Polmic - FB


Nuty

Concertino per flauto e orchestra da camera, Szalonek Witold

Stopka:
(1962)

14'35"






wydanie drukiem: Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków
Nagranie:

Utwór napisany w l. 1960-62 dla Severino Gazzelloni. Czas trwania ca 14'. Concertino składa się z dwóch następujących bez przerwy części. W pierwszej części flet koncertuje z poszczególnymi grupami specyficznie podzielonej orkiestry. Kolejność i układ tych koncertujących fragmentów określają formę tej części. W drugiej – orkiestra traktowana jest z punktu widzenia walorów kolorystyczno-szmerowych. Zakończeniem jest coda będąca odwróceniem (rakiem) wstępu. Concertino jest utworem dodekafonicznym, jednakże technika ta nie występuje tu w swej formie „klasycznej". Orkiestra potraktowana została jako zespół solistów, co pozwoliło na odrzucenie skomplikowanego zapisu wartości rytmicznych. W Concertino o sprawach metrorytmicznych decyduje jednostka czasu symbolizowana odpowiedniej długości odcinkiem pięciolinii w partyturze, co powoduje, że rytmika ma w pewnym stopniu charakter ad libitum (w granicach przyjętej jednostki czasu).

(tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1963)

Preludia, Szabelski Bolesław

Stopka:
na orkiestrę kameralną

(1963)

7'06"






wydanie drukiem: Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków
Nagranie:

Utwór pisany techniką dodekafoniczną, oparty na jednej serii. Składa się z trzech krótkich i kontrastujących części, które wiążą się w jedną całość (części skrajne w tempie wolnym, część środkowa szybka). Preludia, ukończone w czerwcu 1963, trwają ca 7' i napisane zostały na zespół składający się z fletu, oboju, klarnetu, 2 rogów, 2 trąbek, puzonu, perkusji, fortepianu, 4 skrzypiec, 3 altówek i 2 wiolonczel.

(tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1963)

Apostrofa, Pałłasz Edward

Stopka:
na kwartet fortepianowy

(1986)

8'50"




Nagranie:

Apostrofa na kwartet fortepianowy została skomponowana jesienią 1986 r. Według Słownika terminów literackich St. Sierotwińskiego apostrofa to „figura retoryczna, polegająca na zwróceniu się do przedmiotu, pojęcia abstrakcyjnego lub osoby (zmarłej, nieobecnej), z którymi w rzeczywistości nie można rozmawiać”.

Edward Pałłasz (tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1987)

Antyfony , Sikorski Tomasz

Stopka:
na sopran, fortepian, róg, dzwony, 2 gongi, 2 tam-tany i taśmę magnetofonową

(1963)

8'16"

realizacja dźwięku: Bohdan Mazurek, Studio Eksperymentalne PR





Nagranie:

Utwór na sopran, taśmę i instrumenty, bez tekstu, napisany w styczniu 1963. Przybliżony czas trwania 7'-10'.

W utworze tym zastosowałem dwa diametralnie różne rodzaje śpiewu – śpiew koloraturowy (staccato) i śpiew ciągły (glissando). Sopran realizuje struktury dźwiękowe na samogłoskach lub bocca chiusa.

Antyfony składają się z pięciu sekwencji. Sekwencje I, II i III opierają się na odmiennych założeniach strukturalnych. Sekwencja IV łączy elementy sekwencji II i III, a sekwencja V – wszystkich ją poprzedzających.

Forma kompozycji ma charakter polimorficzny. Zastosowane w utworze swobody czasowe pozwalają na dużą różnorodność interpretacji. Swobodne łączenie poszczególnych warstw, zróżnicowanych zarówno pod względem strukturalnym jak i przestrzennym (stereofonia), daje w rezultacie specyficzną polifonię wywodzącą się z zasady „grania nie razem”. Zasada ta pozwala na osiągnięcie całkowitej niezależności głosów oraz na realizację subtelnych stosunków rytmicznych między głosami i warstwami – niemożliwą bez jej zastosowania.

Tomasz Sikorski (tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1963)

Générique, Kilar Wojciech

Stopka:
na orkiestrę

(1963)

5'44"





 
wydanie drukiem: Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, Kraków
Nagranie:

Jednoczęściowy, krótki (ca 6') utwór symfoniczny, skomponowany w r. 1963. Utwór dedykowany jest Karolowi Stryji z okazji 10-lecia jego pracy z orkiestrą Filharmonii Śląskiej.

(tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1963)