Polmic - FB


patronaty

Łódź | Pamięci Romana Ryterbanda (1914–1979)

AM ŁódźMiędzynarodowa Konferencja „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi 30 listopada 2019 roku. Aby odkryć na nowo życie i twórczość tego zapomnianego łodzianina – kompozytora, pianisty i pedagoga, łódzka Akademia i Polish Music Center z Los Angeles zorganizowały w ramach konferencji koncert i wykłady (wstęp wolny). Dzień wcześniej, 29 listopada, zostanie odsłonięta pamiątkowa tablica na domu urodzin artysty.

Konferencja jest pierwszym w Polsce wydarzeniem poświęconym życiu i twórczości Romana Ryterbanda. Urodził się w Łodzi 105 lat temu, w 1914 roku, zmarł w Palm Springs w Kalifornii, w 1979 roku. Był „obywatelem świata”. Od 1939 roku rozwijał z sukcesami swoją karierę artystyczną, mieszkając poza Polską: kolejno w Szwajcarii, Kanadzie i blisko 20 lat w Stanach Zjednoczonych. Mimo to nie stracił kontaktu z polskimi tradycjami i kulturą, co widoczne jest w jego działalności artystycznej i organizacyjnej, a także w muzyce inspirowanej polskim folklorem i historią. W Łodzi rozpoczęła się jego muzyczna kariera. Tutaj – mając kilkanaście lat – napisał swój pierwszy utwór, studiował muzykę w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, jeszcze przed wojną pracował w łódzkiej rozgłośni radiowej i współpracował z teatrami. W Łodzi odbyły się pierwsze koncerty z jego muzyką.

Celem konferencji jest odkrycie na nowo oraz przywrócenie w naszym kraju pamięci o Romanie Ryterbandzie i jego bogatej twórczości, która za życia i po śmierci kompozytora była w Polsce niemal nieobecna. Organizatorami międzynarodowej konferencji „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” są Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Polish Music Center działające na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles, gdzie znajduje się kolekcja dokumentów i partytur artysty. Gośćmi honorowymi konferencji będą członkowie rodziny Romana Ryterbanda, którzy po raz pierwszy przyjadą do Łodzi.

Na 30 listopada został zaplanowany panel z referatami (godz. 11.00-15.00) oraz koncert muzyki Romana Ryterbanda w Akademii (godz. 16.00). Wezmą w nich aktywny udział artyści związani z USC Thornton School of Music i Polish Music Center w Los Angeles oraz uczelniami muzycznymi z Łodzi, Krakowa i Pragi.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/pamieci-romana-ryterbanda 

Gdańsk | I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych

Konkurs MoniuszkiW dniach 21-24 listopada 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych.

Konkurs został zorganizowany przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Teatr Wielki – Operę Narodową w związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki (1819–1872) – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – i jest jednym z ważniejszych wydarzeń wpisanych w ogólnopolskie obchody Roku Moniuszkowskiego. Dyrektorem Konkursu jest prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, pedagog śpiewu na Wydziale Wokalnym oraz Prorektor ds. artystycznych Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Konkurs ma na celu propagowanie twórczości Stanisława Moniuszki, promowanie utalentowanych wokalistów młodego pokolenia, praktyczne przygotowanie młodych adeptów wokalistyki do działalności artystycznej, upowszechnienie kultury polskiej, promowanie Regionu i Województwa Pomorskiego oraz wymianę doświadczeń. Do Konkursu zgłosiło się blisko 50 śpiewaków z całej Polski. Młodych śpiewaków będzie oceniało Jury w składzie: prof. Bożena Betley, prof. Izabela Kłosińska, prof. Agata Młynarska-Klonowska, prof. Ryszard Karczykowski i prof. Piotr Kusiewicz.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na wszystkie wydarzenia konkursowe (przesłuchania I i II etapu, rozdanie nagród, Koncert Laureatów) w Sali Koncertowej w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku jest wolny! Dodatkowo cały Konkurs będzie transmitowany on-line.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harmonogram Konkursu jest na bieżąco aktualizowany na: http://konkurswokalny.amuz.gda.pl/harmonogram-konkursu/ 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | Premiera „Whistleblower” Pawła Pudło i „Concerto in Air” Mikołaja Majkusiaka

WW+F29 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie podczas koncertu inaugurującego Warsaw Winds+ Festival będzie miała miejsce premiera utworów Pawła Pudło i Mikołaja Majkusiaka.

Tytuł kompozycji Whistleblower Pawła Pudło nawiązuje do osób nazywanych „demaskatorami / sygnalistami”, które informują społeczeństwo m.in. o nieprawidłowościach funkcjonowania państw, służb specjalnych czy korporacji. Demaskatorzy oraz ich czyny, często spotykają się ze skrajnymi, burzliwymi emocjami ze strony społeczeństwa, mimo, że ujawniane przez nich informacje są niezwykle istotne dla uniknięcia konfliktów zbrojnych czy zachowania równowagi pomiędzy inwigilacją masową a wolnością. Demaskator sieje idee, ale czy społeczeństwo je przyjmie? Tego spróbujemy dowiedzieć się podczas premiery utworu Whistleblower.

Ponadto podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Concerto in Air Mikołaja Majkusiaka w wersji na kwintet dęty i fortepian. Utwory zaprezentują Lutosławski Quartet, kontrabasista Tomasz Januchta i zespół Gruppo di Tempera w składzie: Agata Igras (flet), Sebastian Aleksandrowicz (obój), Adrian Janda (klarnet), Artur Kasperek (fagot), Tomasz Bińkowski (waltornia) i Agnieszka Kopacka-Aleksandrowicz (fortepian). W wykonaniu znanych muzyków usłyszymy też Danse de la sorcière z baletu Le Jardin du Paradis Aleksandra Tansmana, Kwintet dęty Michała Spisaka i Dixtuor pour quintette à vent et quintette à cordes Jeans Françaixa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalna strona Festiwalu: https://warsawwindsplusfestival.pl/ 

Gdańsk | V Nowe Fale 2019

Nowe faleW dniach 23 listopada – 1 grudnia 2019 roku po raz piąty odbędzie się festiwal muzyki współczesnej „Nowe fale”. Repertuar tegorocznych koncertów będzie jak zwykle różnorodny.

Nowe kompozycje zaprezentują zarówno kompozytorzy opowiadający się za potrzebą i możliwością kontynuacji klasycznych rozwiązań, jak i reformatorzy, szukający nowych tematów i środków wyrazu. Nie zabraknie mile zwykle witanej przez publiczność muzyki łączącej tradycje poważną i rozrywkową.

W festiwalu wezmą udział zarówno gdańscy soliści i zespoły, jak i muzycy z innych ośrodków oraz z zagranicy. Efektem zainicjowanej przez organizatorów Festiwalu kilka lat temu współpracy ze środowiskami kompozytorskimi Poznania, Bydgoszczy i Łodzi będą prezentacje utworów związanymi z nimi twórców. Odbędą się m. in. światowe prawykonania tych kompozycji. Wśród premier na pierwszym miejscu należy wymienić przewidziane w programie koncertu finałowego wykonanie utworu jednego z laureatów tegorocznego międzynarodowego konkursu kompozytorskiego, przeprowadzonego w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Nowe utwory napisali specjalnie dla Festiwalu także młodzi gdańscy twórcy.

Ze środowiskiem kompozytorów blisko współpracują muzykolodzy i teoretycy muzyki. W tym roku zaprezentują najnowsze spojrzenia na współczesną muzykę fortepianową w ramach towarzyszącej festiwalowi XVIII Konferencji Naukowej „Muzyka fortepianowa”, przygotowanej przez Katedrę Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Temat konferencji to „Wyzwania XX i XXI wieku”. W ramach Festiwalu tradycyjnie odbędą się warsztaty wykonawstwa muzyki współczesnej, prowadzone przez zespół Kwartludium.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://2019.nowefale.pl/ 

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2019

OMBPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 22 i 23 listopada na ostatnie w 2019 roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Nowej Rudzie, podczas których najmłodsi będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: wiolonczelistka Izabela Buchowska, saksofonista Bartosz Smorągiewicz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego należy się zarejestrować wcześniej. 22 listopada odbędą się warsztaty dla przedszkoli i szkół (zapisy grup pod numerem tel. 74 872 44 85 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). 23 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie będą miały miejsce warsztaty dla dzieci z rodzicami: godz. 10:00-11:30 – dzieci w wieku 3-5 lat; godz. 12:00-13:30 – dzieci w wieku 6-8 lat (zapisy uczestników pod numerem tel. 790 395 228 oraz e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Patronat medialny nad Warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://ptmw.art.pl/warsztaty-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2/final-warsztatow-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2019-nowa-ruda/ 

Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”

Dzieło MuzyczneKatedra Teorii Muzyki i Kompozycji Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na Międzynarodową Konferencję pt. „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”, która odbędzie się w dniach 26–28 listopada 2019 roku.

Udział w konferencji wezmą znani muzykolodzy z całego świata, reprezentujący takie instytucje, jak Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, krakowska Akademia Muzyczna, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego (Bydgoszcz), Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego (Katowice), Akademia Muzyczna im. Ignacego J. Paderewskiego (Poznań), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań), University of Michigan, Universite de Normandie (Caen), Akademia Muzyczna im. Jāzepsa Vītolsa (Ryga), Akademia Muzyczna im. Jana Albrechta (Banska Štiavnica), Karl-Franzens-Universitat, Kunstuniversitat (Graz), Kamieniecko-Podolski Narodowy Uniwersytet im. Ivana Ogiienka, Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki (Lwow), Narodowy Uniwersytet im. Ivana Franki (Lwow), Państwowa Akademia Muzyczna im. Antoniny W. Nieżdanowej (Odessa).

Ważne miejsce w programie wydarzenia zajmują referaty poświęcone polskiej muzyce współczesnej, m. in. twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (Teresa Malecka), Hanny Kulenty (Anna Nowak), Witolda Lutosławskiego (Ewa Schreiber), Mieczysława Wajnberga (Agnieszka Nowok-Zych), Andrzeja Krzanowskiego (Magdalena Stochniol), Zbigniewa Bargielskiego (Violetta Przech), Dariusza Przybylskiego (Katarzyna Szymańska-Stułka), Michała Kondrackiego (Elżbieta Szczurko), Krzysztofa Meyera (Ewa Wójtowicz), Zygmunta Mycielskiego (Barbara Mielcarek-Krzyżanowska), Marcela Chyrzyńskiego (Jacek Szerszenowicz), Piotra Salabera (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska).

Koncepcja ujmowania dzieła muzycznego z dwóch perspektyw – dziedzictwa kulturowego, wobec którego się określa, oraz współczesnych sobie nurtów, idei, wartości, innych dzieł sztuki, z którymi dialoguje bądź zdaje się od nich izolować, proponowana jest jako strategia zgłębiania fenomenu twórczości muzycznej podczas tegorocznej konferencji. Owa binarna optyka badawcza, dostrzegająca w poszczególnych artefaktach refleksy kultury czasu minionego i współczesnego, poprzez rozpoznanie źródeł i inspiracji towarzyszących powstawaniu dzieła, dąży do określenia tego, co stanowi o jego niepowtarzalności. Parafrazując bowiem słowa Mieczysława Tomaszewskiego: „muzykę zaistniałą w przeszłości lub teraźniejszości można przeciwstawić własnej, można ją kontynuować, naśladować lub przetworzyć w wypowiedź własną”.

W ramach Konferencji, 26 i 27 listopada o godz. 19.00, odbędą się koncerty kompozytorskie w Sali Koncertowej im. Romana Sucheckiego (ul. Staszica 7).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/dzielo-muzyczne-wobec-przeszlosci-i-wspolczesnosci/ 

Kraków | Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie

Stachowski Bujarski21 listopada 2019 w sali kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie o godz. 18.00 odbędzie się wydarzenie „Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie”, organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie i Zarząd Związku Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie.

Kultura przekazywana z pokolenia na pokolenie w głównej mierze opiera się na relacji mistrz i uczeń. Skupienie na osobie mistrza, bez drugiej strony, czyli ucznia, byłoby relacją niepełną. Stąd cykl jesiennych koncertów, o tytule „Mistrzowie i ich uczniowie”, prezentuje wybitnych kompozytorów–pedagogów oraz ich wychowanków, którzy obecnie są już dojrzałymi twórcami. W związku z tegorocznymi obchodami 15. rocznicy śmierci prof. Marka Stachowskiego oraz rocznicy śmierci prof. Zbigniewa Bujarskiego, właśnie tym krakowskim kompozytorom poświęcone zostanie piąte wydarzenie z tego cyklu.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną również kompozycje wychowanków obu Mistrzów — Wojciecha Widłaka i Marcela Chyrzyńskiego (z klasy prof. Stachowskiego) oraz Michaela Gatonska’ego i Mendiego Mengjiqiego (z klasy prof. Bujarskiego).

Gościem specjalnym wydarzenia będzie Mendi Mengjiqi — kompozytor albański, który obecnie wykłada kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym w Prisztinie (Kosowo). Jego utwory wykonywane są w wielu krajach świata. W 2008 roku w Międzynarodowym Konkursie jego kompozycja została wybrana jako Hymn Republiki Kosowa. Spotkanie z Mengjiqim poprowadzi dr Marcin Strzelecki — teoretyk muzyki i kompozytor związany z krakowską Akademią Muzyczną.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Marcel Chyrzyński

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Kraków | Marek Stachowski–Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie

Bydgoszcz | Forum.Lutosławski

Forum.LutosławskiW dniach 26 listopada – 1 grudnia 2019 roku odbędzie się festiwal „Forum.Lutosławski” – wydarzenie organizowane w ramach projektu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Na Forum złożą się spotkania, dyskusje, warsztaty, koncerty przybliżające twórczość Witolda Lutosławskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku.

W ramach „Forum.Lutosławski” odbędzie się trzydniowa konferencja Dzieło muzyczne wobec przeszłości i teraźniejszości, podczas której wygłoszone zostaną referaty poświęcone kompozycjom powstałym w XX i XXI wieku.

Forum będzie miało także aspekt praktyczny – warsztatowy. W ramach wydarzenia odbędą się zajęcia z profesorami UMFC Jadwigą Rappe i Andrzejem Bauerem, którzy skoncentrują się na problematyce wykonawstwa repertuaru z XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Forum. 28 i 29 listopada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy będzie miało miejsce seminarium poświęcone kompozycji, a udział w nim wezmą m.in. Dobrinka Tabakova, Joe Cutler, Ewa Pobłocka czy Dariusz Przybylski. Seminarium zwieńczy panel kompozytorski poświęcony patronowi Forum. Dyskusję Lutosławski 30 listopada o bezpośrednich relacjach artystów z kompozytorem i jego twórczością poprowadzi Katarzyna Naliwajek-Mazurek; udział w spotkaniu wezmą Zbigniew Bargielski, Wojciech Michniewski i Andrzej Bauer.

Podczas koncertów usłyszymy muzykę polską XX–XXI w. 26 i 27 listopada zabrzmią utwory Zbigniewa Bargielskiego, Łukasza Godyli, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Bettiny Skrzypczak, Hanny Kulenty i Franciszka Woźniaka. Koncert 1 grudnia, który zwieńczy wydarzenie, wykona Chór Akademicki oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Michała Dworzyńskiego w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej. W programie koncertu znalazła się Msza Koronacyjna C-dur KV 317 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, w którym partię solową wykona Andrzej Bauer.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/ 

Lublin | Stanisław Moniuszko i muzyka religijna

Fonie17 listopada 2019 roku o godz. 16:00 w Bazylice oo. Dominikanów w Lublinie będzie miał miejsce koncert z cyklu „Fonie Lublina” poświęcony muzyce sakralnej Stanisława Moniuszki.

Tym razem muzyka kompozytora zaprezentowana zostanie w kontekście szerokiego przekroju dzieł polskich o charakterze religijnym. Usłyszymy nie tylko pieśni religijne Moniuszki, nawiązania do muzyki religijnej obecne w jego operach, ale również jego preludia organowe, wykonywane zdecydowanie rzadziej niż muzyka wokalno-instrumentalna.

Dopełnieniem programu będą utwory organowe i chóralne kompozytorów kontynuujących nurt muzyki kościelnej po Moniuszce, w tym autorstwa Mieczysława Surzyńskiego, nieco młodszego od Moniuszki twórcy, którego twórczość skupiła się na dziełach organowych, a także kompozycje chóralne zarówno nawiązujące, jak i pozostające w kontrapunkcie ze stylem Stanisława Moniuszki.

Utwory wykonają sopranistka Dorota Szostak-Gąska, tenor Jakub Gąska, organistka Elżbieta Charlińska oraz Chór Chłopięcy Słowiki Lubelskie pod dyrekcją Ireny Sołtan-Wąsik. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Kuszewska.

Patronatem honorowym koncert objęli Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk i Wojewoda Lubelski Przemysław Czarnek. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Łódź | XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”

Cantio LodziensisŁódzki Dom Kultury oraz Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Łodzi zaprasza w dniach 16–17 listopada 2019 roku na XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”. Tegoroczny Festiwal, odbywający się w Łódzkim Domu Kultury, ma formułę konkursu, a występujące chóry i zespoły wokalne oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. Dariusza Dyczewskiego – rektora Akademii Sztuki w Szczecinie.

W Festiwalu udział wezmą zespoły reprezentujące szkoły ogólnokształcące, muzyczne, uczelnie, placówki kultury, stowarzyszenia śpiewacze z Polski i Słowacji. Program tegorocznego wydarzenia obejmować będzie dwa bloki koncertów konkursowych oraz uroczystą galę. Gościem festiwalu będzie chór akademicki D’Voice SV IPB Student Choir Uniwersytetu w Bogor West Java z Indonezji pod dyrekcją Asepa Aryanto, który wystąpi w części pozakonkursowej w Muzeum w Łowiczu. W trakcie trwania Festiwalu zorganizowane zostanie również seminarium dla dyrygentów, które poprowadzą profesorowie Akademii Muzycznych z Łodzi, Katowic i Szczecina.

Ta impreza artystyczna promuje działalność różnorodnych amatorskich chórów i zespołów wokalnych, spełniając również rolę edukacyjną. Z okazji obchodzonej w tym roku dwusetnej rocznicy urodzin St. Moniuszki przewidziana została dodatkowa nagroda za najlepsze wykonanie utworu naszego narodowego kompozytora. Jury nominuje również laureata Festiwalu do udziału w Festiwalu Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza, który odbędzie się w Poznaniu.

Festiwal jest okazją do promocji dokonań artystycznych łódzkich kompozytorów współczesnych. W tym celu przygotowana została specjalna oferta repertuarowa dla uczestniczących w przedsięwzięciu chórów. W ramach Festiwalu odbędą się koncerty towarzyszące w Zgierzu, Łowiczu, Aleksandrowie Łódzkim i Ksawerowie. Na wszystkie koncerty w ramach Festiwalu wstęp jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://www.ldk.lodz.pl/aktualnosci-a3/festiwal-choralny-przed-nami-r4730 

Warszawa | Koncert Laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego

Konkurs Serockiego30 listopada 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa) będzie miał miejsce Koncert Laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego.

W dniach 4–6 października 2019 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019. Na konkurs, objęty patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, nadesłano 144 partytury. Jury w składzie: Fredrik Österling (Szwecja), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska), przyznało cztery nagrody i trzy wyróżnienia.

Pierwszą Nagrodę w wysokości 13.000 PLN otrzymał Jinseok Choi – kompozytor z Korei Południowej – za utwór Pathos. Drugą Nagrodę w wysokości 8.000 PLN otrzymał Adam Vilagi (Finlandia) za utwór Directions. Trzecią Nagrodę w wysokości 4.000 PLN przyznano Hughowi Collinsowi Ricemu z Wielkiej Brytanii za utwór Canto Celato. Nagrodą Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata (komplet polskich partytur współczesnych) uhonorowano Jinseok Choi. Wyróżnienia otrzymali: Youngwoo Yoo (Korea Południowa), Minzuo Lu (Chiny) i Zhaoyu Zhang (Chiny).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Towarzystwo im. W. Lutosławskiego oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. Patronami wydarzenia są ZAiKS i SPAM.

Podczas Koncertu laureatów, współorganizowanego z Programem 2 Polskiego Radia, zabrzmią utwory patrona Konkursu Kazimierza Serockiego, Jinseok Choi, Adama Vilagi i Hugha Collinsa Rice’a. Kompozycję zaprezentują znakomici artyści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Hashtag Ensemble, Seweryn Zapłatyński, Franciszek Olszowski, Alicja Kieruzalska, Łukasz Łacny i Krystyna Wiśniewska. Koncert będzie zarejestrowany i odtworzony w Programie 2 Polskiego Radia, a następnie zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Najnowszy album Ravel Piano Duo w wyjątkowej serii „A Polish Kaleidoscope”

DUX17 listopada 2019 roku do katalogu wytwórni DUX trafi album Ravel Piano Duo – A Polish Kaleidoscope 3. Tego samego dnia w ramach festiwalu „III Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński” o godz. 18.00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie odbędzie się koncert premierowy.

Ravel Piano Duo – Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska – to znany polski duet fortepianowy. Pianistki prowadzą ożywioną działalność koncertową w Polsce i niemal całej Europie. A Polish Kaleidoscope 3 | Dance Music for 4 Hands to już trzeci album z serii wydawniczej „A Polish Kaleidoscope”, mającej na celu prezentację mało znanej muzyki polskiej, tworzonej oryginalnie na ten skład. Pierwszy album został nagrodzony „Fryderykiem 2016” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna”, a drugi otrzymał nominację.

Najnowsza płyta prezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Ignacego Friedmana, Zygmunta Noskowskiego i Maurycego Moszkowskiego, które zabrzmią podczas krakowskiego koncertu. Album dostępny od 17 listopada w sklepie DUX, a niebawem w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 

Lusławice | Koncert polskich i niemieckich artystów z okazji 30. rocznicy upadku muru berlińskiego

Luslawice9 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach wystąpi jeden z najlepszych europejskich big bandów – NDR Bigband w towarzystwie Atom String Quartet, sopranistki Olgi Pasiecznik oraz pianisty Vladislava Sendeckiego.

Norddeutscher Rundfunk Big Band – orkiestra niemieckiego radia publicznego w Hamburgu, jeden z najlepszych europejskich big bandów jazzowych. Razem z zespołem występowali m.in.: Dexter Gordon, Chet Baker, George Coleman, Dee Dee Bridgewater, Tomasz Stańko, Lionel Hampton, Richard Galliano. Pierwszy koncert jazzowy orkiestry odbył się w maju 1974 r. w hamburskiej „Fabrik” i od tamtej pory band budował swoją międzynarodową renomę. NDR Big Band bierze udział w wielu specjalnych projektach artystycznych, które często wychodzą poza ramy muzyki jazzowej. Orkiestra od kilku lat z powodzeniem sięga po kompozycje polskich jazzmanów. Pianista i kompozytor Vladislav Sendecki, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1996 roku jest aranżerem i solistą słynnej NDR Big Band. Dla orkiestry napisał suitę Anima Mundi, syntezę zachwytu artysty dla wielu kultur muzycznych świata. Kompozytorzy i wykonawcy są członkami Atom String Quartet – jednego z najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. W twórczości zespołu – oprócz jazzu i szeroko rozumianej improwizacji – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną. W roli solistki tego wieczoru wystąpi absolwentka Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Olga Pasiecznik, która od 1992 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii.

Artyści wykonają Le Jardin Qublié Vladyslava Sendeckiego, My Polish Heart Wolfganga Kerschek’a oraz About Penderecki Geira Lysne’go – wariacje na temat utworów Krzysztofa Pendereckiego. Koncert będzie powtórzeniem znakomicie przyjętej światowej prapremiery projektu, który artyści wykonali 27 listopada 2018 w Elbphilharmonie w Hamburgu.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Warszawa | Konferencja Naukowo-artystyczna „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku“

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki oraz Akademia Sztuki w Szczecinie zapraszają na Konferencję Naukowo Artystyczną „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku”, która odbędzie się w UMFC w dniach 15–16 listopada 2019 roku.

Podczas konferencji referaty wygłoszą tak znani kompozytorzy i wykonawcy, jak dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska, dr hab. Edward Sielicki, dr hab. Artur Kroschel, dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko, dr hab. Róża Wilczak-Płaziuk, dr hab. Leszek Lorent, dr hab. Bartosz Kowalski-Banasewicz, dr Artur Cieślak, dr Joanna Freszel, dr Aldona Nawrocka-Woźniak, dr Katarzyna Kwiecień-Długosz, dr Anna Maria Huszcza, dr Pawel Kwapiński i dr Barbara Borowicz.

Po części teoretycznej odbędą się dwa koncerty: 15 listopada o godz. 19.00 w Sali im. Melcera oraz 16 listopada w Sali Koncertowej UMFC o godz. 16.00. W programie znalazły się utwory kompozytorów, reprezentujących uczelnie muzyczne z całego kraju: Artura Cieślaka, Anny Marii Huszczy, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Bartosza Kowalskiego, Artura Kroschela, Pawła Kwapińskiego, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Aldony Nawrockiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Jakuba Szafrańskiego, Olgi Hans oraz Edwarda Sielickiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | V Festiwal Kwadrofonik

KwadrofonikW dniach 7–21 listopada 2019 roku w Warszawie odbędzie się piąta edycja Festiwalu Kwadrofonik.

Światło i dźwięk – to dwie siły natury oddziałujące na nasze zmysły. W pojemnym i tolerancyjnym uniwersum sztuki światło i dźwięk mają prawo się spotkać. I właśnie patrzenie, widzenie, dostrzeganie, cieniowanie, interpretowanie światła, jego znaczenia i barw – zarówno przez przez reżyserów, kompozytorów, czy zaproszonych muzyków – będzie tematem tegorocznej odsłony Festiwalu Kwadrofonik: czarno-biały, niemy film Bustera Keatona okraszony arcybarwnymi, nietypowymi brzmieniami instrumentów perkusyjnych w muzyce autorstwa duetu Pękala/Kordylasińska/Pękala, dwa czarne fortepiany z których pianiści Lutosławski Piano Duo wydobędą wszystkie odcienie arcydzieł francuskiego impresjonizmu – od bieli do czerni, czy piosenki niewidomego pieśniarza Moondog’a w kameralnej odsłonie Natalii Przybysz, Raphaela Rogińskiego i słoweńskiego tria Širom – to propozycje kolejnej edycji Festiwalu.

21 listopada w Muzeum Historii Żydów Polskich będzie miała swoją warszawską premierę kompozycja na instrumenty klawiszowe i perkusję autorstwa członków zespołu Kwadrofonik Urlicht – czyli praświatło. Nowy projekt jest muzyczną interpretacją zjawiska światła: nie tylko jako siły fizycznej, ale też czystej energii, która istniała od samego początku bytu wszechświata. Kwadrofonik w projekcie Urlicht tworzy formę wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.kwadrofonik.pl