Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Filharmonia Łódzka zaprasza na inaugurację sezonu artystycznego 2013/2014 do Sali Koncertowej, w której dumnie prezentują się już piszczałki nowych organów. Podczas koncertu 15 listopada 2013 roku nie usłyszymy jeszcze ich brzmienia, ale niewątpliwie dostrzegalny będzie wpływ tego potężnego instrumentu na akustykę sali.

Będzie to można ocenić, słuchając dzieł Tana Duna (Elegy: Snow in June), Jerzego Fryderyka Händla (Muzyka dla królewskich ogni sztucznych) oraz Józefa Haydna (Msza nelsońska d-moll). Bohaterem wieczoru będzie wybitny wiolonczelista Ivan Monighetti (na zdjęciu), który zaprezentuje się w podwójnej roli: dyrygenta i solisty. Piątkowy występ rozpocznie jego działalność jako artysty-rezydenta Filharmonii Łódzkiej, którą to funkcję będzie pełnił przez trzy lata.


Szczecińska Filharmonia zaprasza na koncerty muzyki filmowej – pierwszy w wydaniu jazzowym, drugi - symfonicznym.

15 listopada 2013 roku wystąpi Kama Grott uznawana za jedną z najciekawszych oboistek młodego pokolenia. Towarzyszyć jej będzie Atom String Quartet - pierwszy w Polsce kwartet smyczkowy grający jazz.

Z kolei 22 listopada 2013 roku usłyszymy muzykę filmową Krzesimira Dębskiego, m.in. z takich obrazów, jak Ogniem i mieczem, Stara baśń czy Bitwa Warszawska. Kompozytor osobiście poprowadzi w tym koncercie szczecińskich filharmoników, jako lider zespołu „String Connection” oraz solista. Oprócz Chóru i Orkiestry Symfonicznej szczecińskiej Filharmonii na scenie pojawi się także Anna Jurksztowicz.


Po raz 21. Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum zaprasza na Audio Art Festival i niemal pięćdziesiąt niezwykłych wydarzeń w ciągu dziesięciu festiwalowych dni: koncertów, instalacji, performance'ów, wykładów i warsztatów, które odbywać się będą między 15 a 24 listopada 2013 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie, Bunkrze Sztuki, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Goethe-Institut, Małopolskim Ogrodzie Sztuki oraz Muzeum Historycznym Miasta Krakowa w Podziemiach Rynku.

W wyjątkowo rozbudowanym programie tegorocznego AAF znajdą się m.in. premiera miejskiej instalacji dźwiękowej Ucho Echo, występy legendarnych Phila Niblocka, Horsta Ricklesa czy Claudii Robles Angels z koncertem na przetwarzane fale mózgowe, poszukiwanie ciszy absolutnej w podziemiach Rynku Głównego (Tres), interaktywne performance taneczne (Marcin Pączkowski, Piotr Madej), także z udziałem wykonawców o nietypowej sprawności (HiHat Xpress), niezwykłe instrumenty (Chordeograph) czy instalacje najmłodszego pokolenia twórców (Signe Liden, Christian Blom, Łukasz Furman, Fafankula). Do tego jak zawsze pojawi się koncert akusmatyczny PSEME/CIME, a ponadto teatr muzyczny Macieja Jabłońskiego, trochę noise'u i śpiewu magicznego i wiele wiele innych…

Koncertom towarzyszyć będą otwarte wykłady i warsztaty oraz promocja najnowszego, poświęconego muzyce noise numeru czasopisma o muzyce współczesnej "Glissando". W Bunkrze Sztuki będzie można także zakupić płyty z muzyką alternatywną dostępnych w jedynym w Polsce Audiomacie! Nowością tegorocznej edycji AAF jest Festiwalowy BLOG, a w nim gorące komentarze Festiwalowych wydarzeń zamieszczane przez młodych krytyków sztuki dźwięku.

Wszystkie wydarzenia Audio Art Festival będą transmitowane na żywo przez Internet.

Szczegółowy program -na stronie: http://audio.art.pl


Premiera spektaklu baletowego Ogniwa do muzyki Witolda Lutosławskiego odbędzie się 16 listopada 2013 roku w Operze na Zamku w Szczecinie. Złożą się na niego trzy choreografie: Grey Summer Piotra Czubowicza do muzyki Małej suity, Aria di Prefiche Kayi Kołodziejczyk do Muzyki żałobnej i Pewnego razu - teraz Roberta Glumbeka do muzyki Łańcucha I i Łańcucha II. Orkiestrę Opery na Zamku w Szczecinie poprowadzi Jerzy Wołosiuk.

Ogniwa – wieczór nowych choreografii do muzyki Witolda Lutosławskiego to spektakl, w którym muzyka wybitnego polskiego kompozytora połączy artystów z różnych zakątków świata. Spotkali się w nim reprezentanci młodego artystycznego pokolenia: Kaya Kołodziejczyk - kreatywna warszawska choreograf, zwyciężczyni ogólnopolskiego konkursu dla młodych choreografów, Piotr Czubowicz - tancerz i choreograf z Les Ballets de Monte-Carlo oraz Ilian Garnetz - skrzypek pochodzący z Mołdawii, zwycięzca najbardziej prestiżowych konkursów skrzypcowych na świecie. Zaproszenie do współpracy przyjął również wybitny, niezwykle doświadczony artysta sceny baletowej Robert Glumbek. Taniec w jego choreograficznej koncepcji to zjawiskowe połączenie ruchu i emocji, które po prostu trzeba zobaczyć.

Spektakl popremierowy odbędzie się 17 listopada 2013 roku.

ZOBACZ: Pewnego razu – teraz (Łańcuch I i Łańcuch II W. Lutosławskiego), chor. Robert Glumbek - spot YOUTUBE


Jubileuszowy Festiwal Krzysztofa Pendereckiego z okazji 80. urodzin kompozytora odbędzie się w Warszawie, w dniach 17-23 listopada 2013 roku. To wyjątkowe święto muzyki współczesnej uhonorują swą obecnością światowej sławy artyści, m.in. Jurij Baszmet, Anne-Sophie Mutter, Walerij Giergijew i Charles Dutoit. Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Program festiwalowych koncertów wypełnią najbardziej znaczące utwory Krzysztofa Pendereckiego w mistrzowskim wykonaniu. Będą one prezentowane na trzech warszawskich scenach: Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i Zamku Królewskiego. Koncertami pokieruje 19 dyrygentów, m.in. wspomniany Charles Dutoit i Walerij Giergijew, a także Lorin Maazel, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk i Marek Moś.

Festiwal rozpocznie się koncertem kameralnym dzieł maestro Pendereckiego – 17 listopada na Zamku Królewskim w Warszawie. Usłyszymy Trzy miniatury na klarnet i fortepian, Kwintet smyczkowy, Suitę na wiolonczelę solo oraz Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian. Prawdziwym fajerwerkiem będzie za to obsada tego koncertu, do udziału w nim zaproszeni bowiem zostali najznakomitsi artyści polscy i zagraniczni. Trzy miniatury na klarnet i fortepian wykona duet Darko Brlek (klarnet) i Marek Bracha (fortepian), Kwintet smyczkowy usłyszymy w interpretacji Kwartetu Dafô i Jerzego Dybała (kontrabas), Suitę na wiolonczelę solo zaprezentuje zaś Danjulo Ishizaka. Gościem wieczoru będzie natomiast rosyjski wirtuoz altówki - Yuri Bashmet, dla którego Krzysztof Penderecki skomponował w tym roku walca na altówkę solo z okazji jego 60. urodzin. W wykonaniu Sekstetu Bashmetowi towarzyszyć będą: Michel Lethiec – klarnet, André Cazalet – waltornia, Julian Rachlin – skrzypce, Maja Bogdanovic – wiolonczela oraz irlandzki pianista Barry Douglas.

Wydarzeniem festiwalu będzie koncert finałowy, który odbędzie się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 23 listopada - w dniu 80. urodzin kompozytora. Na jednym koncercie zostaną wykonane: Tren ofiarom Hiroszimy, Duo concertante na skrzypce i kontrabas, Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę oraz Credo na pięć głosów solowych. Wystąpią m.in. skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, kontrabasista Roman Patkoló, wiolonczeliści Arto Noras, Daniel Müller-Schott i Ivan Monighetti oraz śpiewacy Iwona Hossa, Agnieszka Rehlis, Krystian Krzeszowiak i Nikołaj Didenko. Sinfonię Varsovię poprowadzą Charles Dutoit i Krzysztof Urbański. Tego samego dnia rano w archikatedrze św. Jana odbędzie się uroczysta msza, na której zostanie wykonana Missa brevis Pendereckiego.

Więcej


Narodowe Centrum Kultury zaprasza na koncert specjalny, towarzyszący premierze filmu Papusza.

W niedzielę, 17 listopada 2013 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, muzycy orkiestry Sinfonia Iuventus oraz Polski Chór Kameralny, prowadzeni przez Pawła Przytockiego, wykonają poemat symfoniczny Jana Kantego Pawluśkiewicza Harfy Papuszy.


W dniach 18-19 listopada 2013 roku w siedzibie Akademii Muzycznej w Poznaniu głos w dyskusji na temat muzyki XX i XXI wieku zabiorą młodzi teoretycy muzyki i kompozytorzy z całej Polski – m.in. Wrocławia, Krakowa, Łodzi i Poznania. II Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa Neofonia, której towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski, została zorganizowana z inicjatywy Koła Artystyczno-Naukowego Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Tytuł Neofonia stanowi pretekst do pochylenia się tematyką poświęconą współczesnej muzyce polskiej. Konferencja stanowić będzie okazję do wymiany myśli pomiędzy przedstawicielami głównych muzycznych ośrodków akademickich w Polsce. W ramach Neofonii zostaną podjęte tematy z następujących obszarów badawczych: źródła inspiracji w muzyce nowej; współczesne techniki kompozytorskie; indywidualizacja środków stylistycznych; poszukiwania wyrazu artystycznego; kontekstualność dzieła muzycznego; różnorodność kategorii estetycznych; specyfika polskich szkół, środowisk, formacji kompozytorskich i artystycznych; problematyka recepcji muzyki nowej.

Przebieg konferencji urozmaicą pokazy filmów dokumentalnych o współczesnych polskich kompozytorach, m. in. Henryku Mikołaju Góreckim czy Tomaszu Sikorskim.

Podczas koncertu kompozytorskiego zabrzmią utwory kameralne, których naczelnym hasłem jest kategoria novum w muzyce kompozytorów najmłodszego pokolenia.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W poniedziałek, 18 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się Koncert Katdery Kompozycji. W programie: Miłosz BembinowVides ut alta na baryton i perkusję (2013), Alicja GronauWinter is icumen in ill na saksofon altowy i fortepian (2012), Anna M. Huszcza – SaHarBAD na saksofon altowy i harfę (2012), Aleksander Kościów Iffy Shapes na akordeon, saksofon i wiolonczelę (2013), Bartosz KowalskiGniew wiatru na saksofon i małą orkiestrę (2013), Rafał Ryterski – Trio na harfę, gitarę i wiolonczelę oraz Paweł Strzelecki3 Spanish Songs na sopran i fortepian (2013).

Wystąpią: Maciej Nerkowski baryton, Leszek Lorent perkusja, Agnieszka Findysz aktorka, Katarzyna Michałkiewicz reżyseria, Alicja Wołyńczyk saksofon, Adam Sychowski fortepian, Paweł Gusnar saksofon, Zuzanna Elster harfa, Klaudiusz Baran akordeon, Tomasz Strahl wiolonczela, Zespół Instrumentalny UMFC pod kierunkiem Bartosza Kowalskiego, Beata Czapska harfa, Marta Pieczewska gitara, Julia Fangrat wiolonczela, Aleksandra Świderek sopran, Aruto Matsumoto fortepian.


Sześć koncertów kameralnych z muzyką m.in. George’a Gershwina, Samuela Barbera, Cole Portera, Aleksandra Tansmana, Andrzeja Kurylewicza i wielu innych kompozytorów czerpiących inspiracje z jazzu to jedna z propozycji Akademii Muzycznej w Łodzi na listopad. Koncerty są częścią Ogólnopolskiej Konferencji Artystyczno-Naukowej Elementy jazzu w kameralistyce fortepianowej XX i XXI wieku, która rozpocznie się w poniedziałek, 18 listopada 2013 roku.

Konferencję organizuje Katedra Kameralistyki łódzkiej uczelni. Zagrają przede wszystkim pedagodzy Akademii oraz goście z uczelni muzycznych z Gdańska i Warszawy. Koncerty będą odbywać się codziennie od poniedziałku do piątku (18-22 listopada) w godzinach wieczornych, pierwszy koncert w Sali przy ul. Żubardzkiej (godz. 18.00), pozostałe w Pałacu przy ul. Gdańskiej 32 (godz. 18.15, w środę również o 16.00). Ich program został tak skonstruowany, aby ukazać słuchaczom wielość repertuaru związanego z tematem konferencji. Wykonane zostaną m.in. „wiecznie młode” pieśni George'a Gershwina, pieśni Andrzeja Kurylewicza, Scaramouche Dariusa Milhauda na dwa fortepiany, kameralne utwory Samuela Barbera, Aleksandra Tansmana, Aarona Coplanda. Repertuar koncertów będzie oscylować pomiędzy muzyką jazzową z jej improwizacyjną swobodą, charakterystyczną harmonią i rytmami, a współczesną muzyką klasyczną z jej „uporządkowaniem”, umiarem i klasycznymi formami.

– Konferencja jest cenną inicjatywą, ponieważ w świecie muzycznym jest coraz więcej projektów artystycznych łączących te dwie dziedziny muzyki – podkreśla dr Adam Manijak z Katedry Kameralistyki, jeden z uczestników konferencji, kompozytor i pianista, aktywny zarówno na polu jazzu, jak i klasyki. – A pytań jest wiele, na przykład w związku z interpretacją tej muzyki. Czy kompozytor, pisząc utwór inspirowany jazzem, chciałby go usłyszeć w interpretacji jazzowej, czy raczej klasycznej? Czy w Sonacie skrzypcowej Ravela część zatytułowaną „Blues” należy zagrać w duchu amerykańskiego bluesa lat 20. ubiegłego wieku, czy raczej w duchu neoklasycznego stylu muzyki poważnej z tamtego czasu?

Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą się w części naukowej konferencji. Referaty będą prezentowane 18 i 19 listopada, początek sesji każdego dnia o godz. 12.00. Pedagodzy łódzkiej Uczelni podzielą się swoją wiedzą na temat wzajemnych relacji muzyki jazzowej i klasycznej, ujętych z ogólnej perspektywy (m.in. Gdzie klasyka, tam jazz…, Krótki zarys historii muzyki amerykańskiej, Historia sonaty jazzowej). Poruszona zostanie również kwestia inspiracji jazzem w twórczości takich kompozytorów, jak: George Gershwin, Jerzy Bauer, Edison Denisow czy Nikolai Kapustin. Muzykę tego ukraińskiego kompozytora bada i wykonuje Radosław Stefański, asystent w Katedrze Kameralistyki.

– Analizując muzykę Kapustina – opowiada pianista – nie sposób zgodzić się z wypowiedzią Igora Strawińskiego jakoby jazz, który szuka powiązań ze współczesną muzyką, muzyką komponowaną, tracił swoje wartości. Celem Kapustina jest budować. Kompozytor nie pozbawił wartości zarówno muzyki klasycznej, jak i jazzu. Wzajemne relacje obu gatunków stworzyły nową jakość estetyczną. Według mnie najwłaściwsze określenie powstałego stylu to ujazzowiona klasyka, ponieważ kompozytor w indywidualny sposób przeszczepił na grunt muzyki klasycznej elementy muzyki jazzowej, przede wszystkim rytmikę, harmonikę, artykulację oraz jakości perkusyjne.

W ramach referatów o praktycznym wykorzystaniu umiejętności muzyka jazzowego w kameralistyce klasycznej opowie również Maciej Tubis, łodzianin, pianista grający jazz w różnych częściach świata. We wtorek, 19 listopada na konferencji wystąpi wyjątkowy gość – Leszek Kułakowski, znany pianista jazzowy, kompozytor, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku, który w referacie opowie o jazzowych inspiracjach w miniaturach Fryderyka Chopina, a na zakończenie koncertu tego dnia zagra swoje Jazzowe interpretacje Chopina czyli Chopin inaczej. Wstęp wolny.

ZOBACZ: program koncerencji i koncertów


W poniedziałek, 18 listopada 2013 roku w ramach Festiwalu „Eastern Waves”, w Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana w Warszawie (Al. Niepodległości 77/85) odbędzie się wieczór w dwóch odsłonach, na który złoży się Koncert kompozytorski Sławomira Kupczaka i Koncert premier.

Podczas Odsłony 1 usłyszymy kompozycje Sławomira Kupczaka - Res Facta na flet, fortepian i komputer, Analogya II na dwa flety fortepian, przedmioty i komputer (prawykonanie). Wystąpią: Duet Flute o’clock w składzie: Ewa Liebchen flety i Rafał Jędrzejewski flety oraz Szábolcs Esztényi fortepian i kompozytor przy komputerze i live electronics.

Program Odsłony 2 - Koncertu premier – wypełnią prawykonania kompozycji: Jana Duszyńskiego - II Kwintet smyczkowy i Hanny Kulenty - I Kwintet smyczkowy. Usłyszymy także Umbrae Andrzeja Kwiecińskiego. Kompozycje wykona zespół Transemble w składzie: Michał Szałach skrzypce, Jan Aniołek skrzypce, Jakub Kowalik altówka, Jerzy Wołochowicz wiolonczela i Tomasz Januchta kontrabas.


Prezentacja kameralnych zespołów wszystkich uczelni muzycznych w Polsce odbędzie się we wtorek, 19 listopada 2013 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Więcej


Uroczyste wręczenie Nagród i Koncert Laureatów X Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego Pamięci Aleksandry Januszajtis odbędzie się w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku 23 listopada 2013 roku o godz.12.00.

Celem konkursu jest promowanie młodych artystów i wspieranie rozwoju polskiej wiolinistyki. Konkurs odbywa się od roku 1994 co dwa lata. X Konkurs będzie przebiegał w trzech etapach w dniach 20-22 listopada 2013 roku. Przesłuchania odbywać się będą w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku (ul. Gnilna 3).


Centralny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich zaprasza do udziału w czwartym spotkaniu Dyskusyjnego Klubu Funduszowego, pt. Kultura. Czy „stare” może być współczesne?, które odbędzie się 21 listopada 2013 roku w godzinach 18.00 - 20.00 w Warszawie, w MiTo art.cafe.books (ul. Waryńskiego 28).

Wśród zaproszonych gości obecni będą: Aleksandra Kielan - dyrektor Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki, Tadeusz Wielecki - dyrektor festiwalu „Warszawska Jesień”, Paweł Śmietanka - przedstawiciel Filmoteki Narodowej i Jurgita Kraużlis - przedstawicielka Centralnego Punktu Informacyjnego. Na spotkaniu zastanowią się oni m.in., jak w nowatorski sposób zachęcać do czerpania z tradycji i dziedzictwa kulturowego, jak tworzyć przestrzeń dla kultury, rozwijać współpracę artystyczną i propagować dziedzictwo w dzisiejszym świecie.

Na zakończenie cyklu spotkań odbędą się warsztaty gry na afrykańskich bębnach djembe prowadzone przez szkołę Strefa Rytmu.

Wstęp na spotkanie jest wolny i bezpłatny, wymagane jest jednak wcześniejsze zgłoszenie chęci udziału. Liczba miejsc jest ograniczona. Osoby, które chciałyby wziąć udział w spotkaniu prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres: spotkania@cpe.gov.pl. W przypadku pytań - kontakt telefoniczny pod numerem (22) 378 31 77.


W dniach 21 i 22 listopada 2013 roku na scenie Opery Krakowskiej wystawiony zostanie Cabaret lunaire do muzyki Arnolda Schonberga. W roli Pierrota wystąpi fenomenalna Agata Zubel, śpiewaczka i kompozytorka, twórczyni performensów, zawierających elementy muzyki i teatru, wykonawczyni, potrafiąca uwiarygodnić najbardziej skomplikowaną współczesną partyturę.

Cabaret lunaire to spektakl, na który składają się utwory Arnolda Schönberga. Pierwszy to legendarny Pierrot lunaire (Księżycowy Pierrot), który powstał przed stu laty, w 1912 roku i wpłynął wydatnie na rozwój muzyki XX wieku. Jest, jak nazwał go Strawiński, instrumentalnym majstersztykiem. W warstwie słownej stanowi formę recytacji, regulowanej zapisem nutowym. Toteż do dziś każde wykonanie tego „dzieła na głos recytujący”, wymuszającego na wykonawcy dyscyplinę przy dużych jednak możliwościach interpretacyjnych, budzi zrozumiałe emocje. Przeciwieństwem klimatów Księżycowego Pierrota, alegorycznej przypowieści o artyście i sztuce, są piosenki Brettl-Lieder, powstałe w berlińskim kabarecie, gdzie kompozytor pracował zarabiając na życie. Zderzenie tych utworów - egzystencjalnego i nostalgicznego Pierrota z radosną, pełną humoru piosenką kabaretową w jedną całość stwarza nową opowieść. Łączy ona przeciwstawne postawy wobec życia, afirmującą z kontemplacyjną, dając obraz ludzkiej natury w przeżywaniu bólu i radości istnienia. Widowisko uruchamia żywioł teatru z jego różnorodnymi atrybutami – scenografią, zabawą kostiumem, rekwizytami, udziałem baletu.

Wystąpią: jako Pierrot - Agata Zubel, Ona - Iwona Socha i Karolina Wieczorek, On - Krzysztof Kozarek i Adam Zdunikowski. Reżyseria - Włodzimierz Nurkowski, kierownictwo muzyczne - Paweł Szczepański, scenografia i kostiumy - Anna Sekuła, choreografia - Dominika Knapik.


Druga, listopadowa kartka z „Muzycznego atlasu” Filharmonii Krakowskiej nosi tytuł Na polską nutę, jako że właśnie w listopadzie, z racji obchodów narodowego święta, częściej mamy okazję rozważać koleje dziejów polskiej historii i kultury.

Wiadomą rzeczą jest, że narodowych korzeni najłatwiej szukać w muzyce ludowej, która nie podlegając przemianom stylistycznym, jak to ma miejsce w muzyce artystycznej, staje się nienaruszoną skarbnicą elementów tworzących podstawę stylu narodowego. Wprawdzie nie we wszystkich utworach koncertu usłyszymy nawiązania do ludowości, ale pamiętajmy o bardzo znamiennym fakcie, że nazwiska Chopina, Noskowskiego, Szymanowskiego, Kilara - stojących na czele panteonu polskich kompozytorów – kojarzą się nieodłącznie nie tylko polskim melomanom z melodiami pieśni ludowych i rytmami naszych narodowych tańców, które znalazły szczególne miejsce w ich utworach.

Na koncertach z muzycznej serii dla młodzieży „Musica - ars amanda” - w czwartek, 21 listopada 2013 roku oraz w piątek, 22 listopada 2013 roku o godz. 18.00 wystąpi Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą jej szefa artystycznego - Michała Dworzyńskiego i znakomita pianistka Julia Kociuban (na zdjęciu). W programie: Etiuda b-moll op. 4 nr 3 (opr. G. Fitelberg) Karola Szymanowskiego, Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, Poemat symfoniczny Step op. 66 Zygmunta Noskowskiego i Krzesany Wojciecha Kilara.


Koncert Welcome, Cembalo! Czyli Klawesyn Plus, z udziałem klawesynistki Aleksandry Rupocińskiej i duetu “sultan hagavik” (Jacek Sotomski & Mikołaj Laskowski), grającego na magnetofonach kasetowych, odbędzie się w piątek, 22 listopada 2013 roku o godz. 18.00 w Sali Laboratorium Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (Rynek-Ratusz 27).

W programie: E for E Hanny Kulenty, Suite II Elżbiety Sikory, Tritonos Jacka Grudnia, Welcome, Cembalo! (prawykonanie) Ewy Podgórskiej, Zahałcz mi!, Fantastyczna Muzyka Arabska i Festiwal Retardów autorstwa sultan hagavik oraz Montaż PIT z miejscami do wypoczynku Aleksandry Rupocińskiej & sultan hagavik. Koncert poprowadzi Rafał Augustyn.

Kolejne wydarzenie z serii INSTRUMENT PLUS (po organach, flecie, wiolonczeli i kwartecie smyczkowym) to szczególna postać “koncertu na dawnych instrumentach”: z jednej strony – szlachetna podpora muzyki XVII XVIII wieku, z drugiej – gadżety sprzed dekady (albo dwóch) jako źródło dźwięku i formy tworzonej na żywo. Z trzeciej wreszcie – muzyka elektroniczna zrealizowana (przez Elżbietę Sikorę) w słynnym paryskim studiu GRM, pionierskim ośrodku muzyki konkretnej.

Aleksandra Rupocińska z równą swobodą gra muzykę baroku, klasycyzmu i najwspółcześniejszej współczesności. “Hagavikowcy”, kompozytorzy z akademickimi szlifami w Polsce i Holandii, nieustannie ową “akademię” wywracają do góry nogami. Prócz tego rzecz najnowsza, specjalnie napisana przez najbardziej osobną z wrocławskich kompozytorek, Ewę Podgórską. W ogóle dominują panie: utwór Hanny Kulenty, Polki mieszkającej w Holandii napisany został dla Elżbiety Chojnackiej, kolejnej Polki paryskiej, legendarnej pierwszej damy współczesnego klawesynu. Dynamiczny Tritonos Jacka Grudnia jest tutaj jednak wstawiony nie tylko ze względu na “parytety”

Wstęp wolny.

Koncert zorganizowany przez Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich przy wsparciu Miasta Wrocławia, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.


Ogłoszenie laureatów pierwszej edycji Konkursu Kompozytorskiego OPUS 966, połączone z wręczeniem nagród i koncertem prawykonań nagrodzonych kompozycji odbędzie się 23 listopada 2013 o godzinie 20:00 w Kościele Franciszkanów w Poznaniu (ul. Franciszkańska 2).

Nagrodzone utwory zostaną wykonane przez chór konkursowy - Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Opus 966 to ogólnopolski konkurs dla młodych kompozytorów, organizowany w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Przed młodymi twórcami organizatorzy postawili wyjątkowe zadanie - skomponowania utworu nawiązującego do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składającego się z.... 966 znaków muzycznych. Ich prace oceniało Jury, złożone z wybitnych polskich kompozytorów, w składzie: Paweł Łukaszewski - przewodniczący, Mikołaj Górecki i Artur Kroschel.

Kolejne edycje konkursu zaplanowano na lata 2014 i 2015, zaś w roku jubileuszu (2016), podczas uroczystych obchodów 1050. rocznicy Chrztu Polski, odbędzie się finał z przyznaniem Grand Prix wszystkich edycji.


Fundacja „Młoda Muzyka Śląska” zaprasza na koncerty Festiwalu Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”. Jego kolejna, 21. edycja odbędzie się w dniach 23 listopada - 8 grudnia 2013 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, uczelni, która od kilku lat jest stałym współorganizatorem tej imprezy.

Tytuł tegorocznego spotkania z muzyką kameralną to Na urodziny Mistrzów, w znacznej bowiem części Festiwal poświęcony zostanie twórczości tegorocznego Jubilata - Krzysztofa Pendereckiego oraz nieżyjącego już Henryka Mikołaja Góreckiego, który podobnie jak Penderecki obchodziłby w tym roku swoje 80. urodziny.

Obok utworów obu twórców, a zatem dzieł powstałych w minionym półwieczu, muzycy Kwartetu Śląskiego wraz z zaproszonymi gośćmi wykonają wszystkie kwintety Antonína Dvořáka oraz jego Sekstet smyczkowy. Zaplanowane zostało także prawykonanie utworu na kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną młodego krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. W finałowym koncercie, który uświetni 35. rocznicę powstania Kwartetu Śląskiego wraz z tym zespołem wystąpi Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Massimiliana Caldiego.

Do wspólnego muzykowania zaproszonych zostało ponadto kilku wykonawców polskich młodego pokolenia - Michał Bryła, Karol Marianowski, Tomasz Bińkowski, Bartosz Pacan, ale obok nich gośćmi będą także artyści, z którymi Kwartet Śląski współpracuje od wielu lat - Piotr Szymyślik, Elżbieta Mrożek-Loska, Zbigniew Raubo, Robert Marat. Po raz pierwszy na Festiwalu wystąpią: altowiolista Kwartetów Wilanowskiego i Varsovii - Artur Paciorkiewicz, koncertmistrz Orkiestry Sinfonia Varsovia Jakub Haufa i solista tej orkiestry w grupie kontrabasistów - Karol Kinał. Partia fortepianowa w Kwintecie A-dur op. 81 Antonína Dvořáka powierzona zostanie laureatowi Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, młodemu artyście, którego nazwiska w tej chwili jeszcze nie znamy (Kwartet Śląski będzie towarzyszył zmaganiom uczestników tego konkursu w III etapie - kameralnym).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W dniach 23 listopada – 1 grudnia 2013 roku odbędzie się 45. Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Konkurs ten, którego pierwsza edycja miała miejsce w 1968 roku w Warszawie, jest jednym z najstarszych krajowych konkursów muzycznych wpisanych w tradycję Konkursów Pianistycznych na Stypendia Artystyczne im. Fryderyka Chopina. Formuła Konkursu z biegiem czasu ulegała zmianom, tak, iż stopniowo udoskonalano regulamin i repertuar konkursowy. Konkurs promuje młodych pianistów. Adresowany jest do polskiej młodzieży muzycznej – studentów Akademii Muzycznych i uczniów Szkół Muzycznych II stopnia.

Przesłuchania konkursowe będą przeprowadzone publicznie, w trzech etapach. W III etapie – finale uczestnikom towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Marka Mosia. Pianistów oceniać będzie Jury w składzie: Andrzej Jasiński – przewodniczący, Magdalena Lisak, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń i Stefan Wojtas.

Finał 45. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina odbędzie się 30 listopada 2013 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W sesji porannej (10:00 - 13:00) wystąpi Marek Świerczek, Tymoteusz Bies oraz Aleksander Chodacki, w sesji popołudniowej (18:00 - 21:00) - Arkadiusz Godziński, Anna Lipiak, Krzysztof Książek oraz Łukasz Mikołajczyk. Młodzi pianiści mają do wyboru oba Koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina (nr 1 - e-moll i nr 2 - f-moll) oraz Koncert Fortepianowy nr 2 (c-moll) Sergiusza Rachmaninova. Ogłoszenie wyników Konkursu nastąpi ok. godz. 22:00. Wstęp wolny.

Koncert Laureatów odbędzie się 1 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Więcej szczegółów - na stronie konkursu: NIFC_OKP


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na drugi wieczór ze sztukami współczesnymi Audio Stage 2013, który odbędzie się w sobotę, 23 listopada 2013 roku w Sali Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.

O godz. 19:00 odbędzie się koncert prawykonań 4 utworów audioscenicznych, skomponowanych przez: Annę Ignatowicz-Glińską, Ryszarda Lateckiego, Krzysztofa Czaję i Katarzynę Brochocką. Wykonawcami oraz współautorami tych kompozycji będą: Magdalena Wajzner-Barska, Gintautas Gascevicius, Bartek Pałyga, Andrzej Kijanowski, Monika Gut, Andrzej Jakubczyk i Adam Biernacki.

Ich utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorem cyklu preludiów jest Krzesimir Dębski, a wykonawcą - tenor Rafał Grozdew.

Utwór audiosceniczny jest formą muzyczną, w której wykonawcą, a bywa że także instrumentem, jest artysta sceniczny. Dźwięki, które powstają poprzez jego działania, takie jak: ruch, taniec, mowę, działania live electronics, są wyjściowym materiałem, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk performatywnych, dlatego pierwszy wykonawca utworu jest także zazwyczaj jego współautorem.

Imprezą towarzyszącą o godz. 18:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu - Małgorzata Kołcz.

Tegoroczny Audio Stage 2013 jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu prawykonań utworów audioscenicznych. Tak samo jak w roku 2012, wszystkie utwory zostały zamówione przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej specjalnie na potrzeby tego projektu. Utwory Ryszarda Lateckiego i Katarzyny Brochockiej powstały dzięki pomocy Narodowego Centrum Kultury w ramach jego programu „Kultura – Interwencje”. Pozostałe zostały zamówione dzięki dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Mecenasami wydarzenia są także: m.st. Warszawa oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Wstęp na imprezę jest wolny.

Spotkanie oraz koncert będą transmitowane w Internecie na stronach www.audiostage2013.pl oraz www.naŻywo.net

Po wydarzeniu audiowizualny zapis prawykonań oraz partytury niektórych utworów zostanie udostępniony w sieci.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program koncertu - plik pdf


W sobotę, 23 listopada 2013 roku o godz. 18.00 na estradzie Filharmonii w Krakowie wystąpi Kwartet Smyczkowy Filharmoników Krakowskich, w skład którego wchodzą utalentowani artyści, na co dzień koncertujący w ramach Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, odczuwający silną pasję do muzyki kameralnej: Marcin Türschmid (skrzypce), Beata Kwiatkowska-Pluta (skrzypce), Elżbieta Gromada (altówka) oraz Franciszek Pall (wiolonczela). W programie koncertu, dedykowanego Krzysztofowi Pendereckiemu, obchodzącemu 80. urodziny, znajdują się dwa kwartety Jubilata - pierwszy i trzeci oraz Kwartet smyczkowy F-dur tzw. Razumowski Ludwiga van Beethovena.

I Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego (1960) powstał w tym samym roku, co słynny Tren – Ofiarom Hiroszimy i jest z nim ściśle powiązany stylistycznie. Penderecki prowadził wówczas poszukiwania nowych brzmień i wykorzystywał niekonwencjonalne techniki wykonawcze, jak np. granie za podstawkiem, stukanie i uderzanie dłonią w pudło rezonansowe. III Kwartet smyczkowy "Kartki z nienapisanego pamiętnika" niczym już prawie nie przypomina burzliwego czasu awangardy. Kompozytor pozostawił za sobą sonoryzm i zwrócił się zdecydowanie w stronę nowej romantyki, o czym świadczy nie tylko dobór materiału, oscylującego pomiędzy akordami molowymi i typowymi dla Pendereckiego motywami chromatycznymi, ale także programowy tytuł.


W sobotę, 23 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Klubie Kultury Saska Kępa w Warszawie (filia CPK, przy ul. Brukselskiej 23) odbędzie się jedenaste spotkanie z cyklu: "Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie Na Saskiej Kępie" zatytułowane Słowik z Francuskiej 36 ... Maestra Ewa Bandrowska-Turska, będące hołdem dla wielkiej polskiej śpiewaczki. Honorowy Patronat nad projektem objął Burmistrz Dzielnicy Praga Południe Pan Tomasz Kucharski.

W programie m.in. wspomnienia o Maestrze: lata Opery Warszawskiej, lata rozsławiania muzyki polskiej na świecie, dzieje licznych nagrań m. in. dzieła Karola Szymanowskiego, filmowa Halka Stanisława Moniuszki (1937), muzyka polska, okres sasko-kępski, parafianka Parafii Matki Boskiej Nieustającej Pomocy na ul. Nobla 16, misja pedagogiczna, wielkie przyjaźnie Maestry.

Ewa Bandrowska-Turska była jedną z najbardziej wszechstronnych polskich śpiewaczek. Kształciła się pod kierunkiem stryja - Aleksandra Bandrowskiego i Heleny Zboińskiej-Ruszkowskiej. Zadebiutowała w 1916 roku w Wiedniu. Polski debiut sceniczny miał miejsce w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1917. Pierwsza wykonawczyni wielu utworów Karola Szymanowskiego. W encyklopediach, znaleźć można historię także powojennych losów Maestry, która nadal występowała w kraju i za granicą. Ogólnodostępne wiadomości nie zawsze poruszają serca. To wspólne spotkania czynią więź z Mistrzami.

Gośćmi spotkania będą: dr Małgorzata Komorowska – historyk opery, Jan Kossakowski - dyrektor Fundacji Korpus Ochotników Specjalistów, Tadeusz Deszkiewicz - dziennikarz muzyczny, Michał Pieńkowski – filmograf, Filmoteka Narodowa, Monika Wilska – śpiewaczka, sopran, Grzegorz Pitulej – śpiewak. Gospodyni wieczoru: Jadwiga Teresa Stępień - inicjator, organizator i koordynator.

WSTĘP WOLNY

Patronat medialny nad spotkaniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W niedzielę, 24 listopada 2013 roku o godz. 18:00 we wrocławskiej Auli Leopoldina wystąpi Robert Murray (tenor) oraz Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Benjamina Bayla. W programie: Kantata Dies natalis op. 8 Geralda Finzi’ego, Landscape Andrzeja Panufnika i Metamorfozy Richarda Straussa.


Uniwersytet Warszawski i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na kolejny koncert pod hasłem TU SZYMANOWSKI!.

Przypadające co roku w listopadzie Święto Uniwersytetu Warszawskiego to dobra okazja do przypomnienia, że BUW-owskie Archiwum Kompozytorów Polskich XX Wieku jest największą skarbnicą pamiątek po Karolu Szymanowskim. Z jego twórczości usłyszymy kilka młodzieńczych preludiów, zapowiadających geniusz kompozytorski Szymanowskiego. Dalszą część koncertu wypełnią kameralne utwory wybitnych polskich kompozytorów współczesnych, zarazem doktorów honoris causa Uniwersytetu Warszawskiego – Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Warto podkreślić, że Witold Lutosławski studiował na warszawskiej uczelni matematykę – zrezygnował jednak po dwóch latach, by całkowicie poświęcić się muzyce. W 1973 roku Uniwersytet Warszawski jako drugi w świecie i pierwszy w Polsce uhonorował artystę honorowym doktoratem.

Magnesem dla publiczności będą z pewnością wykonawczynie koncertu: skrzypaczka Patrycja Piekutowska i pianistka Beata Bilińska. Wprowadzenie do koncertu będzie udziałem dr Karola Rafała Buli, honorowego prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, które jest inicjatorem koncertu.

Koncert, organizowany przez Biuro Komunikacji i Współpracy Zewnętrznej UW, Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego odbędzie się 25 listopada 2013 roku (poniedziałek) o godz. 19:00 w Sali im. Lindego Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66). W programie: Karol Szymanowski Preludia op. 1 (wybór), Krzysztof Penderecki 3 miniatury na skrzypce i fortepian (1959), II Sonata na skrzypce i fortepian (2000), Witold Lutosławski Partita (1984).

Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.


Koncert polskiej muzyki współczesnej odbędzie się we wtorek, 26 listopada 2013 roku o godz. 19.00 w Galeria Sztuki XIX w krakowskich Sukiennicach. Concerto notturno Zbigniewa Bujarskiego, Małe requiem dla pewnej Polki Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Epitafium in memoriam Artura Malawskiego i Partitę Krzysztofa Pendereckiego wykonają: Kaja Danczowska – skrzypce, Elżbieta Stefańska – klawesyn i Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego.


W ramach projektu „Małopolskie Instytucje Kultury w Sieci Współpracy Opera Europa” we wtorek, 26 listopada 2013 roku o godz. 18 w sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu zobaczymy i usłyszymy spektakl będący koncertowym wykonaniem słynnej opery Wolfganga Amadeusza Mozarta Don Giovanni. To wspólne przedsięwzięcie Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ i Capelli Cracoviensis.

Wystąpi Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa, który wspólnie z Adą Bystrzycką dokonał inscenizacji dzieła wielkiego kompozytora. Wykonawcy: Don Giovanni – Sebastian Szumski, Komandor – Jacek Ozimkowski, Donna Anna – Ilona Krzywicka, Don Ottavio – Krystian Krzeszowiak, Don Elvira – Marzena Lubaszka, Leporello – Radosław Rzepecki, Zerlina – Jolanta Kowalska.

Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek, które można odebrać od 14 listopada (kasa czynna w godz. 8.00 – 20.00, w soboty i niedziele w godz. 15.00 – 20.00) – do wyczerpania miejsc.


Kolejny koncert z cyklu „DUX brzmi w Trzcinie” odbędzie się na warszawskim Skwerze Hoovera (przy ul. Krakowskie Przedmieście 60A) we wtorek, 26 listopada 2013 roku o godz. 19.00.

Usłyszymy Trio Śląskie (na zdjęciu) w składzie: Joanna Domańska - pianistka, Roman Widaszek - klarnecista oraz Tadeusz Tomaszewski – waltornista. Na taki skład instrumentów (klarnet, róg i fortepian) powstało zaledwie parę utworów w literaturze światowej (Reinecke, Tovey, Heidrich). Polska literatura jest również uboga i reprezentuje ją jedynie Grand Trio op.4 Franciszka Lessela. Utwór ten został nagrany przez Silesian Trio na płycie CD Dobrzyński-Kilar-Lessel (DUX), która otrzymała nominacje do Nagrody Fryderyk. Staraniem członków Silesian Trio oraz Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w 2013 roku zamówiony został utwór Mikołaja Góreckiego z dedykacją dla zespołu.

W programie koncertu znajdą się zatem 3 pozycje: Grand Trio na fortepian, klarnet i róg op. 4 Franciszka Lessela, Trio na klarnet, róg i fortepian op. 274 C. Reinecke oraz Trio "Titanic" (2013) Mikołaja Góreckiego.


Największy w Polsce przegląd kolędowy – XX Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika odbędzie się w Będzinie w styczniu 2014 roku. Eliminacje do jubileuszowej edycji tego niezwykłego przedsięwzięcia odbędą się w 38 ośrodkach eliminacyjnych w Polsce, trzech na Ukrainie oraz w jednym na Białorusi. Zgłoszenia przyjmowane są do 26 listopada 2013 roku.

Eliminacje, w których co roku startuje blisko 20 tys. uczestników, odbędą się w następujących miejscach:

Będzin /11.12/, Bielsko-Biała /13.12/, Cieszków /15.12/, Częstochowa /17-18.12/, Dąbrowa Górnicza /10.12/, Dębno /8.12/, Dobrodzień /15.12/, Gniezno /14.12/, Goleniów /13-14.12/, Jarosław /14.12/, Jaworzno /9-13.12/, Katowice /11.12/, Kielce /12-14.12/, Kołobrzeg /19.12/, Kraków /12-14.12/, Krasnobród /14.12/, Legnica /17-18.12/, Lipsko /14.12/, Lublin /19-20.12/, Łambinowice /14.12/, Łódź /11.12/, Olkusz /11.12/, Olsztyn /14.12/, Ostrowiec Świętokrzyski /przesłuchania tylko dla powiatu 17-18.12/, Racibórz /12.12/, Radom /16-18.12/, Rybnik /12-13.12/, Sanok /18.12/, Starachowice /9.12/, Ślemień /14.12/, Tarnowskie Góry /17.12/, Tuchów /19.12/, Wadowice /14.12/, Zielona Góra /14.12/.

W Festiwalu mogą brać udział amatorzy (w tym uczniowie i absolwenci szkół muzycznych I stopnia) – soliści i duety, a także chóry, schole parafialne, zespoły wokalne i wokalno-instrumentalne oraz grupy ludowe w różnych kategoriach wiekowych. Zwycięzcy z poszczególnych ośrodków eliminacyjnych zostaną zaproszeni w dniach 16 do 18 stycznia 2014 roku na przesłuchania finałowe do Będzina, nazywanego Stolicą Polskiej Kolędy. Zwieńczeniem Festiwalu będzie Koncert Galowy połączony z ogłoszeniem listy laureatów, który odbędzie się 19 stycznia 2014 roku.

Ze względu na jubileusz formuła festiwalu została dodatkowo wzbogacona o naukowe sympozjum udowadniające to, o czym z festiwalowej praktyki wiemy od dawna – jak ważne dla polskiej tożsamości, kultury i religijności są kolędy i pastorałki. Na odbywające się w dniach 13-14 stycznia pod hasłem Kolędy i pastorałki w kulturze polskiej sympozjum, organizowane wspólnie z Akademią Muzyczną w Katowicach zaproszeni są wszyscy chętni, szczególnie zaś nauczyciele akademiccy uczelni muzycznych oraz dyrygenci i instruktorzy zespołów z całej Polski. Organizatorzy liczą także, iż stanie się ono platformą wymiany doświadczeń z innymi festiwalami.

Szczegóły i możliwość rejestracji na stronie Festiwalu - www.mfkip.pl


Orkiestra Akademii Beethovenowskiej świętuje 10-lecie istnienia. Z tej okazji zaprasza na uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej dnia 26 listopada 2013 roku, podczas którego zespołem zadyryguje jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów – maestro Jacek Kaspszyk.

Krytycy i dziennikarze okrzyknęli ją zespołem najwspanialszych młodych talentów w Europie, a melomani uwielbiają za młodzieńczy entuzjazm, profesjonalizm i prawdziwe oddanie muzyce. „Już po pierwszych taktach słychać, że założona w 2003 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa składa się z najbardziej uzdolnionych, młodych talentów muzycznych w Polsce” - zachwycała się polskim zespołem Annika Senger, recenzentka „Online Musik Magazine”. I nie ma się co dziwić. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, będącą jednym z czołowych, a zarazem najmłodszych zespołów symfonicznym w Polsce tworzą prawdziwi pasjonaci muzyki - studenci i absolwenci najważniejszych uniwersytetów muzycznych w Europie. Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni zaś od samego początku Marcin Klejdysz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, wychowanek Roberta Kabary.

Obecnie orkiestra koncertuje w kraju i za granicą, realizując IV edycję cyklu „Jeszcze polska muzyka...”, promującego zapomniane arcydzieła muzyki polskiej. Tegoroczną odsłonę cyklu zakończy uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej 26 listopada 2013 roku. Uroczysty, bo połączony z jubileuszem 10-lecia Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Podczas tego właśnie wieczoru krakowską orkiestrą dyrygować będzie maestro Jacek Kaspszyk, jeden z najwyżej cenionych współczesnych mistrzów batuty, a od niedawna dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej. W programie wieczoru zabrzmią: Uwertura Monbar Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, De Natura Sonoris Krzysztofa Pendereckiego oraz V Symfonia Ludwiga van Beethovena.


W Roku Juliana Tuwima Filharmonia Łódzka zaprasza do poznania dzieł muzycznych, które powstały z inspiracji wierszami tego poety.

Do najbardziej znanych należą Słopiewnie z muzyką Karola Szymanowskiego. Wiersze, dedykowane przez poetę właśnie Szymanowskiemu, to artystyczna, intuicyjna próba odnalezienia prasłów i praelementów języka polskiego. Z zamysłem tym współbrzmią (nomen omen) pieśni Szymanowskiego, który poszukiwał prapolskich pierwiastków w muzyce. Cenioną interpretatorką pieśni Szymanowskiego jest łódzka mezzosopranistka Urszula Kryger, która w 2006 roku otrzymała za nie nagrodę Fundacji im. K. Szymanowskiego. Artystka wystąpi we wtorek, 26 listopada 2013 roku o godz. 19.00 wraz z sopranistką Patrycją Krzeszowską-Kubit i pianistą Tomaszem Herbutem. Oprócz Słopiewni w programie koncertu znajdą się pieśni z muzyką Szymona Laksa i Ignacego Liliena oraz Biblia Cygańska Mieczysława Weinberga.

Tego samego dnia o godz. 13.15 w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego (ul. Matejki 32/38) odbędzie się wernisaż i seminarium pt. Julian Tuwim – impresje muzyczne. Na wystawie znajdą się materiały ze zbiorów BUŁ i Filharmonii Łódzkiej oraz prace plastyczne dzieci i młodzieży inspirowane twórczością Tuwima. Seminarium naukowe będzie dotyczyć roli muzyki w życiu poety, a wezmą w nim udział pracownicy naukowi Uniwersytetu Łódzkiego oraz Bożena Pellowska-Chudobińska, archiwistka Filharmonii Łódzkiej. Dodatkowymi atrakcjami będą pieśni z dzieciństwa Tuwima w wykonaniu uczniów Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki oraz inscenizacja Rzepki, przygotowana przez uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. F. Parnella. Wystawę będzie można oglądać do 15 stycznia 2014 roku.


W związku z przypadającym w 2013 roku Jubileuszem 80-lecia urodzin trzech wielkich kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną w Krakowie, w dniach 26-28 listopada 2013 roku odbędzie się międzynarodowa konferencja „... Pokolenie ’33 Bujarski, Górecki, Penderecki”.

Twórczość Krzysztofa Pendereckiego, Zbigniewa Bujarskiego (profesorów Akademii Muzycznej w Krakowie) i Henryka Mikołaja Góreckiego (doktora honoris causa krakowskiej uczelni) stanie się przedmiotem refleksji teoretycznej podczas sesji naukowej. Referaty wygłoszą: Renata Borowiecka, Regina Chłopicka, Magdalena Chrenkoff, Agnieszka Draus, Krzysztof Droba, Małgorzata Gąsiorowska, Ann Gebuhr, Robert S. Hatten, Małgorzata Janicka-Słysz, Eva Maria Jensen, Katarzyna Kaczmarczyk, Kinga Kiwała, Teresa Malecka, Anna Nowak, Anna Oberc, Małgorzata Pawłowska, Kazimierz Płoskoń, Leszek Polony, Ewa Siemdaj, Marcin Strzelecki, Krzysztof Szwajgier, Katarzyna Szymańska-Stułka, Mieczysław Tomaszewski, Ewa Wójtowicz, Adam Zagajewski.

Utwory Jubilatów, wypełnią program koncertów towarzyszących konferencji. We wtorek, 26 listopada w Galerii Sztuki XIX wieku w Sukiennicach (Rynek Główny 1) o godzinie 19 usłyszymy Partitę na klawesyn koncertujący, gitarę elektryczną, gitarę basową, harfę, kontrabas i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego, Concerto per archi I na skrzypce i orkiestrę smyczkową Zbigniewa Bujarskiego, Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego oraz Małe requiem dla pewnej polki Henryka Mikołaja Góreckiego. Jako soliści wystąpią: Kaja Danczowska skrzypce, Elżbieta Stefańska klawesyn, Irena Czubek-Davidson harfa, Marek Kalinowski kontrabas, Monika Płachta fortepian, a Orkiestrę Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie poprowadzi Stanisław Krawczyński.

Dzień później, w Filharmonii Krakowskiej o godzinie 19:00, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod batutą Maestro Krzysztofa Pendereckiego oraz Macieja Tworka wykonają dzieła Jubilata: Polymorphia, Powiało na mnie morze snów…, Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Solistami koncertu będą: Wioletta Chodowicz sopran, Agnieszka Rehlis mezzosopran oraz Mariusz Godlewski baryton.

Konferencję zakończy spotkanie ze Zbigniewem Bujarskim połączone z koncertem w Auli Florianka w czwartek, 28 listopada o godzinie 19:00. Diaghilev Quartet w składzie: Maria Sławek, Oriana Masternak, Anna Migdał-Chojecka, Beata Urbanek-Kalinowska oraz Airis Quartet w składzie: Aleksandra Czajor, Grażyna Zubik, Natalia Warzecha, Katarzyna Detko zaprezentują utwory kameralne: III kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego, Kwartet smyczkowy „Na jesień” Zbigniewa Bujarskiego oraz III kwartet smyczkowy „Pieśni śpiewają...” Henryka Mikołaja Góreckiego.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program konferencji


Koncert Jubileuszowy Lidii Zielińskiej w ramach cyklu "Kompozytorzy poznańscy i ich Goście" odbędzie się we wtorek, 26 listopada 2013 roku o godz. 17:00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu. Wstęp wolny.

W programie utwory Davida Berezana Galungan na taśmę 8-kanałową (2010), Helmuta Zapfa Randspiel na perkusję i elektronikę (2006), Violety Dinescu Ardea Cinerea na dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas (2008), Alli Zagaykevych Léandre na flet, klarnet, puzon, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2011/12), Vladimira Tarnopolskiego Eindruck – Ausdruck III na fortepian i zespół kameralny (1989/96) i Jubilatki Lidii Zielińskiej: Tańce polskie na taśmę (1986), La vetrata na kwartet smyczkowy (1981), Aphasia na saksofon tenorowy i CD (2012), Expandata na perkusję i CD (1997), Rapsodia na skrzypce i CD (2004), Rdza na flet, klarnet, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i CD (2010), Ósma wyspa na taśmę 8-kanałową (2011).

Wystąpią: Anna Zielińska – skrzypce, Rafał Rachwał – saksofon, Piotr Sołkowicz – perkusja, David Berezan – elektronika, Alla Zagaykevych – elektronika, Helmut Zapf – elektronika, Lidia Zielińska – elektronika i Sepia Ensemble w składzie: Paulina Graś – flet, Szymon Józwiak – klarnet, Wojciech Jeliński – puzon, Aleksandra Dzwonkowska – perkusja, Tomasz Sośniak – fortepian, Olga Winkowska – skrzypce I, Hanna Wranik – skrzypce II, Tomasz Citak – altówka, Anna Szmatoła – wiolonczela, Mateusz Loska – kontrabas, Rafał Zapała – opieka techniczna, opieka artystyczna Sepia Ensemble, Artur Kroschel – kierownictwo artystyczne Sepia Ensemble.

Organizatorem koncertu jest Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu.


Koncert muzyki Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w środę, 27 listopada 2013 roku w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Wystąpią: Ewa Vesin – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Mariusz Godlewski – baryton, Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chór Mieszany Katedry Wawelskiej pod dyrekcją kompozytora i Macieja Tworka. W programie: Polimorfia i Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę.


Koncerty prezentujące utwory wiolonczelowe z Antologii muzyki wiolonczelowej wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne odbędą się w dniach 27-28 listopada 2013 roku w wybranych szkołach muzycznych I i II stopnia na Mazowszu: Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie (27 listopada, godz. 16:00), Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i Ii st. Nr 3 im. G. Bacewicz w Warszawie (27 listopada, godz. 9:50), Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie (27 listopada, godz. 14:00) i w Państwowej Szkole Muzycznej I i Ii st. im. I. J. Paderewskiego w Żyrardowie (28 listopada, godz. 17:00). Wystąpią: Magdalena Bojanowicz – wiolonczela i Piotr Kopczyński – fortepian.

Antologia muzyki wiolonczelowej jest zbiorem opracowań polskich utworów na wiolonczelę dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, który od przyszłego roku szkolnego wejdzie na stałe do programu nauczania. Opracowania partii wiolonczeli dokonał prof. Kazimierz Michalik, a wśród kompozycji znalazły się te autorstwa takich twórców, jak: Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński, Zygmunt Noskowski, Władysław Żeleński, Mieczysław Karłowicz, Ludomir Michał Rogowski, Aleksander Wierzbiłłowicz, Dezyderiusz Danczowski.


Gdyby nie zamówienie Filharmonii Łódzkiej, Andrzej Kwieciński zapewne nigdy nie napisałby Concerto. Re maggiore, a Paweł Mykietyn nie zacząłby pracy nad Koncertem na flet i orkiestrę. Tymczasem te utwory są już gotowe i po raz pierwszy będzie je można usłyszeć podczas Koncertu Premier w piątek, 29 listopada 2013 roku o godz. 19.00. Premierowo wykonany będzie także Koncert saksofonowy North zmarłego przed dwoma laty łódzkiego kompozytora Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Poprowadzenia tego koncertu podjął się dyrygent Wojciech Rodek, a solistami będą: Gośka Isphording – klawesyn, Łukasz Długosz – flet i Paweł Gusnar – saksofon.

By dowiedzieć się czegoś o tej muzyce, zanim zabrzmi ona na koncercie, warto wybrać się na otwarte spotkanie Salonu Przyjaciół Filharmonii Łódzkiej z udziałem Andrzeja Kwiecińskiego oraz dyrygenta-rezydenta FŁ Macieja Koczura, które odbędzie się w poniedziałek, 25 listopada 2013 roku o godz. 20.00. Spotkanie jest bezpłatne, jednak organizatorzy proszą o zgłaszanie chęci udziału w nim e-mailem: contem.ucha@filharmonia.lodz.pl.

Ponadto w dniu koncertu o godz. 12.30 odbędzie się próba otwarta orkiestry oraz spotkanie z kompozytorami i wykonawcami, a o godz. 18.00 – spotkanie z Moniką Pasiecznik i Tomaszem Biernackim, autorami książki Po zmierzchu. Eseje o współczesnych operach. Na oba te spotkania wstęp jest wolny.


Wieczór kompozytorski studentów Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w piątek, 29 listopada 2013 roku o g. 19.00 w Sali im. Henryka Melcera.

W programie: Urojenia (2013) Krzysztofa Ratajskiego (wyk. Krzysztof Ratajski fortepian, Antonina Gołachowska obój, Ela Sandel skrzypce, Karolina Pływaczewska wiolonczela), Dialogi i Odkształcenia (2013) Rafała Ryterskiego (wyk. Bernard Łasecki kontrafagot, Mateusz Rajkowski klarnet basowy), 3 Miniatury na klarnet i fortepian (2013) Dominika Lasoty (wyk. Bartłomiej Słojewski klarnet, Piotr Kozłowski fortepian), Park w Deszczu (2013) Aleksandry Chmielewskiej (wyk. Krzysztof Kicior fortepian, Antonina Gołachowska obój), Quatre éclats (2013) Moniki Kuchty (wyk. Malwina Włodarczyk skrzypce, Aleksandra Błaszczak skrzypce, Anna Luiza Aleksandrow altówka, Marcin Kusek wiolonczela), Dedication (1990) Erkki-Sven Tüür (wyk. Marianna Sikorska skrzypce, Andrzej Karałow fortepian).

Wstęp wolny.


Po koniec listopada 2013 roku odbędą się dwa koncerty z cyklu "Sinfonia Varsovia Promotorem Młodych Artystów". Wystąpią m.in. stypendystki Fundacji Sinfonia Varsovia – Jennyfer Fouani i Marta Kowalczyk. Będzie też miało miejsce prawykonanie najnowszego utworu Marcina Stańczyka, polskiego kompozytora odnoszącego sukcesy w międzynarodowych konkursach kompozytorskich (m.in. Toru Takemitsu Composition Award w Tokio, 2013).

Tytułowe młode artystki to flecistka Jennyfer Fouani i skrzypaczka Marta Kowalczyk – stypendystki Fundacji Sinfonia Varsovia, utalentowane i pełne pasji laureatki konkursów, wschodzące gwiazdy polskich i zagranicznych sal koncertowych.

Pierwszy koncert (29 listopada 2013 roku, piątek) odbędzie się o godz. 19:00 w Auli Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jennyfer Fouani wystąpi ze swoją interpretacją koncertu fletowego Iberta, towarzyszyć jej będzie Sinfonia Varsovia, która w drugiej części koncertu zaprezentuje I Symfonię f-moll op.10 Szostakowicza. Orkiestrę poprowadzi Sergey Polyanichko – rosyjski dyrygent, na co dzień dyrektor artystyczny Rosyjskiej Orkiestry Rogów, z którą wystąpił w Warszawie po raz pierwszy podczas zeszłorocznej edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki ROSJA.

Ważnym punktem programu piątkowego koncertu będzie prawykonanie najnowszego utworu Marcina Stańczyka – dzieła przeznaczonego na orkiestrę symfoniczną. Muzyka tkana to utwór napisany w 2013 roku na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu Zamówienia Kompozytorskie realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Inspiracją dla Marcina Stańczyka była praca maszyn tkackich, które kompozytor rejestrował w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

- Ich główną cechą jest miarowa pulsacja, indywidualna dla każdego urządzenia. – wyjaśnia kompozytor. - Spostrzegłem, że gdy słuchamy jednej tylko maszyny, jej rytm jest bardzo wyraźny, jednak w miarę uruchamiania kolejnych i nakładania się pulsacji, jednostkowe rytmy zaczynają się jakby rozmywać. W miarę upływu czasu zaobserwowałem też zjawisko samosynchronizacji, niektóre pulsy zaczynały przemieszczać się w czasie i łączyć się z innymi tworząc jednolity, powoli zmieniający się "śpiew maszyn". W ten właśnie intuicyjny sposób starałem się zbudować formę utworu, której najbliżej do rapsodii, a w zasadzie jej źródłosłowu pochodzącego od słów rapto i ode, a oznaczającego "muzykę utkaną”.

Dzień później (30 listopada 2013 roku, sobota) o godz. 18:00, Sinfonia Varsovia zaprasza na koncert do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. W programie nie zabraknie kompozycji obchodzącego jubileusz 80. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego - będzie można usłyszeć Trzy utwory w dawnym stylu z filmu Rękopis znaleziony w Saragossie. W programie znajdzie się też Serenada e-moll na orkiestrę smyczkową op.20 Elgara, a także kilka perełek muzyki barokowej: rzadko wykonywane Concerto grosso g-moll op.1 nr 12 Locatellego i - dla równowagi - znane i lubiane koncerty skrzypcowe Bacha. Partie solowe należeć będą do Marty Kowalczyk (I Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041) oraz Marii Machowskiej i Jakuba Haufy (Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043), na co dzień koncertmistrzów Sinfonii Varsovii. Orkiestrę poprowadzi Jakub Haufa.

Na oba koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: folder projektu - plik pdf


Koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, dedykowany Krzysztofowi Pendereckiemu – w 80. rocznicę urodzin Mistrza, odbędzie się w piątek, 29 listopada 2013 roku w Kościele pw. św. apostołów Piotra i Pawła w Katowicach (ul. Mikołowska 32).

Zespół wraz z solistami: Aleksandrą Kuls (skrzypce), Ryszardem Groblewskim (altówka), Izabelą Kłosińską (sopran), Anną Lubańską (mezzosopran), Rafałem Bartmińskim (tenor), Thomasem Bauerem (baryton) oraz Chórem Filharmonii Krakowskiej wykona Concerto doppio na skrzypce, altówkę i orkiestrę oraz Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Całość poprowadzi Jubilat.


Sześćdziesiąta trzecia edycja sesji Musica Moderna odbędzie się w dniach 29 listopada – 7 grudnia 2013 roku w Łodzi.

Zainauguruje ją Koncert premier, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. W programie m.in. łódzkie prawykonanie kompozycji North - jednego z ostatnich utworów Bronisława Kazimierza Przybylskiego (1941-2011), inicjatora projektu Musica Moderna, przez wiele lat kierownika Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Rok Witolda Lutosławskiego zaakcentuje wykonanie dwóch utworów kompozytora: Miniatury na dwa fortepiany oraz Małej suity na orkiestrę symfoniczną. Z okazji 75. urodzin prof. Zygmunta Krauze odbędzie się koncert monograficzny w wykonaniu łódzkich artystów, wykład dra hab. Jacka Szerszenowicza, a także wystawa okolicznościowa. W koncertach sesji zaprezentowane zostaną również dokonania artystyczne kompozytorów i wykonawców – nauczycieli akademickich łódzkiej Akademii Muzycznej. Młodzi wykonawcy przedstawią m.in. utwory studentów klas kompozycji. Wzrastające zainteresowanie prezentacją własnych kompozycji oraz wykonawstwem nowej muzyki spowodowało, iż odbędą się dwa koncerty – Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy. Ofertę programową koncertów wzbogaci prezentacja Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej.

Gośćmi sesji będą flecistka z Wrocławia Elżbieta Woleńska oraz warszawski zespół Quarterscape.

Tradycyjnie podczas grudniowej sesji na koncercie „mm” we współczesnym repertuarze zaprezentują się uczniowie szkół muzycznych. Koncert ten będzie miał miejsce w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty i wykłady sesji odbywające się w Akademii oraz w OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego.

Więcej


Na zakończenie roku Giuseppe Verdiego w 200. rocznicę jego urodzin Opera Krakowska przygotowała kilka wydarzeń poświęconych wielkiemu kompozytorowi.

W sobotę, 30 listopada 2013 roku zaprasza na spektakl specjalny Artemis Danza pt. Traviata tańcem malowana. Na krakowskiej scenie wystąpi zespół Moniki Casadei, znanej choreografki i tancerki.

Spektaklowi będzie towarzyszyć wystawa pt. Szkice i kostiumy Teatru Dell’Opera di Roma do dzieł Verdiego (29 listopada - 15 grudnia). Ukazuje ona reprezentatywną część kolekcji dzieł artystów takich, jak Luchino Visconti, Franco Zeffirelli, Perluigi Pizzi, Danilo Donati, Nicola Benois, którzy przedstawili otoczenie, krajobraz, miejsca i postaci, opisane przez muzykę Verdiego. Wystawę dopełni projekcja filmu z najsłynniejszymi ariami z repertuaru Verdiego, co jednocześnie stanowić będzie hołdu należny Mistrzowi, składany w dwusetną rocznicę urodzin.

Teatr Operowy w Rzymie na przestrzeni swojej ponad stuletniej działalności może poszczycić się współpracą artystyczną ze scenografami i twórcami kostiumów światowej sławy. Ich dzieła stanowią ogromne dziedzictwo ikonograficzne o wielkim znaczeniu artystyczno-dokumentalnym. Archiwum Historyczne, przechowujące tę cenną kolekcję, starając się o jej upowszechnienie i popularyzację, dokonało wyboru szkiców kostiumów stworzonych do arcydzieł Verdiego, prezentowanych na scenie Teatru Operowego w Rzymie w ubiegłym stuleciu.

Na zakończenie roku Verdiego Opera Krakowska zaprezentuje także dwa spektakle Traviaty w reżyserii Krzysztofa Nazara – 29 listopada i 1 grudnia 2013 roku.


W sobotę, 30 listopada 2013 roku zakończą się całoroczne obchody jubileuszu pięciolecia działalności Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Z tej okazji w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się uroczysty jubileuszowy koncert galowy.

Będzie to uroczystość wyjątkowa zarówno dla orkiestry jak i obecnej w Studiu publiczności. Tego wieczoru profesor Krzysztof Penderecki obejmie honorowy patronat artystyczny nad zespołem. Maestro poprowadzi również wykonanie swego Adagio na smyczki. W programie koncertu znajdzie się też premierowe wykonanie Fanfary skomponowanej przez Jerzego Maksymiuka specjalnie dla Orkiestry na jej jubileusz. Bogaty repertuar muzyki polskiej dopełniony zostanie Koncertem skrzypcowym Mieczysława Karłowicza i Koncertem na orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Dwa ostatnie utwory poprowadzi Dyrektor naczelny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus Tadeusz Wojciechowski. Solistą wieczoru będzie wybitny skrzypek młodego pokolenia Jakub Jakowicz, z którym Orkiestra wystąpiła także przed pięciu laty rozpoczynając swą działalność koncertową.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus promuje i w szczególny sposób podnosi poziom kompetencji orkiestrowych młodych, polskich muzyków. Zespół tworzą artyści, wyłonieni w konkursowych przesłuchaniach spośród absolwentów wyższych uczelni muzycznych i nie przekroczyli jeszcze 30 roku życia. Wyjątkowa żywiołowość orkiestry jest jej znakiem rozpoznawczym zarówno w Polsce, jak i na świecie. Orkiestra występowała w wielu krajach Europy, ale koncertowała również w Chinach, pracując pod kierownictwem wielu znakomitych dyrygentów. Są wśród nich Gabriel Chmura, Agnieszka Duczmal, Krzysztof Penderecki, Jerzy Semkow, Tadeusz Strugała, a także John Axelrod, Rafael Payare, Jesús López-Cobos, George Tchitchinadze, Maximiano Valdes.

Wstęp na koncert tylko za zaproszeniami.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncerty jubileuszowe związane z 35-leciem pracy kompozytorskiej Tadeusza Trojanowskiego odbędą się w dniach 30 listopada (sobota) i 1 grudnia (niedziela) 2013 roku.

Wezmą w nich udział wykonawcy, którzy przyczynili się do pierwszych wykonań kompozycji Jubilata. Wśród wykonawców znajdą się: Michał Drewnowski, który wystąpi wspólnie z charyzmatycznym zespołem - Filharmonią New Art, Suwalski Chór Kamerlany oraz soliści i sam kompozytor Tadeusz Trojanowski.

ZOBACZ: program koncertów – plik pdf


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza na Koncert andrzejkowy.

Usłyszymy znakomitą orkiestrę symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Ernsta Van Tiela i ulubione tematy: kompozycje Czajkowskiego, Mahlera czy Respighiego oraz specjalną muzyczną niespodziankę w wykonaniu Guan Xia. Koncert odbędzie się w andrzejki – 30 listopada 2013 roku – o godzinie 19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Motywem przewodnim koncertu będzie miłość, niewątpliwie bardzo łącząca się z andrzejkami. Jednakże zamiast typowych dla tego święta wróżb, zabrzmią muzyczne zapisy znanych i nieznanych historii miłosnych. Jako pierwsza zabrzmi Symfonia zmysłów współczesnego kompozytora Janusza Bieleckiego. Następnie usłyszymy La boutique fantastique [after Rossini] włoskiego kompozytora Ottorina Respighiego, balet znany również jako Magiczny Sklep z Zabawkami, Uwerturę fantazję „Romeo i Julia” Piotra Czajkowskiego, a na zakończenie koncertu - Adagietto z V Symfonii Mahlera.