Polmic - FB


Płyty

Zorza prześliczna wynika

Stopka:

Ryszard Wojciul United Orchestra -

Zorza prześliczna wynika – pieśni wielkanocne

Ryszard Wojciul United Orchestra:
Grażyna Auguścik – śpiew
Dorota Miśkiewicz – śpiew
Iwona Loranc – śpiew
Bartosz Szymoniak – śpiew
Jacek Hałas – śpiew
Kwartet wokalny Il Canto w składzie:
    Wanda Laddy – sopran,
    Marta Lawrence – alt,
    Sławomir Łobaczewski – tenor,
    Leszek Kubiak – bas
Maria Pomianowska – śpiew, suka biłgorajska
Joachim Mencel – lira korbowa
Wojciech Lubertowicz – bębny, kołatki, terkotki, duduk
Marcin Olak – gitara
Maciej Szczyciński – kontrabas
Krzysztof Szmańda – perkusja
Ryszard Wojciul – kierownictwo muzyczne, kompozycja, aranżacja, klarnety, saksofony, elektronika, syntezatory, EWI

W książeczce płyty znajdują się reprodukcje akwareli namalowanych specjalnie na tę okazje przez Franciszka Maśluszczaka

Producent: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 2023

CDMTJ12271

 

Tę płytę pokochałam od pierwszego wejrzenia. Gdy tylko zobaczyłam jej okładkę udostępnioną przez Ryśka Wojciula. Niebanalne, skłaniające do zamyślenia są akwarele Franciszka Maśluszczaka, stworzone specjalnie na potrzeby tego właśnie projektu, pełen wdzięku też, naprawdę piękny i przejrzysty zarazem (co dzisiaj niezbyt częste) jest projekt graficzny oprawy plastycznej tego wydawnictwa autorstwa Dominiki Naborowskiej. Dostaliśmy tę płytę, za co najserdeczniej dziękuję autorowi i szefowi przedsięwzięcia, Ryśkowi Wojciulowi.

Mamy tu szansę posłuchać Ryszard Wojciul United Orchestra – zespołu wirtuozów, niezwykłych osobowości, którzy pod przewodnictwem Ryszarda stworzyli dosłownie niesamowitą, mocno przekonywującą syntezę najcenniejszych, polskich zabytków literackich i muzycznych tematycznie związanych z Wielkanocą z tradycjami muzycznymi z różnych epok i kultur, które znamy i które – jak się okazuje, bo może nie zawsze o tym myślimy - są stale gdzieś głęboko w nas. Dzięki temu ta muzyka rezonuje, współbrzmi z naszą teraźniejszością i pamięcią, coś przypomina, coś utrwala... Dla wierzących to szansa na religijne uniesienie, dla wszystkich ludzi dobrej woli - okazja do przeżycia motywu wielkiej nocy w sensie kulturowym, ogólnoludzkim.

Nie ma tu prób odtwarzania jakiejkolwiek autentyczności. Stare zapisy pieśni, o których Ryszard mówił pięknie podczas koncertu w FINA 4 kwietnia, stały się punktem wyjścia dla wielkiej, wieloczęściowej i wielowymiarowej kompozycji, syntezy jego myśli i świetnej gry każdego z muzyków, propozycją, inspiracją, zachętą do przeżywania tych motywów przez każdego z nas.

Na koncercie w FINA 4 kwietnia pokazano nam inny układ pieśni, wykonany przez nieco inny skład zespołu. To tym bardziej zachęca do wsłuchania się w płytę. Pełny opis wraz z informacją, gdzie można ją zdobyć, są dostępne na stronie FINA. Gorąco polecamy!

(Iz.)

Twardowski Romuald, Songs & Sonnets (ANA 010)

Stopka: 1. Twymi oczyma
2. Dobiega podróż mojego żywota
3. O nocy słodka
4. Orland Szalony do Don Kichota z Manczy
5. Solisdan do Don Kichota z Manczy
6. Akademicy z Argamasilli na grób Don Kichota
7. Odkąd odeszła
8. Wróble warszawskie
9. Non è vero
10. Oczy zielonych jezior
11. Kaziúk
12. Sanna
13. Westchnienia
14. Jeden z widoków morza
15. Woda zielona
16. Ryby
17. Korsarz
18. Patrzę jak płyną wody
19. Zagłado ludzi
20. Ojcze błogiego wczasu

 Wyk.: Tomasz Konieczny (bas-baryton), Lech Napierała (fortepian).

Total time: 50'

* Anaklasis (ANA010), 2020

"Śpiew, muzyka wokalna towarzyszyły mi od najwcześniejszych lat dzieciństwa" – przyznaje urodzony w 1930 roku w Wilnie Romuald Twardowski. – "Popularne melodie, pieśni nucone przez matkę, brzmienie chórów kościelnych – wszystko to pobudzało moją wyobraźnię".

A czym skorupka za młodu… Głos jest osią kompozycji Twardowskiego, które trafiły na album Pieśni i sonety, łączy utwory odległe w czasie i o różnym ciężarze emocjonalnym – od przepełnionych bólem Sonetów pożegnalnych (1970), poświęconej pamięci zmarłej nagle narzeczonej Twardowskiego, duńskiej kompozytorki Elizabeth Tramsen, przez formalnie złożony cykl pieśni Oblicze morza (1979), aż po cykl Znad Willi (1990), napisany do słów Heleny Massalskiej, ewokujący atmosferę dawnej Wileńszczyzny.

Pieśni i Sonety Twardowskiego znakomicie wykonuje światowej sławy bas-baryton Tomasz Konieczny, przy akompaniamencie pianisty Lecha Napierały.

Tekst wydawcy

 

Eugeniusz Knapik: Chamber works (ACD 317)

Stopka:
  1. I Kwartet smyczkowy (1980)
  2. Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2003)
  3. II Kwartet smyczkowy (2019)

Total time: 75:21

Wyk.: Kwartet Śląski, Piotr Lato, Piotr Sałajczyk

* CD Accord (ACD 317) 2023

Dwa kwartety smyczkowe (1980, 2019), a także Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2003) to utwory szczególnie ważne w kameralnym rozdziale twórczości Eugeniusza Knapika, kompozytora dziś zapewne bardziej znanego z monumentalnych dzieł wokalno-instrumentalnych – scenicznych i niescenicznych.

Co istotne, powstanie prezentowanych w nagraniu utworów dzielą znaczne interwały czasowe, wypełnione właśnie pracą nad wspomnianymi wielkimi formami wokalno-instrumentalnymi. Pomiędzy I Kwartetem a Triem upłyną dwadzieścia trzy lata. Trio i II Kwartet dzieli szesnaście lat. Wspomniane interwały czasowe sprawiają, iż język muzyczny i stylistyka obu kwartetów oraz Tria są znacząco odmienne, niezmienny pozostaje jednak ich ciężar gatunkowy, który dla muzyki instrumentalnej Knapika ma znaczenie fundamentalne (kompozytor mówi też o istocie lub idei gatunku).

Stanisław Kosz

 

Polish music for cello and orchestra (ACD313)

Stopka:

Aleksander Tansman, Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę

Grażyna Bacewicz I Koncert wiolonczelowy

Henryk Hubertus Jabłoński C-67

Miłosz Magin Koncert wiolonczelowy

Wyk.: Orkiestra Filharmonii Narodowej, Andrzej Boreyko (dyrygent), Marcin Zdunik (wiolonczela)

* CD Accord Music Edition 2023 (ACD313)

Andrzej Boreyko wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej zaprosił do nowego projektu nagraniowego polskiego wirtuoza wiolonczeli Marcina Zdunika. Na płycie Polish Music for Cello and Orchestra artyści prezentują cztery kompozycje: Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę Aleksandra Tansmana, I Koncert wiolonczelowy Grażyny Bacewicz, C-67 Henryka Hubertusa Jabłońskiego oraz Koncert na wiolonczelę Miłosza Magina.

Co mają ze sobą wspólnego utwory na instrument solowy z orkiestrą, wybrane do nagrania na niniejszej płycie, poza wiolonczelą – tym najbardziej uduchowionym z instrumentów, który w rękach wirtuoza jest w stanie sprawić, że wstrzymujemy oddech w oczekiwaniu na każdy następny dźwięk? Łączy je również fakt, że zostały napisane przez żyjących w XX wieku kompozytorów polskiego pochodzenia, w większości urodzonych w jednym mieście – Łodzi (z wyjątkiem Henryka Hubertusa Jabłońskiego, związanego zawodowo i rodzinnie z Gdańskiem). W niektórych utworach słychać także wyraźne i zamierzone inspiracje rodzimą muzyką ludową. W tym ciekawym zestawieniu znalazły się zarówno utwory doskonale rozpoznawalnych artystów – Grażyny Bacewicz i Aleksandra Tansmana, jak też rzadziej wykonywane kompozycje Henryka Hubertusa Jabłońskiego i Miłosza Magina, które zdecydowanie zasługują na przypomnienie.

Wszyscy wymienieni twórcy prezentują wspólną postawę wobec tradycji muzycznej: widzą zarówno potrzebę jej kontynuacji, jak i konieczność pewnego rodzaju przekształcania i aktualizacji wykształconych przez nią środków. Choć reprezentowali odmienne stanowiska estetyczne i tworzyli w rożnych stylach, to wszyscy zmierzyli się z najważniejszym problemem muzyki XX wieku – relacją do przeszłości i spojrzeniem w przyszłość. Te dwa bieguny – tradycja i innowacja, pojęcia przeciwstawne, w muzyce okazały się możliwe do pogodzenia. Każdy z obecnych na niniejszej płycie twórców w inny sposób sięga do tradycyjnych form i tonalności dur–moll, by znaleźć pomost pomiędzy nowoczesnymi technikami kompozytorskimi a możliwościami percepcyjnymi i przyzwyczajeniami słuchaczy.

Nagrania zrealizowano w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie 2 i 4 czerwca 2021 roku (Magin) oraz 1–3 września 2021 roku (Bacewicz, Jabłoński Tansman). Płyta powstała we współpracy z firmą CD Accord Music Edition, a reżyserami nagrania są wybitni polscy specjaliści, laureaci nagrody Grammy – Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko.

Tekst wydawcy

Płyty można posłuchać tutaj: https://naxos.lnk.to/ACD313 

Aleksandra Garbal: Kalejdoskop spojrzeń (AP0552-53)

Stopka:

Aleksandra Garbal Kalejdoskop spojrzeń

Wyk.: Aleksandra Garbal (fortepian)

Total time: 105’58”

Acte Préalable Ltd AP0552-53 (2023)

 

Kalejdoskop spojrzeń to dwupłytowy album zawierający 21 kompozycji–improwizacji skomponowanych pod wpływem wydarzeń minionych lat, jakie miały miejsce w Polsce i na świecie. Album powstał w 2022 roku, nagrany został przez kompozytorkę w dniach 12-13 maja oraz 10, 15 i 24 listopada na fortepianie firmy Calisia. Album Kalejdoskop spojrzeń jest widokiem z lotu ptaka na ziemię, wglądem w serca, myśli i marzenia pokoleń. Fortepian pełni rolę neorenesansowego śpiewaka wykonującego madrygały i recytatywy.

Źródłem inspiracji stały się teksty Starego i Nowego Testamentu, a wizja tego fortepianowego cyklu jest kontynuacją autorskiego przesłania z jej poprzednioej płyty Unfinished Symphony – Beethoven’s Friends Visions kierowanej do współczesnego człowieka. Kalejdoskop spojrzeń to muzyka bez słów, nie narzucająca jakichkolwiek konkretnych obrazów, dlatego miniatury fortepianowe nie posiadają tytułów, jedynie numery.

Album otwiera 9-minutowa improwizacja będąca parafrazą na temat pierwszego polskiego hymnu rycerskiego. Pierwsze 12 miniatur są krótsze czasowo, niż kolejne 9 z drugiej płyty, które stanowią rozwinięcie autorskiej wypowiedzi kompozytorki. Elementami spajającymi cykl fortepianowy są motywika i ewolucyjne traktowanie form poszczególnych miniatur, także neomodalny język harmoniczny nawiązujący do twórczości francuskich i włoskich impresjonistów, ornamentyka i wirtuozeria oraz nadrzędna rola barwy dźwięku, jej migotliwość ukazana poprzez rytmikę.

Aleksandra Garbal