Polmic - FB


Płyty

Oh drogie perły... Kolędy z kancjonałów Benedyktynek Staniąteckich (Equinum 003)

Stopka:

1. Angelus Domini ad Pastores

2. Narodził się nam dziś niebieski Pan

3. Puer nobis nascitur

4. Dzieciątko się narodziło

5. O Panie nasz miłościwy

6. Pueri concinite infantulo

7. Hymnisemus domino hodie

8. Chwalmysz dziś Boga z wesele

9-10. De sublimi arce

11. Gratanter iubilemus

12. Ozdobnie chwałę iemu wyrządzaymy

13. Nono anno Domini

14. O nachwalebnieisza Panno

15. W Betleemskim mieście

16. Lilay lilay Pacholątko

17. Pieśń insza o narodzeniu Pana Jezusa

18. Anyeli w Niebie śpiewają

19. Coż się to dzieie

20. Krzyknieycie muzy Olimpu ziemskiego

21. Łaska z nieba gornego

22. Largum vesper

Wyk.: Cracow Singers, Karol Kusz (dyrygent)

Total time: 44'21"

*Equinum 003 (2021)

Najnowsza płyta CD zespołu Cracow Singers, to premierowa prezentacja nieznanych dotąd kolęd, które zapisane zostały w cennych Kancjonałach, powstałych i przechowywanych od ponad 400 lat w Opactwie Benedyktynek w podkrakowskich Staniątkach. Wybrane kolędy śpiewane są w zarówno po łacinie, jak i w urodziwym bardzo języku staropolskim. Sam zapis nutowy stanowią oryginalne partytury, partytury z uzupełnieniami w obrębie np. jednego lub dwóch głosów oraz autorskie opracowania kolęd w stylu renesansowych pieśni wielogłosowych, bazujących na temacie chorałowym. Autorem nowych opracowań jest Karol Kusz – chórmistrz zespołu Cracow Singers.

Cracow Singers oraz zaproszeni goście – Tomas Celis Sanchez (instrumenty perkusyjne), Mateusz Kowalski (viola da gamba), Filip Presseisen (pozytyw) – przenoszą nas w dawne wieki, w dawny czas Świąt Bożego Narodzenia...

Płyta została zarejestrowana o kościele Najświętszej Maryi Panny i św. Wojciecha w Staniątkach.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu

„Muzyczny ślad", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.

Karol Kusz

https://www.cracowsingers.pl/ 

Weinberg – Mother tongue (Weinberg – Mother tongue (Opus Series 62|2021)

Stopka: Array

Pierwsze Światowe Nagranie wszystkich pieśni Mieczysława Wajnberga do słów polskich poetów na głos basowy z fortepianem w formie albumu CD Weinberg – Mother tongue jest wydarzeniem historycznym w środowisku muzyki klasycznej – kompozytor jest bowiem na nowo odkrywany, a jego popularność rośnie z roku na rok.

Określenie tożsamości narodowej Mieczysława Wajnberga jest zadaniem niełatwym. Jest bowiem urodzonym w Polsce (do 1939 r. mieszkał w Warszawie) kompozytorem żydowskiego pochodzenia, po wojnie zamieszkałym i komponującym w ZSRR (Moskwa). Jednym z kluczy do refleksji na temat tożsamości są właśnie polskie pieśni kompozytora.

Prawykonanie pieśni stanowiących repertuar niniejszego albumu odbyło się w 2018 roku w Hanowerze oraz 2019 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w ramach Festiwalu POLIN Music Festival w formie poematu muzycznego, którego treścią było życie i twórczość Mieczysława Wajnberga. Głównym inicjatorem spektaklu oraz odtwórcą głównej roli był Tomasz Raff – artysta od lat propagujący twórczość wokalną Mieczysława Wajnberga, wykonawca i producent niniejszego albumu.

Album ukazał się nakładem wydawnictwa Requiem Records w ramach sublabelu Opus Series. Wsparcie finansowe zapewniły: ZAW STOART oraz BPO Poland. Partnerami wydania są: Fundacja o.to.ja oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Łzy polskie – Polish Tears (Instytut Rozwoju Sztuki 0001)

Stopka: Array

Historia nie oszczędzała naszego kraju, a w tym wszystkim historie Polaków – każdego z osobna. Łzy, z którymi polska tradycja musiała się mierzyć, ma swój wydźwięk w twórczości znakomitych polskich kompozytorów XX wieku. Została ona zaprezentowana na płycie Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum Łzy polskie.

Premiera płyty - 13 grudnia 2021 - to również data symboliczna - 40. rocznica wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Album oprócz przekazania muzyki wybitnych twórców przedstawia szeroki motyw cierpienia i jego źródeł, tak różnych dla każdego artysty i człowieka. Zaprojektowany przez organizatorów program przedstawia wielopłaszczyznowość motywu, którego eksploracja i zrozumienie prowadzi do katharsis.

Zestawienie kompozytorów nie jest przypadkowe. Andrzej Nikodemowicz, Tadeusz Paciorkiewicz, Edward Pałłasz i Wojciech Kilar – urodzeni na początku XX wieku żyli w Polsce walczącej o wolność i prawdziwą niepodległość, zmagając się z wieloma przeciwnościami losu, poświęcając wiele – w tym swoje bezpieczeństwo – dla kultywowania i krzewienia kultury polskiej. W ich twórczości wyraźny jest duch narodowy, miłość do ojczyzny i fundamentalnych wartości na których opiera się polska kultura.

Płyta zawiera ponadto premierę fonograficzną wyjątkowego utworu Orfeusz w lesie autorstwa Paciorkiewicza do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warsaw Philharmonic Recordings: Klecki / Maklakiewicz / Bruckner / da Venosa / Brahms (ACD 287 / FN 01)

Stopka: CD1:

Paweł Klecki – Sinfonietta e-moll op. 7 na orkiestrę

Jan Adam Maklakiewicz – Cztery pieśni japońskie op. 25 na sopran i orkiestrę

Paweł Klecki – Konzertmusik op. 25 na solowe instrumenty dęte, kotły i smyczki

CD 2:

Anton Bruckner – Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur (instrumentacja na orkiestrę smyczkową: Stanisław Skrowaczewski)

Gesualdo da Venosa – Sześć madrygałów (instrumentacja na orkiestrę kameralną: Stanisław Skrowaczewski)

Johannes Brahms – Wariacje fis-moll na temat Schumanna op. 9 (opracowanie na orkiestrę: Grzegorz Fitelberg)

Wyk.: Orkiestra Filharmonii Narodowej, Andrzej Boreyko (dyrygent), Olga Pasiecznik (sopran).

* CD Accord / Warsaw Philharmonic Recordings (ACD 287 / FN 01) 2021

Pierwsze nagrania płytowe Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki – dyrektora artystycznego Filharmonii – to dwupłytowe wydawnictwo zawierające rejestracje utworów Pawła Kleckiego i Jana Maklakiewicza oraz opracowania na orkiestrę dzieł Antona Brucknera, Gesualda da Venosy i Johannesa Brahmsa, przygotowane przez Stanisława Skrowaczewskiego i Grzegorza Fitelberga. Pięć z nagranych kompozycji to światowe premiery fonograficzne.

Album powstał we współpracy z firmą CD Accord Music Edition, a reżyserami nagrania są znani polscy specjaliści, laureaci nagrody Grammy – Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko.

Sinfonietta e-moll op. 7 na orkiestrę i Konzertmusik op. 25 na solowe instrumenty dęte, kotły i smyczki to dzieła Pawła Kleckiego (1900–1973). Ten urodzony w Łodzi artysta znany był na całym świecie jako Paul Kletzki. Ceniono go przede wszystkim jako dyrygenta – uznanego interpretatora muzyki Mahlera, Brahmsa czy Czajkowskiego. Jego dorobek kompozytorski częściowo uległ zniszczeniu w czasie wojny, częściowo uznawany był za zaginiony. W 1965 odnaleziono skrzynie z jego dziełami, ale sam Klecki nie zdecydował się na ich otwarcie, uczyniła to dopiero w latach 90. jego żona, Ivonne. Twórczość Kleckiego wywodzi się z ducha niemieckiego postromantyzmu, z charakterystycznym dla tego nurtu śmiałym chromatyzmem i wyrazistą ekspresją.

Cztery pieśni japońskie op. 25 na sopran i orkiestrę Jana Adama Maklakiewicza (1899–1954) to jeden z najważniejszych utworów w dorobku tego kompozytora, o subtelnej kolorystyce instrumentalnej i udanych nawiązaniach do muzyki Kraju Kwitnącej Wiśni. Partię solową w nagraniu Filharmonii Narodowej wykonała Olga Pasiecznik.

Na drugiej płycie znalazły się opracowania na orkiestrę, przygotowane przez dwóch wybitnych dyrygentów, a także kompozytorów – Stanisława Skrowaczewskiego (1923–2017) i Grzegorza Fitelberga (1879–1953). Pierwszy z nich zasłynął m.in. jako wykonawca dzieł Antona Brucknera, nic więc dziwnego, że sięgnął po Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur austriackiego kompozytora, ze znakomitym rezultatem opracowując je na orkiestrę smyczkową.

Równie zajmujące są aranżacje sześciu madrygałów późnorenesansowego twórcy, Gesualda da Venosy, przygotowane w 1992 roku na zamówienie Saint Paul Chamber Orchestra. Kunsztowna harmonika tych dzieł zachwyciła Skrowaczewskiego, który opracował je na orkiestrę kameralną.

Album zamyka barwna transkrypcja na orkiestrę Wariacji fis-moll na temat Schumanna op. 9 Johannesa Brahmsa dokonana przez Fitelberga w 1950 roku.

Tekst wydawcy

Visions 4 Gdańsk (Soliton)

Stopka:

Beniamin Baczewski Niezmierzone wody

I. Rzucając pierścień w morskie fale

II. Elegia. Tym co z serca rozkazu

III. Oto dzień czci i chwały

Maciej Zakrzewski Nigdy więcej wojny

I. Für Danzig

II. Friede

III. Dreams

Antoni Wojnar Ulica Mariacka

Kamil Cieślik Stellaeburgum (Gwiazdogród)

I. Presto

II. Andante

III. Moderato

IV. Andante, misterioso

V. Presto

Total time: 58' 55''

Wyk.: O'Bows Quartet

*Soliton (2021)

Płyta została wydana własnym nakładem (przez zespół O'Bows Quartet) i wytłoczona przez wytwórnię SOLITON.

O’Bows Quartet powstał w Gdańsku – stąd zrodził się pomysł, aby pierwszą płytę Kwartetu Visions 4 Gdańsk poświęcić i zadedykować temu miastu. Na płycie znalazły się cztery utwory zamówione u młodych gdańskich kompozytorów, którym została pozostawiona całkowita swoboda w zakresie doboru stylu i formy utworu. Jedynym wyznacznikiem była konieczność inspiracji Gdańskiem. Każdy z nich pozostał więc wierny własnemu stylowi kompozytorskiemu, a zarazem w sposób indywidualny wyraził związaną z Gdańskiem wizję artystyczną. Nagranie zamówionych utworów będzie więc premierą fonograficzną.

Niezmierzone wody Beniamina Baczewskiego nawiązują do obchodów 100-lecia zaślubin Polski z morzem, kompozycję Nigdy więcej wojny Maciej Zakrzewski poświęcił Gdańskowi jako miastu-symbolu, alegorii marzeń o pokoju, wolności, niezależności, Ulica Mariacka Antoniego Wojnara inspirowana jest ulicą Mariacką w Gdańsku, oraz Stellaeburgum (Gwiazdogród) Kamila Cieślika nawiązuje tytułem do nazwy wybudowanego na poddaszu jednej z gdańskich kamienic obserwatorium astronomicznego Jana Heweliusza.

Płyta została objęta honorowym patronatem Prezydenta Miasta Gdańska oraz patronatem Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Nagranie zostało zrealizowane ze środków Miasta Gdańska w ramach stypendium kulturalnego oraz przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Magdalena Maniewska