Polmic - FB

news

Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii - wystawa

Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii Narodowe Centrum Kultury zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godz. 18.00 do Galerii Kordegarda w Warszawie na wernisaż wystawy pt. Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii.

Od 2011 roku w budynku przy Płockiej 13 swoją siedzibę ma Narodowe Centrum Kultury. Organizując wystawę jej twórcy chcą pokazać lata świetności oryginalnego „Odeonu”, a tym samym przybliżyć historię początków polskiej fonografii oraz losy jednego z niewielu zachowanych obiektów przedwojennej Woli. Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. oryginalną maszynę do nagrywania płyt firmy Neumann z lat '30, matrycę do tłoczenia płyt i same płyty „Odeonu” oraz pamiątki związane z historią Płockiej 13 i jego dawnych właścicieli - fotografie artystów, katalogi płytowe, reprodukcje unikatowych akt Biura Odbudowy Stolicy wpisanych na listę „Pamięć Świata” UNESCO, ortofotomapy pokazujące budynek i jego otoczenie w roku 1935, 1945 i współcześnie, kopie dokumentów symbolicznie zamykające przedwojenną historię prywatnej firmy – ustawy, dekrety, zarządzenia nowych władz państwowych.

Na wystawie, której tematem jest fonografia, nie mogło zabraknąć muzyki. Oryginalne odeonowskie płyty, odtwarzane na zabytkowym gramofonie zabrzmią 2 kwietnia na wernisażu, a także w trakcie trzech specjalnych pokazów – 12, 19 i 27 kwietnia o godzinie 17.00. Przez cały czas trwania wystawy zwiedzający będą mogli posłuchać cyfrowych kopii przedwojennych nagrań.

Większość eksponatów pochodzi z kolekcji znawcy przedwojennej fonografii, dr. Tomasza M. Lerskiego, który razem z muzykologiem i dziennikarzem, Maciejem Łukaszem Gołębiowskim jest kuratorem wystawy. Scenografię przygotował Artur Gosk, a za oprawę plastyczną i graficzną odpowiedzialna jest Edyta Ołdak.

Wystawę będzie można oglądać do 27 kwietnia 2015 roku.

Read more: Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii - wystawa

Misteria Paschalia 2015

Misteria Paschalia 2015W poniedziałek, 30 marca w 2015 roku rozpocznie się w Krakowie jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce dawnej – „Misteria Paschalia”.

Siedem dni, siedem koncertów oraz plejada gwiazd wykonawstwa historycznego. Tegoroczna odsłona festiwalu będzie prezentacją dziedzictwa europejskiej muzyki od średniowiecza, aż po klasycyzm. Obok uwielbianych przez publiczność wybitnych muzyków - Jordiego Savalla i Ottavia Dantone, powrócą do Krakowa Christophe Rousset i René Jacobs. Po raz pierwszy ze swoimi zespołami na festiwalu zaprezentują się Diego Fasolis, Alessandro de Marchi i Paul van Nevel. To wszystko w atmosferze Wielkiego Tygodnia – od 30 marca do 5 kwietnia 2015 roku.

- Główną oś tegorocznego Festiwalu „Misteria Paschalia” wyznacza prezentacja trzech oratoriów – Niccola Jommellego (Isacco, figura del Redentore), Bernarda Pasquiniego (La sete di Cristo) i George’a Friderica Handla (Jephtha) oraz dwóch pasji opartych na Ewangelii św. Jana autorstwa Cipriana de Rore i Johanna Sebastiana Bacha. Uzupełnieniem programu będzie przedstawienie XIV-wiecznych utworów zamieszczonych w tzw. „Czerwonej Księdze z Montserrat” oraz mistycznego cyklu Ciemnych Jutrzni Françoise’a Couperina. - mówi Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.

Koncerty festiwalowe odbędą się m.in. w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce, a także po raz pierwszy w historii festiwalu w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.misteriapaschalia.com

Ensamble Peregrina w Dniu specjalnym Euroradia

Ensamble Peregrina Program 2 Polskiego Radia i Narodowy Instytut Audiowizualny zapraszają 29 marca 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert Ensemble Peregrina z Bazylei (na zdjęciu). Znakomici artyści przedstawią polską muzykę średniowieczną w kontekście europejskim.

W pierwszej części koncertu, zatytułowanej Sacer Nidus – Święte Gniazdo i poświęconej początkom państwa polskiego, usłyszymy hymny i sekwencje ku czci św. Wojciecha ze źródeł gnieźnieńskich i krakowskich z XIV i XV wieku. Wiele z tych utworów to adaptacje melodii obcych z łacińskimi tekstami twórców polskich. Na szczególną uwagę zasługuje zrekonstruowany lament na śmierć Bolesława Chrobrego z Kroniki Galla Anonima oraz najwcześniejsza, bo zanotowana około roku 1001, sekwencja Annua recolamus poświęcona św. Wojciechowi, w której odnajdujemy pierwszą wzmiankę nazwy naszego państwa (Polania).

Część drugą wypełni muzyka ze źródeł paryskich i starosądeckich (XIII/XIV wiek), ukazująca ścisłe związki kompozycji rodzimych z klasztorów małopolskich klarysek z nowatorską i rewolucyjną szkołą Notre Dame.

Ensemble Peregrina wystąpi w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett - śpiew, harfa oraz kierownictwo artystyczne, Kelly Landerkin – śpiew, LorenzaDonadini – śpiew, Hanna Järveläinen – śpiew, Baptiste Romain – fidel.

Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawy

Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawyWernisaż wystawy, zapowiadającej otwarcie nowej ekspozycji w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, odbędzie się 24 marca 2015 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w warszawskich Łazienkach Królewskich. Wstęp wolny.

Planowana nowa ekspozycja w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli to zaledwie trzecia stała wystawa od czasów powojennej Polski. Pierwszą ekspozycję zrealizowano w duchu polskiego dworku szlacheckiego. Otwarto ją w 1949 roku – w 100. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina. Kolejną, przygotowaną w 2010 roku z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina można było oglądać do jesieni 2014 roku. Cechowała się prostą i oszczędną stylistyką. Zrezygnowano z dużej ilości eksponatów, a istotnym elementem ekspozycji uczyniono opowieść prowadzącą zwiedzającego (audio-przewodnik) przez park-pomnik i wnętrza dworku. Niebawem miłośnicy Fryderyka Chopina będą mogli zwiedzać Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w zmienionej aranżacji. Otwarcie nowej ekspozycji planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Read more: Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawy

Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi

Zygmunt KrauzeGłówną częścią obchodów Jubileuszu 70-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi będzie uroczyste posiedzenie Senatu, zaplanowane na 24 marca 2015 roku, dokładnie w 70. rocznicę rozpoczęcia zajęć w powojennym konserwatorium w Łodzi. Podczas uroczystości tytuł doktora honoris causa otrzyma światowej sławy kompozytor i pianista prof. Zygmunt Krauze (na zdjęciu) od wielu lat związany z łódzką Akademią.

– To wyjątkowa okazja do świętowania, ponieważ łódzka Akademia Muzyczna była pierwszą spośród polskich uczelni muzycznych, które powstały po wyzwoleniu kraju spod okupacji hitlerowskiej – podkreśla prof. dr hab. Cezary Sanecki, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi. Łódzka Akademia była też pierwszą szkołą wyższą, która po wojnie rozpoczęła w Łodzi działalność dydaktyczną. Stało się to możliwe dzięki staraniom grupy łódzkich pedagogów, którzy przyczynili się do reaktywacji Konserwatorium Muzycznego Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, działającego w Łodzi w latach 1911-39.

24 marca br. podczas jubileuszowego posiedzenia Senatu w Sali Koncertowej Akademii tytuł doktora honoris causa otrzyma charyzmatyczny artysta prof. Zygmunt Krauze – wybitny kompozytor, pianista i pedagog, od wielu lat prowadzący w łódzkiej Akademii Muzycznej klasę kompozycji. – Jest twórcą wszechstronnym, obok form tradycyjnych uprawia gatunki awangardowe: performance, instalacje i aranżacje przestrzenne – wymienia dr hab. Ewa Kowalska-Zając, dziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. – Profesor stworzył oryginalny styl muzyczny inspirowany malarstwem Strzemińskiego, a o randze jego twórczości świadczą wykonania jego kompozycji na całym niemal świecie oraz liczne nagrody i odznaczenia, m.in.: francuska Legia Honorowa i tytuł Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres. W 2012 roku Zygmunt Krauze został nagrodzony Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku, zaś w maju 2014 Narodowy Uniwersytet Muzyczny w Bukareszcie przyznał mu doktorat honoris causa. Na finał uroczystości zaplanowano prezentację audiowizualną pt. Unizm i sensualizm w muzyce Zygmunta Krauze oraz wykonanie jego Kwintetu fortepianowego.

Read more: Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi

Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent

Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent Instytut Muzyki i Tańca, Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Magazyn muzyczny „Presto” zapraszają w środę, 25 marca 2015 roku o godz. 19.00 do Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie na premiery filmów Prawykonanie (2014, 34’30) i Dyrygent – rezydent (2014, 25’20), wg scenariusza i w reżyserii Mai Baczyńskiej. Wstęp wolny.

Główni bohaterowie filmów do młodzi kompozytorzy – Wojciech Błażejczyk, Tomasz Opałka i Ignacy Zalewski oraz dyrygenci – Rafał Kłoczko, Maciej Koczur, Krzysztof Kozakiewicz i Maciej Tomasiewicz. W filmach utrwalone zostały obszerne fragmenty prawykonań zamówionych utworów oraz prób i koncertów w ramach rezydencji, a także wywiady z organizatorami i artystami uczestniczącymi w projektach. Filmy powstały w polskiej i angielskiej wersji językowej.

Read more: Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent

Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego

Koncert Wielkopostny Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego, który odbędzie się 28 marca 2015 roku o godz. 19:30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku.

W programie koncertu poruszające utwory pasyjne, korespondujące z rozpoczynającym się Wielkim Tygodniem, pośród których usłyszymy polskie prawykonanie utworu Recordare z oratorium Dies Illa Krzysztofa Pendereckiego. Koncert dedykowany pamięci niedawno zmarłego polskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego zawiera wiele jego utworów m.in. napisane w 90 roku życia Stabat Mater, a także Campana, Miserere, Agnus Dei i Crux-Lux. Na koncercie obecna będzie wdowa – Krystyna Koszewska.

Polski Chór Kameralny wystąpi pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Słowo o kompozytorze wygłosi Alina Kurczewska (Radio Merkury Poznań).

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena 201522 marca 2015 roku pod hasłem „Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler” rozpocznie się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jedno z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Wystąpią znakomici dyrygenci, wybitni soliści, wspaniałe orkiestry z Europy i świata, a w programie znajdzie się nie tylko dobrze znana klasyka, ale również muzyczne odkrycia i premiery.

Usłyszymy utwory Beethovena, Brahmsa i Mahlera, jak też dzieła innych twórców, które w tym okresie powstały. Trwający dwa tygodnie (do 3 kwietnia 2015 roku) festiwal stanie się w tym roku areną popisów wspaniałych dyrygentów. Podziwiać będziemy Leonarda Slatkina, czeskiego mistrza batuty Jiři Bělohlávka wraz z Filharmonią Czeską, związanego z Cincinnati Symphony Orchestra Robert Trevino, który na festiwalu poprowadzi orkiestrę Sinfonię Varsovię, a także dyrygentów młodego pokolenia, w tym występującego w Polsce po raz pierwszy Rosjanina Vasily’a Petrenko, szefa Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Z zespołem Filharmonii Narodowej wystąpi wysoko ceniony, a pochodzący z Armenii Sergey Smbatyan, a towarzyszyć mu będzie wybitna hiszpańska skrzypaczka Leticia Moreno. W niecodziennym programie podziwiać zaś będziemy międzynarodową Baltic Sea Youth Philharmonic, którą poprowadzi Kristjan Järvi. Zabrzmią utwory kompozytorów krajów basenu Morza Bałtyckiego, w tym Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega, Arvo Pärta, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, ale też młodych twórców współczesnych, jak choćby Gediminasa Gelgotasa z Litwy.

Na festiwalu usłyszymy również wirtuozów fortepianu: chińską pianistkę Zee Zee, Alexeia Volodina z Rosji oraz Simona Trpceskiego z Macedonii, a także wspaniałych polskich pianistów: Julię Kociuban i Szymona Nehringa, którzy będą reprezentantami kraju w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi nazywana operowym thrillerem psychologicznym The Turn of the Screw Benjamina Brittena (28 marca). Ukończona w 1954 roku opera po raz pierwszy wykonana została we Włoszech, wkrótce potem w Londynie, a wreszcie w Nowym Jorku. Na polskich scenach nie zagościła nigdy. Pod batutą Łukasza Borowicza i w międzynarodowej obsadzie wokalnej opera Brittena zaprezentowana zostanie w ramach realizowanego od wielu lat festiwalowego cyklu prezentacji zapomnianych lub zupełnie nieznanych dzieł operowych. Miłośników opery czeka również przekrojowa prezentacja twórczości Pietra Mascagniego (w 70. rocznicę śmierci kompozytora), w tym operowe arie i duety z Masek, Lodoletty, Iris, Isabeau, Nerone, Przyjaciela Fritza i Rycerskości wieśniaczej. Solistami będą Ewa Vesin (sopran) i David Sotgiu (tenor). Polską Orkiestrą Sinfonią Iuventus zadyryguje Massimiliano Caldi (24 marca).

Read more: Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Koncerty z okazji 330. rocznicy urodzin J.S. Bacha w Narodowym Forum Muzyki

Johann Sebastian Bach21 marca 2015 roku minie 330 lat od narodzin kompozytora wszechczasów – Johanna Sebastiana Bacha.

Dziś uważany za fenomen, za życia był zapracowanym organistą, chórmistrzem i nauczycielem, w pocie czoła starającym się utrzymać liczną rodzinę (dwadzieścioro dzieci). Świadomy swego talentu, postanowił realizować nieprzeciętne zdolności przede wszystkim w muzyce religijnej, rezygnując ze spektakularnej kariery. Nigdy nie napisał opery, choć w jego czasach gatunek ten był żyłą złota. Pozostawił jednak wiele świeckich utworów, które dziś są najpopularniejszym repertuarem na instrumenty klawiszowe, ulubionymi przebojami wiolonczelistów, materiałem dla wirtuozowskich popisów skrzypków.

A na jaki instrument przeznaczone było ostatnie dzieło Bacha, Kunst der Fuge? Nie wiadomo – bardzo prawdopodobne, że na żaden i jednocześnie każdy. Cykl jest jakby traktatem z teorii muzyki zapisanym nutami; dźwiękowym eksperymentem, który nagle urywa się wówczas, gdy nuty układają się w nazwisko kompozytora: B-A-C-H. Opublikowana po śmierci Bacha Sztuka fugi rozeszła się w zaledwie kilku egzemplarzach i rozgoryczony syn kompozytora sprzedał po cenie złomu miedziane płyty z wyrytym na nich dziełem. Dziś nie mamy wątpliwości, że Kunst der Fuge to przejaw geniuszu. 21 marca 2015 roku w Filharmonii we Wrocławiu arcydzieło Bacha wykona Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Andrzeja Kosendiaka.

Read more: Koncerty z okazji 330. rocznicy urodzin J.S. Bacha w Narodowym Forum Muzyki