Polmic - FB


CDs

Nowości w katalogu firmy Warner 2016/2017

wWytwórnia fonograficzną Warner przekazała do zbiorów fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje najnowsze płyty:

  • Roman Palester. Muzyka kameralna i fortepianowa (Warner Music Poland 01902 9 58749 3 3) – dzieła Palestra w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego /fortepian/ i Duo Viennese
  • Janusz Wawrowski. Sequenza (Warner Classics 08256 4 65065 6 9) – utwory na skrzypce solo autorstwa Berio, Ysaÿe, Pendereckiego, Bacewicz, Brustada, Opałki, Przybylskiego w interpretacji Janusza Wawrowskiego
  • Jacek Kasprzyk. Szymanowski (Warner Classics 01902 9 58645 0 7) - płyta z serii „Warsaw Philharmonic” prezentuje dzieła wybitnego polskiego kompozytora Karola Szymanowskiego (Litania do Marii Panny, Stabat Mater i III Symfonia „Pieśń o nocy”) w wykonaniu Chóru i Orkisetry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kaspszyka z udziałem wybitnych solistów: Aleksandry Kurzak, Agnieszki Rehlis, Artura Rucińskiego, Dmitry’ego Korchaka

Nowości w katalogu firmy Sarton 2016

SartonWytwórnią fonograficzną Sarton, specjalizującą się w nagraniach muzyki klasycznej, przekazała do zbiorów fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje najnowsze płyty:

  • Romantyczność w pieśni polskiej (sarton 018-1) - pieśni F. Chopina, S. Moniuszki, I. J. Paderewskiego i S. Niewiadomskiego w wykonaniu Doroty Radomskiej i Elli Susmanek
  • Aleph (sarton 019-2) - muzyka współczesnych kompozytorów greckich w wykonaniu Iwony Glinki (flet) i Vicky Stylianou (fortepian)
  • Eidos (sarton 020-2) - poważna muzyka współczesna w wykonaniu Anny Kwiatkowskiej (skrzypce) i Joanny Opalińskiej (fortepian)
  • Beth (sarton 021-2) - muzyka fletowa greckich kompozytorów w interpretacji Iwony Glinki 

Witold Rowicki - 5 płyt w stulecie urodzin

Witold Rowicki - W stulecie urodzin (5 CDs)Pięciopłytowy album nagrań Witolda Rowickiego ukazał się w stulecie urodzin i w dwudziestopięciolecie śmierci wielkiego dyrygenta nakładem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków i Polskich Nagrań.

Witold Rowicki (1914 – 1989) był jednym z najbardziej znanych i cenionych w świecie polskich dyrygentów. Po wyzwoleniu, w 1945 roku, organizował i prowadził w Katowicach Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia – dzisiejszą NOSPR. W 1950 roku już w Warszawie, stworzył Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Warszawskiej, w 1955 roku przemianowaną na Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej. Z Filharmonią Narodową był związany przez 25, a orkiestra pod jego batutą osiągnęła poziom prawdziwie światowy. Dali wspólnie ponad 300 koncertów dla słuchaczy niemal wszystkich krajów Europy, a także Japonii, Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Azji, Ameryki Północnej i Australii.

Każdy z pięciu kompaktów jubileuszowego albumu ma swój tematyczny układ repertuaru. Są tu więc monograficzne płyty kompozytorskie: Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza. Na kolejnej znalazły się utwory wybitnych kompozytorów polskich II poł. XX wieku: Andrzeja Panufnika, Grażyny Bacewicz i Wojciecha Kilara. Jest również płyta tylko z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz rejestracje koncertów z udziałem światowej sławy pianistów: Arturo Benedetti-Michelangelego i Artura Rubinsteina.

Więcej o wydawnictwie – na stronie: http://spa-m.pl/witold-rowicki

Krystian Zimerman powraca z nowym nagraniem Lutosławskiego

LUTOSLAWSKI Piano Concerto / Zimerman, Rattle (DG 4794518)Nadal trwa udana współpraca Krystiana Zimermana i Sir Simona Rattle’a. Jej owocem jest nowa płyta, na której znalazły się nagrania kompozycji Witolda LutosławskiegoKoncertu fortepianowego i Symfonii nr 2, oba z z udziałem Filharmoników Berlińskich pod batutą Sir Simona Rattle’a. Premiera albumu, wydanego nakładem prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon, miała miejsce 14 sierpnia 2015 roku.

Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego powstał na zamówienie Festiwalu w Salzburgu, gdzie został wykonany po raz pierwszy 19 sierpnia 1988 roku przez Krystiana Zimermana, któremu Koncert został dedykowany, oraz Orkiestrę Symfoniczną Radia Austriackiego pod dyrekcją kompozytora. Polskie prawykonanie kompozycji miało miejsce tego samego roku, 25 września podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, z kompozytorem w roli dyrygenta. Dokładnie 25 lat po polskiej premierze, w ramach obchodów Roku Lutosławskiego 2013, Krystian Zimerman powrócił do Warszawy, by 22 września w Sali Filharmonii Narodowej w Warszawie ponownie wykonać Koncert fortepianowy. Nie była to jedyna jego prezentacja dzieła z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Koncert wykonał w roku 2013 kilkakrotnie ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami na świecie, m. in. w Londynie, Paryżu i Berlinie. Mówił wtedy o tym utworze: „Tekst jest ten sam, muzyka ta sama, a ja widzę tyle detali, których wtedy nie zauważyłem. Może dlatego, że człowiek był w środku tego wszystkiego. Mówi się zawsze, że muzyka jest odzwierciedleniem duszy - rzeczywiście tak jest. Teraz słyszy się te wszystkie napięcia lat osiemdziesiątych; stan wojenny, to wszystko, co się działo później, upadek, praktyczne rozłożenie się naszego państwa aż do roku 1988 roku i całkowitej zmiany systemu w roku 1989. Koncert jest odzwierciedleniem tego całego okresu. Jest niesamowicie dramatyczny, niesamowicie smutny, pełen niewiarygodnej energii. Coś, czego wcześniej nie czułem tak wyraźnie” (wywiad dla RMF Classic, styczeń 2013).

Więcej informacji o płycie - na stronie: www.deutschegrammophon.com/en/cat/4794518

Premiera płyty “Visegrad Songs” Hashtag Ensemble

Premiera płyty “Visegrad Songs” Hashtag EnsembleOd 14 sierpnia 2015 roku w sprzedaży dostępna jest pierwsza, improwizacyjna płyta zespołu Hashtag Ensemble.

Muzycy Hashtag Ensemble, sprawnie poruszający się we wszystkich nurtach muzyki poważnej i czynnie zaangażowani w promowanie polskich kompozytorów, także tych młodego pokolenia, sięgnęli po pieśni i tańce Beli Bartóka, Jána Levoslava Belli, Mieczysława Karłowicza oraz Antonína Dvořáka.

Zachęcający do eksperymentów barwowych skład dwóch kolektywów zaowocował rozmaitymi inspiracjami, od amerykańskiego minimalizmu przez eksperymenty dźwiękowe rodem z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, aż po nawiązania do muzyki lżejszej. „Jeżeli lubisz tajemne mroki, nagłe rozbłyski, smugi, krążenie barw i fantazyjność - wszystko to na tej płycie masz. Ale jest też tu dystans, kultura opowieści i użytych środków - rodzaj klasyczności. Jest tęsknota, ale nie ma pretensji. Zapomnisz przy tej płycie na chwilę o artystycznej ostrości, walce kontrastów, dramacie i radykalizmie. Spokojnie, wszystko to autorzy płyty znają i umieją. Ale na chwilę przystają. I jest w tym ich odwaga.” (Jerzy Kornowicz, ze słowa wstępnego)

Wydanie płyty wsparły Instytuty Kultury Węgier i Słowacji działające w Polsce.