A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
Norbert Mateusz Kuźnik,
kompozytor, teoretyk, organista i organmistrz; ur. 8 stycznia 1946, Rybnik; zm. 15 kwietnia 2006, Rybnik. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie teorię muzyki (1965-70) oraz kompozycję w klasie Andrzeja Dobrowolskiego (1970-74), którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem. Organmistrzostwa uczył go ojciec – Ludwik Kuźnik. Brał udział w międzynarodowych kursach dla kompozytorów i wykonawców muzyki współczesnej: w Jennersdorf (1974), Bayreuth (1974) i Darmstadt (1976). Swoją edukację muzyczną uzupełniał podczas dwóch pobytów w Holandii: w 1975 jako stypendysta Fundacji „Gaudeamus” pracował w Instytucie Sonologii w Utrechcie, a w 1985 dzięki stypendium Rządu Holenderskiego studiował w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie. Ponadto w latach 1981-82, jako stypendysta Rządu Austriackiego, pracował w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem Romana Haubenstocka-Ramatiego. Równocześnie zajmował się działalnością pedagogiczną. Wykładał w Instytutach Wychowania Muzycznego w Wyższych Szkołach Pedagogicznych w Olsztynie (1974-77) i w Kielcach (1977-82). Był koncertującym organistą (głównie w repertuarze współczesnym, włączając w to własne utwory), a także dyplomowanym specjalistą w zakresie budowy i konserwacji organów. Pisał również muzykę do filmów. Autor dwóch książek (pod pseudonimem Mateusz Rybnicki): Vademecum instrumentacji (1980) i Gramy na organach (1985) – obie wydane zostały przez Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury w Warszawie. Norbert Mateusz Kuźnik w 1974 otrzymał tytuł „Zasłużony Działacz Kultury”. W roku 2002 na XXVI Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku odbyło się światowe prawykonanie Koncertu fortepianowego (2001) N.M. Kuźnika. Utwór zamówił dyrektor artystyczny FPP Jan Popis, wykonał pianista Paweł Kubica wraz z Orkiestrą Słupską pod batutą Bohdana Jarmołowicza. W latach 1988–1989 na antenie Polskiego Radia Izabella Grzenkowicz przeprowadziła wywiady z kompozytorem w cyklu „Z kompozytorskiej teki”. Następnie profesor Krzysztof Lipka wyemitował cztery audycje w cyklu „Harmonia Mundi” o muzyce filmowej i baletowej Norbera Mateusza Kuźnika (1993), o tematyce batalistycznej w jego twórczości (1993) oraz o muzyce Kuźnika w polskich bazylikach (1995); podczas audycji prezentowane były utwory kompozytora. W latach 90. XX wieku w Programie 2 Polskiego Radia zostały wyemitowane trzy audycje poświęcone jego twórczości, przygotowane przez redaktora Marka Zwyrzykowskiego. Miały one kształt wywiadów koncentrujących się na konkretnych utworach i będących wprowadzeniami do prezentacji nagrań w drugiej części audycji, a poświęcone były kolejno kompozycjom: Contra bellum i Hekla na organy, Koncert leżajski na organy oraz elektroniczna opera radiowa Hamlet. W latach 1990-tych powstał cykl filmów w reżyserii Jadwigi Skawińskiej we współpracy z Norbertem Mateuszem Kuźnikiem, poświęcony budownictwu i wykonawstwu organowemu: Improwizacja quasi fantazja (1991), Contra bellum (1992), Hekla (1992), Koncert leżajski (1994) i Koncert wawelski (1994). ZOBACZ: Wszystkie nagrania Norberta Mateusza Kuźnika w Archiwum Polskiego Radia. aktualizacja: 2003, 2009 (mk), 2019 (wa)
|
kompozycje
Kwartet smyczkowy nr 1 „Bela Bartók in memoriam” * (1969)
Kwartet smyczkowy nr 2 „Bułgarski” (1969)
Contra bellum na organy (1970)
Trzy miniatury na fortepian * (1970)
Skargi Hioba, 3 pieśni na bas solo i fortepian do słów ze Starego Testamentu * (1970-71)
Wariacje na fortepian i dwóch wykonawców (1971)
Organochromia I na organy solo (1971)
Webernorb na zespół instrumentalny (1971)
Muzyka do filmu Wózek w reż. Stanisława Lenartowicza (1971)
Kwintet dęty nr 1 (1971-72)
Ikar, muzyka na wielką orkiestrę symfoniczną i zwiększony skład perkusji (1972)
Clusterschord na fortepian (1972)
Aerofonium per orchestra militare (1972)
Terpsyhymnia, muzyka baletowa na organy i dwa zestawy perkusji (1972)
Krzywe zwierciadło na sopran solo i 19 instrumentalistów (1972)
Kwartet smyczkowy nr 3 * (1972-73)
Organochromia II na organy solo * (1972-73)
Transformacje symfoniczne „Nicolao Copernico in memoriam” na orkiestrę (1973)
Inwokacje chopinowskie na wielką orkiestrę symfoniczną (1973-74)
Canticum Poloniae na chór mieszany (1974)
Capricornus, muzyka instrumentalna nr 2 na fagot solo, kwartet smyczkowy i klawesyn (organy) (1974)
Muzyka koncertująca na organy i orkiestrę (1974)
Norbertiada na taśmę magnetofonową, machinę do rozpylania kawałków papieru, publiczność, zespół jazzowy o dowolnym składzie, zespół instrumentalny o dowolnej obsadzie i fortepian (pianista pełni rolę reżysera) (1974)
Piece for Tape (1974)
Straturae, muzyka konkretna na taśmę (1974-75)
Lied ohne Wort na taśmę (1975)
Muzyka elegijna na orkiestrę * (1975)
Modus vivendi, balet w 1 akcie; muzyka konkretna (1975)
Multiplicatio per organo solo * (1976)
Trzy pieśni Ronsarda na baryton i drumlę (1976)
Mamut-impromptu na fortepian * (1976)
Normat na klarnet i perkusję (1976)
Suita koncertująca w czterech częściach na orkiestrę (1976)
Anaphora per trombone solo (1977)
Quatre moments ravissants na fortepian (1977)
Miodowa burleska, trio na flet, wiolonczelę i klawesyn (1977)
Pieśń nad pieśniami (Pieśń Salomona) na chór mieszany (1977)
Stworzenie świata, teatr instrumentalny na cztery puzony (1978)
Góroliki na kwartet smyczkowy (1978)
Duo per organo e pianoforte (1979)
Jesienna ballada, nonet na instrumenty dęte (1979)
Kontakion na klawesyn solo * (1979)
Róże starego doktora, oratorium na 4 głosy solowe, recytatora, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę (1979)
Alla polacca per flauto ad arpa (1980)
Musica concertante per batteria (1980)
Quatres chansons d’après Ronsard na bas-baryton z akompaniamentem fletu * (1980-81)
Pory roku, musica concertante per clavicembalo ed orchestra (1980-82)
Hekla per organo solo (1981-82)
Toccata e cantabile na organy solo * (1982)
Etiuda-kaprys na fortepian * (1982)
Musica concertante per trombone ed orchestra (1982)
Tryptyk rycerski na 3 trąbki, 2 rogi, 3 puzony i tubę * (1983)
Sum na chór dziecięcy, troje skrzypiec i wiolonczelę (1983)
Capriccio na orkiestrę smyczkową (1983-84)
Concertino na zespół instrumentalny (1984)
Ma-re ’84 na kwintet dęty i kwartet smyczkowy (1984)
Piano e tutti per organo * (1985)
Bomakir na klarnet basowy i marimbę (1985)
Cantabile na klarnet basowy i marimbę (1985)
Odjazd, cykl pieśni na sopran i fortepian (organy) * (1985)
Von Q, muzyka elektroniczna (1986)
Enigma per batteria solo (1986)
Koncert berliński w czterech częściach na organy i orkiestrę (1986-87)
Precz z moich oczu... na baryton i fortepian * (1987)
Quatre a quatre na flet, obój, klarnet, fagot i kwartet smyczkowy (1987)
Transformation na kwartet puzonowy (1987)
Lijoma na trio instrumentalne * (1987-88)
Hamlet, opera elektroniczna w 1 akcie (1988)
Trio na trąbkę (saksofon), kotły i organy * (1988)
Von Q II, muzyka elektroniczna (1988)
Epitafium Gen. Sikorski in memoriam na orkiestrę (1988)
Pieśń nad pieśniami na organy i chór mieszany (1988-89)
Ilion, trio elektroniczne na perkusję, komputer i taśmę (1988-89)
Hamlet, opera w 3 aktach (1989)
Improvisation quasi fantasia na organy (1989)
Enigma S na taśmę i perkusję (1989)
Dialogi alla notturno per flauto e violoncello (1989)
Enigma B na taśmę i perkusję (1989)
Suita w sześciu częściach na skrzypce solo, orkiestrę smyczkową, kotły i perkusję (1989-90)
Kwartet smyczkowy nr 5 „Śląski” (1991)
Organochromia XI na taśmę (1991)
Modus tonalis na DX-7 Yamaha (1991)
Collage fantasique na taśmę (1991)
Samotność Fauna, balet w 1 akcie (1991)
Muzyka do filmu Z historii budowy organów - osobowości, realiz. Jadwiga Skawińska (1991)
Alla ricercar na skrzypce i fagot * (1992)
Koncert na Świętą Lipkę na organy (1992)
Muzyka do filmu Contra Bellum w reż. Norberta Mateusza Kuźnika i Jadwigi Skawińskiej (1992)
Muzyka do filmu Hekla w reż. Norberta Mateusza Kuźnika i Jadwigi Skawińskiej (1992)
Muzyka do filmu Organochromia w reż. Norberta Mateusza Kuźnika i Jadwigi Skawińskiej (1992)
Muzyka do filmu Tajemnicze zniknięcie w reż. Norberta Mateusza Kuźnika i Jadwigi Skawińskiej (1992)
Portrait of composer na organy (1993)
Normatheo na organy * (1993)
Muzyka do filmu Koncert na Świętą Lipkę w reż. Norberta Mateusza Kuźnika i Jadwigi Skawińskiej (1993)
Dwa chorały organowe (1993)
Koncert wawelski na organy (1994)
Koncert leżajski na organy (1994)
Muzyka do filmu Koncert Leżajski w reż. Norberta Mateusza Kuźnika i Jadwigi Skawińskiej (1994)
Muzyka do filmu Koncert Wawelski w reż. Norberta Mateusza Kuźnika i Jadwigi Skawińskiej (1994)
Muzyka do filmu Preludium sławy w reż. Jadwigi Skawińskiej (1994)
Psalm per soprano solo, coro misto ed organo * (1995)
Muzyka per tromba, 3 timpani, organo ed archi * (1995)
Muzyka do filmu Barwy świętości w reż. Jadwigi Skawińskiej (1995)
Fantazja symfoniczna na orkiestrę * (1996)
Divertimento na małą orkiestrę symfoniczną * (1996)
Koncert na organy i orkiestrę (1997)
Capriccio (Koncert podwójny) per violino, fagotto solo ed orchestra (1997)
Collage finalis na taśmę (1997)
Gibraltar ’43 Generałowi Władysławowi Sikorskiemu in memoriam na trąbkę solo i zespół instrumentalny (1998)
Impromptu quasi Etiuda na fortepian (1998)
Wariacje na temat „One Hand One Heart” Leonarda Bernsteina z filmu „West Side Story” na kwartet smyczkowy (1998)
Muzyka do filmu Z pamięci wyjęte w reż. Jadwigi Skawińskiej (1998)
Koncert skrzypcowy (1999)
Concertino per violino (1999)
Koncert fortepianowy * (2000-2001)
Tryptyk per quartetto d’archi (2003)
Fantazja quasi Sonata per pianoforte (2005)
|
literatura wybrana
Konsek Maria Norbert Mateusz Kuźnik jako muzyk i pedagog. Zarys monograficzny, Praca magisterska na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie, Cieszyn 1995
Szczepańska Elżbieta Kuźnik Norbert Mateusz w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
|
publikacjeksiążki Rybnicki Mateusz Gramy na organach, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985
Rybnicki Mateusz Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987
|