Polmic - FB


Nuty

Te Deum Polskie, Czarnecki Sławomir

Stopka: Te Deum Polskie na sopran, tenor, bas, chór i orkiestrę op. 59 (2018)
Te Deum Polskie powstało z inspiracji Jana Sęka – dyrektora naczelnego Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie – z myślą o uczczeniu 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ta szacowna Uczelnia na stałe wpisała się w pejzaż cywilizacyjny Polski. 100-lecie KUL-u łączy się nierozerwalnie ze 100-leciem odzyskania Niepodległości. Oba wydarzenia splatają się w przedziwny sposób, będąc wyrazem mądrości i przenikliwości elit tamtego czasu. Dlatego hymn Te Deum laudamus wydaje mi się najwłaściwszym tekstem na tę okazję. Przydomek „Polskie” podkreśla intencję dziękczynną. Nie jest też gołosłownym określeniem. Zwrotki 7-13 łacińskiego hymnu zamieniłem na wybrane fragmenty z Modlitw do Boga Ojca Świętego Jana Pawła II, w języku polskim, które są zbliżone w znaczeniu do opuszczonych zwrotek hymnu. Uczelnia teraz nosi imię tego wielkiego Polaka, niegdysiejszego profesora, który przez całe swoje życie uczył nas miłości do Boga, do Wiedzy i do Ojczyzny.

Sławomir Czarnecki

Sonata Kujawska, Czarnecki Sławomir

Stopka: Sonata Kujawska na altówkę i fortepian op. 56 (2016)
Sonata Kujawska powstała z inicjatywy Lecha Bałabana i jemu jest dedykowana. Składa się tradycyjnie z trzech części. Do elementów tradycji należą też wątki melodyczne zaczerpnięte z regionu Kujaw, z którym kompozytor od wielu lat jest związany, zwłaszcza poprzez pracę na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Natomiast elementy modernistyczne reprezentuje w wielu miejscach myślenie strukturalne, zastosowanie repetytywności i rodzaj ograniczania materiału dźwiękowego zbliżonego do minimal-music.

Sławomir Czarnecki

3 Polonezy op. 9, Fantazja na motywach z opery „Krakowiacy i górale” J. Stefaniego op. 33, Lipiński Karol

Stopka: 3 Polonezy op. 9

nr 1 A-dur

nr 2 e-moll

nr 3 D-dur

Fantazja na motywach z opery Krakowiacy i górale J. Stefaniego op. 33

Toruń, Centrum Kultury Dwór Artusa, 2018

ISMN: 979-0-9020150-0-4

W ramach programu „Muzyczny Ślad” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Centrum Kultury Dwór Artusa w partnerstwie z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną wydało publikację nutową, obejmującą cztery dotychczas niewydane utwory wybitnego polskiego skrzypka i kompozytora – Karola Lipińskiego: Fantazja na motywach z opery „Krakowiacy i górale” J. Stefaniego op. 33 oraz 3 Polonezy op. 9. Autorami wszystkich opracowań są: jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków prof. Konstanty Andrzej Kulka, propagator muzyki polskiej prof. Andrzej Wróbel oraz Piotr Wróbel.

Wspomniane utwory zostały włączone do obowiązkowego programu V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego, organizowanego przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną w 2019 roku.

Projekt jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wydawnictwo dostępne jest bezpłatnie zarówno w wersji fizycznej, jak i elektronicznej na stronie http://www.tos.art.pl/pl/kat_3,10,199_Publikacja_kompozycji_Karola_Lipinskiego.html 

Rondo alla polacca op. 17, Lipiński Karol

Stopka: na skrzypce i fortepian

Toruń, Centrum Kultury Dwór Artusa, 2018

ISMN: 979-0-9020150-1-1

Centrum Kultury Dwór Artusa w partnerstwie z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną wydało publikację nutową niepublikowanego obecnie utworu wybitnego polskiego skrzypka i kompozytora – Karola Lipińskiego: Rondo alla polacca op. 17. Autorem opracowania jest jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków prof. Konstanty Andrzej Kulka.

Karol Lipiński (1790–1861) był jednym z najwybitniejszych wirtuozów skrzypiec, stawiany na równi z Niccolò Paganinim. Zresztą, Lipiński nazywany był „polskim Paganinim”. Wielu spośród krytyków uważa, że swą grą przewyższał konkurenta. Był również doskonałym kompozytorem. Jego utwory na skrzypce stanowią wzorcowy przykład polskiej literatury wiolinistycznej o charakterze wirtuozowskim okresu romantycznego XIX wieku. Cała Europa słuchała polonezów Lipińskiego, sławiących patriotyzm i dumę polską. Większość utworów jest mocno osadzona w polskiej tradycji muzycznej, podobnie jak twórczość F. Chopina oraz H. Wieniawskiego. Polonezów, które stały się jego ulubioną formą wyrazu, skomponował ponad trzydzieści.

Wydawnictwo dostępne jest bezpłatnie w wersji elektronicznej na stronie http://www.tos.art.pl/pl/kat_3,10,199_Publikacja_kompozycji_Karola_Lipinskiego.html 

Fireworks, Zubel Agata

Stopka: na wielką orkiestrę symfoniczną (2018)

8'

Utwór Agaty Zubel Fireworks na wielką orkiestrę symfoniczną został zamówiony wspólnie przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programów „Polska Music” i „Polska 100” z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, oraz przez EUYO – The European Union Youth Orchestra w ramach programu „2018 European Year of Cultural Heritage”.

Kompozytorka tak opisała swój utwór: „Historia czasem wydaje się być perfidną konstelacją zdarzeń. Zdarzeń które, choć uchodzą za szereg ewoluujących przyczyn i skutków, gubią swoją inteligentną konsekwencję naiwnie ufając ułomnej ludzkiej niepamięci. Spojrzenie na sto lat narodu, tradycji, sukcesów, wyzwań, ale także kultury, kontekstów, myśli, w końcu samej muzyki (!) – może zawierać niekończącą się ekspozycję obserwacji i skojarzeń. Ale może też obejmować ogląd świata tu i teraz – jako efektu wszystkiego, co wydarzyło się wcześniej. Nie uzurpuję sobie prawa, by ta muzyka służyła podsumowaniu ani przestrodze. Chcę za to zakrzyknąć: "Cieszę się, że żyję wolna tu i teraz!". Tak więc wrzaskliwe interwencje instrumentów dętych blaszanych, czy natarczywe dźwięki perkusji, to nie wspomnienia ani inspiracje – to fajerwerki muzycznych myśli. Ten, kto doszuka się brzmień lirycznych, nie musi łączyć ich z nostalgicznym patriotyzmem ani echami bolesnego romantyzmu. Muzyka człowieka żyjącego dzisiaj, w kraju od stu lat cieszącym się wolnością, może przecież nieść w sobie humanizm, razem z jego naturalnością i afektami. Świadomość, że pochodzi z Polski, jest istotna, ale identyfikacja twórcy nie jest warunkiem ani jedynym kluczem do nadawania dźwiękom znaczeń. Chciałabym, aby Fireworks dodawały siły, budziły do działania, ogniskowały zapał, a nie współczesne wątpliwości: jaką kto ma (lub powinien mieć) tożsamość. Chciałabym, aby uruchamiały pęd myśli wartko i niespodziewanie wijących się wśród wielości wrażeń, zaskakiwały i napawały energią – by po prostu chciało się żyć!”.

Dzieło Agaty Zubel zawiera w sobie eksplozję idei i różnorodnych brzmień. Muzyczne fajerwerki doskonale korespondują z radością, która towarzyszy wolności i realizowane są dzięki monumentalnej obsadzie dzieła, a rozmaite zestawienia grup instrumentalnych i rozszerzona obsada instrumentów perkusyjnych budują narrację o ekstremalnej ekspresji. Dzięki wykorzystaniu niekonwencjonalnych technik wydobycia dźwięków zaprezentowana jest feeria muzycznych barw i kształtów. Energetyczna narracja muzyczna wprowadza naprzemiennie kulminacje i rozładowanie napięcia, tworząc przy tym interesującą, wyrazistą formę muzyczną.

Prawykonanie utworu odbyło się w Warszawie, 13 sierpnia 2018 roku, podczas festiwalu „Chopin i jego Europa”. Następnego dnia utwór został wykonany w berlińskim Konzerthaus, zaś 19 sierpnia zaprezentowano go w Royal Albert Hall w Londynie podczas słynnego festiwalu BBC Proms.

19 sierpnia 2018 roku Agata Zubel otrzymała Europäischer Komponistenpreis za swoją najnowszą kompozycję. Europejska Nagroda Kompozytorska to nagroda ustanowiona przez burmistrza Berlina dla najciekawszej festiwalowej premiery odbywającej się w Niemczech albo na świecie. Jury Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej pod przewodnictwem Manolisa Vlitakisa, kompozytora i teoretyka muzyki, profesora wizytującego Uniwersytetu Sztuk, podkreśliło w laudacji: „Agata Zubel wykazuje ogromną moc wyobraźni i bardzo wysoki poziom kompozytorski, a ponadto odzwierciedla aktualny stan sztuki kompozycji. Nie tylko z wyczuwalną pasją, ale i bardzo umiejętnie potrafi wyzwolić „demoniczne” moce wielkiej orkiestry”.

Wydawcą kompozycji jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.