Polmic - FB


Płyty

Marcin Stańczyk. Acousmatic Music (ANA 015)

Stopka:

CD1

  1. Some Drops na podwójną trąbkę i zespół kameralny
  2. Blind Walk na zespół kameralny

CD2

  1. Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę
  2. Unseen na mezzosopran i orkiestrę

Wyk.: Marco Blaauw - trąbka, Agata Zubel - mezzosopran, Lutosair Quintet, Lutosławski Quartet, Maciej Koczur - dyrygent, Orkiestra Muzyki Nowej, Szymon Bywalec - dyrygent, Musikfabrik Ensemble, Johannes Schöllhorn - dyrygent, E-Mex Ensemble, Christoph Maria Wagner - dyrygent

*ANA 015 (2021)

Marcin Stańczyk jest uczniem między innymi Zygmunta Krauzego i Ivana Fedelego, laureatem wielu międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Jest twórcą nie tylko poszukującym, ale i znajdującym. Zadającym pytania, ale i udzielającym odpowiedzi.

Z namysłu nie tylko nad istotą muzyki, ale też jej odbioru wzięły się cztery kompozycje Stańczyka wypełniające ten dwupłytowy zestaw. To Some Drops rozpisany na wędrującą trąbkę oraz orkiestrę, na którą pada deszcz. Blind Walk, wykonany po raz pierwszy na La Biennale di Venezia, grany dla publiczności z oczami przesłoniętymi opaskami, jest reakcją na różnicę w słuchaniu wyłącznie uszami, a odbiorem koncertu pełnią zmysłów. Podobne założenia przyświecały Sursounds, który jest o tym, „co jest ponad dźwiękami”, oraz Unseen, utworowi o poszukiwaniu szczęścia, inspirowanemu letnim przesileniem . Wśród wykonawców same znakomitości, jak Agata Zubel, Marco Blaauw, Lutosławski Quartet czy Ensemble Musikfabrik.

Nagrano i wydano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.

Tekst wydawcy

Więcej: http://www.anaklasis.pl/pl/plyta/katalog/30/acousmatic-music.html 

Vespere, Nox et Aurora: Marek Raczyński (RecArt 0047)

Stopka:
  1. Christe, qui lux es et dies. La Noche Oscura
  2. Dialogo I
  3. Cancion I
  4. Dialogo II
  5. Cancion II
  6. Dialogo III
  7. Cancion III
  8. Dialogo IV
  9. Cancion IV
  10. Sol, ecce surgit igneus
  11. Silence…
  12. Veni Creator Spiritus

Total time: 46:41

Wyk.: Zespół Wokalny Minimus, Marta Michalak – skrzypce, Patryk Kusz – klarnet, Maria Liszkowska-Sikorska – wiolonczela, Radosław Komolka – fagot, Sławomira Raczyńska – dyrygent, kierownik artystyczny

*RecArt 0047 (2022)

Album Vespere, Nox et Aurora z muzyką Marka Raczyńskiego w wykonaniu Zespołu Wokalnego Minimus pod dyrekcją Sławomiry Raczyńskiej to swoisty hołd dla światła, dla odwiecznego porządku świata, w którym noc i dzień nie konkurują sobą, bo są nawzajem sobie i nam potrzebne.

Otwierająca płytę kompozycja Christe, qui lux est et dies powstała do fragmentu hymnu z wieczornego nabożeństwa Komplety. Jest poświęcona pamięci Wacława z Szamotuł, zapowiada noc właśnie... Liryczna melodia sopranów miękko opada na repetowane dźwięki w pozostałych głosach, a im bliżej finału, tym więcej frapujących, klasterowych współbrzmień. Zasiewają w nas ziarno niepokoju, proszą o rozwiązanie, które jednak jeszcze nadejść nie może, bo pielgrzymka przez noc dopiero się rozpoczyna.

Z kolei kanwę utworu La noche oscura, utrzymanego w oryginalnej hiszpańskiej wersji językowej, stanowi mistyczny hymn św. Jana od Krzyża. Fragmenty instrumentalne pełniące rolę interludiów (Dialogo) zostają zestawione z wokalnymi (Cancion), a sednem opowieści jest miłość stanowiąca punkt oparcia pośród ciemności nocy oraz jej moc, która przynosi zapomnienie i która pozwala dotrwać do wschodu słońca. Partie wokalne i instrumentalne są tu ze soba skontrastowane, to jakby dwa światy, same w sobie niczym dzień i noc, poruszamy się pomiędzy snem a jawą.

Sol, ecce surgit igneus to hymn na Jutrznię. Przynosi nam nareszcie upragniony i długo wyczekiwany brzask. Brzmienie staje się coraz bardziej intensywne, crescenda stosowane na akordach „rozświetlają” całą kompozycję, przydając jej wzniosłości. „Wznoszący motyw oparty na kolejnych dźwiękach gamy, stanowiący podstawę tej kompozycji, zainspirowany jest «Solfeggio» Arvo Pärta – wyjaśnia kompozytor. – Od pierwowzoru różni go jednak kilka istotnych kwestii. Po pierwsze wykorzystałem gamę z podwyższonym IV stopniem, która generuje inne jakości brzmieniowe. Po drugie pochód ulega też ciągłej modulacji, dlatego też w pierwszych szesnastu taktach wykorzystuję pełną paletę dwunastu dźwięków (symboli całości, koła i słońca)”.

Kolejny utwór, Silence... , skomponowany na zamówienie Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II, pozwala zadumać się nad stworzeniem świata, sekretami światła, ducha i natury. „Cisza – dlaczego milczysz? Jakże starannie ukryłeś tajemnicę twego początku” – pisze św. Jan Paweł II w przytoczonym tu Tryptyku Rzymskim. Głosy raz dopowiadają istotne sensy, wzmocnione powracającym motywem, innym razem współtworzą harmonię, jakby celowo „przydymione” nieoczywistymi połączeniami. To tak jakby w ciszy paradoksalnie usłyszeć coś głębszego – niczym cisza, w której paradoksalnie słyszymy... ciszę.

Veni Creator Spiritus to efektowne zwieńczenie duchowej podróży, czerpiące inspirację w twórczości Stefana Stuligrosza. W kompozycji tej znaleźć można pełny napięcia początek, aleatoryczny finał, cytaty z chorału gregoriańskiego i zapadającą w pamięć ostinatową rytmiczną partię głosów męskich. Nakładają się one na opadające triole w głosach żeńskich, tworząc niezapomniane wrażenie wołania śmiertelników, błagających o pokój – złaknionych światła na ich własnej drodze serca.

Koncepcja płyty jest bardzo spójna i głęboko przemyślana. W udany sposób łączy tradycję muzyki dawnej z ambicjami muzyki współczesnej, harmonię z przyprawiającą o dreszcze, charakterystyczną sekundą, różnego rodzaju cytaty i myśli z literatury. A wszystko to czyni to w sposób ujmujący, a jednocześnie rzetelny i szczery.

Zespół wokalny Minimus, gdy wykonuje kompozycje Marka Raczyńskiego, brzmi soczyście i miękko. W każdym utworze przygotowuje nas na nadejście tego, co nieuchronne, ponieważ światło też takim (szczęśliwie dla nas) jest. Wędrujemy zatem przyobleczeni w dźwięki przez noc, przez zadziwiające i niepewne pogranicze wieczoru i poranka. Trwamy też w nadziei na rozświetlenie trudnych i frapujących szarości, z którymi zmagamy się na co dzień. Towarzysząca nam muzyka przynosi więc zarówno refleksję, jak i ukojenie. Łagodne współbrzmienia zaś o rozszerzonej tonalności w niewymuszony sposób wspierają nas w drodze do nowego jutra. Czy lepszego? Bez względu na wszystko – z pewnością godnego nadejścia.

Maja Baczyńska

Teledysk promujący album - https://www.youtube.com/watch?v=ObQzulI8H4Y 

AccoChameleon (Opus 61 | 2021)

Stopka: Array

AccoChameleon to autorski projekt duetu akordeonowego, składającego się z artystów młodego pokolenia – Macieja Zimki i Wiesława Ochwata (wykładowców Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie), których wspólna pasja zaowocowała założeniem zespołu. Duet od ponad sześciu lat popularyzuje nowoczesne oblicze muzyki akordeonowej poprzez prezentacje transkrypcji klasycznych utworów orkiestrowych, jak również prawykonania dzieł muzyki współczesnej.

Koncepcja projektu pokazuje akordeony jako instrumenty wszechstronne, na których da się wykonać muzykę orkiestrową i wywodzi się od pojęcia znakomitego polskiego kompozytora Zbigniewa Bargielskiego, który definiuje akordeon jako muzycznego kameleona. Jest to bardzo trafna opinia, odnosząca się do bogactwa brzmieniowego akordeonu i jego specyficznej właściwości, jaką jest zdolność dopasowania się do różnych obsad instrumentalnych, zarówno jednorodnych, jak i niejednorodnych.

Materiał płytowy składa się w całości z kompozycji orkiestrowych muzyki klasycznej. Artyści udowadniają, że akordeon potrafi przybierać różne barwy oraz znakomicie udaje inne instrumenty, a zróżnicowany repertuar bardzo dobrze komponuje się w jedną całość.

Więcej informacji – na stronie wydawcy: https://opus-series.com/index.php?lang=pl&p=sklep&f=&c=&t=album&st=data&o=&pid=98&page=16 

Jan Adam Maklakiewicz. Dzieła symfoniczne (Opus 64 | 2021)

Stopka: Array

Filharmonicy Sudeccy i Bartosz Żurakowski sięgają do skarbnicy muzyki polskiej dwudziestego wieku – muzyki symfonicznej Jana Adama Maklakiewicza.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Realizacja nagrania pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie wydawcy:

https://opus-series.com/index.php?lang=pl&p=sklep&f=&c=&t=album&st=data&o=&pid=104&page=0 

Polska współczesna muzyka fortepianowa dla młodych (Opus 59 | 2021)

Stopka: Array

Płyta Polska współczesna muzyka fortepianowa dla młodych powstała z myślą o utrwaleniu kompozycji napisanych dla dzieci i młodzieży przez polskich kompozytorów XXI w.: Stanisława Moryto, Pawła Łukaszewskiego, Michała Sławeckiego, Macieja Zakrzewskiego, Andrzeja Karałowa i Żanetę Rydzewską.

Dodatkowym atutem płyty jest młoda, obecnie 15-letnia wykonawczyni Phan Ha Ngan, dla której powstała większość kompozycji umieszczonych na krążku. Niezwykłe jest również to, że Ha Ngan mimo iż ukończyła szkołę muzyczną I st. z wyróżnieniem, nie kształci się dalej w systemie, wykonuje muzykę klasyczną „bo to Jej w duszy gra”, robi to z pasji do muzyki i fortepianu, a także w radości z pracy, nad tak fantastycznym repertuarem. Zachęca tym samym dzieci i młodzież, nie tylko w Polsce, do wykonywania utworów zawartych na płycie, wskazując na własny wybór drogi muzycznej.

Więcej informacji – na stronie wydawcy: https://opus-series.com/index.php?lang=pl&p=sklep&f=&c=&t=album&st=data&o=&pid=97&page=16