Polmic - FB


Płyty

Penderecki's Sinfonietta(s) (Sony 2020)

Stopka:

Strona A
1. "Agnus Dei" from the "Polish Requiem"
2. Sinfonietta No. 2 "per clarinetto ed archi"

Strona B
3. Aria from "Three Pieces in Old Style"
4. Sinfonietta No. 3 "Leaves of an Unwritten Diary" 

*Sony Music Entertainment 2020

Album Sinfonietty Cracovii Penderecki's Sinfonietta(s) jest hołdem dla jednego z największych mistrzów muzyki współczesnej, Krzysztofa Pendereckiego, który odszedł na krótko przed wydaniem płyty.

Wybór utworów, które się na niej znalazły, podkreśla nie tylko bliskie związki kompozytora z Orkiestrą Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, która zawdzięcza swoje powstanie Elżbiecie i Krzysztofowi Pendereckim, ale również wyjątkową relację, jaką łączyła Mistrza z Jurkiem Dybałem, dyrektorem Zespołu oraz założycielem i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 w Zabrzu.

W centrum muzycznego hołdu złożonego przez Sinfoniettę Cracovię Pendereckiemu znajduje się premierowe nagranie Sinfonietty nr 3 "Kartki z nienapisanego dziennika".

Na płycie znalazła się również interpretacja

Sinfonietty nr 2 na klarnet i orkiestrę smyczkową zarejestrowanej z udziałem znakomitego Daniela Ottensamera (pierwszy klarnecista Filharmonii Wiedeńskiej) w roli solisty.

Tekst wydawcy

https://sinfoniettacracovia.lnk.to/PendereckisSinfoniettas 

Apeiron Trio Polish Piano Trios (DUX 1900)

Stopka:

Ludomir Różycki, Rapsodia na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 33 

Henryk Melcer-Szczawiński, Trio fortepianowe g-moll op. 2

Antoni Stolpe, Romans (Duettino) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian

Mikołaj Piotr Górecki, 6 Bagatel na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 5

Wyk.: Apeiron Trio

*DUX 1900 (2023)

Patronat medialny nad projektem objęło polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pierwszy krążek Apeiron Trio Polish Piano Trios, wydany pod skrzydłami prestiżowej wytwórni DUX. Wielokrotnie nagradzany na międzynarodowej arenie muzycznej polski zespół oddaje w ręce słuchaczy album z polskimi triami fortepianowymi.

Choć popularność samej obsady wykonawczej, pod względem dedykowanych jej utworów ustępuje jedynie kwartetowi smyczkowemu, artyści postanowili zarejestrować kompozycje dotychczas słabo obecne w obiegu koncertowym i fonograficznym.

Trzy spośród nich to utwory pochodzące z epoki romantycznej i postromantycznej. Ostatnia z kolei, powstała pod koniec XX wieku, w zaskakujący sposób pokazuje, że trio fortepianowe wciąż stanowi dla polskich kompozytorów atrakcyjne medium wykonawcze, poprzez które możliwy jest twórczy dialog z tradycją.


Album dostępny od 18 stycznia w sklepie internetowym DUX, salonach Empik, dobrych sklepach muzycznych oraz na platformach streamingowych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Singiel promujący nowy album: https://e-muzyka.ffm.to/apeirontriorhapsodyforviolincelloandpianoop33 

Warszawska Jesień: kronika dźwiękowa (polmic 168, 169, 170)

Stopka:


CD nr 1 (polmic 168)

/ 1
ElettroVoce (Agata Zubel & Cezary Duchnowski)
Whims for semantoabsorbing phonotyser (2020)
for voice, electronics and piano
and orchestra
First performance
Warsaw Autumn commission with the support by Society of Authors ZAiKS
ElettroVoce: Agata Zubel soprano
Cezary Duchnowski electronics, piano
Barbara Okon-Makowska, Aleksandra Koniuch, Piotr Papier sound projection
/ 2
Aleksandra Kaca
rilievo (2020)
for orchestra and electronics
First performance
Warsaw Autumn commission with the support by Society of Authors ZAiKS
POLISH NATIONAL RADIO SYMPHONY ORCHESTRA IN KATOWICE
Monika Wolinska conductor
Barbara Okon-Makowska, Aleksandra Koniuch, Piotr Papier sound projection
/ 3
ElettroVoce (Agata Zubel & Cezary Duchnowski)
Whims for desemantric verbaphone (2020)
for voice, electronics and piano
First performance
Warsaw Autumn commission with the support by Society of Authors ZAiKS
ElettroVoce: Agata Zubel soprano
Cezary Duchnowski electronics, piano
Barbara Okon-Makowska, Aleksandra Koniuch, Piotr Papier sound projection
/ 4
Mikołaj Laskowski 
Infectious (Feel It®) (2020)
for big band and electronics
First performance
Warsaw Autumn commission with the support by Society of Authors ZAiKS 
CHOPIN UNIVERSITY BIG BAND
Piotr Kostrzewa big band coaching
WARSAW PHILHARMONIC ORCHESTRA
Maciej Tomasiewicz conductor
Barbara Okon-Makowska, Ewa Guziołek-Tubelewicz, Aleksandra Koniuch, Michał Bereza sound projection
/ 5
Joanna Woźny 
canti in/versi (2020)
for choir and electronics
First performance 
Warsaw Autumn and Warsaw Philharmonic commission
WARSAW PHILHARMONIC CHOIR
Bartosz Michałowski conductor
Barbara Okon-Makowska, Ewa Guziołek-Tubelewicz, Aleksandra Koniuch, Michał Bereza sound projection
/ 6
Żaneta Rydzewska 
don’t look (2020)
for two violins, accordion, piano, percussion and electronics
First performance
Composed thanks to the support by Society of Authors ZAiKS
Barbara Mglej violin
Paulina Wos-Gucik violin
Martyna Zakrzewska piano
Aleksandra Gołaj percussion
Alena Budzináková-Palus accordion, electronics
Stanisław Zarychta video
Przemysław Kunda sound projection
/ 7
Kuba Krzewiński
Contre no. 2 (2019)
for piano and gran cassa
Lutosławski Piano Duo:
Emilia Sitarz & Bartłomiej Wąsik

 
CD nr 2 (polmic 169)


Monika Szpyrka 
Zoom in/dolly out (2020)
for ensemble and electronics
First performance
Composed thanks to the support by Society of Authors ZAiKS
Barbara Mglej violin
Paulina Wos-Gucik violin
Martyna Zakrzewska piano
Aleksandra Gołaj percussion
Alena Budzináková-Palus accordion, electronics
Stanisław Zarychta video
Przemysław Kunda sound projection
/ 2
Martyna Kosecka 
Isorropía. In Search of Balance (2020)
for amplified quintet and electroacoustic layer
First performance
Spółdzielnia Muzyczna Society commission
Cofinanced by the Minister of Culture and National Heritage’s Culture Promotion Fund within the Composing Commissions programme, implemented by the Institute of Music and Dance
Barbara Mglej violin
Paulina Wos-Gucik violin
Martyna Zakrzewska piano
Aleksandra Gołaj percussion
Alena Budzináková-Palus accordion, electronics
Stanisław Zarychta video
Przemysław Kunda sound projection
/ 3
Teoniki Rożynek
Float (2020)
for instrumental ensemble
First performance
Warsaw Autumn commission with the support by Society of Authors ZAiKS
EUROPEAN WORKSHOP FOR CONTEMPORARY MUSIC
Rüdiger Bohn conductor
/ 4
Rafał Zapała
Futility (2020)
for five instruments, electronics and video
First performance
Warsaw Autumn commission with the support by Society of Authors ZAiKS
ENSEMBLE VORTEX:
Anne Gillot recorder
Benoît Morel viola
Aurélien Ferrette cello
Tomás Fernández double bass
Mauricio Carrasco guitar
Daniel Zea electronics
Arturo Corrales ensemble coordinator
Marek Straszak visual layer in the work of Rafał Zapała
Szymon Kaliski interactive system in the work of Rafał Zapała
/ 5
Grażyna Pstrokońska-Nawratil
The Nightingale and the Stone (2020)
for two pianos and two percussion
from the cycle Reportages
First performance
Warsaw Autumn commission
Cofinanced by the Minister of Culture and National Heritage’s Culture Promotion Fund within the Composing Commissions programme, implemented by the Institute of Music and Dance
KWADROFONIK:
Emilia Sitarz piano
Bartłomiej Wasik piano
Magdalena Kordylasinska-Pekala percussion
Piotr Maslanka percussion
Kamil Keska sound projection

CD nr 3 (polmic 170)

/ 1
Paweł Hendrich
Prismiris (2018)
for string trio
NFM STRING TRIO LEOPOLDINUM:
Christian Danowicz violin
Michał Micker viola
Marcin Misiak cello
/ 2
Tomasz Skweres
Concertino (2018)
for string orchestra
NFM LEOPOLDINUM ORCHESTRA
Christian Danowicz conductor
/ 3
Przemysław Scheller
The Little Match Girl (2019)
for string orchestra
NFM LEOPOLDINUM ORCHESTRA
Christian Danowicz conductor
/ 4-6
Ewa Trębacz
Metanoia (2020)
concerto for violin, string orchestra and surround sound
First performance
National Forum of Music commission 
Cofinanced by the Minister of Culture and National Heritage’s Culture Promotion Fund within the Composing Commissions programme, implemented by the Institute of Music and Dance
Adam Bałdych violin
NFM LEOPOLDINUM ORCHESTRA
Christian Danowicz conductor
Paweł Hendrich electronics
/ 7
Anna Sowa
Message for the Year of the Metal Rat II (2020)
for two violins, accordion, piano, percussion and electronics
First performances
Composed thanks to the support by Society of Authors ZAiKS
Barbara Mglej violin
Paulina Wos-Gucik violin
Martyna Zakrzewska piano
Aleksandra Gołaj percussion
Alena Budzináková-Palus accordion, electronics
Stanisław Zarychta video
Przemysław Kunda sound projection

„Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” 2020 zawiera wybór kompozycji wykonanych na 63. Festiwalu.

Mimo wysiłków nie udało się uzyskać dotacji na dawnym poziomie (kiedy publikowaliśmy zestawy od 7 do 10 płyt), dlatego też „Kronika” 2020 podobna jest do Kroniki 2019. Składa się ona z trzech płyt audio (polmic 168, 169, 170) i zawiera rejestracje dokonane podczas kilku koncertów 63. Festiwalu, w tym inauguracyjnego i finałowego.

Jednocześnie kontynuowany jest równoległy plan „Kroniki w sieci” – prezentacja wybranych utworów w Internecie. Zależnie od uzyskanych zgód można posłuchać części „Warszawskiej Jesieni” 2020 w naszej zakładce „Czytelnia/Posłuchaj” oraz na stronie Biblioteki ZKP: https://bibliotekazkp.org.pl/.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 

 

 

 

   

 

Projekt uzyskał również wsparcie Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem była firma Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji.

 

 

 

 

 

Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Poczytaj więcej – posłuchaj online

 

NAGRANIA AUDIO DOSTĘPNE NA NASZYCH STRONACH:

ElettroVoce: Agata Zubel & Cezary Duchnowski
Whims for semantoabsorbing phonotyser (Widzimisię na fonotyzator semantochlonowy)

Aleksandra Kaca
rilievo 

ElettroVoce: Agata Zubel & Cezary Duchnowski
Whims for desemantric verbaphone – (Widzimisię na werbafon desemantryczny

Mikołaj Laskowski
Infectious (Feel It®) 

Joanna Woźny
canti in/versi 

Żaneta Rydzewska
don’t look 

Kuba Krzewiński
Contre no. 2 

Monika Szpyrka
Zoom in/dolly out 

Martyna Kosecka
Isorropía. In Search of Balance

Teoniki Rożynek
Float 

Rafał Zapała
Futility (Daremność)

Grażyna Pstrokońska-Nawratil
The Nightingale and the Stone (Słowik i kamień)

Paweł Hendrich
Prismiris

Tomasz Skweres
Concertino

Przemysław Scheller
The Little Match Girl (Dziewczynka z zapałkami)

Ewa Trębacz
Metanoia

Anna Sowa
Message for the Year of the Metal Rat II

Krzysztof Ratajski
Quarantella

Alina Dzięcioł
Against

Celeste Oram
Xerox Rock

Piotr Bednarczyk
Triggered

NAGRANIA AUDIOWIDEO DOSTĘPNE NA YOUTUBE:

KWADROFONIK
https://youtu.be/dyQOc3LiRyU

ENSEMBLE GARAGE
https://youtu.be/Y6kIPoRg78Y

ENSEMBLE VORTEX
https://youtu.be/xAFEt1wD2qw

NFM Trio Smyczkowe & Orkiestra Leopoldinum
https://youtu.be/tw-vq3-q9k4

19/91, Electric Primitivo
https://youtu.be/YVh3T4sqroU

Mała Warszawska Jesień 2020 –
Paweł Romańczuk Eksponuty (Exhibitones)
https://youtu.be/6Hx4LBzgtZM

 

Andrzej Cwojdziński. Drogi do źródeł (Opus 72 | 2022)

Stopka: Array

Viae ad fontes – Drogi do źródeł to premierowy album Duo Anna Parkita & Przemysław Wierzba. Artyści przybliżają słuchaczom twórczość Andrzeja Cwojdzińskiego – polskiego kompozytora, dyrygenta, pedagoga, animatora życia muzycznego. Wszystkie znajdujące się na płycie kompozycje Andrzeja Cwojdzińskiego zostały zarejestrowane po raz pierwszy.

Na tle rodzących się w XX wieku nowych kierunków, stylów, technik kompozytorskich i podejmowanych na gruncie sztuki muzycznej eksperymentów, wierność artystycznym przekonaniom, których przejawem w twórczości Cwojdzińskiego było przywiązanie do tradycji, obserwować można w większości jego utworów. Wyraża się to między innymi w wykorzystywaniu form muzycznych charakterystycznych dla minionych epok, jak również w jego warsztacie kompozytorskim nawiązującym do zasad klasycznej harmonii i kontrapunktu oraz przejrzystej i zwartej budowie utworów. Jednocześnie zabiegi te nie pozbawiają kompozycji Cwojdzińskiego indywidualnych cech jego stylu, wśród których wymienić należy często pojawiające się surowe kwartowe i kwintowe współbrzmienia, chromatykę, operowanie krótkimi frazami, które stanowią budulec dla większych całości, eksponowanie elementów wirtuozowskich i lirycznych oraz czynnika kolorystycznego.

Tekst wydawcy

Stachowski. Górecki. Tria. Na klarnet, wiolonczelę i fortepian (AMKP 029)

Stopka:

Henryk Mikołaj Górecki Recitativa i ariosa „Lerchenmusik” op. 53 (1986)

Marek Stachowski Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1999)

Wyk.: Piotr Lato (klarnet), Alexander Gebert (wiolonczela), Bartłomiej Kominek (fortepian)

*AMKP 029 (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, DUX, 2021)

Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie zrealizowała nagranie płyty Stachowski. Górecki. Tria. Na klarnet, wiolonczelę i fortepian. Płyta zawiera kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego i Marka Stachowskiego.

Obydwa utwory nie doczekały się do tej pory polskiego wydania fonograficznego. Szczególnie może to dziwić w odniesieniu do tria Góreckiego, które uznawane jest za wybitne dzieło kameralne, nie tylko w polskiej literaturze muzycznej. Trio Marka Stachowskiego (rektor Akademii Muzycznej w Krakowie w latach 1993-1999, 2002-2004, kompozytor o olbrzymim dorobku i autorytecie), na ten sam skład kameralny, jest utworem stosunkowo mało znanym, ale zdecydowanie wartym zaprezentowania szerokiej publiczności.

Płyta ma za zadanie popularyzację polskiej muzyki kameralnej XX wieku. Projekt jest również okazją do zaprezentowania i promocji muzyki polskiej na ten nie najbardziej popularny skład kameralny: klarnet, wiolonczelę i fortepian. W literaturze światowej utworów na ten zestaw instrumentów jest wiele, w polskiej muzyce kameralnej nie są one jednak licznie reprezentowane.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Tekst wydawcy