Polmic - FB


Aktualności

Rusza 5. sezon koncertów „Z klasyką przez Polskę”

logo Z KlasykaNarodowy Instytut Muzyki i Tańca dzięki projektowi „Z klasyką przez Polskę” – już od 5 lat zapewnia mieszkańcom małych miast, miasteczek i wsi w całej Polsce ofertę koncertową muzyki klasycznej w wykonaniu najznakomitszych artystów. Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Zorganizowano już 448 koncertów z udziałem 337 artystów w 327 miejscowościach, docierając do prawie 40.000 słuchaczy w czternastu regionach Polski, m.in. na wschodnim Podlasiu, czy w dalekich Bieszczadach. Dla zapraszanych artystów jest to zawsze niezwykłe przeżycie. Wystąpienie dla publiczności, która uczestniczy w koncercie muzyki klasycznej po raz pierwszy jest niezwykłym przeżyciem, gdyż jej reakcje są bardzo szczere i emocjonalne.

W tym roku do udziału w koncertach „Z klasyką przez Polskę” Polski Impresariat Muzyczny zaprosił takich artystów, jak Piotr Paleczny, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Rafał Blechacz, Krzysztof Jakowicz, Waldemar Malicki, Agata Szymczewska, Olga Pasiecznik, Janusz Wawrowski, Paweł Gusnar, Julia Kociuban, Anna Radziejewska, Robert Gierlach, Aldona Barnik, Aleksander Dębicz, Mateusz Krzyżowski, zespół Wrocław Baroque Ensemble i innych.

Czytaj więcej: Rusza 5. sezon koncertów „Z klasyką przez Polskę”

Kraśnik, Niedrzwica Duża, Rybczewice | „Z klasyką przez Polskę": Szymon Nehring, Jakub Jakowicz, Marcin Zdunik

Kraśnik, Niedrzwica Duża, Rybczewice | „Z klasyką przez Polskę": Szymon Nehring, Jakub Jakowicz, Marcin ZdunikPlejada młodych polskich wirtuozów - pianista Szymon Nehring, skrzypek Jakub Jakowicz i wiolonczelista Marcin Zdunik - dzięki programowi „Z klasyką przez Polskę" wystąpią 8 marca 2024 roku w Centrum Kultury i Promocji w Kraśniku, 9 marca w Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Niedrzwicy Dużej oraz 10 marca w Dworze w Rybczewicach. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Seria koncertów „Z klasyką przez Polskę” realizowana  przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, skierowana jest do mniejszych miejscowości w całej Polsce, gdzie bezpośredni kontakt z wielką, wspaniałą muzyką i wybitnymi artystami jest utrudniony.

Czytaj więcej: Kraśnik, Niedrzwica Duża, Rybczewice | „Z klasyką przez Polskę": Szymon Nehring, Jakub Jakowicz,...

Polish Piano Quintets - najnowszy dwupłytowy album Kwartetu Śląskiego

ACD332W grudniu 2023 nakładem Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, we współpracy z wytwórnią CD Accord ukazał się album CD z muzyką kameralną Polish Piano Quintets (ACD 332).

Sześciu kompozytorów – siedem kwintetów – czterech pianistów – jeden kwartet. Najnowszy dwupłytowy album Kwartetu Śląskiego zawiera kompozycje: Muzyka kameralna I „Stalowowolska” i Ananda Aleksandra Lasonia, Kwintet fortepianowy op. 76 Krzysztofa Meyera, Kwintet fortepianowy Zygmunta Krauze i Kwintet fortepianowy Bettiny Skrzypczak, Schizofonia Zbigniewa Bargielskiego. Kwintet fortepianowy „Pejzaż z Harendy" Bartosza Witkowskiego został nagrany po raz pierwszy w historii; powstał na zamówienie Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego na 46. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem dla Tymoteusza Biesa i Kwartetu Śląskiego.

Kwartetowi towarzyszą pianiści: Eugeniusz Knapik, Piotr Sałajczyk, Zygmunt Krauze i Tymoteusz Bies.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszy Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Portugalia | ISCM World New Music Days MTMW 2025

ISCM 25Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej organizuje Jury Krajowe, które wybierze sześć utworów zarekomendowanych przez Polską Sekcję MTMW na festiwal ISCM World New Music Days MTMW. Tematem przewodnim festiwalu, który odbędzie w Portugalii (Lizbona i Porto) w dniach 30 maja – 7 czerwca 2025 roku, jest „Thirst for Change”. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 14 kwietnia.

Zaproszenie do składania utworów skierowane jest do wszystkich polskich kompozytorów niezależnie od miejsca zamieszkania oraz do kompozytorów – obcokrajowców, aktualnie mieszkających w Polsce.

Zgodnie z wytycznymi regulaminu organizatora festiwalu, zaleca się, aby czas trwania zgłaszanych kompozycji był zgodny z czasem trwania przyporządkowanym każdej z 14 kategorii.

Organizator festiwalu (Miso Music Portugal) udostępnia możliwość wykonywania muzyki elektroakustycznej przez niezwykłą i unikatową Orkiestrę „Loudspeaker Orchestra Miso Music Portugal” (system złożony z 40 głośników).

Czytaj więcej: Portugalia | ISCM World New Music Days MTMW 2025

„Dyrygent – rezydent": Startuje nabór wniosków na sezon artystyczny 2024/25

logo DyrygentRezydentNarodowy Instytut Muzyki i Tańca rozpoczyna nabór wniosków do kolejnej edycji programu „Dyrygent – rezydent”. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 5 kwietnia 2024 roku.

Realizowany od sezonu artystycznego 2013/14 program „Dyrygent-rezydent” został zainicjowany przez NIMiT w porozumieniu ze środowiskiem dyrygentów i dyrektorów instytucji koncertowych. Jego głównym celem jest umożliwienie młodym polskim dyrygentom debiutu oraz nabywania praktyki wykonawczej poprzez współpracę z zawodowym zespołem orkiestrowym lub teatrem muzycznym, bądź operowym.

Podpisany i zeskanowany wniosek aplikacyjny wraz z wymaganymi załącznikami należy przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Termin wyboru projektów upływa 10 maja 2024 roku.

Budżet programu w edycji 2024/2025 wynosi 180 000,00. zł.

Czytaj więcej: „Dyrygent – rezydent": Startuje nabór wniosków na sezon artystyczny 2024/25

Odszedł od nas na zawsze śpiewak Marcin Bronikowski...

Bronikowski MarcinW wieku 55 lat zmarł podczas podróży do Albanii śpiewak operowy Marcin Bronikowski, świetny kameralista, laureat wielu konkursów wokalnych.

Na scenie zadebiutował w wieku 24 lat w Operze Narodowej w Sofii partią Figaro w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego. Dwa lata później, w 1994 roku po raz pierwszy wystąpił w Teatrze Wielkim w Warszawie, jako Albert w Wertherze Julesa Masseneta.

Śpiewał na najbardziej znanych scenach operowych na świecie, m.in. w Deutsche Oper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Gran Teatro "La Fenice" w Wenecji, w Narodowej Operze w Szanghaju, w Hong-Kongu; na festiwalach w Bregenz, Macau, San Sebastian, Martina Franca, Schlezwig-Holstein, Warnie i in.

Był jedynym polskim śpiewakiem operowym, którego José Carreras zaprosił do udziału w swoim koncercie charytatywnym z okazji 50-lecia UNICEFu. Koncert ten odbył się w warszawskim Teatrze Stanisławowskim w Boże Narodzenie 1996 roku.

W trakcie swojej kariery zaśpiewał ponad 40 ról operowych.

Nagrywał dla Radia Bułgarskiego, II Programu Polskiego Radia, Radia Bawarskiego w Monachium, Radia Hiszpańskiego, Narodowego Radia Fińskiego, a także brał udział w wielu krajowych i zagranicznych programach telewizyjnych (m.in. w Belgii, Chinach, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Izraelu, Korei, Norwegii i RPA).

Otrzymał Honorowego Srebrnego Asa 1996 za osiągnięcia artystyczne, przyznaną przez Miesięcznik "Polish Market" Honorową Perłę w kategorii KULTURA za „propagowanie polskiej muzyki na największych scenach operowych świata” (2010) oraz Doroczną nagrodę Miasta Stołecznego Warszawy (2013).

Cześć Jego pamięci!

Nie żyje Andrzej Orkisz...

Orkisz andrzej 28 lutego w wieku 86 lat zmarł wybitny wiolonczelista, kameralista i pedagog Andrzej Orkisz (1937-2024).

Studiował grę na wiolonczeli w klasie Józefa Mikulskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie oraz w Paryżu pod kierunkiem Paula Torteliera.

W latach 1962-72 w Filharmonii Narodowej w Warszawie był zastępcą koncertmistrza oraz koncertmistrzem.

Andrzej Orkisz jako solista występował w Polsce, wielu krajach europejskich i Meksyku. Działał również jako kameralista – w latach 1969-85 był członkiem Warszawskiego Kwintetu Fortepianowego.

Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, firm fonograficznych Polskie Nagrania i Olimpia.

Andrzej Orkisz w latach 1969-84 wykładał w Akademii Muzycznej w Warszawie, w latach 1980-82 również w Akademii Muzycznej w Krakowie, zaś od 1984 do 1992 w Konserwatorium w Tarbes (Francja). Prowadził równolegle klasy wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi (od 1992), w Zespole Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (od 1992) i Akademii Muzycznej w Warszawie (od 1997). W 1994 otrzymał tytuł profesora. Zasiadał w jury ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów.

Cześć Jego pamięci!

Znamy Laureatów Złotych Fryderyków 2024!

Meyer ZlotyFryderyk 24Akademia Fonograficzna ZPAV ogłosiła nazwiska laureatów Złotych Fryderyków 2024. Do grona postaci szczególnie wyróżnionych za całokształt dokonań artystycznych dołączyło czworo artystów. Podczas uroczystej Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu w PreZero Arena Gliwice 22 marca oraz 28 kwietnia na Gali Muzyki Poważnej w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach statuetki otrzymają:

Krzysztof Meyer – wybitny polski kompozytor i pianista, zwany klasykiem współczesności, wokalistka Martyna Jakubowicz, producent muzyki hip-hopowej Sebastian Imbierowicz oraz perkusista i pedagog Kazimierz Jonkisz.

Czytaj więcej: Znamy Laureatów Złotych Fryderyków 2024!

List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie budowy siedziby Polskiej Opery Królewskiej

ZKP - list w sprawie nowej siedziby Opery Królewskiej„Nie będziemy budować Polskiej Opery Królewskiej. Decyzja została podjęta i głęboko przeanalizowana ze służbami konserwatorskimi oraz z Łazienkami Królewskim, zanalizowana ekonomicznie. Jest to inwestycja na miarę potrzeb naszych czasów, my takich potrzeb nie przewidujemy” – powiedział podsekretarz stanu Andrzej Wyrobiec.

Polska Opera Królewska powstała w 2017 roku jako państwowa instytucja kultury. Od początku istnienia główną jej sceną był piękny Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich, wyremontowany wraz z całą Starą oranżerią w latach 2012-2016. Stanowi prawdziwą perełkę architektoniczną jako jeden z kilku w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich. Spektakle operowe w takim miejscu mogą dostarczać niezwykłej satysfakcji i estetycznego przeżycia, ale są trudne do realizacji i dostępne dla niewielkiej liczby publiczności. Sala liczy 180 miejsc, kanał orkiestrowy mieści jedynie mały zespół muzyków, zaplecze praktycznie nie istnieje.

Czytaj więcej: List otwarty Związku Kompozytorów Polskich w sprawie budowy siedziby Polskiej Opery Królewskiej