Polmic - FB


Rok Kobiet w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Premiera "Lady Makbet Mceńskiego Powiatu"

altDnia 10 listopada 2011 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu będzie miała miejsce kolejna premiera – opery Lady Makbet Mceńskiego Powiatu Dmitra Szostakowicza. Kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura, współpraca muzyczna – Agnieszka Nagórka, reżyseria – Marcelo Lombardero, asystenci reżysera – Pablo Maritano i Wiesław Bednarek, dekoracje – Diego Siliano, kostiumy – Luciana Gutman, asystentka scenografa i kostiumologa – Noelia González Svoboda, reżyseria świateł – Bogumił Palewicz i Marek Rydian.
Niemożność zapanowania nad własnymi popędami, głęboka samotność oraz szaleńcze pragnienie miłości i ciepła... to główne emocje, które targają bohaterką Lady Makbet Mceńskiego Powiatu, kolejnej opery prezentowanej w ramach trwającego w Teatrze Wielkim w Poznaniu Roku Kobiet.
Katarzyna Izmajłowa, żona kupca Zinowija, wiedzie nudne i pełne frustracji życie. Zaniedbywana przez swego bogatego męża i obarczana winą za brak dzieci, samotnie spędza bezsenne noce. W końcu, wiedziona pożądaniem, decyduje się na romans z młodym parobkiem Siergiejem. Splot wypadków doprowadza do popełnienia dwóch zbrodni, za które przyjdzie jej zapłacić wysoką cenę.
Prapremiera Lady Makbet Mceńskiego Powiatu na podstawie noweli Nikołaja Leskowa odbyła się w 1934 roku w Teatrze Małym w Leningradzie. Po serii entuzjastycznych recenzji i uwielbieniu tłumów dla kompozytora Dmitrija Szostakowicza nastały ciężkie czasy. To, co w zamierzeniu miało być satyrą wyszydzającą środowisko kupców, szybko zostało oskarżone o obrazę dobrych obyczajów i obwołane „pornofonią”. Dzieło Szostakowicza, pełne erotyzmu oraz napięcia psychologicznego, nie przystawało do realiów stalinowskiej Rosji, w której nadrzędnym celem sztuki było propagowanie radosnego socjalizmu...
Kolejne spektakle: 12 i 13 listopada oraz 17 grudnia 2011 roku.

"Mandragora. Nieznany Szymanowski"

altDnia 22 czerwca 2011 roku na Placu Wolności w Poznaniu, w ramach Roku Kobiet Teatru Wielkiego w Poznaniu, będzie miała miejsce kolejna premiera – spektaklu Mandragora. Nieznany Szymanowski. Kierownictwo muzyczne – Krzysztof Słowiński, scenariusz i reżyseria – Michał Znaniecki, asystent reżysera – Zofia Dowjat, kostiumy – Tomasz Jacyków, choreografia – Iwona Pasińska, stylizacja włosów – Sylwia Kiliś, reżyseria świateł – Bogumił Palewicz.
Obsada:
Jourdain – Wojciech Malajkat, Andrzej Ogórkiewicz
Mufti / Król – Andrzej Ogórkiewicz, Jaromir Trafankowski
Turek / Tenor / Arlekin – Piotr Friebe, Wojciech Sokolnicki, Marek Szymański
Turczynka / Sopran / Kolombina – Monika Mych, Magdalena Nowacka
Turczynka / Alt / Królowa – Jolanta Podlewska, Sylwia Złotkowska
Turek / Kapitan – Dymitr Fomenko, Tomasz Raczkiewicz
Turek / Doktor – Rafał Korpik, Paweł Myszkowski
Turek / Eunuch – Tomasz Raczkiewicz, Bartłomiej Szczeszek.

Mandragora to historia człowieka, everymana, który chciał stać się kimś innym – lepszym, modniejszym... Opowieść skupia się wokół Monsieur Jourdaina, bohatera z molierowskiej komedii Mieszczanin szlachcicem. Jourdaina zachwyca wszystko to, co wiąże się z wyższymi sferami. Chcąc dorównać szlachcie, bierze lekcje muzyki, tańca, fechtunku. Zatrudnia nawet nauczyciela filozofii, aby móc swobodnie poczuć się w towarzystwie.
Mandragora to przejście z everymanem przez molierowską komedię dell’arte, wpisaną w szerszy kontekst. Plenerowa forma spektaklu sprawi, że przygody i doświadczenia głównego bohatera staną się każdemu jeszcze bliższe i będzie mógł w nich uczestniczyć. Publiczność, siedząca przed fasadą budynku, będzie miała okazję obserwować wszystkie okna, balkony i galerie, które zostaną wypełnione światłem i ruchem. Odkryje to nieznane oblicze architektury i kompozytorów – Szymanowskiego, Lully'ego, Straussa, którzy w swoich dziełach odwoływali się do Mieszczanin szlachcicem. Poznański Plac Wolności i fasady Arkadii zamienią się w bajeczną krainę, pełną muzyki, tańca i kolorów.
Na plac wpada zgraja oszustów. Wykonują oni próbę Ceremonii Tureckiej, której przewodniczy Mufti. Krzyki i wrzaski budzą ze snu Monsieur Jourdaina...
Kolejne spektakle Mandragory: 24, 25, 26 czerwca 2011 roku.

"The Fairy Queen"

Teatr Wielki w Poznaniu, w ramach Roku Kobiet, po raz pierwszy zaprezentuje barokową operę The Fairy Queen Henry'ego Purcella. Premiera odbędzie się 7 maja 2011 roku. Kierownictwo muzyczne – Warcisław Kunc, współpraca muzyczna – Wiktor Lemko, reżyseria i kostiumy – Michał Znaniecki, scenografia – Luigi Scoglio, choreografia i ruch sceniczny – Katarzyna Aleksander-Kmieć.
Królowa wróżek powstała w oparciu o Szekspirowski Sen nocy letniej. Historia opowiada o zmaganiach pijanego poety z niemocą twórczą. Usiłuje on napisać wielkie dzieło, jednak nie może znaleźć odpowiedniej drogi. Postacie szukają swojego autora, by wyciągnąć go z kryzysu… Połączenie świata Snu nocy letniej z muzyką kompozytora dokonuje się w sposób niebezpośredni. Pojawiające się postacie, świetnie wszystkim znane z dramatu Szekspira, zyskują nowe znaczenie. Warstwa muzyczna dzieła została powierzona zespołowi La Tempesta, który specjalizuje się w prezentacji muzyki XVI-XIX wieku – często są to rekonstrukcje wydarzeń z przeszłości, bądź programy łączące muzykę, literaturę i taniec. W zależności od repertuaru zmienia się skład wykonawców – od męskiego zespołu wokalnego w polifonii renesansu po rozbudowany chór i orkiestrę w wielkich formach oratoryjnych baroku i klasycyzmu.

Premierę poprzedzi tradycyjnie wydarzenie kierowane specjalnie do kobiet, tym razem będzie to Dzień Otwarty Teatru, organizowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Osobistego Kobiet BABILĄD, który odbędzie się 30 kwietnia 2011 roku.
Harmonogram dnia:
Od godz. 11.00 – rejestracja (hall główny Teatru).
11.30 – Inauguracja pokazu kostiumów teatralnych i prezentacji pracowni. O historii i procesie powstawania peruk, kapeluszy, obuwia… opowie znawca kostiumografii i historii opery, Czesław Pietrzak.
12.00 – 15.00 – Sesja fotograficzna w elementach kostiumów i scenografii teatralnej oraz z wykorzystaniem rekwizytów w wykonaniu Agnieszki Krupieńczyk; grupowe zwiedzanie Teatru.
15.00 – Spotkanie z Tomaszem Jacykowem.
Ponadto wystawa fotografii Katarzyny Zalewskiej, kącik dla malucha oraz wiele innych atrakcji.

Kolejne spektakle The Fairy Queen: 8, 10 i 31 maja 2011 oraz 5 czerwca 2011 roku.

Premiera "Toski" Pucciniego

altW ramach Roku Kobiet w Teatrze Wielkim w Poznaniu w dniu 16 kwietnia 2011 roku odbędzie się premiera Toski – opery w 3 aktach Giacomo Pucciniego (libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa wg. Victoriena Sard). Kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, współpraca muzyczna – Aleksander Gref, reżyseria – Laco Adamik, scenografia i kostiumy – Barbara Kędzierska.
Libretto opery osnute jest wokół tragicznej historii miłosnej śpiewaczki o imieniu Tosca i malarza Cavaradossiego. Stają się oni ofiarami podstępnej gry prowadzonej przez prefekta policji Scarpię. Cavaradossi udziela pomocy zbiegłemu więźniowi politycznemu Cesarowi Angelotti, niestety sam zostaje schwytany, a następnie skazany na śmierć. W zamian za ocalenie mu życia, Tosca ma być całkowicie uległa żądaniom policjanta. Śpiewaczka zabija Scarpię, ale jego podstępność dosięga kochanków nawet po jego śmierci.
Kolejne spektakle Toski: 16, 17 i 19 kwietnia, 12 i 29 maja oraz 3 czerwca 2011 roku.

Premierze opery tradycyjnie towarzyszyć będzie debata, tym razem zatytułowana: Kobieta. Sprawczyni i ofiara przemocy. Sięgając do najpoważniejszych problemów, jakie dotykają kobiety, Teatr nawiązał współpracę z Centrum Praw Kobiet, wraz z którym przygotowuje debatę dotyczącą zabójstw popełnionych przez kobiety na tle przemocy domowej. Wezmą w niej udział: Urszula Nowakowska – dyrektor Centrum Praw Kobiet, Lidia Olejnik – dyrektor Zakładu Karnego w Lublińcu (nagrodzona w 2010 roku przez Rzecznika Praw Obywatelskich Nagrodą im. Pawła Włodkowica za obronę praw i wolności człowieka), Magdalena Budyn-Kulik – autorka pracy doktorskiej pt. „Zabójstwo tyrana domowego”, Iwona Zalikowska, Magdalena Polsakiewicz-Zielińska, Katarzyna Sękowska-Kozłowska oraz dyrektor poznańskiej Opery Michał Znaniecki. Debatę poprowadzi aktorka Agnieszka Wagner. Jej serialowa bohaterka Izabela Gordon (Barwy szczęścia) jest ofiarą przemocy. Mąż prześladuje ją psychicznie i fizycznie. Izabela w końcu uwalnia się z osaczenia.
Debata będzie miała miejsce 15 kwietnia o godz. 16.00 w foyer 1p. Teatru Wielkiego w Poznaniu. Wstęp wolny!

"Komedia o niemej żonie" Tadeusza Zygfryda Kasserna

altDnia 5 kwietnia 2011 roku o godz. 19.30 w Sali Kameralnej im. Wojciecha Drabowicza w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w ramach Roku Kobiet, będzie miała miejsce kolejna premiera – opery Komedia o niemej żonie Tadeusza Zygfryda Kasserna, do libretta kompozytora na podstawie sztuki La comédie de celui qui épousa une femme muette Anatole France. Instrumentacja, tłumaczenie i kierownictwo muzyczne – Krzysztof Słowiński, reżyseria – Piotr Kruszczyński, asystent reżysera – Zuzanna Mikołajczak, ruch sceniczny – Natalia Draganik, scenografia – Milena Dutkowska, współpraca muzyczna – Wiktor Lemko.
Życie Leonarda u boku żony – niemowy, staje się nie do zniesienia. Postanawia on – wbrew przestrogom – skorzystać z pomocy lekarzy, specjalistów od przywracania głosu. Zabieg, jakiemu poddają Catherine sprawia, iż staje się ona nieznośną gadułą. Zdesperowany Leonard ponownie wzywa lekarzy. Ci, nie wiedząc w jaki sposób zmienić ją z powrotem w niemowę, proponują Leonardowi głuchotę. Zabieg jednak pozbawia go nie tylko słuchu. Jak kończy się ta historia? „Kto zwariował?”
Muzyka opery utrzymana w stylistyce neoklasycznej, nawiązuje do utworów kompozytora z lat trzydziestych. Jako środek wyrazu Kassern stosuje rodzaj śpiewu, będący odpowiednikiem recytatywów, ale w dziele odnaleźć można także efektowne fragmenty solowe i sceny zespołowe. Dwuaktowa komedia muzyczna na siedem głosów z akompaniamentem fortepianu nie została zinstrumentowana przez kompozytora. Poznańska premiera będzie pierwszym wykonaniem dzieła w nowo powstałej instrumentacji Krzysztofa Słowińskiego.
Czytaj więcej: "Komedia o niemej żonie" Tadeusza Zygfryda Kasserna

Premiera "Ofelii" Prasquala

W ramach Roku Kobiet w Teatrze Wielkim Operze Poznań 26 lutego 2011 roku odbędzie się kolejna premiera – opery Ophelia w jednym akcie Prasquala, do libretta kompozytora. Kierownictwo muzyczne – Mieczysław Nowakowski, współpraca muzyczna – Wiktor Lemko, reżyseria – Monika Dobrowlańska, scenografia i kostiumy – Petra Korink, ruch sceniczny – Iwona Pasińska. W głównych rolach wystąpią: jako Ofelia (sopran) – Iwona Hossa, Natalia Puczniewska, Laertes (tenor) – Piotr Friebe, Tomasz Raczkiewicz, Hamlet (baryton) – Tomasz Mazur. Utwór powstał na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Tego samego dnia na scenie poznańskiego Teatru po raz pierwszy wystawiona zostanie również inscenizacja Cztery ostanie pieśni / Vier letzte Lieder do muzyki Richarda Straussa, w choreografii Rudiego van Dantziga, ze scenografią i kostiumami Toera van Schayka. Spektakl, przygotowany dla Het Nationale Ballet w Amsterdamie, uznawany jest za jedną z najważniejszych pozycji w bogatym dorobku artystycznym Rudiego van Dantziga. Choreografia doczekała się realizacji w wielu renomowanych zespołach baletowych, m.in. w Operze Paryskiej, Narodowym Balecie Kanady, Balecie Teatru Wielkiego w Genewie, Norweskim Balecie Narodowym w Oslo i Fińskim Balecie Narodowym w Helsinkach.
Czytaj więcej: Premiera "Ofelii" Prasquala

Premiera opery "Maria Stuarda"

Maria StuardaPremiera opery Maria Stuarda Gaetano Donizettiego, w ramach Roku Kobiet 2011 w Teatrze Wielkim w Poznaniu, odbędzie się 29 stycznia 2011 roku. Kierownictwo muzyczne - Will Crutchfield, reżyseria - Dieter Kaegi, scenografia - Bruno Schwengl, kierownictwo chóru - Mariusz Otto. Wystąpią: jako Maria Stuarda - Karina Skrzeszewska, Joanna Woś, w roli Elżbiety - Antonia Cifrone, Iwona Hossa, Barbara Kubiak, Anny - Monika Mych, Magdalena Wilczyńska, jako Leicester - Sang-Jun Lee, Joseph Wolverton, Cecil - Tomasz Mazur, Jaromir Trafankowski, Talbot - Marian Kępczyński, Rafał Korpik, Patryk Rymanowski.

Maria Stuarda to opera w dwóch aktach, odwołująca się do historycznej postaci królowej Szkocji panującej w XVI wieku. Tragiczne, a zarazem burzliwe losy monarchini stały się tematem dzieł literackich, pośród których wymienić należ dramaty Juliusza Słowackiego czy Friedricha Schillera. Libretto opery Donizettiego skupia się wokół relacji pomiędzy tytułową bohaterką oraz jej kuzynką, Królową Elżbietą I. Jest to przejmująca historia nieszczęśliwej miłości, która zniszczona została w imię władzy i opłacona najwyższą ceną jaką jest ludzkie życie.

Spektakl powstaje w koprodukcji z Teatrem Wielkim w Łodzi i Operą Śląską w Bytomiu. Kolejne przedstawienia odbędą się 30 stycznia, 1 lutego, 31 marca i 9 kwietnia 2011 roku.

Posłuchaj: zapowidź opery Maria Stuarda - Kasia Nosowska (mp3)
Czytaj więcej: Premiera opery "Maria Stuarda"

Między kobietami wojna. O wrogości i władzy w operze „Maria Stuarda”

Maria Stuarda Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu rozpoczął w styczniu nowy sezon – Rok Kobiet, w ramach którego zaprezentowanych zostanie dziesięć premierowych spektakli operowych, opowiadających o znanych kobietach. Wydarzeniom towarzyszy cykl debat, spotkań i warsztatów, kierowanych specjalnie do kobiet, który otworzy debata pt. Między kobietami wojna. O wrogości i władzy w operze „Maria Stuarda”. Wezmą w niej udział dr Agnieszka Graff (UW), dr Maria Solarska (UAM), dyr. Renata Borowska – Juszczyńska (Teatr Wielki). Rozmowę poprowadzi Bogna Kociołowicz – Wiśniewska (Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA). Spotkanie będzie miało formę panelu dyskusyjnego - dr Agnieszka Graff przedstawi i porówna amerykańskie zjawisko backlash z jego polskimi przejawami, opowiadając jednocześnie o społecznych aspektach wrogości między kobietami. O nierówności jako efekcie hierarchicznej relacji różnicy płci konstruującej kobiety i mężczyzn oraz o sytuacji kobiet z niej wynikającej opowie dr Maria Solarska. Spotkanie odbędzie się 27 stycznia 2011 roku o godz. 18.00 w Sali Drabowicza. Wstęp wolny. Uczestnicy debaty otrzymają specjalny kupon rabatowy, który upoważnia do zakupu biletu w cenie 25 zł.

Maria Stuarda to opera w dwóch aktach, odwołująca się do historycznej postaci królowej Szkocji panującej w XVI wieku. Tragiczne, a zarazem burzliwe losy monarchini, stały się tematem dzieł literackich, pośród których wymienić należy dramaty Juliusza Słowackiego i Friedricha Schillera. Libretto opery Donizettiego skupia się wokół relacji pomiędzy tytułową bohaterką oraz jej kuzynką, Królową Elżbietą I. Jest to przejmująca historia nieszczęśliwej miłości, która zniszczona została w imię władzy i opłacona najwyższą ceną jaką jest ludzkie życie. Reżyseria: Dieter Kaegi, kierownictwo muzyczne: Will Crutchfield. Premiera 29 stycznia 2011 roku o godz. 19.00.

Posłuchaj: zapowidź opery Maria Stuarda - Kasia Nosowska (mp3)

Rok Kobiet w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Maddalena Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu rozpoczyna w styczniu nowy sezon – Rok Kobiet. Przez cały 2011 rok zaprezentowanych zostanie dziesięć premierowych spektakli operowych, z których każdy opowiadać będzie historię innej bohaterki. Twórcy sięgną zarówno do opery romantycznej, pokazując świetnie znane publiczności tytuły, takie jak Tosca, czy Turandot – mega widowisko plenerowe, które wyreżyseruje Michał Znaniecki - ale pojawią się także opery rzadziej goszczące na polskich scenach. Nie zabraknie także całkowitych nowości. Już w lutym na deskach teatru prapremiera Ofelii Prasquala, opery specjalnie zamówionej przez Teatr u kompozytora. Wśród realizatorów również pojawiać się będą kobiety – Lady Makbet Mceńskiego Powiatu wyreżyseruje Barbara Wysocka, Śpiącą Królewnę – Zofia Dowjat.

Mając świadomość, jak duże jest zapotrzebowanie środowiska kobiet na zaktywizowanie i pobudzenie do działania, premierom towarzyszyć będzie cykl debat, spotkań i warsztatów, kierowanych specjalnie do kobiet. Wśród partnerów, z którymi Teatr podjął już współpracę, znajdują się między innymi Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA, Centrum Praw Kobiet, Towarzystwo Amazonki, Festiwal „No women no art” Stowarzyszenie Kongres Kobiet. Podczas dyskusji z udziałem zaproszonych gości będzie mowa między innymi o tym, jak walczyć z depresją, jak radzić sobie z agresją, ale także jak się rozwijać i jak budować własne poczucie wartości.

Pierwszą premierą rozpoczynającą sezon będzie Maddalena Sergiusza Prokofiewa w reżyserii i scenografii Tomasza Cyza, która zaprezentowana zostanie na scenie kameralnej Sali Drabowicza. Akcja opery rozgrywa się w XV wiecznej Wenecji. Tytułowa Maddalena zdradza swojego pięknego męża, z odrażającym alchemikiem. Kiedy prawda wychodzi na jaw, Gennaro i Stenio postanawiają zabić Maddalenę. Ona jednak zwraca ich przeciwko sobie, a zdradzeni mordują się wzajemnie w pojedynku. Anielsko-demoniczna Maddalena obserwuje to bez cienia emocji. Premiera odbędzie się 22 stycznia 2011 roku o godz. 19.30. Kierownictwo i opracowanie muzyczne: Francesco Bottigliero, reżyseria, scenografia: Tomasz Cyz, kierownictwo chóru: Mariusz Otto.

Patronat medialny nad Rokiem Kobiet w Teatrze Wielkim w Poznaniu objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Rok Kobiet w Teatrze Wielkim w Poznaniu