Polmic - FB


ze świata

Ignacy Lisiecki prawykona „Reflection No. 8” Marcela Chyrzyńskiego w Japonii

ChyrzynskiPolska muzyka współczesna zabrzmi w lipcowy weekend w Japonii. Wszystko dzięki Ignacemu Lisieckiemu – znakomitemu pianiście, który nie od dziś propaguje rodzimą muzykę w Kraju Kwitnącej Wiśni. 25 lipca 2021 roku w Himawari no Sato Concert Hall w Yokohamie prawykona on Reflection No. 8 na fortepian solo Marcela Chyrzyńskiego.

„Wszystkie utwory z cyklu Refleksji są wyrazem moich przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji” – komentuje kompozytor. „Kontemplacyjność i wyciszenie emanujące z tych kompozycji oddają moje emocje wynikające z zaakceptowania takiego porządku świata. Reflection No. 8 została skomponowana z myślą o wielkim polskim pianiście Ignacym Lisieckim i jest mu dedykowana”.

„W sierpniu 2020 roku miałem przyjemność wykonać na recitalu w Japonii inspirowany poezją japońską Farewell pana Marcela Chyrzyńskiego na wiolonczelę i fortepian”, wspomina Ignacy Lisiecki. „Po tym koncercie spotkałem się z wieloma komentarzami japońskiej publiczności, która podkreślała, jak bardzo kompozytor rozumie i potrafi autentycznie oddać dźwiękiem tak trudny do uchwycenia idiom kultury japońskiej, przełożony na swój indywidualny język muzyczny. Jest mi niezmiernie miło, że tym razem będzie to prawykonanie utworu, który kompozytor zdecydował się dedykować wykonawcy. Jest to również wielkie zobowiązanie dla mnie. Reflection No. 8 to kompozycja, która od pierwszego kontaktu intryguje nastrojem kontemplacji, niepokoju, a zarazem jest w jej harmonii zawarta chęć rozładowania tych wątpliwości i znalezienia jakiejś formy odprężenia, ukojenia, a więc poszukiwanie stanu zen, czyli filozofii tak bliskiej kulturze Japonii i samemu kompozytorowi” – dodaje pianista.

Ignacy Lisiecki od lat promuje polską muzykę w Japonii. Prawykonał tam utwory m.in. Romana Palestra czy Pawła Hendricha, który dedykował mu swoją Gliptopalinomię. Lisiecki koncentruje się głównie na współczesnej literaturze, jednak nie odmawia gry kompozycji nieco dawniejszych twórców – znacząco przyczynił się do popularyzacji w Japonii osoby i twórczości Karola Szymanowskiego.

Maryla Zając

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3460002,ignacy-lisiecki-prawykona-reflection-no-8-marcela-chyrzynskiego.html 

Wiedeń | Prawykonanie „Lo firgai. Maska” Aleksandra Nowaka

NowakNa odwiedzających Wiedeń czeka prawykonanie kompozycji Aleksandra Nowaka, inspirowanej twórczością Stanisława Lema. 30 lipca 2021 o godz. 20.00 w teatrze Odeon w ramach festiwalu ImPulsTanz zabrzmi monodram Lo firgai. Maska na sopran i kameralny zespół instrumentalny.

Utwór Aleksandra Nowaka prawykonany zostanie przez crème de la crème współczesnej sceny muzycznej: Klangforum Wien i Agatę Zubel. Kompozytor dotychczas współpracujący m.in. z Olgą Tokarczuk czy Szczepanem Twardochem, tym razem sam napisał libretto, bazując na opowiadaniu Maska Stanisława Lema. Śpiewane jest ono w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. Powstała kompozycja jednoczęściowa, kilkuodcinkowa, nieco ponad półgodzinna.

„Lem skonstruował ponurą rzeczywistość. Dziewczyna-Modliszka jest na wiele sposobów odstręczająca, nie jest to pozytywna bohaterka, trudno się z nią utożsamiać. Ale trudno też jej nie współczuć” – komentuje Aleksander Nowak na swoim blogu. „Poznaje smak miłości, piękna i wolności, ale wie, że te wartości i uczucia są w jej wypadku tylko narzędziami. Jeszcze jeden paradoks: sens jej istnienia jest ściśle określony, poznaje go dość szybko, ale odnajdując go nie zyskuje szczęścia, ewentualnie odrobinę satysfakcji. Ciekawe. Szczęście wymaga niewiadomej”. Kompozytor dodaje także, że „Maskę można rozpatrywać nie tylko w kontekście sztuki i dzieła, ale życia w ogóle, z czym zresztą Lemowi byłoby chyba po drodze”. Zatem: morze, góry, czy zagraniczna wycieczka do centrum europejskiej kultury? Niezależnie od wyboru, na miejscu będzie czekać najlepsza polska muzyka w znakomitych interpretacjach.

Maryla Zając

Więcej: www.pwm.com.pl 

Sinfonia Varsovia w Hiszpanii: „A Midsummer Night's Dream”

SVPo długiej przerwie Sinfonia Varsovia wyrusza na zagraniczne tournée do Hiszpanii. Zagra tam 24 i 26 maja 2021 roku dwa koncerty, w Madrycie i Barcelonie. W programie utwory Witolda Lutosławskiego, Johannesa Brahmsa i Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Jako solistka wystąpi niemiecka skrzypaczka Viviane Hagner, a orkiestrę poprowadzi Alexander Liebreich.

Alexander Liebreich to jeden z czołowych dyrygentów swojej generacji. W sezonie 2012/2013, po licznych dobrze przyjętych gościnnych występach z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Liebreich objął funkcję jej głównego dyrygenta. Od 2018 roku jest dyrektorem artystycznym Richard Strauss Festival w Garmisch-Partenkirchen. Viviane Hagner zadebiutowała na dużej scenie już jako 10-latka i to pod batutą samego Zubina Mehty. Występowała z najważniejszymi orkiestrami na świecie, jak Berliner Philharmoniker, New York Philharmonics czy Cleveland Orchestra. Należy do czołowych skrzypaczek na świecie, z powodzeniem łącząc działalność na polu koncertowym i pedagogicznym.

W programie koncertów polskim akcentem będzie Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego, którego wybrane dzieła, nagrane pod batutą Liebreicha, doczekały się znakomitych recenzji i wielu nagród, w tym prestiżowej International Classical Music Award.

W Madrycie orkiestra zagra w Auditorio Nacional de Música, w Barcelonie w L' Auditori de Barcelona.

Barbara Jop

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 

Pergine Festival – Premiera utworu "Close Up" Anny Sowy

Pergine16 lipca 2021 w ramach 46. edycji międzynarodowego festiwalu teatralnego Pergine Festival we Włoszech odbędzie się premiera utworu Close Up Anny Sowy. 

Pergine Festival corocznie skupia artystów z całego świata (reżyserów, aktorów, tancerzy, performerów, muzyków), którzy prezentują szeroki zakres twórczości w dziedzinie teatru współczesnego, teatru tańca oraz działań performatywnych. Wyjątkowy charakter wydarzenia tworzą działania interdyscyplinarne, także o charakterze interaktywnym, wykreowane w miejskiej przestrzeni Pergine.

W ostatnim czasie włoski festiwal poszerzył swoją ofertę o prezentacje z zakresu muzyki XXI wieku. 16 lipca o godzinie 20.30, na deskach Teatro Don Bosco w Pergine – w ramach pokazów festiwalowych spektakli – będzie miała miejsce premiera utworu teatru instrumentalnego Close Up na skrzypce, akordeon, głos, ruch i elektronikę. Utwór został skomponowany przez Annę Sowę dla polsko-włoskiego kolektywu artystycznego Kalakara. Wystąpią: Dorota Jasińska (skrzypce), Margherita Berlanda (akordeon).

Wydarzenie zostało objęte wsparciem Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Szczegółowe informacje: https://www.perginefestival.it/; https://kalakaragroup.com/ 

Nagroda kompozytorska dla Mikołaja Laskowskiego

LaskowskiW 2021 roku laureatem Nagrody Kompozytorskiej Miasta Stuttgart, która jest wspólną inicjatywą radia SWR, festiwalu ECLAT oraz miasta Stuttgart, został Mikołaj Laskowski.

Nagroda Kompozytorska Miasta Stuttgart przyznawana jest od 1955 roku. Do tegorocznego konkursu 86 kompozytorów zgłosiło łącznie 151 utworów.

Jury obradowało w następującym składzie: Björn Gottstein (dyrektor artystyczny festiwalu Donaueschinger Musiktage i redaktor muzyczny SWR), prof. Martin Schüttler (kompozytor, prof. w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie), Annesley Black (kompozytorka kanadyjska), Monika Pasiecznik (muzykolożka), Boglarka Pecze (klarnecistka węgierska, Trio Catch), Samir Odeh-Tamimi (kompozytor palestyńsko-izraelski) i prof. Markus Hechtle (kompozytor niemiecki).

Utwór Mikołaja Laskowskiego 5 Things That Really Matter (2018) na duży zespół i elektronikę zdobył II nagrodę ex aequo z kompozycją Włocha Francesco Ciurlo Abstraction to the point of (2020) na obój i zespół. W uzasadnieniu werdyktu Jury napisało, że „Laskowski zaimponował postcyfrowym, krytycznym podejściem wobec mediów". Pierwsza nagroda została przyznana Niemcowi Benjaminowi Scheuerowi za Acht Arten zu atmen (2020) na klarnet, akordeon i sample.

Zwycięskie kompozycje zostaną wykonane na festiwalu ECLAT w Stuttgarcie w lutym 2022 roku.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.stuttgart.de/kultur/kulturpreise-und-stipendien/kompositionspreis.php