Polmic - FB


Uczelnie

Muzykologia Teoretyczna i Stosowana (Specjalność) - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Ulica: ul. Dewajtis 5
Kod i miasto: 01-815 Warszawa
Mail: wnhis@uksw.edu.pl
Telefon: (+48 22) 839 92 81
Strona www: www.uksw.edu.pl
Specjalność Muzykologia Teoretyczna i Stosowana Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (dawniej Akademia Teologii Katolickiej) powstała w roku 1969. Kierownikiem jej został ks. dr hab. Jerzy Pikulik (obecnie funkcję tę sprawuje ks. prof. dr Kazimierz Szymonik). Z biegiem lat w ramach muzykologii zostały utworzone trzy katedry: 1. Źródeł i Analiz Muzyki Dawnej, 2. Systematyki i Kulturologii Muzycznej, pod kierunkiem prof. dr hab. Stanisława Dąbka i 3. Wykonawstwa Muzyki Kościelnej, którą kieruje ks. prof. dr Kazimierz Szymonik.
Działalność muzykologii kościelnej realizuje się w następujących nurtach: badań naukowych nad staropolską kulturą muzyczną, głównie epoki średniowiecza, systematyki muzycznej oraz praktycznym, przygotowującym do pracy dydaktycznej w seminariach duchownych, domach zakonnych, w szkolnictwie, pracy organistowskiej i dyrygenckiej w kościołach. Program zajęć teoretycznych obejmuje zagadnienia z teorii chorału gregoriańskiego (m.in. semiologia gregoriańska, paleologia menzuralna, paleologia chorałowa, kryteria proweniencji rękopisów), historii (historia muzyki średniowiecznej, historia muzyki renesansu i baroku, historia muzyki klasycyzmu, historia muzyki wieku XIX i XX) oraz historii Kościoła uzupełnione przedmiotami ogólnomuzycznymi (harmonia, kontrapunkt, zasady muzyki). Program zajęć praktycznych obejmuje emisję głosu, organy, fortepian, dyrygowanie, akompaniament liturgiczny, ćwiczenia chorału gregoriańskiego, kształcenie słuchu oraz chór.
Studia Specjalności Muzykologia Teoretyczna i Stosowana są studiami stacjonarnymi i trwają 5 lat. Kończą się uzyskaniem tytułu magistra historii w zakresie muzykologii kościelnej.

Uniwersytet Warszawski - Instytut Muzykologii

Ulica: ul. Krakowskie Przedmieście 32
Kod i miasto: 00-325 Warszawa
Mail: imuz@uw.edu.pl
Telefon: (+48 22) 552 15 35
Strona www: www.imuz.uw.edu.pl

Studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim mają swoje początki 1 października 1948 roku. Wtedy właśnie z inicjatywy Zofii Lissy w ramach Sekcji Historii Wydziału Humanistycznego UW, rozpoczął działalność Zakład Muzykologii. Z czasem został on przekształcony w Katedrę Muzykologii, która z kolei w 1958 roku uzyskała status Instytutu. Tworzyły go wówczas trzy Zakłady:

  • Powszechnej Historii Muzyki kierowany przez prof. Józefa Chomińskiego;
  • Historii Muzyki Polskiej kierowany przez prof. Hieronima Feichta z Sekcją Muzyki Ludowej (doc. Marian Sobieski);
  • Historii i Teorii Estetyki kierowany przez prof. Zofię Lissę.

Kolejne Zakłady powoływano w roku 1969 – Zakład Etnografii Muzycznej pod kierunkiem doc. Anny Czekanowskiej – oraz w roku 1995 Zakład Muzykologii Systematycznej, którym kierowała prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek.

Taka struktura obowiązywała do 2020 roku. Od 2021 roku Instytut tworzą:

  • Katedra Historii Muzyki – powstała w wyniku połączenia Zakładów Historii Muzyki Polskiej i Powszechnej Historii Muzyki – której działalność skoncentrowana jest na szeroko rozumianej historii muzyki i historii kultury muzycznej od średniowiecza do początków XX wieku. Kierownikiem Katedry jest dr hab. Szymon Paczkowski, prof UW.
  • Katedra Muzykologii Systematycznej i Kulturowej – powstała w wyniku połączenia Zakładów Etnomuzykologii, Muzykologii Systematycznej oraz Teorii i Estetyki Muzyki – .która zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi teorii i estetyki muzyki, psychoakustyki, psychologii i socjologii muzyki oraz etnomuzykologii i antropologii muzyki. Kierownikiem Katedry jest dr hab. Tomasz Nowak.

Dyrektorem Instytutu Muzykologii jest dr hab. Iwona Lindstedt, prof. UW

Aktualizacja: 2022 (jt)

Katolicki Uniwersytet Lubelski - Instytut Nauk o Sztuce

Ulica: Al. Racławickie 14
Kod i miasto: 20-950 Lublin
Mail: inos@kul.pl
Telefon: (+48 81) 445 39 81

Strona internetowa Instytutu Nauk o Sztuce

Strona internetowa kierunku Muzykologia

Początki badań muzykologicznych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim sięgają połowy XX wieku. W 1956 roku Hieronim Feicht zorganizował przy Wydziale Teologii Katedrę Muzykologii Kościelnej, która w latach 60. została przekształcona w Zakład Muzykologii Kościelnej, a następnie w Instytut Muzykologii Kościelnej. W 1990 roku zmieniono jego nazwę na Instytut Muzykologii i pod tą nazwą funkcjonował on do 2019 roku, kiedy w wyniku reformy szkolnictwa wyższego powstał na Wydziale Nauk Humanistycznych Instytut Nauk o Sztuce, na którym prowadzone jest kształcenie na kierunkach Muzykologia oraz Historia sztuki. Jego dyrektorem jest ks. dr hab. Piotr Wiśniewski, prof. KUL.

W ramach kierunku muzykologia w Instytucie Nauk o Sztuce działają:

  • Katedra Badań nad Monodią i Polifonią Religijną – przedmiotem badać jest religijna twórczość kompozytorów polskich jak i związanych z muzyczną kulturą polską. Kierownikiem Katedry jest ks. dr hab. Piotr Wiśniewski, prof. KUL.
  • Katedra Instrumentologii – prowadzi badania w zakresie historii i teorii budownictwa organowego, systemów strojenia instrumentów i akustyki organów. Kierownikiem Katedry jest dr hab. Maria Szymanowicz, prof. KUL.
  • Katedra Etnomuzykologii i Hymnologii – zajmuje się badaniami nad żywą tradycją polskich śpiewów religijnych. Kierownikiem Katedry jest dr hab. Tomasz Rokosz, prof. KUL.

Program kształcenia na kierunku Muzykologia zakłada połączenie specjalizacji muzykologicznej (teoretycznej) i muzycznej (praktycznej), co stanowi wieloletnią tradycję i specyfikę studiów muzykologicznych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Prowadzone są więc zarówno zajęcia w dziedzinie nauk humanistycznych (nauk o sztuce) – obejmujące zagadnienia takie jak historia muzyki powszechnej i polskiej, historia i teoria chorału gregoriańskiego, analiza muzyczna, estetyka muzyki, style muzyczne, historia i budowa organów, etnomuzykologia – jak również w dziedzinie sztuki muzycznej – gra na fortepianie i organach, dyrygentura chóralna, chór, śpiew gregoriański, harmonia i kontrapunkt, praktyka muzyczno-liturgiczna. Studia prowadzone są w czterech specjalizacjach: Krytyka i publicystyka muzyczna lub Muzyka kościelna (studia I stopnia) oraz Nauczyciel przedmiotów teoretycznych w szkole muzycznej I i II stopnia lub Animacja kultury muzycznej (studia II stopnia). Ponadto Szkoła Doktorska KUL prowadzi kształcenie w dyscyplinie nauki o sztuce.

Z lubelską muzykologią związani byli m.in.:

  • Hieronim Feicht
  • Bolesław Bartkowski
  • Karol Mrowiec
  • Antoni Zoła
  • Józef Ścibor
  • Jan Chwałek
  • Ireneusz Pawlak

Aktualizacja: 2022 (jt)

Uniwersytet Jagielloński - Instytut Muzykologii

Ulica: ul. Westerplatte 10
Kod i miasto: 31-033 Kraków
Mail: muzykologia@uj.edu.pl
Telefon: (+48 12) 663 16 70
Strona www: www.muzykologia.uj.edu.pl
Dyrektor - dr hab. Piotr Wilk, prof. UJ

Powstanie Seminarium Historii i Teorii Muzyki Uniwersytetu Jagiellońskiego datuje się na rok 1911. Pierwszym i do 1922 roku jedynym wykładowcą był Zdzisław Jachimecki. W 1922 do grona wykładowców dołączył Józef Władysław Reiss, a następnie kolejno: w 1930 roku – Włodzimierz Poźniak, w 1934 roku – S. Golachowski, w 1935 roku – Bronisława Wójcik-Keuprulian. Studia trwały cztery lata. W 1938 roku Seminarium zostało przemianowane na Instytut Muzykologiczny.
W powojennych dziejach krakowskiej muzykologii można wyróżnić trzy okresy. Pierwszy, to lata 1945-1953, drugi – 1954-1970, trzeci zaś zaczął się po 1970 roku. Pierwszy okres zamknięty został śmiercią prof. Zdzisława Jachimeckiego (1953 rok). Charakteryzował się kontynuacją założeń programowych wypracowanych jeszcze w latach międzywojennych. Krakowskie studium muzykologiczne wówczas ponownie nosiło nazwę Seminarium Historii i Teorii Muzyki, dopiero w roku akademickim 1952/53 zostało przemianowane na Katedrę Historii i Teorii Muzyki. W drugim okresie został nakreślony plan badań naukowych, powoli zaczęła wzrastać młoda kadra naukowa, w pełni funkcjonował już pięcioletni tok nauczania. W tym okresie kierownikiem katedry była Stefania Łobaczewska. Swą aktywnością naukową i dydaktyczną wywarła duży wpływ nie tylko na studentów, lecz także na pracowników katedry. Po jej śmierci w 1963 roku funkcję kierownika Katedry przejął Włodzimierz Poźniak. W latach 1962-1967 w ramach Katedry funkcjonowały dwa zakłady: Zakład Historii i Teorii Muzyki oraz Zakład Folkloru Muzycznego. Pracą obu zakładów kierował Włodzimierz Poźniak. Trzeci etap rozwoju krakowskiej muzykologii zaczął się w roku 1971, kiedy kierownictwo Katedry objął Zygmunt M. Szweykowski i kiedy została zatrudniona Elżbieta Dziębowska. Wówczas nakreślono nowy plan badań naukowych, wzmocniona została kadra dydaktyczna, wzrosło również zaplecze naukowe Katedry. W 1974 roku został otwarty Ośrodek Dokumentacji Życia i Twórczości Ignacego Jana Paderewskiego, zorganizowany przy Katedrze przez Elżbietę Dziębowską.
Integracji poczynań naukowych Katedry sprzyjają szeroko zakrojone przedsięwzięcia wydawnicze. Zygmunt M. Szweykowski, jako redaktor kilku podstawowych edycji źródłowych, wciągnął do pracy w tym zakresie swych uczniów – młodszych pracowników naukowych i magistrantów. Wszyscy pracownicy Katedry współdziałają w opracowaniu części biograficznej Encyklopedii Muzycznej PWM pod redakcją Elżbiety Dziębowskiej. W 1993 roku przy Katedrze powstało wydawnictwo Musica Iagiellonica, posiadające w dorobku szereg ważnych publikacji książkowych i nutowych.
W 1999 roku Katedra Historii i Teorii Muzyki została przekształcona w Instytut Muzykologii.
Studia na kierunku muzykologicznym są licencjackie i magisterskie.

Studia licencjackie
Studia trwają sześć semestrów i kończą się przedstawieniem i obroną pracy licencjackiej wraz z egzaminem końcowym z zakresu tej pracy. Dwa pierwsze lata studiów obejmują podstawy wiedzy o muzyce; rok trzeci powinien być poświęcony na rozwijanie własnych zainteresowań w ramach kursów ogólno-humanistycznych (przez studentów, którzy nie zamierzają kontynuować studiów muzykologicznych) lub na pogłębianie wiedzy specjalistycznej (przez kandydatów na studia magisterskie).
Studia licencjackie to studia zawodowe, które docelowo powinny dawać podstawy wiedzy o historii i teorii muzyki w kontekście nauk humanistycznych oraz kształcić umiejętności analizy dzieła muzycznego.

Studia magisterskie
Studia trwają cztery semestry i kończą się przedstawieniem i obroną pracy magisterskiej wraz z egzaminem końcowym z zakresu całości studiów. Są to studia, które docelowo powinny dawać pełnię wiedzy o historii i teorii muzyki w kontekście nauk humanistycznych oraz kształcić umiejętności analizy dzieła muzycznego.

Przy Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego istnieją dwa samodzielne ośrodki badawcze - Ośrodek Dokumentacji Życia i Twórczości Witolda Lutosławskiego i Ośrodek Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX wieku im. I. J. Paderewskiego.

Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego Filia w Szczecinie

Ulica: ul. Grodzka-Kuśnierska 50
Kod i miasto: 70-560 Szczecin
Telefon: (+48 91) 88 06 54
Filia Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Szczecinie prowadzi studia dzienne i wieczorowe.

Wydział Instrumentalny – specjalność Pedagogika Instrumentalna
Studia dzienne – trwają 5 lat. Kształcenie odbywa się w zakresie instrumentów orkiestrowych: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, flet, obój, klarnet, fagot, róg, trąbka, puzon, tuba, perkusja, fortepian, akordeon i gitara.

Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej w Poznaniu
Studia wieczorowe częściowo odbywają się w Filii w Szczecinie.