Polmic - FB

aktualności

II Dni Paderewskiego w Nowym Jorku

Dni Paderewskiego16 listopada rozpocznie się w Nowym Jorku festiwal „Dni Paderewskiego 2019“. Tegoroczna, II edycja imprezy jest szczególna ze względu na jubileusz 100-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską i Stanami Zjednczonymi. Patronat honorowy nad festiwalem objął Konsul Generalny RP w Nowym Jorku, Maciej Golubiewski, a wydarzenia kulturalne współfinansuje Ministerstwo Spraw Zagraniczych RP w ramach konkursu „Współpraca w dziedzinie dyplomacji publicznej 2019”.

Podczas festiwalowych koncertów, wystaw, wykładów i pokazów w dniach 16–24 listopada, artyści z Polski zaprezentują nowojorskiej publiczności opowieść o Ignacym Janie Paderewskim, przypominając fenomen polskiego pianisty i kompozytora, który był gwiazdą światowej sceny muzycznej, a jednocześnie zapisał się na kartach historii jako mąż stanu, duchowy przywódca amerykańskiej Polonii, wielki ambasador Narodu Polskiego i orędownik niepodległości, który w 1919 roku został Premierem Rządu II Rzeczypospolitej.

Inauguracyjny koncert festiwalowy zatytułowany „Klucze do wolności – Paderewski & Szymanowski“ odbędzie się w Lincoln Center na Manhattanie. W programie usłyszymy sonaty fortepianowe wybitnych polskich twórców w wykonaniu Radosława Sobczaka. W kolejnych dniach festiwalu muzyka Paderewskiego rozbrzmiewać będzie w Centrum Polsko-Słowiańskim na Brooklynie. Podczas koncertu „Paderewski i Chopin“, 24 listopada na scenie PSC wystąpią wspólnie: Radosław Sobczak i sopranistka Anna Koźlakiewicz.

Wśród szeregu atrakcji festiwalu znajdą się także spotkania promujące przewodnik „Śladami Paderewskiego w Nowym Jorku“, warsztaty, wykłady oraz premierowy pokaz wystawy historycznej poświęconej życiu i twórczości Ignacego Paderewskiego. Gościem specjalnym festiwalu będzie Andrzej Renes – artysta zaprezentuje w Nowym Jorku wystawę rzeźb inspirowanych muzyką.

Udział w wydarzeniach jest nieodpłatny.

Dodatkowe informacje o festiwalu – na stronie http://www.polishslaviccenter.org/m,6759,a,8896,druga-edycja-festiwalu-dni-paderewskiego-w-centrum-polsko-slowianskim.html 

Łódź | 7. AŻ Festiwal: Polskie rocznice i muzyka na każde ucho

7AZAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na siódmą edycję AŻ Festiwalu, który potrwa od 16 listopada do 8 grudnia 2019. Wśród dziewięciu wydarzeń w Sali Koncertowej uczelni przy ulicy Żubardzkiej znajdą się m.in. opera, musical, balet dworski i dwa koncerty symfoniczne. Na otwarcie i zamknięcie festiwalu zabrzmi muzyka polskich kompozytorów – Stanisława Moniuszki i Grażyny Bacewicz, których rocznice urodzin świętujemy w tym roku.

Festiwal rozpoczną dwa spektakle opery Flis Stanisława Moniuszki (16 i 17 listopada). Z Big Bandem Akademii Muzycznej w Łodzi, pod kierownictwem Jacka Delonga, utwory z repertuaru Elli Fitzgerald wykona Dorota Miśkiewicz (19 listopada). Balet Dworski Cracovia Danza i Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej zapewnią publiczności podróż – muzyczną i wizualną – do Francji XVIII wieku (21 listopada). Orkiestra Kameralna PRIMUZ wystąpi z akordeonistą Wiesławem Prządką, który wykona solowe partie w energetycznych tangach Astora Piazzolli (24 listopada). Studenci z Koła Naukowego Miłośników Opery oraz studenci innych specjalności, zaproszą na wieczór pt. „Z opery na Broadway” (27 listopada) z przebojami musicalowymi m.in.: Leonarda Bernsteina, Alana Menkena i Claude’a Schönberga. Perkusista i dyrygent Bismarck Fernández wraz z The Bacewicz Percussion Ensamble i Piotrem Suttem rozgrzeją publiczność utworami kostarykańskich kompozytorów (30 listopada). Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku wystąpi ze współczesnym programem złożonym z kompozycji gdańskich twórców (3 grudnia). Będzie to jednocześnie jedno z wydarzeń 75. sesji Musica Moderna. Na finał Orkiestra Symfoniczna Akademii zagra uwerturę Bajka Moniuszki oraz wspólnie z solistką Sławomirą Wilgą – VII Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz (8 grudnia). Koncertem dyrygować będzie Jerzy Salwarowski.

W ramach festiwalowych koncertów zaprezentuje się na scenie sześć zespołów działających w Akademii: Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna PRIMUZ, Big Band, Orkiestra Barokowa, The Bacewicz Percussion Ensemble i Chór. Kolejne edycje AŻ Festiwalu to także spotkania z artystami polskimi i zagranicznymi, dzięki którym studenci łódzkiej uczelni muzycznej oraz publiczność, wypełniająca Salę Koncertową, mają możliwość uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych najwyższej próby.

Szczegółowy program na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/7-az-festiwal

Warszawa | Konferencja Naukowo-artystyczną „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku“

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki oraz Akademia Sztuki w Szczecinie zapraszają na Konferencję Naukowo Artystyczną „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku”, która odbędzie się w UMFC w dniach 15–16 listopada 2019 roku.

Podczas konferencji referaty wygłoszą tak znani kompozytorzy i wykonawcy, jak dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska, dr hab. Edward Sielicki, dr hab. Artur Kroschel, dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko, dr hab. Róża Wilczak-Płaziuk, dr hab. Leszek Lorent, dr hab. Bartosz Kowalski-Banasewicz, dr Artur Cieślak, dr Joanna Freszel, dr Aldona Nawrocka-Woźniak, dr Katarzyna Kwiecień-Długosz, dr Anna Maria Huszcza, dr Pawel Kwapiński i dr Barbara Borowicz.

Po części teoretycznej odbędą się dwa koncerty: 15 listopada o godz. 19.00 w Sali im. Melcera oraz 16 listopada w Sali Koncertowej UMFC o godz. 16.00. W programie znalazły się utwory kompozytorów, reprezentujących uczelnie muzyczne z całego kraju: Artura Cieślaka, Anny Marii Huszczy, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Bartosza Kowalskiego, Artura Kroschela, Pawła Kwapińskiego, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Aldony Nawrockiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Jakuba Szafrańskiego, Olgi Hans oraz Edwarda Sielickiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad Konferencja objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Kevin Kenner zagra na 2. urodzinach Polskiego Radia Chopin

Radio ChopinPolskie Radio Chopin świętuje swoje drugie urodziny. Z tej okazji 13 listopada 2019 roku o godz. 19.00 w Warszawie wystąpi znakomity amerykański pianista Kevin Kenner, finalista Konkursu Chopinowskiego. Artysta zaprezentuje kompozycje Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego.

Drugie urodziny Polskiego Radia Chopin uświetni recital Kevina Kennera. Artysta jest zdobywcą Drugiej Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1990 roku (pierwszej nagrody wówczas nie przyznano), specjalizuje się w wykonawstwie muzyki okresu klasyczno-romantycznego, interpretując ją z jednakowym powodzeniem na fortepianach współczesnych i historycznych.

Podczas urodzinowego koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Kevin Kenner zagra na instrumencie współczesnym. „Z twórczości Chopina usłyszymy m.in. wybór najwcześniejszych mazurków, dwa nokturny, Andante spianato i Wielkiego Poloneza Es-dur op. 22 oraz – stanowiące rodzaj odważnej kontrpropozycji dla Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna – Scherzo E-dur op. 54. Z muzyki Paderewskiego Kevin Kenner wybrał cykl sześciu Humoresek koncertowych op. 14, w których skład wchodzi m.in. słynny Menuet G-dur, choć dla słuchaczy wielką gratkę stanowić będzie z pewnością również efektowny Krakowiak fantastyczny, zamyślona Sarabanda h-moll oraz – stanowiący błyskotliwą kompozytorską imitację stylu Domenica Scarlattiego – Caprice G-dur” – zapowiada Marcin Gmys, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Radia Chopin.

Koncert urodzinowy stacji poprowadzi redaktor Klaudia Baranowska, dobrze znana zarówno z radiowej Dwójki, jak i Polskiego Radia Chopin. Całe wydarzenie transmitowane będzie na stronie głównej Polskiego Radia, a także na stronie Polskiego Radia Chopin oraz na Facebooku tej anteny; bilety na koncert dostępne są w sprzedaży w kasach Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego oraz na stronie polskieradio.bilety24.pl w cenie 30 złotych.

https://www.polskieradio.pl/326,Radio-Chopin 

Katowice | VII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Dni Goreckiego7. Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, poświęcone wybitnemu wizjonerowi, mistykowi i jednemu z najwybitniejszych twórców światowych XX wieku, odbędą się w dniach 11 listopada - 6 grudnia 2019 w Katowicach pod hasłem „ReGeneracje”.

Tytuł edycji wprowadza ideę łączenia różnych generacji muzycznych, wśród twórców, wykonawców i odbiorców, a także regenerację odbioru muzyki w różnych grupach wiekowych. Społeczność Filharmonii Śląskiej w szczególny sposób dba o propagowanie dorobku swojego Patrona, poprzez koncerty, nagrania płytowe i wydawnictwa. W ramach tej edycji wydarzenia świętować będziemy również 100-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Włochami, co uroczyście podkreśli wykonanie utworu Góreckiego Concerto-Cantata op. 65 na flet i orkiestrę przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego i z włoskim solistą Raffaele Trevisanim.

11 listopada odbędą się dwa koncerty muzyki sakralnej w ramach preludium do Festiwalu. Koncert inauguracyjny odbędzie się w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego 15 listopada z udziałem Śląskiej Orkiestry Kameralnej. W programie znajdą się aż dwa prawykonania: Koncert industrialny na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia Adama Wesołowskiego oraz Wrzeciona na klawesyn, efekty elektroniczne i orkiestrę kameralną Jerzego Kornowicza. Orkiestrę poprowadzi Robert Kabara, a solistką będzie znakomita klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.

W ramach 9 koncertów zabrzmią m.in. utwory Tadeusza Paciorkiewicza, Marka Jasińskiego, Andrzeja Koszewskiego, Józefa Świdra, Adriana Robaka, Piotra Pudełko, Wojciecha Kilara, Mieczysława Wajnberga, Pawła Mykietyna, Jaroława Mamczarskiego, Aleksandra Nowaka, Aleksandra Lasonia oraz Krzysztofa Meyera. Wśród wykonawców znajdą się m.in. Marcin Zdunik, Chikara Imamura, Władysław Szymański, Piotr Sałajczyk, Mirosław Jacek Błaszczyk, Ewa Tracz, Stanisław Kuflyuk, Emilia Stańczyk (wnuczka patrona). Program festiwalu uzupełni szereg tematycznych wydarzeń towarzyszących w postaci koncertów edukacyjnych, pokazu filmu czy gry scenariuszowej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programów „Muzyka”, „Muzyczny ślad” oraz „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/7-mdhmg/

14. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego

Gorczycki14. Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego to szesnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Tegoroczna edycja potrwa od 14 listopada do 8 grudnia 2019 roku pod hasłem „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”. Podczas Festiwalu będziemy mieć niepowtarzalną okazję uczestniczenia w „Koncertach w ciemności”. Organizatorzy uczczą także 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar, udział znakomitych artystów oraz zainteresowanie kilkunastu tysięcy słuchaczy. Tegoroczny Festiwal zostanie zainaugurowany 14 listopada w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej i potrwa do 8 grudnia 2019 roku. Na 16 koncertach w 12 miastach wystąpią wspaniali artyści z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Vivica Genaux, Steven Mead, Paul Esswood, Waldemar Malicki, Piotr Pławner, Łukasz Długosz, Andrzej Lampert, Olga Bończyk, Elżbieta Stefańska, Hanna Balcerzak, Francesco Bottigliero, Diego Godoy-Gutiérrez oraz zespoły: Czech Baroque Ensemble, Polska Opera Królewska, Capella Cracoviensis, LutosAir Quintet, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Cracow Royal Singers, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” oraz wszystkie zespoły Filharmonii Śląskiej – Orkiestra Symfoniczna, Chór i Śląska Orkiestra Kameralna.

Wielu zagranicznych gości zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Fryderyka Chopina, a także Andrzeja Panufnika, Adama Wesołowskiego oraz Nikoli Kołodziejczyka. Nie zabraknie także arcydzieł literatury światowej, między innymi kompozycji Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Ludwiga van Beethovena. Zgodnie z myślą przewodnią, wyrażoną w tytule „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”, 14. edycja Festiwalu stworzy wiele wydarzeń, które podkreślą twórczość kompozytorów z dysfunkcją wzroku i słuchu, takich jak Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, Joaquín Rodrigo, Ludwig van Beethoven. Podczas festiwalowych koncertów usłyszymy ponadto niewidomych muzyków.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny na stronie: www.gorczycki.pl.

Warszawa | SUPERSAM + 1: Ned Rothenberg & Hubert Zemler

SuperSam+1W IV edycji projektu „SUPERSAM +1” wezmą udział Ned Rothenberg i Hubert Zemler, którzy wystąpią 14 listopada 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim DZiKu (ul. Belwederska 44A).

„SUPERSAM +1” to cykl wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 14 listopada spotkają się na jednej scenie amerykański multiinstrumentalista i kompozytor Ned Rothenberg oraz polski perkusista i improwizator Hubert Zemler.

Ned Rothenberg gra głównie na saksofonie altowym, klarnecie, klarnecie basowym i shakunachi czyli japońskim bambusowym flecie. W muzyce, którą tworzy solo, wykorzystuje poszerzoną paletę języka dźwiękowego, dzięki czemu tworzy pewnego rodzaju osobisty idiom. Jest liderem trio Sync z Jeromem Harrisem (gitary) i Samirem Chatterjee (tabla). Współpracuje z kwartetem smyczkowym Mivos oraz z improwizatorami z całego świata. Jego albumy wydawane są przez firmę fonograficzną Johna Zorna (Tzadik Records) oraz przez własną wytwórnię Rothenberga Animul.

Hubert Zemler jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, cenionym interpretatorem muzyki współczesnej. Jeden z najbardziej aktywnych perkusistów polskiej sceny improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu koncertuje również jako solista, prezentując własne improwizacje. Najnowszy album Zemlera Kreatura (Bołt Records 2018) jest owocem międzypokoleniowej współpracy z wybitnym pianistą, kompozytorem i improwizatorem Szábolcsem Esztényim.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Kraków | 27. Audio Art Festival

Audio ArtW dniach 13–24 listopada 2019 roku odbędzie się 27. edycja Audio Art Festiwal. Koncerty, instalacje, performance odbywać się będą w Galerii Bunkier Sztuki, Hevre i Akademii Muzycznej w Krakowie.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Program Festiwalu obejmuje koncerty, performance i instalacje. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku – obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie – i jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty z wykorzystaniem zaawansowanych technologii. W ramach Festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Podczas tegorocznej edycji zaprezentowana zostanie instalacja Rafała Zapały Scrolling to zero. Wystąpi wrocławski Laptop Ensemble, który wykona utwory na komputery Marcina Rupocińskiego, Stanislawa Krupowicza i Marcina Bortnowskiego. Autorski projekt skrzypaczki i improwizatorki Anny Zielińskiej ElectroZiółka zostanie wykonywany przez nią na żywo; inspirację stanowi szeroko rozumiana natura kontrastująca z elektroniką oraz – podobnie jak w dotychczasowym życiu artystycznym Anny Zielińskiej – podróże i interakcja ze słuchaczami podczas koncertów. Recital Martyny Zakrzewskiej poświęcony będzie twórczości Piotra Peszata. 23 listopada zostanie zaprezentowany utwór Krzysztofa Knittla Oneg Szabat, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Będziemy mogli również zobaczyć spektakl sonokinetyczny na zespół kameralny, elektronikę, tancerzy i sensory gestu Zonia Jarka Kordaczuka.

Wydarzenia festiwalu Audio Art będą transmitowane na żywo przez Internet.

Szczegółowy program znajduje się na stronie festiwalu: http://audio.art.pl/  oraz https://www.facebook.com/AudioArtFestival/ 

Łódź | Recital mistrzowski Kevina Kennera

Paderewski11 listopada 2019 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się koncert z okazji Dnia Niepodległości – recital mistrzowski światowej sławy pianisty Kevina Kennera.

Amerykański pianista Kevin Kenner, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 1990 roku, ma wielorakie związki z Polską. Artysta często bierze udział w warszawskim festiwalu „Chopin i jego Europa”, w 2010 roku koncertował w naszym kraju z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina i jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Pełni funkcję profesora wizytującego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W ubiegłym roku otrzymał tytuł doktora honoris causa tej uczelni. Jako solista Kenner koncertował z tak znakomitymi orkiestrami, jak BBC Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester z Berlina czy Orkiestra XVIII Wieku. Występował pod batutą Sir Charlesa Grovesa, Andrew Davisa, Jacka Kaspszyka i innych.

Podczas łódzkiego recitalu Kevin Kenner wykona utwory fortepianowe polskich kompozytorów, które utrwalił na cieszących się uznaniem albumach: kompozycje Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://filharmonia.lodz.pl/