Polmic - FB

aktualności

Poznań | Premiera opery „Ofelia” Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego

Teatr Wielki Poznań30 marca 2019 roku o godz. 19.00 Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu zaprasza na premierę opery Ofelia Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego.

Ta opera w jednym akcie na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego Śmierć Ofelii znalazła się w finale konkursu X Metafory Rzeczywistości 2017 organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu oraz Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu.

Wojciechowski, który nie zmieniając i nie skreślając w libretcie ani jednego wersu Śmierci Ofelii, napisał swoją operę na dwie solistki, a także wprowadził trzecią bohaterkę – Britney Spears, której piosenki dyskretnie wplótł zaledwie w kilkanaście taktów. Przestraszona uczennica w szkolnym mundurku, pogrążona w smutku niedoszła panna młoda w sukni ślubnej to obok ogolonej, przepełnionej złością Britney kolejne klisze kulturowe, z których świadomie korzysta na scenie. Z jednej strony te stereotypowe reprezentacje ułatwiają identyfikację z tak fantazmatycznym (młodopolskim i współczesnym) przedstawieniem kobiecości, z drugiej umożliwiają (feministyczny, emocjonalny i światopoglądowy) sprzeciw wobec tradycyjnych czy patriarchalnych, powszechnie wciąż utrwalanych schematów.

Główne roli podczas spektaklu premierowego wykonają: Maria Domżał, Maria Antkowiak i Diana Cristescu.

Więcej – na stronie https://opera.poznan.pl/pl/ofelia 

Nie żyje Stanisław Dybowski

Dybowski25 marca 2019 roku zmarł w wieku 72 lat muzykolog Stanisław Dybowski.

Był absolwentem Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1972 pracował w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina, a w latach 1978-1993 - w Przedsiębiorstwie Nagrań Wideo-Fonicznych „Wifon”.

Od 1970 ukazało się około 1000 recenzji koncertów, płyt i innych zjawisk muzycznych jego autorstwa w dziennikach, tygodnikach i miesięcznikach, m. in. „Słowie Powszechnym”, „Ruchu Muzycznym”, „Kierunkach”, „Studiu”, „Naszym Dzienniku”, „Naszym Głosie”, „Muzyce21”. Pisał omówienia do programów koncertów odbywających się w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Był autorem wielu audycji nadawanych przez Polskie Radio (Program II, „BIS”, Program I), m.in. cykli „Antologia sonaty fortepianowej”, „Wielcy wykonawcy”, „Rachmaninow”, „Grają uczniowie Liszta”, „Wykonawcy polscy”, audycji incydentalnych, recenzji koncertów itp. (ok. 1000 audycji od 1970 roku). i członkiem Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy.

Był niestrudzonym popularyzatorem wiedzy o polskich mistrzach fortepianu, autorem licznych prac i audycji im poświęconych. Najważniejszymi z nich są „Słownik pianistów polskich” czy obszerne kompendium „Laureaci Konkursów Chopinowskich”.

Cześć Jego pamięci.

Katowice | Z Motion Trio

Motion Trio31 marca 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach zaprasza na wspólny koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary oraz Janusza Wojtarowicza, Pawła Baranka i Marcina Gałażyna czyli akordeonowego Motion Tria.

To trio akordeonowe łączy ogień muzyki o korzeniach wschodnioeuropejskich z zimną precyzją wielkich kompozytorów klasycznych. Niezwykle oryginalne brzmienie Motion Trio zawdzięcza autorskim kompozycjom artystów tworzących zespół. Ich, pełna pasji i namiętności muzyka została też doceniona przez takich współczesnych mistrzów, jak Michael Nyman, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Bobby McFerrin czy Joe Zawinul. Motion Trio wystąpiło w czterdziestu krajach świata na wszystkich kontynentach, a 12 wydanych dotąd jego albumów zdobyło szerokie uznanie.

Podczas marcowego koncertu w Filharmonii Śląskiej muzycy zaprezentują motion music – definiowaną przez kompozytora Janusza Wojtarowicza jako „muzyka, która poszukuje nowych dźwięków, nowych możliwości gry na akordeonie, nowego spojrzenia na niewykorzystany dotąd fascynujący instrument”, a także Preludium e-moll op. 28 nr 4 Fryderyka Chopina i Orawę Wojciecha Kilara w wersji na trzy akordeony, po raz pierwszy wykonaną w 2008 roku w nowojorskiej Carnegie Hall.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15476482829170!3158.htmlss 

Cztery dekady akordeonistyki w Łodzi

AM ŁódźKoncert z prawykonaniami muzyki akordeonowej, wykłady i lekcje mistrzowskie z udziałem zagranicznych gości to program Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystyczną pt. „Cztery dekady akordeonistyki Akademii Muzycznej w Łodzi – retrospektywa, stan aktualny, strategie kontynuacji”, która odbędzie się w dniach 28–29 marca 2019 roku.

Podczas koncertu w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi 28 listopada zaprezentują się dwie orkiestry: Orkiestra Młodzi nie.poważni pod batutą Michała Śmiechowicza oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego oraz soliści. W ramach Konferencji odbędzie się także koncert muzyki akordeonowej z prawykonaniami kompozycji orkiestrowych i kameralnych. Napisali je Sławomir Kaczorowski, Arshia Samsaminia, Leszek Kołodziejski i Volodymyr Runchak. Zabrzmi także utwór Asteroides na zespół akordeonowy Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Blok wykładów o zróżnicowanej tematyce wykonawczo-historycznej rozpocznie się 28 marca w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi. Zarówno w czwartek, jak i piątek (29 marca), odbywać się będą otwarte lekcje mistrzowskie prowadzone przez artystów zza granicy (wstęp wolny). 29 marca o godz. 16.30 organizatorzy zapraszają również na jubileusz 50-lecia działalności artystycznej prof. Bogdana Dowlasza, akordeonisty i kompozytora, pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi, w latach 1993-99 rektora tej uczelni. Zaprezentowany zostanie dorobek artystyczny i pedagogiczny Profesora, a jego utwory zabrzmią w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – Mykietyn, Kościów, Strawiński

Sinfonia VarsoviaPierwsza edycja cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” zakończy się prawykonaniem dwóch koncertów na instrumenty solowe i orkiestrę skomponowanych przez Pawła Mykietyna i Aleksandra Kościowa. 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki towarzyszyć będzie solistom, Marcinowi Zdunikowi i Klaudiuszowi Baranowi, którym twórcy dedykowali swoje najnowsze dzieła.

Zorganizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia cykl koncertów „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stał się areną prezentacji najnowszych dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz konfrontacji ich muzyki z tradycją XX wieku. Finał pierwszej edycji cyklu pokazuje dwa odmienne spojrzenia na formę koncertu na instrument solowy i orkiestrę symfoniczną.

Na początek zabrzmi II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Solistą w nim będzie jeden z najlepszych wiolonczelistów młodego pokolenia, Marcin Zdunik. Następnie w partii solowej Koncertu na akordeon i orkiestrę Aleksandra Kościowa wystąpi Klaudiusz Baran, niezwykle ceniony i wszechstronny akordeonista, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Pytanie leżące u podstaw programowania cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” brzmiało: jak historia XX wieku i twórczość ówczesnych kompozytorów rezonuje w utworach powstających współcześnie w Polsce. Dlatego też, aby ukazać szerszy kontekst nowej muzyki, na zakończenie koncertu artyści sięgną po Suitę z baletu Ognisty ptak jednego z klasyków muzyki ubiegłego stulecia, Igora Strawińskiego. Stałym elementem cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” są poprzedzające koncert spotkania z kompozytorami i muzykologami. Marcową rozmowę z Pawłem Mykietynem i Aleksandrem Kościowem poprowadzi Jan Topolski. Początek spotkania o 18:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

Bydgoszcz | Flet w roli głównej

FP29 marca 2019 roku o godz. 19:00 Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza na koncert, podczas którego zabrzmi II Koncert fletowy Mieczysława Wajnberga.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Urodzony w Warszawie 8 grudnia 1919 roku kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia wyemigrował po wybuchu II wojny światowej do ZSRR i tam kontynuował karierę artystyczną. Jego II Koncert fletowy op. 148 zabrzmi w interpretacji Łukasza Długosza – laureata wszystkich ogólnopolskich konkursów fletowych oraz zdobywcy czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych.

Po przerwie zabrzmi II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa, która przyniosła kompozytorowi znaczny rozgłos i pozostaje jedną z najbardziej znanych jego kompozycji. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej wykona utwór pod batutą Robertasa Šervenikasa – absolwenta Konserwatorium Petersburskiego, dyrygenta Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej i Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/koncert-symfoniczny-44/ 

Nowy Jork | Moniuszko Bicentenary Gala

Moniuszko26 marca 2019 roku o godz. 20:00 w Carnegie Hall będzie miał miejsce koncert, który zainauguruje obchody Roku Stanisława Moniuszki w Stanach Zjednoczonych.

Podczas koncertu w Carnegie Hall zostaną zaprezentowane najbardziej znane pieśni i arie operowe kompozytora, a także jego Kwartet smyczkowy d-moll, wirtuozowskie parafrazy fortepianowe jego utworów, arcydzieła Fryderyka Chopina i Henryka Wieniawskiego. Ponadto odbędzie się światowa premiera Sonetów krymskich kompozytora Norberta Paleja, dedykowanych Stanisławowi Moniuszce.

Utwory zaprezentują znakomici artyści, w tym polscy muzycy: śpiewacy Monika Krajewska (mezzosopran), Marc-Antoine d'Aragon (baryton), Emily Riedel (mezzosopran), skrzypkowie Anna Filochowska i Piotr Filochowski, pianiści Radoslawa Jasik, Natasha Ulyanovsky, Xheni Rroji oraz gościnnie Julia Izabela Partyka i nowojorski polski chór Angelus.

Koncert poprowadzi polska aktorka Liliana Komorowska, której działalność przyczynia się do promocji polskiej sztuki w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Opole | Polska muzyka zapomniana

FORepertuar ostatniego z marcowych koncertów 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera to intrygujące zestawienie kilku kręgów kompozytorskich.

Grażynę Bacewicz i Dymitra Szostakowicza dzieliły zaledwie trzy lata i jedna granica. Obydwoje byli nie tylko oryginalnymi twórcami, ale także znakomitymi instrumentalistami. Modest Musorgski, reprezentujący poprzedni, XIX wiek, był zaś buntownikiem, który niepewny byt muzyka przedłożył nad karierę wojskowego oficera.

Grażyna Bacewicz (której 110. rocznica urodzin i 50. śmierci minęły w tym roku) była świetną skrzypaczką, laureatką I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Nic dziwnego zatem, że jej kompozycje dotyczyły głównie tego instrumentu. Bacewicz na tym jednak nie poprzestała. Śmiało sięgnęła po orkiestrę symfoniczną jako wyraziciela swoich pomysłów, i w 1943 roku powstała „krótka, iskrząca się życiem i pędząca jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (wedle słów S. Kisielewskiego) Uwertura, którą wykona podczas marcowego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna.

O Dymitrze Szostakowiczu napisano i powiedziano już wiele. Wśród tych licznych zdań, jedno powtarza się szczególnie często: najwybitniejszy symfonik XX wieku. Ciekawe, że zasłużył sobie na to miano, chociaż czasy w których żył determinowały jego muzyczny język. Szostakowicz w genialny sposób przemycił w wymaganej przez poprawność polityczną prostocie i komunikatywności charakterystyczną dla siebie ironię, elementy groteski i drapieżną dramatyczność. Wszystkie te cechy nosi też jego I Koncert wiolonczelowy Es-dur, który opolska publiczność usłyszy w wykonaniu Bartosza Koziaka. W finale tego wieczoru usłyszymy Obrazkami z wystawy Musorgskiego zinstrumentowane przez Ravela – niekwestionowany evergreen muzyki klasycznej.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Michał Grocholski

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/polska-muzyka-zapomniana-2/ 

Łódź | Koncert symfoniczny poświęcony pamięci Dominika Połońskiego

FL29 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce pierwszy koncert pamięci Dominika Połońskiego.

Znakomity wiolonczelista, doktor habilitowany w zakresie sztuki muzycznej, był laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. zdobył Grand Prix na International Europhony Competition w Bukareszcie. W 2003 roku został laureatem nagrody „Paszport Polityki” za „indywidualność i konsekwentne doskonalenie osobowości artystycznej”. Pełnił funkcję adiunkta w dwóch akademiach muzycznych: prowadził klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Muzycznej w Krakowie, a poza działalnością koncertową prowadził klasy wiolonczeli także na ogólnopolskich i międzynarodowych kursach muzycznych. Od 2004 roku zmagał się z chorobą nowotworową mózgu. Był jedynym wiolonczelistą w historii, który używał podczas gry tylko prawej ręki.

Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją jej szefa artystycznego Pawła Przytockiego zabrzmi Symfonia Pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego; w roli solistki wystąpi mezzosopranistka Aleksandra Opała. Ponadto odbędzie się prawykonanie utworu Ignacego Zalewskiego Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego. Koncert zostanie połączony z projekcją filmu o artyście Wariacja na wiolonczelę solo.

Przed koncertem, o godz. 18.15, Andrzej Sułek poprowadzi spotkanie z Izą Połońską, Aleksandrą Rek (reżyserką filmu) i z Bartoszem Pankiem (autorem reportażu o Dominiku Połońskim „Chcę więcej”, nagrodzonego Prix Italia).

Tego wieczoru będzie też miała miejsce premiera płyty Mała Trylogia, która prezentuje zapis ostatniego występu Dominika przed publicznością w marcu ub. roku, gdy improwizował do tekstów Antona Czechowa czytanych przez aktora Bronisława Wrocławskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-poswiecony-pamieci-dominika-polonskiego