Stulecie Sejmu Ustawodawczego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej uświetni koncert, którego program jest rodzajem symbolicznej podróży przez dzieje dawniejsze i nowsze polskiej historii muzyki.
„Ukończona w 1969 roku przez Henryka Mikołaja Góreckiego Muzyka staropolska już w samym tytule wyraźnie wskazuje na źródła inspiracji. Górecki wykorzystał symboliczne cytaty z dwóch staropolskich dzieł: fanfary instrumentów dętych oparł na średniowiecznym Benedicamus Domino, a partie smyczków na renesansowej pieśni Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł” – mówi Marcin Majchrowski z radiowej Dwójki. Z kolei Polonez koncertowy A-dur Henryka Wieniawskiego symbolizuje czasy XIX-wiecznej wirtuozerii (uwielbianej przez ówczesną publiczność), ale jest też nawiązaniem do wielkiej, sarmackiej tradycji dostojnego tańca chodzonego. Z kolei Uwertura koncertowa Karola Szymanowskiego to utwór symbolizujący aspiracje muzyki polskiej niemal w przededniu odzyskania niepodległości.
Są w programie tego koncertu także dwa, wymowne wyjątki – Interludium z nieukończonego Oratorium o św. Stanisławie Franciszka Liszta oraz Polonia Edwarda Elgara. Te dwa dzieła kompozytorów obcych – wprost nawiązują do tradycji muzyki polskiej i polskiej historii. Natomiast niedługi Koncert warszawski Richarda Addinsella – napisany został do brytyjskiego filmu Dangerous Moonlight z 1941 roku, opisującego tragedię września 1939 roku” – dodaje Marcin Majchrowski.
Utwory wykona Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją José Marii Florêncio; soliści: Jakub Jakowicz (skrzypce), Michał Szymanowski (fortepian).
Artur Szklarczyk