Polmic - FB

Hasła osobowe

Kominek Mieczysław

Publikacje:

książki

Zaczęło się od fonografu..., PWM, Kraków 1986

artykuły

Podstawy nowej integracji audiowizualnej w filmie współczesnym, „Muzyka” 1975 nr 4

Szostakowicz, „Kultura” 1975 nr 37

Umberta Eco dzieło otwarte w nowej muzyce, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 10

Czy istnieje artystyczna specyfika fonografii, „Ruch Muzyczny” 1976 nr 8

Niektóre cechy symbolicznego idiolektu „Beriery” Skolimowskiego, w: Z zagadnień semiotyki sztuk masowych, zespół red. A. Helman, M. Hopfinger, H. Książek-Konicka, seria „Studia z Teorii Filmu i Telewizji”, tom 5, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1977

„Róża wiatrów” Włodzimierza Kotońskiego, „Ruch Muzyczny” 1978 nr 4

Marka Stachowskiego poemat brzmień, „Ruch Muzyczny” 1979 nr 3

Live electronic music. Krok w przyszłość czy zwrot ku tradycji?, „Ruch Muzyczny” 1979 nr 18

Reżyseria dźwięku – sztuka XX wieku, „Ruch Muzyczny” 1980 nr 15

Augustyn Bloch: „Anenaiki” i „Carmen biblicum”, „Polish Music – Polnische Musik” 1980 nr 4

Paula Hindemitha estetyka dźwięków, w: Poetyka muzyczna. Autorefleksje kompozytorskie: warsztatowe, teoretyczne i estetyczne. Sesja naukowa w 90-lecie Akademii Muzycznej w Krakowie, 22-24 maja 1978 (wybór materiałów), seria „Zeszyty Naukowe Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki Akade, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1983

Kazimierz Serocki: „Pianophonie” na fortepian i elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę, „Ruch Muzyczny” 1983 nr 11

Od Abakanowicza do... (Fonografia w Polsce), „Ruch Muzyczny” 1985 nr 3

Od Abakanowicza do... (Fonografia w Polsce) (2), „Ruch Muzyczny” 1985 nr 4

Światosław Richter w Polskim Radiu (wywiad), "Studio" 1992 nr 2

Nigdy nie byłem neoklasykiem (wywiad z Witoldem Lutosławskim), "Studio" 1992 nr 3

Na początku był Bartók (wywiad z Midori), "Studio" 1993 nr 6

Zawierzyłem losowi (wywiad z Janem Krenzem), "Studio" 1993 nr 7

Przeżyłem przełom (wywiad z Antonim Witem), "Studio" 1993 nr 7

Zawsze jestem sobą (wywiad z Henrykiem Mikołajem Góreckim), "Studio" 1993 nr 8

Radio, telewizja i dobre obyczaje, "Studio" 1994 nr 1

Jeszcze jedna III Symfonia? (o Krzesanym Wojciecha Kilara), "Studio" 1994 nr 2

Cztery życia (wywiad z Mścisławem Rostropowiczem), "Studio" 1994 nr 3

Stare, dobre radio (wywiad z Krzysztofem Michalskim, prezesem Polskiego Radia S.A.), "Studio" 1994 nr 5

Następca Bernsteina? (wywiad z Charlesem Dutoit), "Studio" 1994 nr 9

Muzyka potrzebuje powietrza (wywiad z Simonem Rattlem), "Studio" 1994 nr 10

Polska "Dziewiąta" (wywiad z Kazimierzem Kordem), "Studio" 1995 nr 4

Nie ma nut mniej ważnych (wywiad z Januszem Olejniczakiem), "Studio" 1995 nr 5

Muzyka jest wizytówką radia (wywiad ze Stanisławem Jędrzejewskim, wiceprezesem Polskiego Radia S.A.), "Studio" 1996 nr 1

Każda muzyka jest współczesna (wywiad z Trevorem Pinockiem), "Studio" 1996 nr 2

Metropolitan, "Warszawska Jesień" i Studio S1 (wywiad z Edwardem Pałłaszem, dyrektorem Programu 2 Polskiego Radia), "Studio" 1996 nr 2

Gdzie się mieści dusza? (wywiad z Pawłem Szymańskim), "Studio" 1996 nr 9

Klasyka bez klasy (o tanich płytach), "Studio" 1997 nr 6

Karłowicz i inni, "Studio" 1997 nr 7

His Master's Voice (historia firmy EMI), "Studio" 1997 nr 9

Stwórzmy lobby muzyczne (wywiad z Małgorzatą Jedynak-Pietkiewicz, kierownikiem redakcji muzycznej Programu 2 TVP), "Studio" 1997 nr 9

Nie rezygnujemy z funkcji publicznych (wywiad z Markiem Lipińskim, wiceprezesem Polskiego Radia S.A.), "Studio" 1997 nr 10

Zobaczymy... (wywiad z Krzysztofem Michalskim, prezesem Polskiego Radia S.A.), "Studio" 1997 nr 11

Vivaldi "Cztery pory roku", "Studio" 1998 nr 2

100 lat na żółto (historia Deutsche Grammophon), "Studio" 1998 nr 4

Grieg "Peer Gynt", "Studio" 1998 nr 4

Nie lubię Spice Girls (wywiad z Nigelem Kennedym), "Studio" 1998 nr 5

Skorzystają wszyscy (wywiad z Radosławem Mleczko, prezesem Radia Classic), "Studio" 1998 nr 7

Prokofiew Symfonia "Klasyczna", "Studio" 1998 nr 10

Przezwyciężyć nonsens (wywiad z Edwardem Pałłaszem, dyrektorem Programu 2 Polskiego Radia), "Studio" 1998 nr 11

Nie lubię piosenek (wywiad z Ewą Łętowską), "Studio" 1998 nr 12

Jestem kobietą (wywiad ze Sławomirą Łozińską), "Studio" 1999 nr 1

Jestem optymistą (wywiad z Jackiem Kaspszykiem), "Studio" 1999 nr 5

Od Rinalda do Imenea, w: Nieśmiertelna chimera. 400-lecie opery w Warszawskiej Operze Kameralnej, Warszawska Opera Kameralna, Warszawa 2000

Tradycja i współczesność, w: Nieśmiertelna chimera. 400-lecie opery w Warszawskiej Operze Kameralnej, Warszawska Opera Kameralna, Warszawa 2000

Dramat twórcy i jego bohaterów, w: VIII Festiwal Oper Barokowych, Warszawska Opera Kameralna, Warszawa 2001

Londyński sukces, w: VIII Festiwal Oper Barokowych, Warszawska Opera Kameralna, Warszawa 2001

Fonografia artystyczna, w: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku: antologia, projekt i red. naukowa M. Hopfinger, seria „Z prac Instytutu Badań Literackich PAN”, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002

Osoby Tagi: Muzykolog

muzykolog i reżyser dźwięku, publicysta, dziennikarz, organizator życia muzycznego; ur. 1 stycznia 1951, Bielsko Biała. W 1969 ukończył Liceum Muzyczne w Bielsku-Białej w klasie fortepianu. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie Warszawskim (muzykologia, 1969 - 1974), w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (reżyseria dźwięku, 1970 - 1975) oraz na Uniwersytecie w Utrechcie (sonologia, 1976). W roku 1987 uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy Rozwój techniki a kształtowanie się muzycznej świadomości fonograficznej.

Pracował w Polskim Radiu jako redaktor, dziennikarz i realizator dźwięku (1974 - 1981). Zweryfikowany negatywnie i zwolniony w stanie wojennym pracował kolejno w Wytwórni Filmów Dokumentalnych jako operator dźwięku (1982 - 1983), w Polskim Wydawnictwie Muzycznym jako redaktor (1984 - 1988) i w Akademii Muzycznej w Warszawie jako adiunkt (1988 - 1994). Po powrocie do Polskiego Radia w 1991 roku zorganizował tam Redakcję Aktualności Kulturalnych z pierwszym dziennikiem kulturalnym w Polskim Radiu, której był kierownikiem do 1994 roku. W 1992 założył Magazyn płytowy i radiowy "Studio", którego był redaktorem naczelnym do 1999 roku. Następnie pracował w Warszawskiej Operze Kameralnej jako specjalista do spraw wydawniczych (1999 - 2002). W latach 2009 - 2013 pełnił funkcję prezesa zarządu Polskich Nagrań. W 2001 roku założył Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w Związku Kompozytorów Polskich, reprezentujące Polskę w International Association of Music Infomation Centres IAMIC. Od tego czasu jest dyrektorem POLMIC.

Członek Związku Kompozytorów Polskich od 1973 roku, od 1997 do 1999 roku wchodził w skład Prezydium Zarządu Głównego, od 1999 do 2003 roku pełnił funkcję wiceprezesa, a od 2003 do 2009 roku - sekretarza generalnego. W 2015 został wybrany Prezesem ZKP.

Ponadto od 1983 jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej; w latach 1986-1988 pełnił funkcję sekretarza Towarzystwa. Od 1995 jest również członkiem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. W latach 2005-2011 pełnił funkcję członka Zarządu International Association of Music Information Centres.

Autor książki Zaczęło się od fonografu... (Kraków 1986). Współpracował z "Tygodnikiem Powszechnym" (1976-1984), był współpracownikiem "Ruchu Muzycznego". Kilkadziesiąt jego artykułów i wywiadów ukazało się w magazynie płytowym i radiowym "Studio" (1992-1999). Wśród publikowanych tekstów znalazło się kilkadziesiąt omówień programów koncertowych, recenzje z koncertów, omówienia do płyt oraz kilkaset recenzji płytowych.

Jako dziennikarz radiowy prowadził w Polskim Radiu autorskie audycje poświęcone muzyce, najnowszym nagraniom płytowym i wydarzeniom kulturalnym, m.in. audycję cykliczną Nowe nagrania radiowe przedstawia Mieczysław Kominek (1977), cykl audycji Muzyka słuchana zza konsolety (1977-1981), audycje cykliczne: Radiowe nagrania miesiąca (1979-1981), Tydzień muzyczny w kraju (1980-1981), dziennik kulturalny Wiadomości kulturalne (1991-1993) oraz magazyn cykliczny Vivo (1991-1993).

 

aktualizacja: listopad 2016 (wa)