Polmic - FB

patronaty

Muzyczna Kolekcja Muzeum Narodowego i EMI Music Poland

Kolekcja Muzeum Narodowego: Szymanowski Sztuka i Muzyka Poważna wielokrotnie wchodziły w rożnorodne, synkretyczne mariaże. Tym razem barwne inspiracje audiowizualne proponują EMI Music Poland i Muzeum Narodowe w Warszawie prezentując Kolekcję Muzeum Narodowego, czyli serię intrygujących płyt z muzyką klasyczną, która koresponduje z obrazami pochodzącymi ze zbiorow Muzeum Narodowego w Warszawie.

W XX i XXI wieku prestiż związany z kulturą wysoką stał się nie tylko dobrem luksusowym, zaczął także powoli odchodzić w niszę, do której dostęp mają wyłącznie nieliczni. Kolekcja Muzeum Narodowego to nowatorska próba wyjścia naprzeciw tym wszystkim, którzy kochają sztukę w jej najlepszym wydaniu, a jednocześnie z wielu względów nie zawsze mają możliwość, aby być z nią blisko. Prezentuje arcydzieła muzyki poważnej w mistrzowskich nagraniach legendarnych artystow EMI Classics. Każda płyta z serii prezentuje także jeden obraz, wybrany ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Atrakcyjna oprawa wizualna, starannie dobrane znakomite nagrania oraz ciekawe informacje zawarte w albumach stanowią inspirację i przewodnik po świecie najwybitniejszych artystów.

Pierwsze płyty w serii Kolekcja Muzeum Narodowego obejmą następujące tytuły: Muzyka Dawna, Szymanowski, Beethoven, Strawiński, Szostakowicz, Szymański / Glass / Górecki / Reich. Premiera pierwszych trzech z nich przypada na 26 lutego 2013 roku.


Kolekcja Muzeum Narodowego: Beethoven Album Kolekcja Muzeum Narodowego: Beethoven prezentuje dwie spośród legendarnych symfonii tego kompozytora. Beethoven, jako geniusz i innowator w dziedzinie muzyki przyczynił się do rozwoju techniki twórczej. Kontrowersyjny zarówno jako człowiek, jak i artysta, przyciągał jak magnes swoją bezkompromisowością. Z biegiem czasu ta beethovenowska „grawitacja” nie słabnie. Wręcz przeciwnie, muzyka Beethovena cieszy się rosnącą popularnością. Kolekcja Muzeum Narodowego prezentuje arcydzieła, które różnią się od siebie niemal pod każdym względem – dwie symfonie, dwa żywioły, dwie odmienne twarze Ludwika van Beethovena.
Ludwig van Beethoven (1770-­‐1827)
Symphony No. 5 In C Minor, Op. 67 (1807 – 8)
Symphony No. 7 In A, Op. 92 (1911 – 12)
Wiener Philharmoniker / Sir Simon Rattle

Szukając nagrań, które zainspirowały Świat i rozpoczęły lawinę zainteresowania muzyką Karola Szymanowskiego trafimy niewątpliwie do tych właśnie niezwykłych interpretacji, które prezentuje album Kolekcja Muzeum Narodowego: Szymanowski. Sir Simon Rattle był jednym z pierwszych tak wpływowych artystów, którzy zdecydowali się zaprezentować muzykę Karola Szymanowskiego szerokiej publiczności. Dzięki wspaniałym nagraniom dokonanym dla EMI Classics, nasz wybitny, polski twórca, zaczął zdobywać rosnące uznanie. Płyta prezentuje fragmenty wybranych dzieł Szymanowskiego w legendarnym wykonaniu pod batutą Sir Simona Rattle.
Karol Szymanowski (1882–1937)
1. Król Roger --‐ A/Roxana! Jej Śpiew! / Elżbieta Szmytka – sopran (Roxana), Thomas Hampson– baryton (Król Roger), Philip Langridge – tenor (Edrisi), City Of Birmingham Symphony Chorus and Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
2. Król Roger --‐ Oto Bluźnierca! / Thomas Hampson – baryton (Król Roger), Ryszard Minkiewicz – tenor (Pastuszek), City Of Birmingham Symphony Chorus and Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
3. Król Roger --‐ Mój Bóg Jest Piękny / Elżbieta Szmytka – sopran (Roxana), Thomas Hampson– baryton (Król Roger), Ryszard Minkiewicz – tenor (Pastuszek), Robert Gierlach – bas (Arcybiskup), Jadwiga Rappe – alt (Diakon), City Of Birmingham Symphony Chorus and Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
4. I Koncert skrzypcowy Nr 1, op. 35 / Thomas Zehetmair – skrzypce, City Of Birmingham Symphony Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
5. Harnasie, op. 55 --‐ Część 2: Pieść Siuhajów / City Of Birmingham Symphony Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
6. Harnasie, op. 55 --‐ Część 2: Taniec Góralski / Timothy Robinson – tenor, City Of Bermingham Symphony Chorus & Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
7. Harnasie, op. 55 --‐ Część 2: Napad Harnasiów / City Of Birmingham Symphony Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
8. Pieśni Miłosne Hafiza, op. 26 --‐ Głos Twój / Katarina Karneus – mezzosopran, City Of Bermingham Symphony Chorus & Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
9. Pieśni Miłosne Hafiza, op. 26 --‐ Pieśń Pijacka / Katarina Karneus – mezzosopran, City Of Bermingham Symphony Chorus & Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
10. Pieśni Miłosne Hafiza, op. 26 --‐ Grób Hafiza / Katarina Karneus – mezzosopran, City Of Bermingham Symphony Chorus & Orchestra, Simon Rattle – dyrygent
11-13. Symfonia Nr 4 (Symphonie concertante), op. 60 / Leif Ove Andsnes – fortepian, City Of Bermingham Symphony Orchestra, Simon Rattle – dyrygent

Kolekcja Muzeum Narodowego: Muzyka Dawna W świecie Muzyki Dawnej znajdujemy królestwo różnorodności i wspaniałych artystów, którzy w dźwiękach odcisnęli swoje niepowtarzalne osobowości. Album Kolekcja Muzeum Narodowego: Muzyka Dawna, to trzy spojrzenia na Muzykę Dawną, które EMI prezentuje za pośrednictwem legendarnych wykonawców dawnego repertuaru. Jordi Savall z Hesperion XX wprowadza nas w świat muzyki instrumentalnej, Emma Kirkby przy akompaniamencie lutni (Anthony Rooley) uwodzi anielskim sopranem, a The Hilliard Ensemble oczarowuje bogactwem renesansowej polifonii wokalnej.
Robert Jones (c1570--‐1615) Ultimum Vale (1605): Goe to bed sweete Muze
Giuseppe Guami (ca1530/1540--‐1611) Canzon XXIV a 8 (1978 Digital Remaster)
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6--‐1594) Canticum canticorum (Motets, book 4): Osculetur me osculo oris sui
John Dowland (?1563--‐1626) A Pilgrimes Solace: Thou mighty God
Giovanni Gabrieli (ca1555--‐1612) Canzon XXVII a 8 (1978 Digital Remaster)
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6--‐1594) Canticum canticorum (Motets, book 4): Nigra sum sad Formosa
John Dowland (?1563--‐1626) The Second Booke of Songs or Ayres: Sorrow, stay!
Giuseppe Guami (ca1530/1540--‐1611) Canzon XXV a 8 (1978 Digital Remaster)
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6--‐1594) Canticum canticorum (Motets, book 4): Vineam meam non custodivi
Robert Jones (c1570--‐1615) The First Booke of Songes (1600): What if seeke for love of thee
Johann Hermann Schein (1586--‐1630) Banchetto musicale (Leipzig 1617), No. 16 --‐ Suite a 5 in A: Gagliarda
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6--‐1594) Stanze sopra La Vergine Il Primo Libro de Madrigali A Cinque Voci: 1581): I. Vergine bella, che di sol vestita
Robert Jones (c1570--‐1615) The Second Booke of Songes (1601): Love is bable
Johann Hermann Schein (1586--‐1630) Banchetto musicale (Leipzig 1617), No. 16 --‐ Suite a 5 in A: Allemande (attacca) – Tripla
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6--‐1594) Stanze sopra La Vergine Il Primo Libro de Madrigali A Cinque Voci: 1581): III. Vergine pura, d'ogni part'intiera
Robert Jones (c1570--‐1615) The First Booke of Songes (1600): Farewell dear love
Johann Hermann Schein (1586--‐1630) Banchetto musicale No. 2 --‐ Suite a 5 in D: Gagliarda
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6--‐1594) Stanze sopra La Vergine Il Primo Libro de Madrigali A Cinque Voci: 1581): IV. Vergine santa, d'ognigratia piena
Robert Jones (c1570--‐1615) Ultimum Vale (1605): Happy he
Johann Hermann Schein (1586--‐1630) Banchetto musicale No. 2 --‐ Suite a 5 in D: Allemande (attacca) – Tripla
John Dowland (?1563--‐1626) A Pilgrim's Solace: Stay
Emma Kirkby – soprano, Anthony Rooley – lute, orpharion (1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 21), Hesperion XX: Jordi Savall – direction, treble & bass viole da gamba, vihuela de arco, Christophe Coin – treble, alto & bass viola da gamba, Carol Lewis – alto viola da gamba, vihuela da arco, Sergi Casademunt – tenor & bass viola da gamba, vihuela da arco, Ariane Maurette – tenor viola da gamba, Roberto Gini – bass viola da gamba, vihuela da arco, Paolo Pandolfo – bass viola da gamba, Lorenzo Alpert – flute, dulcian, percussion, Paolo Grazo – chalumeau ,Bruce Dickey – cornett, Jean--‐Pierre Canihac – cornett, Jean--‐Pierre Mathieu – alto & tenor trombone, Harry Ries – tenor & alto trombone, Charles Toet – tenor trombone, Richard Lister – bass trombone, Jeanette von Wingerden – soprano & alto recorder, Gabriel Garrido – soprano recorder, percussion, Robert Clancy – vihuela de mana, guitar & theorbo, Gordon Murray – harpsichord & organ, Colin Tilney – harpsichord & organ, Ton Koopman – harpsichord & organ, Antonio Barbera – percussion (2, 5, 8, 11, 14, 17, 20), The Hilliard Ensemble: Paul Hillier – direction, baritone Gillian Fisher – soprano, Lynne Dawson – soprano, David James – countertenor, Michael Chance – countertenor, Rogers Covey--‐Crump – tenor, John Potter – tenor, Michael George – bass (3, 6, 9, 12, 15, 18)

Kolekcja Muzeum Narodowego – Dzieła Sztuki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
O wyjątkowości serii Kolekcja Muzeum Narodowego stanowi jednak nie tylko repertuar i wspaniałe interpretacje. Każda z płyt swoją niepowtarzalną oprawę graficzną zawdzięcza niezwykłym dziełom sztuki pochodzącym ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. W książeczkach dołączonych do płyt znajdują się znakomite teksty poświęcone tym dziełom autorstwa: Renaty Higersberger, Małgorzaty Kochanowskiej oraz Anety Biały. Na okładkach znajdziemy:
  • Kolekcja Muzeum Narodowego: Beethoven Portret Adama Mickiewicza na skale Judahu z lat 1827–1828 autorstwa Walentego Wańkowicza (1799–1842)
  • Kolekcja Muzeum Narodowego: Szymanowski Muzyka, środkowa część tryptyku z 1906 r. , autorstwa Jacka Malczewskiego (1854--‐1929)
  • Kolekcja Muzeum Narodowego: Muzyka Dawna --‐ Zwiastowanie Marii, obraz epitafijny, autorstwa Malarza czynnego we Wrocławiu ok. 1500

Patronat medialny nad serią płyt objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC