Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert w 100. rocznicę Sejmu Ustawodawczego

Sejm19 lutego 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się uroczysty koncert upamiętniający setną rocznicę pierwszego posiedzenia Sejmu po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Wydarzenie z udziałem prezydenta i premiera RP oraz programem złożonym z kompozycji m. in. Szymanowskiego, Moniuszki i Góreckiego transmitować będzie radiowa Dwójka o godz. 19.00.

Stulecie Sejmu Ustawodawczego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej uświetni koncert, którego program jest rodzajem symbolicznej podróży przez dzieje dawniejsze i nowsze polskiej historii muzyki.

„Ukończona w 1969 roku przez Henryka Mikołaja Góreckiego Muzyka staropolska już w samym tytule wyraźnie wskazuje na źródła inspiracji. Górecki wykorzystał symboliczne cytaty z dwóch staropolskich dzieł: fanfary instrumentów dętych oparł na średniowiecznym Benedicamus Domino, a partie smyczków na renesansowej pieśni Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł” – mówi Marcin Majchrowski z radiowej Dwójki. Z kolei Polonez koncertowy A-dur Henryka Wieniawskiego symbolizuje czasy XIX-wiecznej wirtuozerii (uwielbianej przez ówczesną publiczność), ale jest też nawiązaniem do wielkiej, sarmackiej tradycji dostojnego tańca chodzonego. Z kolei Uwertura koncertowa Karola Szymanowskiego to utwór symbolizujący aspiracje muzyki polskiej niemal w przededniu odzyskania niepodległości.

Są w programie tego koncertu także dwa, wymowne wyjątki – Interludium z nieukończonego Oratorium o św. Stanisławie Franciszka Liszta oraz Polonia Edwarda Elgara. Te dwa dzieła kompozytorów obcych – wprost nawiązują do tradycji muzyki polskiej i polskiej historii. Natomiast niedługi Koncert warszawski Richarda Addinsella – napisany został do brytyjskiego filmu Dangerous Moonlight z 1941 roku, opisującego tragedię września 1939 roku” – dodaje Marcin Majchrowski.

Utwory wykona Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją José Marii Florêncio; soliści: Jakub Jakowicz (skrzypce), Michał Szymanowski (fortepian).

Artur Szklarczyk