Polmic - FB


Hasła osobowe

Szymański Paweł

Twórczość: Twórczość Pawła Szymańskiego od chwili napisania w roku 1978 Partity II – pracy dyplomowej zamykającej okres studiów u Włodzimierza Kotońskiego – jest niezwykle jednorodna stylistycznie. Sam kompozytor stwierdził, że wcześniej poszukiwał wciąż nowych inspiracji, od Partity II natomiast obraca się w kręgu określonych idei muzycznych. „Wszystko, co robię od tego czasu, jest eksploracją tego obszaru” – mówi. Ten obszar można określić jako tworzenie nowego kontekstu z elementów języka tradycji. Wyjściowy materiał dźwiękowy utworów Szymańskiego ma korzenie w przeszłości, często nawiązuje do baroku, ale zawsze jest komponowany. W drugiej fazie procesu twórczego kompozytor to dźwiękowe tworzywo przetwarza, nadaje mu nową stukturę i proponuje słuchaczowi swoistą grę muzycznymi konwencjami. „Współczesny artysta, w tym i kompozytor – mówi Paweł Szymański – znajduje się w okowach dwóch skrajności. Z jednej strony grozi mu bełkot, jeżeli całkowicie odrzuci tradycję, z drugiej zaś może popaść w banał, jeśli za bardzo się na nia zapatrzy. To jest paradoks uprawiania sztuki dzisiaj. Jakie jest z takiej sytuacji wyjście? Skoro nie można całkowicie uwolnić się od banału, to trzeba z tym banałem prowadzić pewną grę, traktować go jako tworzywo, pozwalające na zachowanie pewnych elementów konwencji, ale równocześnie za pomocą cudzysłowu, metafory, paradoksu osiągnąć do niego odpowiedni dystans. Efektem takich zabiegów może być pewna mieszanina środków, prowadząca do eklektyzmu, który w czasach awangardy był napiętnowany i odrzucony, w dużej mierze słusznie. Dziś wraca i podszywa się pod postmodernizm. Jest wszakże do zastosowania wiele sposobów, aby nie popaść w eklektyzm, mimo uprawiania gry z tradycją. Dla mnie takim ważnym sposobem jest naruszanie reguł znanego języka, tworzenie nowego kontekstu z elementów języka tradycji.” („Studio” 1996 nr 9)
Muzyka Pawła Szymańskiego jest niezwykle wyrafinowana, poddana zawsze ścisłej dyscyplinie technicznej. Mimo to zdumiewa różnorodnością emocji i nastrojów, sięgających od zmysłowej gry dźwiękowej do metafizycznej zadumy.
Kompozycje:

K. na orkiestrę (1972)

Epitafium na dwa fortepiany (1974)

Kwartet smyczkowy (1975)

Limeryki [wersja I] na skrzypce i klawesyn (1975)

Partita I na orkiestrę (1976)

Kyrie na chór chłopięcy i orkiestrę (1977)

Intermezzo na 2 flety, perkusję, 4 skrzypiec, 3 altówki, 2 wiolonczele i kontrabas (1977)

Partita II na orkiestrę (1977-78)

Dziesięć utworów na trio smyczkowe (1979)

Gloria na chór żeński i orkiestrę (1979)

Limeryki [wersja II] na flet, skrzypce i wiolonczelę (1979)

La folia na taśmę magnetofonową quadro lub stereo (1979)

... under the plane tree na taśmę magnetofonową quadro lub stereo (1980)

Cztery utwory liturgiczne na sopran i orkiestrę (1980-81)

Villanelle na kontratenor, 2 altówki i klawesyn (1981)

Sonata na smyczki i perkusję (1982)

Dwa utwory na kwartet smyczkowy (1982)

Appendix na flet piccolo i inne instrumenty (1983)

Crux fidelis na taśmę magnetofonową quadro (1983)

Dwie konstrukcje iluzoryczne na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1984)

Lux aeterna na głosy i instrumenty (1984)

Partita III na klawesyn amplifikowany i orkiestrę (1985-86)

Partita IV na orkiestrę (1986)

Trop na fortepian (1986)

Dwie etiudy na fortepian (1986)

Through the Looking Glass... I na orkiestrę kameralną (1987)

Through the Looking Glass... II na taśmę magnetofonową quadro (1988)

A Study of Shade [wersja I] na orkiestrę kameralną (1989)

A Kaleidoscope for M.C.E. [wersja I] na wiolonczelę (1989)

Fuga na fortepian (1990)

quasi una sinfonietta [wersja I] na orkiestrę kameralną (1990)

Sixty-Odd Pages na orkiestrę kameralną (1991)

A due na dwoje skrzypiec (1991)

A Study of Shade [wersja II] na pełną orkiestrę (1992)

Two Studies na orkiestrę (1992)

Pięć utworów na kwartet smyczkowy (1992)

Miserere na głosy i instrumenty (1993)

Trzy utwory na 3 flety proste z akompaniamentem metronomu (1993)

Dwa preludia na fortepian (1994)

Through the Looking Glass... III [wersja I] na klawesyn (1994)

Through the Looking Glass... III [wersja II] na klawesyn i kwartet smyczkowy (1994)

Koncert na fortepian i orkiestrę (1994)

Muzyka filmowa na orkiestrę (1994-96)

SONAT(IN)A na fortepian (1995)

In paradisum deducant te Angeli, motet na chór męski (1995)

Dwie melodie na fortepian (1995)

Bagatelle für A.W. na skrzypce, klarnet, saksofon tenorowy i fortepian (1995)

Recalling a Serenade na klarnet, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1996)

A Kaleidoscope for M.C.E. [wersja II] na skrzypce (1997)

Viderunt omnes fines terrae na chór chłopięcy i zespół (1998)

Fotografia z przyjęcia urodzinowego (Kwartet Śląski z cieniem Bartóka) na kwartet smyczkowy (1998)

Preludium i Fuga na fortepian (2000)

quasi una sinfonietta [wersja II] na pełną orkiestrę (2000)

Une Suite de Pièces de Clavecin par Mr. Szymański (2001)

Trzy pieśni do słów Trakla [wersja I] na sopran i orkiestrę kameralną (2002)

Trzy pieśni do słów Trakla [wersja II] na sopran i fortepian (2002)

Chlorophaenhylohydroxipiperidinofluorobutyrophaenon na zespół kameralny i inne dźwięki (2002)

Trzy pieśni do słów Trakla [wersja III] na niższy głos żeński i fortepian (2003)

Compartment 2, Car 7 na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2003)

Concerto a 4 na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2004)

Singletrack na fortepian (2005)

Qudsja Zaher, opera w 2 aktach (2005)

Gigue na wiolonczelę solo (2006)

Ceci n'est pas une ouverture na orkiestrę (2007)

.Eals(Oomsu) na orkiestrę (2009)

a piú corde na harfy i fortepian (2010)

ΦΥΛΑΚΤΗΡΙΟΝ (PHYLAKTERION) na szesnaście głosów i instrumenty perkusyjne (2011)

Cztery tańce heweliańskie na organy i dwa pozytywy (2011)

Sostenuto na orkiestrę (2012)

Cztery utwory na kwartet smyczkowy (2013)

Epilog na orkiestrę kameralną (2013)

Dissociative Counterpoint Disorder na klawesyn (2014)

Sonata na altówkę i fortepian (2015)

Through the Looking-Glass… IV na orkiestrę (2016)

its fine, isn't it? na flet i orkiestrę (2020)

Muzyka filmowa

Muzyka do filmu Ptaki śpiewają w Kigali w reż. Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego (2017)

Muzyka teatralna

Muzyka do sztuki Persona. Tryptyk/Marilyn w reż. Krystiana Lupy (2009)

Dyskografia:

Camerata Silesia sings Szymański, DUX 1223 (2016)

Chamber works, EMI Classics 0946 3 84393 2 5 (2006)

Małgorzata Sarbak harpsichord. Paweł Szymański Dissociative Counterpoint Disorder, Bôłt Records 1035/ DUX 1332 (2016)

Paweł Szymański, CD Accord, ACD 038 011 378-2 (1997)

Works for piano, EMI Classics, 0946 3 71878 2 1 (2006)

Zaratustra, EMI Music Poland 0946 3 71876 2 3 (2006)

Publikacje:

artykuły

Nowe pokolenie kompozytorów polskich, "Ruch Muzyczny" 1979 nr 10 [wypowiedź do artykułu]

O heterofonii - próba definicji - przykłady występowania w muzyce współczesnej, w: Zeszyty Naukowe Zd/sAiIM 1979 nr 4 (praca dyplomowa PWSM w Warszawie), AM w Krakowie, Kraków 1979

Autorefleksja, w: Przemiany techniki dźwiękowej, stylu, i estetyki w polskiej muzyce lat 70-tych. Materiały XVII Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej - Kraków 8-10 XII 1983, red. Leszek Polony ([w jęz. sł.] w: "Slovenská Hudba" 1991 nr 2/3 [XVII]), AM w Krakowie, Sekcja Muzykologów ZKP, Kraków 1986

Chłopecki Andrzej Szymański zwodzi i czaruje, Gazeta Wyborcza, 25-26.11.2006

Mendyk Michał Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego, "Dziennik", 24.11.2006, dodatek "Kultura", s. 70

Literatura:

Cyz Tomasz Muzyka Pawła Szymańskiego w kilku fragmentach, "Tygodnik Powszechny" nr 53, s. 15

Chłopecki Andrzej Paweł Szymański , tekst w książeczce płyty CD ACCORD ACD 038, s. 4-11

Szwarcman Dorota Nie znacie? a szkoda. Paweł Szymański: Sonata, "Ruch Muzyczny" 1984 nr 8

Rozwiązać łamigłówkę..., – z Pawłem Szymańskim rozmawia Marta Ługowska, "Ruch Muzyczny" 1986 nr 18, s. 3-5

Unravelling a Puzzle/Schwer zu lösende Denkaufgaben, Agencja Autorska, Polish Music/Polnische Musik, 1987 nr 1/2

Mezer de Agata IV Partita Pawła Szymańskiego - szkic analityczny , Praca dyplomowa napisana w AMFC w Warszawie, 1989

Muzyka w nowej rzeczywistości, - rozmawiają Andrzej Chłopecki, Andrzej Chodkowski i Paweł Szymański, "Ruch Muzyczny" 1990 nr 14

Homma Martina, Paweł Szymański, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparren), edition text + kritik, München 1992–

Mellem tradition og fornyelse. , Interview med den polske komponist Pawel Szymanski by Anders Beyer, Dans Musik Tidsskrift nr 3, nowember 1992/93

Szymański Paweł, From Idea to Sound: A Few Remarks on my Way of Composing, w: From Idea to Sound (red. Anna Czekanowska, Miloš Velimirović, Zbigniew Skowron), Fundacja Zjednoczonej Europy, Kraków 1993

Imaginacja w rygorze formuły abstrakcyjnej, - z Pawłem Szymańskim rozmawia Ewa Gałkowska, "Ruch Muzyczny" 1993 nr 26

Katastrofa. Najpiękniejsza jest muzyka polska. O kondycji, samopoczuciu i recepcji muzyki współczesnej w Polsce oraz o Warszawskiej Jesieni, krytyce i funkcjonariuszach, - ze Stanisławem Krupowiczem i Pawłem Szymańskim rozmawia Andrzej Chłopecki, Nowa Res Publica nr 9 (84) wrzesień 1995, s. 43-50

Pociej Bohdan Koncert fortepianowy Pawła Szymańskiego, (w cyklu Próby utrwalenia), "Ruch Muzyczny" 1995 nr 6, s. 16-17

Chyrzyński Marcel Aspekt fakturalny w postmodernistycznych utworach Pawła Szymańskiego, Praca dyplomowa napisana w Akademii Muzycznej w Krakowie, 1995

Gdzie się mieści dusza?, – z Pawłem Szymańskim rozmawia Mieczysław Kominek, Studio 1996 nr 9, s. 8-11

Nikolska Irina, Postmodernizm w interpretacji Pawła Szymańskiego, w: Muzyka polska 1945-1995 (red. Krzysztof Droba, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996

Dąbek Stanisław Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku, PWN, Warszawa 1996

Szczepańska Elżbieta Postmodernizm w muzyce polskiej - surkonwencjonalizm, w: Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, Instytut Kultury, Warszawa 1996

Nowak Anna Polski koncert fortepianowy, w: Muzyka polska 1945-1995, red. Teresa Malecka, Krzysztof Droba, Krzysztof Szwajgier, AM w Krakowie, Kraków 1996

Pociej Bohdan Echa przeszłości, (w cyklu Próby utrwalenia), "Ruch Muzyczny" 1996 nr 23, s. 6-7

Droba Krzysztof Najwybitniejsze utwory pięćdziesięciolecia: NUP-y według SEMP-ów, w: Muzyka Polska 1945-1995, red. Teresa Malecka, Krzysztof Droba, Krzysztof Szwajgier, AM w Krakowie, Kraków 1996

Mykietyn Paweł Surkonwencjonalizm w muzyce na przykładzie twórczości Pawła Szymańskiego , Praca dyplomowa napisana w AMFC w Warszawie, 1996

Cieślik Joanna Koncert fortepianowy Pawła Szymańskiego. Studium analityczne, Praca dyplomowa napisana w Akademii Muzycznej w Łodzi, 1996

Cieślik Joanna, Szymański – meandry ewolucji, "Ruch Muzyczny" 1997 nr 21, s. 6-9

Czy istnieje polska szkoła kompozytorska, - z Pawłem Szymańskim, Stanisławem Krupowiczem i Andrzejem Chłopeckim rozmawia Iwona Szafrańska, "Dysonanse" 1997 wrzesień (wydanie specjalne), s. 41-42

Sposób na pustkę, - z Pawłem Szymańskim rozmawiał Sławek Łobaczewski, "LX - sprzedajny i zależny magazyn muzyczny" nr 12 (22) grudzień 1997 s. 40-41

Spotkanie z Bohdanem Pociejem, Jarosławem Markiem Rymkiewiczem i Pawłem Szymańskim, , zapis wypowiedzi w: Dźwięk - słowo - obraz - myśl. Rozmowy artystów, teoretyków i krytyków sztuki w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku, Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku, Podkowa Leśna 1997

Emancypacja dysonansu i casus eufonii; Rozkład systemu dur-moll i atonalność; słowniczek niektórych zabobonów na dobranoc: postęp, oryginalność, eklektyzm, postmodernizm, neoklasycyzm, piękno, "Dysonanse" 1997 wrzesień (wydanie specjalne)

Nowak Anna Współczesny koncert polski.Przemiany gatunku, AM w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1997

Chłopecki Andrzej, Surkonwencjonalna muzyka Pawła Szymańskiego, Polish Culture 1998 nr 3, s. 38

Mikuła Agata Utwory Pawła Szymańskiego w perspektywie postmodernizmu muzycznego, Praca magisterska napisana w Instytucie Muzykologii UJ, 1999

Naliwajek Katarzyna Model struktury muzycznej i jego realizacje w utworach instrumentalnych Pawła Szymańskiego , Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Macieja Gołąba w  Zakładzie Teorii i Estetyki Muzyki Instytutu Muzykologii UW, 1999

Kuś Małgorzata Kompozycja i improwizacja. Analiza porównawcza "Dwóch etiud" Pawła Szymańskiego i "Muzyk Kreowanych" Szabolcsa Esztényiego , Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Sławomiry Żerańskiej -Kominek w Zakładzie Muzykologii Systematycznej Instytutu Muzykologii UW, 2000

Thomas Adrian, Szymański Paweł, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 24, Macmillan Publishers Limited, London 2001

Muzyka na dwa poziomy, - rozmawia Jacek Hawryluk, "City Magazine", Warszawa, nr 2 (27) luty 2001 s.17

Between tradition and renewal, w: The voice of music. Conversations with composers of our time, Anders Beyer (ed.), Ashgate Publishing Limited, 2001

Naliwajek Katarzyna Modele struktury muzycznej w "Bagatelle für A.W." Pawła Szymańskiego, "Muzyka" 2001 nr 1, s. 61-64

Wnęk Wojciech Związki z tradycją muzyczną w twórczości Pawła Szymańskiego , Praca magisterska napisana w Instytucie Muzykologii UJ, 2002

Szwajgier Krzysztof Muzyczne reprezentacje idei filozoficznych - Trzy przybliżenia. II. Perspektywa postmodernistyczna - Paweł Szymański "Quasi una sinfonietta" (1990)  , w: Filozofia muzyki, red. Krzysztof Guczalski , Musica Jagiellonica, Kraków 2003

Naliwajek Katarzyna "Partita IV" Pawła Szymańskiego i jego "utopia podwójności muzyki" , "Przegląd Muzykologiczny" 2004 nr 4, s. 109-145

Schreiber Ewa Kategoria ironii w muzyce , Praca magisterska napisana w Instytucie Muzykologii UAM, 2005

Dobrzyński Michał Twórczość na fortepian solo Pawła Szymańskiego w kontekście wybranych elementów estetyki postmodernizmu , Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem ad. dr Violetty Przech w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, 2005

Dębowska Anna  Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego, Gazeta Wyborcza, 24-30.11.2006

Hawryluk Jacek Monsieur Szymański, Gazeta Wyborcza 24.11.2006, s. 22

Hawryluk Jacek W dialogu z Bachem, Przekrój 22.11.2006, s. 62

Marczyński Jacek Wielki samotnik polskiej muzyki, "Rzeczpospolita", 22.11.2006

Szymański: uciec od banału, [wywiad przeprowadziła Magdalena Łukaszewicz], "Dziennik" 25-26.11.2006, s. 30

Majchrowski Marcin Świetny festiwal Szymańskiego, "Dziennik", 4.12.2006, s. 31

Beksiak Antoni Szymańskiego portret zamglony, "Odra" marzec 2007, s. 75-78

Cichy Daniel Koncert fortepianowy Pawła Szymańskiego na tle filozoficznych idei postmodernizmu, w: Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i refleksji o muzyce, red. Alicja Jarzębska, Jadwiga Paja-Stach, Kraków 2007

Szwarcman Dorota 40 x Szymański , "Ruch Muzyczny" 2007 nr 7, s.13-16

Barańska Bogna Idea narracji i dyskursu w kwartetach Pawła Szymańskiego , Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr Haliny Lorkowskiej i dr Moniki Kędziory w Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2007

Gmys Marcin Fonoteka. Paweł Szymański , Zeszyty Literackie 2008 nr 1, s.195-196

Łabuś Katarzyna, Krupowicz i Szymański: dwa oblicza surkonwencjonalizmu w polskiej muzyce współczesnej (1), "Muzyka21" 2009 nr 5, s. 33

Zdunik Michał Pokrewieństwa estetyczne pomiędzy twórczością Pawła Szymańskiego i Jerzego Grzegorzewskiego, Praca seminaryjna napisana pod kierunkiem Katarzyny Naliwajek w MISH UW, 2010

Kostka Violetta Wartości muzyki Pawła Szymańskiego, "Krytyka Muzyczna" 2011 nr 5, s. 1-12

Dębowska Anna Ukąszeni Szymańskim, Gazeta Wyborcza, 15.04.2013, s. 14

Hawryluk Jacek Qudsja Zaher skacze do Bałtyku, Gazeta Wyborcza, 22.04.2013, s 12

Szczecińska Ewa Archaizująca dekadencja, "Ruch Muzyczny" 2013 nr 12, s. 26-28

Tomczuk Jacek Szymański i Nekrosius. Dwaj ludzie z wizją , Newsweek 22-26.04.2013, s. 106-109

Dąbrowski Grzegorz Qudsja Zaher - skazana na pamięć, Młodzieżowa Gazeta Muzyczna 04.05.2013

Kozińska Dorota W krainie topielców, "Tygodnik Powszechny" 2013 nr 19, s. 40-41

Szwab Natalia Między tradycją a awangardą. Muzyka Pawła Szymańskiego, Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. Teresy Maleckiej w Akademii Muzycznej w Krakowie, 2013

Marczyński Jacek Muzyka z dna oceanu. Premiera: Utwór polskiego kompozytora na największej scenie operowej świata, "Rzeczpospolita", 22.04.2013

Pisarenko Olgierd W mokrej poczekalni do wieczności, w: [program spektaklu] Qudsja Zaher , TW-ON, Warszawa 2013

Nowok Agnieszka Rytuał – magia – religia. ΦΥΛΑΚΤΗΡΙΟΝ (Phylakterion) Pawła Szymańskiego , Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem dr Wojciecha Stępnia w Akademii Muzycznej w Katowicach, 2013

Kostka Violetta  „Dwie etiudy” na fortepian Pawła Szymańskiego. Dwupoziomowość a problem parodii, red. Marcin Gmys, Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej 2014 nr 15 (24)

Ślązak Andrzej Rozwój techniki fortepianowej na przełomie XX i XXI wieku na przykładzie twórczości Pawła Szymańskiego, Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. Marii Koreckiej-Soszkowskiej w Akademii Muzycznej w Łodzi, 2014

Gajecka-Antosiewicz Aleksandra Utwory klawesynowe Pawła Szymańskiego, w: Notes muzyczny, AM w Łodzi, Łódź 2015

Kostka Violetta „Through the looking Glass I” na orkiestrę Pawła Szymańskiego. Algorytmiczna konstrukcja dźwiękowa, w: The musical work and its creators (10), red. Anna Nowak, AM w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015

Kostka Violetta Muzyka Pawła Szymańskiego. Kompozycje algorytmiczne na fortepian, w Muzyka fortepianowa XVI. Studia i szkice, red. Alicja Kozłowska-Lewna, Renata Skupin, AM w Gdańsku, Gdańsk 2015

Kostka Violetta Paweł Szymański’s Music in the Context of Sociocultural Changes of the last Decades, w Sociocultural Crossings and Borders. Musical Microhistories, Ruta Staneviciute, Rima Povilionene (ed.), Lithuanian Academy of Music and Theatre, Vilnius 2015

Janiak Rafał Problemy dyrygenckie związane z nowymi komplikacjami metrorytmicznymi w muzyce XXI wieku na przykładzie wybranych partytur B. Furrera, P. Szymańskiego, T. Adesa oraz własnej kompozycji , Praca doktorska pod kierunkiem prof. Antoniego Wita w UMFC w Warszawie, 2015

Osoby Tagi: Kompozytor

kompozytor; ur. 28 marca 1954, Warszawa. Studiował kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego (1974-78) i Tadeusza Bairda (1978) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem. W 1976 brał udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Innsbrucku, a w latach 1978, 1980 i 1982 – w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt. Współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia (1979-81), z Niezależnym Studiem Muzyki Elektroakustycznej (1982-84) i Studiem Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Krakowie (1983). Dzięki stypendium im. Herdera w latach 1984-85 kontynuował studia u Romana Haubenstocka-Ramatiego w Wiedniu. Był również stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst w Berlinie (1987-88), gdzie pracował w Studiu Elektronicznym Technische Universität.

Paweł Szymański jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. W 1979 otrzymał I nagrodę Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Gloria na chór żeński i zespół instrumentalny (1979). Ten sam utwór w 1981 zajął IV miejsce w kategorii utworów młodych kompozytorów na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. W 1985 kompozycja Lux aeterna na głosy i instrumenty (1984) zdobyła jedną z nagród w Konkursie Kompozytorskim Muzyki Sakralnej, organizowanym przez Internationale Bachakademie w Stuttgarcie. W 1988 Partita III na klawesyn amplifikowany i orkiestrę (1985-86) zwyciężyła w Konkursie Kompozytorskim im. Benjamina Brittena w Aldeburgh. W 1993 Związek Kompozytorów Polskich przyznał Pawłowi Szymańskiemu swoją doroczną nagrodę. W styczniu 1994 otrzymał Wielką Nagrodę Fundacji Kultury, a w maju tego samego roku utwór Miserere na głosy i instrumenty (1993) został przedstawiony przez Program II Polskiego Radia na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu i znalazł się w grupie utworów rekomendowanych. W 1995 zdobył główną nagrodę Konkursu Międzynarodowej Fundacji Muzyki Polskiej za motet In Paradisum na chór męski (1995). Otrzymał nagrody za muzykę filmową: w 2006 za muzykę do filmu Plac Zbawiciela na XXXI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz w 2007 – za ścieżkę do filmu Natalii Korynckiej-Gruz Inka i do filmu Ryszarda Bugajskiego Śmierć rotmistrza Pileckiego, przyznaną na VII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – Sopot 2007”. W 2007 utwór Szymańskiego Drei Lieder nach Trakl był rekomendowany przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO. W 2014 jego opera Qudsja Zaher była nominowana do Opera Awards 2014 w kategorii World Premiere.

Muzyka Pawła Szymańskiego jest wykonywana na całym świecie (m.in. w Austrii, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Danii, Niemczech, Francji, Holandii, Japonii, na Węgrzech, Meksyku, Szwecji, we Włoszech, Stanach Zjednoczonych). Wiele utworów powstało na zamówienie europejskich instytucji i festiwali oraz zostało prawykonanych przez światowej sławy wykonawców. Do nich należy m.in. Partita IV na orkiestrę (1986) – napisana na zamówienie północnoirlandzkiej rozgłośni BBC dla festiwalu muzyki współczesnej „Sonorities ’87”, organizowanego przez Queen’s University w Belfaście, prawykonania na tym festiwalu dokonała Ulster Orchestra pod dyrekcją Lionela Frienda; A Study of Shade na małą orkiestrę (1989) – skomponowane na zamówienie Aldeburgh Festival, gdzie utwór został po raz pierwszy wykonany przez Britten-Pears Orchestra, dyrygował Richard Bernas; quasi una sinfonietta na orkiestrę kameralną (1990) – dla zespołu London Sinfonietta, który prawykonał kompozycję w Queen Elizabeth Hall pod batutą Arturo Tamayo; Sixty-Odd Pages na orkiestrę kameralną (1991) – zamówione przez Südwestfunk Baden-Baden i prawykonane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” przez Südwestfunk Sinfonieorchester Baden-Baden, dyrygowaną przez Mathiasa Bamerta; Pięć utworów na kwartet smyczkowy (1992) – powstałych na zamówienie rozgłośni BBC w Bristolu, pierwszy raz wykonanych również podczas Festiwalu „Warszawska Jesień” – grał Kwartet Śląski; Koncert na fortepian i orkiestrę (1994) – skomponowany na zamówienie Radio France i tam też prawykonany przez Ewę Pobłocką i Wielką Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita; Recalling a Serenade na klarnet, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1996) – napisane na zamówienie Kuhmo Chamber Music Festival, w ramach którego prawykonania dokonał klarnecista Kari Kriikku i Kwartet Śląski. Polskie Radio (projekt Marka Zwyrzykowskiego) w 1998 roku zamówiło Viderunt omnes fines terrae, które prawykonane zostało w Eglise Saint-Pierre de Chartres (Francja, 1999); polska premiera odbyła się w 2000. Na zamówienie Alonzo King's Lines Ballet powstał utwór Compartment 2, car 7, którego prawykonanie miało miejsce w San Francisco podczas spektaklu baletowego Vibraphone Quartet (2003). Fundacja Muzyki Aukso zamówiła Concerto a 4, po raz pierwszy zaprezentowane podczas koncertu „Muzyczny sejsmograf” (CSW, Warszawa, 2005). W 2006 w warszawskim Zamku Królewskim zostały prawykonane Prelude and Fugue, zamówione przez Kaoru Sakurada. W tym samym roku Office of Vital Records (Paweł Potoroczyn) zamówił Singletrack.

Ceci n'est pas une ouverture, zamówione przez Filharmonię Narodową i ZKP, prawykonano w Filharmonii w 2007. Premiera .Eals(Oomsu), zamówionego przez „Warszawską Jesień”, miała miejsce w Filharmonii Narodowej podczas Festiwalu 2009 roku. Tamże w roku następnym zaprezentowano a più corde na harfy i fortepian, które zamówił Instytut Adama Mickiewicza. Cztery tańce heweliańskie po raz pierwszy zabrzmiały w 2011 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, która zamówiła ten utwór. We wrocławskiej Katedrze Marii Magdaleny w tymże roku zaprezentowano PHYLAKTERION (ΦΥΛΑΚΤΗΡΙΟΝ), napisany dla 46. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.

W latach 2012/2013 Szymański był kompozytorem-rezydentem sezonu w warszawskiej Filharmonii Narodowej. W roku 2013 w Filharmonii prawykonano zamówione przez nią Sostenuto. W tymże roku w Studiu im. Witolda Lutosławskiego odbyło się prawykonanie Czterech utworów na kwartet smyczkowy, napisanych na zamówienie Stowarzyszenia Kwartesencja (Marek Czech). Stowarzyszenie Kulturalne LADO w 2014 zamówiło Dissociative Counterpoint Disorder, prawykonane w warszawskim Teatrze Studio. W 2015 w Studiu im. Witolda Lutosławskiego prawykonano Sonatę na altówkę i fortepian, napisaną dla Krzysztofa Chorzelskiego i Macieja Grzybowskiego). W Filharmonii Narodowej zaprezentowano premierowe wykonanie utworu Through the Looking-Glass, który Paweł Szymański skomponował specjalnie na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego.

Koncert na flet i orkiestrę it’s fine, isn’t it został zamówiony u Pawła Szymańskiego w grudniu 2019 roku przez Fundację Piąta Esencja. Premiera utworu miała się odbyć w 2021 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jednak do tego nie doszło.

Od 2008 roku Szymański jest członkiem jury Nagrody Mediów Publicznych w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej OPUS.

Muzyka kompozytora regularnie ukazuje się na płytach, wydawanych przez znane firmy fonograficzne. Albumy te otrzymały m. in. nagrody „Fryderyk”: w 1998 i 1999 w kategorii Muzyka Współczesna za płyty Portret kompozytora – Paweł Szymański (CD Accord) i Koncerty fortepianowe – Lutosławski, Panufnik, Szymański (CD Accord), zaś w 2008 - w kategorii Kompozytor Roku – Muzyka Poważna.

W 2005 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Uchwałą podjętą 27 maja 2011 roku na XXXVI Walnym Zebraniu Członków Związku Kompozytorów Polskich Paweł Szymański został Członkiem Honorowym ZKP.

aktualizacja: 2002 (mk), 2017, 2022 (wa)

Meyer Krzysztof

Twórczość:

Krzysztof Meyer należy do kompozytorów o głębokiej intelektualnej samoświadomości twórczej. W ankiecie dla pisma „Res Facta” z roku 1971 dwudziestosześcioletni wówczas kompozytor napisał: „W swoich własnych utworach wyszedłem od techniki dwunastotonowej (I Sonata fortepianowa). Później przyswoiłem sobie tak zwany «energetyzm bruitystyczny», wywodzący się od Varèse’a, a któremu patronuje u nas Górecki i poniekąd Penderecki (I Symfonia), później doszedłem do aleatoryzmu w różnych postaciach (kontrolowany w IV Sonacie fortepianowej, poliwersyjny w Trio na flet, altówkę i harfę, polistrukturalny w II Symfonii). Z każdej z tych technik starałem się wyciągnąć te możliwości, które wydawały mi się korzystne dla mojego świata dźwiękowego i porzucałem je w chwili, gdy po prostu przestały mnie interesować, znudziły mnie. Zawsze jednak coś z nich pozostawało - do dzisiaj pewne elementy serializmu są dla mnie niezbędne, podobnie jak poliwersyjność i polistrukturalizm. I jeśli w tych kilku zdaniach miałem dokonać autoprezentacji, to po tym wszystkim, co powyżej napisałem, mogę dodać jeszcze jedno: przy komponowaniu bawi mnie możność wykorzystywania różnych technik. Chyba nie ma wśród najnowszych takiej, która by mnie zupełnie nie interesowała. Cieszy mnie to o wiele więcej, niż niegdyś nurzanie się w strumieniu efektów perkusyjnych, jakie mogą dać instrumenty smyczkowe (I Kwartet smyczkowy). I tak stosowanie najróżniejszych technik służy mi jedynie jako środek do komponowania i nie będzie naprawdę żadną nieskromnością i przesadą, gdy powiem, że w niektóre rejony mojego wewnętrznego świata muzycznego wchodzę dowolnymi środkami technicznymi i znajduję się niezależnie od nich tam, gdzie na początku zamierzyłem.” („Res Facta” nr 5, 1971)
Krzysztof Meyer rozpoczynał swoją działalność twórczą w okresie panowania idei awangardy. W sferze dźwięku i on poszukiwał nowych brzmień, ale sonorystyka nie zakłócała nigdy jego poczucia formy jako procesu o wyraźnym rozwoju dramaturgicznym, z fazami o różnym napięciu. Dość szybko zresztą zrezygnował z awangardowo pojmowanej dźwiękowości na rzecz tradycyjnych kategorii estetycznych - ładu formalnego, równowagi elementów dzieła i pięknego brzmienia. Wiele jego utworów nosi klasyczne tytuły, sugerujące zastosowanie tradycyjnej formy. Są to symfonie, koncerty, kwartety czy sonaty. Ale na ogólnej koncepcji formy kończą się związki twórczości Krzysztofa Meyera z tradycją. Zarówno wewnętrzna struktura utworów, jak i ich język dźwiękowy są przejawem w pełni świadomego, indywidualnego wykorzystania nowoczesnego warsztatu kompozytorskiego. W kontekście intelektualnej samoświadomości twórczej trzeba wspomnieć o pracach muzykologicznych Krzysztofa Meyera. Jest on autorem przetłumaczonej na kilka języków, fundamentalnej monografii Dymitra Szostakowicza, którego twórczość była mu bardzo bliska. Wspólnie z żoną napisał dwutomową biografię Witolda Lutosławskiego. Przygotował wiele referatów i artykułów poświęconych muzyce i twórcom XX wieku oraz wybranym zagadnieniom z teorii muzyki. Od 1966 roku prowadzi nieprzerwanie działalność pedagogiczną w zakresie teorii muzyki.

Kompozycje:

Sonata na wiolonczelę nr 1 op. 1 (1959-61)

Introspekcja op. 2 na 5 wiolonczel (1960)

Aforyzmy op. 3 na fortepian (1961)

Muzyka na trzy wiolonczele, kotły i fortepian op. 4 (1961-62)

Sonata fortepianowa nr 1 op. 5 (1962)

Sonata fortepianowa nr 2 op. 7 (1963)

Kwartet smyczkowy nr 1 op. 8 (1963)

Pieśni rezygnacji i zaprzeczenia op. 9 na sopran, skrzypce i fortepian (1963)

Interludio statico op. 11 na klarnet i 4 wiolonczele (1963-64)

Concerto da camera op. 6 na flet, perkusję i smyczki (1964)

Symfonia nr 1 op. 10 (1964)

Koncert skrzypcowy nr 1 op. 12 (1964-65)

Sonata fortepianowa nr 3 op. 13 (1964-66)

Quartettino op. 16 na sopran, flet, wiolonczelę i fortepian (1966)

Symfonia nr 2 „Epitaphium Stanisław Wiechowicz in memoriam” op. 14 na chór mieszany i orkiestrę (1966-67)

Hommage à Nadia Boulanger op. 17 na flet, altówkę i harfę (1967)

Pięć utworów kameralnych op. 18 na mezzosopran, klarnet, skrzypce i altówkę (1967)

Cyberiada op. 15 opera komiczna w 3 aktach (1967-70)

Symfonia nr 3 „Symphonie d’Orphee” op. 20 na chór mieszany i orkiestrę (1968)

Sonata fortepianowa nr 4 op. 22 (1968)

Kwartet smyczkowy nr 2 op. 23 (1969)

Quattro colori op. 24 na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1969-70)

Kwartet smyczkowy nr 3 op. 27 (1970-71)

Concerto da camera op. 29 na obój, perkusję i smyczki (1972)

Sonata na klawesyn solo op. 30 (1972-73)

Symfonia nr 4 op. 31 (1973)

Koncert na trąbkę i orkiestrę op. 35 (1973-75)

Kwartet smyczkowy nr 4 op. 33 (1974)

Śpiewy polskie op. 34 na sopran i orkiestrę (1974)

Czarodziejskie obrazki op. 21a na fortepian (1975)

Sonata na skrzypce solo nr 1 op. 36 (1975)

Sonate de sons rayonnants na fortepian (1975-2003)

Moment musical na wiolonczelę (1976)

Fireballs op. 37 na orkiestrę (1976)

Lyric Triptych op. 38 for tenor and chamber orchestra (1976)

Concerto retro op. 39 na flet, skrzypce, wiolonczelę i klawesyn (1976)

Trzy utwory na perkusję i taśmę op. 40 (1976)

Symfonia D-dur w stylu Wolfganga Amadeusa Mozarta op. 41 (1976-77)

Kwartet smyczkowy nr 5 op. 42 (1977)

Dwadzieścia cztery preludia na fortepian op. 43 (1977-78)

Suita dziecięca op. 25a na fortepian (1978)

Symfonia nr 5 op. 44 na smyczki (1978-79)

Dziewięć fraszek Stanisława Jerzego Leca op. 45 na sopran i fortepian (1979)

Koncert fortepianowy op. 46 (1979)

Interludio drammatico op. 48 na obój i zespół (1979-80)

Hrabina op. 49, balet w 1 akcie na motywach opery Stanisława Moniuszki (1980)

Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 50 (1980)

Sonata per flauti solo op. 52 (1980)

Gracze op. 53, pełna wersja opery Dymitra Szostakowicza w 2 aktach (1980-81)

Sześć preludiów na skrzypce solo (1981)

Kwartet smyczkowy nr 6 op. 51 (1981)

Colloquium niedzielne na ulicy op. 54 na baryton i fortepian (1981)

Skrzypcowy kramik op. 55 na skrzypce i fortepian (1981)

Canzona na wiolonczelę i fortepian op. 56 (1981)

Sonatina for the Young op. 55a for violin and piano (1981-83)

Symfonia nr 6 „Symfonia Polska” op. 57 (1982)

Hommage à Johannes Brahms op. 59 na orkiestrę (1982)

Pezzo capriccioso op. 60 na obój i fortepian (1982)

Koncert na flet i orkiestrę op. 61 (1983)

Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 62 (1983)

Canti Amadei op. 63, concerto da camera na wiolonczelę i orkiestrę (1983-84)

Concerto da camera op. 64 na harfę, wiolonczelę i smyczki (1984)

Kwartet smyczkowy nr 7 op. 65 (1985)

Kwartet smyczkowy nr 8 op. 67 (1985)

Concerto retro op. 39a na flet, klawesyn i smyczki (1986)

Kwartet na 4 saksofony op. 65a (1986)

Kwintet klarnetowy op. 66 (1986)

Capriccio op. 69 na 6 instrumentów (1987-88)

Musica incrostata per orchestra op. 70 (1988)

Wjeliczalnaja op. 71 na chór mieszany (1988)

Wittener Kammermusik na flet, obój i klarnet (1988)

Klonowi bracia op. 72, opera dziecięca w 2 aktach (1988-89)

Caro Luigi op. 73 na 4 wiolonczele i smyczki (1989)

Fanfare für acht Posaunen (1989)

Kwartet smyczkowy nr 9 op. 74 (1989-90)

Fantazja na organy op. 75 (1990)

Monolog na wiolonczelę solo (1990)

Kwintet fortepianowy op. 76 (1990-91)

Pezzo per Mauro op. 77 na flet, saksofon altowy, puzon, fortepian, kontrabas i perkusję (1991)

Koncert na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową op. 79 (1992)

Carillon pour orchestre op. 80 (1992-93)

Trio na flet, altówkę i gitarę op. 78 (1992-94)

Trio smyczkowe op. 81 (1993)

Kwartet smyczkowy nr 10 op. 82 (1993-94)

Misterioso op. 83 na skrzypce i fortepian (1994)

Koncert wiolonczelowy nr 2 op. 85 (1994-95)

Te Deum op. 84 na chór mieszany (1995)

Sonata na skrzypce i orkiestrę op. 86 (1995)

Msza op. 68 na chór mieszany i orkiestrę (1995-96)

Farewell Music op. 88 na orkiestrę (1997)

Au delà d’une absence op. 89 na kwartet smyczkowy (1997)

Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian op. 90 (1997-98)

Stworzenie świata op. 91, oratorium (1999)

Capriccio interrotto op. 93 na skrzypce i fortepian (2000)

Impromptu multicolore op. 92 na dwa fortepiany (2000)

Les sons rayonnants na 2 pianole i komputer (2000)

Cinque colori na flet, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i fortepian op. 94 (2001)

Koncert na klarnet i orkiestrę op. 96 (2001)

Kwartet smyczkowy nr 11 op. 95 (2001)

Symfonia nr 7 op. 97 (Symfonia czasu przemijającego) (2001-2002)

Trio na obój, fagot i fortepian op. 98 (2002)

Sonata na wiolonczelę i fortepian nr 2 op. 99 (2003-2004)

Epitafium op. 100 na 3 wiolonczele i fortepian (2004)

Duetti concertanti op. 101 na fagot i fortepian (2004)

Metamorfozy op. 102 na saksofon altowy i fortepian (2004)

Kwartet smyczkowy nr 12 op. 103 (2004-2005)

Quasi una fantasia op. 104 na fortepian (2005)

Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę op. 105 (2005-2006)

Burlesca all’Ongarese na flet solo (2006)

Sonata breve na fortepian op. 106 (2006)

Kwintet na 4 saksofony i fortepian op. 107 (2006-2014)

Musique scintillante na 14 instrumentów op. 108 (2007)

Sonata na wiolonczelę solo nr 2 op. 109 (2007)

Duety na dwoje skrzypiec op. 110 (2008)

Symfonia nr 8 (Sinfonia da Requiem) na chór i orkiestrę do słów Adama Zagajewskiego op. 111 (2008-2009)

Kwartet na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian op. 112 (2009)

Kwartet smyczkowy nr 13 op. 113 (2009-2010)

Imaginary Variations na skrzypce i fortepian op. 114 (2010)

Koncert na gitarę, kotły i smyczki op. 115 (2010-2011)

Chansons d´un rêveur solitaire pieśni na sopran i orkiestrę do słów Paul Verlaine op. 116 (2011-2012)

Muzyka światła i półcienia na orkiestrę kameralną op. 118 (2012)

Kontredanse na 2 orkiestry op. 119 (2013)

Nehmt hin die Welt na chór a cappella do słów Friedricha Schillera op. 120 (2013)

Sei Intermezzi na fortepian op. 121 (2013)

Triptych Sonata na gitarę op. 125 (2014)

Kwartet smyczkowy nr 14 op. 122 (2014)

3 x 4 na wiolonczelę i fortepian op. 123 (2014)

Musica festiva na organy i orkiestrę op. 124 (2014)

Symfonia wiary i nadziei nr 9 do Psalmów Dawida na chór i orkiestrę op. 126 (2015)

Metamorfozy na małą orkiestrę op. 128 (2015-2016)

Movimento rapsodico na harfę solo op. 127 (2016)

Trio na flet, skrzypce i wiolonczelę op. 129 (2016)

Musica concertane per violoncello, pianoforte, percussione ed archi op. 130 (2016)

Kwartet smyczkowy nr 15 op. 131 (2016-2017)

Miroirs au carré na orkiestrę op. 132 (2017)

Sonata na skrzypce solo nr 2 op. 133 (2018)

Publikacje:

książki

Szostakowicz, PWM, Kraków 1973, 1986

Witold Lutosławski, Ars Nova, Poznań 1994

Gwizdalanka Danuta / Meyer Krzysztof, Lutosławski. Tom I: Droga do dojrzałości, PWM, Kraków 2003

Gwizdalanka Danuta / Meyer Krzysztof, Lutosławski. Tom II: Droga do mistrzostwa, PWM, Kraków 2004

Dymitr Szostakowicz i jego czasy, Fayard, Paryż 1994 i 2009; Lübbe-Verlag, Bergisch Gladbach 1995; Uitgeverij Atla, Amsterdam 1996; Allianza Musica, Madryt 1997 i 2011; Atlantis, Zurich 1998; Kompoziitor, St. Petersburg 1998; PWN, Warszawa 1999; Olympus, Amsterdam 2006; Mołodaja Gwardia, Moskwa 2006; Schott, Mainz 2008

Mistrzowie i przyjaciele, PWM, Kraków 2011

Witold Lutosławski. Wege zur Meisterschaft, (we współautorstwie z D. Gwizdalanką), Pfau, Saarbrücken 2014

Literatura:

Haute-musique Krzysztofa Meyera, Rozmowa z kompozytorem

Maciejewski Bogusław, Twelve Polish Composers, Allegro Press, London 1976

Helman Zofia, Krzysztof Meyer, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992-

Piątek Katarzyna, Symfonie Krzysztofa Meyera, w: Krakowska szkoła kompozytorska 1888-1988 (red. Teresa Malecka), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1993

Krzysztof Meyer. Do i od kompozytora, (pod red. Macieja Jabłońskiego), Ars Nova, Poznań 1994

Jabłoński Maciej, Homma Martina (Hg.), Krzysztof Meyer. Ein Komponistenportrait, Ars Nova / Bela Verlag, Poznań - Köln 1998

Helman Zofia, Meyer Krzysztof, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, PWM, Kraków 2000

Thomas Adrian, Meyer Krzysztof, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 16, Macmillan Publishers Limited, London 2001

Weselmann Thomas, Musica incrostata. Szkice o muzyce Krzysztofa Meyera, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2003

Interdisciplinary Studies In Musicology [Special Issue], pod red. J. Humięckiej-Jakubowskiej, D. Jasińskiej, Wydawnictwo Naukowe UAM - PTPN, Poznań 2013

Osoby Tagi: Kompozytor, Wykonawca

kompozytor, pianista i pedagog; ur. 11 sierpnia 1943, Kraków. W wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie. Od 1954 uczęszczał na prywatne lekcje teorii i kompozycji do Stanisława Wiechowicza. Po ukończeniu Liceum Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Krakowie rozpoczął naukę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie; studiował kompozycję, początkowo w klasie Stanisława Wiechowicza, a po jego śmierci – u Krzysztofa Pendereckiego (dyplom z wyróżnieniem – 1965), oraz teorię u Aleksandra Frączkiewicza (dyplom także z wyróżnieniem – 1966). W 1964, 1966 i 1968 uzupełniał swoją edukację muzyczną w Paryżu i Fontainebleau, gdzie odbył studia w zakresie kompozycji i gry na fortepianie pod kierunkiem Nadii Boulanger. W 1966 otrzymał stypendium im. Aarona Coplanda.

Został laureatem szeregu konkursów kompozytorskich: w 1966 – II nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Symfonię nr 1 i I nagrodę na Concours des Jeunes Compositeurs w Fontainebleau za pieśni do słów Szekspira, w 1967 – wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga za Symfonię nr 2 „Epitaphium Stanisław Wiechowicz in memoriam” na chór mieszany i orkiestrę, w 1968 – I nagrodę na tym samym konkursie za Symfonię nr 3 „Symphonie d’Orphee” na chór mieszany i orkiestrę, w 1970 – Grand Prix de Composition Musicale Fundacji Księcia Pierre de Monaco za operę Cyberiada oraz wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu za Kwartet smyczkowy nr 2, w 1972 – II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Artura Malawskiego w Krakowie za Concerto da camera na obój, perkusję i smyczki, w 1974 – I nagrodę na Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Warszawie za Symfonię nr 4, w 1976 – wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO za Kwartet smyczkowy nr 3.

W latach 1966-68 współpracował jako pianista z krakowskim zespołem muzyki współczesnej „MW2”. W okresie tym rozpoczął również działalność jako pedagog. W latach 1966-87 uczył przedmiotów teoretycznych w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 1972 do 1975 był jednocześnie prorektorem, a w latach 1975-87 – kierownikiem Katedry Teorii Muzyki. W roku akademickim 1980/81 przebywał dzięki stypendium „Auswärtige Künstler zu Gast” w Hamburgu. W latach 1987-2008 był profesorem kompozycji w Hochschule für Musik w Kolonii. W latach 2008-2014 ponownie nauczał w krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2009-2013 był profesorem w Zakładzie Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykładał także muzykę współczesną w Austrii, Brazylii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Wenezueli i Związku Radzieckim. Należy do Akademie der Künste w Mannheim, jest członkiem rzeczywistym Polskiej Akademii Umiejętności. Ponadto w sezonie 1991/92 był composer-in-residence w Filharmonii Kolońskiej, w 1996 – na festiwalu w Seattle, a w sezonie 2013/2014 w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Muzyka Krzysztofa Meyera była wykonywana w wielu najważniejszych ośrodkach muzycznych, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Berlińskiej Filharmonii i wiedeńskim Wiener Musikverein, na najważniejszych festiwalach europejskich, m.in. "Warszawskiej Jesieni", "Muzički Biennale Zagreb", SIMC, "Holland Festival", "Musikprotokoll-Graz", Festiwalu w Aldeburgh, w Schleswig-Holstein, Biennale w Wenecji i Lucerne Festival. Niektóre z utworów zostały skomponowane na zamówienie wykonawców światowej sławy: Koncert fletowy dla Aurèle Nicolet'a, Koncert obojowy dla Lothara Fabera, Koncert klarnetowy dla Eduarda Brunnera, Koncert skrzypcowy dla Dymitra Sitkowieckiego, Koncert na trąbkę  dla Timofieja Dokszycera, Tryptyk liryczny dla Petera Pearsa, Pezzo capriccioso dla Heinza Holligera, utwory wiolonczelowe dla Davida Geringasa, Iwana Monighetiego i Borysa Piergamienszczikowa. Movimento rapsodico na harfę było pierwszym utworem polskiego kompozytora, zamówionym jako kompozycja obowiązkowa dla prestiżowego konkursu ARD w Monachium (2016).

Krzysztof Meyer zajmuje się także pisarstwem muzycznym. Napisał pierwszą polską monografię życia i twórczości Dymitra Szostakowicza (Kraków 1973 i 1986; wyd. niem. – Leipzig 1980). Jest autorem wielu artykułów, głównie o muzyce współczesnej, w takich periodykach, jak „Melos”, „Muzyka”, „Ruch Muzyczny”, „Das Orchester”, „Sowietskaja Muzyka”.

Czynnie udzielał się także w Związku Kompozytorów Polskich; w latach 1971-89 był członkiem Zarządu Głównego, w latach 1985-89 – prezesem. Od 1974 do 1988 uczestniczył też w pracach Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Został uhonorowany wieloma nagrodami w kraju i za granicą: 1975 – Medal Rządu Brazylii za Kwartet smyczkowy nr 4, 1977 – Medal Rządu Brazylii za Concerto retro na flet, skrzypce, wiolonczelę i klawesyn. Nagroda "Krakowska Książka Miesiąca maja 2012 roku" została przyznana Krzysztofowi Meyerowi za książkę Mistrzowie i przyjaciele (PWM, Kraków 2012). Ponadto otrzymał: dwukrotnie Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1973, 1975), Złoty Krzyż Zasługi (1974), Odznakę „Zasłużony Działacz Kultury” (1979), Nagrodę im. Gottfrieda von Herdera (1984), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1992), Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Jorku (1994), Nagrodę im. Johanna Stamitza w Mannheim (1996), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1997), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2003), Krzyż Zasługi na Wstędze Orderu Zasługi Republiki Federalnej Niemiec (2007), Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2011),  Medal im. Michała Glinki za wkład w rozwój sztuki muzycznej (2012).

 

aktualizacja: 2002, 2008 (mk), 2016 (wa), 2018 (iz)

Bańka Piotr

Kompozycje:



Ekstaza do świętego z feretronu na orkiestrę, chór, solistę, instrumenty elektroniczne i dźwięki generowane w pamięci komputera (2015)

Unia Narodów, spektakl multimedialny (2019)

Muzyka do spektakli:
St. Joseph w reż. Jacka Dudzica (1995)
Show us the father w reż. Jacka Dudzica (1995)
Egzekutor w reż. Marka Rębacza (1999)
Living forever w reż. Jacka Dudzica (2000)
Słowa nadziei w reż. Grzegorza Misiewicza (2002)
Alicja w krainie czarów w reż. Jacka Dudzica (2005)
Wieruszka w reż. Marka Rębacza (2006)
Jak Kudłatek święta zmieniał w reż. Marka Rębacza (2012)

Muzyka do słuchowisk:
Rozpraszanie mroku w reż. Danuty Bieniaszkiewicz (1994)
Mechanizm w reż. Sylwestra Woronieckiego (1998)
Brzydkie kaczątko (2003)
Muzyka do słuchowiska Cesarz i słowik (2003)
Królewna na ziarnku grochu (2003)
Opowieść wigilijna (2003)
Szaty cesarza (2003)
Królowa śniegu (2004)
Latający kufer (2004)
Ołowiany żołnierzyk (2004)
Świniopas (2004)
Calineczka (2005)
Kot w butach (2005)
Mała syrenka (2005)
Tuż pod moim nosem (2012)

Muzyka do filmów:
Zakopane, DDS Goethe Institute (1994)
Burg 1993, DDS Goethe Institute (1994)
Jesus, Millennium Films International (2006)
Open wide the doors..., Millennium Films International (2006)
Today & Tomorrow w reż. Marcina Stawarza (2008)
Moja Polska – ostatnia opowieść Ryszarda Kaczorowskiego w reż. Grzegorza Gajewskiego (2012)

Chłopcy z lasu w reż. Wiesława Palucha (2016)

Wena w reż. Bartłomieja Nowakowskiego (2019)

Basia sama w domu w reż. Marka Rębacza 

(2021)

Symfonia Nauki, widowisko multimedialne (2021)

Osoby Tagi: Kompozytor, Wykonawca
Banka Piotr2015

kompozytor, producent muzyczny, gitarzysta basowy; ur. 29 listopada 1972, Łódź. Grał w zespole Tipsy Train na gitarze basowej.

Jest dyrektorem artystycznym Sequensonic (w przeszłości Sky Media Polska), której produkcje są słyszalne w wielu polskich filmach, spotach reklamowych, programach radiowych i telewizyjnych. Współpracuje z czołówką polskich gwiazd, ze stacjami telewizyjnymi i radiowymi.

Specjalizuje się w miksowaniu dźwięku dookólnego w systemie Dolby Surround, będąc autorem jednej z największych europejskich bibliotek efektów dźwiękowych w tym systemie. Jest autorem książki Podstawy techniki studyjnej (2013) o procesie realizacji i produkcji nagrań.

Komponuje i nagrywa muzykę do filmów i sztuk teatralnych, słuchowisk radiowych (m.in. Mechanizm), w tym słuchowisk dla dzieci (seria bajek Chwila dla malucha), a także czołówek radiowych (m.in Polskie Radio, “Trójka”, Radio Freee, Polskie Radio Chicago), telewizyjnych (m.in. TVP2), oraz reklam. Jest autorem piosenek, które śpiewali m.in. Olga Bończyk, Krzysztof Cugowski, Marek Torzewski. Na koncie ma realizacje dźwiękowe muzyki do filmów (m.in. Wiedźmin, Wyjazd integracyjny, Dancing 4 U, Moja Polskaostatnia opowieść Ryszarda Kaczorowskiego), seriali telewizyjnych (M jak Miłość, Samo życie). Jest kompozytorem czołówek radiowych (m.in. Polskie Radio, „Trójka”, Radio Freee, Polskie Radio Chicago) i telewizyjnych (m.in. TVP2), twórcą ilustracji muzycznych i dźwiękowych m.in. dla Muzeum Zamojskiego i Lubelskiej Trasy Podziemnej oraz muzyki do filmu promującego Piwnicę pod Fortuną (Wehikuł czasu).

W 2015 roku skomponował litanię Ekstaza do świętego z feretronu, zamówioną przez Filharmonię im. H. Wieniawskiego w Lublinie w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W 2015 roku kompozytorowi został wręczony medal Europejskiej Nagrody Obywatelskiej Fundacji Oswoić Los, zaś w 2016 Nagroda Miasta Lublin w Dziedzinie Kultury.

aktualizacja: 2016, 2022 (wa)


Strona internetowa artysty: www.banka.art.pl 

Serocki Kazimierz

Kompozycje:

Tryptyk na orkiestrę kameralną (1948)

Sonatina na fortepian (1949)

Trzy melodie kurpiowskie na soprany, tenory i zespół kameralny (1949)

Romantic Concerto na fortepian i orkiestrę (1950)

Trzy śpiewki na chór mieszany a cappella (1951)

Pieśń traktorzystów na głos z fortepianem (1951)

Symfonia nr 1 (1952)

Suita preludiów na fortepian (1952)

Koncert na puzon i orkiest (1953)

Krasnoludki miniatury dla dzieci na fortepian (1953)

Suita na 4 puzony (1953)

Symfonia nr 2 „Symfonia pieśni” na sopran, baryton, chór i orkiestrę (1953)

Sobótkowe śpiewki na chór mieszany a cappella (1954)

Sonatina na puzon i fortepian (1954)

Suita opolska na chór mieszany a cappella (1954)

Taniec na klarnet i fortepian (1954)

Sonata na fortepian (1955)

Sinfonietta na 2 orkiestry smyczkowe (1956)

Serce nocy cykl pieśni na baryton i fortepian (1956)

Oczy powietrza cykl pieśni na sopran i fortepian (1957)

Musica concertante na orkiestrę (1958)

Epizody na smyczki i 3 grupy perkusyjne (1959)

Segmenti na orkiestrę (1960-61)

A piacere propozycje na fortepian (1962-63)

Freski symfoniczne na orkiestrę (1963-64)

Continuum sekstet na instrumenty perkusyjne (1965-66)

Niobe muzyka do fragmentów poematu K. I. Gałczyńskiego na 2 recytatorów, chór i orkiestrę (1966)

Forte e piano muzyka na dwa fortepiany i orkiestrę (1967)

Poezje na sopran i orkiestrę kameralną (1968-69)

Dramatic Story na orkiestrę (1968-70)

Swinging Music na klarnet, puzon, wiolonczelę (lub kontrabas) i fortepian (1970)

Fantasmagoria na fortepian i perkusję (1970-71)

Fantasia elegiaca na organy i orkiestrę (1971-72)

Impromptu fantasque na flety proste, mandoliny, gitary, perkusję i fortepian (1973)

Ad libitum 5 utworów na orkiestrę (1973-77)

Concerto alla cadenza per flauto a becco e orchestra (1974)

Arrangements na 1-4 flety proste (1975-76)

Pianophonie na fortepian, środki elektroniczne i orkiestrę (1976-78)

Literatura:

Maciejewski Bogusław M., Twelve Polish Composers, Allegro Press, London 1976

Kaczorek Ireneusz, Wartość estetyczna i artystyczna "Fresków symfonicznych" Kazimierza Serockiego, w: Dzieło muzyczne - studia i rozprawy (pod red. T. Brodniewicz, H. Kostrzewskiej i J. Tatarskiej), Akademia Muzyczna, Poznań 1999

Jagiełło Aleksandra, Kazimierz Serocki. Dżentelmen sonoryzmu, "Muzyka21" 2004 nr 3, s.26-27

Paja-Stach Jadwiga, Związki muzyki Kazimierza Serockiego z sonoryzmem, "Muzyka" 2008 nr 1, s.93-107-118

Osoby Tagi: Kompozytor, Wykonawca

kompozytor i pianista; ur. 3 marca 1922, Toruń; zm. 9 stycznia 1981, Warszawa. Studiował w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego oraz fortepian u Stanisława Szpinalskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. W latach 1947-48 kontynuował studia w zakresie kompozycji u Nadii Boulander oraz gry na fortepianie u Lazare Levy’ego w Paryżu.

W latach 1946-51 występował jako pianista w kraju i za granicą, m.in. w Rumunii, Niemczech i Czechosłowacji.

Od 1952 działał wyłącznie jako kompozytor. W 1956 i 1958 otrzymał nagrody na Konkursie im. Grzegorza Fitelberga za Sinfoniettę na dwie orkiestry smyczkowe (1956), Musica concertante na orkiestrę (1958) i cykl pieśni Oczy powietrza na sopran i fortepian (1957), w 1959 – wyróżnienie za Sinfoniettę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO.

Kazimierz Serocki, czołowy przedstawiciel awangardy w nowej muzyce polskiej, zadziwiał objawiającą się w jego twórczości różnorodnością zainteresowań. Założył wraz z Tadeuszem Bairdem i Janem Krenzem „Grupę 49”, wyznającą „pozytywny optymizm” przejawiający się muzyką komunikatywną i nieskomplikowaną. Jednak kilka lat później, w roku 1956, razem z Tadeuszem Bairdem powołał do życia Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który stał się miejscem najbardziej awangardowych wówczas w Polsce manifestacji muzycznych. Sam zaczynał swoją drogę twórczą od związków z muzyką ludową, co nie przeszkadzało mu interesować się wyrafinowaną techniką dodekafoniczną i serializmem. Wkrótce potem zaczął stosować w swych utworach aleatoryzm zakładający znaczną rolę przypadku w komponowaniu i koncepcję formy otwartej.

W latach 1954-55 był wiceprezesem Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.

Kazimierz Serocki otrzymał wiele nagród artystycznych, polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrodę Państwową za muzykę do filmu Miłość Chopina w 1952, Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości w 1963 oraz Nagrodę ZKP w 1966. W 1972 otrzymał po raz drugi Nagrodę Państwową I stopnia „za wybitne osiągnięcia w twórczości kompozytorskiej”.

Strona internetowa o artyście: www.serocki.polmic.pl

aktualizacja: 2002 (mk)

Bloch Augustyn

Twórczość:

Profil twórczości Augustyna Blocha określony jest w znacznej mierze przez jego zainteresowanie organami, wyniesione z rodzinnego domu. Jego ojciec był organistą w kościele farnym w Grudziądzu i kompozytor wspomina zawsze swoje dzięcięce lata, kiedy wiele godzin spędzał na chórze kościelnym, słuchając gry ojca. Sam studiował grę na organach w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u wybitnego pedagoga organów Feliksa Rączkowskiego. Pracował też jako organista w kościołach w Gdańsku i w Warszawie.

Pierwszym utworem Augustyna Blocha, napisanym podczas studiów kompozytorskich u Tadeusza Szeligowskiego, była Fantasia per organo (1953). W czasie studiów napisze również Sonatę organową (1954), a później skomponuje jeszcze inne utwory na organy solo - Jubilate (1974) i Forte, piano e forte (1985). Organy znajdą się jeszcze w takich różnych utworach Blocha, jak Medytacje na sopran, organy i perkusję (1961), Oratorium na organy, smyczki i perkusję (1982), Canti per coro ed organo (1984), Albowiem nadejdzie światłość Twoja, psalmodia na recytatora, organy, chór i orkiestrę (1987), Hac festa die per organo, coro ed orchestra (1996) i Oratorium Gedanense 1997 per organo, coro ed orchestra (1996-97).

Po krótkim okresie koncertowania jako organista, również w swoich utworach, Bloch porzucił karierę organisty i zajął się wyłącznie kompozycją. W początkowym etapie pozostawał pod wpływem neoklasycyzmu, później przez krótki czas interesował się dodekafonią, zawsze jednak centralną kategorią jego języka kompozytorskiego pozostaje brzmienie. Jednym z najciekawszych eksperymentów dźwiękowych Blocha jest utwór Anenaiki (1979), w którym kompozytor wykorzystuje chór składający się z szesnastu pojedynczych głosów dla uzyskania niezwykłych efektów dźwiękowych, włącznie z brzmieniami alikwotowymi. Nawet w utworach o charakterze religijnym efekty sonorystyczne są ważnym środkiem wyrazu.

Nurt religijny, w najogólniejszym tego słowa znaczeniu, jest w twórczości Blocha bardzo ważny, co pozostaje zapewne w związku z jego rodzinnymi korzeniami i doświadczeniami organowymi. Zwłaszcza w ostatnim okresie powstawało wiele dzieł tego rodzaju, takich jak Hac festa die (1996), Nie zabijaj! (1990), Litania Ostrobramska (1989), Exaltabo Te, Domino (1987) czy Albowiem nadejdzie światłość (1987). Wiele utworów było inspirowanych przez żonę kompozytora, znakomitą śpiewaczkę Halinę Łukomską, która też kompozycje wokalno-instrumentalne Blocha bardzo często wykonywała po raz pierwszy.

W jego twórczości trzeba też zauważyć znaczne dokonania w dziedzinie muzyki scenicznej. Bloch jest autorem pięciu baletów, opery-misterium (jak sam swój utwór określa) Ajelet, córka Jeftego do tekstu biblijnego (1967), musicalu Pan Zagłoba (1971), opery dla dzieci Bardzo śpiąca królewna (1973) i dziecięcego musicalu Bajka o skrzypcowej duszy (1979).

Dziecięcy dział twórczości Augustyna Blocha jest bardzo bogaty. Oprócz wymienionych pozycji kompozytor napisał wiele piosenek dla dzieci. Jest także autorem dwóch utworów na dziecięce zespoły instrumentalne: Chodzenie po klawiszach na cztery małe ręce i perkusję też niedużą na fortepian i perkusję (1981), Jazda na gapę przez Europę na cztery małe ręce i perkusję też niedużą na fortepian i perkusję (1982). Wykorzystał w nich współczesne techniki wykonawcze w sposób w pełni przystępny dla kilkuletnich dzieci.

Kompozycje:

Fantasia per organo (1953)

Wariacje fortepianowe „Karol Szymanowski in memoriam” (1953)

Elegia na skrzypce i fortepian (1954)

Sonata per organo (1954)

Piosenki dla dzieci na głosy i zespół instrumentalny (1956-79)

Concertino na skrzypce solo, orkiestrę smyczkową, fortepian i perkusję (1958)

Espressioni per soprano ed orchestra (1959)

Impressioni poetiche na chór męski i orkiestrę do tekstu Jana Kasprowicza (1959)

Medytacje na sopran, organy i perkusję (1961)

Voci balet w jednym akcie na sopran, baryton i orkiestrę kameralną (1962)

Depesza na chór dziecięcy, dwa fortepiany i perkusję (1963)

Oczekiwanie balet w jednym akcie (1963)

Dialoghi per violino ed orchestra (1964)

Byk balet w jednym akcie (1965)

Ajelet, córka Jeftego opera-misterium w jednym akcie (1967)

Gilgamesz balet-pantomima w jednym akcie (1968)

Gilgamesz muzyka baletowa w wersji koncertowej (1969)

Enfiando per orchestra (1970)

Salmo gioioso per soprano e cinque fiati (1970)

Pan Zagłoba musical (1971)

Bardzo śpiąca królewna opera-balet-pantomima w jednym akcie (1973)

Jubilate per organo (1973-74)

Poemat o Warszawie na recytatora, chór mieszany i orkiestrę (1974)

Z gwiazdą w Cudobudzie pastorałka mazowiecka na 18 solistów-wokalistów oraz zespół instrumentalny (1974)

Zwierciadło balet-pantomima na taśmę (1975)

Wordsworth Songs na baryton i orkiestrę kameralną (1976)

Clarinetto divertente miniature per clarinetto solo (1976)

Taka sobie muzyka cykl pieśni na sopran i orkiestrę (1976-77)

Głos milczenia balet-pantomima na taśmę (1977)

Piosenki dla dzieci na głos i fortepian (1977)

Filigranki na fortepian (1978)

Warstwy czasu na 15 instrumentów smyczkowych (1978)

Bajka o skrzypcowej duszy musical dla dzieci (1979)

Anenaiki na 16-osobowy chór mieszany a cappella (1979)

Carmen biblicum na sopran i dziewięć instrumentów (1980)

Chodzenie po klawiszach na cztery małe ręce i perkusję też niedużą na fortepian i perkusję (1981)

Notes for alto saxophone (1981)

Jazda na gapę przez Europę na cztery małe ręce i perkusję też niedużą na fortepian i perkusję (1982)

Oratorium na organy, smyczki i perkusję (1982)

Supplicazioni per violoncello e pianoforte (1983)

Canti per coro ed organo (1984)

A Due per saxofono, clarinetto basso, vibrafono e marimbafono (1984)

Musica per clarinetto e quattro archi (1984-85)

Forte, piano e forte per organo solo (1985)

Zostań Panie z nami muzyka o zmierzchu na orkiestrę (1986)

Duetto per violino e violoncello (1986)

Albowiem nadejdzie światłość Twoja psalmodia na recytatora, organy, chór i orkiestrę (1987)

Skrzypce i organy (1988)

Exaltabo Te, Domino per coro misto (1988)

Lauda per soprano, alto, percussione e quattro archi (1988)

Musica per tredici ottoni (1988)

Litania Ostrobramska na chór mieszany i orkiestrę (1989)

Nie zabijaj! medytacje na baryton, wiolonczelę, chór i orkiestrę (1989-90)

Fanfare Hochzeitsgeschenk für Blechbläser (1991)

Trio per violino, violoncello e pianoforte (1992)

Wzwyż na orkiestrę (1993)

Wypłoszona pieśń na baryton, altówkę, wiolonczelę i fortepian do słów Else Lasker-Schüler (1994)

Infiltrazioni per due violini Béla Bartók in memoriam (1995)

Hac festa die per organo, coro ed orchestra (1996)

Oratorium Gedanense 1997 per organo, coro misto ed orchestra (1996-97)

Drei Stücke fűr Saxophon-Kammer-Orchester (1998)

Pieśń przed zaśnięciem na sopran, chór 4 sopranów i zespół instrumentalny (2002)

W Górze nad nami, medytacje na 4 soprany, 4 alty, 4 tenory, 4 basy i organy (2003)

Literatura:

Kompozytorzy mówią – Augustyn Bloch, „Ruch Muzyczny” 1971 nr 11, s. 5-8

Perkowska Małgorzata, Bloch Augustyn, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „ab”, PWM, Kraków 1979

Niebyt określa moją świadomość, Z Augustynem Blochem rozmawia Mieczysław Kominek, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 15, s. 3-5, 26-27

Homma Martina, Augustyn Bloch, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparren), edition text + kritik, München 1992–

Widłak Elżbieta, Bloch Augustyn, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „ab – suplement”, PWM, Kraków 1998

Gojowy Detlef, Augustyn Bloch. Ein Komponistenleben in Polen, Bela Verlag, Köln 1999

Homma Martina, Bloch Augustyn (Hipolit), w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 3, Macmillan Publishers Limited, London 2001

Łukaszewski Marcin T., Augustyn Bloch nie żyje, "Muzyka21" 2006 nr 5, s. 11

Osoby Tagi: Kompozytor, Wykonawca

kompozytor i organista; ur. 13 sierpnia 1929, Grudziądz; zm. 6 kwietnia 2006, Warszawa. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u Feliksa Rączkowskiego (organy, w latach 1950-55) oraz pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego (kompozycja, w latach 1952-59).

Jeszcze podczas studiów, w latach 1947-57, koncertował jako organista we Wrocławiu, Oliwie i Warszawie. W latach 1954-77 współpracował z Teatrem Polskiego Radia jako twórca muzyki do sztuk i słuchowisk.

Został laureatem międzynarodowych konkursów kompozytorskich: w Vercelli w 1961 za Wariacje fortepianowe „Karol Szymanowski in memoriam” (1953) i w Monaco (w 1962 za Medytacje na sopran, organy i perkusję oraz w 1963 za balet Oczekiwanie). W 1969 zdobył III nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu za Dialoghi per violino ed orchestra (1964), a w 1989 – nagrodę Brighton Festival za Oratorium na organy, smyczki i perkusję (1982). Był również laureatem Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (w 1971 za Enfiando per orchestra, 1970; w 1985 za balet Gilgamesz, 1968).

W latach 1977-79 oraz 1983-87 pełnił funkcję wiceprezesa Związku Kompozytorów Polskich, a w 1979-87 był przewodniczącym Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Za muzykę do programów i spektakli radiowych dla dzieci otrzymał w 1960 nagrodę Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, w 1975 – Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (za twórczość dla dzieci i młodzieży w dziedzinie muzyki ze szczególnym uwzględnieniem opero-baletu Bardzo śpiąca królewna, 1973), a w 1981 – doroczną nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. Został odznaczony Krzyżem Kawalerskim (1969) i Krzyżem Oficerskim (1979) Orderu Odrodzenia Polski. W 2006, pośmiertnie, został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis".

aktualizacja: 2001, 2006 (mk)