Polmic - FB


Płyty

Stories. Dawid Lubowicz feat. Christian Danowicz (Opus 75|2022)

Stopka:
  1. At the Bottom of the Casket
  2. Carpathian
  3. Nostalgy and Anxiety
  4. Evening Reflections
  5. Pizzicato
  6. Tango Vocalise
  7. Wind’s Story
  8. Tale of a Castle – Part I
  9. Tale of a Castle – Part II and III

Wyk.: Dawid Lubowicz (skrzypce), Christian Danowicz (skrzypce)

* OPUS 75 (2022)

Płyta ta obejmuje 9 nowych kompozycji, które powstały w wyniku stypendium Funduszu Popierania Twórczości ZAiKSu. Impulsem do powstania tych utworów była potrzeba i chęć poszerzenia literatury, w której dominują pozycje na skrzypce solo, tria, kwartety, kwintety czy orkiestry smyczkowe, a duetów jest znacznie mniej. Wydanie płyty jest poprzedzone wydaniem tychże kompozycji w postaci edycji nutowych (3 tomy) nakładem wydawnictwa Ars Musica.

Kompozytorowi, jako aktywnemu skrzypkowi i pedagogowi niezwykle zależy na pogłębianiu repertuaru smyczkowego, który potencjalnie może wspomóc młodych muzyków w rozwijaniu własnej kariery i umiejętności. Utwory, także w postaci utrwalonej na CD, będą atrakcyjnym materiałem zarówno dla czynnych muzyków, jak i słuchaczy muzyki klasycznej.

Artystą zaproszonym do współpracy przy nagraniu tej płyty jest Christian Danowicz, skrzypek, aranżer, koncertmistrz NFM Orkiestry Leopoldinum we Wrocławiu, jak również członek wielu innych formacji. Jesteśmy głęboko przekonani, że talent Christiana i jego wkład artystyczny w wykonanie tych utworów jest mocną wartością dodaną tego projektu.

Kompozycje i nagrania spotkały się z uznaniem takich autorytetów, jak Jerzy Maksymiuk, Konstanty Andrzej Kulka, Marek Moś czy Adam Sztaba.

Jak pisze Jerzy Maksymiuk: „Skrzypcowych duetów Dawida Lubowicza (szerszej publiczności dał się poznać jako twórca muzyki do musicalu Piloci) warto posłuchać dla własnej przyjemności. Porywające bałkańskie a czasem bartokowskie rytmy, dyskretny liryzm, ciekawe wzory melodyczne, a przy tym jeszcze faktury i barwy! Przyjemnie się słucha, zwłaszcza, że sprzyja temu mistrzowskie wykonanie. Gwarantowane jest też podniesienie optymizmu. Czego trzeba więcej?”.

Duety te są, jak to określa sam Dawid Lubowicz, „wypadkową myśli, odczuć, emocji i pomysłów kompozytorskich”. Kompozycje te są bezsprzecznie wartościowym wzbogaceniem repertuaru skrzypcowego, zaś fakt zarejestrowania ich osobiście przez Lubowicza może być bardzo ciekawy dla wykonawców i słuchaczy, prezentując niezwykle osobiste interpretacje tych utworów.

ZOBACZ: trailer płyty

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja na stronie wydawcy: https://opus-series.com/pl/sklep/stories 

Alina Blońska: Noche Oscura (DUX 1764)

Stopka:
  • Hacia la verdad como Quijotes – Ku prawdzie jak Don Kichoci (2018) na recytatora, skrzypce, wiolonczelę, forpian i percusję
  • Noche oscura (2018) na mezzosopran i wiolonczelę
  • Kantata „Christ ist erstanden” (2017) na sopran, baryton, skrzypce barokowe, wiolonczelę barokową, violę da gamba i organy
  • Dla Almy (2005-06) na fortepian

Wyk.: Agnieszka Grzywacz (sopran), Beatriz Oleaga (mezzosopran), Enrique Sánchez-Ramos (recytacja), Dobrochna Banaszkiewicz (skrzypce), Mikołaj Konopelski (wiolonczela), Jaime Fernández Soriano (perkusja), Joanna Barbara Wielec (fortepian), La Spagna, Alejandro Marías (wiolonczela barokowa, viola da gamba), Marija Pendeva (organy)

Total time: 52'55"

* DUX 1764 (2021)

Na drugiej płycie monograficznej Aliny Błońskiej, wydanej przez wytwórnię DUX, znalazły się głównie jej najnowsze utwory, ukazujące kolejny etap w twórczości kompozytorki.

Tytułowy utwór Noche oscura to umuzycznienie poezji mistycznej; jego liryzm oddają subtelne dźwięki mezzosopranowe i wiolonczelowe. Tematyka religijna zdominowała również kolejne dzieło, Kantatę „Christ ist erstanden” (2017), którego tematyzm oparty jest na chorału ewangelickim i pieśni średniowiecznej. Album wieńczy kompozycja na fortepian For Alma. Różnorodność tematów odzwierciedlonych w dorobku Błońskiej potwierdza też utwór Ku prawdzie jak Don Kichoci do słów Cypriana Kamila Norwida w tłumaczeniu na język hiszpański.

W nagraniu utworów wzięli udział znakomici artyści: Agnieszka Grzywacz (sopran), Beatriz Oleaga (mezzosopran), Enrique Sanchez-Ramos (recytacja), Dobrochna Banaszkiewicz (skrzypce), Mikołaj Konopelski (wiolonczela), Jaime Fernandez Soriano (perkusja), Joanna Barbara Wielec (fortepian) oraz specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej zespół La Spagna pod kierownictwem Alejandra Maríasa.

(wa)

LLLeggiero Woodwind Trio (SPMK 16)

Stopka:

1. A. Krzanowski – Partita na obój, klarnet i fagot. I Preludium

2. A. Krzanowski – Partita na obój, klarnet i fagot. Intermezzo I

3. A. Krzanowski – Partita na obój, klarnet i fagot. II Ostinato

4. A. Krzanowski – Partita na obój, klarnet i fagot. Intermezzo II

5. A. Krzanowski – Partita na obój, klarnet i fagot. III Nokturn

6. A. Krzanowski – Partita na obój, klarnet i fagot. Intermezzo III

7. A. Krzanowski – Partita na obój, klarnet i fagot. IV Choral

8. A. Krzanowski – Partita na obój, klarnet i fagot. V Postludium

9. W. Widłak - Salve Regina. Alegoria na trio stroikowe

10. W. Lutosławski – Trio na obój, klarnet i fagot. I Allegro moderato

11. W. Lutosławski – Trio na obój, klarnet i fagot. II Poco adagio

12. W. Lutosławski – Trio na obój, klarnet i fagot. III Allegro giocoso (Rondo)

13. A. Dobrowolski – Trio na obój, klarnet i fagot. I Allegro vivo

14. A. Dobrowolski – Trio na obój, klarnet i fagot. II Adagio

15. A. Dobrowolski – Trio na obój, klarnet i fagot. III Vivo

16. B. Konowalski – Mini-Rondo na trio stroikowe

17. A. Szałowski – Trio na obój, klarnet i fagot. I Allegro

18. A. Szałowski – Trio na obój, klarnet i fagot. II Andante

19. A. Szałowski – Trio na obój, klarnet i fagot. III Gavotte

20. A. Szałowski – Trio na obój, klarnet i fagot. IV Allegro

Total time 66‘32“

Wyk.: LLLeggiero Woodwind Trio

*Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów (2021)

Nowość fonograficzna LLLeggiero Woodwind Trio to połączenie tradycji i nowatorstwa w programie albumu, który prezentuje współczesną polską muzykę na trio stroikowe. Dzieła takich twórców, jak Andrzej Krzanowski (nagrania Partity dokonano na podstawie rękopisu), Wojciech Widłak, Andrzej Dobrowolski i Benedykt Konowalski, doczekały się premierowej rejestracji audio.

Nagrania dokonano dzięki stypendium z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz ze środków Związku Artystów Wykonawców – STOART.

Więcej informacji:

https://spmk.com.pl/publikacja/llleggiero-woodwind-trio/ 

BSCH: Bogusław Schaeffer. Piano Concerto No 4. Missa Sinfonica (BR2004)

Stopka: 1. Missa sinfonica (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus. Benedictus, Agnus Dei)

Wyk.: Anna Malewicz-Madey (sopran), Bogdan Olędzki (dyrygent), Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji

2. IV Koncert fortepianowy

Wyk.: Bogusław Schaeffer (fortepian), Bogdan Olędzki (dyrygent), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia

Total time: 116’75”

* Bolt Records 2004 (2022)

Seria płyt BSCH jest komplementarnym i atrakcyjnym portretem fonograficznym jednego z najważniejszych, najbardziej płodnych, wszechstronnych, ale też – wyjątkowo „nierównego" – spośród polskich kompozytorów.

Monograficzna seria Bogusława Schaeffera została otwarta w 2019 roku kameralnym albumem Dialogues. Na przełomie 2021/2022 powstała publikacja podwójnego albumu z muzyką symfoniczną: autorskiego nagrania monumentalnego IV Koncertu fortepianowego, stanowiącego opus magnum kompozytora w gatunku oraz jednego z najbardziej eksperymentalnych utworów Mszy symfonicznej. Dwupłytowy album prezentuje – w subiektywnej ocenie wydawców – dwa z najciekawszych przykładów muzyki symfonicznej Schaeffera: Msza symfoniczna oraz IV Koncert fortepianowy.

1. Missa sinfonica (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus. Benedictus, Agnus Dei)

Niektóre polskie utwory o tematyce religijnej, zwłaszcza te powstałe po wyborze Karola Wojtyły na papieża (1978), bywały określane jako „socrealizm liturgiczny", „muzyka moralnego szantażu" czy „sacro polo". Msza symfoniczna Bogusława Schaeffera, mimo iż jest dziełem sakralnym, z podobnym zarzutem nie mogła się spotkać. Ludomira Stawowy pisała:

„Formę mszy kompozytor zawsze uważał za formę atrakcyjną. Pięcioczęściowa budowa mszy skłania kompozytora do przemyślenia przede wszystkim technik, jakie można by tu zastosować. Techniki mogą być różne, jednolita jest sama forma mszy, więc nie o jednolitość należy zabiegać, lecz o wielopostaciowość muzyki. Schaeffer nawiązuje w swojej mszy bez tekstu, w Mszy symfonicznej, do Mszy elektronicznej. W Kyrie, Canctus i Agnus Dei odzywają się całe partie Mszy elektronicznej, teraz przełożone na język orkiestry. Tworzywu już znanemu kompozytor przeciwstawia w tych częściach tworzywo nowe, nawet ryzykownie nowe, jeśli chodzi o klimat mszy. Dzięki temu otrzymaliśmy dzieło przepojone oryginalnym mistycyzmem. Missa sinfonica napisana jest na wielką orkiestrę, na tle której wybijają się trzej soliści: wirtuozowsko potraktowane skrzypce, przepięknie użyty saksofon sopranowy i przejmujący intensywnością lirycznego wyrazu sopran. Dzieło jest formalnie mocno rozbudowane, sopran potraktowany jest w nim instrumentalnie, a orkiestra (np. w Kyrie) – niemal chóralnie. Uderzająco pięknie brzmi początek Agnus Dei, nie zdradzający niczym swojego rozwoju w stronę wielkiej arii wokalnej. W Bogdanie Olędzkim Schaeffer znalazł i tu znakomitego wykonawcę. Solistami w prawykonaniu 24 kwietnia 1986 w Katowicach byli: Paweł Święty(skrzypce), David Pituch (saksofon sopranowy) i Anna Malewicz-Madey (sopran)" [L. Stawowy, J. Zając, Bogusław Schaeffer. Kompozycje muzyczne. Sztuki teatralne, Collsch Edition, Salzburg 1998, s. 242].

2. IV Koncert fortepianowy

„Pisanie utworu muzycznego dla upatrzonego solisty – powiada Schaeffer – jest wielką przyjemnością. Pisanie dla siebie – jeszcze większą. W najnowszym IV Koncercie fortepianowym kompozytor idzie dużo dalej niż zwykle. Przede wszystkim koncert ten składa się z wielu, wielu części. W sumie części jest tu aż dziewięć (po czwórce i piątce ulubiona cyfra kompozytora). Minimalny czas trwania wynosi 42 minuty, ale utwór – tak zdecydował kompozytor – może się rozróść do olbrzymich rozmiarów i trwać ponad godzinę. Każda z tych dziewięciu części ma określony charakter. Typowe dla kompozytora uniwersalne wyczulenie na urok obcości (obcość jako nowość – tak było zawsze w twórczości Schaeffera) skłania go ku nieznanym i z pewnością niestereotypowym koncepcjom czasu, ruchu, barwy i formy. Ideałem kompozytora w tym utworze nie była ani ustalona forma, ani nawet myśl architektoniczna, widoczna w tak wielu jego kompozycjach tego typu; jego ideałem stała się w tym utworze absolutna przeciwstawność. Muzyka płynie tu własnym torem, ograniczonym jedynie przez tworzywo i technikę. Celem kompozytora nie stało się tu poszukiwanie nowego wyrazu, lecz jego niemal mechaniczne uzyskiwanie dzięki kształtowaniu tworzywa muzycznego oraz dzięki zastosowaniu coraz to innej, nowej techniki.

Konstruowanie nowych koncepcji fakturalnych (faktura zastępuje tu dawną harmonikę!) prowadzi bezpośrednio do nowej estetyki. Jest to więc muzyka obca również dla kompozytora, nieznana mu. Schaeffer udowadnia, że w muzyce można być zawsze eksperymentatorem.

IV Koncert fortepianowy jest muzyką autonomiczną: fortepian nie przewodzi tu muzyce i nie powinien pochłaniać uwagi słuchaczy, on po prostu jest w utworze i działa w nim. Istnieją w Koncercie części, które mogłyby się obejść bez fortepianu, gdyż pianista dodaje tu jedynie pewnego kolorytu, wzbogaca orkiestrę mało jej znanym «instrumentem orkiestrowym». Ale są w tym koncercie również partie, w których z kolei orkiestra ma bardzo mało do powiedzenia, jak w typowych powierzchownie pisanych koncertach wirtuozowskich. Kompozytor operuje całymi skalami w zakresie różnych elementów. Istnieją więc części gęste aż do nierozpoznawalności, ale i części, napisane tak, jak gdyby naczelnym hasłem kompozytora była oszczędność. Istnieją w Koncercie części uformowane metrycznie na jeden jedyny sposób, ale istnieją też części, w których kompozytor udowadnia, że zna wprost niezliczoną ilość różnych postaci metrycznych. Takich przeciwstawień jest w IV Koncercie wiele, utwór jawi się nam jako jakby popis kompozytora, który powiada: widzimy, ile możliwości serwuje nam nowa muzyka, ile dobrodziejstw roztacza przed nami nowa muzyka (i jak haniebnie mało korzystamy z tych dobrodziejstw); nawet proste pojęcia – takie jak polifonia, harmonia, akordyka czy faktura zawierają w sobie niezliczone, nowe warianty, powiada odkrywczy autor.

IV Koncert fortepianowy został wykonany po raz pierwszy w Filharmonii Rzeszowskiej 12 listopada 1999 roku; solistą był kompozytor, dyrygował Jarosław Lipke" [L. Stawowy, J. Zając, Bogusław Schaeffer. Kompozycje muzyczne. Sztuki teatralne, Collsch Edition, Salzburg 1998, s. 413]

Wydawcą płyt jest Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta.

Projekt zrealizowany został we współpracy z wydawnictwem Bolt Records oraz Agencją Muzyczną Polskiego Radia (udostępnienie licencji do nagrań archiwalnych).

Projekt wydawnictwa dofinansowano ze środków Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszy Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Tekst wydawcy

Więcej: https://aureaporta.eu/2022/03/23/seria-plyt-bsch/ 

Muzyka Kobiet XXI wieku (Opus 69 | 2021)

Stopka: Array

Płyta Muzyka Kobiet XXI wieku powstała z inicjatywy zarządu Fundacji Czas Sztuki oraz kwartetu smyczkowego The Time Quartet.

Album gloryfikuje twórczość współczesnych kompozytorek. Utwory znajdujące się na płycie tworzą spójną koncepcję estetyczną i oparte są na brzmieniach postmodernistycznych i minimalistycznych, odwołujących się także do muzyki sakralnej i ludowej. Na płycie znajdują się cztery kompozycje Anny Ignatowicz-Glińskiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko oraz Justyny Kowalskiej-Lasoń.

Płytę otwiera utwór Anny Ignatowicz-Glińskiej Praeter, który przywodzi skojarzenie z pierwotnym żywiołem, naturą i tym, co nieuniknione.

Kompozycja Agnus Dei Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko powstała na zamówienie Fundacji Czas Sztuki i została prawykonana w 2018 roku. Charakteryzuje się inteterującym połączeniem brzmienia „białego” ludowego głosu i kwartetu smyczkowego: tematy tego neotonalnego utworu zaczerpnięte są z tradycyjnych pieśni ludowych z Podlasia.

Dramatyzm II Kwartetu smyczkowego „Ostatnie chwile” Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko wynika z genezy i przesłania utworu: jest inspirowany wierszami autorstwa więźniarek obozu koncentracyjnego w Ravensbrück.

Płytę zamyka A Light exists in Spring Justyny Kowalskiej-Lasoń. Tytuł kompozycji został zaczerpnięty z wiersza Emily Dickinson, poetki amerykańskiej, której twórczość była niedoceniana za jej życia. Tytuł kompozycji jest swoistą metaforą: być może teraz właśnie jest czas by częściej prezentować pomijaną twórczość kobiet.

Album jest dedykowany twórczyniom, których muzyka została zupełnie zapomniana lub niepoznana, a one same nie doczekały się za swojego życia należytego uznania.

Premiera odbyła się 30 grudnia 2021 roku.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Płytę można otrzymać podczas koncertów organizowanych przez Fundację Czas Sztuki oraz posłuchać na portalach streamingowych:

http://www.soundline.biz/TheTimeQuartetMuzykaKobietXXIWieku/ 

Spotify https://open.spotify.com/album/0r7ZaX0YkNp6y45WKKOQje 

iTunes https://music.apple.com/pl/album/1602261525?l=pl&ls=1&app=itunes 

Apple Music https://music.apple.com/pl/album/1602261525?l=pl?&app=music 

Tidal https://tidal.com/album/210530267 

Amazon Music https://music.amazon.com/albums/B09P8WKMMF 

Deezer https://www.deezer.com/pl/album/283290792 

Plus Music https://plusmusic.pl/album/4277877 

YouTube Music https://music.youtube.com/browse/MPREb_npHXYfg6cBX 

Płyta znajduje się w katalogu Requiem Records: https://opus-series.com/index.php?lang=pl&p=sklep&f=&c=&t=album&st=data&o=&pid=109&page