Polmic - FB


Płyty

Wojciechowski Jerzy Fryderyk, Tej! ( JFWCD01)

Stopka: Tej! – opera / opyra kameralna w gwarze poznańskiej na dwa głosy i czterech instrumentalistów

Wyk.: Ewelina Jurga (sopran), Marcin Pawelec (bas), Marianna Jadwiga Wojciechowska (skrzypce), Ryszard Lubieniecki (akordeon), Rafał Michalik (klarnet), Pavel Rys (instrumenty perkusyjce).

Total time: 33:24

* JFWCD01 (2020)

Wyniesione z domu rodzinnego wartości i przywiązanie do regionu skłoniły poznańczyka Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, by wykorzystać gwarę poznańska, którą posługują się jeszcze rodowici mieszkańcy stolicy Wielkopolski i jej okolic, w tym kompozytor. Opera kameralna jego autorstwa na dwa głosy i czterech instrumentalistów powstała na zamówienie Stowarzyszenia Młodych Animatorów Kultury. Dzieło było kilkakrotnie wykonywane. Prapremiera opyry Tej! odbyła się 27 sierpnia 2015 roku na dziedzińcu Norwida poznańskiego Collegium Maius Uniwersytetu Adama Mickiewicza podczas drugiej edycji festiwalu Opera Know-how.

Jak zaznacza autor: „Opyra nie ma jednolitego stylu. Jest tworem imitującym tkankę miasta, w której znajdują się budynki z różnych, często odległych czasów. Muzyka również odwołuje się do twórczości minionych epok, a także do osiągnięć XXI wieku. Emocje podkreślane są dodatkowo przez wykorzystywane liczne palimpsesty. Są to fragmenty innych utworów muzycznych (pochodzących zarówno z muzyki artystycznej, jak i użytkowej), które stają się podstawą do nadpisania, właściwego skomponowania dzieła. Część z nich jest łatwa do rozpoznania, inne natomiast są przetworzone do tego stopnia, że zauważalne są jedynie podczas analizy muzycznej”.

Wykonawcami utworu są artyści reprezentujący różne ośrodki muzyczne Polski. Ewelina Jurga wcieliła się we wszystkie postaci żeńskie, a Marcin Pawelec – w role męskie. Czworo instrumentalistów (Marianna Jadwiga Wojciechowska, Ryszard Lubieniecki, Rafał Michalik, Pavel Rys) imituje zespoły, które jeszcze w latach 90. ubiegłego stulecia przemierzały ulice i podwórka kamienicznej zabudowy Poznania.

Nagranie utworu Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego Tej! – opery kameralnej w gwarze poznańskiej ukazało się na płycie i jest dystrybuowane od grudnia 2020 na nośnikach fizycznych, jak i poprzez portale streamingowe. Album został wydany przez autora.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://jfwojciechowski.pl/lista-dziel/ 

Midnight Stories (DUX 1607)

Stopka:

1. Michał Ziółkowski Peace

2. Anna Rocławska-Musiałczyk Bibi, Synku, Bi – Parafraza kolędy kaszubskiej Witosławy Frankowskiej

3. Szymon Godziemba-Trytek The Ackerman Steppe

4. Marek Raczyński Te lucis ante terminum

5. Michał Malec Ballada

6. Kamil Cieślik In Danzig

7. Krzysztof Komeda (opr. Anna Rocławska-Musiałczyk) Rosemary´s Baby

8. Michał Ziółkowski Evening Star

9. Anna Rocławska-Musiałczyk The midnight song

10. Jakub Szafrański I Dreamt a Dream

11. Zuzanna Falkowska A Lullaby for the Night

12. Paweł Łukaszewski Szczęśliwa nocy

Total time: [48:15]

Wyk.: Art’n’Voices

* DUX 1607 (2020)

Najnowszy album zespołu wokalnego Art’n’Voices Midnight Stories to dwanaście wyjątkowych kompozycji, zbiór nietypowych nocnych opowieści.

Jak zaznaczają artyści "Niektóre z nich mogą rozczulić, ukoić, inne zadziwić, a nawet przestraszyć. W albumie Midnight Stories znajdziecie różne scenariusze nocy: odważne marzenia, twórcze działania, śmiałe odkrycia, nowe wizje, zabawę, odpoczynek... Nie chcieliśmy wykonywać utworów już nagranych. Zależało nam na nowatorskich wizjach nocy, które moglibyśmy samodzielnie zinterpretować. Poprosiliśmy więc polskich kompozytorów najmłodszej generacji o nocne opowieści. Ich rozmaite interpretacje codziennego zjawiska, jakim jest nadejście zmroku, tylko utwierdziły nas w przekonaniu, jak fascynujące i wielowymiarowe może być postrzeganie nocy. Niniejszy album zawiera szereg krótkich kompozycji oscylujących wokół tej właśnie tematyki. Są to zarówno dzieła powstałe do tekstów poetyckich, jak i pomysłowe opracowania utworów istniejących już wcześniej".

Zimny drań (SL 1035)

Stopka:

1. Muzyka: Henryk Wars, słowa: Jerzy Nel, Ludwik Starski Tylko z Tobą i dla Ciebie z filmu Pieśniarz Warszawy

2. Muzyka: Henryk Wars, słowa: Emanuel Schlechter Umówiłem się z nią na 9-tą filmu Piętro wyżej

3. Muzyka: Jerzy Petersburski, słowa: Wiktor Friedwald Jak Pani może w nocy spać

4. Muzyka: Roman Palester, słowa: Jerzy Nel Ach te baby z filmu Zabawka

5. Muzyka: Henryk Wars, słowa: Emanuel Schlechter, Ludwik Starski Sex appeal z filmu Piętro wyżej

6. Muzyka: Henryk Wars, słowa: Konrad Tom Tyle miłości z filmu Jego ekscelencja subiekt

7. Muzyka: Artur Gold, słowa: Andrzej Włast Jesienne róże

8. Muzyka: Henryk Wars, słowa: Emanuel Schlechter, Konrad Tom Co bez miłości wart jest świat z filmu Antek Policmajster

9. Muzyka: Henryk Wars, słowa: Aleksander Jellin Tylko ty

10. Muzyka: Henryk Wars, słowa: Jerzy Nel Zimny drań z filmu Pieśniarz Warszawy

11.Muzyka: Grzegorz Bogomazow, słowa: Andrzej Włast Bublichky z rewii Klejnoty Warszawy

12. Muzyka: Jerzy Petersburski, słowa: Zenon Friedwald To ostatnia niedziela

13. Muzyka: Bronisław Horowicz, słowa: Bronisław Horowicz Kiedy będziesz zakochany

14. Muzyka: Zygmunt Karasiński, słowa: Jerzy Ryba Za późno

15. Muzyka: Henryk Wars, słowa: Ludwik Starski Nikodem

Wyk.: Dariusz Wójcik (bas), Agnieszka Skawińska (sopran), Trio Fogg: Katarzyna Rogalska (skrzypce), Andrzej Wojciechowski (klarnet), Rafał Lewandowski (fortepian).

*Soliton 2020 (SL 1035)

Piosenki okresu 20-lecia międzywojennego cieszą się w Polsce coraz większą popularnością, co poświadcza m.in. rosnąca liczba poświęconych temu tematowi koncertów i festiwali. Na płycie Zimny drań Dariusza Wójcika znalazły się szlagierowe piosenki, m.in. z repertuaru Eugeniusza Bodo – ikony przedwojennego kina i estrady, których twórcami byli znakomici polscy kompozytorzy: Roman Palester, Henryk Wars, Jerzy Petersburski, Artur Gold, Bronisław Kaper i Zygmunt Karasiński.

Dariusz Wójcik (bas), w uznaniu zasług i dorobku artystycznego oraz za podtrzymywanie tradycji i popularyzację twórczości okresu 20-lecia międzywojennego, w 2013 roku otrzymał „Złoty Liść Retro”. To zacne wyróżnienie wręczył mu Michał Fogg – prawnuk Mieczysława Fogga, nestora polskiej piosenki, podczas koncertu „Czar piosenki retro”, który odbył się w 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia (Studio S-1) im. Witolda Lutosławskiego Warszawie.

Krążek ten, wydany nakładem sopockiej wytwórni Solition, jest kolejną autorską płytą tegoż cenionego gdańskiego śpiewaka, niegdyś występującego na deskach Teatru Muzycznego w Gdyni, obecnie artysty niezależnego, dyrektora Teatru Otwartego. Płyta została nagrana na początku lutego 2020 roku w Sali Teatralnej Instytutu Neofilologii Uniwersytety Gdańskiego. Dariuszowi Wójcikowi towarzyszy zespół Trio Fogg, który stanowią wprawni instrumentaliści związani z Trójmiastem. Na płycie (gościnnie) w duecie z Dariuszem Wójcikiem (Bubliczki) i utworze solowym (Sex appeal) zaprezentowała się Agnieszka Skawińska, gdyńska wokalistka związana z Teatrem Muzycznym w Gdyni.

Koncert promujący płytę Zimny drań odbył się 6 września 2020 w Dworze Artusa w Gdańsku.

Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=cS7kgxaIQ4s 

Dodatkowe informacje - na stronie wydawcy https://www.soliton.pl/ 

___________________________________


RECENZJA

„Zimny drań”

Taki tytuł nosi najnowsza płyta charyzmatycznego Dariusza S. Wójcika zawierająca przegląd piosenek 20-lecia międzywojennego.

Tytuł przekorny. Niewielu bowiem znam artystów tak empatycznych, wrażliwych, szanujących ludzi i sztukę jak ten wykonawca.

Wójcik-wokalista, aktor, scenarzysta, reżyser, autor niezliczonych projektów sceniczno-estradowych, dyrektor Teatru Otwartego, długo by jeszcze wymieniać dziedziny jego działalności, jest człowiekiem o niespożytej kreatywności, wciąż zaskakującym nowymi pomysłami.

Piosenka okresu międzywojennego to jedna z jego fascynacji. Decydując się na nagranie tej płyty podjął ryzyko. Wszystkie utwory zamieszczone na krążku doskonale znamy z najrozmaitszych wykonań, toteż porównania nasuwają się automatycznie. Tymczasem Wójcik nikogo nie naśladuje, nikim się nie sugeruje, podąża własną drogą. Drogą swojej wyobraźni, talentu, intelektu.

Dzięki temu stworzył nową narrację prezentowanych kompozycji. Np. do przeboju Jerzego Petersburskiego i Jerzego Friedewalda z 1935 roku To ostatnia niedziela wprowadził ciekawy ładunek dramatyczny, magiczne wręcz napięcie podkreślone wyostrzonym rytmem, dzięki czemu słucha się tej muzyki niczym poruszającej opowieści. Wzruszająco kształtuje lirykę w piosence Henryka Warsa i Aleksandra Jellina z Rewii Warszawy z 1933 roku Tylko ty. Z humorem, ale i elegancją, bawi fokstrotem Henryka Warsa i Ludwika Starskiego z w/w rewii zatytułowanym Nikodem. W tych wszystkich interpretacjach Dariusza S. Wójcika zwracają uwagę nie tylko pięknie prowadzone frazy budujące całą linię melodyczną, ale też waga słowa i całe teksty podawane z nieskazitelną dykcją. Dzięki temu artysta doskonale różnicuje poszczególne piosenki, nadaje im nowy, świeży wydźwięk. I co istotne, nigdy nie przekracza granicy emocjonalności kierując się dobrym smakiem, po prostu klasą.

Do współpracy zaprosił interesującą wokalistkę, aktorkę, animatorkę szeregu projektów artystycznych Wybrzeża – Agnieszkę Skawińską. W duecie zaśpiewali kompozycję Siergieja Bohomazowa i Andrzeja Własta Bubliczki z rewii Klejnoty Warszawy z 1928 roku, zaś A. Skawińska solo, z dozą zmysłowości, zaprezentowała przebój Henryka Warsa i Emanuela Schlechtera Sex appeal z filmu Piętro wyżej z 1937 roku.

Artystyczny kształt piosenek w nagraniu integralnie współtworzy Trio Fogg w składzie: Katarzyna Rogalska (skrzypce), Andrzej Wojciechowski (klarnet), Rafał Lewandowski (fortepian). Świetni instrumentaliści zawodowo związani są z muzyką klasyczną jako soliści, kameraliści, członkowie orkiestr. Ale też doskonale znajdują się w sztuce lżejszego gatunku. Na płycie brzmią klimatyczne solówki, elementy improwizacji, uwagę zwraca barwna kolorystyka.

Na krążku mieści się 15 piosenek – wachlarz dźwiękowych opowieści, głownie o miłości. Podczas wrześniowego koncertu w gdańskim Dworze Artusa, promującego płytę, publiczność owacyjnie przyjmowała wykonanie każdej piosenki. Tym bardziej każdemu, kto chciałby przenieść się w czasie i poczuć aurę minionych dni, posłuchać wciąż młodych przebojów, gorąco polecam porcję muzyki pod wspólnym tytułem Zimny drań.

Stanisława Grażyńska

Berger Roman, Missa pro nobis (POLMIC 160)

Stopka:

Missa pro nobis (2007–2010) 76:12
[1] Dies irae 20:34
[2] Kyrie 07:18
[3] Sanctus 16:20
[4] Agnus Dei 09:27
[5] Hymnus 22:30

Wyk.: Denisa Šlepkovská – mezzosopran / mezzo-soprano / mezzosoprán; Stanislav Beňačka – recytator / narrator / recitátor;
Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej / Warsaw Philharmonic – The National Orchestra and Choir of Poland;
Symfonický orchester a Zbor Národnej filharmónie vo Varšave; Zsolt Nagy – dyrygent / conductor / dirigent; Barbara Okoń-Makowska – projekcja dźwięku / sound projection / zvuková projekcia

* POLMIC 160 (2020)

Na 90. urodziny swojego Członka Honorowego Romana Bergera Związek Kompozytorów Polskich – we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – wydał płytę CD zawierającą monumentalne dzieło kompozytora-filozofa zatytułowane Missa pro nobis.

Roman Berger urodził się w roku 1930 na Zaolziu, w rodzinie założyciela polskiego zboru ewangelickiego w Czeskim Cieszynie, działacza społecznego, doktora teologii, więźnia obozów w Auschwitz i Dachau – Józefa Bergera. Po maturze w Polskim Gimnazjum w Czeskim Cieszynie (1949) rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (obecnie Akademia Muzyczna). Uczył się gry na fortepianie pod kierunkiem Marty Furmanik oraz teorii u Jana Gawlasa. W roku 1952 został zmuszony do przeniesienia się wraz z rodziną do Bratysławy. Tam ukończył studia pianistyczne (1956) i kompozytorskie (1965) w klasie Dezidera Kardoša – z wyróżnieniem. Nigdy nie wrócił na stałe do Polski, a Słowacja stała się jego drugą ojczyzną.

W eseju przeznaczonym do niniejszej płyty kompozytor napisał:

Wiadomość (poufna), że Związek Kompozytorów Polskich wyda moją Missa pro nobis na CD, bardzo mnie poruszyła. [...] Muzyki „poważnej” (o pop nie mówiąc), zwłaszcza sakralnej, nie komponujemy dla siebie ani dla przyjemności („żeby było ładnie”, jak mówi „Emigrant” Sławomira Mrożka). Pojąłem więc tę wiadomość jako przejaw solidarności władz ZKP, z prezesem dr. Mieczysławem Kominkiem na czele, z przesłaniem utworu, którego intencją była zgodność z „przykazaniem” św. Jana Pawła II wypowiedzianym w 50. rocznicę Holokaustu (cytuję z pamięci): „Nawet dziś śmie człowiek śpiewać, pod warunkiem że jego śpiew będzie lamentem, protestem, albo wyrazem nadziei”.

Projekt zrealizowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury /
Implemented in cooperation with the National Centre for Culture Poland.

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego /
Co-financed by the Minister of Culture and National Heritage of the Polish Republic.

Książeczka płyty zawiera teksty w językach: polskim, angielskim i słowackim.

Wydawcy / Publishers: ℗ & © 2020
Związek Kompozytorów Polskich / Polish Composers' Union
Narodowe Centrum Kultury / National Centre for Culture Poland

Partnerzy / Partners:
Repliq Media Sp. z o.o.
Waves Bratislava
Central European Music Forum
Stowarzyszenie Autorów / Society of Authors ZAiKS

Wydawnictwo niekomercyjne – wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. /
Not for sale – for promotion, education and scientific research only.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

 

Monochromatic Duo. One to One (ACD-19-01)

Stopka: 1. Ramon Garcia i Soler – Gatos y mariposas

Brendan Collins – Concerto

2. Movement 1

3. Movement 2

4. Movement 3

5. Saül Gómez Soler – Ofrena

6. Kousuke Yamashita – Elternal Story

7. Saül Gómez Soler – Marilena

8. Brendan Collins – Serenade

9. Krzysztof Grzeszczak – A Due

10. Luboš Fišer – Dialog

11. Krzysztof Grzeszczak – Monochromia

12. Krzysztof Grzeszczak – Rzeźba w skale

Wyk.: José Cháfer (trąbka), Sławomir Cichor (trąbka), Marta Macierzyńska (fortepian), Łukasz Mosur (organy), Krzysztof Grzeszczak (organy)

Total time: 57:50

*Akolada 2019 (ACD-19-01)

José Cháfer oraz Sławomir Cichor – znakomici trębacze, na co dzień oddaleni od siebie o ponad 2500 km, lecz połączeni pasją – tworzą Monochromatic Duo. Dr hab. Sławomir Cichor jest profesorem gry na trąbce w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi i pierwszym trębaczem Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi. José Cháfer pełni funkcje profesora w Conservatori Professional De Música Mestre Vert oraz dyrektora Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich „Vila de L’Ollería” (CIMVO) w Hiszpanii. Od kilku lat trębacze współpracują w ramach rozmaitych projektów, biorą udział w prestiżowych festiwalach w Australii, Belgii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i USA. Ich repertuar obejmuje utwory różnych epok, począwszy od baroku, aż do muzyki współczesnej. Dokonują premier kompozycji napisanych specjalnie z myślą o nich. Muzycy są prężnie działającymi solistami z pokaźnym dorobkiem artystycznym. Występując jako duet potęgują swój potencjał.

Monochromatic Duo prezentuje rzadko wykonywane kompozycje na duet trąbek jako zespół kameralny oraz jako część zespołu kameralnego, w którego skład wchodzą również fortepian lub organy. Dobór repertuaru, instrumentów i różnych stylów wykonawczych ma na celu zaprezentowanie szerokich możliwości kolorystycznych trąbki.

Płyta reprezentuje charakterystyczny dla Monochromatic Duo szeroki wachlarz kompozycji, w tym dedykowanych zespołowi, o zróżnicowanej stylistyce, przeznaczonych dla szerokiego grona odbiorców. Są to utwory autorstwa kompozytorów z Hiszpanii, Japonii, Australii i Czech. Na płycie znalazły się również utwory A Due, Monochromia i Rzeźba w skale polskiego kompozytora, teoretyka muzyki i organisty Krzysztofa Grzeszczaka, który wystąpił również w roli wykonawcy.

Album nagrodzono srebrnym medalem w kategorii „Outstanding Achievement” w zestawieniu Global Music Awards 2020 w Kalifornii.

Dodatkowe informacje – na stronie wydawcy: http://sklep.dsjrecording.com/cd_md.html