Polmic - FB


Nuty

Harnasie (transkrypcja na dwa fortepiany), Szymanowski Karol

Stopka:

Autor opracowania: Joanna Domańska, Kraków, PWM, 2022, 108 s.

ISMN 979-0-2740-3482-5

Transkrypcja baletu Harnasie Karola Szymanowskiego w wersji na dwa fortepiany stworzona przez Joannę Domańską powstała na podstawie trzech źródeł: partytury orkiestrowej baletu, transkrypcji ostatniej sceny wraz z epilogiem na skrzypce i fortepian autorstwa Pawła Kochańskiego zatytułowanej Taniec harnasiów oraz wyciągu fortepianowego na cztery ręce przygotowanego przez Grażynę Bacewicz (nazywanego niekiedy mylnie wyciągiem na dwa fortepiany).

Transkrypcja ta jest dziełem przeznaczonym do wykonania estradowego. Partie obu fortepianów traktowane są równorzędnie. Opracowanie zawiera niemal kompletny tekst partytury, w oryginale przeznaczonej na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę. Pominięte zostały jedynie te zakończenia scen, które kompozytor przewidział do wykonania koncertowego.

Zastosowany w transkrypcji układ na dwa fortepiany pozwolił na uzupełnienie wielu partii niemożliwych do uwzględnienia w wersji na cztery ręce i przez to w wyciągu Bacewicz pominiętych lub podanych fragmentarycznie. Znacznie ułatwia też precyzyjne wykonanie niezwykle skomplikowanych podziałów rytmicznych. Bogactwo partytury Szymanowskiego – w wyciągu z 1935 roku zredukowane w wielu przypadkach do długich nut – zostało w ten sposób przywrócone. Decyduje to o walorach kolorystycznych i wirtuozowskich transkrypcji.

Materiał technicznie skomplikowany, cechujący się gęstą fakturą, bogactwem rytmicznym, maksymalnym oddaniem bogactwa brzmienia orkiestrowego na dwóch fortepianach - przeznaczony raczej dla profesjonalnych pianistów (możliwy do wykonania pod koniec II stopnia szkoły muzycznej, ale raczej dla studentów fortepianu i wyżej).

Tekst wydawcy

Drogi do Niepodległej, Paderewski Ignacy Jan

Stopka: Gdańsk, Polski Chór Kameralny 2022, 192 s.

ISBN 978-83-940722-2-3

Polski Chór Kameralny, z inicjatywy dyrektora Jana Łukaszewskiego, wydał album nutowy Drogi do Niepodległej. Niezwykle interesująca i unikatowa publikacja, wzbogacona o zdjęcia i słowo z ciekawym opisem historyczno-muzykologicznym, zawiera 14 pieśni legionowych oraz 4 utwory Ignacego Jana Paderewskiego, opracowane na chór a cappella przez Ireneusza Łukaszewskiego. Wydawnictwo zostało sfinansowane przez Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego – edycja Niepodległość po polsku.

Premiera albumu odbyła się 12 maja 2022 roku – dokładnie w 87. rocznicę śmierci Józefa Piłsudskiego.

Publikacja stanowi utrwalenie interesujących opracowań pieśni legionowych i pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Asnyka autorstwa Ireneusza Łukaszewskiego, wybitnego chórmistrza i kompozytora, co niewątpliwie przysłuży się popularyzacji tej bezprecedensowej części polskiej kultury muzycznej. Celem wydania jest wzbudzenie zainteresowania muzycznego oraz ciekawości historycznej dotyczącej drogi do niepodległości, jaką przebyła Rzeczpospolita Polska, pełnej fascynujących i heroicznych losów legionistów oraz wzorcowych postaw patriotycznych.

W albumie chóralnym Drogi do Niepodległej oprócz materiału nutowego znajdują się fotografie związane z Legionami Polskimi i reprodukcje rysunków Artura Grottgera. Wydany jest w kunsztownej oprawie wizualnej (196 stron w formacie B4) autorstwa Dominiki Gzowskiej, gdańskiej malarki i projektantki.

Album przeznaczony jest dla wszystkich, którzy są zainteresowani śpiewem chóralnym. Poprzez niezwykły kunszt utworów zamieszczonych w albumie i jednocześnie umiarkowany stopień trudności wykonawczych pieśni, publikacja ta może stanowić źródło inspiracji dla chórmistrzów i zespołów zarówno w ruchu amatorskim, jak i profesjonalnym, także na poziomie szkolnym.

Drogi do Niepodległej udostępnione zostaną bezpłatnie bibliotekom, szkołom, instytucjom muzycznym, muzeom, w nadziei, że wkrótce wzbogacą repertuary licznych koncertów.

Więcej: https://www.polskichorkameralny.pl/pl/aktualnosci-blog/premiera-albumu-nutowego-drogi-do-niepodleglej 

Inga Szczerbińska

Muzyczna biografia Karola Wojtyły, Szymański Sebastian

Muzyczna biografia Karola Wojtyły to cykl trzech pieśni na sopran, fortepian i taśmę do słów Karola Wojtyły, które powstały z okazji 100. rocznicy urodzin św. Jana Pawła II. Poza działaniami ściśle artystycznymi na koncepcję cyklu składała się także praca nad doborem tekstów, w taki sposób, aby przedstawić Jana Pawła II jako wielkiego filozofa reprezentującego antropologię personalistyczną. Stąd też w utworach zostało wydobyte znaczenie relacji intelektu, serca i działania, której nieustanny rozwój prowadzi do zrealizowania życiowego powołania każdego człowieka. To umuzycznienie dotyczy fragmentów tekstów pochodzących z następujących utworów literackich:

I. Człowiek Intelektu

II. Miłość mi wszystko wyjaśniła

III. Spełnienie – Apocalypsis

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Kultura w sieci".

Udział w nagraniu wzięli: Urszula Palka-Ranosz (sopran), Marcin Tadeusz Łukaszewski (fortepian), Marcin Śliwa (gitara), Joanna Jaworz-Dutka (flet) i Marta Szymańska (głos): https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=_sdBUcriQfU&feature=emb_logo 

Nuty dostępne są na stronie https://sebastianszymanski.wordpress.com/2020/08/15/muzyczna-biografia-karola-wojtyly-premiera/ 

its fine, isn't it?, Szymański Paweł

Koncert na flet i orkiestrę it’s fine, isn’t it został zamówiony u Pawła Szymańskiego w grudniu 2019 roku przez Fundację Piąta Esencja. Premiera utworu miała się odbyć w 2021 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jednak do tego nie doszło. Patronat medialny nad Festiwalem sprawowało Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Partytura utworu zamieszczona została na stronie:

https://issuu.com/glissandomagazine/docs/its_fine_score?fbclid=IwAR1SCG3JSYXBLmH-qrW0rBUUt7j3Y_caj4joTg3a5SkbumCaBgLqT1egaWw 

Poniżej dostępne są linki do wszystkich oświądczeń w tej sprawie:

Oświadczenie organizatorów

Oświadczenie Prezesa Fundacji Piąta Esencja

Oświadczenie dr. Mieczysława Kominka – Przewodniczącego Rady Programowej Festiwalu

Oświadczenie Ewy Bogusz-Moore – dyrektora naczelnego i programowego NOSPR

Oświadczenie Katarzyny Meissner – dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca

Odpowiedź na oświadczenia Pawła Szymańskiego

Wszystkie oświadczenia dostępne są również na stronie: https://www.nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/aktualnosci/zmiana-programu-koncertu-oswiadczenie 

Pieśni perskie, Regamey Konstanty

Stopka: Regamey Konstanty, Pieśni perskie, Musica Iagellonica, Kraków 2019
W wydawnictwie Musica Iagellonica ukazały się drukiem Pieśni perskie Konstantego Regameya, powstałe na początku okupacji w Krakowie i Warszawie. Edycja została przygotowana na podstawie ocalałych rękopisów. Wydano zeszyt z wersją polską na baryton i dwa fortepiany do historycznych przekładów Rubajat Omara Chajjama oraz zeszyt z wersją francuską do przekładu zamówionego przez kompozytora. Nad wydaniem pracował międzynarodowy zespół ośmiu redaktorów.

Prawykonanie utworów, od którego rozpoczęła się kariera kompozytorska Regameya, odbyło się na koncercie konspiracyjnym wiosną 1943 roku w warszawskim mieszkaniu pp. Wiśniewskich. Pierwsze wykonanie na podstawie nowego wydania zaprezentował wspaniały baryton szwajcarski Robert Koller z udziałem pianistek Dominiki Peszko i Justyny Danczowskiej w programie 31. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w 2019 roku.

Mecenasem projektu jest Biblioteka Kantonalna i Uniwersytecka w Lozannie, przechowująca Archiwum Konstantego Regameya.

POSŁUCHAJ: szwajcarska premiera Chansons persanes