Polmic - FB


Czasopisma

Polski Rocznik Muzykologiczny

Ulica: Rynek Starego Miasta 27
Kod i miasto: 00-272 Warszawa
Mail: info@polskirocznikmuzykologiczny.pl
Telefon: 785270000
Strona www: http://www.polskirocznikmuzykologiczny.pl/index.php

Rocznik został powołany do życia za sprawą Adolfa Chybińskiego w 1935 roku. Niestety wówczas ukazały się tylko dwa tomy (drugi tom w 1936 roku). W roku 2004, po prawie 70 latach, z inicjatywy Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, został wydany trzeci tom, który dedykowano pamięci twórców polskiej muzykologii Profesorom Zdzisławowi Jachimeckiemu i Adolfowi Chybińskiemu.

Rocznik zamieszcza artykuły i komunikaty z zakresu wszystkich subdyscyplin muzykologicznych, w tym m.in. wybrane materiały z Ogólnopolskich Konferencji Muzykologicznych ZKP. Pismo ma charakter dwujęzyczny — publikuje teksty w języku polskim i angielskim. Począwszy od rocznika 2011 (nr 9) zawartość kolejnych tomów prezentowana jest online w otwartym dostępie na licencji Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Kolejne numery można przeglądać w zakładce "Wydane numery".

W roku 2016, wraz z XIV tomem „Rocznika”, rozpoczął się nowy etap w dziejach naszego czasopisma, związany ze współpracą z Polskim Wydawnictwem Muzycznym — prestiżową oficyną wydawniczą specjalizującą się w publikacjach nut oraz książek o tematyce muzycznej, która podjęła się wydawania i dystrybucji drukowanej wersji czasopisma. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Sztuki z dnia 6 marca 1997 r. w sprawie wykazu bibliotek uprawnionych do otrzymywania egzemplarzy obowiązkowych poszczególnych rodzajów publikacji oraz zasad i trybu ich przekazywania Polskie Wydawnictwo Muzyczne wysyła egzemplarze obowiązkowe do Biblioteki Narodowej i Biblioteki Jagiellońskiej (po 2 egzemplarze) oraz 13 innych bibliotek wskazanych w rozporządzeniu.

W roku 2019 uruchomiona została nowa, domowa strona czasopisma www.polskirocznikmuzykologiczny.pl.

Pod koniec roku 2020 wydawca pisma - Związek Kompozytorów Polskich - podpisał umowę o współpracy z platformą Sciendo specjalizującą się w promocji i dystrybucji zawartości czasopism naukowych.

Mecenasem „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

ZAiKS

Oficjalna strona: http://www.polskirocznikmuzykologiczny.pl

Muzyka w Mieście. Magazyn muzyczny

Ulica: Wydawca: Filharmonia im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, ul. Piłsudskiego 19
Kod i miasto: 50-044 Wrocław
Mail: mwm@nfm.wroclaw.pl
Strona www: www.mwm.nfm.wroclaw.pl
Dyrektor naczelny: Andrzej Kosendiak
Redaktor naczelny: Piotr Matwiejczuk
(Program 2 Polskiego Radia) - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  


Magazyn muzyczny „Muzyka w Mieście” ukazuje się od marca 2012 roku. We wrocławskim miesięczniku publikowane są eseje o muzyce pióra najlepszych polskich krytyków i dziennikarzy muzycznych, artykuły o muzyce na świecie, rozmowy o sztuce dźwięków nie tylko z muzykami. Swoimi pasjami muzycznymi dzielą się pisarze, aktorzy, twórcy sztuk wizualnych.

W wydanych numerach magazynu opublikowane zostały wywiady z m.in. Yulianną Avdeevą, Andrzejem Chyrą, Anną Czartoryską, Jackiem DeJohnettem, Julią Hartwig, Romanem Gutkiem, Anne-Sophie Mutter, Andrzejem Pągowskim, Michałem Urbaniakiem, Markiem Krajewskim. Stałe miejsce ma rubryka Jacka Dehnela, znawcy oper nieistniejących i komiks braci Minkiewiczów, autorów legendarnego Wilqa Superbohatera.

Magazyn jest do nabycia w Filharmonii Wrocławskiej, w salonach EMPIK w całej Polsce oraz w wybranych księgarniach muzycznych.

Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej

Ulica: ul. Powstańców Wielkopolskich 4/24
Kod i miasto: 61-895 Poznań
Mail: redakcja@resfactanova.pl
Telefon: (+48 61) 853 63 29
Strona www: www.resfactanova.pl

RES FACTA. Teksty o muzyce współczesnej (Kraków / Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1967-1989) oraz RES FACTA NOVA. Teksty o muzyce współczesnej (Poznań / Wydawnictwo Ars Nova, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 1994-) jest pismem, które od początku istnienia, niezależnie od meandrów polskiej kultury i polityki kulturalnej, stanowi istotny element pejzażu refleksji muzykologicznej, krytyczno-muzycznej i okołomuzycznej w Polsce. Redaktorzy założyciele oraz kontynuatorzy myśli przewodniej pisma, którą było udostępnienie polskiemu odbiorcy ważnych i rzadkich tekstów najszerzej rozumianej współczesnej myśli o muzyce, nie stroniącej również od odniesień do tradycji Europy i kultur pozaeuropejskich, mieli na uwadze rosnącą potrzebę konfrontacji polskiego środowiska muzykologicznego (i nie tylko) z tym, co poza granicami Polski publikowano i o czym szeroko dyskutowano. To waśnie w RES FACTA / RES FACTA NOVA pojawiali się po raz pierwszy w Polsce kompozytorzy, muzykolodzy i krytycy, którzy odcisnęli swoją twórczością ślad także na kolejnych pokoleniach rodzimych artystów i intelektualistów. Do grona założycieli pisma należeli lub/i należą do roku 2008: Michał Bristiger (redaktor naczelny od 1967), Mieczysław Tomaszewski, Florian Dąbrowski, Zygmunt Mycielski, Stefan Jarociński, Jan Stęszewski, Józef Patkowski, Paweł Szymański, Dorota Maciejewicz, Maciej Jabłoński. Z zagranicy do Redakcji należą: Paolo Emilio Carapezza (Palermo) oraz Helen Geyer (Weimar).

Od 2009 roku w skład Redakcji RES FACTA NOVA wchodzą: Michał Bristiger (Warszawa) – przewodniczący w latach 1967-2010, Paolo Emilio Carapezza (Palermo), Helen Geyer (Weimar), Maciej Jabłoński (Poznań), Justyna Humięcka-Jakubowska (Poznań), Małgorzata Janicka-Słysz (Kraków), Alicja Jarzębska (Kraków), Irena Poniatowska (Warszawa), Barbara Przybyszewska-Jarmińska (Warszawa), Ewa Schreiber (Poznań), Jan Stęszewski (Warszawa-Poznań), Paweł Szymański (Warszawa), Mieczysław Tomaszewski (Kraków), Marcin Trzęsiok (Katowice), Ryszard Wieczorek (Poznań), Sławomir Wieczorek (Wrocław), Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Kraków).

Res Facta Nova publikowane jest przez Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. W 2009 roku czasopismu przyznano 6 punktów i umieszczono na wykazie czasopism naukowych ministra właściwego ds. nauki. Od 2010 roku partnerem naukowym pisma jest Katedra Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dwutygodnik.com

Ulica: ul. Wałbrzyska 3/5
Kod i miasto: 02-739 Warszawa
Mail: redakcja@dwutygodnik.com
Strona www: www.dwutygodnik.com

Dwutygodnik.com, internetowe pismo kulturalne wydawane przez Narodowy Instytut Audiowizualny, ukazuje się od 2009 roku.

Od początku ideą Dwutygodnika.com było połączenie znanej z tradycji polskich periodyków kulturalno-literackich dbałości o słowo z technologią, która najpełniej we współczesnym świecie umożliwia uczestnictwo w kulturze i jej upowszechnianie. Magazyn łączy dziennikarską rzetelność z nowoczesną formą i atrakcyjnym designem strony.

Wśród stałych autorów dwutygodnik.com znaleźli się m.in.: Darek Arest, Anna Arno, Michał Chaciński, Michał Bristiger, Kinga Dunin, Małgorzata Dziewulska, Tomasz Fiałkowski, Mirek Filiciak, Ewelina Godlewska-Byliniak, Irena Grudzińska-Gross, Błażej Hrapkowicz, Marcin Król, Adam Kruk, Marta Lisok, Małgorzata Łukasiewicz, Jakub Majmurek, Rafał Marszałek, Ludwika Mastalerz, Chris Niedenthal, Lidia Pańków, Maria Poprzęcka, Aleksandra Przegalińska, Anda Rottenberg, Beata Stasińska, Karol Sienkiewicz, Ewa Szczecińska, Eliza Szybowicz, Alek Tarkowski, Joanna Tokarska-Bakir, Jan Topolski, Michał Walkiewicz, Błażej Warkocki, Joanna Wichowska, Adam Wiedemann, Grzegorz Wysocki, Bartosz Żurawicki.

W każdym kolejnym numerze jego twórcy starają się przekraczać tradycyjne podziały na dziedziny sztuki, wprowadzają autorskie rubryki, nowatorsko traktujące tematy związane z kulturą. W Dwutygodnik.com znaleźć można recenzje, wywiady, eseje o literaturze, sztuce, filmie, muzyce i teatrze, autorskie: felietony, komentarze, multimedia, wiersze oraz prozę – wszystko z zgodnie z ideą wolnego uczestnictwa w kulturze, dostępne bezpłatnie online i zarchiwizowane, dzięki czemu w każdej chwili sięgnąć można do poprzednich numerów. Dwutygodnik.com nie tylko informuje, ale przede wszystkim opiniuje, tłumaczy i syntetycznie opisuje zjawiska – poprzez analizę i komentarz.

aktualizacja: marzec 2012

Operomania. Pismo o tematyce operowej

Ulica: Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki, ul. Fredry 9
Kod i miasto: 60-967 Poznań
Mail: operomania@opera.poznan.pl
  • Redaktor naczelny: Jarosław Mianowski +
  • I z-ca Redaktora naczelnego: Katarzyna Liszkowska
  • Sekretarz redakcji: Olga Rutkowska

 

"Operomania" jest periodykiem muzyczno-kulturalnym poświęconym tematyce operowej. Powstała w czerwcu 2001 roku, wypełniając lukę, jaka istniała na polskim rynku wydawniczym. Wydawcą pisma jest Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.

Główne założenie programowe pisma to promocja teatru operowego w najszerszym rozumieniu. Informuje o aktualnościach życia operowego w kraju i za granicą, zamieszcza wywiady z kreatorami życia operowego, przedstawia operowe dzieła i ich wykonania. Próbuje kształtować nowe gusty operowe, nie schlebiając zastanym i pragnąc udowodnić, że teatr operowy nie jest wyłącznie domeną przeszłości, lecz współcześnie przeżywa swój renesans.

"Operomania" jest pierwszym i jak do tej pory jedynym pismem w kraju w całości poświęconym operze. Autorami artykułów są wybitni muzykolodzy, dziennikarze, pasjonaci opery, których teksty przeznaczone są dla szerokiego kręgu odbiorców, zarówno muzyków, jak i melomanów.

"Operomania" zawiera stałe rubryki, m.in. Infomania, zawierająca operowe newsy z Polski i ze świata, Dialogi i Sylwetki Operomanii, w których zamieszczane są wywiady z kreatorami życia operowego – menadżerami, sławnymi dyrygentami, reżyserami i śpiewakami, zarówno z kraju, jak z zagranicy, Dziejomania, w której w przystępny sposób przedstawiane są dzieje opery europejskiej, Hity Operomanii, zawierające atrakcyjne omówienia znanych i lubianych dzieł operowych, Gramofon operomanii, gdzie znajdują się omówienia płyt operowych i realizacji video, Wizyty operomanii - z korespondencjami z teatrów operowych w Polsce i na świecie, a także Leksykon operomanii, i inne.