Polmic - FB

aktualności

Gorzów | Koncert zimowy – prawykonanie „Tigran 2” Ryszarda Żołędziewskiego

FGKoncert zimowy w Filharmonii Gorzowskiej 20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00, jak przystało na przedświąteczny czas, mienić się będzie pełną gamą barw i nastrojów. Od barokowego „szaleństwa”, przez kompozycje z saksofonem w roli głównej oraz muzykę z baletowej opowieści o sprytnym Pulcinelli, po najpiękniejsze polskie kolędy.

Concerto Grosso op. 5 nr 12 (1729) Francesca Geminianiego to aranżacja Sonaty skrzypcowej jego nauczyciela – Arcangela Corellego. Wykorzystując barokową formę wariacyjną pod nazwą la follia (szaleństwo), gdzie z każdą kolejną wariacją zwiększa się stopień trudności technicznych oraz dodając od siebie piękną partię drugich skrzypiec, Geminiani stworzył genialny zestaw kontrastujących dialogów solo i tutti.

Saksofon zabrzmi tego wieczoru w dwóch utworach – w Koncercie saksofonowym (1934) Aleksandra Głazunowa, w którym ciepła, kantylenowa melodia i wirtuozowskie elementy odkrywają rozległe możliwości jednego z najmłodszych instrumentów dętych oraz w kompozycji Ryszarda Żołędziewskiego Tigran 2 (2019). Kolejna pozycja w programie to suita Igora Strawińskiego z baletu Pulcinella (1920), inspirowanego konwencją commedii dell’arte.

Utwory zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Chór i orkiestra Szkoły Muzycznej I i II st.im. Tadeusza Szeligowskiego pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego. W roli solisty wystąpi kompozytor i saksofonista Ryszard Żołędziewski.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1633/2019-12-20/19:00 

Kielce | Scena dla muzyki polskiej

FS17 grudnia 2019 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga będzie miał miejsce koncert kameralny w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej”.

„Scena dla muzyki polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach.

W repertuarze koncertu znalazła się polska liryka wokalna XX w. w wykonaniu duetu: sopranistki Joanny Freszel i pianisty Łukasza Chrzęszczyka. Centralną postacią jest tutaj Karol Szymanowski. Fragmenty trzech jego opusów zestawione są z cyklami Jerzego Lefelda, Zygmunta Mycielskiego i Szymona Laksa oraz wyborem pieśni tegorocznej jubilatki – Grażyny Bacewicz. Klucz do owego programu tkwi w różnorodności, zarówno w sferze dźwięku, jak i słowa. Wiele z tych pieśni artyści nagrali na płycie Śpiewnik polski, która nakładem Orphée Classics ukazała się już w sprzedaży.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/press/press_17.12.19.html 

Warszawa | Kwartludium, roboty, Arduino i game over

Nowy Teatr16 grudnia 2019 roku w Nowym Teatrze grupa Kwartludium podczas interaktywnego warsztatu i koncertu zada pytania o przyszłość muzyki w dobie technologii: czy być może w przyszłości roboty zastąpią skrzypaczki?

Współcześni kompozytorzy, zespół instrumentalny i samodzielne, interaktywne obiekty, które może zbudować każdy. Jak zaprogramować proces komponowania utworu? Dlaczego publiczność może wpływać na zakończenie kompozycji muzycznej? Czy robot zastąpi skrzypaczkę? O godz. 18.30 Dagna Sadkowska poprowadzi interaktywny warsztat dla dorosłych i młodzieży od 13 roku życia. Skrzypaczka pokaże też jak działa Arduino, zaś Jan Duszyński i członkowie Kwartludium poprowadzą zabawy muzyczne dla najmłodszych.

O godz. 20:00 odbędzie się koncert, podczas którego Kwartludium – znakomity zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej – zaprezentuje utwory Doppelganger Rafała Ryterskiego na 4 instrumenty, mechanizmy elektryczne oraz elektronikę, Bulb Teoniki Rożynek na klarnet kontrabasowy, fortepian, perkusję, skrzypce amplifikowane, warstwę elektroniczną z wideo, live electronics i oświetlenie, oraz Deaphone Jana Duszyńskiego na skrzypce, fortepian, klarnet basowy, instrumenty perkusyjne z wykonaniem VR. Te najnowsze kompozycje Teoniki Rożynek, Jana Duszyńskiego i Rafała Ryterskiego powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/kwartludium-roboty-arduino-i-game-over 

Warszawa | Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych: Michał Markuszewski

Michal MarkuszewskiKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na koncert finałowy całorocznego cyklu recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się 15 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych. Udział w dziesiątej jubileuszowej edycji wzięli wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W programie ich recitali znalazły się arcydzieła muzyki organowej, utwory kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpi dyrektor artystyczny festiwalu dr hab. Michał Markuszewski. Program koncertu wypełni muzyka improwizowana, a inspiracją do tego będzie film – klasyka kina niemego Nosferatu w reż. Friedricha Wilhelma Murnau'a.

Wstęp na koncert jest wolny (kościół ogrzewany).

Patronat medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl 

Wrocław | Podróż do Szkocji

NFMPodróże niejednokrotnie stanowiły ważne źródło inspiracji dla kompozytorów, w tym dla Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, Karola Szymanowskiego i Michała Ziółkowskiego. Ich dzieła usłyszymy podczas koncertu 15 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki w interpretacji Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Felix Mendelssohn Bartholdy po raz pierwszy odwiedził Wielką Brytanię w 1829 roku. Wizyta na wyspie Staffa zaowocowała powstaniem uwertury koncertowej Hebrydy, natomiast widok zrujnowanego klasztoru Holyrood Chapel stał się inspiracją do rozpoczęcia pracy nad symfonią, która przeszła do historii jako „Szkocka”.

IV Symfonia koncertująca Karola Szymanowskiego powstała w 1932 roku. Kompozytor nie mógł się zdecydować, czy napisać koncert fortepianowy, czy symfonię, dlatego też ostatecznie postanowił stworzyć symfonię z solową partią fortepianu. Trudności techniczne dostosował do własnych możliwości wykonawczych, a w jednym z listów określił kompozycję jako „sztuczkę pierwszej klasy”. Dzieło jest przystępne w odbiorze, pogodne i atrakcyjne dla słuchacza. Zawdzięcza to śpiewnej, pełnej powabu melodyce i umiejętnemu połączeniu partii fortepianu z migotliwie brzmiącą orkiestrą.

Tego wieczoru zabrzmi również utwór Black Swan Michała Ziółkowskiego, kompozytora młodej generacji, ucznia Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7758 

Łódź | Znaki czasu

FL15 grudnia 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Łódzkiej zostanie zaprezentowany interdyscyplinarny projekt artystyczny Znaki czasu – pierwsze w historii Łodzi połączenie muzyki organowej, choreografii, live-electronics, tekstu literackiego oraz instalacji świetlnej.

Wydarzenie realizowane będzie siłami pedagogów i studentów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Musikhochschule Lübeck, których współpraca zainicjowana została w 2018 roku dzięki podobnemu projektowi zrealizowanemu w kościele św. Jakuba w Lubece dzięki mecenatowi Stiftung zum 7. Dezember 1970. Koncepcja wydarzenia zaplanowanego na 15 grudnia przygotowana została przez profesorów Elżbietę Aleksandrowicz, Franza Danksagmüllera oraz Krzysztofa Urbaniaka i odnosi się wprost do historii 4 kultur funkcjonujących w dawnej Łodzi. Przestrzeń sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej podzielona zostanie na 4 sfery wyznaczone przez 4 instrumenty organowe: organy symfoniczne, organy barokowe, pozytyw organowy oraz niewielki model organów.

Literatura organowa, która zaprezentowana zostanie podczas wieczoru, stworzy nawiązania do 4 społeczności tworzących historyczną aglomerację łódzką i – szerzej – region łódzki. W grupie utworów polskich zabrzmi Toccata z IX symfonii organowej Feliksa Nowowiejskiego, który w 1934 roku osobiście inaugurował zbudowane przez renomowaną firmę Wacława Biernackiego organy zgierskiej fary. Toccata Maxa Drischnera, kompozytora i organisty słynnych organów Englera w historycznie dolnośląskim Brzegu, nawiązuje do zabytkowych łódzkich organów, budowanych między innymi przez takie renomowane śląskie warsztaty organowe, jak Schlag und Söhne, Gebrüder Walther czy Rieger z Jägerndorfu w dawnym Śląsku Opawskim. Funkcję swobodnego nawiązania do rosyjskiej przeszłości Łodzi pełnić będzie dzieło Hell und Dunkel autorstwa Sofii Gubaiduliny. Z kolei dramatyczny los społeczności żydowskiej miasta Łodzi skomentuje niejako organowa transkrypcja Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego.

Sylwia Lewicka

Więcej – na stronie https://www.facebook.com/events/559825944562775/ 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: Marcel Pérès

NOSPR15 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR Orkiestra Muzyki Nowej wraz z wokalistami Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wykona najnowszą kompozycję Marcela Pérèsa Mysteria Apocalypsis II. Całość poprowadzi Maciej Tomasiewicz.

Nie ma w Nowym Testamencie bardziej tajemniczej, nawet dziwnej, księgi, niż Apokalipsa św. Jana – jej obrazy od wieków karmią nasze wyobrażenia o końcu świata. Do tego tekstu sięgnął też Marcel Pérès, tworząc dwie części Mysteria Apocalypsis. Jako śpiewak i naukowiec, Pérès zrewolucjonizował wykonawstwo muzyki najdawniejszej. Przywrócił praktyce chorału gregoriańskiego wpływy zapomnianych w ciągu wieków tradycji: korsykańskiej, bizantyjskiej, arabskiej, hebrajskiej, a nawet egipskiej. Zadał tym samym kłam przekonaniu niektórych, że muzyka średniowieczna jest sterylna i pozbawiona emocji.

Doświadczenia w różnych typach śpiewów – choć obecnych w kulturze od ponad tysiąca lat, to brzmiących dla nas wręcz egzotycznie – Pérès wykorzystuje też w swojej pracy kompozytorskiej. W prawykonanym w tym roku Mysteria Apocalypsis II połączył jednak nie tylko różne tradycje wokalne, ale także ich dawne brzmienie ze współczesną tkanką instrumentalną. A przede wszystkim, na przekór naszym przyzwyczajeniom, nie wybrał motywów ognia z nieba czy złowróżbnych trąb; tekst do swojego utworu zaczerpnął z rozdziałów 21 i 22 księgi, opisujących nową ziemię i nowe niebo, świat szczęścia i pokoju.

Dominika Micał

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Katowice | Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga: projekt specjalny

FSW grudniu obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Z tej okazji w dniach 10–14 grudnia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego zostanie zaprezentowany projekt specjalny: bajka Salija na podstawie opery Salija Krzysztofa Dobosiewicza i Małgorzaty Szwajlik.

„Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” to edukacyjny projekt interdyscyplinarny Filharmonii Śląskiej skierowany do niewidzących i niedowidzących, podnoszący ich komfort życia. To także koncerty z możliwością interaktywnego uczestnictwa z wykorzystaniem powstałych na warsztatach instrumentów. W ramach projektu zdrowym uczestnikom przybliżony zostanie sposób postrzegania świata przez osoby z dysfunkcją wzroku. Program dostosowany jest też do dysfunkcji odbiorców, by mogli oni brać czynny udział w wydarzeniach.

Do projektu został zaproszony kompozytor Krzysztof Dobosiewicz. Specjalnie skomponowane przez niego dzieło muzyczne w oparciu o libretto opery Salija Małgorzaty Szwajlik zaniesie nas w magiczne miejsca i będzie działać na wyobraźnię. Plastyczne wręcz konstrukcje dźwięków opowiedzą historię o Saliji, dziewczynce, która uczy się doceniać to, co ma – dom, rodzinę, codzienność i małe radości. Klasyczna opowieść z morałem zyska nowy, muzyczny wymiar wzbogacony udziałem maszyn, występujących tutaj w roli chóru. Utwór zostanie wykonany na koncertach kameralnych z udziałem uczestników warsztatów tworzących pewnego rodzaju sekcję rytmiczną, grających nie tylko na tradycyjnych instrumentach muzycznych, ale też na instrumentach wykonanych samodzielnie. W ten sposób osoby niepełnosprawne będą aktywnie współtworzyć projekt, poznając w praktyce elementy dzieła muzycznego. Dodatkową innowacją będzie możliwość uaktywnienia na koncertach zmysłu zapachu.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/tam-siegaj-gdzie-wzrok-nie-siega-projekt-specjalny/ 

Warszawa | Dni Muzyki Romana Statkowskiego. Od Warszawy do Hollywood

Statkowski„Dni muzyki Romana Statkowskiego. Od Warszawy do Hollywood” to cztery koncerty w znakomitych wykonaniach, podczas których zaprezentowana zostanie zarówno muzyka patrona tego wydarzenia, jak i jego wybitnych uczniów. Festiwal potrwa od 10 do 20 grudnia 2019 roku. Koncerty odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej i w Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana.

Roman Statkowski, którego 160. rocznica urodzin przypadnie 24 grudnia 2019 roku, to jeden z wielkich zapomnianych polskich kompozytorów. Był także znakomitym pedagogiem muzycznym. Do grona jego uczniów należeli m.in. Henryk Wars oraz Victor Young (jeden z najwybitniejszych twórców amerykańskiej muzyki filmowej, aż 22 razy nominowany do Oscara za muzykę filmową, którego w końcu otrzymał pośmiertnie; twórca wielu jazzowych standardów grywanych przez Duke’a Ellingtona i Milesa Davisa). Kompozytorzy ci wiele zawdzięczali muzyce Statkowskiego, w szczególności operze Maria, oraz osiągnęli wielkie sukcesy w przemyśle filmowym – polskim i hollywoodzkim. Po śmierci Romana Statkowskiego w 1925 roku, jego wartościowa twórczość szybko popadła w zapomnienie (wyjątek stanowiła uwertura do Marii).

Celem „Dni muzyki Romana Statkowskiego” jest przypomnienie publiczności i słuchaczom sylwetki, twórczości i wpływów wybitnego kompozytora. Podczas czterech koncertów zabrzmią najpierw jazzowe opracowania muzyki studentów klasy kompozycji Statkowskiego: Henryka Warsa (10 grudnia zagra duet Bogdan Hołownia i Wojciech Pulcyn) i Victora Younga (11 grudnia – Kuba Stankiewicz z zespołem), pokazujące, jak wiele inspiracji ci wielcy twórcy polskiej i hollywoodzkiej muzyki filmowej i rozrywkowej zawdzięczali nie tylko nauce u swego mistrza, ale także jego operze Maria. Natomiast dwa kolejne koncerty (12 i 20 grudnia) poświęcone będą atrakcyjnej i ambitnej zarazem muzyce Romana Statkowskiego – najpierw fortepianowej (recital Magdaleny Lisak), a następnie kameralnej (Lutosławski Quartet).

Wszystkie koncerty będą transmitowane na antenie Polskiego Radia Chopin, a poprowadzi je Grzegorz Dąbrowski. Dodatkowo, z okazji rocznicy urodzin Romana Statkowskiego, 22 i 29 grudnia w ramach cyklu „Kompozytor Miesiąca” Klaudii Baranowskiej na antenie zostaną zaprezentowane audycje monograficzne, poświęcone twórczości kompozytora.

Anita Jachimowicz

Program dostępny jest na stronie – https://www.polskieradio.pl/326/6378/Artykul/2414180,DNI-MUZYKI-ROMANA-STATKOWSKIEGO