Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na Koncerty Urodzinowe Fryderyka Chopina w 201. rocznicę jego jubileuszu.

We wtorek, 1 marca 2011 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie, wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego zagra laureat ubiegłorocznego Konkursu Chopinowskiego - Daniil Trifonov. W jego wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Ponadto w programie koncertu znajdzie się najnowsza kompozycja Krzysztofa Pendereckiego, która miała swoje prawykonanie na zakończenie obchodów Roku Chopinowskiego 2010 w styczniu 2011 roku - Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Orkiestrze pod dyrekcją kompozytora towarzyszyć będą soliści: Wioletta Chodowicz – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran i Mariusz Godlewski – baryton oraz Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Henryka Wojnarowskiego.
Tego samego dnia o godz. 12.00, w Żelazowej Woli z recitalem wystąpi również Kevin Kenner, który zagra na nowo zakupionym, historycznym fortepianie. Recital będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia.


Znakomity pianista austriacki, zdobywca II nagrody i dwóch nagród specjalnych XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2010) – Ingolf Wunder – wystąpi z recitalem fortepianowym 1 marca 2011 roku o godz. 20.00 w Filharmonii w Krakowie. Z okazji przypadającej w tym dniu 201. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina artysta wykona program, złożony wyłącznie z dzieł polskiego kompozytora. Usłyszymy Nokturn H-dur op. 9 nr 3, gromko oklaskiwaną podczas ostatniego Konkursu Chopinowskiego w jego wykonaniu Sonatę h-moll op. 58, Bolero a-moll op.19, Scherzo E-dur op. 54 oraz Andante Spianato et Grande Polonaise op. 22.


Dnia 1 marca 2011 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny w interpretacji artystów związanych z Akademią Muzyczną w Łodzi: skrzypaczki Mai Tomaszewskiej-Klimek, sopranistki Anny Dzionek-Kwiatkowskiej i pianisty Łukasza Kwiatkowskiego. W programie znajdą się utwory reprezentujące różne kręgi kulturowe i historyczne: od Sonaty d-moll Johannesa Brahmsa po impresjonistyczne Mity Karola Szymanowskiego i wirtuozowską Fantazję na tematy z „Fausta” Henryka Wieniawskiego. W drugiej części wieczoru usłyszymy nieczęsto wykonywane cykle pieśni: inspirowane morskim krajobrazem utwory Anglika Edwarda Elgara oraz skrzące się południowym temperamentem Pięć pieśni murzyńskich Hiszpana Xaviera Montsalvatge'a.


Pedagodzy i studenci Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy zapraszają na koncert pamięci kompozytora i wykładowcy bydgoskiej uczelni - prof. zw. Marka Jasińskiego - w pierwszą rocznicę śmierci. Koncert odbędzie się we wtorek, 1 marca 2011 roku o godzinie 19:00 w Sali Koncertowej im. R. Sucheckiego przy ul. Staszica 3 w Bydgoszczy. W jego programie Requiem Profesorowi Markowi Jasińskiemu, skomponowane przez studentów Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku: Łukasza Godylę, Szymona Godziemba-Trytka, Grzegorza Hinczewskiego, Katarzynę Kempińską, Jacka Kujawskiego oraz Jędrzeja Rocheckiego. Wystąpią: Aleksandra Turalska – sopran, Kamila Paciorkowska – mezzosopran i Agata Schmidt – alt oraz chór żeński i orkiestra symfoniczna studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod dyrekcją Szymona Godziemba-Trytka. Przygotowanie chóru: Wioleta Durasiewicz.


Dnia 1 marca 2011 roku o godzinie 18.00 w Galerii Entropia we Wrocławiu (ul. Rzeźnicza 4) odbędzie się spotkanie autorskie połączone z promocją książki Jerzego Lutego John Cage. Filozofia muzycznego przypadku.

- Autor, który wyraźnie sympatyzuje z poglądami swego protagonisty, poddaje bardzo interesującej i głębokiej analizie jego poglądy, porównując jego twórczość z innym radykalnym artystą minionego stulecia, Samuelem Beckettem, a także poszukuje analogii między niektórymi aspektami twórczości Cage’a a ideami Martina Heideggera i Jeana Paula Sartre’a. – napisał prof. Adam Chmielewski w recenzji książki. - Te refleksje Autora są najważniejszym twórczym wkładem w jego rozprawę i stanowią znakomitą prowokację do dyskusji na temat najgłębszych zagadnień estetycznych oraz na temat wzajemnych współczesnych relacji między sztuką, estetyką i polityką.

Jerzy Luty (ur. 1975) studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie również doktoryzował się na podstawie pracy Filozoficzne aspekty twórczości Johna Cage’a. Jest autorem kilkunastu artykułów z zakresu estetyki i filozofii sztuki oraz pierwszym w Polsce tłumaczem pism Denisa Duttona, twórcy estetyki ewolucyjnej. Niniejsza książka, pierwsza w jego dorobku, stanowi rozszerzoną, uwzględniającą uwagi recenzentów i krytyków oraz aktualny stan badań, wersję rozprawy doktorskiej obronionej w 2006 roku, napisanej pod kierunkiem prof. Ryszarda Różanowskiego.


X Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego FUN&CLASSIC odbędzie się w dniach 25 lutego - 3 marca 2011 roku. Dyrektor Artystyczny Festiwalu - Waldemar Malicki – zaprasza na cztery niezwykłe koncerty, których wykonawcami będą równie niezwykłe osobistości świata muzycznego, m.in.: Nigel Kennedy & Kroke (25 lutego), German Brass z gościnnym udziałem Waldemara Malickiego (26 lutego), który następnego dnia zaprezentuje Nową odsłonę Filharmonii Dowcipu, a kilka dni później wystąpi z programem solowym (3 marca).


Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego zostanie wystawiony 3 marca 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Opera Krzysztofa Pendereckiego to przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko. Sam kompozytor uznał wrocławską realizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą z wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach. Barw i życia dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci.


Koncert kameralny Rozedrgane struny, czyli najpiękniejsze liryki muzyczne odbędzie się 3 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Wystąpi „romantyczny duet” – sopranistka Iwona Hossa i gitarzysta Krzysztof Meisinger. Program wieczoru wypełnią najpiękniejsze liryki, a wśród nich słynna Aria z Bachianas Brasileiras nr 5 Hectora Villa-Lobosa czy tak znane pieśni Mieczysława Karłowicza, jak Zasmuconej, Mów do mnie jeszcze, Z erotyków, czy Pamiętam ciche, jasne złote dni.


Dnia 12 marca 2011 roku o godz. 18.30 na Dużej Scenie Opery Krakowskiej odbędzie się prapremiera światowa Małego Lorda – rodzinnej opowieści muzycznej na motywach książki Mały Lord Fauntleroy Frances Hodgson Burnett. Autorem muzyki i libretta jest Steven Markwick.

Premierze towarzyszyć będzie akcja promocyjna w jednym z krakowskich tramwajów, która odbędzie się 3 marca (czwartek) w godz. 14-18.00. Operowy Tramwaj - pełen atrakcji – będzie jeździł na trasie Rondo Mogilskie (Opera Krakowska) – Lubicz – Dworzec Główny – Basztowa – Teatr Bagatela – Plac Wszystkich Świętych – Poczta Główna – Starowiślna – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie (Opera Krakowska). W tramwaju będzie można spotkać realizatorów spektaklu, m.in. Janusza Szydłowskiego – reżysera, a także solistów, aktorów oraz członków zespołu artystycznego Opery Krakowskiej. Pasażerowie będą mieli okazję skorzystać z poczęstunku oraz będą mogli przeczytać specjalnie na tę okazję wydaną Gazetę Operową.

Kolejne spektakle odbędą się 13, 15, 18, 19 i 20 marca, 27, 28, 29 i 31 maja oraz 1 czerwca 2011 roku.

Więcej


Ingolf Wunder wystąpi w piątek, 4 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W jego interpretacji usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Chopina. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego. Program koncertu dopełni Szeherezada Rimskiego-Korsakowa.


Koncert na zakończenie Festiwalu Noworocznego „Muzyczne Fascynacje” w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się w piątek, 4 marca 2011 roku o godz. 19.00. W programie znajdzie się uwertura, a także koncert solowy i symfonia, co powoduje, że wieczór przyjmie formę właściwą dla typowego filharmonicznego koncertu symfonicznego. Koncert otworzy uwertura do opery Kopciuszek Rossiniego. Dalej zabrzmi Symfonia klasyczna, która jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych dzieł Sergiusza Prokofiewa oraz ukończony w 1919 roku Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 Edwarda Elgara z Jeleną Očic w roli solistki. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Michał Klauza (na zdjęciu).


Premierowe przedstawienia podwójnego spektaklu, złożonego z oper: Dydona i Eneasz Henry Purcella i Zamek Sinobrodego Béli Bartóka, odbędą się w sobotę, 5 marca 2011 roku i niedzielę, 6 marca 2011 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi. Spektakl zrealizowali: Łukasz Borowicz (kierownictwo muzyczne), Jacek Gąsiorowski (reżyseria), Piotr Kamiński (konsultacja dramaturgiczna i muzyczna), Anna Wunderlich (scenografia) oraz Alexandr Azarkevitch (choreografia i ruch sceniczny).

Dydona i Eneasz Purcella oraz Zamek Sinobrodego Bartóka to opery, które mimo dzielących je epok, połączone w jedną inscenizację, nabierają głębszego sensu. Opowiadają historię wielkiej miłości, która pod wpływem lęków ludzkiej jaźni i siły fatum kończy się nieuchronną rozłąką i dramatycznym finałem. Skomplikowane koleje losu bohaterów zmuszają do refleksji nad przemijaniem i barierami, które być może tkwią w każdym z nas.
Królową Dydonę dręczą niepokój i obawa. Przyczyną jest jej silne uczucie do Eneasza, wodza trojańskiej drużyny, która szczęśliwie ocalała z pogromu zdobytej przez Greków Troi. Władczynią targają jednak najgorsze przeczucia. Nad królestwem zaczynają panować złe moce...
... W ciemnej i posępnej komnacie zamkowej mieści się siedmioro żelaznych drzwi. Pojawiają się postaci - Judyta i Sinobrody. Kobieta kocha księcia tak mocno, że postanawia porzucić dla niego krainę kwiatów i słonecznych promieni. Pragnie rozproszyć mrok posępnego zamczyska, ale tajemnica zamkniętych drzwi pozostaje nierozwikłana. Do czasu...

Spektakl zostanie powtórzony: 13 marca i 15 kwietnia 2011 roku, a w dniu 8 maja 2011 roku zostanie zaprezentowany podczas XVIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego.


Koncerty drugiej edycji Wawer Music Festival odbywać się będą od 12 września 2010 do 5 czerwca 2011 roku, o godz.17:30 w Busi-nessman Institute w Warszawie (ul.Trakt Lubelski 40a).
Idea festiwalu łączącego różne spojrzenia na muzykę klasyczną narodziła się w 2009 roku i jest konsekwentnie realizowana przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Opiekę artystyczną sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Organizatorzy oferują spędzenie rodzinnego wieczoru w otoczeniu pięknej muzyki zrodzonej przez geniusz ludzkiego umysłu różnych epok, wzbogaconej ofertą wyrafinowanego menu, a wcześniej spa, basenu, sauny i salonu relaksu.
W ramach drugiej edycji Festiwalu usłyszymy blisko 100 artystów światowego formatu oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją drogę ku wielkiej estradzie. Wawer Music Festival zostanie zainaugurowany plenerowym spektaklem „Taneczny Świat Chopina” w wykonaniu cenionego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” z Krakowa (12.09.2010). Podczas pierwszej niedzieli października (3.10.2010) wystąpi gwiazda światowej pianistyki – Tatiana Shebanowa, rzadko występująca publicznie, która jako jedyna w historii nagrała 2-krotnie komplet dzieł Chopina (na współczesnym fortepianie i na Erardzie z 1849 roku). Wraz z artystką spotka się na estradzie Krzysztof Kolberger, a w drugiej części wieczoru usłyszymy gwiazdę europejskiego jazzu – Konstantina Vilenskiego wraz z Vilensky Jazz Trio. Na koncert listopadowy (14.11.2010) zaproszenie przyjęli artyści z Lwowa na czele z wielkim skrzypkiem, dyrygentem - prof. Igorem Pylatyukiem, Rektorem Akademii Muzycznej we Lwowie. Koniec roku przywitamy (12.12.2010) z Biesami i Czadami z Bieszczad. W programie „Raz na ludowo” wraz z chórem „Adoramus” pod dyrekcją Janusza Ostrowskiego wystąpi Zespół „Sanok” kierowany przez Janusza Podkula, który pokaże jak cenne są Bieszczady dla Polski. Piątym koncertem festiwalowym (09.01.2011) będzie muzyczna wizytówka kompozytora, gościa honorowego i wykonawcy w jednym – Waldemara Malickiego. Koncert lutowy tradycyjnie poświęcony zostanie Chopinowi (20.02.2011). Tym razem wystąpi najwybitniejszy wśród wybitnych, wychowawca blisko setki pianistów, w tym Krystiana Zimermana, kontynuator polskiej szkoły pianistycznej prof.Zbigniewa Drzewieckiego - prof. Andrzej Jasiński. W przerwie koncertu odbędzie się spotkanie z artystą-fotografikiem i autorem premierowego albumu Pianiści – Juliuszem Multarzyńskim. W marcu (6.03.2011) publiczność warszawska zostanie zaskoczona brzmieniem anielskich organów – największej na świecie i jedynej w Polsce harfy szklanej. Glass Duo Anny i Arkadiusza Szafrańców z Gdańska spotka się po raz pierwszy na estradzie z 6-osobową muzyczną rodziną Kaszubów z Poznania. Z kolei Małgorzata Walewska, której interpretacje dzieł Verdiego weszły do kanonu współczesnej sztuki wokalnej, wystąpi w kwietniu (3.04.2011), a w maju (8.05.2011) red. Bogusław Kaczyński zaprezentuje dwie młode, polskie gwiazdy – Joannę Jakubas (sopran) i Stanisława Drzewieckiego (fortepian). Wielkim finałem będzie koncert (05.06.2011) Serbskiej Orkiestry Akordeonowej z Nowego Sadu, która wykona klasyczny repertuar we współczesnych aranżacjach. Gościem honorowym wieczoru będzie od 40 lat promotor życia kulturalnego na Podkarpaciu – prof. Andrzej Smolik.


Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" pod batutą Agnieszki Duczmal, z udziałem solistów: Claudi Arimany – flet, Katarzyny Hołysz- mezzosopran i Klaudiusza Barana – bandoneon oraz Chór Kameralny UAM, odbędzie się w niedzielę, 6 marca 2011 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Głównym punktem programu będzie Misa a Buenos Aires - jeden z najlepszych utworów argentyńskiego kompozytora Martína Palmeriego. Usłyszymy niezwykłe połączenie gatunku muzycznego, jakim jest msza z ognistymi rytmami tanga. Ponadto poznamy kompozycję osiemnastowiecznego hiszpańskiego oboisty - Joana Baptisty Pla - Koncert G-dur na flet i orkiestrę smyczkową. Orkiestra zaprezentuje się także w jazzowych rytmach, wykonując utwór norweskiego kompozytora Monsa Leidvina Takle'a.


Koncert Iannis Xenakis – wielki architekt przestrzeni odbędzie się w niedzielę, 6 marca 2011 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Opieka artystyczna – prof. Stanisław Skoczyński.


Podwójny spektakl złożony z dwóch kompozycji Rafała Augustyna – akcji choreograficznej w jednym akcie Rękopis znaleziony w Saragossie oraz baletu Figle szatana – będzie można obejrzeć 8 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej.

Figle szatana to historia o diabelskich harcach w karnawale. Rafał Augustyn uzupełnił i opracował zachowaną częściowo muzykę Adama Münchheimera i Stanisława Moniuszki. Natomiast Rękopis... powstał na motywach powieści Jana Potockiego. Kompozytor wybrał do muzycznego i scenicznego przedstawienia podstawowy wątek przygód Alfonsa van Wordena i najbliżej związanych z nim epizodów.


Koncert Krystyna Borucińska i jej goście odbędzie się 9 marca 2011 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Anna Karasińska – sopran, Ryszard Cieśla – baryton, Christian Danowicz - skrzypce i Michał Borzykowski – wiolonczela. W programie utwory K. Szymanowskiego, J. Lefelda, H. Czyża i A. Malawskiego.


Lukas Geniušas (na zdjęciu) - laureat II nagrody ubiegłorocznego XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie wystąpi w Filharmonii Narodowej w Warszawie 10 marca 2011 roku o godz. 18:00, z nadzwyczajnym recitalem w ramach Czwartkowych Spotkań Muzycznych. Wykona bardzo trudny repertuar - 24 etiudy Chopina z op. 10 i 25 oraz Sonatę h-moll Ferenca Liszta.

Etiudy są niezwykle rzadko wykonywane w komplecie podczas jednego wieczoru, nie tylko ze względu na skalę trudności technicznych (każda etiuda to inny problem techniczny), ale także interpretacyjnych. Również Sonata h-moll Liszta wymaga od wykonawcy wielkiej dojrzałości artystycznej i doskonałego warsztatu pianistycznego. Lukas Geniušas mimo młodego wieku (ur. 1990) z łatwością pokonuje wszelkie trudności wykonawcze, zarówno techniczne jak i interpretacyjne, co udowodnił podczas ostatniego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie.

Więcej


Drugi z tegorocznych projektów festiwalu „Mazovia Goes Baroque”, który odbędzie się w dniach 10-13 marca 2011 roku w Warszawie, Gostyninie i Łochowie, kontynuuje linię programową zainicjowaną koncertami z udziałem zespołu Les Musiciens de Saint-Julien. Raz jeszcze znajdziemy się na pograniczu muzyki ludowej i artystycznej, by obserwować ich wzajemne relacje i inspiracje. Tym razem przeniesiemy się jednak do bardziej kosmopolitycznej Europy Środkowej.

Młoda, ale bardzo już utytułowana holenderska orkiestra Holland Baroque Society postanowiła zrozumieć zachwyt Telemanna polską, słowacką i czeską muzyką ludową, zapraszając do współpracy dwóch muzyków rodem ze Słowacji – znakomitego skrzypka Miloša Valenta i grającego na cymbałach Jana Rokytę. Ich wspólne przedsięwzięcie to zatem nie tylko atrakcyjne wydarzenie artystyczne, ale quasi-badawczy wgląd w naturę warsztatu kompozytorskiego wielkiego niemieckiego muzyka i wielbiciela słowiańskiej muzyki ludowej, pełnej życia i improwizacyjnego szaleństwa. Lira korbowa to instrument towarzyszący muzyce europejskiej od średniowiecza. Przechodziła różne koleje losów i wiodła dwa równoległe żywoty – w świecie muzyki artystycznej i ludowej. Te drogi często się przecinały, czasami dosłownie, czasami metaforycznie. Franz Schubert kończy jeden ze swoich najsłynniejszych cykli pieśniowych Winterreise (Podróż zimowa) pieśnią poświęconą lirnikowi, wiejskiemu muzykantowi wędrującemu od wsi do wsi i z akompaniamentem liry korbowej snującemu swoje opowieści. Ten właśnie utwór podsunął Matthiasowi Loibnerowi, austriackiemu muzykowi specjalizującemu się w grze na lirze da gamba pomysł transkrybowania partii fortepianu w całym cyklu na lirę korbową. Efekt jest fenomenalny, tym bardziej, że śpiewającą partię solową Nataszę Mirković-De Ro i Matthiasa Loibnera łączy porozumienie artystyczne o zupełnie wyjątkowym charakterze.


Opera Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty wystawiona zostanie 11 marca 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.
Libretto, autorstwa Paula Goodmana, jest studium psychiki, obciążonej chorobą, głównej bohaterki Klary. Według słów autora to próba subiektywnego przedstawienia wewnętrznego świata człowieka, poprzez zbudowanie skojarzeniowej sieci, wokół podstawowego zbioru motywów i wyobrażeń. Niezwykła, oryginalna muzyka buduje atmosferę napięcia i emocji. Matka czarnoskrzydłych snów to okazja do bliższego poznania stylu Hanny Kulenty, od lat uznawanej za jedną z najciekawszych współczesnych kompozytorek.


Koncert Requiem dla Smoleńska pod patronatem Piotra Całbeckiego Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego odbędzie się w piątek, 11 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W wykonaniu solistów: Catherine Cangiano – sopran, Friederike Meinel – mezzosopran, Daniela Sansa – tenor i Christofa Fischessera – bas oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, Chóru Singakademie Frankfurt am Oder i Kameralnego Chóru Adoramus ze Słubic pod batutą Rudolfa Tierscha usłyszymy słynne Requiem Giuseppe Verdiego.

Koncert zostanie powtórzony w dniu 13 marca 2011 roku o godz. 17 w Bach Konzerthalle we Frankfurcie nad Odrą.


Dnia 11 marca 2011 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, połączone chóry: Filharmonii Wrocławskiej i Camerata Silesia oraz soliści: Wioletta Chodowicz, Ewa Wolak, Thomas Mohr i Wojtek Gierlach wykonają Das klagende Lied Gustava Mahlera. Koncert, wpisujący się w obchody 100. rocznicy śmierci kompozytora, odbędzie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala koncertowa im. G. Fitelberga, plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice).

 Utwór, pierwotnie 3-częściowy, ukończył Mahler w 1880 roku. Osiem lat później kompozytor wycofał część pierwszą, a w kolejnych latach pozostałe dwie części dwukrotnie zrewidował. Ostatecznie, nową, dwuczęściową wersję partytury opublikował w 1899 roku, a dwa lata później w Wiedniu, pod dyrekcją kompozytora, odbyło się prawykonanie dzieła. W wywiedzionym z kantaty romantycznej młodzieńczym dziele Mahlera dostrzec można, jak pisze Bohdan Pociej, elementy ballady romantycznej, dramatu muzycznego i poematu symfonicznego. Oparte na baśniach i ludowych legendach teksty poetyckie spisane przez Ludwiga Bechsteina oraz braci Jakuba i Wilhelma Grimmów, odpowiadają tytułom poszczególnych części: Waldmärchen (Leśna opowieść), Der Spielmann (Grajek), Hochzeitsstück (Wesele). Balladowa fabuła i klimat dzieła, rozwinięta, wewnętrznie skontrastowana forma w połączeniu z wyjątkowym zmysłem orkiestrowym i wyczuciem kolorystycznym, przyczyniły się do stworzenia kompozycji szczególnej, zapowiadającej późniejsze wielkie dzieła Mahlera. Podczas koncertu 11 marca Das klagende Lied zabrzmi w trzech częściach (pierwsza, z roku 1880 i dwie pozostałe, w wersji zrewidowanej).


W piątek, 11 marca 2011 roku o godz. 19.00 i w sobotę, 12 marca 2011 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej usłyszymy Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego - jedno z najwybitniejszych dzieł tego gatunku napisanych w XX wieku. Wystąpi pianistka Ewa Pobłocka oraz Orkiestra Filharmonii pod batutą Kazimierza Korda.

Utwór powstał z inspiracji Krystiana Zimermana i stał się w krótkim czasie dowodem na to, że idea formy koncertującej ma nadal otwarte możliwości rozwoju. Lutosławski nie odrzucił bowiem zasady współzawodnictwa, lecz przeniósł ją w sferę wyznaczoną przez jakość artykulacji dźwięku oraz jego barwy. Konstrukcja Koncertu jest też przykładem znakomitego rozumienia pojęcia aleatoryzmu, który wcale nie musi się kojarzyć z bezładem, ani z groteskowymi zamilknięciami wykonawców, którzy "wyczerpali" swoją partię.

Program koncertu dopełni VI Symfonia h-moll "Patetyczna" Piotra Czajkowskiego.


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza w sobotę, 12 marca 2011 roku o godz. 19.00 do sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na koncert muzyki Ludwiga van Beethovena. Tym razem młodzi muzycy wystąpią z artystami wiedeńskimi. Orkiestrę poprowadzi światowej sławy dyrygent Michael Maciaszczyk. W roli solisty wystąpi wybitny skrzypek Volkhard Steude – Koncertmistrz Filharmoników Wiedeńskich. W programie znajdą się dwie kompozycje: Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 i II Symfonia D-dur op. 36.

Honorowy Patronat nad wydarzeniem objął Dr Herbert Krauss z Ambasady Austriackiej. Koncert wspiera Austriackie Forum Kultury w Warszawie.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

zobacz: program koncertu - plik pdf


Fundacja Pomocy Artystom Polskim „Czardasz” wraz z Zamkiem Królewskim w Warszawie zapraszają na promocję książki Jacka Chodorowskiego Polscy śpiewacy. Wydarzenie odbędzie się 13 marca 2011 roku (niedziela) o godz. 15. 00 w Sali Koncertowej Zamku Królewskiego w Warszawie.
W spotkaniu z autorem wydawnictwa, Jackiem Chodorowskim, wyzmą udział także bohaterowie książki m.in.: Grażyna Brodzińska, Zdzisława Donat, Wanda Bargiełowska-Bargiełło, Magdalena Idzik, Ewa Iżykowska, Joanna Jakubas, Anna Kutkowska-Kass, Małgorzata Walewska, Ewa Warta-Śmietana, Alicja Węgorzewska-Whiskerd, Bernard Ładysz, Wiesław Ochman, Kazimierz Pustelak, Leszek Świdziński, Roman Węgrzyn, Ryszard Wróblewski, Jan Zakrzewski i Adam Zdunikowski. Spotkanie poprowadzi Wiesław Ochman i Adam Czopek.
Promocji książki będzie towarzyszyć koncert wokalny śpiewaków opisanych w promowanym wydawnictwie. Wstęp wolny.


Dokładnie w 100. rocznicę urodzin kompozytora ukaże się książka Małgorzaty Gąsiorowskiej Stefan Kisielewski, wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w serii: „Kompozytorzy polscy XX wieku” (Kraków 2011). Premiera publikacji przypieczętowana zostanie uroczystym koncertem prezentującym utwory Kisiela. Koncert ten odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, dnia 13 marca 2011 roku o godz. 19.00 i będzie transmitowany w 2 Programie Polskiego Radia.
W koncercie przypomniane zostana nie tylko utwory Kisielewskiego, ale także Grażyny Bacewicz – ze względu na długoletnią przyjaźń z kompozytorką – i Adama Walacińskiego – jednego z najwybitniejszych uczniów Kisielewskiego. Wystąpi Sinfonia Varsovia po dyrekcją Jacka Kaspszyka, a partię solową Koncertu fortepianowego zagra Julia Samojło. W programie koncertu znajdą się utwory: Uwertura (1943) Grażyny Bacewicz, Wesołe miasteczko (1966), Koncert fortepianowy (1980, 1991), Koncert na orkiestrę kameralną (1943, 1948) i Cosmos I (1970) Stefana Kisielewskiego oraz Dramma e burla (1988) Adama Walacińskiego.
Z inicjatywy PWM przy współpracy z autorką książki powstała również wystawa poświęcona życiu i bogatej twórczości Kisiela, którą można zobaczyć w wersji planszowej i internetowej pod adresem www.kisielewski.art.pl  

Więcej


Antonio Stradivari, znany jako Stradivarius… któż dziś nie zna nazwiska tego słynnego budowniczego instrumentów? Nie trzeba być muzykiem, żeby wiedzieć jak niebotyczne wysokości osiągają dziś ceny instrumentów autorstwa Stradivariusa; nie trzeba również być artystą, żeby zdawać sobie sprawę z prestiżu, jaki ze sobą niesie gra na jego instrumencie. Skrzypce czy wiolonczele, które wyszły spod jego ręki, to już nie tylko instrumenty – to prawdziwe arcydzieła: z długą historią, z duszą oraz przejmującym, czystym i brzmiącym dźwiękiem. Dziś szacuje się, że instrumentów Stradivariusa na całym świecie jest około 700.

Dla wszystkich miłośników takich skarbów niedzielny koncert 13 marca 2011 roku w Filharmonii Łódzkiej (o godz. 19.00) będzie prawdziwą gratką, bowiem będzie można usłyszeć jednocześnie aż cztery wykonane przez niego manufaktury. A zagrają na nich muzycy jednego z najlepszych współczesnych kwartetów smyczkowych – Tokyo String Quartet, zwanego „kwartetem Paganiniego”. Muzycy grają na instrumentach, które wyszły spod ręki słynnego lutnika. Zespół działa już od 41 lat, daje ponad sto koncertów rocznie na całym świecie, a uwagę publiczności przyciąga przede wszystkim mistrzowskimi wykonaniami i szerokim repertuarem. W jego interpretacji usłyszymy: Kwartet smyczkowy G-dur KV 387 W. A. Mozarta, Kwartet smyczkowy B-dur op. 130 L. van Beethovena oraz Kwartet C-dur op. 37 K. Szymanowskiego.


W niedzielę, 13 marca 2011 roku o godz. 17.00 w Pałacu w Wilanowie odbędzie się koncert "Portret kompozytora - Paweł Mykietyn". Na jego program złożą się utwory jednego z najznakomitszych kompozytorów młodego pokolenia: Cztery preludia na fortepian (1992), ...choć doleciał Dedal... trio na fortepian, klarnet i wiolonczelę (1990), 3 for 13 dla 13 wykonawców (1994) i Epifora na fortepian i taśmę (1996). Wystąpią: Gloria Gierlach – obój, Leszek Lorent – perkusja, Joachim Łuczak - II skrzypce, Maria Mikłaszewicz – altówka, Karol Nasiłowski –kontrabas, Julian Paprocki – klarnet, Leszek Polka – puzon, Agata Salwińska – harfa, Cecylia Stanecka, wiolonczela, Kamil Staniczek - I skrzypce, Zuzanna Stradowska – wiolonczela, Cyprian Święch – fagot, Joanna Wicherek - fortepian/czelesta, Alicja Wołynczyk – saksofon, Justyna Maj – dyrygent.

Paweł Mykietyn (na zdjęciu) uznawany jest za pierwszoplanową postać polskiej muzyki współczesnej, jako autor najbardziej uznanych w ostatnich latach dzieł - II Symfonii, za którą jednogłośnie przyznano mu nagrodę mediów publicznych „Opus”, czy Pasji według św. Marka, napisanej na zamówienie festiwalu „Wratislavia Cantans”. O jego symfoniach mówi się, że są godną kontynuacją dzieł Witolda Lutosławskiego, a o nim samym, że jest muzycznym postmodernistą wprowadzającym polską muzykę w XXI wiek. Należy do najciekawszych i najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych.

Koncert w innowacyjnej formule ukazuje monograficzny portret kompozytorski tak niezwykłej osobowości jaką jest Paweł Mykietyn. Koncepcja wydarzania obejmuje wykonanie kilku utworów na rozmaite składy instrumentalne – począwszy od fortepianu z taśmą, poprzez klasyczne trio, skończywszy na trzynastoosobowym zespole.


Fundacja Art Forum w Krakowie zaprasza na Warsztaty Partytur Graficznych, które odbędą się w dniach 14-16 marca 2011 roku. Zajęcia prowadzić będą: Bożena Boba-Dyga, Olga Szwajgier, Janusz Pater, Kazimierz Pyzik. Kurs podsumuje wystawa powarsztatowa – w dniach 21-30 marca 2011 roku, a także koncert Kwartetu Olgi Szwajgier – 27 marca 2011 roku, oba wydarzenia w Klubie „Pauza” w Krakowie (ul. Floriańska 18).

Szczegółowe informacje o warsztatach – w zakładce „kursy/sesje


Utwory W. Maliszewskiego, A. Rutkowskiego i P. Wróbla zabrzmią w środę, 16 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie podczas koncertu Zespołu kameralistów "Camerata Vistula" pod kierownictwem Andrzeja Wróbla. Wystąpią: Andrzej Gębski, Wojciech Proniewicz – skrzypce, Grzegorz Chmielewski – altówka, Anna Wróbel, Elżbieta Piwkowska-Wróbel, Andrzej Wróbel – wiolonczela, Radosław Nur – kontrabas i Jerzy Maciejewski – fortepian.


Samorząd Województwa Wielkopolskiego i Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego zapraszają na XI Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej „JAKO WIELE PRZECIWKO TOBIE ŚWIADCZĄ...”, który odbędzie się w Poznaniu w dniach 17 marca - 20 kwietnia 2011 roku. Kierownictwo artystyczne - Elżbieta Karolak, prowadzenie koncertów: Teresa Brodniewicz, Joanna Marciniak.

Festiwal zainauguruje Pasja wg św. Mateusza (Danziger Passion) Georga Philippa Telemanna, a zakończy Pasja wg św. Jana Zbigniewa Kozuba. W programie pozostałych koncertów znajdą się dzieła tematycznie wpisujące się w okres Wielkiego Postu. Usłyszymy kompozycje m.in. Jana Sebastiana Bacha, Felixa Mendelssohna-Bartholdy, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy, Jana Maklakiewicza, Henryka Mikołaja Góreckiego i Leszka Wisłockiego.

Więcej


W czwartek, 17 marca 2011 roku Austriackie Forum Kultury w Warszawie po raz drugi będzie gościć wybitnego kompozytora austriackiego Ivana Eröda (na zdjęciu). Z okazji 75. urodzin artysty odbędzie się koncert poświęcony jego twórczości, który będzie też okazją do poznania go osobiście. Wystąpią: Katarzyna Boniecka, Julia Ciesielska, Elżbieta Fabiszak, Filip Lipski,– skrzypce, Justyna Marciniak – altówka, Anna Markiewicz, Joanna Śliwa – wiolonczela, Katarzyna Pawłowska– mezzosopran, Łukasz Matusiak – fagot, Piotr Kopczyński, Marcin Łopacki, Tatiana Sikorska – fortepian. W programie utwory Ivana Eröda: Sonata Milanese na fagot i fortepian, Über der Asche zu singen – pieśni na mezzosopran i fortepian op. 65, II Sonata na skrzypce i fortepian op. 74, II Trio na skrzypce wiolonczelę i fortepian oraz III Kwartet Smyczkowy op.78.

Ivana Eröda wyróżnia bardzo osobisty styl, jego muzyka to z jednej strony bogactwo melodii, niepokojących, dramatycznych, czasem opartych na skalach węgierskich i żydowskich w nawiązaniu do pochodzenia kompozytora, z drugiej - matematyczna precyzja, świadome budowanie motywów, fraz, formy. Ivan Eröd jest najwybitniejszym żyjącym kompozytorem austriackim, a skala jego talentu, olbrzymi, wciąż powiększający się dorobek, obejmujący wszelkie możliwe formy instrumentalne i wokalne - plasują go tez w czołówce światowej.


W czwartek, 17 marca 2011 roku o godz. 19:00 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie gościć Orkiestrę Sinfonia Varsovia, która wystąpi wspólnie z wybitną pianistką bułgarską, zdobywczynią drugiej nagrody w konkursie Queen Elisabeth Competition w 2007 roku - Plameną Mangovą. Koncert poprowadzi Michał Klauza, II dyrygent NOSPR w Katowicach.

Wydarzenie uświetni przypadającą w obecnym roku rocznicę 200. urodzin Franciszka Liszta, stąd w jego programie znalazł się II Koncert fortepianowy A-dur S.125. Ponadto usłyszymy kompozycje Modesta Musorgskiego – Wstęp do opery Chowańszczyzna i Béli Bartoka - Koncert na orkiestrę.

Plamena Mangova urodziła się w 1980 roku. Po otrzymaniu drugiej nagrody w konkursie muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w 2007 roku rozpoczęła międzynarodową karierę, występując w salach europejskich, a także w Tokio, Korei Południowej, w sali Filharmonii Berlińskiej, w Concertgebouw w Amsterdamie, lipskim Gewandhausie, a także w sali filharmonii w Petersburgu. W 2007 roku pianistka otrzymała prestiżową nagrodę krytyków francuskich "Diapason d’Or" za płytę z utworami fortepianowymi Szostakowicza nagraną dla wytwórni Fuga Libera.


Vabank i Seksmisja to najbardziej znane filmy, do których muzykę napisał Henryk Kuźniak. Na koncert jego utworów zaprasza Filharmonia Łódzka w dniu 17 marca 2011 roku o godz. 19.00, w dniu 75. urodzin Mistrza. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Jerzy Maksymiuk.

Na filmografię Henryka Kuźniaka składa się ponad 60 tytułów. Oprócz wymienionych są to m.in. Na kłopoty... Bednarski, Dzień wielkiej ryby czy Dwa księżyce. Ma w dorobku także utwory autonomiczne. Był bohaterem IX Festiwalu Muzyki Filmowej, organizowanego przez łódzkie Muzeum Kinematografii.

Henryk Kuźniak urodził się w Czeladzi 17 marca 1936 roku. Po ukończeniu studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Warszawskim (1959) przez 20 lat pracował w Wytwórni Filmów Dokumentalnych. W 1968 roku otrzymał stypendium Rządu Francuskiego na odbycie stażu w studiu muzyki eksperymentalnej u Pierre'a Schaeffera w ORTF. Tam właśnie rozpoczęła się jego przygoda z muzyką filmową: w Paryżu zrealizował film eksperymentalny Wariacje obrazu i dźwięku (La vie, la mort, l'espoire), służący do przeprowadzenia testu na percepcję audiowizualną. W 2005 roku kompozytor otrzymał odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Jest też laureatem nagród Festiwalu Filmowego w Holandii, Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Krakowie oraz Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku.


Koncert inaugurujący Rok Lisztowski w Filharmonii Wrocławskiej, który obchodzimy ze względu na przypadającą na rok 2011 200. rocznicę urodzin kompozytora, odbędzie się 17 marca 2011 roku o godz. 19.00. Wystąpi László Baranyay (na zdjęciu) – wybitny węgierski pianista, laureat licznych międzynarodowych konkursów pianistycznych, profesor Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie. Występował we wszystkich głównych salach koncertowych na Węgrzech, w większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Indiach, Ameryce Południowej i Japonii. Bogaty repertuar Baranyay’a obejmuje 50 koncertów fortepianowych oraz wielką ilość utworów solowych z różnych epok od baroku do muzyki XX wieku. Szczególnym zainteresowanie darzy twórczość Ernő Dohnányi’go i współczesną muzykę węgierską; wiele współczesnych utworów węgierskich kompozytorów zostało skomponowanych dla niego lub jemu poświęconych.

We Wrocławiu artysta zagra utwory B. Bartóka – Suitę op. 14, E. Dohnányi – 8 Bagatel z cyklu Winterreigen op. 13 oraz F. Liszta – I Walc Mefisto, 2 Etiudy koncertowe (Poszumy leśne, Korowód gnomów) oraz 8 i 12 Rapsodię węgierską.


W 100. rocznicę urodzin Czesława Miłosza Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku w dniach 18-25 marca 2011 roku zaprezentuje cykl literacko-muzyczny „Wiek Miłosza”. Będzie to tygodniowy dialog wybitnych twórców, poetów, pisarzy, autorytetów w dziedzinie literatury, krytyków, aktorów, muzyków, którego tematem będzie sylwetka noblisty, człowieka i twórcy. Spotkania będą się odbywały nie tylko w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na wyspie Ołowianka, ale również w kościele św. Katarzyny i kościele św. Jana w Gdańsku oraz w Synagodze w Gdańsku-Wrzeszczu i na Cmentarzu Katolickim w Sopocie.

Cykl otworzy wykład redaktor naczelnej „Zeszytów Literackich” Barbary Toruńczyk Wiek Miłosza i spotkanie przy grobie matki Miłosza w Sopocie. W kolejnych wieczorach wybrzmią tak znaczące teksty, jak Ewangelia wg św. Marka, Apokalipsa w tłumaczeniu Czesława Miłosza czy kompletne Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada i Listy Thomasa Mertona i Czesława Miłosza. W literacko-muzycznym dialogu wezmą udział Julia Hartwig, Paweł Huelle, Thomas Venclova, poeta litewski, prof. dr hab. Małgorzata Czermińska z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, Renata Gorczyńska, Agnieszka Kosińska, Krzysztof Czyżewski.
Podczas czterech wieczorów „Moje ulubione wiersze Miłosza” znani artyści scen polskich - Irena Jun, Anna Seniuk, Halina Winiarska, Piotr Głowacki, Jerzy Kiszkis, Olgierd Łukaszewicz, Tadeusz Malak, Marian Opania, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik - przedstawią obszerny wybór wierszy i tekstów Czesława Miłosza. Towarzyszyć im będą rozmowy o Wilnie, o Krasnogrudzie i o emigracji.

Słowu przeciwstawiona będzie muzyka – od Vivaldiego, Bacha, Pergolesiego, Mozarta, Beethovena, Schuberta, po Poulenca i Messiaena. Cykl zainauguruje wykonanie Pasji według św. Marka BWV 247 Johanna Sebastiana Bacha w interpretacji solistów: Marty Boberskiej (sopran), Doroty Lachowicz (alt), Sylwestra Smulczyńskiego (tenor), Jerzego Kiszkisa (aktor), Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Orkiestry Symfoniczny PFB pod batutą Kaia Bumanna, a zakończy koncert symfoniczny „Dla Czesława Miłosza”, podczas którego usłyszymy kompozycje Vivaldiego, Pergolesiego i Schuberta. Muzyka towarzyszyć będzie również licznym spotkaniom literackim. W niedzielę, 20 marca 2011 roku o godz. 12.00 w Kościele św. Jana w Gdańsku odbędzie się msza św. w intencji Czesława Miłosza, podczas której wykonana zostanie Msza koronacyjna KV 317 Mozarta.

"Wiek Miłosza" to również pięć spotkań z licealistami i wspólne czytanie literatury, które ma pobudzić rozwój czytelnictwa wśród młodych ludzi, w szczególności o uzdolnieniach literackich i szerokich zainteresowaniach, pokazać im możliwości innego spojrzenia na literaturę, rozbudzić w nich potrzebę kontaktu z literaturą polską i światową. Cztery „Lekcje czytania z Tygodnikiem Powszechnym” poprowadzą: Zbyszek Dymarski, Jarosław Ławski, Bartosz Dąbrowski i Wojciech Bonowicz. „Lekcję literatury z Zeszytami Literackimi” poprowadzi Marek Zagańczyk.


Koncert muzyki kameralnej Akustyka Wisły.3 w ramach projektu „Lokal Na Poważnie” odbędzie się w piątek, 18 marca 2011 roku o godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym w Warszawie (ul. Brzozowa 27/29). Wystąpią: Zofia Dowgiałło – harfa i Ania Karpowicz – flet. W programie: Szum fal Debussy'ego słyszany z tarasu przy ul. Brzozowej, mitologiczne pluski Lutosławskiego niknące w hałasie Starego Miasta, a momentami także krzyki kompozycji współczesnych, skaczących z mostu. Utwory na flet i harfę przemieszane z krótkimi formami filmowymi opowiedzą o Wiśle - tej prawdziwej i tej wyśnionej.


W piątek, 18 marca 2011 roku o godz. 19 Filharmonia Śląska zaprasza do Sali Koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej na spotkanie z trojgiem mistrzów smyczka. Wszyscy są laureatami wielu międzynarodowych konkursów muzycznych, a dwie młode skrzypaczki są wychowankami prof. Romana Lasockiego. Profesor rekomenduje uwadze słuchaczy studentki warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Małgorzatę Wasiucionek w I Koncercie skrzypcowym op. 35 Karola Szymanowskiego i Anitę Wąsik w Koncercie skrzypcowym d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa. Sam przedstawi swe studentki oraz wykona Partitę Witolda Lutosławskiego. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk.


Piękna, ale wyniosła królewna postanawia urządzić konkurs, w którym nagrodą jest otrzymanie jej ręki przez zwycięzcę. Oznajmia, ze wygra rycerz, który znajdzie czerwony kwiat w lesie. Dwaj bracia: rycerski i zły starają się znaleźć nieuchwytny kwiat. Dzielny brat szybko go znajduje, umieszcza w kapeluszu i zasypia. Niepokorny brat znajduje śpiącego, wyciąga swój miecz i zabija zwycięzcę we śnie. – Tak można opisać początek historii, wokół której zbudowana jest Das klagende Lied (niem. ‘Pieśń skarg’) Mahlera – kantata, która pierwotnie miała być operą. Głównym celem powstania pierwszej wersji utworu był konkurs Nagrody Beethovenowskiej Wiedeńskiego Towarzystwa Przyjaciół Muzyki. Niestety, głosami Brahmsa i Hansa Richtera kantata została odrzucona, ponieważ dopatrzono się oczywistych wpływów Wagnera i innych kompozytorów romantycznej opery niemieckiej. Das klagende Lied jest jednym z pierwszych dzieł Mahlera – artysta zaczął pisać tekst utworu w pierwszej połowie ostatniego roku w Konserwatorium w Wiedniu, a ukończył w 1880 roku (miał wtedy 20 lat). Libretto utworu oparte zostało na wersjach ludowych baśni spisanych przez Ludwiga Bechsteina oraz braci Jakuba i Wilhelma Grimmów, a utwór składa się z trzech części.

Das klagende Lied Mahlera zabrzmi 18 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Wrocławskiej w interpretacji Olgi Pasiecznik – sopran (na zdjęciu), Agnieszki Rehlis – alt, Rafała Bartmińskiego – tenor i Wojtka Gierlacha – bas oraz Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Jacka Kaspszyka.


W piątek, 18 marca 2011 roku w Galerii Zachęta w Warszawie rozpocznie się program muzyczny poświęcony głuchocie „Hyperacusis”, towarzyszący wystawie "Historie Ucha". W jego ramach zaplanowano m.in. instalację Alvina Luciera, koncerty Marka Baina (18 marca), Frederika Blondy i DJ -a Lenara (19 marca), a także Jacoba Kirkegaarda (9 kwietnia), wykład Kamila Antosiewicza (5 kwietnia) i warsztaty Thomasa Tilly (9-11 kwietnia).

 

Więcej


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na premierę baletu Zniewolony umysł do muzyki Philipa Glassa i Wojciecha Kilara, która odbędzie się 19 marca 2011 roku. Tytuł spektaklu nie został wybrany przypadkowo, nawiązuje do słynnej książki Czesława Miłosza pod tym samym tytułem. Jak pisze jego twórca, Robert Bondara (inscenizacja i choreografia): "Ma to być spektakl o ludzkiej duszy, o namiętnościach i ambicjach, o zakłamaniu i prawdzie, o okrucieństwie człowieka i historii, o manipulacji cynicznie dokonywanej na pojęciach, uczuciach, wartościach, a wreszcie na ludziach. Byłaby to historia o uciemiężeniu i strachu oraz pragnieniu wolności, w której przewijałby się wątek miłosny dwojga ludzi, których uczucie zostaje wystawione na próbę". Spektakl będzie miał także na celu przybliżenie utworu, który - choć z pozoru trudny dla widza w odbiorze, ma potencjał do przetworzenia we wzruszającą opowieść choreograficzną, w efektowny i ciekawy spektakl, interesujący nie tylko estetycznie, ale i silnie oddziałujący na emocje.

W spektaklu wykorzystane zostaną utwory Philipa Glassa (między innymi wybrane fragmenty kompozycji: Metamorphosis, Symfonia Nr 3, Glassworks, Mad rush, Kwartet smyczkowy Nr 2, Kwartet smyczkowy Nr 5) i Wojciecha Kilara (Kościelec).

Inscenizacja i choreografia - Robert Bondara, scenografia - Diana Marszałek, kostiumy - Mariusz Napierała, reżyseria świateł - Maciej Igielski. Wykonawcy: Balet Opery Nova w Bydgoszczy.


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na niezwykłe widowisko baletowe do muzyki Ludomira Różyckiego Pan Twardowski. Spektakle odbędą się 19 i 20 marca 2011 roku na scenie Opery Śląskiej, 21 marca w Teatrze Śląskim w Katowicach oraz – ponownie - 5 i 7 kwietnia w Operze w Bytomiu. Kierownictwo muzyczne - Piotr Warzecha, inscenizacja i choreografia - Henryk Konwiński, scenografia - Liliana Jankowska.


Koncert Symfonia Modlitwa z okazji 100-lecia kościoła św. Szymona i Heleny (Czyrwony kaścioł), jednego z najpiękniejszych i najsłynniejszych kościołów stolicy Białorusi, odbędzie się w sobotę, 19 marca 2011 w Mińsku. W programie znajdują się utwory zamówione na tę okazję u młodych kompozytorów z Polski i Białorusi. W pierwszej części wieczoru zabrzmią wyłącznie kompozycje wokalne kompozytorów białoruskich, zaś w drugiej - cztery utwory na kameralną orkiestrę smyczkową polskich kompozytorów. Inicjatorem i organizatorem projektu jest Stowarzyszenie Młodych Białoruskich Kompozytorów, działające przy Białoruskim Związku Działaczy Muzycznych oraz Instytut Polski w Mińsku.

Część I:
Katsyaryna Shymanovich – Ojcze nasz (sł. Ryhor Baradulin)
Syarhej Vajnicki – Wszechmogący nasz Bóg (tekst kanoniczny)
Alesya Nikalaeva – Ptaku biały (sł. mnich Nikolaj Biembel)
Alyaksandra Danshova – Ojcze nasz (sł. Ryhor Baradulin)
Wykonawcy: Chór Kościoła św. Szymona i Heleny, Tatstsana Gazheuskaya, Alena Abramovich – prowadzenie chóru, Kwartet wokalny: Anastasiya Benderskaya, Volga Bejsher, Veranika, Misyura, Lyavon Byalyaeu; Volga Padhajskaya – organy

Część II:
Dariusz Przybylski Introdukcja na orkiestę smyczkową
Barbara Kaszuba Recytacja na orkiestrę smyczkową
Justyna Kowalska Aria na orkiestrę smyczkową
Jacek Wiktor Ajdinović Notturno e Corale per archi
Wykonawcy: Petr Vandilovski – dyrygent, Orkiestra kameralna „Gradus ad Parnassum” Białoruskiej Akademii Muzycznej


Trzy Koncerty Brandenburskie Johanna Sebastiana Bacha – III G-dur BWV 1048, IV G-dur BWV 1049 i V D-dur BWV 1050 – wypełnią program niedzielnego koncertu w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w dniu 20 marca 2011 roku o godz. 17.00 Wystąpią artyści: Agata Sapiecha – skrzypce, Małgorzata Muzyka-Gołogórska – altówka, Teresa Kamińska – wiolonczela, Marek Nahajowski - flet podłużny, Tomasz Dobrzański - flet podłużny, Elżbieta Stefańska - klawesyn i Małgorzata Wojciechowska - flet traverso oraz Orkiestra Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej pod kierunkiem Agaty Sapiechy.


Dnia 20 marca 2011 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się kolejny koncert z cyklu "Muzyka szlachetnie urodzonych". Tym razem wystąpi świetny zespół madrygalistów "La Stagione Armonica" z Włoch pod batutą Sergio Balestracci’ego (na zdjęciu). W programie koncertu znajdą się utwory: Gesualda Venosy, Giovanniego Marii Trabacciego, Pomponia Nenny, Andrei Falconierego, Gregoria Strozziego, Giovanniego de Macque, Diego Ortiza, Antonia Valente.

La Stagione Armonica” została założona w roku 1991 przez grupę madrygalistów z Ośrodka Muzyki Dawnej w Padwie, utworzonego w roku 1981. Zespół wykonuje muzykę renesansu i baroku, współpracował z artystami najwyższej klasy, takimi jak Andrea von Ramm, Anthony Rooley, Nigel Rogers, Jordi Savall, Peter Maag, Gianandrea Gavazzeni, Gustav Leonhardt, Andrea Marcon, Ottavio Dantone, Stefano Demicheli, Reinhard Goebel, Howard Shelley, Zsolt Hamar, a od roku Maestro Riccardo Muti. Współpracował także z wieloma orkiestrami i zespołami instrumentalnymi, między innymi Hesperion XX, Accademia Bizantina, Orchestra Acàdemia 1750 (Barcelona), Dolce & Tempesta, Orchestra Barocca di Venezia, Il Giardino Armonico, Orchestra di Padova e Veneto, Orchestra Giovanile „Luigi Cherubini”. Grupa koncertowała w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Portugalii, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii i Polsce, współpracowała z wieloma instytucjami kulturalnymi, takimi jak Teatro La Fenice di Venezia, l’Ente Lirico Arena di Verona, l’Unione Musicale di Torino, la Schola Cantorum Basiliensis, Teatro del Maggio Fiorentino, Teatro Municipale di Piacenza oraz Teatro Nuovo Giovanni da Udine w Udine.
Pod batutą Maestro Balestracci'ego zespół zrealizował w 2010 roku program poświęcony utworom Schoenberga, Pizzettiego i Weilla, otrzymując znakomite recenzje krytyki i gorące przyjęcie ze strony publiczności. Wykonał oratorium Antonia Caldary Il Re del Dolore pod batutą Ottavio Dantone z Accademia Bizantina na Festiwalu „Misteria Paschalia” w Krakowie (Polska). Na obecny 2011 rok otrzymał ponownie propozycję współpracy z Maestro Riccardo Mutim na Letnim Festiwalu w Salzburgu, zaproszenie do Warszawy na koncert Madrygałów Gesualdo da Venosa oraz do Barcelony, jako wykonawca muzyki sakralnej katalońskiego kompozytora Cererols.


Koncert Kompozytorzy – wizjonerzy odbędzie się w niedzielę, 20 marca 2011 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Wrocławskiej. Usłyszymy kompozycje R. Wagnera – Idyllę Zygfryda, T. D. Schlee – Sonatę da camera, E. Kreneka – The Dissembler op. 229 oraz K. PendereckiegoSinfoniettę per archi. Wystąpi Mathias Hausmann – baryton i Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod batutą Ernsta Kovacica.


Koncert muzyki chóralnej Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w niedzielę, 20 marca 2011 roku o godz. 18.00 w Sali Filharmonii Krakowskiej. W wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego usłyszymy: Sicut locutus est z Magnificatu, Veni Creator, Ut quid Domine, Miserere i In pulverem mortis z Pasji Łukaszowej, Sanctus, Benedictus, Benedicamus Domino, Benedictum Dominum, Będę Cię wielbił, Panie (Psalm 30) z Psalmów Dawida, Kaczkę pstrą, O gloriosa Virginum, Iże Cheruwimy, De Profundis z Siedmiu bram Jerozolimy, Kadisz, Agnus Dei z Requiem Polskiego oraz Stabat Mater.


Czworo młodych holenderskich artystów, zafascynowanych muzyką współczesną, założyło zespół „BROOOMM!”. Chcą tworzyć muzykę, która sytuuje się w pobliżu stylu modern, a nawet pop, i która przyciąga stosunkowo szerokie grono słuchaczy. Tworzy dla nich wielu młodych kompozytorów. Zespół „BROOOMM!” wystąpi na koncercie z cyklu „contem.ucha” w Filharmonii Łódzkiej, we wtorek, 22 marca 2011 roku o godz. 19.00.

Muzyka inspirowana maszynami wydawać się może bezduszna i nieludzka, lecz, gdy się bliżej przyjrzymy, ujawnia prawdę o człowieku, których maszyny te skonstruował. Dlaczego więc nie zainspirować się współczesnymi maszynami – dziełami sztuki? Ruchome rzeźby-machiny i instalacje tworzył między innymi Jean Tinguely, jeden z najznakomitszych przedstawicieli tzw. sztuki kinetycznej. Jego sztuka zainspirowała muzyków z holenderskiego zespołu „BROOOMM!”. W programie łódzkiego koncertu znajdzie się Anvil Chorus Davida Langa – utwór zainspirowany „muzyką” średniowiecznych kowali. Natarczywa, nieustępliwa motoryka cechuje Ride Jana Basa Bollena oraz Canciones Ambrumadoras Ezequiela Menalleda. Aarde – nowy, napisany w ubiegłym roku specjalnie dla „BROOOMM!” utwór Kate Moore – wymaga użycia skonstruowanego przez kompozytorkę instrumentu: organów piaskowych.

Muzycy „BROOOMM!” za cel postawili sobie prezentowanie nowej muzyki, która ma szanse zdobyć większe grono słuchaczy. Poszukują dla siebie miejsca między muzyką modern a pop. Ściśle współpracują ze współczesnymi kompozytorami, więc programy ich koncertów w dużym stopniu wypełnią kompozycje napisane specjalnie dla nich. Jednym z czworga muzyków jest Polka, klawesynistka Gośka Isphording, która specjalizuje się w wykonawstwie utworów współczesnych na historycznym instrumencie.


Kantata sceniczna Carmina Burana Carla Orffa zabrzmi w środę, 23 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Słynne dzieło usłyszymy w wykonaniu solistów: Anny Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Krzysztofa Kura – tenor i Ryszarda Cieśli – baryton, Chóru Mieszanego UMFC, Warszawskiego Chóru Chłopięcego i Męskiego przy UMFC oraz Orkiestry Symfonicznej UMFC pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego.


Opera Wrocławska zaprasza 24 marca 2011 roku o godz. 19.00 na przedstawienie Król Roger Karola Szymanowskiego.
Spektakl w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną wizją upadku wartości moralnych. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej tej inscenizacji, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone, co podkreśla uniwersalne przesłanie utworu. Oryginalna muzyka Szymanowskiego, pełna dysonujących współbrzmień i niespotykanej ekspresji, stanowi o wyjątkowości dzieła.