Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wyjątkową wystawę Chopin bardzo bliski, zorganizowaną z okazji pięknego jubileuszu 100. urodzin jednego z nestorów polskiej pianistyki, wybitnego człowieka o nieocenionych zasługach – Prof. Jana Ekiera.

Ekspozycja prezentuje fakty z życia Profesora, urodzonego 29 sierpnia 1913 roku (!), a ponado przybliża jego niezwykłe podejście do życia i twórczości Fryderyka Chopina. Profesor Ekier jako pianista (laureat III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie), kompozytor, pedagog i edytor niemal całe swoje życie poświęcił Chopinowi. Emerytowany profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina i wieloletni kierownik katedry fortepianu w trakcie swojej kariery przetarł szlaki koncertowe w większości krajów europejskich, Ameryce Południowej i Japonii. Nagrał szereg płyt, wśród których znaleźć możemy m.in. komplet Mazurków Chopina. Od 1959 roku Jan Ekier pełni funkcję Redaktora Naczelnego Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, które uznawane jest za najbliższe intencji samego kompozytora i stanowi obecnie nieocenioną pomoc i podstawowe źródło dla pianistów niemal na całym świecie. Szacowny jubilat odznaczony został przez Prezydenta RP Orderem Orła Białego w 2010 roku.

Z barwną postacią i dorobkiem twórczym Profesora Jana Ekiera zapoznać można się w Muzeum Chopina do 5 stycznia 2014 roku.

Więcej informacji - na stronie: http://chopin.museum/pl


Sztuka dla demokratycznej (R)ewolucji to temat przewodni 8. Festiwalu Kultur Świata „Okno na Świat”, organizowanego przez Nadbałtyckie Centrum Kultury.

Inspiracją dla tegorocznej tematyki stały się zachodzące, zwłaszcza w Północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie, zmian polityczne, kulturowe i społeczne. Festiwal przedstawi zjawiska współczesnej kultury i pokaże, w jaki sposób sztuka przyczynia się do społecznej ewolucji i promocji dialogu międzykulturowego. Program Festiwalu obejmuje wystawy, koncerty, debaty, warsztaty oraz pokazy filmowe. Wezmą w nim udział eksperci, wybitni artyści i prelegenci, w tym goście ze świata arabskiego. Inauguracją 8. Festiwalu Kultur Świata, będzie koncert wybitnego libańskiego muzyka – Ibrahima Maaloufa, który w unikatowy sposób łączy w swojej twórczości muzykę Wschodu, jazz oraz muzykę klasyczną (Centrum św. Jana, Gdańsk, 23 października 2013, godz. 19:00). Ponadto podczas festiwalu usłyszymy między innymi: Isabel Sörling (24 października), Neue Vocalsolisten Stuttgart (8 listopada) oraz Özlem Bulut Band (9 listopada).

Podczas festiwalu (5 listopada w Centrum św. Jana) swoją światową premierę będzie miał występ pary syryjskich artystów – wybitnego klarnecisty Kinana Azmeha i artysty wizualnego Kevorka Mourada. Home within to performens łączący muzykę oraz sztukę wideo. Performens uroczyście zainauguruje konferencję Arabski Impuls (6-8 listopada), podczas której o problematyce związanej z przemianami w krajach arabskich, rozmawiać będą eksperci, naukowcy, dziennikarzy i aktywiści z Polski i zagranicy.

Performens stanie się również artystyczną oprawą wernisażu multimedialnej wystawy Syria sz(t)uka wolności z udziałem ośmiu syryjskich twórców, których prace wideo stanowią emocjonalny komentarz do obecnej sytuacji w tym kraju. Osobistą refleksję na temat prac syryjskich gości przedstawi w swej instalacji gdańska artystka tworząca pod pseudonimem artystycznym Kate van Dallas. Kuratorem wystawy jest Charlotte Bank, duńska badaczka i krytyczka sztuki.

W Galerii NCK, 7 listopada, kolektyw Foundland zaprezentuje wykład zatytułowany Internet – pole i dziedzina sztuki jako wprowadzenie do autorskiej wystawy Podglądając rewolucję//Watching revolution through a hole in the wall. Ta multimedialna instalacja porusza kwestię roli Internetu i mediów społecznościowych w przekazywaniu światu doniesień z ogarniętej rewolucją Syrii.

Kolejny gość Festiwalu - Eliane Raheb – reżyserka i producentka związana z niezależną wytwórnią filmową -Beirut DC również 7 listopada w Ratuszu Staromiejskim opowie o współczesnym kinie libańskim. Prelekcja poprzedzi pokaz filmu alternatywnego kina libańskiego.

Wśród propozycji adresowanych do najmłodszych odbiorców znajdzie się spotkanie z prawnikiem, historykiem i doktorem nauk politycznych, pracownikiem Uniwersytetu Wrocławskiego - dr Marcinem Szydziszem (8 listopada), który wraz z dziećmi zastanowi się nad pytaniem Kto rządzi światem?

Kolejny komponent festiwalu dotyczy kultury hip-hopowej. 10 listopada w Klubie Muzycznym Parlament wystąpi egipski raper El Deeb oraz dobrze znany w Polsce Hades. Artyści po solowych koncertach połączą swe siły i wspólnie zagrają specjalnie przygotowane utwory. Koncerty poprzedzą skierowane do młodzieży warsztaty rapowania i djingu prowadzone przez Mateusza "Skajsdelimit" Wilkonia i Konrada "DJ Tabakkake" Górskiego ( 9–10 listopada). Warsztaty zakończy wspólny występ młodzieży w Klubie Muzycznym Parlament.

Na szczególną uwagę zasługuje projekt Kobiety dla demokratycznej (r)ewolucji. Złożą się na niego międzykulturowe warsztaty komiksowe, wydarzenia kulturalne, wystawy i publikacje internetowe stworzone przez uczestniczki w trakcie warsztatów. Celem projektu jest zwrócenie uwagi, poprzez pryzmat sztuki, na rolę kobiet w sferze publicznej, społecznej i obywatelskiej. 16 listopada odbędzie się wernisaż prac uczestniczek, podczas którego wystąpi Funny Death aka DJad, uważany za najmłodszego producenta niezależnej muzyki w Libanie.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.festiwalkulturswiata.pl 


W piątek, 1 listopada 2013 roku Capella Cracoviensis zaprasza tradycyjnie na Requiem Mozarta. Zespół wykona je na historycznych instrumentach, dyrygować będzie Vincent Dumestre, szef artystyczny i założyciel wybitnej orkiestry - Le Poème Harmonique.

Koncert odbędzie się 1 listopada w kościele św. Katarzyny w Krakowie o godz. 20.00.


W zaduszkowy wieczór, 2 listopada 2013 roku rozpocznie się w Bydgoszczy kolejna edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł” - imprezy, która z każdym rokiem zyskuje kolejnych sympatyków. Program zapowiada się niezwykle różnorodnie – tym razem będzie klasycznie, jazzowo i filmowo.

Organizatorzy po raz kolejny będą chcieli zainteresować melomanów muzyką kameralną, pokazać jej różnorodność stylistyczną i repertuarową. Będzie ukłon dla muzyki Astora Piazzolli - mistrza tanga, nastroju, emocji i namiętności. Pojawią się również rytmy z pogranicza klasyki i jazzu. Trio Filipa Wojciechowskiego zaprezentuje fantastyczny program Od Bacha do Gershwina. Nie zabraknie wielkich arcydzieł kameralistyki - Kwartet smyczkowy „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta zaprezentuje znakomity zespół Filharmonii Narodowej w Wilnie – Ciurlionis Quartet. Festiwal zamknie projekcja filmu z kina niemego pt. Puszka Pandory, której towarzyszyć będzie muzyka w wykonaniu gospodarza festiwalu – zespołu Barock Quartet.

Wieczory z muzyką kameralną w klimatycznych wnętrzach hali wodociągowej co roku przyciągają coraz szersze grono sympatyków. Dla publiczności jest to wyjątkowa okazja do spotkania ze znakomitymi muzykami występującymi w najznamienitszych salach koncertowych. Publiczność oraz występujący artyści chwalą wyjątkowość festiwalu – jego niepowtarzalny urok, klimat, a także wysoki poziom proponowanych produkcji.

- Muzyka, którą prezentujemy w trakcie festiwalu jest zdecydownie niszowa, dlatego staramy się pokazać jej różne oblicza. - mówi organizatorka festiwalu, Magdalena Świątkowska-Szczęch. - Obok wielkich dzieł kameralistyki w programie często znajdują się utwory z pogranicza jazzu, rozrywki czy też muzyki filmowej. Otrzymujemy wiele wyrazów sympatii. Wiemy, że festiwal ma swoich stałych bywalców i myślę, że już na stałe wpisał się w jesienny kalendarz bydgoskich wydarzeń artystycznych.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik PDF


Akademia Muzyczna w Krakowie w dniach 3-9 listopada 2013 roku zaprasza na Festiwal Muzyki Kameralnej „Witold Lutosławski w muzycznej kulturze polskiej i europejskiej”.

W ramach festiwalu odbędzie się 9 koncertów poświęconych muzyce Witolda Lutosławskiego i dziełom, które z jednej strony wywarły wpływ na kształt twórczość kompozytora, z drugiej zaś wpasowują się w ducha jego epoki. Udział w nich wezmą czołowi polscy artyści i zespoły kameralne, m.in. Iwona Sobotka, Janusz Wawrowski, Kwartet Dafo, Royal String Quartet. Każdy koncert opatrzony będzie komentarzem dotyczącym prezentowanych utworów, sylwetki Lutosławskiego i jego inspiracji.

Koncertom towarzyszyć będą sesje naukowe poświęcone muzyce polskiej XX wieku, w której wezmą udział czołowi polscy muzykolodzy, krytycy i szefowie organizacji kulturalnych kraju, m.in. Regina Chłopicka i Zbigniew Skowron, Ewa Wójtowicz, Marcin Strzelecki, Jerzy Kornowicz, Grzegorz Michalski i Andrzej Kosowski. Tym samym, niezwykłe bogactwo i różnorodność kultury XX wieku zostaną zaprezentowane poprzez cykl różnorodnych wykładów, multimedialnych prezentacji i wyjątkowych koncertów.

Celem całego projektu jest podkreślenie znaczenia twórczości Witolda Lutosławskiego w muzyce XX wieku oraz wskazanie inspirującej roli, jaką odegrał w życiu muzycznej Europy jako intelektualista oraz wielki autorytet moralny. Okrągła rocznica urodzin kompozytora stwarza szansę poszerzenie wiedzy o twórczości najwybitniejszego polskiego kompozytora po Chopinie i Szymanowskim, wśród szerszej publiczności. Przedstawienie spektrum muzycznej twórczości kompozytorów dwudziestego wieku, a także próba analizy idiomu muzyki Lutosławskiego w kontekście postmodernistycznej muzyki europejskiej mogą zainspirować muzyków i amatorów muzyki do dalszego zgłębiania tematu.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program - plik pdf


Kolejne Speaking Concerts pt. Ostatnie Requiem, czyli M jak Mozart odbędą się w niedzielę, 3 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, 16 listopada 2013 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, 24 listopada 2013 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Łódzkiej i w piątek, 29 listopada 2013 roku w Filharmonii Gorzowskiej.

W programie koncertu poświęconego jednemu z największych arcydzieł literatury muzycznej, poza analizą dzieła, okolicznościami jego powstania i historią wykonań, padają odpowiedzi na szereg pytań związanych z mitami i legendami, które przylgnęły do tego utworu na przestrzeni ponad dwóch stuleci od jego powstania: Kto był zleceniodawcą napisania "Requiem"?, Ile zainkasował Mozart za swój ostatni utwór?, Czy na pewno skończył komponowanie "Requiem" na pierwszych taktach "Lacrimosy"?, Czy w dniu pogrzebu Mozarta padał deszcz?, Dlaczego nie znamy miejsca jego pochówku? Na potrzeby scenariusza kręcono zdjęcia m.in. w Wiedniu oraz Salzburgu. W ramach materiałów multimedialnych towarzyszących koncertowi czeka na widzów niespodzianka!

Wykonawcy: Marcin Sompoliński - dyrygent, prowadzenie koncertu oraz Orkiestra Filharmonii Sudeckiej i Chór Uniwersytetu Adama Mickiewicza p/d Beaty Bielskiej (3 listopada), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i Chór Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej p/d Benedykta Błońskiego (16 listopada), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej i Chór Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza p/d Beaty Bielskiej (24 listopada) oraz Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej i Chór Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza p/d Beaty Bielskiej (29 listopada).

Speaking Concerts to realizowany z powodzeniem od wielu lat cykl koncertów multimedialnych, adresowanych do szerokiego kręgu odbiorców. Każdy z programów poświęcony jest konkretnemu zagadnieniu muzycznemu, ukazując zarówno kompozytora, jak i jego dzieła w kontekście historyczno-kulturowym. Formuła koncertu zakłada, że dyrygent pełni zarazem rolę komentatora. Prezentuje on na podstawie starannie dobranych fragmentów muzycznych przykłady dotyczące procesu powstawania dzieła muzycznego, źródeł inspiracji twórczej oraz odniesień do tradycji. Pozwala to odbiorcom nie mającym nawet elementarnej wiedzy muzycznej poznać tajniki warsztatu kompozytorskiego. Występy muzyków przeplatane są multimedialnymi prezentacjami oraz specjalnie nakręconymi na tę okazję filmami.

Organizator: Fundacja Fabryka Sztuki.


Koncert Luciano Berio – Klasyk XX Wieku odbędzie się w niedzielę, 3 listopada 2013 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Zuzanna Elster harfa, Julia Samojło fortepian, Klau¬diusz Baran akordeon, zespół w składzie: Natalia Ołów mezzosopran, Anna Karpowicz flet, Adam Eljański klarnet, Aleksandra Demowska-Madejska altówka, Maria Ślipska wiolonczela, Zuzanna Elster harfa, Leszek Lorent, Krzysztof Niezgoda perkusja, Sławek A. Wróblewski dyrygent. W programie: Sequenza II na harfę, Sequenza XIII na akordeon, Six Encores na fortepian i Folk Songs na głos, flet, klarnet, harfę, altówkę, wiolonczelę i perkusję.


Mikołaj z Radomia oraz Piotr z Grudziądza będą bohaterami koncertu zespołu „Ars Cantus” w niedzielę, 3 listopada 2013 roku o godz. 18.00 w sali wrocławskiego Ratusza.

Wystąpią: Monika Wieczorkowska – śpiew, Radosław Pachołek – śpiew, Maciej Gocman – śpiew, Piotr Karpeta – śpiew, Tomasz Dobrzański – flet podłużny, citola, Ewa Prawucka – pozytyw i Michał Micker – fidel. Wstęp wolny.

Na koncercie zabrzmi muzyka kompozytorów związanych z XV-wieczną Polską i terenami Europy Środkowo-Wschodniej. Pierwszy z nich Mikołaj z Radomia - zawodowy muzyk i kompozytor - tworzył w stylu późnej ars nova i ars subtilior. Jego kompozycje to obszerne i skomplikowane części mszalne, wykonywane najprawdopodobniej w pierwszej połowie XV wieku w kaplicy wawelskiej i na dworze królewskim. Z kolei Piotr z Grudziądza – urodzony w niemieckiej rodzinie szlacheckiej, duchowny, dyplomata i poeta - to odmienna osobowość muzyczna. Związany z czeskimi utrakwistycznymi bractwami literackimi i kręgami zakonnymi oraz uniwersyteckimi, tworzył dla tych środowisk muzykę „rozrywkową”. Są to na ogół krótkie pieśni zwrotkowe i rotula, czyli kanony kołowe, które okraszał tekstami łacińskimi, niejednokrotnie opartymi na wyrafinowanych klasycznych wzorach, często służyły wesołej rozrywce intelektualistów. Te jakżeż odmienne postacie ówczesnego świata muzycznego stanowią świadectwo o bogactwie stylistycznym XV-wiecznego muzycznego regionu Europy Środkowo-Wschodniej.


Kolejne spotkanie muzyczne z cyklu Niedziela z muzyką u Św. Andrzeja Boboli odbędzie się 3 listopada 2013 roku o godz. 18.30 w Sanktuarium Św. Andrzeja Boboli w Warszawie (ul. Rakowiecka 61). Koncert, organizowany przez Fundację Cultura Animi, adresowany jest do wszystkich melomanów, którzy zechcą spędzić czas przy dźwiękach waltorni i skrzypiec. Do udziału w koncercie zaproszone zostały dwa kwartety: waltorniowy - Mazo Horn Quartet i skrzypcowy - Primalia Quartet. Zaprezentują one m.in. utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Romualda Twardowskiego i Henryka Wieniawskiego. Wstęp wolny.

Mazo Horn Quartet powstał w 2011 roku z inspiracji warszawskich waltornistów, pasjonatów najszlachetniejszego z instrumentów dętych blaszanych. Ideą powstania kwartetu było połączenie pasji gry na waltorni i grania kameralnego. Członkami zespołu są najwybitniejsi polscy waltorniści: Henryk Kowalewicz (Orkiestra Sinfonia Varsovia), Marek Michalec (Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej), Krzysztof Stencel (Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej) i Igor Szeligowski (Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej).

Kwartet skrzypcowy Primalia powstał z pasji wykonywania muzyki kameralnej. Zespół tworzą artystki, studentki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi: Paulina Bogus, Magda Janiak, Natalia Jastrzembska i Karolina Rudaś. W ich wykonaniu usłyszeć można nie tylko dzieła mistrzów klasyki, ale także aranżacje na kwartet skrzypcowy znanych i lubianych utworów z pogranicza muzyki klasycznej, filmowej i jazzowej.


Opera Krakowska przygotowała specjalną propozycję dla wszystkich, którzy chcą przeżyć Święto Zmarłych w atmosferze zadumy i refleksji nad przemijaniem. Dnia 3 listopada 2013 roku w niedzielę po Wszystkich Świętych zaprasza na Requiem G. Verdiego. Wystąpią soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Agnieszka Rehlis, Tomasz Kuk i Volodymyr Pankiv. Orkiestrę i Chór Opery Krakowskiej poprowadzi znany dyrygent Warcisław Kunc.

Messa da Requiem od lat cieszy się dużą popularnością i gości na scenach całego świata. Bohdan Pociej napisał o niej: „Utwór stanowi syntezę włoskiego stylu operowego i muzyki religijnej. Przy tym jest requiem na wskroś romantycznym, co wyraża się zróżnicowaniem formy i skrajnymi kontrastami – od modlitewnego skupienia po brzmienie gwałtowne, o dramatycznej ekspresji.”


IX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy odbędzie się w dniach 3-17 listopada 2013 roku. Organizatorem Konkursu jest - Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego, a Dyrektorem Artystycznym i przewodniczącym Jury – prof. Piotr Paleczny.

Przesłuchania konkursowe - otwarte dla publiczności - zostaną przeprowadzone w salach koncertowych Akademii Muzycznej i Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Spośród 180 aplikacji, decyzją Jury do udziału w Konkursie zakwalifikowanych zostało 48 pianistów z 14 krajów. Walczyć oni będą o Główną Nagrodą w wysokości 30 000 euro.

IX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego odbywa się pod Honorowym Patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. W Komitecie Honorowym zasiadają: Vladimir Ashkenazy, Jan Ekier, Waldemar Dąbrowski, Wojciech Kilar, Aleksander Kwaśniewski, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Gen. Edward Rowny, Lech Wałęsa, Antoni Wit i Krystian Zimerman.

Konkurs transmitowany jest on-line za pośrednictwem strony internetowej www.konkurspaderewskiego.pl


6 listopada 2013 roku mija sto pięćdziesiąta trzecia rocznica urodzin wybitnego pianisty, męża stanu i orędownika niepodległej Polski – Ignacego Jana Paderewskiego. W związku z tym dniem, w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędzie się szereg wydarzeń poświęconych postaci Paderewskiego.

W poniedziałek, 4 listopada 2013 roku w Sali Musztry w Podchorążówce, o godz. 19.00 odbędzie się wernisaż wystawy Ignacy Jan Paderewski – artysta, polityk i mąż stanu, połączony z prapremierowym pokazem filmu dokumentalnego Paderewski – człowiek czynu, sukcesu i sławy w reżyserii Wiesława Dąbrowskiego. Wystawa fotograficzna, której kuratorem jest wybitny fotograf Czesław Czapliński, będzie prezentowana w terminie 4 listopada – 2 grudnia 2013 roku w Galerii Plenerowej przy Alejach Ujazdowskich. Wystawa będzie stanowiła kontynuację stałej ekspozycji prezentowanej publiczności w Salonie Pamiątek I. J. Paderewskiego znajdującego się w budynku Podchorążówki.

W środę, 6 listopada 2013 roku Ośrodek Edukacji Muzeum Łazienki Królewskie zaprasza uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na bezpłatne lekcje muzealne Ignacy-Ignacy. Słowo. Muzyka. Polityka. Lekcje zostaną przeprowadzone w godz. 9.00-16.00 w Salonie Pamiątek poświęconym kompozytorowi.

Ponadto, w weekend 9-10 listopada 2013 roku Ośrodek Edukacji Muzealnej zaprasza wszystkich gości Muzeum na oprowadzanie po Salonie Pamiątek I. J. Paderewskiego.

Wstęp wolny.


Koncert „Non omnis moriar”, poświęcony pamięci Niny Nowowiejskiej odbędzie się 5 listopada 2013 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu.

W programie Requiem W. A. Mozarta w wersji na kwartet smyczkowy, opracowanej w 1820 roku przez Petera Lichtenthala. Wystąpi Kwartet Musicarius grający na instrumentach historycznych, w składzie: Mikołaj Zgółka – skrzypce, Radosław Kamieniarz – skrzypce, Piotr Chrupek – altówka, Bartosz Kokosza – wiolonczela.

Janina „Nina" Nowowiejska, synowa kompozytora Feliksa Nowowiejskiego, zmarła 18 sierpnia 2011 roku po długiej walce z chorobą. Z zawodu radca prawny, była radną miejską w Poznaniu. Aktywnie działała zwłaszcza w Komisji Kultury i Nauki oraz Komisji Oświaty i Wychowania. Była również przewodniczącą Towarzystwa im. Feliksa Nowowiejskiego.


Pan Lutosławski to multidyscyplinarny projekt muzyczny dla dzieci, łączący muzykę, elementy gry aktorskiej, choreografię i animację. Powstał dzięki współpracy Fundacji Zygmunta Noskowskiego oraz Teatru Muzycznego w Łodzi w 100. rocznicę urodzin wybitnego polskiego kompozytora - Witolda Lutosławskiego.

Od września do listopada organizatorzy wydarzenia zapraszają dzieci z różnych miast Polski do wzięcia udziału w atrakcyjnym widowisku muzycznym przedstawiającym osobę Witolda Lutosławskiego jako wybitnego kompozytora, człowieka wszechstronnie wykształconego, wrażliwego i podkreślającego wielkie znaczenie sztuki w życiu społecznym.

Spektakl, do którego scenariusz napisała Bogumiła Dziel-Wawrowska, a muzykę Tomasz Opałka, przeplatają dwa odrębne wątki. Pierwszy to opowieść kompozytora o jego życiu i twórczości przedstawiona na tle wydarzeń historycznych. Drugi wątek stanowi słuchowisko Polskiego Radia, zrealizowane wg baśni H. Ch. Andersena pt: Słowik, do którego muzykę skomponował Witold Lutosławski (nagranie z 1954 roku). Słuchowisko zostanie zilustrowane choreografią autorstwa Artura Żymełki. W bohaterów baśni wcielą się Tancerze Teatru Muzycznego w Łodzi, przebrani w piękne, chińskie kostiumy, zaprojektowane przez Iwonę Skibińską. Całość spektaklu zespoli rola Pana Lutosławskiego, który opowiada o swoim życiu i muzyce znajomej dziennikarce podczas jednej z prób w filharmonii i w znanej przedwojennej warszawskiej kawiarni „Aria”. Spektakl rozpoczną i zamkną fragmenty muzyczne dzieł symfonicznych Witolda Lutosławskiego odtwarzane techniką audio.

W trakcie przedstawienia zaprezentowane zostaną utwory kameralne Witolda Lutosławskiego, wykonane przez wybitnych młodych artystów (Anna Boczar – fortepian, Magdalena Bojanowicz – wiolonczela, Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka, Bogumiła Dziel-Wawrowska – sopran, Emilia Klimczak – sopran, Bartłomiej Kominek – fortepian, Dominika Majerska – altówka, Barbara Malcolm – skrzypce, Katarzyna Piotrowska – skrzypce, Jakub Sztencel – klarnet, Anna Środecka – skrzypce, Kornel Wolak – klarnet, Janusz Wawrowski – skrzypce, Marcin Zdunik – wiolonczela). Nad spójną koncepcją całości czuwać będzie reżyser Artur Głogowski, a przygotowania do spektaklu odbędą się na scenie Teatru Muzycznego w Łodzi.

Spektakle odbędą się:

  • 11 września 2013 - w Konińskim Dom Kultury
  • 12 września 2013 - w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie
  • 16 września 2013 - w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem
  • 6 i 7 listopada 2013 - w Teatrze Muzycznym w Łodzi
  • 8 listopada 2013 - w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie
  • 10 listopada 2013 - w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

Rezerwacji należy dokonywać pod numerem telefonu: 606 332 719 od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-15:00.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


W listopadowe wieczory w Poznaniu już po raz trzeci rozbrzmiewać będzie muzyka barokowa. Festiwal, który powstał w 2011 roku dla uświetnienia obchodów Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, staje się powoli stałym elementem poznańskiej, ale także ogólnopolskiej i międzynarodowej sceny muzyki dawnej. W 2013 roku Poznań Baroque trwać będzie 12 dni – od 6 do 17 listopada.

Podczas festiwalowych wieczorów zabrzmi muzyka, którą znamy wszyscy, ale też taka, o której wiedzą tylko wtajemniczeni. W programie usłyszymy kompozycje popularnych, barokowych mistrzów (Johanna Sebastiana Bacha, Henryego Purcella, Georga Friedricha Händla, Antonio Vivaldiego, czy Claudio Monteverdiego), jak również mniej znanych kompozytorów (Giovanniego Girolamo Kapsbergera, François Dufaut, Williama Corkine, Johannesa Schenka, Diego Ortiza i wielu innych). Wśród zaproszonych artystów znajdą się goście z Kanady, Francji, Hiszpanii, Argentyny, Austrii, Włoch, Niemiec, Danii, czy Izraela. Barokową muzykę zaprezentują: włosko-irlandzki duet ArParla, duńskie trio Alpha, Orkiestra Barokowa Unii Europejskiej (EUBO) ze Stefano Montanarim, kierowany przez Alexisa Kossenko zespół Les Ambassadeurs, z którym wystąpią bułgarska skrzypaczka Zefira Valova i szwedzki tenor - Anders Dahlin, ekscentryczne trio Los Otros, kanadyjski consort viol da gamba Les Voix Humaines Consort, lutnistka Monica Pustilnik z Argentyny, duet Nataša Mirković oraz Matthias Loibner, francuska harfistka Angélique Mauillon, jej brat, śpiewający barytonem, Marc Mauillon i niemiecka gambistka Friederike Heumann oraz hiszpański, rodzinny, złożony z trzech braci Zapico, zespół Forma Antiqva, z którymi zaśpiewa sopranistka Maria Espada. Nie zabraknie również polskich akcentów: usłyszymy Wrocławską Orkiestrę Barokową pod dyrekcją Jarosława Thiela, a Joanna Boślak-Górniok towarzyszyć będzie świetnie znanej w Poznaniu Bolette Roed. Wystąpi również poznańska orkiestra L'Autunno pod dyrekcją Adama Banaszaka, która towarzyszyć będzie triu Alpha oraz izraelskiemu mandoliniście Avi Avitalowi. W czasie koncertowych wieczorów publiczność będzie miała okazje usłyszeć utwory wykonywane na oryginalnych, barokowych instrumentach, w tym m.in. na violi da gamba, harfie, czy gitarze barokowej. Usłyszymy również tak rzadkie instrumenty, jak lirone, chitarrone, czy arpa doppia.

Oprócz koncertów odbędzie się cykl spotkań dotyczących muzyki barokowej dla dzieci i dorosłych. Wspólnie z Fundacją MEAKULTURA zorganizowane zostaną w klubo-księgarni Głośna spotkania, na których twórcy opowiedzą m.in. o związkach muzyki barokowej i filmu.

Program festiwalu – na stronie: www.poznanbaroque.com


Dnia 30 października 2013 roku Capella Cracoviensis rozpoczęła kolejny, cotygodniowy cykl koncertów edukacyjnych czyli matinée dla juniorów i seniorów.

Środowe przedpołudnia w auli błogosławionego Jakuba przy bazylice oo. Franciszkanów w Krakowie to krótkie koncerty poprzedzone jeszcze krótszym komentarzem. Skierowane głównie do dzieci, młodzieży i osób starszych nie tylko wprowadzają w świat muzyki dawnej, ale często prezentują utwory zapomniane, zaniedbane lub - po prostu - kameralne, dla których zawsze brakuje miejsca w polskich kalendarzach koncertowych.

Capella Cracoviensis zaprasza od 30 października w każdą środę o godzinie 11:00.

Więcej


9. MÓZG Festival, poświęcony muzyce współczesnej, sztukom wizualnym oraz performance, odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 7-9 listopada 2013 roku.

- Mówiąc o muzyce współczesnej w odniesieniu do naszego festiwalu mamy na myśli formy muzyczne, które wywodzą się zarówno z muzyki klasycznej, jak i te, które mają odniesienie do takich gatunków muzycznych jak jazz, muzyka etniczna, czy muzyka rockowa. – wyjaśnia Sławek Janicki, dyrektor Festiwalu. – Interesują nas więc muzyczne formy otwarte, zawierające w sobie elementy eksperymentu, improwizacji (jako najwyższej formy kompozycji), również formy współtworzone z wizualnymi dyscyplinami sztuki. Mówiąc o sztukach wizualnych obecnych na festiwalu, mamy na myśli zarówno performance art, video art, instalacje wizualne i audiowizualne, jak również malarstwo, fotografię czy film. Także w tym wypadku można by użyć określenia 'współczesne sztuki wizualne', czyli pozostające w związku z tradycją, ale tworzone teraz, w odniesieniu do obecnej rzeczywistości zarówno w świecie sztuki (współczesne techniki czy środki wyrazu), jak i współczesnych zagadnień społecznych. Mając w pamięci słowa profesora Bogusława Schaeffera, jednego z największych współczesnych kompozytorów polskich, iż tradycję należy szanować, ale pamiętać trzeba, iż tradycję tworzymy także tu i teraz, jako cel stawiamy sobie dobierać artystów w taki sposób, aby prezentować sztukę autorską i nowatorską, z poszanowaniem najważniejszych osiągnięć czasu, który minął.

Podczas 9. Edycji Festiwalu wystąpią: Derubare i Zenial, Kwartludium i Maciej Walczak, Aleksandra Lelek i Maciej Zimka, Sean Noonan A Gambler's Hand String Quartet, Grzegorz Pleszyński, Rafał Gorzycki i Kamil Pater, norweskie trio Ich Bin Nintendo, nowojorskie trio Medeski/Martin/Wood, Robert Curgenve, Jae Ho Youn, Bydgoska Orkiestra Muzyki Współczesnej, norweski Antler, Jerzy Mazzoll, Jon Dobie, Atilla Dora, Slawek Janicki i Shoij Hano, DJ Bass Reprodukktor Xiądz Maken I (czyli Mirosław Dzięciołowski) oraz DJ Perch i Fitta Warri z zespołem Zion Train.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: teaser 9. MÓZG Festivalu - YOUTUBE

Więcej


Po wakacyjnej przerwie powrócił do Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina cykl „Młode Talenty”. Od 10 października do 19 grudnia 2013 roku, w każdy kolejny czwartek (z wyjątkiem dni świątecznych) odbywać się będą godzinne recitale pianistów zarekomendowanych przez wybitnych profesorów i pedagogów polskich uczelni muzycznych.

Młodzi artyści zaprezentują repertuar złożony głównie z dzieł Fryderyka Chopina. Każdy występ będzie rejestrowany w formacie audio w standardzie umożliwiającym emisję multimedialną i publikację fonograficzną.

"Młode Talenty" to projekt Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, realizujący jeden z jego kluczowych celów programowych. Główną ideą projektu jest promocja utalentowanych, młodych, polskich pianistów poprzez szerszą niż dotychczas ich prezentację w ramach wydarzeń artystycznych Instytutu.

W cztery listopadowe czwartki wystąpią: Dominika Peszko (7 listopada), Jakub Lichtenstein (14 listopada), Aachen Piano Duo – Alina i Dimitri Wesselowski (21 listopada) i Justyna Lechman (28 listopada).

Wstęp wolny.

Więcej


XIX Sądecki Festiwal Muzyczny „Iubilaei Cantus” odbędzie się w dniach 7-13 listopada 2013 roku.

Więcej


W ramach sesji naukowej „Krakowska współczesna muzyka organowa – wartość trwała czy rozdział zapomniany” oraz Zaduszek Organowych im. prof. Jana Jargonia, Katedra Organów Akademii Muzycznej w Krakowie organizuje koncert pt. Krakowska współczesna muzyka organowa, który odbędzie się 7 listopada 2013 roku o godzinie 19:00 w sali 404. Wstęp wolny.

Podczas koncertu wystąpią pedagodzy i studenci krakowskiej Akademii Muzycznej: Arkadiusz Bialic, Krzysztof Latała, Marek Wolak, Marek Stefański, Henryk Jan Botor, Karol Wątroba, Artur Szczerbinin, Karol Niezgoda, Agata Błoniarz, Paulina Pokorny, Michał Kocot.

W programie: Renate Stivrina (1985) - Toccata Effata dedicated to Karol Wątroba, 2013 (wyk. Karol Wątroba), Józef Rychlik (1946) - Grave (asocjacje poetyckie), 1974 (wyk. Arkadiusz Bialic), Tadeusz Machl (1922-2003) – Etiudy: nr 1, nr 5, 1950 (wyk. Krzysztof Latała), Jan Jargoń (1928-1995) – Triptychon per organo: Improvisation, Adagio cantabile, Fuga a 4 voci, 1963 (wyk. Marek Wolak), Juliusz Łuciuk (1927) – Preludia maryjne, 1982 (wyk. Artur Szczerbinin, Karol Niezgoda, Agata Błoniarz, Paulina Pokorny, Michał Kocot), Lech Skoczylas (1956) – Missa in honorem Sanctae Caeciliae na sopran i organy, 2002 (wyk. Elżbieta Towarnicka, Marek Stefański) oraz Henryk Jan Botor (1960) – Toccata, 1994 (wyk. Henryk Jan Botor).


W piątek, 8 listopada 2013 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pod dyrekcją wybitnego angielskiego dyrygenta Sir Neville Marrinera (na zdjęciu). W programie koncertu znajdą się dzieła trzech klasyków wiedeńskich, a solistą będzie Bartłomiej Nizioł. W pierwszej części koncertu NOSPR wykona Symfonię D-dur nr 96 "Cud" Josepha Haydna oraz Koncert skrzypcowy A-dur KV 219 Wolfganga Amadeusa Mozarta z Bartłomiejem Niziołem w partii solowej. Po przerwie orkiestra zaprezentuje II Symfonię D-dur op. 36 Ludwiga van Beethovena.

Dwa dni później, 10 listopada 2013 roku Sir Neville Marriner poprowadzi w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie Orkiestrę Symfonicznę Akademii Muzycznej w Krakowie. Wspólnie wykonają ponownie Symfonię „Cud” Josepha Haydna oraz II Symfonię Ludwiga van Beethovena.

Sir Neville Marriner jest jednym z najsławniejszych i najznakomitszych dyrygentów naszych czasów. Studiował w Royal College of Music w Londynie oraz w Konserwatorium Paryskim. Od 1952 roku grał w London Philharmonic Orchestra, a następnie w London Symphony Orchestra, gdzie przyglądał się pracy dyrygenckiej takich sław jak Arturo Toscanini, Guido Cantelli czy Herbert von Karajan. Założył zespół St. Martin-in-the-Fields, który w niedługim czasie stał się jedną z najlepszych orkiestr kameralnych świata. Początkowo orkiestra skupiała się na muzyce okresów baroku i klasycyzmu, by z czasem poszerzyć repertuar o dzieła XIX i XX wieku. Sir Neville Marriner swoją karierę dyrygencką rozpoczął w latach 60. Współpracował z najlepszymi orkiestrami świata. Na swoim koncie posiada również rekordową dyskografię – nagrane 300 płyt, w tym większość z udziałem Academy of St. Martin-in-the-Fields. W latach 1969-79 był dyrektorem muzycznym Los Angeles Chamber Orchestra, 1971-73 dyrygentem Northern Symphony Orchestra, od 1979-86 dyrektorem muzycznym Minnesota Orchestra, natomiast w latach 1983-89 był głównym dyrygentem SWR Sinfonieorchester Stuttgart. Sir Neville Marriner za swoje zasługi był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany. W 1979 roku otrzymał Order Imperium Brytyjskiego, a w 1985 tytuł szlachecki.


Koncert Jubileuszowy Krzysztofa Pendereckiego – z okazji ochodów 80. urodzin i uznanej, gdańskiej kompozytorki Elżbiety Sikory, świętującej 70. urodziny, zatytułowany Mistrzowie współczesności odbędzie się 8 listopada 2013 roku w Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku.

Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi znakomity holenderski dyrygent Jurjen Hempel. Solistką tego wyjątkowego koncertu będzie Alina Mleczko (saksofon). Wraz z Orkiestrą Symfoniczną PFB artyści wykonają Koncert na saksofon i orkiestrę - Michelangelo Elżbiety Sikory oraz IV Symfonię Adagio Krzysztofa Pendereckiego. W programie koncertu znajdzie się także Poemat symfoniczny Od kołyski aż po grób Ferenca Liszta.


Premiera spektaklu Katastronauci odbędzie się 8 listopada 2013 roku o godz. 20:00 w Hali warszatatowej Nowego Teatru w Warszawie.

Scenariusz - Iga Gańczarczyk, Bartosz Frąckowiak, reżyseria - Iga Gańczarczyk, dramaturgia - Bartosz Frąckowiak, muzyka, koncepcja wizualna - Anna Zaradny, kostiumy - Grzegorz Matląg / Maldoror, choreografia - Dominika Knapik, Iza Szostak.

Katastronauci to sceniczna fantazja naukowa, inspirowana książką Jona McKenziego Performuj albo… oraz metodą kompozycji Witolda Lutosławskiego, szczególnie zaś jego koncepcją aleatoryzmu kontrolowanego. To koncert-wykład, w którym przypadek (wypadek, katastrofa) jest zarówno tematem, jak i metodą pracy (gry, algorytmy, schematy). To opowieść o wyzwaniach (challenge) rzucanych światu i sobie nawzajem przez członków tajemniczego plemienia Katastronautów (Challengerów), których osobliwą cechę stanowi zarażenie katastrofą. Pozorne skazanie na katastrofę sprawia, że podejmują się ciągłego testowania jej granic, badania katastroficznych współrzędnych, igrania z jej przeróżnymi formami. Wymyślają szczególną odmianę wiedzy radosnej – wypadkologię: jej celem jest odkrywanie reguł rządzących nowymi formami wypadków, które powstają wraz z wynalazkami. Choć pochodzą z różnych epok i miejsc, skupieni zostali na pokładzie wahadłowca Challenger, w wydłużającej i zakrzywiającej się chwili jego startu, gdzieś między rokiem 1542 (podróż Francisco de Orellany do Amazonii) i wczesnymi latami XXI wieku. Swoistym patronem ich wszystkich, stałym – jawnym bądź ukrytym – punktem odniesienia dla myśli i działań Katastronautów, jest Witold Lutosławski i metoda, którą stworzył. To właśnie zasadami aleatoryzmu kontrolowanego, próbami jego ograniczania bądź radykalizowania, ciągłym dyskutowaniem z nim, rządzi się ich aktywność. Zdają się na przypadek, zarazem jednak kontrolując go poprzez tworzone ramy, plany i skrypty. Mają swoje pokładowe rytuały, w których celebrują różnicę i powtórzenie, przyjmując sakramenty przeinaczenia. W scenicznym etno(science)fiction Challengerowie po raz kolejny odpalają swoje tożsamości, by nie zniknąć na zawsze wraz z rozpraszającym się w atmosferze obłokiem dymu.

Obsada: Lena Frankiewicz, Bartosz Gelner, Dominika Knapik, Piotr Polak, Iza Szostak, Marta Ścisłowicz, Anna Zaradny.


Premiera Architektury światła Tomasza Praszczałka (Prasquala) – trzeciej części projektu operowego Orlando, odbędzie się 8 listopada 2013 roku w Hali Nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Spektakl jest produkcją Polskiego Teatru Tańca we współpracy z Teatrem Wielkim i Akademią Muzyczną w Poznaniu przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Kunststiftung NRW. Choreografia - Paulina Wycichowska, kierownictwo muzyczne - kompozytor, scenografia i kostiumy - Paulina Plizga, reżyser światła - Katarzyna Łuszczyk. Wystąpią: Chelsey Schill (sopran), Nathan Plante (trąbka) wraz z orkiestrą złożona ze studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu pod batutą Prasquala.

Architektura światła stała się wspólną, ale zarazem i indywidualną refleksją jej twórców nad światem mistyki i rytuału. Spektakl powstał z inspiracji wybranymi ideami, które wydają się tożsame w różnych religiach, a także odniesieniami do holistycznego myślenia o człowieku i świecie. Tęsknota za harmonią i jednością motywuje do nieustannego poszukiwania ścieżek pozwalających łączyć przestrzeń fizyczną i metafizyczną. Nie są to tylko podróże intelektualne i duchowe filozofów, teologów i mistyków. Odkrycia współczesnej nauki wskazują, że sfery te współistnieją i przenikają się wzajemnie.

Spektakl zostanie powtórzony 9 listopada 2013 roku.

Więcej


Kwartesencja to festiwal, którego pomysłodawcami i organizatorami od 2004 roku są muzycy Royal String Quartet. Mieszanie stylów i gatunków, niekonwencjonalne podejście, odważne łączenie klasyki i nowej muzyki, gwiazdy najlepszych filharmonii i gwiazdy muzycznej alternatywy koncertujące razem, spotkania artystów, którzy dotychczas nie mieli okazji spotkać się razem na jednej scenie – wszystko to definiuje Kwartesencję, która już na stałe wpisała się do kulturalnego kalendarza stolicy.

9. Kwartesencja to kolejne wyzwania i muzyczne zaskoczenia. Tegoroczna edycja skupi się wokół kwartetów. Festiwal zaprezentuje się w Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie w trzech odsłonach. 8 listopada 2013 roku będzie miało miejsce prawykonanie kwartetu smyczkowego 4 pieces, skomponowanego specjalnie dla Royal String Quartet przez jednego z bardziej wyrazistych kompozytorów na mapie europejskiej muzyki współczesnej – Pawła Szymańskiego.

Drugi dzień festiwalu otworzy Kwartet 3 Krzysztofa Pendereckiego. Usłyszymy również Kwartet 2 skomponowany przez Pawła Mykietyna oraz polskie prawykonanie kwartetu smyczkowego Roba Caseya.

Na finał Kwartesencji – gość specjalny – Ingolf Wunder – wschodząca gwiazda pianistyki; laureat II nagrody na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Po wspólnych koncertach z kwartetem w berlińskim Konzerthausie i Sejong Center w Seulu, czas na Warszawę. Na zakończenie festiwalu zagra 4. Koncert G-dur op. 58 Beethovena.

Więcej


Maestro Jacek Kaspszyk wystąpi z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej podczas piątkowego koncertu 8 listopada 2013 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Filharmonii.
Usłyszymy wyjątkową Chaconnę Krzysztofa Pendereckiego – jedną z części Polskiego Requiem, poświęconą pamięci papieża Jana Pawła II, oraz IX Symfonię Gustava Mahlera.


8 i 9 listopada 2013 roku o g. 19.00 odbędą się kolejne wydarzenia w ramach Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej. Zaprezentowane zostaną dwa autorskie spektakle tańca współczesnego: Profanum Kamila Wawrzuty oraz Ex Ego Macieja Beczka.

W projektach uczestniczą studenci i absolwenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu - wydziału Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie.

Więcej


Prawykonanie Utworu na 5 głosów Zaida Jabri oraz Introduction to somatic singing Karola Nepelskiego odbędzie się 8 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Centrum św. Jana w Gadńsku w wykonaniu zespołu Neue Vocalsolisten Stuttgart, któremu towarzyszyć będą młodzi artyści z Chóru Kameralnego 441 Hz oraz wybrani uczestnicy warsztatów wokalnych.

W programie koncertu znajdą się także utwory Saeda Haddada, Samira Odeh-Tamimi i Salvatore Sciarrino.


Koncert inaugurujący działalność Stowarzyszenia Artystów ZDOLNI DO WSZYSTKIEGO pt.: Wyczul ucho! odbędzie się 9 listopada 2013 roku w Sali Kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda o godzinie 18.00. Wstęp wolny.

Głównym celem koncertu, tak jak działalności stowarzyszenia jest promowanie i wspieranie twórczości artystycznej w zakresie muzyki poważnej oraz synkretyzm sztuk - koncertowi towarzyszyć będzie wystawa prac plastycznych. Zarówno sam koncert, jak i statutowa działalność Stowarzyszenia skupiać się będzie na popularyzacji dzieł muzyki kameralnej, zarówno tych znanych i popularnych, jak również nowo „odkrywanych”. W programie wieczoru znajdą się dzieła ze zbiorów polskiej muzyki kameralnej, m.in. Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego, którego setna rocznica urodzin obchodzona jest w 2013 roku.

Wystąpią: Trio stroikowe REED CONNECTION w składzie: Michał Mogiła – obój, Jarosław Podsiadlik – klarnet, Rafał Dołega – fagot, Kwintet Dęty REED CONNECTION: Karolina Maszk – flet, Michał Mogiła – obój, Jarosław Podsiadlik – klarnet, Rafał Dołęga – fagot i Łukasz Łacny – waltornia, Lubuski Kwartet Smyczkowy: Kamila Susłowicz – skrzypce, Beata Gołemberska – skrzypce, Piotr Łaskarzewski – altówka, Arkadiusz Szydło – wiolonczela oraz Bachus Classic Orchestra pod dyrekcją Krzysztofa Orszulika.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Missa pro pace Wojciecha Kilara zainauguruje 9 listopada 2013 roku obchody Święta Niepodległości w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Wystąpią: Alan Urbanek – dyrygent, Joanna Zawartko – sopran, Piotr Łykowski – alt, Jędrzej Tomczyk – tenor, Bogdan Makal – bas oraz Chór Filharmonii Wrocławskiej (Agnieszka Franków-Żelazny – dyrektor artystyczny chóru) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej.


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi na Zamku Królewskim w Warszawie 9 listopada 2013 roku o godzinie 18.00. Repertuar koncertu obejmuje utwory polskich kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz i Wojciecha Kilara.

Orkiestrą po raz pierwszy zadyryguje Agnieszka Duczmal, która jest założycielką znanej Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. Dyrygentka koncertowała w najsłynniejszych salach koncertowych w Europie, obu Amerykach i Azji występując ze światowej sławy solistami, zaś wraz z Orkiestrą Kameralną Poleskiego Radia Amadeus nagrała dla Polskiego Radia setki utworów kompozytorów polskich i zagranicznych i dokonała wielu nagrań dla radiofonii niemieckich, belgijskich, BBC w Londynie, CBC w Montrealudla radia i Telewizji w Japonii i Meksyku. Za wybitne osiągnięcia w skali światowej w obszarze kultury, sztuki i działalności społecznej otrzymała w 1982 roku tytuł La donna del mondo (Kobieta Świata), przyznawany przez Międzynarodowe Centrum Kultury Saint Vincent w Rzymie.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W trzeciej odsłonie obchodów 80. urodzin prof. Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Krakowskiej, odbędzie się koncert pod batutą jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich - Jerzego Maksymiuka. W sobotę, 9 listopada 2013 roku o godz. 18.00, Orkiestra Filharmonii pod jego przewodnictwem wykona Tren pamięci ofiar Hiroszimy i Koncert fletowy tegorocznego Jubilata oraz I Symfonię f-moll op. 10 Dmitrija Szostakowicza. Solistą koncertu będzie Łukasz Długosz, uznawany przez krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów swojej generacji.

Tren – Ofiarom Hiroszimy Krzysztofa Pendereckiego to utwór szczególnie wyróżniającym się spośród kompozycji okresu awangardowego i bez wątpienia najbardziej znany w świecie. Wykorzystując niekonwencjonalne techniki gry, ćwierćtony i efekty perkusyjne, jak stukanie w pudło rezonansowe, kompozytor stworzył nowe, oryginalne brzmienia, niekiedy bardziej kojarzący się z muzyką elektroniczną, niż z zespołem smyczkowym. Penderecki wypracował w tym utworze nowe formy notacji: obraz graficzny partytury Trenu jest równie zaskakujący, co sama muzyka. Napisany trzydzieści lat później Koncert na flet i orkiestrę kameralną należy już do okresu syntezy stylistycznej i przenosi słuchaczy w świat klasycznego ładu i tradycyjnej wirtuozerii instrumentalnej. Prawykonanie tego popisowego utworu prowadził w 1993 roku sam kompozytor, solistą był zaś słynny flecista francuski Jean-Pierre Rampal.


Koncert - Portret kompozytora Mariana Borkowskiego odbędzie się w niedzielę, 10 listopada 2013 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie: Dynamics na 6 perkusistów (2010), Fragmenti na fortepian (1962), Prolog na trąbkę i organy (1990), Ave. Alleluia. Amen III na sekstet wokalny (2013), Kołysanka I na sekstet wokalny (1970), Sanctus na sekstet wokalny (2009), Gloria I na chór żeński a cappella (2012), Libera me II na chór żeński a cappella (2013), Speranza na flety i fortepian (1976), Visions III na kwartet smyczkowy (2003) i Pax in terra II na głos żeński, perkusję i organy (1988).

Wystąpią: Małgorzata Armanowska sopran, Elżbieta Gajewska flety, Tomasz Woźniak trąbka, Dariusz Przybylski organy, Marcin Tadeusz Łukaszewski fortepian, Sekstet wokalny proMODERN: Łucja Szablewska-Borzykowska sopran, Ewa Puchalska mezzosopran, Elżbieta Wróblewska-Rydzewska mezzosopran, Andrzej Marusiak tenor, Artur Janda bas-baryton, Piotr Pieron bas, kierownik art., Chór Żeński Katedry Warszawsko-Praskiej MUSICA SACRA, Paweł Łukaszewski dyrygent, Kwartet Wilanów: Tadeusz Gadzina, Paweł Łosakiewicz skrzypce, Ryszard Duź altówka, Marian Wasiółka wiolonczela oraz Grupa Perkusyjna UMFC, Piotr Borkowski dyrygent.


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza w dniu 10 listopada 2013 roku o godz. 17:30 do Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego "BOSS" przy ul. Żwanowieckiej 20 w Miedzeszynie na drugi koncert w ramach V edycji Wawer Music Festival.

Koncert uświetni Hanna Banaszak – wybitna wokalistka jazzowa, a specjalnym gościem honorowym będzie popularny redaktor sportowy - Dariusz Szpakowski, z którym rozmowę przeprowadzi gospodarz wawerskich koncertówprof. Jarosław Drzewiecki..

Talent i profesjonalizm muzyczny Hanny Banaszak przysporzył jej wielu fanów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Poza licznymi występami w kraju, artystka prezentowała się także w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Belgii, Holandii, Niemczech, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Kanadzie, na Malcie. Ta wybitna artystka perfekcyjnie przygotowuje każdy swój projekt artystyczny. Publiczność uczestniczy w prawdziwym święcie muzyki, podziwiając kunszt wokalny Hanny Banaszak i jej mądre, głębokie teksty piosenek. Jest autorką tomu wierszy Zamienię Samolubie na Szczodruchy oraz niezapomnianej kreacji w Nieszporach Ludźmierskich Jana Kantego Pawluśkiewicza. Talent i profesjonalizm muzyczny stawiają Hannę Banaszak wśród mistrzów swojego gatunku. 10 listopada artystka zaproponuje wawerskiej publiczności autorski wieczór, skomponowany w duchu, jaki zawsze towarzyszy koncertom WMF – promowanie muzyki klasycznej na poważnie i na wesoło.

Bilety-cegiełki można nabyć w Recepcji Hotelu BOSS, dzwoniąc pod numer tel. 22 516 61 00 lub kontaktując się drogą mailową na adres: hotelboss@hotelboss.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Nadzwyczajny Koncert Chopinowski w wykonaniu Janusza Olejniczaka i kwartetu Ellenai odbędzie się w niedzielę, 10 listopada 2013 roku o godz. 18 w Resursie Obywatelskiej w Żyrardowie. W programie: Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13 oraz oba koncerty Fryderyka Chopina – f-moll op. 21 i e-moll op 11 w wersji kameralnej.


I Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec w Toruniu - Witold Lutosławski in memoriam – odbędzie się w dniach 11 listopada – 2 grudnia 2013 roku.

Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza do grodu Kopernika. Po doświadczeniach dwóch edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego, które miały miejsce w Toruniu w latach 2007 i 2010 organizatorzy we współpracy z instytucjami kultury postanowili zorganizować I Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec – Toruń 2013, z okazji Roku Witolda Lutosławskiego.

Organizowany dwukrotnie Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy cieszył się ogromnym zainteresowaniem, a jego laureaci (Erin Keefe – USA i Yoon Yang – Korea Płd.) odnoszą sukcesy na całym świecie. Honorowym Prezydentem tegorocznego Konkursu jest światowej sławy kompozytor - prof. Krzysztof Penderecki. Jury tegorocznego Konkursu także składa się z wybitnych artystów i pedagogów, a przewodniczy mu prof. Bartłomiej Nizioł.

Bogaty zestaw imprez Festiwalu daje możliwość szerokiej prezentacji muzyki skrzypcowej w różnej konfiguracji, a jego program obejmuje: III Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, Konkurs Kompozytorski na skrzypce solo, koncerty i recitale wybitnych wirtuozów skrzypiec, także z orkiestrami (Sinfonietta Cracovia, Atom String Quartet), Konkurs na Recenzję Muzyczną, giełdę płyt winylowych oraz Wiolinistyczne Studium Ucznia. W ramach programu edukacyjnego odbędą się spotkania z wybitnymi artystami oraz warsztaty lutnicze, prelekcje i prezentacje filmów fabularnych. Dyrektorem Festiwalu oraz jego pomysłodawcą jest Michał E. Staśkiewicz, a Dyrektorem artystycznym - Mirosław Jacek Błaszczyk.

Do udziału w III Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym – Toruń 2013 zakwalifikowanych zostało 27 uczestników – reprezentujących Polskę, Szwajcarię, Rosję, Niemcy, Japonię, Koreę Płd., Białoruś, Włochy, Izrael i Węgry. Muzyków oceniać będzie Jury w składzie: prof. Marcin Baranowski – Akademia Muzyczna w Poznaniu, prof. Mirosław J. Błaszczyk – Akademia Muzyczna w Katowicach, prof. Robert Kabara – Akademia Muzyczna w Krakowie, prof. Gyula Stuller – Akademia Muzyczna w Zurychu i prof. Krzysztof Węgrzyn – Akademia Muzyczna w Hanowerze.

Więcej


Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Otwartego w Gdańsku zaprasza na koncert Wolność droższa niż życie, z okazji 95. rocznicy Odzyskania Niepodległości, który odbędzie się 11 listopada 2013 roku (poniedziałek) o godz. 19.00 w Dworze Artusa.

W programie m.in. pieśni patriotyczne, a wśród nich te o najwyższej randze - hymny: Bogurodzica, Mazurek 3-go Maja, Dalej, chłopcy, dale żywo, Warszawianka, Bywaj dziewczę zdrowe, Ostatni mazur, W krwawym polu, Hej, strzelcy, wraz, Jak to na wojence ładnie, Rota, Białe róże, Hej, hej ułani, Maki, O mój rozmarynie, Pierwsza brygada, Pierwsza kadrowa, Przybyli ułani pod okienko, Wojenko, wojenko.

Scenariusz i reżyseria - Dariusz S. Wójcik. Wystąpią: Ewelina Wojciechowska – sopran, Jacek Szymański – tenor, Dariusz S. Wójcik – bas, Katarzyna Rogalska – skrzypce, Andrzej Nanowski – fortepian i Marek Tynda - narracja, recytacja. Kierownictwo muzyczne - Andrzej Nanowski.

Patronat Honorowy: J.E. ks. Abp. Sławoj Leszek Głódź Metropilita Gdański.

Więcej informacji – na stronie: www.teatrotwarty.pl


Od 22 września do 17 listopada 2013 roku w Krakowie, Chorzowie, Opolu i Wrocławiu odbędzie się kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego „Drum Fest”. To największa i jedyna w swoim rodzaju wielodniowa impreza muzyczna, skierowana do szerokiego grona melomanów dobrej muzyki. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali wybitni instrumentaliści, gwiazdy światowej sceny muzycznej, przedstawiciele muzyki klasycznej, jazzowej, etnicznej, a także rockowej.

 Podczas koncertów oraz warsztatów instrumentalnych zaprezentuje się wielu wybitnych artystów z całego świata:

  • 22 września - zespół STEAMROLLER (USA) – Doug Aldrich, Michael Devin (Whitesnake), Matt Star (Burning Rain)
  • 26-27 września - zespół FUBUKI DAIKO (Japonia/Kanada) – perkusyjne show z wykorzystaniem tradycyjnych japońskich instrumentów i strojów
  • 27-28 września - zespół KTU (FIN/USA) – Kimmo Pohjonen, Trey Gunn, Pat Mastelotto (King Crimson)
  • 28-29 września - zespół NEAL MORSE BAND (USA) i Mike Portnoy (Transatlantic)
  • 1-2 października - zespół JUNGLE FUNK (USA) – Will Calhoun, Doug Wimbish (Living Colour), Vinx
  • 3-4 października - TRIO (USA) Nick D'Virgilio (Spock's Beard), Jonas Reingold (The Flower Kings), Randy McStine
  • 4-5 października - MARK WOOD EXPERIENCE TRIO (USA) – rewelacyjny skrzypek rockowy z orkiestrą symfoniczną
  • 5-6 października - Cindy Blackman Santana (USA) w jazzowo-rockowym projekcie „THE TRILOGY”
  • 8 października - GORDON HASKELL TRIO (King Crimson)
  • 10 października - zespół MABASO – Bernard Maseli, Michał Barański, Daniel „Dano” Soltis
  • 12 października - zespół City Bum Bum – koncert tradycyjnej muzyki afrykańskiej
  • 13 października - Jose Torres z zespołem HAVANA DREAMS
  • 18-20 października - zespół MALLOSTRINGS (Szwecja/USA)– Dave Samuels, Anders Astrand
  • 19 października - Mark Ford (USA) - recital marimbowy
  • 12-14 listopada - zespół CARL PALMER'S ELP LEGACY (UK) – Carl Palmer, Paul Bielatowicz, Simon Fitzpatrick
  • 15-17 listopada - Gavin Harrison z projektem 05RIC (USA)

Warsztaty perkusyjne poprowadzą: Pat Mastelotto, Will Calhoun, Nick D'Virgilio, Cindy Blackman Santana, Bernard Maseli, Daniel „Dano” Soltis, Janusz Czarnecki, Jose Torres, Dave Samuels, Anders Astrand, Gavin Harrison.

Na formułę festiwalu składają się również 3 konkursy perkusyjne – wibrafonowy, marimbowy oraz gry na zestawie perkusyjnym, w których uczestniczą młodzi adepci sztuki perkusyjnej z całej Polski. Trwa nabór do konkursów perkusyjnych, które odbędą się:

  • 19 października - Ogólnopolski Konkurs Wibrafonowy i Marimbowy, w jury: Mark Ford, Dave Samuels, Anders Astrand
  • 16 listopada - Ogólnopolski Konkurs gry na zestawie perkusyjnym.

Festiwal cechuje różnorodność oraz niepowtarzalna, wyjątkowa atmosfera każdego koncertu. W ramach festiwalu odbędą się koncerty zespołów rockowych, jazzowych, a także prezentujących muzykę afrykańską, kubańską czy też show perkusyjne z wykorzystanie tradycyjnych instrumentów i strojów japońskich.

Więcej informacji – na stronie: www.drumfest.pl


W 2013 roku dzięki współpracy Państwowego Instytutu Wydawniczego oraz Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina ukazała się książka Fryderyk Chopin, która jest rozszerzonym, VII już wydaniem publikacji Adama Czartkowskiego i Zofii Jeżewskiej Chopin żywy w swoich listach i w oczach współczesnych. Obecna edycja została opracowana oraz uzupełniona o komentarze i przypisy przez Piotra Mysłakowskiego i Ewę Sławińską-Dahlig.

Na spotkanie promujące nowe wydanie Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza 12 listopada 2013 roku o godzinie 17 do Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina. O książce rozmawiać będą: prof. Zofia Helman, prof. Zbigniew Skowron, Krzysztof Jeżewski oraz Piotr Mysłakowski.


Katowickie Dni Muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się między 12 listopada a 6 grudnia 2013 czyli pomiędzy datami śmierci i urodzin Kompozytora. Inicjatorem i organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Śląska, nosząca od ponad roku imię Henryka Mikołaja Góreckiego. Projekt Dni powołała w 80. rocznicę urodzin Artysty, w ramach uchwalonego przez sejmik województwa Roku Góreckiego.

W zamierzeniu organizatorów będzie on corocznie powtarzany. Dni prezentować będą twórczość Patrona i innych współczesnych kompozytorów zestawionych z wielkimi mistrzami klasyki, w różnorodnych wykonaniach. A „Katowickie”, bowiem Góreccy mieszkali, a rodzina nadal mieszka w Katowicach, zaś Mistrz był honorowym obywatelem miasta.

Tegoroczne Dni powiązane zostały z rocznicowymi – w Roku Witolda Lutosławskiego, w 80. urodziny Henryka Mikołaja Góreckiego (6 grudnia) i Krzysztofa Pendereckiego (23 listopada) – propozycjami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Kwartetu Śląskiego i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, które swoje koncerty przygotowują w ramach środków własnych.

W koncertach wystąpią wszystkie trzy zespoły Filharmonii Śląskiej, a w grudniowej Młodej Filharmonii na estradzie pojawią się także wnuki kompozytora, młodzi skrzypkowie Emilia i Jan – który zadebiutuje w roli dyrygenta – Stańczykowie. Obmyślony przez Mirosława Jacka Błaszczyka program konfrontuje twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego z dorobkiem innych wielkich twórców muzyki, tych których cenił, a także jego uczniów.

Koncertowi 15 listopada towarzyszyć będzie śląska promocja najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego SA – zbioru kilkudziesięciu rozmów o kompozytorze, które przeprowadziła Beata Bolesławska-Lewandowska i zebrała w tomie Górecki. Portret w pamięci. W kalendarzu Dni warto również znaleźć czas na obejrzenie jednej z trzech projekcji znakomitego filmu Violetty Rotter-Kozery Please Find – Henryk Mikołaj Górecki.

Więcej


Koncertu „MasSacre” z cyklu „Bolero – dzieła, które zmieniły świat”, realizowany w ramach projektu Speaking Concerts, odbędzie się 13 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

„Bolero - dzieła, które zmieniły świat” to specjalny cykl Speaking Concerts, w którym przedstawione będzie crème de la crème muzycznego uniwersum. Na pierwszy ogień wytoczona zostanie prawdziwa "MasSacre", czyli jedną z najbardziej skandalizujących premier w dziejach muzyki – Święto Wiosny Igora Strawińskiego.

Premiera tego dzieła, która miała miejsce w legendarnej sali paryskiego teatru Champs Elysess, wywołała skandal, oburzenie, a nawet sprowokowała bijatykę pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami utworu! Gdy emocje nieco opadły stało się jasne, że muzyka sal filharmonicznych i operowych już nigdy nie będzie taka sama. Dokładnie 100 lat po tych pamiętnych wydarzeniach Święto wiosny wkracza na poznańskie sceny w całkowicie nowej formie pod szyldem Speaking Concert. W programie twórcy koncertu postarają się odpowiedzieć na następujące pytania: Dlaczego doszło do skandalu – i na czym polegała rewolucyjność "Święta wiosny"? Czy barbarzyńcy w filharmonii mogą odnieść sukces? Czy można uprawiać boks w operze i kto na tym zarabia? Co to znaczy tańczyć do upadłego?

Wykonawcy: Marcin Sompoliński - dyrygent, prowadzenie koncertu, Orkiestra i Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu (przygotowanie baletu Jacek Przybyłowicz).

Speaking Concerts to realizowany z powodzeniem od wielu lat cykl koncertów multimedialnych, adresowanych do szerokiego kręgu odbiorców. Każdy z programów poświęcony jest konkretnemu zagadnieniu muzycznemu, ukazując zarówno kompozytora, jak i jego dzieła w kontekście historyczno-kulturowym. Formuła koncertu zakłada, że dyrygent pełni zarazem rolę komentatora. Prezentuje on na podstawie starannie dobranych fragmentów muzycznych przykłady dotyczące procesu powstawania dzieła muzycznego, źródeł inspiracji twórczej oraz odniesień do tradycji. Pozwala to odbiorcom nie mającym nawet elementarnej wiedzy muzycznej poznać tajniki warsztatu kompozytorskiego. Występy muzyków przeplatane są multimedialnymi prezentacjami oraz specjalnie nakręconymi na tę okazję filmami.

Organizator: Fundacja Fabryka Sztuki
 


Kolejne koncerty z cyklu „Lutosfery” odbędą się w warszawskim Centrum Sztuki Wwspółczesnej w Zamku Ujazdowskim w dniach 13-15 listopada 2013 roku.

Tego zespołu nie mogło zabraknąć w szerokim „lutosferycznym” spektrum. W środę, 13 listopada o godz. 20.00 wystąpi jeden z ciekawszych polskich zespołów kameralnych – poczwórna mieszanka wrażliwości, inspiracji i talentów: Lutosławski Quartet. Młodzi muzycy pracujący razem od 2007 roku i wykształceni na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym są otwarci na różne kierunki i inspiracje muzyczne. Często wykonują także kompozycje jednego z członków kwartetu – Marcina Markowicza. Ale w ramach „Lutosfer” zaprezentują sztandarowe dzieła współczesnej kameralistyki – kwartety smyczkowe Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. W programie znajdzie się także kwartet Pawła Mykietyna. Lutosławski Quartet wystąpi w składzie: Jakub Jakowicz – I skrzypce, Marcin Markowicz – II skrzypce, Artur Rozmysłowski – altówka, Maciej Młodawski – wiolonczela.

Dwa dni później, 15 listopada o godz. 17.30 w Sali Laboratorium odbędzie się czwarte spotkanie z cyklu „Dialogi i interwencje” – zatytułowane Stypendyści. Ciągle nie wiemy dokładnie ilu młodym ludziom pomógł Witold Lutosławski. Bowiem udzielał tej pomocy zgodnie z ewangelicznym przykazaniem: „niech nie wie lewica, co czyni prawica”. Pomagał głównie kompozytorom, ale i wykonawcom. Wydaje się, że choć Lutosławski nie zajmował się działalnością pedagogiczną, potrzebował kontaktu z młodymi. Jak wyglądały relacje Lutosławskiego z młodymi muzykami, czego ich nauczył, a czego od nich oczekiwał? Rozmówcami kolejnego spotkania będą:
Marek Moś – skrzypek i dyrygent, założyciel i wieloletni prymariusz Kwartetu Śląskiego, twórca i dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej AUKSO; jeden z najbardziej twórczych muzyków polskich zawdzięcza Lutosławskiemu sfinansowanie skomplikowanej operacji serca.
Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista, od 1999 roku dyrektor festiwalu „Warszawska Jesień”; dzięki stypendium Lutosławskiego odbył studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu Bryzgowijskim.
Paweł Mykietyn – kompozytor i klarnecista, ostatni kompozytor, któremu Lutosławski osobiście zaoferował stypendium twórcze.

Spotkanie poprowadzi Lech Dzierżanowski, a interwencję dźwiękową na kontrabasie wykona Tadeusz Wielecki.

W piątkowy wieczór, o godz. 19.00 odbędzie się również koncert duetu wiolonczelowo-akorodeonowego, którego program wypełni prawie w całości muzyka polska. Usłyszeć będzie można oczywiście muzykę Patrona Roku, a także utwory m.in.: Hanny Kulenty, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandra Nowaka. Zabrzmi zarówno każdy z instrumentów solo, jak i w duecie, a także z towarzyszeniem elektroniki w realizacji jednego z kompozytorów (Cezary Duchnowski). Wystąpią: Magdalena Bojanowicz – wiolonczela i Maciej Frąckiewicz – akordeon oraz Cezary Duchnowski – elektronika.

„Lutosfery” są dostępne także w streamingu on-line: www.csw.art.pl - zakładka „CSW TV” - pozycja „LIVE"


8. Warszawski Festiwal Gitarowy odbędzie się w dniach 14-16 listopada 2013 roku.

Festiwal jest świętem dla fanów muzyki gitarowej z całego świata i dla samych gitarzystów. Promuje gitarę klasyczną jako instrument w pełni zasługujący na miano „koncertowego”. Powstał z potrzeby stworzenia możliwości prezentacji nowych koncertów gitarowych z orkiestrą, z potrzeby możliwości grania przez zawodowych gitarzystów koncertów z orkiestrą i z potrzeby stworzenia możliwości usłyszenia koncertów gitarowych z orkiestrą dla zwykłych miłośników muzyki gitarowej.

W 2013 roku w ramach Festiwalu odbędzie się recital hiszpańskiej gitarzystki w Instytucie Cervantesa (14 listopada), dla najmłodszych przygotowana została piękna bajka z udziałem gitary klasycznej pt. Groźny Król Byk na Skwerze Hoovera (15 listopada). Można będzie też podziwiać brzmienie gitary w zespołach w programie muzyki flamenco i tanga, a uwieńczeniem tegorocznej edycji będzie koncert symfoniczny, podczas którego odbędą się dwie prapremiery światowe (16 listopada).

Każdy koncert z orkiestrą stawia przed wykonawcami bardzo wysokie wymagania techniczne i dopinguje do perfekcji. Od pierwszej edycji solistom towarzyszy orkiestra symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach pod dyrekcją Jacka Rogali. Oba koncerty na gitarę z orkiestrą odbędą się w najlepszej akustycznie sali koncertowej w Polsce - Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (15 i 16 listopada).

Więcej


Prawykonanie nowego utworu Pawła Łukaszewskiego pt. Idiom na flet i organy odbędzie się 14 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie.

Wystąpią: Michał Markuszewski – organy i Ania Karpowicz – flet. W programie koncertu znajdą się także inne kompozycje Pawła Łukaszewskiego oraz utwory Jehana Alaina i Jacquesa Iberta.

Koncert współorganizowany jest przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz we współpracy z IV Międzynarodowym Cyklem Koncertów Organowych. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", zrealizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Z okazji obchodów Roku Witolda LutosławskiegoPolska Filharmonia Bałtycka zaplanowała na jesieni 2013 roku szereg koncertów oraz wydarzeń towarzyszących, których zadaniem jest przypomnienie twórczości oraz sylwetki tego wybitnego kompozytora, jako wielkiego autorytetu muzycznego ubiegłego stulecia. Wydarzenia związane z obchodami Roku Lutosławskiego, organizowane pod hasłem „W kręgu Lutosławskiego”, potrwają od 14 do 26 listopada 2013 roku. Nie zabraknie wśród nich propozycji zarówno dla dorosłych, jak i dla najmłodszych melomanów. Większość z nich będzie odbywała się w Filharmonii na gdańskiej Ołowiance.

Cykl obchodów, rozpocznie się od spotkania studentów gdańskiej Akademii Muzycznej z Jacqueline Fontyn, wybitną współczesną belgijską kompozytorką i pianistką, przyjaciółką Lutosławskiego, której utwór pojawi się w repertuarze pierwszego z koncertów poświęconych mistrzowi.

Pierwszym z wydarzeń, skierowanych do szerszej publiczności będzie koncert symfoniczny 15 listopada, inaugurujący równocześnie „Gdańską Jesień Pianistyczną” z udziałem Bogdana Kułakowskiego przy fortepianie. Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Paweł Przytocki. Wydarzenie uświetni projekcja filmu dokumentalnego pt. Między dźwiękiem a ciszą - Wspomnienie o Witoldzie Lutosławskim.

Koncertem kończącym szereg wydarzeń artystycznych, związanych z obchodami 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego, skierowanych do dorosłych melomanów będzie widowisko zaplanowane na 22 listopada 2013 roku w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Przy fortepianie zasiądzie należąca do czołówki polskich pianistów – Beata Bilińska. Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi I Dyrygent PFB – Massimiliano Caldi. Koncert poprzedzi projekcja filmu dokumentalnego pt. Lutosławski wg Ojca Karola w reżyserii Aleksandry Osadowskiej-Padlewskiej.

Koncertom towarzyszyć będzie także wystawa biograficzna, poświęcona kompozytorowi, którą będzie można oglądać już od połowy listopada w Foyer Filharmonii.

Organizatorzy obchodów Roku Lutosławskiego na gdańskiej Ołowiance nie zapomnieli także o najmłodszych słuchaczach. Podczas koncertów edukacyjnych, odbywających się 25 i 26 listopada, mali melomani będą mogli wysłuchać m.in. wierszy Juliana Tuwima z muzyką Witolda Lutosławskiego. Koncerty edukacyjne będą odbywały się aż dwukrotnie w ciągu jednego dnia: o godz. 9:00 i 11:15.

Cały projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Lutosławski 2013 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca".

Więcej


W czwartek, 14 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert w ramach projektu „Bauer plays Bauer”.

W programie Mała Suita Witolda Lutosławskiego oraz prawykonanie II Koncertu na wiolonczelę i orkiestrę Jerzego Bauera. W drugiej części wieczoru zabrzmi także I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena. Wystąpią: Andrzej Bauer – wiolonczela i Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

Organizatorem koncertu jest Polska Fundacja Promocji Kultury Muzycznej. Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.


Festiwal Twórczości Fortepianowej Siergieja Rachmaninowa odbędzie się w dniach 15-17 listopada 2013 roku w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią studenci i absolwenci klasy prof. UMFC Edwarda Wolanina oraz zaproszeni Goście.

Więcej


Koncert Od Bałtyku do Tatr odbędzie się 15 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

W programie koncertu znajdą się cztery kompozycje: Odgłosy pamiątkowe Zygmunta Noskowskiego, Portraits – koncert na fortepian i orkiestrę Piotra Mossa, Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego i poemat symfoniczny Krzesany Wojciecha Kilara. W roli solisty wystąpi pianista Emilian Madey, a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej poprowadzi Tomasz Bugaj.


W piątek, 15 listopada 2013 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu rozpocznie się czwarta edycja festiwalu „Pole Widzenia – Pole Słyszenia”, łączącego najświeższe tendencje w sztuce animacji i nowych mediów z wybitnymi dziełami muzycznymi. Ideą tegorocznej edycji festiwalu jest zaprezentowanie muzyki Witolda Lutosławskiego, w konfrontacji ze współczesną sztuką wizualną i mediami cyfrowymi.

Celem festiwalu jest pokazanie uniwersalnych wartości, jakie niesie ze sobą muzyka genialnego kompozytora. W dobie dominacji kultury wizualnej, słuszne wydaje się szukanie nowych form prezentacji muzyki współczesnej. Ponadczasowość kompozycji Lutosławskiego będzie doskonale współgrać z nowoczesnym, atrakcyjnym obrazem. Animacje i filmy eksperymentalne, stworzone przez artystów jako wizualne ilustracje konkretnych utworów Witolda Lutosławskiego i innych współczesnych kompozytorów, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz, Pawła Mykietyna specjalnie na potrzeby festiwalu, będą oryginalnym i ważnym uzupełnieniem warstwy dźwiękowej.

Wszystkie wydarzenia festiwalu odbywać się będą na parterze CSW. W specjalnie zaaranżowanej przestrzeni powstanie scenografia, która pozwoli widzom na bezkolizyjne śledzenie animacji i słuchanie muzyki, połączone z obserwacją wykonujących ją artystów. Na trzech ekranach o łącznej powierzchni ok. 40 metrów kwadratowych pojawiać się będą ewoluujące obrazy – ściśle zsynchronizowane z dźwiękami.

Pierwszy dzień festiwalu - 15 listopada - to święto kameralnych składów akustycznych. Usłyszymy jeden z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie – Lutosławski Quartet, oraz doskonały kwintet grający na instrumentach dętych: Krakowski Kwintet Dęty. Muzycy, poza utworami Witolda Lutosławskiego, zagrają kompozycje Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Wojciecha Kilara i György'a Ligetiego. Oprawę wizualną do tych utworów wykona niemiecki artysta Robert Seidel, którego prace charakteryzują się subtelną i oszczędną kolorystycznie tonacją.

Drugi dzień festiwalu rozpocznie koncert jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych polskich skrzypków, poruszających się repertuarowo w obrębie jazzu i awangardy - Adama Bałdycha. Razem z Pawłem Hendrichem, kompozytorem, który ściśle koreluje swoją pracę z komputerem, oraz z artystą wizualnym Pawłem Liskiem zaprezentują projekt AVATAR, opierający się na improwizacji powiązanej m. in. z utworami Lutosławskiego, Bacha i Hildegardy z Bingen.

Kolejnym koncertem będzie występ niemieckiego duetu Reinhold Friedl i Lillevan. Ich koncepcja dźwiękowo-wizualna Lutosławski Homage oparta zostanie na dialogu dźwięków preparowanego fortepianu z dynamiczną animacją.

Końcowym akcentem festiwalu będzie koncert PRENTY – koncepcji muzycznej stworzonej przez Konrad Kucza, Mateusza Kwiatkowskiego i Roberta Rasza. Ta premierowa kompozycja pt. Lutoslavia wsparta doskonałymi wizualizacjami amerykańskiego artysty Raymonda Salvatore'a Harmona w całości odnosić się będzie do koncepcji kompozytorskiej Witolda Lutosławskiego.

W trakcie trwania festiwalu w przestrzeni Labsen prezentowana będzie instalacja interaktywna Pawła Janickiego, która da widzom możliwość aktywnego uczestniczenia w procesie komponowania utworu muzycznego poprzez ingerencję w animowane struktury graficzne generowane na trzech powiązanych ze sobą ekranach. Instalacja bazować będzie na wybranych fragmentach kompozycji Witolda Lutosławskiego. Dodatkowym wydarzeniem rozszerzającym zakres występujących na Polu Widzenia środków wyrazu będzie instalacja graffiti Raymonda Salvatore'a Harmona, która wykonana zostanie na Bulwarze Sztuki przed budynkiem CSW w dniu otwarcia festiwalu.

Więcej


Ósma edycja największego festiwalu pianistycznego na Pomorzu - "Gdańskiej Jesieni Pianistycznej" - odbędzie się w dniach 15-21 listopada 2013 roku.

Na przestrzeni lat "Gdańska Jesień Pianistyczna" urosła do rangi jednego z najważniejszych wydarzeń pianistycznych w kraju. Goszczą na nim największe gwiazdy polskiej i światowej pianistyki, począwszy od laureatów konkursów pianistycznych po wybitne talenty i autorytety muzyczne. W 2013 roku, podobnie jak w poprzednich edycjach, przez kilka kolejnych listopadowych wieczorów przed pomorską publicznością wystąpią znakomici, cieszący się uznaniem w kraju i za granicą artyści, wywodzący się nie tylko nurtu muzyki klasycznej ale także jazzu i muzyki współczesnej. Nie zabraknie wśród nich gwiazd z Rosji, Australii, Polski, a nawet Chin. Znajdą się wśród nich: Aleksander Gavryluk, Andrey Shibko czy pochodzący z Polski: Leszeka Możdżer, Janusz Olejniczak oraz Bogdan Kułakowski. Z pewnością sensacją będzie występ zaledwie dziewiętnastoletniego, ale szturmem podbijającego światowe sceny utalentowanego, chińskiego pianisty Qi Xu. Koncerty odbywać się będą w Sali Koncertowej i Sali Kameralnej na Ołowiance. Organizatorem Festiwalu, który jest hołdem dla patrona gdańskiej filharmonii im. Fryderyka Chopina, jest Polska Filharmonia Bałtycka.

Na tegoroczny program festiwalu złoży się otwierający wydarzenie koncert symfoniczny, wpisujący się równocześnie w obchody Roku Lutosławskiego i będący hołdem dla kompozytora, pt. „W kręgu Lutosławskiego” oraz sześć recitali fortepianowych. Koncert inauguracyjny z udziałem Bogdana Kułakowskiego przy fortepianie oraz znakomitej Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Paweł Przytocki. Wydarzenie uświetni projekcja filmu dokumentalnego Między dźwiękiem a ciszą - Wspomnienie o Witoldzie Lutosławskim”, w reżyserii Aleksandry Osadowskiej-Padlewskiej. Koncerty odbywać się będą w Sali Koncertowej i Sali Kameralnej na Ołowiance.
Wśród wydarzeń szczególnie godnych polecenia w ramach VIII edycji Festiwalu z pewnością należy wymienić także recitale Aleksandra Gavryluka – australijskiego pianisty ukraińskiego pochodzenia (16 listopada) oraz Qi Xu - jednego z najciekawszych wirtuozów młodego pokolenia (17 listopada). Niesłabnącą popularnością wśród melomanów cieszy się Leszek Możdżer, którego występ 18 listopada będzie jednocześnie częścią trasy promującej nową płytę „Trio”. Kolejne, warte polecenie wydarzenie artystyczne w ramach „Gdańskiej Jesieni Pianistycznej” to spotkanie z rosyjskim pianistą oraz wykładowcą moskiewskiego Konserwatorium Andreyem Shibko, który swój recital zaprezentuje 20 listopada. Spotkania z recitalami zamknie koncert jednego z najlepszych polskich pianistów – Janusza Olejniczaka, który wystąpi 21 listopada.

Więcej