Polmic - FB


Filharmonie

Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie

Ulica: ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Kod i miasto: 20-029 Lublin
Mail: info@filharmonialubelska.pl
Telefon: (+48 81) 531 51 20
Strona www: www.filharmonialubelska.pl/

Filharmonia Lubelska im. H. Wieniawskiego jest najstarszym zespołem filharmonicznym działającym w Polsce po II wojnie światowej – działa od grudnia 1944 roku. W 1949 zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki, Filharmonia uzyskała miano Filharmonii Państwowej w Lublinie. Z okazji 15-lecia Filharmonii Lubelskiej Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie nadało lubelskiej instytucji imię wybitnego lublinianina - wirtuoza, kompozytora i pedagoga – Henryka Wieniawskiego. W 1996 roku Filharmonia została przeniesiona do nowej siedziby „Centrum Spotkania Kultur” przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 w Lublinie.

Funkcję dyrektora instytucji pełnili: Jan Widmański, Antoni Niemczynowski, R. Wiercioch, Andrzej Cwojdziński, Marian Lewandowski, Adam Natanek, Leszek Hadrian, Teresa Księska-Falger, Mirosław Ziomek, Jan Sęk, Wojciech Rodek.

W ciągu 57-letniej działalności Filharmonii na jej estradzie wystąpiło wielu znakomitych dyrygentów: Karol Teusch, Jerzy Katlewicz, Henryk Czyż, Jan Krenz, Wojciech Michniewski, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Zygmunt Rychert, Ahmed El Saedi, Dong H. Hyung, Tadeusz Wojciechowski, Zbigniew Graca, Marek Pijarowski oraz soliści: Światosław Richter, Lidia Grychtołówna, Regina Smendzianka, Waldemar Malicki, Kevin Kenner, Aldona Dvarionaite, Guy Bovet, Almut Rössler, Józef Serafin, Andrzej Chorosiński, Joachim Grubich, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jakowicz, Dawid Ojstrach, Wanda Wiłkomirska, Yair Kless, Dominika Falger, Edward Zbigniew Zienkowski, Piotr Pławner, Bartłomiej Nizioł, Anastazja Czebatorowa, Andrzej Bauer, Tomasz Strahl, Adam Klocek, Henryk Kaliński, Dariusz Mikulski, Hanna Lisowska, Jadwiga Rappé, Stefania Woytowicz, Patricia Adkins-Chiti, Dorota Radomska, Dorota Lachowicz, Elżbieta Stengert, Izabela Kłosińska, Urszula Kryger, Maria Esther Guzman, Victor Monge Serranito, Łukasz Długosz, Dina Yoffe, Eugen Indjic, Rafał Blechacz, Tatiana Shebanova, Stanisław Drzewiecki, Philippe Giusiano, Krzysztof Jabłoński, Dominik Połoński, Bartosz Koźlak, Kuba Jakowicz, Anna Maria Staśkiewicz, Hjordis Thebault, Pierre Yves Pruvot, Elżbieta Karaś-Krasztel, Phillipe Do, Rafał Siwek, Pavlo Tolstoy, Victoria Vatutina.

Zespół Filharmonii organizował takie festiwale, jak Lubelski Wrzesień Muzyczny, Nałęczowskie Divertimento, Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego, a także letnie koncerty w Muzeum w Kozłówce oraz w kościele farnym w Kazimierzu. Od 2009 koncerty muzyki poważnej w Lublinie i Nałęczowie połączono w jeden Festiwal Spotkań Kultur. Od 2014 roku w Filharmonii odbywa się Festiwal Muz Słowiańskich oraz Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich.

Głównymi zespołami artystycznymi Filharmonii są Orkiestra Symfoniczna i Chór „Lutnia Lubelska”. Przy Filharmonii działały również inne zespoły: kwartet Kwartemia, Lubelskie Trio Stroikowe, Trio Perkusyjne, Trio Harfowe, Kwartet Indygo, Kwartet Divertimento, a także Lublin Traditional Jazz Revival.

Lubelska Orkiestra ma za sobą liczne podróże koncertowe. Jej występy we Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii, Szwecji , Niemczech, Korei Południowej, w Austrii, Danii spotkały się z uznaniem krytyki i aplauzem publiczności. Zespół brał udział w festiwalach zagranicznych: Festiwal Muzyczny w Koszycach (1986 rok), Festiwal Muzyki Współczesnej w Alicante (1989 rok), Festiwal Flamenco w Sewilli (1990 rok), Seminarium Dyrygenckie Franco Ferrary (1984 rok), w ramach „Lustrum" w Arnhem (1998 rok); Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Sor (Dania 2000).

Filharmonicy Lubelscy wykonują bogaty repertuar, począwszy od epoki baroku, aż po muzykę współczesną. Wspólnie z działającymi na terenie miasta chórami akademickimi realizują wielkie formy wokalno-instrumentalne i opery w wersji estradowej.

Artyści Filharmonii Lubelskiej dokonują wielu rejestracji radiowych i telewizyjnych, nagrywają płyty. Album Wieczór organowy w Filharmonii Lubelskiej (DUX 2004) zdobył nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2004 w kategorii "Muzyka poważna - album roku - muzyka solowa".

Z okazji 65-lecia działalności w 2009 Filharmonia Lubelska została odznaczona Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
 

aktualizacja: 2002, 2010 (iz), 2020 (wa)

Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego (dawniej: Filharmonia im. Witolda Lutosławskiego)

Ulica: Plac Wolności 1
Kod i miasto: 50-071 Wrocław
Mail: office@nfm.wroclaw.pl
Telefon: (+48) 71 715 98 00
Strona www: www.nfm.wroclaw.pl
Dyrektor naczelny: Andrzej Kosendiak

Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego jest spadkobiercą bogatych tradycji muzycznych swego miasta. Położenie geograficzne Wrocławia i wielkie zainteresowanie jego mieszkańców kulturą muzyczną już od przełomu XVII i XVIII wieku sprawiło, że w mieście zaczęły odbywać się regularne koncerty, dzisiaj określane jako „abonamentowe”. Następnym ważnym krokiem było powstanie Wrocławskiego Stowarzyszenia Orkiestrowego w 1862 roku. Jednakże prawdziwego rozmachu tutejsze życie muzyczne nabrało w 1878 roku, gdy oddano do użytku Wrocławski Dom Koncertowy. Od tej pory zaczęli gościć we Wrocławiu najwybitniejsi artyści tego czasu, jak Johannes Brahms, Joseph Joachim, Edward Grieg, Gustav Mahler i Max Bruch. Po II wojnie światowej we Wrocławiu znalazła się grupa muzyków-entuzjastów, która w bardzo szybkim czasie nawiązała do tej bogatej tradycji.
W 1954 roku powstała Filharmonia Wrocławska , założona przez Adama Kopycińskiego i Radomira Reszke. Początkowo nosiła nazwę Wrocławskiej Orkiestry Symfonicznej. W 1958 roku otrzymała status Państwowej Filharmonii. W 1994 roku patronem orkiestry został wybitny polski kompozytor – Witold Lutosławski.
Dyrektorami wrocławskiej filharmonii byli znani muzycy sprawujący jednocześnie funkcję pierwszego dyrygenta: Józef Karol Lasocki (1954-1958), Adam Kopyciński (1958-1961), Radomir Reszke (1961-1963), Włodzimierz Ormicki (1963-1965), Andrzej Markowski (1965-1968), Tadeusz Strugała (1968-1980) i Marek Pijarowski (1980-2001). W roku 2001 rozdzielono te dwie funkcje, powierzając stanowisko dyrektora generalnego Lidii Geringer d’Oedenberg. W sezonie 2002/2003 dyrektor powierzyła Mariuszowi Smolijowi – amerykańskiemu dyrygentowi polskiego pochodzenia, uznawanemu w Stanach Zjednoczonych za jednego z najwybitniejszych w swojej generacji – funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej. Począwszy od jubileuszowego sezonu koncertowego 2004/2005 funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej sprawował Jan Latham-Koenig. Rok później dyrektorem Filharmonii został Andrzej Kosendiak, a od sezonu 2007/2008 stanowisko dyrektora artystycznego pełni Jacek Kaspszyk.
We Wrocławiu gościli światowej sławy polscy dyrygenci – Witold Rowicki, Jan Krenz, Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kaspszyk i wielu innych. Kilkakrotnie dyrygował tu sam Witold Lutosławski.
W Filharmonii Wrocławskiej występowało również wielu wybitnych solistów, m.in. Marta Argerich, Witold Małcużyński, Grigorij Sokołow, Krystian Zimerman, Midori, Wanda Wiłkomirska, Elżbieta Chojnacka, Kaja Danczowska, Krzysztof Jakowicz, Konstanty A. Kulka, Michael Ponti, Dawid i Igor Ojstrachowie, Ilya Kaler, Zofia Kilanowicz, Alexander Rudin, Daniel Stabrawa, Greg Giannascoli.
Z połączenia Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans i Filharmonii im. W. Lutosławskiego powstało w 2014 roku Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego. Jednym z inicjatorów utworzenia tej instytucji oraz budowy nowoczesnej wielofunkcyjnej sali koncertowej jest Andrzej Kosendiak, obecnie dyrektor NFM.
Znaczne możliwości, jakie w życie kulturalne Wrocławia wniosło NFM, zaowocowały powstaniem nowych zespołów i festiwali. W ramach Narodowego Forum Muzyki działa jedenaście zespołów instrumentalnych i wokalnych: Orkiestra Symfoniczna NFM (dyrektor artystyczny Benjamin Shwartz), NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna (dyrektor artystyczny Hartmut Rohde), Wrocławska Orkiestra Barokowa (dyrektor artystyczny Jarosław Thiel), Chór NFM (dyrektor artystyczny Agnieszka Franków-Żelazny), Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, Chór Chłopięcy NFM (dyrektor artystyczny Małgorzata Podzielny), Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet, NFM Ensemble, Polish Cello Quartet, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum. Narodowe Forum Muzyki koordynuje dziewięć atrakcyjnych w formule międzynarodowych wydarzeń, są to: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Jazztopad, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Forum Musicum, Leo Festiwal, Akademia Muzyki Dawnej, Festiwal Noworoczny NFM, Singing Europe. Ponadto NFM organizuje liczne projekty edukacyjne dla dzieci i młodzieży (m.in. Akademia Chóralna, Singing Europe, Pośpiewaj mi Mamo, pośpiewaj mi Tato), a także inicjatywy skierowane do dorosłych, propagujące udział w życiu kulturalnym, m.in. Chór Melomana. Do działań promujących przedsięwzięcia NFM należy zaliczyć wydawanie ogólnopolskiego miesięcznika „Muzyka w Mieście”.
Narodowe Forum Muzyki jest członkiem Zrzeszenia Filharmonii Polskich, Pearle – Live Performance Europe, European Festivals Association, International Society for the Performing Arts, Europe Jazz Network oraz jedną z najważniejszych instytucji tworzących program Wrocław 2016 – Europejska Stolica Kultury.
 
aktualizacja: luty 2016 (wa)

Opera Nova

Ulica: ul. Marszałka Focha 5
Kod i miasto: 85-070 Bydgoszcz
Mail: dyrekcja@opera.bydgoszcz.pl
Telefon: (+48 52) 325 15 02
Strona www: www.opera.bydgoszcz.pl
  • Sekretariat - tel.: (+48 52) 325 15 10
  • Dział Promocji i Obsługi Widzów, przedsprzedaż biletów - tel.: (+48 52) 325 16 55, fax: (+48 52) 325 16 36, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Kasa biletowa - tel.: (+48 52) 325 15 55
  • Centrum Kongresowe - tel.: (+48 52) 325 16 37,
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.



Dyrektor – Maciej Figas

 

Opera Nova w Bydgoszczy - jedna z dziesięciu scen operowych w Polsce i jedyny teatr muzyczny na terenie Kujaw i Pomorza, należy do najważniejszych instytucji artystycznych regionu.

Wszystko zaczęło się od Studia Operowego, którego pierwsze przedstawienie Flis i Verbum nobile Moniuszki w 1956 roku oraz Wesele w Ojcowie Kurpińskiego dało początek odległej jeszcze w czasie państwowej operze. Data 21 września 1956 roku wyznaczyła przed laty datę narodzin nowej placówki muzycznej w Bydgoszczy. W marcu 1959 Studio Operowe przekształcono w Teatr Muzyczny Opery i Operetki, a już 1 marca 1960 roku placówka ta została upaństwowiona. W 1963 roku utworzono własną orkiestrę (do tej pory korzystano z muzyków Filharmonii). W 1964 roku nastąpiła zmiana nazwy instytucji na: Opera i Operetka, w 1980 roku na: Państwowa Opera, natomiast w sezonie 1990/91 na: Opera Nova w Bydgoszczy. Starania środowiska artystycznego doprowadziły do powstania jednego z najnowocześniej wyposażonych teatrów operowych. Jego oddanie nastąpiło jesienią 2006 roku, kiedy bydgoska Opera obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia swego istnienia.

Opera w Bydgoszczy niemal natychmiast zyskała sławę miejsca, gdzie można bez przeszkód kształcić swój głos i zdobywać doświadczenia artystyczne. Tu odnosiły swoje pierwsze sukcesy i zaczynały wielką karierę: Barbara Zagórzanka, Bożena Betley-Sieradzka, Bożena Kinasz-Mikołajczak, Lidia Skowron, Monika Olkisz-Chabros, jak też śpiewacy Józef Stępień, Florian Skulski, Bronisław Pekowski. Obok nich gościli najwięksi artyści operowi: Antonina Kawecka, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Bernard Ładysz, Bogdan Paprocki, Ryszard Tarasewicz i później, na nowej operowej scenie: m.in. Małgorzata Walewska, Adam Kruszewski, Ko Seng Hyoun.

Dziś bydgoska Opera to imponujący obiekt , którego trzy kamienne kręgi malowniczo położone w zakolu Brdy, w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta, stały się jednym z symboli miasta. Stałą ambicją teatru jest pozyskiwanie znakomitych realizatorów i zapewne z tego powodu kolejne premiery Opery Nova przyjmowane są z wielkim uznaniem.

Przedsięwzięciem, które najbardziej rozsławiło muzyczną Bydgoszcz jest stworzony w 1994 roku BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY. Impreza, której inicjatorem jest dyrektor Opery Nova, Maciej Figas, dokonała rzeczy z pozoru niemożliwej: wniosła życie w budowany od lat 70-tych (!) gmach bydgoskiej Opery, natchnęła entuzjazmem ku temu projektowi władze, sponsorów i społeczność regionu Pomorza i Kujaw. W efekcie Bydgoski Festiwal Operowy dziś odbywa się już w jednym z najnowocześniej wyposażonych polskich teatrów muzycznych. Od lat dwa festiwalowe tygodnie to czas spotkań twórców, ludzi kultury z entuzjastami opery, operetki, musicalu, baletu oraz znakomita forma promocji tych sztuk. XVII edycja odbędzie się od 24 kwietnia do 9 maja 2010 roku i zainauguruje ją grand opera - La Gioconda Ponchiellego.

Premiery w wykonaniu bydgoskiego zespołu, które w ciągu minionej dekady były tu prezentowane, należały do najciekawszych polskich dokonań tego gatunku: Nabucco (reż. R. Peryt), La Traviata (reż. B. Igesz), Trubadur (reż. M. Korwin) Verdiego, Turandot Pucciniego (reż. Weiss-Grzesiński), Don Giovanni Mozarta (reż. J. Stokalska), Opowieści Hoffmanna Offenbacha (reż. W. Zawodziński), Carmen Bizeta (reż. B. Igesz), Mefistofeles Boito (reż. T. Konina), Hrabina Marica Kálmána, Tosca G. Pucciniego, Manru Paderewskiego (reż. Laco Adamik), Lakmé (reż. Krzysztof Kelm), Czarodziejski flet Mozarta (reż. Mattias Remus), Madama Butterfly (reż. Marianne Berglöff), Jaś i Małgosia (reż. Cezary Domagała), Napój miłosny (reż. Krzysztof Nazar). Podkreślić też należy, iż tylko na scenie Opery Nova można obecnie w Polsce usłyszeć opery: Mefistofelesa Boito (reż.Tomasz Konina), Lakmé Léo Delibes'a (reż. Krzysztof Kelm) oraz oratorium Mesjasz Händla zrealizowane w pełnej wersji teatralnej (w kostiumach, z ruchem scenicznym) przez R. Peryta.

BIEŻĄCY REPERTUAR OPERY NOVA OPERY:

Nabucco GiuseppeVerdi
Traviata Giuseppe Verdi
Don Giovanni W.A. Mozart
Opowieści Hoffmanna Jacques Offenbach (Les contes d'Hoffmann)
Cyrulik sewilski Gioacchino Rossini (Il barbiere di Siviglia)
Carmen Georges Bizet
Straszny dwór Sanisław Moniuszko (The haunted manor)
Turandot Giacomo Puccini
Mefistofeles Arrigo Boito (Mefistofele)
Trubadur Giuseppe Verdi (Il Trovatore)
Tosca Giacomo Puccini
Lakmé Léo Delibes
Czarodziejski flet W.A. Mozart (DieZauberflötte)
Madama Butterfly Gioacchino Puccini
Jaś i Małgosia Engelbert Humperdinck (Hansel und Gretel)
Napój miłosny Gaetano Donizetti

 

OPERETKI:

Zemsta nietoperza Johann Strauss (Die Fledermaus)
Hrabina Marica Emmerich Kálmán (Gräfin Mariza)

 

MUSICALE: My Fair Lady Frederick Loewe-Alan J.Lerner

 

BALETY:

Don Kichot Leon Aloisius Ludwig Minkus (Don Quichotte)
Kot w butach Bogdan Pawłowski
Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków Bogdan Pawłowski
Śpiąca królewna Piotr Czajkowski
Trzy kolory. Chopin w Nohant (do muzyki J.S. Bacha, G. Rossiniego, H. Villi-Lobosa, F. Chopina)
Pan Twardowski Ludomir Różycki

 

ORATORIUM W WERSJI SCENICZNEJ: Mesjasz Georg Friedrich Händel (Messiah)

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Ulica: ul. Małopolska 48
Kod i miasto: 70-515 Szczecin
Mail: sekretariat@filharmonia.szczecin.pl
Telefon: (+48 91) 430 95 10
Strona www: www.filharmonia.szczecin.pl
Dyrektor: Dorota Serwa
Pierwszy dyrygent:
Ewa Strusińska


Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza jest wiodącą instytucją kultury w województwie zachodniopomorskim. Państwowa Filharmonia w Szczecinie została utworzona w 1953 roku, głównie dzięki staraniom ówczesnego dyrektora Janusza Cegiełły. W 1957 instytucja otrzymała także swojego patrona – wybitnego kompozytora Mieczysława Karłowicza. W 2014 roku Filharmonia przeniosła się do nowoczesnej siedziby wybudowanej według projektu katalońskiej pracowni architektonicznej Barozzi/Veiga. Z okazji inauguracji działalności nowej siedziby, która otrzymała wiele nagród architektonicznych, Krzysztof Penderecki skomponował utwór Fanfara dla Filharmonii w Szczecinie.
Czołowym zespołem Filharmonii jest Orkiestra Symfoniczna. W sezonie artystycznym 2013-2014 kierownictwo muzyczne w Filharmonii objęła Ewa Strusińska, pełniąc funkcję pierwszego dyrygenta Orkiestry. Przy instytucji działają również liczne zespoły kameralne: FeelHarmony Quintet, High Five Brass, kwartet smyczkowy Vigoroso, Zespół Kameralny Solistów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie, Oktet dęty drewniany, Grupa Perkusji.
W przeciągu całej swojej działalności filharmonia organizuje przedsięwzięcia cykliczne. Podczas pierwszego cyklu „Spotkanie z melodią” w Filharmonii wystąpili Krzysztof Komeda, Jan Ptaszyn Wróblewski, Wojciech Karolak, Violetta Villas. Obecnie Filharmonia zajmuje się organizacją festiwali Diffusion_Art, Turniej Muzyków Prawdziwych. Prowadzi także warsztaty i koncerty edukacyjne dla dzieci i młodzieży (m. in. „Limuzy(n)ką do Filharmonii”, „Smaki muzyki”, „Upiór w orkiestrze”, „Nuta DoNuta”, „Chopin na 5 kontynentach”, „Liczę na muzykę”). Filharmonia w Szczecinie dba o promocję polskiej muzyki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki Witolda Lutosławskiego, będąc inicjatorem międzynarodowego projektu „International Lutosławski Youth Orchestra”. Instytucja bierze udział w projekcie „Kompozytor-rezydent” organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.
Na przestrzeni lat z Orkiestrą Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie współpracowali uznani na świecie dyrygenci i soliści, tacy jak: Krystian Zimerman, Rafał Blechacz, Emmanuel Ax, Halina Czerny-Stefańska, Lidia Grychtołówna, Witold Małcużyński, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Adam Makowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Kaja Danczowska, Bartłomiej Nizioł, Stefania Toczyska, Ewa Podleś, Urszula Kryger, Wiesław Ochman, Andrzej Hiolski, Edward Auer, Zahar Bron, Eugene Indjic, Kevin Kenner, Natalia Gutman, Maurizio Pollini czy Ivan Monighetti. Za pulpitem dyrygenckim stawali gościnnie m.in. Witold Rowicki, Giennadij Rożdiestwienski, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Tomasz Bugaj, Jerzy Katlewicz, Marek Pijarowski, Tadeusz Strugała, Karol Teutsch, Andrzej Markowski, Kazimierz Kord i Jerzy Maksymiuk.
Zespoły Filharmonii prowadzą również działalność nagraniową. Album Słynne kaprysy, zawierający utwory w wykonaniu szczecińskiej orkiestry pod batutą Jerzego Salwarowskiego oraz z udziałem solistów Tatiany Szebanowej i Jarosława Drzewieckiego, został nominowany do nagrody Fryderyk 1998 w kategorii Muzyka solowa. Na początku nowego tysiąclecia Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie wspólnie z orkiestrą NOSPR wydała płytę pt. Brahms, Prokofiev piano concerto, która nominowana została do nagrody Fryderyk 2002 w kategorii "Album roku muzyka orkiestrowa".
 

aktualizacja: luty 2016 (wa)

Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Ulica: ul. Zwierzyniecka 1
Kod i miasto: 31-103 Kraków
Mail: fk@filharmonia.krakow.pl
Telefon: (+48 12) 619 87 21
Strona www: filharmonia.krakow.pl

Dyrektor naczelny: Bogdan Tosza
Dyrektor artystyczny: Charles Olivieri-Munroe


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie powstała jako druga w Polsce po II wojnie światowej (pierwszą była Filharmonia Lubelska). Pierwszy koncert orkiestry symfonicznej miał miejsce 3 lutego 1945 roku. Wkrótce dołączył chór mieszany, a w dalszej kolejności także chór chłopięcy. Dysponując tak rozbudowanym aparatem wykonawczym, specyfiką repertuaru Filharmonii Krakowskiej (obejmującego dzieła od Monteverdiego do współczesnej awangardy) stały się oratoria, regularnie prezentowane w kościołach Krakowa i w programach licznych światowych festiwali muzyki sakralnej. Jako ambasador kultury polskiej za granicą Filharmonia Krakowska zasłużyła się szczególnie wykonując dzieła Karola Szymanowskiego (swego patrona od 1962 roku) i Krzysztofa Pendereckiego (swego honorowego dyrektora artystycznego).
Przez estradę Filharmonii Krakowskiej przewinęły się najbardziej prominentne zespoły symfoniczne i kameralne świata: Orkiestra Filadelfijska (E. Ormandy), Orkiestra Clevelandzka (G. Szell), Suisse Romande (E. Anserment), Orchestre National de la RadiodiFFusion et Television Francaise (M. Rosenthal, J. Martinon), Pittsburska Orkiestra Symfoniczna (W. Steinber), Orkiestra Filharmonii Izraelskiej (Z. Mehta), Orkiestra Filharmonii Leningradzkiej (E. Mrawiński), Orkiestra Radia i Telewizji Moskiewskiej (G. Rożdiestwienski), Moskiewska Orkiestra Kameralna (R. Barszaj), The Bach Ensemble (J. Rifkin) oraz najbardziej renomowani soliści: R. Ricci, M. Rostropowicz, N. Yepes i inni.
Filharmonia Krakowska wysoką pozycję artystyczną dokumentuje bieżącą działalnością koncertową oraz licznymi występami zagranicznymi. Obok cotygodniowych koncertów symfonicznych, organizuje imprezy w zabytkowych obiektach Krakowa (Zamek Królewski na Wawelu, Uniwersytet Jagielloński), recitale organowe (głównie w kościołach), koncerty umuzykalniające – dla młodzieży i dzieci, przedsięwzięcia cykliczne (Musica - ars amanda, Smykowe granie, Philharmonic Music Summer). Patronuje dwóm festiwalom organowym: Dniom Muzyki Organowej i Tynieckim Recitalom Organowym w Opactwie oo. Benedyktynom. Ma swój znaczący udział w ożywieniu życia kulturalnego Krakowa.
Ważnym polem działalności artystycznej krakowskich filharmoników są dokonania fonograficzne, realizowane głównie na zlecenie firm zagranicznych (chór Filharmonii uczestniczy regularnie w nagraniach Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia). Nagrania te dwukrotnie uwieńczone zostały najważniejszymi wyróżnieniami: Pasja Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Henryka Czyża w 1967 otrzymała „Grand Prix du Disque”, Polonica Lisztowskie pod dyrekcją Tadeusza Strugały otrzymały w 1988 „Grand Prix International du Disque”.
Przy Filharmonii działają takie znakomite zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna, Chór mieszany, Chór chłopięcy, Kwintet dęty, Philharmonia Quintet Cracow, Horn Quartet, Kwartet Smyczkowy Filharmoników Krakowskich.
 

aktualizacja: 2002, 2010 (iz), 2016 (wa)