Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 października - Międzynarodowym Dniem Muzyki

Pierwszy Międzynarodowy Dzień Muzyki, ustanowiony w 1973 roku przez Międzynarodową Radę Muzyczną na czele z Yehudi Menuhinem jako przewodniczącym, odbył się w 1975 roku. Zgodnie z ustaleniami Rady, intencją tego dnia jest wspieranie promocji muzyki wśród wszystkich warstw społeczeństwa oraz propagowanie krzewionych przez UNESCO idei pokoju i przyjaźni między ludźmi, rozwoju kultur, wymiany doświadczeń i wzajemnego zrozumienia. W praktyce intencje te realizowane są poprzez różnorakie artystyczne działania:
- koncerty
- spotkania artystów
- konkursy
- wystawy instrumentów muzycznych, obrazów, rzeźby, fotografii itp.
- programy radiowe i telewizyjne
- artykuły w gazetach i czasopismach
- nagrania fonograficzne.
Oryginalną propozycją jest, by w miastach uczcić ten dzień kilkuminutową ciszą, podczas której brzmiałaby tylko muzyka wykonywana „na żywo”, w miejscach publicznych, np. w parkach.

Życzymy sobie i wszystkim muzykom, kompozytorom, muzykologom, melomanom oraz organizatorom życia muzycznego w Polsce i poza granicami naszego kraju, by kiedyś (może 1 października?) choć przez chwilę słychać było tylko muzykę...


Październikowe rocznice

  • 1 października – mija 50 rocznica śmierci kompozytora, jednego z członków grupy Młoda Polska - Ludomira Różyckiego (1884-1953)
  • 3 października – 80 urodziny obchodzi dyrygent i kompozytor Stanisław Skrowaczewski
  • 9 października – 50 urodziny obchodzi kompozytorka Lidia Zielińska
  • 13 października - 45 urodziny obchodzi kompozytor Rafał Stradomski
  • 16 października – przypada 40 rocznica śmierci dyrygenta, kompozytora i pedagoga Wacława Lachmana (1881-1963)
  • 20 października - 60 urodziny obchodzi polska kompozytorka na stałe mieszkająca w Paryżu – Elżbieta Sikora
  • 23 października - mija 55 rocznica śmierci kompozytora Eugeniusza Morawskiego-Dąbrowy (1876-1948), a 50 urodziny obchodzi kompozytor Marek Chołoniewski
  • 25 października - przypada 135 rocznica urodzin kompozytora Michała Świerzyńskiego (1868-1957)
  • 26 października - 50 urodziny świętuje kompozytor i skrzypek Krzesimir Dębski


Włączając się w obchody jubileuszu 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy twórczej Krzysztofa Pendereckiego Teatr Wielki-Opera Narodowa w nowym sezonie przygotowuje kilka uroczystych koncertów. I tak 18 września 2003 roku podczas koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2003/2004 zabrzmi IV Symfonia jubilata w interpretacji znakomitej China Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Long Yu.
Dwa tygodnie później, w dniu 2 października odbędzie się premiera opery Pendereckiego Król Ubu w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, ze scenografią Małgorzaty Szczęśniak i w choreografii Saar Magal. Wystąpią: Paweł Wunder (Ojciec Ubu), Anna Lubańska (Matka Ubu), Józef Frakstein, Piotr Nowacki (Król Wacław), Izabella Kłosińska, Dorota Radomska (Królowa Rosamunda), Anna Karasińska (Bolesław), Jeanette Bożałek (Władysław), Rafał Bartmiński, Stanisław Kowalski (Bourgrelas), Mieczysław Milun, Rafał Siwek (Car), Piotr Nowacki (Bordure), Robert Dymowski (Generał Lascy), Adam Kruszewski, Andrzej Witlewski (Stanisław Leszczyński), Chór męski i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Jacka Kasprzaka. Światowa prapremiera opery miała miejsce w Monachium w roku 1991, zaś premiera polska - w roku 1993 w Łodzi. Krzysztof Penderecki zwraca się tutaj w kierunku opery komicznej - z jednej strony nawiązuje do tradycji buffo Rossiniego, z drugiej zaś wyśmiewa się z całej muzyki współczesnej, z awangardy, jak również z wcześniejszych własnych utworów. Wszystko to składa się na jednolity i niezwykle oryginalny teatr muzyczny, gdzie absurdalna kpina przechodzi niepostrzeżenie w grozę, a wszechogarniająca głupota urasta do siły rządzącej światem.


Światowej sławy wiolonczelista, uczeń Rostropowicza i Piatigorsky'ego - MISCHA MAISKY - wystąpi na nadzwyczajnym koncercie w dniu 1 października 2003 o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Jacka Rogali wykona Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 A. Dvořáka. Wieczór koncertowy dopełni V Symfonia c-moll op. 67 L. van Beethovena.
MISCHA MAISKY (ur. w 1948 w Rydze), uczeń Rostropowicza i Piatigorsky'ego, były dysydent, więzień sowieckich łagrów, w 1972 roku wyemigrował do Izraela. Rok później zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Gaspara Cassadó we Florencji. W tym samym roku z Orkiestrą Symfoniczną z Pittsburga zadebiutował w nowojorskiej Carnegie Hall. Po tym koncercie, pragnący zachować anonimowość wielbiciel podarował artyście wiolonczelę Montagnana z XVIII wieku, na której wirtuoz gra do dziś.
Mischa Maisky wystąpi po raz pierwszy w Kielcach. Stąd rozpoczyna swą trasę koncertową po Polsce - grać będzie jeszcze w Warszawie, Poznaniu i Krakowie.


W dniach 2-4 października 2003 roku odbędzie się w Bielsko-Białej VIII Festiwal Kompozytorów Polskich zorganizowany przez Bielskie Centrum Kultury z okazji 70. rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego.


Z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki w dniu 1 października 2003 roku Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert UROKI SKANDYNAWII.
Wykonawcą koncertu będzie założona 100 lat temu, najstarsza fińska orkiestra kameralna Mikkeli City Orchestra. Zespół liczący 14 muzyków zagra muzykę trzech kompozytorów z Finlandii. Obok dzieł najbardziej znanego Fina Jeana Sibeliusa zabrzmi utwór Uuno Klamiego. W programie są także trzy utwory Ejnojuhani Rautavaary, który – jak twierdzą fińscy muzykolodzy – pisze „ekstremalnie piękną muzykę”. Zespół wystąpi pod dyrekcją Tadeusza Wicherka, z którym w ubiegłym roku nagrał płytę CD z muzyką polską. Nie zabraknie jej na koncercie – w programie Koncert staropolski R. Twardowskiego.
Szczegółowy program:
Uuno Klami – suita Sarja jousiorkesterille
Ejnojuhani Rautavaara – Pelimannit (Skrzypkowie) op. 1, Divertimento, Suita na orkiestrę smyczkową
Jean Sibelius – Rakastava (Oblubieniec), Suite champêtre op. 98 b
Romuald Twardowski – Koncert staropolski


Dnia 1 października 2003 roku z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpią wybitni wioliniści – Vadim Brodski i Maria Machowska oraz Orkiestra Symfoniczna Stanu Meksyku pod dyrekcją Enrique Bátiza. W programie utwory H. Wieniawskiego, P. Sarasate, D. Buxtehudego, C. Cháveza, S. Revueltasa, M. Maria Ponce’a, A. Márqueza i J. P. Moncayo.


Na nowy cykl - „Vivat Opera Polska” - dzieł Stanisława Moniuszki w wersji koncertowo-scenicznej zaprasza Opera na Zamku. Na cykl złoży się pięć części, w których zaprezentowanych zostanie 6 oper Moniuszki. W pierwszej części w październiku zaprezentowane zostanie Verbum nobile oraz Flis. Spektakle odbędą się 3 i 10 października 2003 roku o godz. 10.00 oraz 4 i 11 października o godz. 19.00. Pozostałe 4 opery prezentowane będą od stycznia do czerwca 2004 roku. Każda opera wystawiona zostanie w tak zwanej formule "semi stage". Będzie to wersja koncertowa z elementami scenografii, kostiumu i wyraźnym zamysłem reżyserskim z udziałem chóru i baletu.
Stanisław Moniuszko (1819 - 1872) - “ojciec opery polskiej”, utalentowany muzycznie i obdarzony zmysłem teatralnym, nadał swym operom prawdziwie polski charakter, a jego twórczość wywodząca się z teatru narodowego Wojciecha Bogusławskiego ukazuje, jak bardzo teatralne są staropolskie typy szlacheckie, polskie zabawy i uroczystości.


Dnia 3 października 2003 roku Filharmonia Narodowa w Warszawie zainauguruje nowy sezon artystyczny 2003/2004. Wystąpi wybitny wiolonczelista Misha Maisky oraz śpiewaczka Iwona Hossa (sopran), a Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Antoni Wit. W programie:
Karol Szymanowski - Veni Creatorop. 57, Litania do Marii Panny op.59
Zygmunt Mycielski - Liturgia sacra
Antonín Dvořák - Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104
Koncert zostanie powtórzony w sobotę 4 października.


Rodem Warszawianin…

Koncert kameralny z cyklu Rodem Warszawianin… odbędzie się w sobotę, 4 października 2003 roku o godz. 19.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Wystąpią: Kaja Danczowska – skrzypce, Dorota Imiełowska – wiolonczela i stypendystka Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Justyna Danczowska – fortepian Erard (1849 - na zdjęciu). W programie znajdzie się Trio B-dur op. 97 „Arcyksiążęce” Ludwiga van Beethovena oraz Trio d-moll op. 49 Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego.
Projekt Rodem Warszawianin… to wspólne przedsięwzięcie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Międzynarodowej Federacji Towarzystw Chopinowskich i Zamku Królewskiego w Warszawie. Obejmuje serię recitali, koncertów kameralnych i wykładów na Zamku Królewskim, zaplanowaną od czerwca do grudnia br.
Główną ideą prezentacji muzyki w cyklu koncertów Rodem Warszawianin… jest odtworzenie jej historycznego brzmienia w kształcie, jaki mogli słyszeć melomani w XIX wieku. Mało kto ma świadomość, jak różny był dziewiętnastowieczny fortepian od współcześnie używanego Steinwaya. W Polsce zachowało się niewiele tego typu instrumentów, ponadto większość z nich to eksponaty muzealne, na których gra nie jest już możliwa. Fortepian znajdujący się w posiadaniu NIFC, zbudowany w 1849 r. przez słynną paryską firmę Erard, nie tylko nie różni się konstrukcją od fortepianów znanych Fryderykowi Chopinowi, ale też jest w doskonałym stanie technicznym i spełnia wszelkie wymogi instrumentu koncertowego.
Justyna Danczowska, stypendystka Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, urodzona w 1981 roku w Krakowie, naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku siedmiu lat w klasie Jadwigi Zychowicz. W latach 1990 – 1998 była uczennicą Celestyny Koziak, następnie pracowała pod kierunkiem Marioli Cieniawy i Ireny Rolanowskiej. Obecnie jest studentką trzeciego roku Akademii Muzycznej w Bazylei w klasie Krystiana Zimermana.
Po raz pierwszy wystąpiła z orkiestrą w wieku 12 lat. W 1997 roku zwyciężyła w Konkursie Pianistycznym im. prof. Ludwika Stefańskiego w Płocku, otrzymując ponadto nagrody specjalne za najlepsze wykonania utworów Bacha i Beethovena. W 1998 roku zdobyła pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni. Podczas konkursu dla młodych muzyków „Nuta na gruszce” w Krakowie (2000) otrzymała pierwszą nagrodę oraz nagrodę specjalną PWM-u za najlepsze wykonanie utworu współczesnego. W latach 1996 – 1999 była stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, przez kolejne trzy lata otrzymywała Stypendium Twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W lecie 2001 Justyna Danczowska wraz z dwoma studentami polskiego pochodzenia (Lech Antonio Uszyński – skrzypce, Sebastian Uszyński – wiolonczela) założyła trio fortepianowe „Elegiaque”. Zespół pracuje pod kierunkiem Gerarda Wyssa. Został już nagrodzony koncertem na festiwalu „Orpheus 2002” w Zurychu, otrzymał także nagrodę specjalną Jury w konkursie muzyki kameralnej „Jeunesses Musicales” w Neuchatel (2002) oraz trzecią nagrodę w konkursie muzyki kameralnej „Migros Kulturprozent” w Zurychu (2003). Trio „Elegiaque” należy do wybranych zespołów fundacji „Yehudi Menuhin Live Music now”, występuje regularnie w Polsce, Szwajcarii oraz innych krajach europejskich. W roku akademickim 2002/2003 Justyna Danczowska została stypendystką Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.


Pierwszą premierą Opery Krakowskiej w jubileuszowym 50. sezonie artystycznym 2003/2004, która przygotowywana jest we współpracy z Supierz Artist Management z Holandii, będzie Norma V. Belliniego. Dzieło Belliniego pokazane zostanie w Krakowie po raz pierwszy i jest to już drugi - po Aidzie G. Verdiego spektakl przygotowany w koprodukcji z holenderską agencją. Premiera odbędzie się 5 i 6 października 2003 roku, a następnie zespół Opery uda się ze spektaklem na tournée do Holandii (11-30 listopada). Przedstawienie realizują: Lukas Beikircher (kierownictwo muzyczne) we współpracy z Piotrem Sułkowskim, Matthias Remus (reżyseria), Ekkehard Kröhn (scenografia i kostiumy), Erwin Jutz (reżyseria światła). Obsada spektaklu jest jeszcze uzgadniana i uzupełniana. Prawdopodobnie w roli Normy wystąpi włoska śpiewaczka Katia Pellegrino oraz Barbara Kubiak, solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jako Orovist wystąpią Bogdan Kurowski i Paweł Izdebski, Polio - Vasyl Grokholskyy, Adalgiza - Agnieszka Cząstka i Galia Ibragimova, znana z roli Amneris w Aidzie G. Verdiego. Kierownictwo muzyczne nad Normą objął Lukas Beikircher - młody niemiecki dyrygent i kompozytor, który kieruje orkiestrą symfoniczną w Grossenhein k. Drezna, a w Polsce w ubiegłym roku przygotował m.in. Trubadura G. Verdiego w Opera Nova w Bydgoszczy oraz Carmen G. Bizeta w Teatrze Wielkim w Łodzi.


W dniach 5, 12 i 19 października oraz 10 i 29 listopada 2003 roku Filharmonia im. Romualda Traugutta zaprasza na Festiwal Polskich Pieśni Patriotycznych AMOR PATRIAE. Patronat nad Festiwalem objął Pan Ryszard Kaczorowski - Ostatni Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na Wychodźstwie.
W ramach Festiwalu zostanie zaprezentowanych 5 koncertów:
  • 5 października 2003 o godz 17.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego - Warszawskie Dzieci Pieśni Powstania Warszawskiego
  • 12 października 2003 o godz. 12.00 w Muzeum Niepodległości - Boże coś Polskę Pieśni Powstania Styczniowego
  • 19 października 2003 o godz. 18.00 w Muzeum Narodowym - Polskie Hymny
  • 10 listopada 2003 o godz. 12.00 w Muzeum Niepodległości - My, Pierwsza Brygada Pieśni legionowe i ułańskie
  • 29 listopada 2003 o godz. 18.00 w dawne Podchorążówce, obecnie Muzeum Ignacego Jana Paderewskiego i Wychodźstwa Polskiego w Łazienkach Królewskich - Sadźmy róże Pieśni Powstania Listopadowego
Wszystkie koncerty odbywają się w Warszawie. Festiwal ten stanowi końcowy akcent obchodów 20-lecia działalności Filharmonii im. Romualda Traugutta.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.fit.waw.pl


Jeden z najwybitniejszych tenorów świata - Placido Domingo – miał wystąpić w Warszawie w Teatrze Wielkim dnia 9 października 2003 roku o godz. 17 gościnnie w partii Siegmunda w dramacie muzycznym Ryszarda Wagnera Walkiria. Jednak z przyczyn zdrowotnych artysta odwołał swój pobyt w Polsce.


Dnia 10 października 2003 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Kaliskiej odbędzie się koncert z okazji Jubileuszu 185-lecia Kaliskiego Towarzystwa Muzycznego. W wykonaniu pianisty Rafała Łuszczewskiego oraz orkiestry pod dyrekcją Czesława Grabowskiego wykonane zostaną następujące utwory:
Gioacchino Rossini - Uwertura do opery "Semiramida"
Edvard Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
George Bizet – I Symfonia C-dur


Włączając się w obchody upamiętniające 25-lecie pontyfikatu Jana Pawła II Filharmonia Krakowska zaprasza na Koncert Papieski w piątek, 10 października 2003 roku o godz. 19.30 w kościele św. Piotra i Pawła. W centrum programu znajdzie się recytowana przez Krzysztofa Globisza II część Tryptyku rzymskiego Jana Pawła II – Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu kaplicy sykstyńskiej.
Oprawę muzyczną koncertu zapewni Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Jacka Mentla, mając w repertuarze utwory współczesnych kompozytorów polskich dedykowane Janowi Pawłowi II (Juliusza Łuciuka, Henryka Mikołaja Góreckiego), ale również mistrzów bezpośrednio związanych z kaplicą i kapelą sykstyńską. W tej części koncertu zabrzmią dzieła Giovanniego Pierluigi da Palestriny oraz słynne Misserere Gregorio Allegriego – utwór legendarny, skomponowany ok. roku 1638 i zastrzeżony do wyłącznego wykonywania w kaplicy sykstyńskiej, w której też rozbrzmiewał regularnie do roku 1870. Dzieło to wiąże się również z biografią W.A. Mozarta, który jako 14-leni młodzieniec usłyszał je w Watykanie i zapisał z pamięci, przyczyniając się tym samym do jego popularyzacji. Zwieńczeniem koncertu stanowić będzie 3-chórowy Magnificat polskiego mistrza tego okresu, Mikołaja Zieleńskiego.


Z okazji 50. rocznicy śmierci Grzegorza Fitelberga Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia przygotowała dwie propozycje koncertowe. Dnia 10 października 2003 roku o godz. 19.30 wraz z pianistą Mikhailem Rudym zaprezentuje trzy kompozycje:
Lutosławski - Wariacje symfoniczne
Szymanowski - II Symfonia
Rachmaninow - II Koncert fortepianowy
Dnia 12 października 2003 roku o godz. 12.00 zaprasza natomiast na poranek symfoniczny z udziałem dyrygenta (także w roli komentatora) Jana Krenza. W programie:
Moniuszko - Uwertura do opery "Paria" (oprac.: G. Fitelberg)
Fitelberg - Pieśń o sokole
Bach - Aria na strunie G (instr.: G. Fitelberg)
R. Strauss - Poemat symfoniczny "Don Juan"


Dnia 10 października 2003 roku Filharmonia Lubelska zainauguruje nowy sezon artystyczny 2003/2004 koncertem z okazji 25-lecia pontyfikatu Jana Pawła II. Filharmoniczna orkiestra pod dyrekcją Marka Pijarowskiego oraz soliści Izabella Kłosińska (sopran), Jadwiga Rappe (alt) i Chór Akademicki UMCS im. J. Czerwińskiej, Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej oraz Chór Akademii Medycznej w Białymstoku wykonają II Symfonię c-moll "Symfonię zmartwychwstania" G. Mahlera.


Trzynasta edycja Festiwalu Smyczkowego "Mistrzowie polskiej wiolinistyki" odbędzie się w Filharmonii w Zielonej Górze w dniach 10-17 października 2003 roku.
Program festiwalu:
  • 10 października, godz.19:00
    wyk.: Adam Czermak – skrzypce, Krzysztof Specjał – skrzypce, Maria Sławek – skrzypce, Dominik Połoński – wiolonczela, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, dyr. Ryszard Zimak
    program: F. Mendelssohn - Koncert skrzypcowy e-moll cz.I, H. Wieniawski - Koncert skrzypcowy d-moll, H. Vieuxtemps - V koncert skrzypcowy a-moll cz. I, E. Lalo - Koncert wiolonczelowy d-moll
  • 12 października, godz.19:00
    wyk.: Tadeusz Gadzina – skrzypce, Patrycja Piekutowska – skrzypce, Paulina Sokołowska – skrzypce, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, dyr. Ryszard Zimak
    program: H. Wieniawski - Polonez A-dur, H. Wieniawski - Legenda, J. Brahms - Koncert skrzypcowy D-dur
  • 17 października, godz.19:00
    wyk.: Magdalena Rezler - Niesiołowska – skrzypce, Stanisław Pokorski – wiolonczela, Tomasz Lisiecki – wiolonczela, Karolina Weltrowska – skrzypce, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, dyr. Czesław Grabowski
    program: K. Szymanowski - II koncert skrzypcowy, A. Vivaldi - Koncert g-moll na 2 wiolonczele, L. van Beethoven - Koncert skrzypcowy D-dur


Dnia 12 października 2003 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu w Poznaniu odbędzie się uroczysty koncert uświetniający poznańskie obchody 25-lecia pontyfikatu Jana Pawła II. Wystąpi Chór, Orkiestra Symfoniczna i Zespoły Kameralne Studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu. W programie m.in. Beatus vir H. M. Góreckiego, Jubilate Deo M. Jasińskiego, fragmenty Magnificatu i Pasji wg św. Mateusza J. S. Bacha. Dyryguje Jerzy Salwarowski.


Dnia 12 października 2003 roku Filharmonia Łódzka zaprasza na niecodzienny koncert zorganizowany z okazji 70. urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Jubilat zaprezentuje się w podwójnej roli - kompozytora i dyrygenta. Wieczór wypełni jego Credo z 1998 roku.
Credo jest kompozycją pokrewną Siedmiu bramom Jerozolimy (utwór skomponowany dwa lata wcześniej). I Siedem bram Jerozolimy, i Credo to dzieła szeroko zakrojone w formie i w brzmieniu. Oba są uznawane za odważne wyznanie Krzysztofa Pendereckiego - wyznanie wiary w Boga będące jednocześnie przesłaniem artysty na koniec minionego wieku.


Dnia 13 października 2003 roku w Operze Krakowskiej w przedstawieniu Traviaty G. Verdiego wystąpi światowej sławy baryton Andrzej Dobber, artysta występujący na największych scenach operowych świata i współpracujący z najsławniejszymi dyrygentami, jak Riccardo Muti, Carl Rizzi, Zubin Mehta. W roli Violetty zadebiutuje utalentowana, młoda solistka Opery Krakowskiej Edyta Piasecka. W ubiegłym sezonie krakowska publiczność usłyszała ją w tytułowej roli w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego. Artystom partnerować będzie Vasyl Grokholskyy, do niedawna solista Opery w Kijowie.


W czwartek 16 października 2003 roku Opera Nova w Bydgoszczy zaprezentuje oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla - spektakl dedykowany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II w 25 rocznicę pontyfikatu.


Dnia 17 października 2003 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu w Poznaniu odbędzie się uroczysty koncert zorganizowany przez Filharmonię Poznańską i Poznański Oddział Związku Kompozytorów Polskich z okazji 60. rocznicy urodzin Krzysztofa Meyera. W wykonaniu Dmitry Sitkovetsky (skrzypce) oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją José Maria Florêncio zabrzmią utwory jubliata: - Hommage à Johannes Brahms i II Koncert na skrzypce i orkiestrę oraz - po raz pierwszy ! - VII Symfonia.


Premiera kolejnego superwidowiska Opery DolnośląskiejZłota Renu Richarda Wagnera – odbędzie się w 18 października 2003 roku w Hali Ludowej we Wrocławiu.
Złoto Renu (Das Rheingold) - to pierwsze ogniwo (prolog) wielkiej tetralogii Ryszarda Wagnera Pierścień Nibelunga (Der Ring des Nibelungen). Kolejne to Walkiria, Zygfryd i Zmierzch bogów. Całość, osnuta na starogermańskich sagach, koncentruje się wokół mitycznego skarbu wykradzionego z dna Renu - symbolu bogactwa i władzy, a zarazem przyczynie wszelkiego zła na ziemi. Żądzą posiadania owładnięci są bogowie i ludzie. Dopóki złoto nie wróci na swoje miejsce, nie zapanuje miłość, naznaczona przekleństwem Nibelunga.
Inscenizacja Złota Renu, a w przyszłości dalszych ogniw tetralogii Pierścień Nibelunga, będzie pierwszą realizacją dramatu muzycznego Wagnera na polskiej scenie operowej we Wrocławiu. Kierownictwo muzyczne nad widowiskiem objęła Ewa Michnik, autorem inscenizacji i reżyserii jest Hans-Peter Lehmann, scenografii - Waldemar Zawodziński, a kostiumów - Małgorzata Słoniowska. Wykonawcami dramatu będą soliści, orkiestra i chór Opery Dolnośląskiej.
Złoto Renu zostanie powtórzone 24, 25 i 26 października.


W dniach 24-25 października 2003 roku w ramach festiwalu Krakowska Wiosna Baletowa Dedykacje – Mats Ek, odbywającym się od maja do listopada 2003 roku w Krakowie, wystąpi Sankt Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana. Zaprezentuje najnowszy swój spektakl baletowy w choreografii B. Ejfmana oparty na wątkach filmu B. Wildera Pół żartem, pół serio pod tytułem Who is who?. Prapremiera spektaklu odbyła się w nowojorskim City Center 4 kwietnia 2003, a premiera polska odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w dniu 16 października br.
Z tym spektaklem Ejfman rozpoczął wielkie tournée europejskie – od Rosji, przez Niemcy, Polskę, Szwajcarię – kilkadziesiąt przedstawień, w ponad dwudziestu miejscowościach (w Polsce, poza Warszawą i Krakowem, pokazy odbędą się również w Teatrze Wielkim w Poznaniu).
Boris Ejfman – dyrektor artystyczny i choreograf, jest jedną z najważniejszych postaci współczesnego baletu. Za swoją wybitną twórczość zyskał sławę i uznanie oraz zdobył wiele prestiżowych nagród w Rosji i na całym świecie.
Karierę rozpoczął jako choreograf w Konserwatorium w Leningradzie (dzisiaj Sankt Petersburgu) w 1966 roku. Już w cztery lata później zdobył uznanie miejscowej krytyki przedstawieniem swojego pierwszego baletu Icarus. W tym samym roku został głównym choreografem szkoły Baletu Kirowa. W 1977 roku założył własny zespół, z którym od razu zaczął występować w całym Związku Radzieckim, odnosząc wielkie sukcesy i zyskując sympatię publiczności. Pomimo nacisków, by opuścił kraj, jako artysta „nie tworzący sztuki radzieckiej”, Boris Ejfman pozostał w Leningradzie, kontynuował pracę, zdobywając coraz większy rozgłos. Z powodów politycznych przez pierwszych 10 lat istnienia, zespół Ejfmana nie mógł występować za granicą. Jednak sławę w Europie zdobył już pierwszym występem poza ZSRR – w Paryżu. Ten oszałamiający sukces odniesiony we Francji sprawił, że zespół Ejfmana zaczęto wszędzie zapraszać. Występował niemal na całym świecie. W 1988 roku Sankt Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana wystąpił po raz pierwszy w Nowym Jorku, zdobywając wielką sławę i wzbudzając ogromny zachwyt. Wkrótce zespół otrzymał status rezydenta w New York City Center – wyróżniony w ten sposób jako pierwszy zespół nie amerykański.
Zespół Ejfmana zrewolucjonizował ideę tańca klasycznego w Rosji, przez wyniesienie sztuki baletu na najwyższy poziom ekspresji. Stworzył nowy typ artystów tańca, tancerzy-aktorów, którzy wykorzystują solidne podstawy nienagannego treningu baletu klasycznego, traktując je jako punkt wyjścia do nowoczesnej, odkrywczej choreografii. Unikalny styl teatru łączy taniec awangardowy z metodami, wykorzystywanymi przez teatr i film XX wieku. Styl Ejfmana, pełen życia, często szokuje, lecz jest zawsze oryginalny. Jego zespół, uznany przez krytykę światową za jeden z najbardziej znaczących i wywierających wpływ na współczesną sztukę baletową, wciąż doskonali swój kunszt.
O swoim najnowszym balecie Who's Who? Ejfman powiedział:
Stworzyłem ten balet do muzyki Duke’a Ellingtona, Siergieja Rachmaninowa i grupy „The World Quintet” (ex „Kol Simcha”). Ten collage muzyczny jest odbiciem Złotego Wieku Jazzu we wszystkich jego amerykańskich odmianach. Odnajdujemy tam motywy nostalgiczne dla rosyjskich emigrantów zawarte w muzyce Rachmaninowa oraz odbicie codziennego życia nowojorskiego Brooklynu w żywej muzyce grupy „The World Quintet”.
"Who’s Who" jest komedią baletową, w której zadaję sobie odwieczne pytania: Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? Dlaczego istniejemy?


Who’s Who?
Musical baletowy w dwóch aktach
Libretto, inscenizacja i choreografia – Boris Ejfman
Scenografia – Wiaczesław Okuniew
Muzyka: Duke Ellington, Dave Brubeck, Artie Shaw, Benny Goodman, Scott Joplin, William Strayhorn, Sy Oliver, Louis Prima, Joseph Garland, Vincent Youmans, Samuel Barber, Siergiej Rachmaninow, Oliver Truan, „The World Quintet” („Kol Simcha”), Marvin Hamlish, Count Basie, Stanley Kenton
Pierwsi tancerze: Wiera Arbuzowa, Natalia Poworozniuk, Jurij Ananian, Albert Galiczanin, Igor Siedzko, Jurij Smiekałow, Aleksiej Turko

Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na stronie internetowej - www.festiwal.dedykacje.krakow.pl.


Trzynasty Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie zatytułowany Muzyka Średniowiecza, Renesansu, Baroku na instrumentach z epoki odbędzie się w dniach 26 października - 30 listopada 2003 roku. Tegoroczna edycja odbywa się w roku jubileuszu XX-lecia koncertów zamkowych. Zainicjowany w 1991 roku wspólnie z Polskim Towarzystwem Muzyki Dawnej stał się jedną z najważniejszych form aktywności muzycznej Zamku Królewskiego. Ciesząc się niezmiennym zainteresowaniem warszawskiej publiczności jest także forum prezentacji polskich zespołów muzyki dawnej grających na instrumentach z epoki.
Podczas 7 wieczorów wystąpi 10 zespołów, w tym 8 polskich i 2 zagraniczne. Każdy z koncertów ma swój temat, a całość programu odzwierciedla po części bogactwo spuścizny muzycznej przeszłości. Usłyszymy trzy programy średniowieczne, cztery renesansowe i dwa barokowe. Maria Pomianowska przedstawi muzykę tradycyjną i instrumenty kontynentu euroazjatyckiego. Po raz pierwszy wykonane zostaną na festiwalu utwory minesingerów, czeskie utwory średniowieczne, nowoodkryte utwory renesansu wrocławskiego, utwory instrumentalne późnego średniowiecza, utwory sakralne Pergolesiego i Bononciniego, madrygał według Johna Lennona, hiszpańskie "sałatki" Flechy, utwory Mikołaja z Ostroroga i Egardusa, muzykę Azji. Kompozytorzy polscy wykonywani na festiwalu to: Mikołaj z Krakowa, Mikołaj Zieleński, Mikołaj z Radomia, Anonimy, Mikołaj z Ostroroga, Wacław z Szamotuł, Cyprian Bazylik. Po raz pierwszy wystąpią: wiedeński zespół Les Menestrels, szwajcarski zespół La Morra, chór kameralny z Olsztyna-Pro Forma, Maria Pomianowska. Pozostałe polskie zespoły z dużym dorobkiem artystycznym to: Ars Cantus, Collegio di Musica Sacra, La Tempesta, Kleine Cammer-Musique, Ars Nova i Ardente Sole. Jeden z koncertów włoskiej muzyki sakralnej odbędzie się w kameralnym kościele św. Benona na Nowym Mieście. Ostatni wieczór wypełniony będzie muzyką i tańcem historycznym. W czasie festiwalu można kupić płyty występujących artystów, a po koncercie porozmawiać z wykonawcami. W sposób szczególny zaznaczy swe piętno muzyka dawnego Wrocławia. W czasie festiwalu będzie promowana płyta Musica Rediviva z dawną muzyką wrocławską.
Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie internetowej: www.zamek-krolewski.art.pl/13fmd.htm


W dniach 28 października - 11 listopada 2003 roku w Ośrodku "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów" w Sejnach odbędzie się konferencja ”Człowiek Pogranicza - Arvo Pärt" - uroczystość przyznania tytułu "Człowieka Pogranicza" wybitnemu estońskiemu kompozytorowi muzyki religijnej. Program projektu obejmuje m.in. wydarzenia:
  • 27 października - Przybycie do Sejn 30-osobowej grupy muzyków z Estonii, Litwy, Ukrainy, Niemiec i Polski, którzy pod kierunkiem niemieckiego dyrygenta Andreasa Kählera utworzą Międzynarodową Orkiestrę Młodych "Fratres"
  • 1 – 4 listopada - Koncerty MOM w Polsce (Suwałki, Augustów, Puńsk, Białystok) i Litwie (Kowno, Kiejdany)
  • 4 listopada
    - Biała Synagoga, Sejny - Inauguracja tygodnia wydarzeń związanych z przyznaniem tytułu Człowieka Pogranicza – spotkanie z Arvo Pärtem
    - koncert: Lwowski Chór "Gloria", dyr. Wołodymyr Sywohip, w programie: Arvo Pärt Which was the son of …, Nunc dimittis, Magnifikat oraz wybrane utwory muzyki cerkiewnej
    - Biała Synagoga, Sejny: Arvo Part w fotografii Roberto Masotiego - Otwarcie wystawy z wprowadzeniem Franco Masotiego
    - Galeria Papuciarnia - Sejny: Partytury i dzienniki Arvo Pärta - Otwarcie wystawy
  • 5 listopada
    - Otwarcie wystawy fonogramów z muzyką Arvo Pärta wydanych przez ECM. Wprowadzenie Manfred Eicher
    - koncert: Biała Synagoga, Sejny - Międzynarodowa Orkiestra Młodych "Fratres", dyr. Andreas Kähler („koncert edukacyjny”), w programie: Arvo Pärt Fratres, Trisagion, Mein Weg hat Gipfel und Wellentäler, Darf ich...?, Summa oraz W. A. Mozart Adagio und Fuge c-moll KV 546 i Bela Bartok Divertimento
  • 6 listopada
    - projekcje filmów: Sala projekcyjna Ośrodka „Pogranicze – Sztuk, Kultur, Narodów”, Sejny - Arvo Part w filmie
    - koncert: Bazylika Sejneńska - The Hilliard Ensemble, Christopher Bowers-Broadbent - organy, w programie: Arvo Pärt Most Holy Mother of God, Pari Intervallo, Motette, Mein weg, Trivium, Stabat Mater, Walter Frye Mass i Sheryngham Ah gentil Jesu
  • 7 listopada
    - projekcje filmów: Sala projekcyjna Ośrodka „Pogranicze – Sztuk, Kultur, Narodów”, Sejny - Arvo Part w filmie - koncert: Kościół p.w. św. Aleksandra, Suwałki - The Hilliard Ensemble, Lwowski Chór "Gloria", dyr. Wołodymyr Sywohyp, w programie utwory Arvo Pärta Russian Psalms, The Beatitiudes, Magnificat, My heart’s in the Highlands, And one of the Pharisees, An den Wassern, Miserere
  • 8 listopada
    - Biała Synagoga, Sejny - Koncert Dedykacje, w programie którego zabrzmią utwory kompozytorów polskich i ukraińskich młodego pokolenia, dedykowanych Arvo Pärtowi, połączony z uroczystym wręczeniem kompozytorowi szkatuły „Człowieka Pogranicza”
    - koncert: Bazylika Sejneńska - Bornus Consort, Wrocławska Orkiestra Kameralna Wratislavia, dyr. Jan Stanienda, Lwowski Chór "Gloria", dyr. Wołodymyr Sywohyp, The Hilliard Ensemble
    program: Cezary Duchnowski Meloodia, Bohdan Sehin Why is my birth... , Tadeusz Wielecki Tafla, Aleksander Kościów Cludiokulos, Wiktoria Polowa Tryptyk na chór a capella, Aleksander Szczetyński Liturgia łacińska na chór i organy, Andreas Kähler In meines Herzens dunklem Raum
  • 9 listopada
    - koncert: Biała Synagoga, Sejny - Lwowski Chór "Gloria", dyr. Wołodymyr Sywohip, w programie: Arvo Pärt Kanon Pokajanen
    - projekcje filmów: Sala projekcyjna Ośrodka „Pogranicze – Sztuk, Kultur, Narodów”, Sejny - Arvo Part w filmie
  • 10 listopada
    - koncert: Filharmonia Białostocka - Orkiestra Filharmonii Białostockiej, dyr. Tonu Kaljuste, Wileński Chór "Jauna Muzika", dyr. Vaclovas Augustinas, w programie: Arvo Pärt Orient & Occident, Cecilia, vergine romana, Lamentate
  • 11 listopada
    - koncert: Bazylika Sejneńska - Litewska Orkiestra Kameralna, dyr. Saulius Sondeckis, Wileński Chór "Jauna Muzika", dyr. Vaclovas Augustinas, Jan Stanienda - skrzypce, Bartosz Bryła - skrzypce, w programie: Arvo Pärt Tabula rasa, Psalom, Te Deum
Wszystkie koncerty odbywać się będą w obecności Arvo Pärta.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie internetowej organizatora: www.pogranicze.sejny.pl


Dnia 29 października 2003 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w Rzymie, w nowej rzymskiej sali koncertowej Auditorium Parco della Musica podczas koncertu monograficznego poświęconego twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert poprzedzający 70. rocznicę urodzin kompozytora przypadającą 6 grudnia br. będzie również promocją Polski przed wejściem do Unii Europejskiej.
Na program wieczoru złożą się Trzy tańce na orkiestrę, Koncert klawesynowy oraz III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych”. Orkiestrę poprowadzi Gabriel Chmura, a w partiach solowych wystąpią Elżbieta Chojnacka (klawesyn) i Zofia Kilanowicz (sopran).
Koncert organizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza.