Polmic - FB

aktualności

Wrocław | Sekretne znaki

NFM

Muzyka, zwłaszcza współczesna, skrywa w sobie niezliczone tajemnice. Intryguje mnogością eksperymentów i przekraczaniem granic. Zamiast obawiać się tego, co nieznane, warto uważnie przyjrzeć się sekretnym muzycznym znakom i podążyć ich tropem, a idealną ku temu okazją będzie koncert w Narodowym Forum Muzyki 13 lutego 2020 roku o godz. 19:00, podczas którego wystąpią znani artyści polskiej sceny elektroakustycznej.

Muzyka współczesna w naszym kraju ma się naprawdę dobrze. Świadczą o tym sukcesy takich artystów jak Łuc i Duchnowski, którzy doskonale radzą sobie zarówno w kraju, jak i za granicą. Cezary Duchnowski jest świetnym kompozytorem, pianistą, performerem oraz współtwórcą Studia Kompozycji Komputerowej wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od kilku lat w sposób szczególny skupia się na tworzeniu muzyki elektroakustycznej. Z kolei Rafał Łuc należy do grona znanych polskich akordeonistów. Na co dzień współpracuje z najlepszymi muzykami i idealnie odnajduje się podczas koncertów na żywo. Jeśli do tego duetu dołączymy wielokrotnie nagradzaną, wybitną sopranistkę i laureatkę Paszportu „Polityki” Joannę Freszel, to otrzymamy bezkonkurencyjne trio, które wciągnie nas świat muzyki nowej, nieoczywistej, czasem trudnej do zdefiniowania.

Artyści zaprezentują polskie prawykonania kompozycji, których autorami są najlepsi współcześni twórcy europejscy działający w przestrzeni muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Wśród nich pojawi się Milica Djordjević, serbska artystka, autorka intrygującej opowieści o tęsknocie – I ti hoćeš da se volimo. W programie znajdziemy też Sekretne znaki norweskiej śpiewaczki i kompozytorki Mai Ratkje oraz Longue durée Chistophera Trapaniego. Obok tych eksperymentalnych utworów nie da się przejść obojętnie. Wysłuchamy również kompozycji, które wyszły spod pióra polskich muzyków – Cezarego Duchnowskiego oraz Agaty Zubel. Sposób, w jaki artyści łączą instrumenty, wokal i elektronikę, z pewnością zasługuje na uwagę i uznanie.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Rosyjski kompozytor Siergiej Słonimski zmarł w wieku 87 lat

SlonimskiSiergiej Słonimski, jeden z najwybitniejszych rosyjskich kompozytorów współczesnych, pianista, teoretyk muzyki, profesor petersburskiego konserwatorium, zmarł 9 lutego 2020 roku w Petersburgu. Uroczystości pogrzebowe odbędą się 13 lutego 2020 roku o godz. 11:00 na Cmentarzu Komarowskim.

Siergiej Słonimski urodził się w 1932 roku w Leningradzie (obecnym Petersburgu). Był synem pisarza Michaiła Słonimskiego oraz dalekim krewnym polskiego poety Antoniego Słonimskiego. W rodzinnym mieście ukończył studia pianistyczne i kompozycję. W swojej twórczości łączył wiele stylów muzyki współczesnej, wykorzystywał nowoczesne techniki kompozytorskie i nawiązywał do muzyki ludowej, której był badaczem. Jego twórczość obejmuje 34 symfonie, 8 oper (w tym krytykowaną przez władze socrealiztyczne operę Mistrz i Małgorzata), 3 balety, utwory kameralne oraz wokalno-instrumentalne. Był także autorem muzyki do sztuk teatralnych oraz filmów.

Kompozycje Słonimskiego wykonywane były podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień". Kompozytor był gościem festiwalu w 1969 roku, kiedy pod dyrekcją Jana Krenza zabrzmiało jego Concerto Buffo. Trzy lata wcześniej wśród publiczności zasiadał Antoni Słonimski, będąc świadkiem pierwszego w polsce wykonania Czterech polskich strof do własnych słów. Na festiwalu zabrzmiały także Uparty wiatr (1975), Antyfony (1977) oraz Taniec nowogrodzki (1980, 1985).

Za popularyzowanie muzyki polskiej kompozytor w 2003 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast w 2011 roku Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Od 2001 roku był honorowym przewodniczącym Petersburskiego Towarzystwa Muzyczno-Oświatowego im. Fryderyka Chopina. W 2018 roku artysta otrzymał medal Człowiek Dialogu przyznany z okazji 30-lecia Instytutu Polskiego w Moskwie. Jednym z ostatnich przez niego skomponowanych utworów był poemat symfoniczny poświęcony stuleciu niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej Odrodzenie i triumf

Laureaci XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Musica Sacra Nova 2020

SacraW dniu 8 lutego 2020 roku w Rzymie odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova" 2020. Na konkurs nadesłano 78 kompozycji z 16 krajów: Brazylia, Niemcy, Hong Kong, Indonezja, Włochy, Kanada, Austria, Filipiny, Polska, Portugalia, Rosja, Szwajcaria, Słowenia, Słowacja, Hiszpania, USA.

Jury w składzie: Paweł Łukaszewski (Polska) – przewodniczący, Vaclovas Augustinas (Litwa), Eriks Esenvalds (Łotwa), Vincenzo de Gregorio ( Watykan), Andrea Angelini (Włochy), Stephen Layton (Wielka Brytania) oraz Enjott Schneider (Niemcy) postanowiło przyznać następujące nagrody:

Kategoria A - chór mieszany a cappella
I nagroda: Aleksander Jan Szopa (Polska) za Ubi caritas, 2500 €.
II nagroda: Paolo Orlandi (Włochy) za Ave Regina caelorum, 2000 €.
III nagroda: Steven Heelein (Niemcy) za Lux et origo, 1500 €.
Prawykonania oraz nagrania utworów nagrodzonych w tej kategorii odbędą się na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej "Musica Sacra Nova" w Brauweiler. Kompozycja laureata I nagrody zostanie także wykonana w Cambridge, Wilnie i Gdańsku.

Kategoria B - utwór liturgiczny na chór mieszany i organy
I nagroda: Fe Yuen (Hong Kong) za Ave maris Stella, 2000 €.
II nagroda: Joanna Widera (Polska) za Agnus Dei, 1500 €,.
III nagroda: Johannes X. Schachtner (Niemcy) za Missa brevissima, 1000 €.
Kompozycje nagrodzone w tej kategorii zostaną prawykonane na Międzynarodowym Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej w Gdańsku.

Nagroda Specjalna Konsula Generalnego RP w Kolonii dla najlepszego kompozytora polskiego w wysokości 1.000 € powędrowała do Aleksandra Jana Szopy.

Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

Gdańsk | 100-lecie powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem

PFB9 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku odbędzie się uroczysty koncert symfoniczny z okazji obchodów 100-lecia powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem.

„Filli hominum benedicite Domino. – A i wy, syny kaszubskie, błogosławcie Panu, od dziecięcia zaledwie paciorek mówiącego, aż do starca siwowłosego, wyczekującego od lat zbawienia pańskiego i wy, synowie całej Polski, błogosławcie Panu, że dał wam dożyć tego dnia szczęśliwego w którym odzyskujecie wolność upragnioną w Ojczyźnie polskiej, a w zamian za to szczęście dar tak zacny dajecie Ojczyźnie – morze polskie” – powiedział ks. Józef Wrycza w 1920 roku.

10 lutego 1920 roku nad wodami Zatoki Puckiej, uroczystym aktem zaślubin, odradzające się po latach zaborów Państwo Polskie, na powrót połączyło się z Bałtykiem. Generał Józef Haller, ofiarując morzu ufundowany przez Polonię Gdańską pierścień, potwierdził nierozerwalność Polski i morza. Na pamiątkę tego wyjątkowego i przełomowego w naszej historii wydarzenia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się uroczysty koncert, podczas którego zaprezentowana zostanie światowa prapremiera utworu Leszka Możdżera Balticetta skomponowanego specjalnie na tę okazję. Ponadto Orkiestra Symfoniczna PFB, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego i Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonają utwory Feliksa Nowowiejskiego. W roli solisty wystąpi Leszek Możdżer.

Mikołaj Dudkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Gdańsk | VI Bal Gdański. Karnawałowy kalejdoskop z Marcinem Wyrostkiem

PFB8 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na VI Bal Gdański z Marcinem Wyrostkiem.

Podczas koncertu karnawałowego zabrzmią utwory z najnowszej płyty Wyrostka POLACC, gdzie rozmaite motywy POL-skości połączył wspólny ACC-ordeonowy mianownik. Album jest wynikiem powrotu do własnych korzeni muzycznych i doświadczeń związanych z licznymi koncertami poza granicami kraju, na których artyści mieli zaszczyt występować w roli promotora polskiej kultury. Na płycie znalazły się zarówno utwory inspirowane polską muzyką tradycyjną, filmową, żydowską czy polskimi tańcami ludowymi, jak i kompozycje wielkich mistrzów, m.in. Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. Nie zabrakło także tematów zaczerpniętych z muzyki rozrywkowej lat 1960-tych i 1970-tych, a przede wszystkim autorskich kompozycji.

Wielobarwną, energetyczną, a zarazem sentymentalną muzykę zaprezentuje Marcin Wyrostek z zespołem Corazon. Po koncercie w górnym foyer Filharmonii odbędzie się bal. Do tańca zagra gościom zespół Standard Acoustic.

Mikołaj Dudkiewicz

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Szczecin | Filharmonia i „O! Góry”

O! GóryPonad 1000 minut materiałów filmowych o tematyce górskiej, spotkania z wybitnymi himalaistami i alpinistami, zawody wspinaczkowe oraz… koncert Karłowicz Quartet 8 lutego o godz. 16:45 w Auli Wydziału Elektrycznego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (ul. 26 Kwietnia 10).

W ramach popularyzacji swojego patrona Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie rozpoczęła współpracę z 9. Przeglądem Filmów o Górach „O! Góry” im. Tadeusza Piotrowskiego. Postać Karłowicza w zbiorowej percepcji to często co najmniej dwie różne osoby, np. dla melomanów to przede wszystkim genialny przedstawiciel Młodej Polski, a dla ludzi gór – legenda taternictwa i pionier polskiego skituringu (jazdy na nartach poza trasami). Filharmonia w Szczecinie od lat zajmująca się popularyzacją jego twórczości poprzez działalność koncertową, wydawniczą i edukacyjną podjęła próbę uzupełnienia obrazu artysty w oczach przedstawicieli wyżej wspomnianych (i nie tylko) środowisk.

W programie tegorocznej edycji Przeglądu Filmów o Górach „O! Góry” im. Tadeusza Piotrowskiego, pośród licznych spotkań, projekcji i prezentacji znalazł się również koncert Karłowicz Quartet. Zespół zagra kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta, Grażyny Bacewicz oraz Mieczysława Karłowicza.

Katarzyna Plater-Zyberk

Szczegóły dotyczące imprezy oraz jej programu znaleźć można na stronie Przeglądu http://ogory.szczecin.pl/ 

Kraków | Odmienne stylistyki połączone wspólną myślą – Opera rara 2020

Opera raraXII edycja Festiwalu Opera Rara potrwa od 23 stycznia do 14 lutego 2020 roku w Krakowie. Po raz kolejny posłuchamy dzieł granych bardzo rzadko, pozostających poza repertuarem. Przed nami cały szereg bardzo różnych spektakli, w tym barokowy Il ballo delle Ingrate Claudia Monteverdiego dopełniony nowymi kompozycjami Teoniki Rożynek i Unknown, I Live With You – wspólne dzieło dramaturga Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.

Prezentowane dzieła pochodzą z różnych epok i reprezentują odmienne stylistyki, połączone są jednak wspólną myślą. Każą się zastanowić, dlaczego tak chętnie stawiamy wokół nas mury, jakie są tego konsekwencje, i co robić, żeby zamiast nich powstawały mosty. Jaki związek ma z tym opera? Opera potrafiła zawsze szybko i ostro reagować: wsłuchiwać się w społeczne nastroje, komentować rzeczywistość, obrażać królów, inspirować bunty, doprowadzać do furii lub obłaskawiać dyktatorów. Nie ma powodu, by i dzisiaj nie opowiadała nam o świecie tu i teraz. Może to robić na dwa sposoby – odnosząc się wprost do bieżących wydarzeń lub odbijając je w zwierciadle przeszłości.

Bezpośrednim komentarzem do naszej teraźniejszości jest Unknown, I Live With You. Opera-instalacja na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy została zainspirowana wierszami afgańskich poetek. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. O jeszcze innych podziałach mówi nam Il ballo delle Ingrate (Balet Pań Niewdzięcznych). Ten przewrotny dworski moralitet Monteverdiego z dzisiejszej perspektywy każe myśleć o tym, czy nas, współczesnych, coś nie uwiera w wizji odmalowanych tu relacji między płciami. Spektakl na Festiwalu Opera Rara skruszy jeszcze jeden mur: ten, który dzieli światy muzyki współczesnej i dawnej. Pomost między XVII-wiecznymi Włochami i Polską w XXI wieku przerzuci kompozytorka młodego pokolenia Teoniki Rożynek.

Michał Zalewski

Szczegółowy program – na stronie https://operarara.pl/ 

Warszawa | „Łańcuch XVII” – Festiwal Witolda Lutosławskiego

LancuchOd 25 stycznia do 8 lutego 2020 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVII”. Dominantą programową Festiwalu jest twórczość Lutosławskiego i kręgu twórców z nim związanych – repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a niezwykle ważny i wartościowy.

Miejsce, które Witold Lutosławski ma w muzycznym świecie, jest mu przypisane również i na Festiwalu. Jego styl i myśl stanowią punkt przecięcia rozmaitych linii, łączą inne style i osobowości twórcze, pozwalają przeczuć ich ukrytą jedność. Plan „Łańcucha” nie jest wobec tego całkiem przypadkowy: proponuje określoną kompozycję wątków, powinowactw i pokrewieństw. Myśl o barwie i harmonii jako elementach połączonych i nawzajem się przenikających, tak istotna u Lutosławskiego, przywołuje tutaj bliską konstelację Chopin–Debussy, ale także Messiaenowskie tęcze współbrzmień i kolorystyczny strukturalizm dzieł Weberna. Łańcuch II i Koncert podwójny eksponują połączenie w sposób spójny i na równych prawach ścisłej kantyleny z fantazyjnym ornamentem; połączenie prowadzące ponad granicami epok wstecz do romantyzmu (Chopin), klasycyzmu (Mozart) i do sonat klawiszowych Scarlattiego. Osobliwy ton Koncertu i Łańcucha — ton liryczno-groteskowy — łączy obie kompozycje z Prokofiewem (op. 19). Idea dramatu czysto instrumentalnego oraz wielkiej formy wiąże z Lutosławskim (Kwartet i Symfonie) Wielką fugę i Sonatę op. 109 Beethovena. W tej domenie ma też swoje miejsce Krzysztof Penderecki.

Wymienione dzieła zaprezentowane zostaną podczas koncertów symfonicznych – NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – i kameralnych: Chain Ensemble, Royal String Quartet, Jan Krzysztof Broja.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie www.lutoslawski.org.pl 

Opole | Wehikuł czasu

FO7 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w ramach cyklu Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera „Strefa Gwiazd” odbędzie się koncert symfoniczny pt. „Wehikuł czasu”. Głównym bohaterem koncertu będzie skrzypek Aleksey Semenenko – stypendysta Deutsche Stiftung Musikleben.

Repertuar trzeciego w tym sezonie koncertu w ramach cyklu „Strefa gwiazd” ułożony został w porządku odwrotnie chronologicznym: Lutosławski – Brahms – Beethoven.

Otwierająca go Mała suita Witolda Lutosławskiego to czteroczęściowy utwór oparty na ludowych rytmach i melodiach Podkarpacia. Kulminacją koncertu będzie występ wirtuoza skrzypiec, Aleksego Semenenki – członka prestiżowego programu BBC New Generation Artists. Semenenko zadebiutował w Nowym Jorku w ramach cyklu Young Concert Artists Series w 2012 roku, a następnie zagrał recitale w Wigmore Hall, Snape Maltings w Aldeburgh, Kennedy Center, Isabella Stewart Gardner Museum w Bostonie, Merkin Concert Hall, Louvre Museum, Mecklenburg – Vorpommern Festspiele, wziął udział w festiwalu muzyki kameralnej Festival Academy Budapest, Dubrovnik Summer Festival oraz Korsholm Music Festival w Finlandii. W jego właśnie wykonaniu usłyszymy Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Finałem wieczoru będzie Ludwig van Beethoven i pierwsze spotkanie z jego symfoniką w roku jubileuszu urodzin mistrza z Bonn. II Symfonia to jedno z najbardziej pogodnych, spokojnych, a nawet dowcipnych dzieł kompozytora. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej wystąpi pod batutą Przemysława Neumanna.

Koncert realizowany jest w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!, który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały promocyjne Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-aleksey-semenenko/