Polmic - FB


patronaty

Warszawa | Koncert karnawałowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i prawykonanie „Symphonic Syncopation" Mateusza Smoczyńskiego

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023/2024 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POSI 13 1 23Koncert karnawałowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Piotra Wacławika „The rite of marimbas" będzie miał miejsce 13 stycznia 2024 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Pierwszy koncert po Nowym Roku wypełnią dźwięki marimby i skrzypiec, a przede wszystkim prawykonanie Koncertu na skrzypce, skrzypce barytonowe, marimbę i orkiestrę „Symphonic Syncopation" Mateusza Smoczyńskiego.

W pierwszej części koncertu zabrzmi Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową „Soar" australijskiego perkusisty i kompozytora Roberta Oetomo. Koncert ten łączy inspiracje klasyczne oraz… wpływy rock’n’rolla. W partii solowej zaprezentuje się perkusista i kompozytor Miłosz Rutkowski.

W drugiej części zabrzmi premierowy utwór Mateusza Smoczyńskiego Symphonic Syncopations, czyli koncert na skrzypce, skrzypce barytonowe, marimbę i orkiestrę. Jest to dzieło, w którym autor nie ukrywa swojej fascynacji sztuką amerykańskiego kompozytora-minimalisty Johna Adamsa. W partiach solowych usłyszymy samego Mateusza Smoczyńskiego (skrzypce i skrzypce barytonowe) oraz marimbistkę Elwirę Ślązak.

Czytaj więcej: Warszawa | Koncert karnawałowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i prawykonanie „Symphonic...

Katowice | Wojciech Kilar in memoriam

Kilar in memoramPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Macieja Tomasiewicza zaprosi melomanów na wieczór muzyki Wojciecha Kilara w ramach cyklu „PGE – HoloGramy". Stanie się to nieprzypadkowo 22 grudnia 2023 o godz. 19.00, bo właśnie pod koniec miesiąca będziemy obchodzić 10. rocznicę odejścia tego niezwykłego kompozytora.

Koncert będzie okazją do zetknięcia się z wieloma obliczami twórczości Wojciecha Kilara. Zabrzmi jego słynna Orawa, Preludium chorałowe, podczas których pozostaniemy w kręgu góralskich inspiracji, Ricordanza o zdecydowanym wydźwięku, a także przykłady gatunku, bez którego sylwetka Wojciecha Kilara nie mogłaby być w pełni oddana, czyli muzyki filmowej. Usłyszymy tematy z Pana Tadeusza, Ziemi obiecanej, Pianisty, Smugi cienia, a także z Soli ziemi czarnej.

Wspaniała muzyka i hołd dla światowej sławy kompozytora, silnie związanego z Śląskiem i Katowicami, połączą się ze specjalnie zaprojektowanymi hologramami.

Czytaj więcej: Katowice | Wojciech Kilar in memoriam

Wrocław | Prawykonanie „Sky Tower" Władysława Szymańskiego

NFM 20 12 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023/2024 NFM objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Sky Tower” to nazwa, którą wszyscy wrocławianie kojarzą z drapaczem chmur od ponad dekady dominującym skyline stolicy Dolnego Śląska (a więc widzianą z oddali jej typowo wielkomiejską panoramę). Władysław Szymański, znany organista, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach, zatytułował w ten sam sposób swój najnowszy utwór, który osobiście prawykona w trakcie recitalu w NFM 20 grudnia 2023 roku o godz. 19.30.

Oprócz jego własnej kompozycji usłyszymy też dzieła najwybitniejszych twórców muzyki na ten instrument z przełomu XIX i XX wieku – okresu, w którym dzięki ulepszeniom poczynionym w jego konstrukcji, kompozytorzy mogli sięgać po inspiracje nieobecne w literaturze organowej poprzednich stuleci. Zabrzmią Festival Toccata Percy’ego Fletchera, II Sonata organowa e-moll Augusta Gottfrieda Rittera, kilka opracowań kolęd i pastorałek z czterotomowego zbioru Livre de Noëls Alexandre'a Guilmanta i V Symfonia organowa Charles’a-Marii Widora.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10264 

Kraków | „Nad Krakowem gwiazdka świeci..." – świąteczny koncert u Jezuitów

NadKrakowem 26 12 23Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jeśli Święta Bożego Narodzenia, to kolędy! Zawsze chętnie słuchane, bez których trudno wyobrazić sobie ten świąteczny czas. Gdy wybrzmiewają do tego w pięknej przestrzeni, zyskują pełnię swojego wyrazu. Tak będzie w drugi dzień Świąt, 26 grudnia 2023 roku o godz. 19.00 w gościnnej zawsze dla sztuki krakowskiej bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26. Wstęp na koncert jest wolny!

Kolędy polskie i nie tylko w opracowaniach Nowowiejskiego i Skoczylasa, do tego muzyka organowa na Boże Narodzenie w wykonaniu znakomitych artystów: sopranistki Wiktorii Bisztygi i tenora Rafała Kobylińskiego SJ, z udziałem wirtuoza organów Marka Stefańskiego, rozgrzeją serca wszystkich, którzy zechcą spędzić świąteczny wieczór przy tej jedynej w swojej ekspresji i magicznym klimacie muzyce.

Osobliwym słowem całości dopełni Jarosław Naliwajko SJ – prefekt Bazyliki – i człowiek wielu artystycznych talentów.

Przybywajcie całymi rodzinami! Będzie także okazja do wspólnego kolędowania!

Czytaj więcej: Kraków | „Nad Krakowem gwiazdka świeci..." – świąteczny koncert u Jezuitów

Debiutancka płyta „Tansman Trio plays Tansman"

DUX2014Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Debiutancka płyta „Tansman Trio plays Tansman" od 18 grudnia 2023 roku dostępna będzie w salonach Empik, sklepach muzycznych i na stronie wydawcy - www.dux.pl. Niebawem najnowszy album monograficzny zespołu, poświęcony twórczości światowej sławy polskiego kompozytora Aleksandra Tansmana, pojawi się również na wszystkich platformach streamingowych.

Ten zespół powstał dzięki odkryciu nieznanych dzieł Aleksandra Tansmana na trio smyczkowe. Jego twórczość stała się dla skrzypaczki Roksany Kwaśnikowskiej, altowiolistki Agnieszki Podłuckiej i wiolonczelistki Zuzanny Sosnowskiej impulsem, by propagować ją szerzej, a także uczynić z kompozytora-emigranta swego patrona.

Udział w nagraniu debiutanckiej płyty tria wziął jeden z czołowych pianistów młodego pokolenia, Tomasz Ritter.

Czytaj więcej: Debiutancka płyta „Tansman Trio plays Tansman"

Poznań | Balet „Królowa Śniegu" na scenie pod Pegazem

Królowa ŚnieguPatronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wyczekiwany powrót na deski Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu baletu „Królowa Śniegu", którego premiera nastąpiła w tym roku, z muzyką Przemysława Zycha w choreografii Roberta Bondary odbędzie się w magicznym okresie przedświątecznym. Ponownie zobaczymy go na scenie pod Pegazem w dniach 16-22 grudnia 2023.

Z wielu baśniowych opowieści Hansa Christiana Andersena „Królowa Śniegu” jest tą, którą doskonale można przełożyć na język tańca. Lustrzane odbicia, lodowe przestrzenie, skrzące się płatki śniegu sprawiają, że kroki bohaterów są niepewne, a każdy z nich szuka swojego ruchu i rytmu. Wśród nieoczywistych, mamiących nasze zmysły przestrzeni, Robert Bondara opowiada historię o zagubieniu i odwadze, o poszukiwaniu i rezygnacji, o dorastaniu i stracie, o różnorodności. Na wiele sposobów można snuć baśń o Kaju, który uległ złudzeniu.

Czytaj więcej: Poznań | Balet „Królowa Śniegu" na scenie pod Pegazem

Zielona Góra | (Il tema) con variazioni – Koncert Finałowy 32. Festiwalu Smyczkowego

FZ 12 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zwieńczeniem 32. edycji Festiwalu Smyczkowego w Filharmonii Zielonogórskiej będzie koncert zatytułowany „(Il tema) con variazioni" 15 grudnia 2023 o godz. 19.00. Podczas wielkiego finału nie może zabraknąć arcydzieł muzyki wiolinistycznej, a także wielkiej literatury symfonicznej oraz utworu Patrona Filharmonii.

Wystąpią znakomici artyści, a wśród nich skrzypaczka Amelia Maszońska i pianistka Martyna Kubik, zaś Orkiestrę Filharmonii Zielonogórskiej poprowadzi bułgarski dyrygent Vladimir Kiradjiev, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu.

Czytaj więcej: Zielona Góra | (Il tema) con variazioni – Koncert Finałowy 32. Festiwalu Smyczkowego

Warszawa | Bezpłatne warsztaty improwizacji „Czytanie dźwiękiem” dla wszystkich!

Czytanie Dźwiękiem warsztatyPatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jak zacząć improwizować? Wystarczy wziąć udział w warsztatach „Czytanie dźwiękiem” organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w ramach programu „Warszawa kreatywna", który jest współfinansowany przez m.st. Warszawę. Wszyscy, którzy lubią muzykować - młodzież (minimum 13 lat) i dorośli - mogą przyjść 16 grudnia 2023 roku o godz. 18:00 do Miejsca Aktywności Lokalnej na warszawskim Ursynowie przy ul. E. Lokajskiego 3. Tym razem warsztaty poprowadzą: Jarek Kordaczuk (monokton i sensory ruchu), Jarosław Siwiński (syntezator), Małgorzata Kołcz (kontrabas) i Grzegorz Ociepka (aktor). Wszyscy są mile widziani - amatorzy i profesjonaliści. Udział w warsztatach jest bezpłatny! Spotkajmy się!

Będzie świetnie, przyjemnie, NIE GŁOŚNO i oczywiście bardzo twórczo. Każdy z uczestników dostanie zadanie na miarę swoich chęci i możliwości.

Pierwsza część zajęć odbędzie się w kilkuosobowych grupach, w których można będzie poznać się i porozmawiać za pomocą dźwięków, „malować” dźwiękowe portrety i pejzaże. Podczas warsztatów poznamy, jak uprawiać aleatoryzm kontrolowany, sonoryzm i kolektywną improwizację.

Czytaj więcej: Warszawa | Bezpłatne warsztaty improwizacji „Czytanie dźwiękiem” dla wszystkich!

Konkurs Kompozytorski na pieśń do słów Zbigniewa Herberta

KonkursHerberta 2023Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku ogłasza Konkurs Kompozytorski na pieśń do słów Zbigniewa Herberta. Konkurs przeznaczony jest dla studentów klas kompozycji oraz absolwentów, którzy ukończyli Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki w gdańskiej Akademii po 30 września 2013 roku. Przedmiotem konkursu jest skomponowanie pieśni do słów Zbigniewa Herberta. przeznaczonej na sopran solo z towarzyszeniem fortepianu lub baryton solo z towarzyszeniem fortepianu. Termin nadsyłania partytur upływa 10 stycznia 2024 roku.

Czas trwania kompozycji: od 4 do 6 minut.

Każdy kompozytor może zgłosić dowolną liczbę prac. Utwory konkursowe należy zgłaszać anonimowo.

Zwycięska kompozycja zostanie prawykonana podczas uroczystego koncertu upamiętniającego 100. rocznicę urodzin poety. Ponadto, JM Rektor ufundował nagrodę główną w wysokości 1500 zł brutto dla zwycięscy konkursu.

Czytaj więcej: Konkurs Kompozytorski na pieśń do słów Zbigniewa Herberta

Warszawa | „Audio Stage" 2023 - prawykonania i spotkanie autorskie

Audio Stage w WarszawiePatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na emocjonujący wieczór, który połączy muzykę współczesną, teatr i taniec, czyli „Audio Stage"! Prawykonania preludiów Bartosza Kowalskiego oraz monodramów audioscenicznych Żanety Rydzewskiej, Rafała Ryterskiego i Sławomira Wojciechowskiego odbędą się 19 grudnia 2023 roku o godz. 18.00 w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (ul Jazdów 2). Wstęp jest wolny.

„Audio Stage" jest dedykowany sztukom performatywnym. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które w jego ramach powstają - funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Do udziału w Audio Stage są zapraszani kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Czytaj więcej: Warszawa | „Audio Stage" 2023 - prawykonania i spotkanie autorskie

Archiwizacja dzieł Bogusława Schaeffera w ramach programu „Kultura cyfrowa”: score video

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Promująca polską sztukę współczesną Fundacja Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA prowadzi rozbudowę Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera. W 2023 roku zasób poszerzył się o score video (synchrony nagrań i notacji): www.boguslawschaeffer.pl/pl/video. Schaefferowski zapis muzyczny, często rezygnujący z symboliki („kodu”) zapisu tradycyjnego, wyobraża (nie zaś wyłącznie „koduje”) postać dźwiękową utworów, dzięki czemu śledzenie go może być atrakcyjne dla wszystkich, którzy zechcą podziwiać abstrakcyjne piękno owych graficznych nie-nut.

Rozbudowa Repozytorium ma na celu ponowne włączenie do obiegu kultury dzieł wybitnych na skalę światową, a często zapomnianych. Rozwijany od półtorej dekady projekt obejmuje archiwizację materiałów papierowych (nut, tekstów i grafik, rękopisów i faksymili, pochodzących z prywatnego archiwum twórcy) i ich dygitalizację.

Czytaj więcej: Archiwizacja dzieł Bogusława Schaeffera w ramach programu „Kultura cyfrowa”: score video

Wrocław | Energia skrzypiec w NFM

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023/2024 NFM objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NFM 17 12 23Dwudziestoletni skrzypek Wojciech Niedziółka, wciąż jeszcze student łódzkiej Akademii Muzycznej, był w zeszłym roku jedynym Polakiem, który zakwalifikował się do drugiego etapu Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Podczas swojego recitalu w Narodowym Forum Muzyki 17 grudnia 2023 o godz. 12.30 połączy on tradycyjny wirtuozowski repertuar dziewiętnastowieczny z impresyjnym utworem Krzysztofa Pendereckiego, młodszym od pozostałych utworów o około sto lat. Przy fortepianie towarzyszyć mu będzie Michał Francuz, który to akompaniował młodemu muzykowi również podczas poznańskiego turnieju.

Wiele okazji do pokazania swoich umiejętności Niedziołka będzie miał podczas wykonania Cadenzy Krzysztofa Pendereckiego. W programie występu nie mogło zabraknąć dzieła z dorobku Henryka Wieniawskiego. Wojciech Niedziółka wybrał utwór stworzony przez kompozytora, kiedy ten był jeszcze młodszy niż sam on sam, bo Wariacje op. 15 Wieniawski napisał, kiedy miał zaledwie dziewiętnaście lat.

Zabrzmią również kompozycje Ernesta Chaussona, Johannesa Brahmsa i Pabla Sarasatego.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10245 

VIII Konkurs Pianistyczny w Nakle nad Notecią już w marcu 2024!

KonkursBlechacza 24Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VIII Konkurs Pianistyczny dla Dzieci i Młodzieży pod Honorowym Patronatem Rafała Blechacza o randze ogólnopolskiej odbędzie się 16 marca 2024 roku w Nakielskim Ośrodku Kultury. Wziąć w nim udział będą mogli uczniowie szkół muzycznych I stopnia. Organizatorzy przewidują nagrody dla I, II i III miejsca oraz wyróżnienia w każdej z grup, a także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Fryderyka Chopina. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 25 lutego 2024 roku.

W przeciągu minionych lat w nakielskim Konkursie Pianistycznym, któremu patronuje nakielanin, Honorowy Obywatel Województwa Kujawsko Pomorskiego – Rafał Blechacz, wzięło udział ponad 250 uczestników z najróżniejszych zakątków Polski. W tym roku Konkurs przeprowadzany będzie w trzech grupach wiekowych:

  • I grupa: klasy I - II c.6 oraz I klasa c.4
  • II grupa: klasy III - IV c.6 oraz II klasa c.4
  • III grupa: klasy V - VI c.6 oraz klasy III - IV c.4.
Czytaj więcej: VIII Konkurs Pianistyczny w Nakle nad Notecią już w marcu 2024!

Warszawa | „Video partytury" Anny Jędrzejewskiej

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VideoPartytury 16 12 2316 grudnia 2023 roku o godz. 18.15 w warszawskim Quality Studio na Konwiktorskiej 7 odbędzie się otwarta sesja nagraniowa utworów dla dzieci „Video partytury" Anny Jędrzejewskiej w wykonaniu uczniów szkół muzycznych z Warszawy. Wstęp wolny! 

Edukacyjny projekt „Video partytury" - cykl miniatur dla dzieci - został zrealizowany w ramach stypendium artystycznego Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy. Seria utworów dla dzieci to animacje filmowe, które sugestywnie i intuicyjnie nakierowują na bardziej abstrakcyjną muzykę oraz uczą słuchania atonalnej faktury muzycznej. Praca nad odczytaniem video partytur, rozmowy z dziećmi, uwrażliwienie na sonorystykę i myślenie abstrakcyjne w praktyce wykonawczej i twórczej są, zdaniem kompozytorki, najbardziej interesującymi formami rozwoju zainteresowań młodych artystów.

Podczas sesji nagraniowej wystąpią: Wojtek Grzelak (wiolonczela), Oliwia Drejewicz (kontrabas), Tomek Rudolf (fortepian), Leon Boursin (trąbka). Udział w wydarzeniu wezmą również Kamil Kowalski (layout graficzny) i Małgorzata Kaznowska-Filipek (animacja).

Czytaj więcej: Warszawa | „Video partytury" Anny Jędrzejewskiej

Warszawa | I Warszawskie Studio Eksperymentu: koncert finałowy

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawskie studio eksperymentu - odsłona grudniowaFinałowy koncert I Warszawskiego Studia Eksperymentu z udziałem legendarnego tubisty Zdzisława Piernika oraz kontrabasisty Sławka Janickiego, pomysłodawcy projektu, będzie miał miejsce 13 grudnia 2023 roku o godz. 20:00 w Hashtag Labie. Artyści wykonają Projekt Bogusława Schaeffera. Odbędzie również premiera ostatniego w tym sezonie multidyscyplinarnego dzieła Sonokinetic Cosmodernism autorstwa Qby Janickiego i Rafała Ryterskiego.

Głównym zamysłem projektu Sonokinetic jest wykorzystanie ruchu źródła dźwięku w przestrzeni jako zabiegu wykonawczego i kompozytorskiego. Zamysł ten uzyskany jest poprzez wykorzystanie wielokanałowego, mobilnego systemu dźwiękowego: kilka głośników przenośnych znajdą się w dyspozycji publiczności i będą zmieniać swoje położenie w przestrzeni w trakcie trwania występu. Dystrybucja sygnału audio w ramach wspomnianego systemu odbywa się przy pomocy dedykowanego oprogramowania. Dzięki temu powstanie improwizowany utwór, tzw. rzeźba soniczna na perkusję amplifikowaną oraz elektronikę z czynnym udziałem publiczności, która otrzyma także pewne instrukcje wykonawcze.

Czytaj więcej: Warszawa | I Warszawskie Studio Eksperymentu: koncert finałowy