Polmic - FB


Zespoły

Scepus Baroque

Mail: wiwer@lh.pl
Telefon: + 48 606 92 22 83
Strona www: facebook.com/Scepus-Baroque-616389521792549
Instytucje Tagi: Zespół muzyki dawnej
  • Andrzej Zawisza – klawesyn, pozytyw, kierownik artystyczny
  • Andrzej Szadejko – dyrygent
  • Katarzyna Wiwer, Anna Zawisza – soprany
  • Piotr Olech, Helena Poczykowska – alty
  • Maciej Gocman, Piotr Szewczyk – tenory
  • Piotr Zawistowski, Michał Dembinski – basy
  • Violetta Szopa-Tomczyk, Dominika Małecka – skrzypce barokowe
  • Kamila Marcinkowska – dulcian

Scepus Baroque to zespół muzyki dawnej, który powstał w 2013 r. z inicjatywy śpiewaczki Katarzyny Wiwer, pełniącej funkcje dyrektora artystycznego festiwalu Barok na Spiszu, od którego zespół wziął nazwę. Ideą zespołu jest wykonanie muzyki barokowej podczas festiwalu i rozmaitych przedsięwzięć w kraju oraz włączenie się w promocję wspaniałych zabytków baroku, znajdujących się na terenie polskiego Spisza poprzez koncerty muzyki korespondującej z wystrojem oraz charakterem wnętrz.
Scepus Baroque skupia artystów wysokiej klasy, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Podczas trzech edycji festiwalu zespół zrealizował interesujące projekty koncertowe, obejmujące wykłady i prezentacje muzyki XVII – XVIII ww. Podczas II festiwalu Barok na Spiszu (2013) odbył się koncert barokowej muzyki Ameryki Łacińskiej. Dyrektorem artystycznym tego projektu był znakomity meksykański muzyk Martin Daniel Zorzano, grający na violone. Podczas III edycji Scepus Baroque wystąpił z premierowym programem złożonym z utworów Marcina Mielczewskiego. Ten projekt został dofinansowany w ramach IV edycji programu „Nowe interpretacje”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W 2015 r. zespół wykonał utwory Jana Sebastiana Bacha i jego mistrza Dietericha Buxtehudego do tych samych tekstów. Dyrektorem artystycznym tych projektów był znakomity klawesynista Andrzej Zawisza.

 
aktualizacja: grudzień 2015 (wa)

{oh!} Orkiestra Historyczna

Ulica: Bankowa 5/3
Kod i miasto: 44-100 Gliwice
Mail: oh@orkiestrahistoryczna.pl
Telefon: (+48) 695 677 247
Strona www: www.orkiestrahistoryczna.pl
Instytucje Tagi: Orkiestra, Zespół instrumentalny

{oh!} Orkiestra Historyczna została założona w 2012 r. w Katowicach przez grupę instrumentalistów  – entuzjastów i miłośników muzyki dawnej, skupionych wokół koncertmistrzyni Martyny Pastuszki oraz menedżera Artura Malke.

Poświęcając się wykonawstwu historycznemu, członkowie {oh!} Orkiestry nie zapominają o możliwie bliskim docieraniu z muzyką do słuchaczy. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym, owocuje koncertami, których celem jest nie tylko znakomita komunikacja między wykonawcami, ale przede wszystkim pomiędzy muzykami a słuchaczami.

Już od pierwszego koncertu ten rodzaj korespondencji został dostrzeżony i doceniony przez krytyków, a także zapraszanych do współpracy solistów.

W 2017 r. {oh!} obchodziła pięciolecie swojego istnienia. W tym czasie dynamicznie i konsekwentnie rozwijający się zespół, przy wsparciu Miasta Katowice, wypracował sobie pozycję jednej z najważniejszych orkiestr muzyki dawnej w Polsce. W 2015 r. nakładem wydawnictwa DUX zespół zadebiutował na rynku fonograficznym płytą {oh!} Schreyfogel/Schaffrath/Visconti, zawierającą koncerty skrzypcowe i klawesynowe ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Dreźnie; w 2016 r. ukazała się kolejna płyta – wydane przez MUSICON nagranie utworów o. A. Ivanschiza w ramach cyklu Jasnogórska Muzyka Dawna.

Orkiestra Historyczna ma także za sobą międzynarodowe realizacje dwóch współczesnych premier scenicznych oper: Didone abbandonata D. Sarriego (2014) oraz Arminio J. A. Hassego we współpracy z czeskimi artystami, prezentując się w Pradze, Ostrawie, Brnie, a także Gliwicach, Katowicach i Warszawie.

Dzięki współpracy z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia od 2015 r. {oh!} regularnie koncertuje w ramach cyklu Muzyka Dawna, mając możliwość realizacji najambitniejszych programów przy udziale znakomitych solistów, takich jak Andreas Staier, Lars Urlik Mortensen czy Julien Chauvin.

{oh!} Orkiestra Historyczna to przede wszystkim zespół artystów, którzy będąc pasjonatami w swojej dziedzinie i osobami silnie związanymi z Górnym Śląskiem, wnoszą w ten region nową jakość w wykonawstwie muzyki dawnej, stając się jego kulturalną wizytówką w Polsce i za granicą.

aktualizacja: 2018 (ac)

Kapela Jazdowska

Kod i miasto: Warszawa
Mail: raubo@csw.art.pl
Instytucje Tagi: Zespół wokalno-instrumentalny
  • Justyna Rekść-Raubo — viola da gamba, kierownictwo artystyczne
  • Alina Mleczko — saksofony
  • Paweł Iwaszkiewicz — flety
  • Krzysztof Tomaszewski — trąbka
  • Aleksander Tomczyk — gemshorny, instrumenty perkusyjne
  • Henryk Kasperczak — chitarrone
  • Marek Toporowski — syntezator
  • Cezary Duchnowski – syntezator, komputer
  • Darius Stabinskas – sopranowa viola da gamba
  • Mateusz Kowalski – tenorowa viola da gamba
  • Paweł Zalewski – basowa viola da gamba
  • Robertas Bliškevičius – basowa viola da gamba
  • Ania Broda – śpiew, cymbały
  • Nora Petročenko – śpiew
  • Joanna Lewandowska – śpiew

Kapela Jazdowska to zespół wokalno-instrumentalny, skupiający muzyków specjalizujących się w wykonawstwie muzyki renesansowej, barokowej i współczesnej, grających zarówno na oryginalnych instrumentach z epoki, jak i na instrumentach współczesnych. Powstał w 2004 r. z inicjatywy Justyny Rekść-Raubo. Członkowie Kapeli na co dzień współpracują ze znanymi polskimi zespołami, takimi jak Arte dei Suonatori, Il Tempo, Floripari, Accademia degli Animosi, „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense” w Warszawskiej Operze Kameralnej, Polski Kwartet Saksofonowy, Kapela Brodów, kwartet „Nonstrom”, Amaryllis, Open Folk. Kapela Jazdowska jest związana z warszawskim Zamkiem Ujazdowskim (dawny Jazdów) i stąd bierze swoją nazwę.
Sztuka wykonawcza Kapeli Jazdowskiej zainspirowała kompozytora Zygmunta Koniecznego do stworzenia szeregu utworów na instrumenty dawne. W 2013 r. zespół dokonał prawykonania Polsko-Litewskiej Suity Multimedialnej „FRATER”, która jest pracą zbiorową kompozytorów polskich (Zygmunta Koniecznego, Anthony'ego Miłosza i Cezarego Duchnowskiego) oraz litewskich (Broniusa Kutaviciusa, Arvydasa Malcysa i Vytautasa Germanaviciusa). Prezentację kompozycji, opatrzonej dedykacją „hommage à Lutosławski”, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Na zamówienie Centrum Kultury Katowice powstał Kwartet na viole da gamba Koniecznego, którego premierowe wykonanie Kapela Jazdowska zaprezentowała w 2014 r. W 2015 r. podczas 14. Festiwalu „Ciemna Jutrznia” Kapela Jazdowska dokonała prawykonania oratorium Skarga Jerozolimy, napisanego przez Zygmunta Koniecznego specjalnie na zamówienie festiwalu.

Morpheus Saxophone Quartet

Kod i miasto: Warszawa
Mail: wojciechpsiuk@interia.pl
Telefon: (+48) 662 058 612
Strona www: www.msquartet.pl
Instytucje Tagi: Inny kwartet
  • Wojciech Psiuk – saksofon sopranowy
  • Alicja Szlempo-Skórkiewicz – saksofon altowy
  • Szymon Nidzworski – saksofon tenorowy
  • Grzegorz Bil – saksofon barytonowy

Morpheus Saxophone Quartet został założony w 2010 r. przez studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Nazwa kwartetu została zainspirowana utworem absolwenta UMFC Dariusza Przybylskiego Morpheus, który znajduje się w stałym repertuarze muzyków. Kwartet wykonuje kompozycje zarówno klasyczne, jak i rozrywkowe, jest otwarty na współpracę z kompozytorami współczesnymi, poszukiwanie nowatorskich technik i brzmień.
Kwartet brał udział w rozmaitych festiwalach krajowych, takich jak Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, Festiwal „Szalone Dni Muzyki”, Festiwal Strefa Ciszy, Letni Festiwal Nowego Miasta, Animi Music Festival, Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy w Przeworsku, Festiwal Muzyczny „W Krainie Chopina”, Festiwal Letnie Wieczory Muzyczne w Dziekance, Festiwal Muzyczny – Muzyka w Zabytkowych Kościołach i Wnętrzach Księstwa Nyskiego, występował w Filharmonii Narodowej, w Centrum Kultury i Promocji w Jarosławiu, w koncertach Smykofonii, a także w Skwerze (Filia Fabryki Trzciny).
Od początku swojej działalności kwartet współpracuje także z innymi saksofonistami tworząc Morpheus Saxophone Ensemble. Zespół dokonał prawykonania kompozycji Suita na tematy polskie Krzysztofa Herdzina, która powstała w ramach programu MKiDN „Kolekcje – Zamówienia Kompozytorskie”. Morpheus Saxophone Quartet nagrał utwór Pawła Łukaszewskiego Lenten music, znajdujący się na płycie Musica Sacra 5, która otrzymała nagrodę Fryderyk 2015 w kategorii Album Roku – Muzyka Kameralna. 
 
 
aktualizacja: grudzień 2015 (wa)

Ensemble Nostri Temporis

Kod i miasto: Ukraina
Mail: bohdansehin@yahoo.com
Telefon: (+38) 066 741 96 86
Strona www: entmusic.org
Instytucje Tagi: Zespół instrumentalny
  • Grzegorz Wierus – dyrygent
  • Igor Iermak – flet
  • Arina Shapochkina – flet
  • Maksym Kołomijec – obój
  • Dmytro Pashynsky – klarnet
  • Sergiy Loginov – róg
  • Aleksy Szmurak – fortepian
  • Andriy Pavlov – skrzypce
  • Zoltan Almashi – wiolonczela
  • Olga Zhukova – wiolonczela

Ensemble Nostri Temporis to ukraiński zespół, który zajmuje się promocją współczesnej muzyki klasycznej na Ukrainie. Zespół został założony w 2007 r. przez kompozytorów Maksyma Kolomiietsa i Alexeya Shmuraka. Obecnie jest kierowany przez kompozytora Bohdana Sehina.

Główną część repertuaru zespołu stanowią utwory ukraińskich i zagranicznych kompozytorów napisane najczęściej specjalnie dla Nostri Temporis. Ensemble Nostri Temporis współpracował z takimi wybitnymi kompozytorami, jak Georges Aperghis, Gerhard Staebler, Tadeusz Wielecki, Sergej Newski, Vladimir Rannev, Alexey Sysoev, Marisol Jimenes, Vladimir Gorlinski i dokonał ponad dwustu prawykonań muzyki najnowszej. Swoją sztukę wykonawczą muzycy prezentowali podczas licznych koncertów w Niemczech, Polsce, Rosji, na Ukrainie i Białorusi.

Poza tym artyści komponują własne utwory i współtworzą projekty, w których muzyka łączy się z teatrem, poezją czy filmem. W 2011 r. przez kierowników zespołu kompozytorów Maksyma Kolomiietsa, Bohdana Sehina i Alexeya Shmuraka została stworzona muzyka do audiobooku Taras Prochaśko i Sergij Żadan czytają wiersze Czesława Miłosza, którego wydanie w wersji ukraińskiej zostało zrealizowane dzięki Instytutowi Adama Mickiewicza i Instytutowi Polskiemu w Kijowie. W 2015 r. podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej „Kontrasty” we Lwowie Ensemble Nostri Temporis przedstawił premierę Utworu na kwintet smyczkowy, kwartet dęty drewniany, waltornię i fortepian Maxima Kolomiietsa, który został zamówiony przez Stowarzyszenie Neoarte w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca.

Zespół prowadzi również działalność edukacyjną, organizując wykłady o muzyce współczesnej, kursy mistrzowskie muzyki najnowszej COURSE we współpracy z Goethe Institut oraz Instytutem Polskim w Kijowie.

aktualizacja: 2018 (ac)