych: z Albanii, Austrii, Białorusi, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Holandii, Węgier, Islandii, Irlandii, Włoch, Łotwy, Norwegii, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii oraz wiodących europejskich organizacji: International Music & Media Centre z Austrii, European Composer & Songwriter Alliance z Belgii, European Music Council z Finlandii, Film Composer Society z Francji, Alliance of Popular Music Composers in Europe z Włoch, European Orchestra Federation, festiwali „Weimar Spring New Music Days” i „Days of Macedonian Music”.

GDZIE?
Miejscem wydarzeń ArtMusFair w 2010 roku będzie przede wszystkim Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 2).

KIEDY?
22-25 września 2010 – od środy do soboty
. Czas nie jest przypadkowy – w tym samym tygodniu organizowany jest Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, którego organizatorem jest również Związek Kompozytorów Polskich. Wszyscy uczestnicy będą mieli znakomitą okazję do połączenia udziału w wydarzeniach ArtMusFair z wizytą na koncertach festiwalu.

do pobrania - ULOTKA ARTMUSFAIR 2010

ArtMusFair Warsaw 2010 - PROGRAM

ArtMusFair Warsaw 2010, 3. Konwencja Muzyki Nowej
Warszawa, 22-25 września 2010
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina

PROGRAM RAMOWY

Środa, 22 września 2010

09.00-18.00: Hol – rejestracja / informacja

10.00-22.00: Dziedziniec – Instalacja "qub" w ramach projektu „Electronics meets challenges of the 21st century”
instalacja: Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski
współpraca: Piotr Sych – ISA Harp, Krzysztof Czaja – Max/MSP, PureData programming, Andrzej Kopeć – Max/MSP processing, Maciej Walczak – video

10.00-13.30: Sala Senatu – International Association of Music Information Centres Board Meeting (IAMIC) – sesja zamknięta

13.30-15.30: Klub „Gama” / Sala koncertowa – Oficjalna inauguracja ArtMusFair
wstęp tylko dla zarejestrowanych uczestników

15.30-18.00: Sala im. Henryka Melcera – Konferencja “Creators Network”

16.00-17.00: Sala im. Stanisława Moniuszki – Koncert 1: Norwegian Electroacoustic Music
Arne Nordheim Solitaire for tape (12’04”)
Kåre Kolberg Keiserens nye slips for tape (10’00)
Peer Landa Downcast for tape (8’32”)
Jøran Rudi Concrete Net for video and stereo diffusion
Risto Holopainen Prosit highlights for tape (4’50”)

18.00-19.00: Sala im. Karola Szymanowskiego – Koncert 2: Electroacoustic Free Improv
utwory Krzysztofa Knittla, Marka Chołoniewskiego, Andrei Smirnova, Franziski Baumann

19.30-21.30: Sala koncertowa – Koncert 3: „Electronics meets challenges of the 21st century”
Stefan Östersjö – gitara, Szabolcs Esztenyi - fortepian, natasha Barrett, Clarence Barlow, Jøran Rudi - komputery
Natasha Barrett Deconstructing Dowland (9’12”)
Clarence Barlow otodeblu (4’), septima de facto for retuned player piano (7’) – prawykonanie nowej wersji
Rolf Wallin – Strøk
Krzysztof Czaja Id - prawykonanie
Andrzej Kopeć r-evolutio - prawykonanie
Szabolcs Esztenyi Torus - prawykonanie
Krzysztof Czaja Anathemata - prawykonanie
Lidia Zielińska In the Rear - prawykonanie

21.30-22.30: Dziedziniec – Wernisaż instalacji "qub" w ramach projektu „Electronics meets challenges of the 21st century”
instalacja: Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski
współpraca: Piotr Sych – ISA Harp, Krzysztof Czaja – Max/MSP, PureData programming, Andrzej Kopeć – Max/MSP processing, Maciej Walczak – video

22.30 – 24.00: Klub “Skwer” – Koncert 4: Chopin Mix
Bartłomiej Kominek – fortepian, DJ Żusto, VJ Mision


Czwartek, 23 września 2010

09.00-18.00: Hol – rejestracja / informacja

10.00-18.00: Targi ArtMusFair
prezentacje dorobku wydawnictw muzycznych i innych organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy

10.00-22.00: Dziedziniec – Instalacja "qub" w ramach projektu „Electronics meets challenges of the 21st century”
instalacja: Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski
współpraca: Piotr Sych – ISA Harp, Krzysztof Czaja – Max/MSP, PureData programming, Andrzej Kopeć – Max/MSP processing, Maciej Walczak – video

10.00-13.30: European Composers’ Forum Board Meeting – sesja zamknięta
10.00-13.30: Federation of Film & Audiovisual Composers of Europe Meeting (FFACE) – sesja zamknięta
10.00-13.30: Alliance of Popular Composer Organisations in Europe Meeting (APCOE) – sesja zamknięta

10.00-11.30: Audytorium im. Karola Szymanowskiego – „Electronics meets challenges of the 21st century”: PANEL KOMPOZYTORÓW 1
przewodniczący: Ambrose Field (University of York)
uczestnicy panelu: Krzysztof Knittel (Akademia Muzyczna w Łodzi), Marek Chołoniewski (Akademia Muzyczna w Krakowie), Andrei Smirnov (Studio of Computer Music, Theremin Institute, Moscow Tschaikovsky Conservatory), Franziska Baumann (Berne University of Music, Switzerland)

12.00-13.00: Sala koncertowa – Re:New Music: próba otwarta i spotkanie z kompozytorem
Kwartludium, Gilles Gobert

12.00-13.30: Audytorium im. Karola Szymanowskiego – „Electronics meets challenges of the 21st century”: PANEL KOMPOZYTORÓW 2
przewodniczący: Stanisław Krupowicz (Akademia Muzyczna w Krakowie)
uczestnicy panelu: Natasha Barrett (Oslo), Lidia Zielińska (Akademia Muzyczna w Poznaniu), Krzysztof Czaja (UMFC), Andrzej Kopeć (UMFC), Joran Rudi (NOTAM), Clarence Barlow (University of California, Santa Barbara)

14.30-16.00: Audytorium im. Karola Szymanowskiego – „New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners”: PANEL
przewodniczący: Krzysztof Kwiatkowski
- dyskusja na temat współczesnej literatury muzycznej dla dzieci i początkujących muzyków
- prezentacja projektu festiwalu muzyki dla początkujących wykonawców, planowanego jesienią 2011

15.00-16.00: Sala koncertowa – Re:New Music: próba otwarta i spotkanie z kompozytorem
Kwartludium, Jean-Pierre Deleuze

14.30-16.00: Sala im. Henryka Melcera – „Authors Rights: Between EU Directive & Cultural Flatrate”: PANEL

16.00-19.00: Sala Senatu - General Assembly European Composers & Songwriters Alliance – sesja zamknięta

16.30-18.00: Sala im. Henryka Melcera – Project Stage 1: Contemporary Music Theatre

19.30-21.30: Sala koncertowa – Koncert 5: Re:New Music presents “Kwartludium+”
William Sweeney Nightsongs
Jean-Pierre Deleuze Ellipsen
Gilles Gobert Pièce pour piano, percussions et électronique
John Persen Et cetera


Piątek, 24 września 2010

09.00-18.00: Hol – rejestracja / informacja

10.00-18.00: Targi ArtMusFair
prezentacje dorobku wydawnictw muzycznych i innych organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy

10.00-22.00: Dziedziniec – Instalacja "qub" w ramach projektu „Electronics meets challenges of the 21st century”
instalacja: Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski
współpraca: Piotr Sych – ISA Harp, Krzysztof Czaja – Max/MSP, PureData programming, Andrzej Kopeć – Max/MSP processing, Maciej Walczak – video

10.00-12.30: Audytorium im. Karola Szymanowskiego – Konferencja „Electronics meets challenges of the 21st century”: SESJA 1 - LISTENING AND RELATING TO ELECTRONIC MUSIC
- Listening to and understanding sound and music
- Soundscape of our times, does it change our musical interests and listening
- Hearing and listening: does EA music challenge listeners differently that acoustic music. If yes, why and how
- Abstraction and concrete
- Musical abstraction and sound art, convergence or opposites

przewodniczący: Gerald Bennett (Zurich)
uczestnicy sesji: Katharine Norman (City University, London), Jean-Claude Risset (Paryż), Monty Adkins (University of Huddersfield)

10.00-12.30: Sala im. Henryka Melcera – “Radio&Media: Off-wire for contemporary music?” – PANEL

12.00-13.00: Sala koncertowa - Re:New Music: próba otwarta i spotkanie z kompozytorem
Orkiestra Muzyki Nowej, Osmo Raihalla

13.00-14.00: Live Music

14.00-16.00: Audytorium im. Karola Szymanowskiego – Konferencja „Electronics meets challenges of the 21st century”: SESJA 2 - TECHNOLOGICAL INNOVATION
- Short historical overview
- Current research fronts and development trends
- Influences
- Is technology today less linked with musical innovation than commercial mass-market needs
- What role does musical innovation play for technical innovation?
- What role does technological innovation play for musical innovation?

przewodniczący: Xavier Serra (The Music Technology Group MTG, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona)
uczestnicy sesji: Yann Orlarey (Scientific Director of Grame, Lyon), Daniel Teruggi (Director of Groupe de recherches musicales GRM, Paris), Andrew Gerzso (IRCAM)

14.00-16.00: Sala Senatu - ArtMusFair Working Group 2 – sesja zamknięta

15.00 – 16.00: Sala koncertowa - Re:New Music: próba otwarta i spotkanie z kompozytorem
Orkiestra Muzyki Nowej, Berislav Sipus

16.30-18.00: Sla im. Henryka Melcera - Project Stage 2

18.00-19.00: Sala im. Henryka Melcera - Live stage 3: Microtonal Concert & Presentation of GSS Scale System

19.30-21.30: Sala koncertowa – Koncert 6: Re:New Music presents „New Music Orchestra”
Berislav Šipuš Un jardin sous la pluie avec un compositeur sans parapluie
Osmo Tapio Raihala Damballa
Roman Berger Postscriptum
Arne Nordheim Tenebrae

22.30-1.00: Klub “Skwer” - Koncert 7: Norwegian Noise
Golden Serenades
Hammond Pops - prawykonanie



Sobota, 25 września 2010

09.00-16.00: Hol – rejestracja / informacja

10.00-16.00: Targi ArtMusFair
prezentacje dorobku wydawnictw muzycznych i innych organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy

10.00-16.00: Dziedziniec – Instalacja "qub" w ramach projektu „Electronics meets challenges of the 21st century”
instalacja: Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski
współpraca: Piotr Sych – ISA Harp, Krzysztof Czaja – Max/MSP, PureData programming, Andrzej Kopeć – Max/MSP processing, Maciej Walczak – video

10.00-12.30: Audytorium im. Karola Szymanowskiego – Konferencja „Electronics meets challenges of the 21st century”: SESJA 3 - MUSICAL INNOVATION AND THE CHANGING ROLE OF STUDIOS AND FESTIVALS
- New genres and trends, description of general characteristics
- New arenas and methods for distribution and performances
- Does this development change the studios’ role?
- What is the current role of studios?
- Is the time for large institutions over, as often proposed in the “underground”?
- Festivals, should they be inclusive or have a sharper edge?

przewodniczący: Clarence Barlow (University of California, Santa Barbara)
uczestnicy sesji: Kim Cascone (USA), Tadeusz Wielecki (“Warszawska Jesień”), Jøran Rudi (NOTAM), Lars Petter Hagen (“Ultima” Oslo Contemporary Music Festival)

12.00-13.00: Foyer - Live Stage 4: Presentation of Hungaroton

14.00-16.00: Audytorium im. Karola Szymanowskiego – Konferencja „Electronics meets challenges of the 21st century”: SESJA 4 - ELECTRONICS IN MUSIC EDUCATIONS
- rola, znaczenie i możliwości warsztatu muzyki elektroakustycznej w kształceniu wrażliwości muzycznej
- które komputerowe programy muzyczne nadają się najlepiej do edukacji w szkołach ogólnokształcących?
- rola internetu w edukacji muzycznej w szkolnictwie powszechnym
- elektronika w szkołach muzycznych (podstawowych, gimnazjach, liceach, wyższych)
- omów Twoje własne doświadczenia edukacyjne, które mogliby wykorzystać inni pedagodzy, w innych krajach

przewodniczący: Krzysztof Knittel (Polska Rada Muzyczna)
uczestnicy panelu: Jadwiga Radkiewicz (Institute of Creative Technologies [IOCT] de Montfort University, Leicester, UK), Andrea Cohen (Institute of Creative Technologies [IOCT] de Montfort University, Leicester, UK), Andrei Smirnov (Studio of Computer Music, Theremin Institute, Moscow Tchaikovsky Conservatory), Marek Chołoniewski (Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie)

16.00-17.00: Sala Koncertowa
17.00-18.00: Klub “Gama” – prezentacja ArtMusFair 2011, oficjalne zamknięcie ArtMusFair 2010


Niedziela, 26 września 2010

11.00-13.00: Sala im. Henryka Melcera - European Composers’ Forum General Assembly (ECF) – sesja zamknięta

11.00-16.00: Żelazowa Wola – wycieczka do Domu Urodzenia Fryderyka Chopina
tylko dla zarejestrowanych uczestników


***

Wszystkie spotkania, panele i konferencje odbywają się w języku angielskim. Konferencja „Electronics meets challenges of the 21st century” będzie tłumaczona na język polski.

Wstęp na wydarzenia ArtMusFair (z wyjątkiem zamkniętych sesji) za bezpłatnymi zaproszeniami – do odbioru przy stanowisku recepcyjnym podczas trwania konwencji. Informacja na temat zaproszeń – tel. 22 635 91 40

Więcej informacji na temat ArtMusFair udzielają:
projekt “Electronics meets challenges of the 21st century” – Aleksandra Jagiełło-Skupińska: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
projekt “New Music for New Players - Contemporary Works for Beginners” – Izabela Zymer: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
projekt “Re:New Music” i “ArtMusFair” – Magdalena Dobrowolska: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 

aktualizacja: 15 września 2010

ArtMusFair 2010 - europejscy tworcy w Warszawie

ArtMusFair - Warsaw 2010Przedstawiciele 34 krajów i 78 instytucji muzycznych z całego świata wezmą udział w III Konwencji Muzyki Współczesnej ArtMusFair, która odbędzie się w dniach 22-25 września 2010 roku w Warszawie. Wśród uczestników wydarzenia są reprezentanci m.in. stowarzyszeń kompozytorów z Albanii, Austrii, Białorusi, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Holandii, Węgier, Islandii, Irlandii, Włoch, Łotwy, Norwegii, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii oraz wiodących europejskich organizacji: International Music & Media Centre z Austrii, European Composer & Songwriter Alliance z Belgii, European Music Council z Finlandii, Film Composer Society z Francji, Alliance of Popular Music Composers in Europe z Włoch, European Orchestra Federation, festiwali „Weimar Spring New Music Days” i „Days of Macedonian Music”.

ArtMusFair jest corocznym wydarzeniem organizowanym od 2008 roku pod egidą European Composers’ Forum, miejscem spotkań, dyskusji i wymiany poglądów oraz formułowania opinii i postulatów wszelkiego rodzaju uczestników życia i rynku muzycznego, działających na polu muzyki współczesnej. W ramach Konwencji odbywają się prezentacje dorobku wydawnictw muzycznych i innych organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy. W 2010 roku większość wydarzeń związanych z Konwencją odbędzie się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, który wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej będzie jej organizatorem. Podczas Konwencji obradować będzie Walne Zgromadzenie European Composers’ Forum oraz Zarząd International Association of Music Information Centres. Zorganizowane zostanie także Pokongresowe Forum Polskiej Muzyki Współczesnej, które podejmie dyskusję nad stanem polskiej muzyki współczesnej oraz jej twórców i wykonawców.
Odbędzie się również panel wydawców, kompozytorów i wykonawców na temat przygotowywanego przez Związek Kompozytorów Polskich europejskiego projektu „New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners”. Jego celem będzie wydanie antologii dzieł współczesnych kompozytorów dla początkujących oraz zorganizowanie festiwalu takich kompozycji.
Podczas trwania ArtMusFair Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizować będzie polsko-norweski projekt poświęcony muzyce elektroakustycznej i nowym technologiom pod nazwą „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku". Złożą się na niego dwudniowa konferencja z udziałem ekspertów z całego świata, dyskusja kompozytorów muzyki elektroakustycznej, koncerty oraz interaktywna instalacja na dziedzińcu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Polskie Centrum Informacji Muzycznej zaprezentuje również koncerty organizowane w ramach europejskiego projektu "Re:New Music", którym będą towarzyszyć spotkania z kompozytorami, próby otwarte i warsztaty.

Kulminacja projektu Elektronika wobec wyzwań XXI wieku

Elektronika wobec wyzwań XXI wiekuNajważniejsze wydarzenia polsko-norweskiego Elektronika wobec wyzwań XXI wieku projektu odbędą się w dniach 22-25 września w Warszawie. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jest głównym organizatorem wydarzenia, a jego partnerami: Music Information Centre Norway (MIC Norway) i Norwegian Center for Technology in Music and the Arts (NoTAM).
Projekt dotyczy muzyki elektroakustycznej (elektroniki) w kontekście rozwoju cywilizacyjnego świata, który nabrał gwałtownego przyspieszenia na przełomie XX i XXI wieku za sprawą techniki cyfrowej oraz nowych środków komunikacji. Stawiają one nieznane wyzwania twórcom muzyki elektroakustycznej, kompozytorom, muzykom oraz inżynierom i otwierają pola nowej estetyki, nowej praktyki wykonawczej i nowej recepcji muzyki. Polscy kompozytorzy od samego początku uczestniczyli w tworzeniu nowego gatunku muzycznego. Powstałe w roku 1958 Studio Eksperymentalne Polskiego Radia było jednym z pierwszych i najważniejszych w Europie ośrodków nowej muzyki. Z upływem lat polski ośrodek tracił jednak na znaczeniu, z przyczyn ekonomicznych bowiem i uwarunkowań ustrojowych nie nadążał za gwałtownym rozwojem technologii. Wprawdzie powszechna dostepność komputerów zapewnia dzisiaj równy dostęp twórców do muzycznych aplikacji komputerowych na całym świecie, to jednak istnieje dysproporcja w możliwościach wykorzystania najnowszych technologii w Polsce.

 

We wrześniu w Warszawie Norwegian Center for Technology in Music and the Arts (NoTAM) przedstawi w formie koncertów oraz instalacji dźwiękowej swoje doświadczenia jednego z wiodących europejskich centrów badań i zastosowań nowych technologii dźwiękowych w dziedzinie muzyki. Na oddzielnym koncercie zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów polskich. W działaniach instalacyjnych obok NoTAM weźmie również udział Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum z Krakowa. Podczas panelowej dyskusji kompozytorzy wykonanych utworów przedstawią realizowane w nich idee. Ponadto zaproszeni goście: kierownicy najważniejszych studiów elektroakustycznych w Europie, dyrektorzy głównych festiwali muzyki elektroakustycznej, publicyści i dziennikarze skomentują podczas konferencji wyzwania, jakie stawia muzyce cywilizacja techniczna XXI wieku.

Czytaj więcej: Kulminacja projektu Elektronika wobec wyzwań XXI wieku