A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Y | Z |
Michał Świerzyński,
kompozytor, dyrygent i pedagog; ur. 25 października 1868, Kraków; zm. 30 czerwca 1957, Warszawa. Od 1880 uczył się gry na fortepianie u Jana Drozdowskiego i Antoniego Płacheckiego. Od 1888 studiował teorię muzyki i kompozycję pod kierunkiem Władysława Żeleńskiego w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. Studia kompozytorskie uzupełniał w Warszawie u Zygmunta Noskowskiego i w Pradze pod kierunkiem Oskara Nedbala. Od 1890 kierował kilkoma chórami w Krakowie – Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia”, Chórem „Sokół”, Chórem „Ognisko” przy Stowarzyszeniu Drukarzy. W latach 1906-08 przebywał we Lwowie, gdzie dyrygował Orkiestrą tamtejszej Opery. Od 1908 do 1930 wykładał przedmioty teoretyczne i uczył gry na fortepianie w Konserwatorium Krakowskim oraz prowadził Chór Akademicki, z którym w 1921 odbył tounée po Jugosławii i Węgrzech. W latach 1930-36 był profesorem w Wielkopolskiej Szkole Muzycznej w Poznaniu. W 1936 zamieszkał w Warszawie – tu pracował jako dyrygent Chóru Kolejowego i Zbrojowni. Po II wojnie światowej był dyrektorem III Oddziału Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, a także uczył śpiewu w Liceum Pedagogicznym w Łodzi. Za całokształt osiągnięć artystycznych Michał Świerzyński został odznaczony w 1952 Złotym Krzyżem Zasługi. aktualizacja: czerwiec 2008
WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: – orkiestrowe: Symfonia nr 1 Symfonia nr 2 Symfonia nr 3 Symfonia nr 4 Symfonia nr 5 Symfonia nr 6 Koncert skrzypcowy Koncert fortepianowy Marsz żałobny na sprowadzenie zwłok Słowackiego Elegia, poemat symfoniczny Krakowiak Oberek Legenda na skrzypce i orkiestrę Uwertura podhalańska (1948) Utwory na małą orkiestrę (1948) – kameralne: Cztery utwory na skrzypce i fortepian * Mazurek na skrzypce i fortepian Sen artysty na kwintet fortepianowy Romanza na kwintet fortepianowy Z łąk i pól na kwartet smyczkowy Sonatina na flet, obój i fagot (1957) 7 kwartetów na 3 skrzypiec i fortepian 4 tria fortepianowe – fortepianowe: Mała suita na fortepian Quatre études mélodiques na fortepian Pszczółka na fortepian Melodie ludowe dla dzieci na fortepian Melodie żydowskie na fortepian Capriccio E-dur na fortepian Preludium G-dur na fortepian * Motywy tatrzańskie na fortepian Petite suite all’antico na 2 fortepiany Suita pasterska na 2 fortepiany Suita baletowa na 2 fortepiany Miniatury, suita na 2 fortepiany Utwory pedagogiczne dla młodych pianistów na 2 fortepiany – na chór a cappella: Krakowiak na chór mieszany * Piosenka, kołysanka na chór mieszany oraz kwartet solowy * Przywiozłem z miasteczka, melodia ludowa na chór męski * U studni na chór mieszany * W polu ogródeczek na chór męski * Wstydzę się na chór mieszany * Żabki, humoreska na chór męski * – na głos i fortepian: Śniła mi się, śniła * Z tobą aniele... (Romanza) * Trzy pieśni do słów św. Teresy * – wokalno-instrumentalne: Kantata „Mickiewiczowska” na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę Kantata „Kościuszkowska” na chór męski i orkiestrę Hymn polski, kantata Misterium Bożego Narodzenia, kantata Boże Narodzenie, oratorium Suita na chór mieszany i orkiestrę (1948) – sceniczne: Zosia, opera Trójgraniasty kapelusz, opera Czar munduru, operetka Ksenia, opera (1895) Nocleg w Apeninach, opera buffa (1922) Książę ordynat czyli Powrót do Ojczyzny, opera (1929) Sen artysty, balet-pantomima (1930) |
literatura wybrana
Kański Józef Jeszcze przed Pendereckim..., "Ruch Muzyczny" 2008 nr 25, s. 37.
|