Polmic - FB


relacje

Muzyka polska w Nairobi

Nairobi 18.2.2318 lutego 2023 w Amfiteatrze Muzeum Narodowego w Nairobi odbył się niecodzienny koncert polskiej muzyki klasycznej w ramach projektu TPAAE, który otrzymał dofinansowanie z programu Unii Europejskiej Horyzont 2020. Wykładowcy szczecińskiej Akademii Sztuki podczas miesięcznego pobytu na Uniwersytecie Kenyatta w Nairobi prowadzą kursy mistrzowskie ze studentami Departamentu Muzyki i Tańca, wykłady, jak również koncertują.

Artystami upalnego popołudnia byli : dr hab. Sylwia Burnicka-Kalischewska, prof. AS (sopran), mgr Alicja Pilarczyk (skrzypce), mgr Dominik Wizjan przy fortepianie.

W Muzeum Narodowym zabrzmiała głównie muzyka polska, a dokładnie pieśni Fryderyka Chopina (Życzenie, Piosnka litewska, Poseł, Smutna rzeka, Gdzie lubi), Mazurek a-moll op. 17 nr 4, Andante Spianato i Wielki Polonez brillante Es-dur op. 22, pieśni Stanisława Moniuszki (Złota rybka, Pieśń wieczorna, Prząśniczka), Kaprys Polski Grażyny Bacewicz i Legenda op. 17 Henryka Wieniawskiego. Nie zabrakło akcentów europejskich, takich jak Lullyby for Lalit George'a Benjamina, czy pieśni Richarda Wagnera (Schmerzen) i Richarda Straussa (Zueignung). Dr hab. Aleksandra Łukaszewicz-Alcaraz, prof. AS przejęła moderację koncertu.

Czytaj więcej: Muzyka polska w Nairobi

Reportaż z projektu SEROCKI #100

Serocki100YouTubePatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

We wrześniu 2022 roku, realizacją projektu SEROCKI#100, Toruńska Orkiestra Symfoniczna uczciła setną rocznicę urodzin pochodzącego z Torunia Kazimierza Serockiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych, autora m.in. muzyki do wielki dzieł kinematografii polskiej - Potopu, Krzyżaków. W ramach projektu SEROCKI#100 wykonane zostały prapremierowo dzieła zarówno muzyki elektronicznej, fortepianowej i filmowej.

Projekt SEROCKI#100 został zainaugurowany w marcu 2022 r. koncertem, podczas którego zaprezentowany został specjalnie na tę okazję skomponowany utwór Hommage à Serocki. Główne jego obchody odbyły się we wrześniu 2022 r. , kiedy to zostało zrealizowanych 18 wydarzeń w tym 3 koncerty symfoniczne, 1 kameralny a także recital oraz wykłady.

Czytaj więcej: Reportaż z projektu SEROCKI #100

NOSPR w Japonii

POLMICNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia to żywa legenda: jedna z najlepszych orkiestr symfonicznych w Polsce i marka rozpoznawalna na całym świecie. Koncertując w najodleglejszych zakątkach globu, NOSPR od lat realizuje misję ambasadora polskiej kultury i Miasta Katowice. Trasa koncertowa po Japonii we wrześniu 2022 roku to element długofalowej strategii NOSPR, która oprócz zapraszania do Katowic muzyków z całego świata, zakłada obecność orkiestry na najważniejszych światowych estradach.

Podczas tournée katowickiej orkiestrze towarzyszyły dwie wyjątkowe osobistości: pochodząca z USA ikona dyrygentury Marin Alsop i wschodząca gwiazda pianistyki z Japonii, Hayato Sumino.

Orkiestra dała koncerty w 11 miastach. Japońska publiczność usłyszała I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa, IX Symfonię e-moll op. 95 i "Z Nowego Świata" Antonína Dvořáka, Uwerturę Grażyny Bacewicz i uwielbianego tam Fryderyka Chopina w I Koncercie fortepianowym e-moll op. 11.

Każdy koncert był wyjątkowy nie tylko ze względu na pełne sale, ale przede wszystkim dzięki gościnności i wielkiej miłości, jaką Japończycy darzą muzykę klasyczną. Ta niezwykła podróż mogła się odbyć dzięki naszym partnerom, czyli Polskim Liniom Lotniczym LOT i spółce KGHM Polska Miedź.

Agnieszka Niewdana

Więcej informacji o tournée: https://nospr.org.pl/pl/aktualnosci/nospr-rusza-w-swiat-tournee-po-japonii 

XVI Konkurs Pianistyczny im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego - podsumowanie

polmic

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XVI edycję Konkursu Pianistycznego im. Haliny Czenry-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego nazwać już możemy historyczną... Zakończyła się w czwartek (1 grudnia 2022 r.), a wymiar miała szczególny. Nie tylko dlatego, że zbiegły się w tym roku dwie ważne rocznice: 100-lecie urodzin profesor Haliny Czerny-Stefańskiej oraz 40-lecie śmierci profesora Ludwika Stefańskiego, ale również dzięki temu, że wzięła w nim udział rekordowa liczba uczestników.

Ze zgłoszonych ponad 70 osób przed szacownym jury w składzie: prof. Elżbieta Stefańska (przewodnicząca), dr hab. Zofia Antes, prof. Elżbieta Tarnawska, Teruyuki Okada, prof. Hubert Rutkowski wystąpiło sześćdziesięcioro pięcioro młodych pianistek i pianistów, którzy prezentowali się w czterech grupach wiekowych.

Najliczniej reprezentowana była grupa I – najmłodsza (dwadzieścioro sześcioro pianistów, w wieku maksymalnie 13 lat i młodszych – najmłodszy uczestnik miał 8 lat), występująca pierwszego dnia. Programy w tej grupie trwały od 10 do15 min. i obowiązkowo musiały zawierać, oprócz kompozycji wybranych przez uczestnika, dowolny utwór z epoki baroku oraz autorstwa Fryderyka Chopina.

Czytaj więcej: XVI Konkurs Pianistyczny im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego - podsumowanie

Oberhausen | I Olszamowski Piano Festival

POLMICDwa ostatnie weekendy sierpnia 2022 w restauracji „Gdańska” w Oberhausen upłynęły bardzo klasycznie: sala teatralna gościła I Olszamowski Piano Festival. Na scenie przez cztery wieczory gospodarzem był kompozytor i pianista Sławomir Olszamowski z Köln.

Olszamowski Piano Festival miał na celu prezentację dorobku artystycznego Sławomira Olszamowskiego. Ten znany w środowisku polonijnym i niemieckim muzyk urodził się we Wrocławiu. Pochodzi z rodziny o tradycjach artystycznych. Jego dziadek był dyrygentem Opery w Kijowie, a mama znaną rzeźbiarką. Studiował kompozycję pod kierunkiem m.in. Henryka Mikołaja Góreckiego w Akademii Muzycznej w Katowicach. Poza tym odbywał prywatne konsultacje u Witolda Lutowsławskiego. W okresie przemian Okrągłego Stołu przyjechał z rodziną do Niemiec. Od tej pory regularnie koncertuje w Niemczech oraz w Polsce, a także na zaproszenie Instytutu Francuskiego.

W trakcie Fesitwalu posłuchać można go było w czterech różnych odsłonach. Pierwszego wieczoru zagrał utwory Fryderyka Chopina. Drugiego dnia, wraz z tenorem Zenonem Iwanem, wykonali słynne pieśni i arie operowe. Podczas trzeciego wieczoru zaprezentował kompozycje m.in. Liszta, Rachmaninowa, Debussy`ego, Gershwina. Ostatniego dnia festiwalu gościem Sławomira Olszamowskiego był muzyk rockowy Krzysztof „Ptak” Wrobel, wokalista zespołu Communa z Solingen. Razem wykonali utwory m.in. Młynarskiego, Szczepanika, Sinatry. Największy aplauz jednak otrzymali po wykonaniu utworu Dziwny jest ten świat Czesława Niemena.

Współorganizatorem Festiwalu była Polonia w Nadrenii Północnej Westfalii.

Leonard Paszek