Polmic - FB


Aktualności

Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2024

Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza do składania wniosków o stypendium artystyczne ufundowane przez spadkobierców kompozytora. Stypendia przeznaczone są na studia podyplomowe realizowane za granicą, przede wszystkim dla kompozytorów oraz dla instrumentalistów chcących profilować się w wykonawstwie muzyki najnowszej. O stypendium mogą się ubiegać osoby posiadające dyplom ukończenia artystycznych studiów wyższych w polskich uczelniach państwowych, minimum na poziomie licencjatu. Termin składania podań w roku 2024 upływa 30 maja.

O stypendium mogą się ubiegać osoby posiadające dyplom ukończenia artystycznych studiów wyższych w polskich uczelniach państwowych, minimum na poziomie licencjatu. Limit wieku dla osób ubiegających się o stypendium to 35 lat.

Czytaj więcej: Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2024

„Dźwięki Różnorodności" - nowy projekt koncertowy łączący artystów z Republiki Czeskiej, Słowacji i Polski

Sounds of DiversityCzechy, Polska, Słowacja: trzy sąsiadujące ze sobą kraje, trzy różnorodne sceny sztuki współczesnej. Połączy je nowy projekt "Sounds of Diversity", podczas którego prawykonane zostaną dzieła Markéty Dvořákovej, Petry Šuško, Mateja Slobody, Przemysława Schellera i Daniela Skáli. Mini-trasa po trzech krajach Czwórki Wyszehradzkiej zaprezentuje nową muzykę, nowy projekt i nowy zespół stworzony specjalnie na tę okazję. Koncerty odbędą się w Ostrawie (18 marca), Katowicach (19 marca) i Żylinie (20 marca).

Partnerami przedsięwzięcia są: festiwal Hudební Současnost Ostrava, Ensemble Spectrum i Katowicki Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Nowy projekt koncertowy jest prezentowany przez Creative Centre Ostrava, stowarzyszenie, które działa od pięciu dekad i zostało założone w celu zjednoczenia kompozytorów, artystów i amatorów sztuki współczesnej, zwłaszcza z Ostrawy i okolic. Pomysł realizacji międzynarodowego projektu łączącego kraje V4 zrodził się ze współpracy TCO w szczególności z polskimi artystami.

Czytaj więcej: „Dźwięki Różnorodności" - nowy projekt koncertowy łączący artystów z Republiki Czeskiej, Słowacji...

List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie przyszłości Radia Chopin

logo PolskieRadioChopinZwiązek Kompozytorów Polskich przyjmuje z niedowierzaniem informacje o planowanej likwidacji „Radia Chopin”. Nie wyobrażamy sobie, żeby władze instytucji tak ważnej dla kultury polskiej mogły zrezygnować z programu prowadzonego pod egidą jednego z najbardziej wyrazistych symboli polskiej kultury.

W ciągu ponad sześciu lat swojego istnienia Radio Chopin zdobyło opinię wyjątkowego miejsca kultu Fryderyka Chopina. Towarzyszące informacjom o planach likwidacji tego miejsca zapowiedzi „zlania” Radia Chopin z Programem 2 Polskiego Radia w najmniejszym nawet stopniu nie redukują niepokoju o losy muzyki Chopina w Polskim Radiu. Program 2 ma swoje zasługi na tym polu, ale nie przejmie szczególnego dbania o ten skarb, bo ma wiele innych zadań. Trudno zresztą „zlać” dwa 24-godzinne programy w jeden, doba się nie rozciągnie.

Czytaj więcej: List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie przyszłości Radia Chopin

Rezygnacja Jerzego Kornowicza z funkcji kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie

logo KODYW dniu 14 marca 2024 na ręce Prezydenta Lublina p. Krzysztofa Żuka złożyłem rezygnację z funkcji Kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY organizowanego przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA w Lublinie.

Zarówno ROZDROŻA jak i KODY to wielki kapitał Lublina, oryginalna myśl i jej artystyczny wyraz, cenna inicjatywa wobec starań Lublina o Europejską Stolicę Kultury.

Cieszy opinia o KODACH w Polsce i za granicą, jako festiwalu tyleż sztuki muzycznej, co myśli i idei. Popartego kreatywnością: z dziesiątkami zamówień, kulturowymi spotkaniami międzygatunkowymi, obecnością wielu środowisk muzycznych zazwyczaj działających osobno, w swoich artystycznych branżach. KODY to nie tylko „gwiazdy”, ale kreowanie ruchu kulturowego. Jedno nie wyklucza drugiego. Byli tu: Jan Garbarek, John Zorn, Laurie Anderson, Jan Gaca, Kronos Quartet, Bang on a Can, Polish Radical Ansamble, Glenn Branca, Tomasz Stańko, Iva Bittova, Leszek Możdżer, Andrzej Bauer i Cellonet, Szábolcs Esztényi, Marcin Masecki, Zespół Europejskiej Szkoły Śpiewu Tradycyjnego, Tęgie Chłopy, Olga Pasiecznik, Grain de la Voix, Laibach, Theatre of Voices, Evelyn Gleni, Marek Moś i Aukso, Orchestre de Ereprijs, Phonos ek Machanes, Hashtag Ensemble, Tadeusz Wierzbicki i Laboratorium Zjawisk, Jacek Kochan, Spółdzielnia Muzyczna, Kawalerowie Błotni, Kwartludium, ProMODERN, Filharmonia Lubelska i Orkiestra Juventus, kompozytorzy piszący specjalnie na KODY: Zygmunt Krauze, Piotr Tabakiernik, Aleksander Kościów, Rafał Ryterski, Cezary Duchnowski, Lidia Zielińska, Artur Zagajewski, Krzysztof Knittel, Pierre Jodlowski, Wojciech Błażejczyk, Jagoda Szmytka i dziesiątki kolejnych z prawykonaniami – wśród nich Arvo Paart, Philip Glass i Kaija Saariaho. Oraz tuziny zespołów różnych tradycji.

Czytaj więcej: Rezygnacja Jerzego Kornowicza z funkcji kuratora Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w...

Nagrody w Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2023 przyznane!

KonkursFeichta 2023Jury Konkursu im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2023 doceniło wysoki poziom zgłoszonych prac. Po ich wnikliwym przeanalizowaniu oraz dyskusji postanowiło jednogłośnie przyznać dwie Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta i dwa wyróżnienia!

W dniu 12 marca 2024 roku odbyło się zebranie Jury Konkursu w składzie: prof. dr hab. Iwona Lindstedt (przewodnicząca), dr hab. Agnieszka Leszczyńska, prof. UW, prof. dr hab. Teresa Malecka, dr Katarzyna Naliwajek, dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. IS PAN, prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek oraz dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN (przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP).

Laureatami zostali:

Czytaj więcej: Nagrody w Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2023 przyznane!

66. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

66. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza BairdaZwiązek Kompozytorów Polskich ogłasza 66. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Konkurs ma na celu inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby do wartości obecnych w dziełach Patrona. Przedmiotem w roku 2024 jest utwór jednoczęściowy lub cykl miniatur w jednej z dwóch kategorii obsady: na trąbkę i fortepian, bądź na skrzypce solo albo na altówkę solo albo na wiolonczelę solo. Termin nadsyłania partytur upływa 30 listopada 2024 roku.

W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat.

Konkurs jest dwuetapowy. W I etapie jury wyłoni utwory, które następnie zostaną wykonane podczas publicznej prezentacji. Jego wyniki zostaną ogłoszone do dnia 28 lutego 2025. Rozstrzygnięcie Konkursu (II etap) nastąpi po publicznej prezentacji zakwalifikowanych utworów, w czerwcu 2025 roku. Jury pod przewodnictwem Marcela Chyrzyńskiego zdecyduje wówczas o podziale nagród.

Czytaj więcej: 66. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Sławomir Czarnecki: Mazurki na fortepian op. 58

CzarneckiMazurki58Pod koniec 2023 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy ukazały się pięć mazurków Sławomira Stanisława Czarneckiego, skomponowane w latach 2019-2022.

Każdy z utworów kompozytor zadedykował wykładowcom Wydziału Edukacji Muzycznej UKW: dyrygentowi Grzegorzowi Rubinowu, kompozytorowi Marcinowi Molskiemu, pianistce Marlenie Winnickiej, pianiście Witoldowi Kawalcowi, dyrygentowi Bernardowi Mendlikowi.

Jest to cenny materiał pedagogiczny: kolejność mazurków w cyklu polega na eskalowaniu stopnia trudności materiału muzycznego. Przeznaczony jest dla szerokiej grupy wykonawców – o mniej i bardziej zaawansowanych umiejętnościach wykonawczych.

ISBN 978-83-8018-610-1

ISBN 978-83-8018-611-8 (e-book)

Informacje na stronie wydawcy: https://wydawnictwo.ukw.edu.pl/sklep/2023/mazurki-na-fortepian/ 

Warszawa | 28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

FestiwalBeethoven 24W dniach 17-29 marca 2024 roku odbędzie się w Warszawie 28. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 11 koncertów symfonicznych, 2 recitale fortepianowe i 2 koncerty kameralne, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów, zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu. Program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven i filozofowie”.

Obchodzone w roku bieżącym 300. lecie urodzin Immanuela Kanta stanowiło inspirację do prześledzenia wpływów myśli filozoficznej na muzykę. Z tego powodu w programach koncertów usłyszymy m.in. dzieła Richarda Wagnera, Richarda Straussa, Karola Szymanowskiego, a w koncercie Wiener Kammersymphonie teksty o muzyce Arthura Schopenhauera, recytowane przez Franza Tschernego towarzyszyć będą kompozycjom mistrza z Bonn.

Festiwal zainauguruje Sinfonia Varsovia pod batutą Jacka Kaspszyka z udziałem światowej sławy skrzypaczki Arabelli Steinbacher. W koncercie finałowym Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki wykonają Requiem Gabriela Fauré’go, Stabat Mater Francisa Poulenca i Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego.

Czytaj więcej: Warszawa | 28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich za Zasługi dla Promocji Muzyki Polskiej 2024

Szczecinska EwaPrezydium Zarządu Głównego ZKP, na posiedzeniu w dniu 6 marca 2024, przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi w dziele promocji polskiej muzyki współczesnej Ewie Szczecińskiej – za wieloletnią, wytrwałą i kompetentną działalność promującą twórczość polskich kompozytorów współczesnych na antenie Polskiego Radia. Na szczególne wskazanie zasługuje cykl „Nowa Polska”, poświęcony najmłodszemu pokoleniu polskich kompozytorów.

Ewa Szczecińska studiowała muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. W Programie 2 Polskiego Radia prowadzi audycje „Nowa Polska” i „Nocna Strefa”. Specjalizuje się w muzyce najnowszej, ale poświęca też wiele uwagi muzyce dawniejszych epok, biorąc udział w audycjach „Muzyczny Trybunał Dwójki” i „Płytomania”. Publikuje artykuły w „Ruchu Muzycznym”, „Tygodniku Powszechnym”, „Glissando” i na portalach internetowych.

Stworzyła trudne do przecenienia archiwum najnowszej polskiej twórczości muzycznej w całej różnorodności wyborów estetycznych, technik i stylów. archiwum, które stale jest poszerzane.

Uroczystość wręczenia Nagrody zaplanowana jest podczas 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 25 września br.

Wielkie gratulacje!