Polmic - FB

patronaty

Mit i symbol w muzyce XX i XXI wieku

mStudium Muzyki Nowej, działające przy Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zaprasza na Ogólnopolską Konferencję „Mit i symbol w muzyce XX i XXI wieku” oraz koncert pt. „Mity: Meksyk, Peru, Indie, Chiny”, które odbędą się 12 listopada 2017 roku.

J. Campbell mawiał, że mity to przede wszystkim „klucze do zrozumienia możliwości duchowych człowieka”. I choć klucze te w różnych miejscach otwierają różne drzwi, sama potrzeba ich tworzenia, nazywania świata i dodawania narracji do jego wszechogarniającej struktury jest potrzebą uniwersalną. Uniwersalną tak jak muzyka, która od zawsze współistnieje z mitologią wynikając z podobnie pierwotnych przeżyć, chęci i intuicji. Do tej dynamicznej stałości pradawnych treści nawiązywało i nawiązuje wielu kompozytorów, tych mniej i tych bardziej awangardowych, którzy – niezależnie od języka muzycznego i chęci eksperymentowania – często trzymali się mitologicznego, pulsującego w krwiobiegu większości kultur, kontinuum. Referaty o twórczości współczesnych kompozytorów polskich wygłoszą: dr hab. Michał Sławecki, dr Ignacy Zalewski, dr Jarosław Praszczałek, mgr Szymon Godziemba-Trytek, dr Marta Śniady, dr Joanna Maluga i kierownik naukowy Konferencji dr hab. Leszek Lorent.

XX-wieczne, wciąż trwające, zjawisko zainteresowania kulturami częstokroć bardzo odległymi daje owoce w postaci mitologicznych nawiązań do Indii kompozytora znad Wisły (Marcin Błażewicz), szukania inspiracji w Chinach przez Amerykanina (George Crumb), czy korzystanie z języka azteckiego przez twórcę władającego na co dzień indoeuropejskim językiem z grupy zachodniosłowiańskiej (Piotr Tabakiernik). Wyjątkiem jest tu Argentyńczyk, Alejandro Iglesias Rossi, inspirujący się prastarym poematem w języku quechua – w ramach kultury mu terytorialnie bliskiej – korzysta wszak z etnograficznego materiału źródłowego swojego utworu w ramach szeroko pojętego warsztatu kompozytorskiego muzyki Zachodu. Ich utwory zabrzmią podczas koncertu o godz. 17:00 w Sali Koncertowej UMFC. Koncert „Mity” ukazuje różnorodność składów (w każdym jednak z ważną rolą perkusji – instrumentu najstarszego, a odkrytego raz jeszcze w XX wieku) w różnorodności pojmowania mitycznej, symbolicznej i rytualnej przestrzeni dialogu z odbiorcą.

Konferencji towarzyszy wystawa mgr Ludmily Bubanovej pt. „Rzeczywistość mitu – rzeczywistość muzyki”.

Na wydarzenie obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w Chopin University Press od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00 oraz na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Konferencji.