Polmic - FB


official patronage

IX Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego

IX Międzynarodowy Festiwal im. G.G. GorczyckiegoDziewiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego odbędzie się w dniach 17 listopada - 7 grudnia 2014 roku. To swoista wielka gala celebrytów świata muzyki, dająca niespotykaną możliwość przemierzenia bogactwa muzycznych interpretacji podczas 17 koncertów festiwalowych. Wśród wykonawców znajdą się m.in. Andreas Scholl, Leszek Możdżer, Paul Goodwin, Henning Kraggerud, The King's Singers, Mnozil Brass, Aukso, NOSPR, Camerata Silesia czy Capella Cracoviensis.

Oto będziemy mieć do czynienia z protagonistami światowej czołówki w swoich artystycznych domenach. Dla przykładu można przybliżyć sylwetki tych choćby wykonawców, których obecność na Festiwalu będzie miała miejsce po raz pierwszy, jak Andreas Scholl, śpiewak o międzynarodowej sławie, którego kultowy kontratenor stał się niemalże synonimem tego rodzaju głosu i stylu wokalnego jaki artysta uprawia, czy Paul Goodwin, znakomity brytyjski dyrygent, specjalizujący się głównie w interpretacji muzyki historycznej i będący dziś jednym z największych autorytetów w tej dziedzinie.

Grono tych wybitnych artystów, zebranych pod banderą Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, da niebywały popis najkunsztowniejszych umiejętności wirtuozerii i interpretacji w zaskakujących odsłonach, jak chociażby brytyjski zespół The King’s Singers z twórczością patrona festiwalu czy Leszek Możdżer w Barokowym galimatiasie. Z pewnością swoimi nietypowymi interpretacjami zaskoczy austriacki zespół Mnozil Brass w programie Happy Birthday. Po raz pierwszy w Polsce będzie można również usłyszeń światowej klasy norweskiego skrzypka Henninga Kraggeruda, któremu towarzyszyć będzie znakomita orkiestra AUKSO pod dyrekcją maestro Marka Mosia.

Gwiazdy festiwalu usłyszymy zarówno w utworach kameralnych, jak i wielko-obsadowych, w muzyce dawnej i współczesnej, ekstatycznej i refleksyjnej. Podczas koncertu finałowego wykonane zostanie najdonioślejsze dzieło inspirowane tematyką świąteczną - Oratorium Bożonarodzeniowe J. S. Bacha, którego interpretacji dokonają, pod przewodnictwem maestro Paula Goodwina, dwa polskie zespoły - Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Camerata Silesia.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Portrety kompozytorów: Paweł Hendrich i Zdzisław Szostak

24. Portrety kompozytorówW dniach 1 i 2 grudnia 2014 roku o godz. 18 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (przy ul. Elektoralnej 12) odbędą się 24. Portrety kompozytorów. Tym razem ukazane zostaną muzyczne sylwetki Pawła Hendricha i Zdzisława Szostaka.

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów polskich w interpretacji czołowych artystów, jak i utalentowanych muzyków najmłodszego pokolenia, laureatów konkursów wykonawczych.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program koncertów

III Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa NEOFONIA 2014

III Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa NEOFONIA 2014W dniach 24-25 listopada 2014 roku w siedzibie Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu już po raz trzeci odbędzie się Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa NEOFONIA. Wydarzenie jest organizowane przez Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki od 2012 roku i z każdą kolejną edycją przyciąga coraz większą uwagę środowiska muzycznego z całej Polski.

Temat tegorocznej edycji: Etno- i techno- w muzyce XX i XXI wieku. Poszukiwanie źródeł czy pościg za nowością? ma skłonić do refleksji zarówno nad źródłami inspiracji współczesnych twórców, jak i kierunkami dalszego rozwoju muzyki najnowszej. Głos w tej kwestii postanowiło zabrać liczne grono studentów kompozycji, teorii muzyki i muzykologii z uczelni z całego kraju: z Warszawy, Katowic, Krakowa, Lublina, Gdańska, Bydgoszczy i Poznania. Wśród zgłoszonych referatów znajdują się zarówno tematy poświęcone inspiracjom etnicznym i religijnym w twórczości współczesnych kompozytorów, jak i skupiające się na nowych technologiach.

Gościem specjalnym konferencji będzie Maria Pomianowska, wybitna multiinstrumentalistka, improwizatorka, kompozytorka, specjalizująca się w muzyce tradycyjnej. Podczas wykładu pierwszego dnia konferencji o godzinie 13.30 opowie o możliwościach zastosowania tradycyjnego instrumentarium we współczesnej kompozycji.

Projekcja filmu o Andrzeju Panufniku Tata zza żelaznej kurtyny w reżyserii Krzysztofa Rzączyńskiego poprzedzona referatem absolwentek poznańskiej akademii Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Weroniki Nowak na temat Inspiracji kultem Maryjnym w twórczości Andrzeja Panufnika, nawiąże do obchodów setnej rocznicy urodzin polskiego kompozytora.

24 listopada o godzinie 18.30 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się koncert towarzyszący konferencji, na którym zostaną wykonane utwory studentów kompozycji z siedmiu uczelni muzycznych w Polsce. Będzie to zatem doskonała okazja do skonfrontowania różnych stylów i technik kompozytorskich. Oprócz kompozycji na składy kameralne zabrzmią w tym roku również utwory w wykonaniu orkiestry smyczkowej Musique Moderne pod dyrekcją Jarosława Szemeta.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more: III Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa NEOFONIA 2014

Kwartet Śląski i jego goście - po raz 22. w Katowicach

Kwartet Śląski i jego goście22. Festiwal Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście" odbędzie się w dniach 22-30 listopada 2014 roku w Sali kameralnej nowej siedziby NOSPR (prolog festiwalu - 22 listopada) oraz w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (koncerty 23, 26, 29 i 30 listopada). Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem Andrzej Panufnik i jego muzyczny świat w stulecie urodzin.

Kwartet Śląski od dawna już posiada w swoim dorobku nagrania płytowe wszystkich utworów kameralnych tegorocznego Jubilata z udziałem kwartetu smyczkowego. Program festiwalu obejmie większość z nich: II i III Kwartet smyczkowy, obydwa Sekstety - Trains of Thaught i Song to the Virgin Mary, Trio fortepianowe op. 1, a ponadto Sinfonię concertante na flet, harfę i orkiestrę kameralną oraz Tryptyk Jagielloński na orkiestrę kameralną.

Towarzyszyć im będą utwory kameralne Beli Bartoka, Antona Weberna i Richarda Straussa, a także na każdym z koncertów Wolfganga Amadeusza Mozarta. Te ostatnie zaprezentowane zostaną w nieoryginalnych wersjach, jak choćby słynne Requiem w transkrypcji na kwartet smyczkowy Petera Lichtentala, Grande Sestetto concertante czyli transkrypcja Sinfonii concertante Es-dur KV 364 na sekstet smyczkowy z 1808 roku, Koncert fortepianowy C-dur KV 415 w opracowaniu na fortepian i kwartet smyczkowy i Sinfonia concertante KV 279b w oryginale na obój, klarnet, fagot i waltornię w aranżacji Nathana Stutcha na kwartet smyczkowy i orkiestrę.

Z muzykami Kwartetu Śląskiego (Szymonem Krzeszowcem, Arkadiuszem Kubicą, Łukaszem Syrnickim i Piotrem Janosikiem wystąpią: altowiolista Piotr Reichert, wiolonczeliści Arkadiusz Dobrowolski i Adam Krzeszowiec, flecista Łukasz Zimnik, klarnecista Bartosz Pacan, harfistka Aneta Janiszewska oraz pianiści Piotr Banasik i Anna Krzeszowiec.

Inaugurację festiwalu zaszczyci swoją obecnością Lady Camilla Panufnik.

Na koncerty w Akademii Muzycznej wstęp za okazaniem bezpłatnych wejściówek, do sali NOSPR wstęp za biletami.

Projekt tego wydarzenia zyskał wsparcie finansowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Śląskiego, Miasta Katowice, Przedsiębiorstwa Usług Naukowo-Technicznych PRO NOVUM Sp. z o.o. oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Organizatorem festiwalu są muzycy Kwartetu Śląskiego, Fundacja "Młoda Muzyka Śląska", zaś współorganizatorami katowicka Akademia Muzyczna oraz NOSPR.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program Festiwalu

Sinfonia Iuventus zagra z Karolem Radziwonowiczem

Sinfonia Iuventus zagra z Karolem RadziwonowiczemW sobotę, 29 listopada 2014 roku o godzinie 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus z udziałem pianisty Karola Radziwonowicza pod dyrekcją Maestro Jerzego Maksymiuka.

W programie koncertu znajdą się trzy kompozycje: Dedykacje na orkiestrę smyczkową Jerzego Maksymiuka, II Koncert fortepianowy A-dur S. 125 Ferenca Liszta i II Symfonia D-dur op. 43 Jeana Sibeliusa.

Bilety dostępne są na www.eBilet.pl oraz This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Barokowa "Warsaw Camerata à la carte!"

Barokowa "Warsaw Camerata à la carte!"Publiczność wybrała błyskotliwe dzieła J. S. Bacha, A. Vivaldiego i G. F. Telemanna muzykę barokową na program kolejnego koncertu cyklu „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016”, który odbędzie się w niedzielę, 30 listopada 2014 roku o godz. 16:00 w Kościele Matki Bożej z Lourdes w Warszawie (ul. Wileńska 69).

Tym razem melomani wybrali: Koncert na 2 wiolonczele g-moll RV 531 Antonio Vivaldiego, 6 Koncert Brandenburski B-dur BWV 1051 Johanna Sebastiana Bacha oraz Suitę „Don Kichote” TWV 55: G10 i Suitę „La Lyra” TWV 55: Es3 Georga Philippa Telemanna. Te piękne kompozycje wykona wyjątkowe grono solistów: Michał Styczyński – altówka, Wojciech Walczak – altówka, Jerzy Wołochowicz – wiolonczela i Michał Zieliński – wiolonczela wraz z orkiestrą Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte.

Po muzycznej uczcie odbędzie się tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Realizowany trzeci sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym słuchacze wybierają w drodze głosowania programy wszystkich imprez.

Wstęp jest wolny.

Na stronie www.warsawcamerata.pl wkrótce rusza głosowanie na program następnego koncertu, który odbędzie się 26 grudnia br. Zapraszamy do wyboru kolejnych kompozycji.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka w Muzeum POLIN

Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka w Muzeum POLINW niedzielę, 16 listopada 2014 roku w Audytorium Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Koncert otworzy Nokturn Jerzego Fitelberga skomponowany w 1944 roku. Po nim nastąpi prawykonanie III Symfonii „Symmetrical Visions” Bartosza Kowalskiego – kompozycji powstałej w latach 2013-2014. Ostatnim punktem programu będzie Sinfonia Votiva (no. 8) Andrzeja Panufnika (1981, rev. 1984). Jej wykonanie to element projektu „Wielcy Kompozytorzy. Polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie”, którego celem jest prezentacja muzyki znakomitych europejskich kompozytorów pochodzenia polsko-żydowskiego.

Symmetrical Visions Bartosza Kowalskiego to utwór napisany w latach 2013-2014 roku na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu Zamówienia Kompozytorskie realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Read more: Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka w Muzeum POLIN

Prawykonanie utworu Szymona Godziemba-Trytka na 40-lecie Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

Szymona Godziemba-Trytek - Etnos16 listopada 2014 roku godz. 18.00 w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy odbędzie się koncert monograficzny Szymona Godziemba-Trytka, podczas którego prawykonany zostanie utwór Etnos na chór, fortepian, instrumenty etniczne i perkusję.

Kompozycja Etnos została zamówiona przez Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy z okazji obchodów 40-lecia jej istnienia. Utwór jest swego rodzaju hybrydą gatunków muzycznych łączącą klasyczną muzykę współczesną (stanowiącą główny nurt twórczości kompozytora) z polską muzyką folklorystyczną. Zabieg ten ma na celu dowartościowanie roli tzw. muzyki ludu (folkloru) - elementu tkwiącego u podstaw każdej kultury. W warstwie słownej kompozycja wykorzystuje zabytki literackie polskiego okresu średniowieczaoraz rodzime teksty ludowe. Kompozytor poprzez włączenie folkloru do działań związanych z kształtowaniem muzyki nowej,poszukuje dla niego nowego kontekstu oraz konfrontuje ze współczesnym odbiorcą, poszukując medium do wspólnego dialogu.

- Szczerze wyznaję, iż polski folklor wywołuje we mnie wzruszenie oraz poczucie tęsknoty. Przeniesienie go na grunt własnego języka muzycznego stało się zarówno wyzwaniem stricte kompozytorskim, jak również osobistym zbliżeniem do tychże poruszeń – podkreśla Szymon Godziemba-Trytek.

Wystąpią: Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Helena Bregar – głos, Michał Szymanowski – fortepian, Tomasz Drozdek – instrumenty etniczne, Janusz Stanecki – dyrygent i Szymon Wyrzykowski – dyrygent. W programie kompozycje Szymona Godziemba-Trytka: O vosomnes, Miserere mei Deus, miserere mei, Mała suita kaszubska i Etnos (prawykonanie).

Koncert będzie również transmitowany online na stronie internetowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy: www.amuz.bydgoszcz.pl

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz miasta Bydgoszczy.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - FINAŁ

Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami - Maciej ŻółtowskiJak wydobywa się dźwięk z orientalnych instrumentów takich jak gu-zheng, czy morin-huur? Czy orkiestra jest jedynym instrumentem Europy i co w antyku dała muzyce globalizacja? O tym w niedzielę, 16 listopada 2014 roku opowie Maciej Żółtowski podczas ostatniej rozmowy czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”. Spotkanie, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Auli nr 106 w Warszawie.

Dotychczasowe rozmowy o muzyce współczesnej poruszyły wiele ciekawych i niekiedy frapujących tematów, jak również były znakomitą okazją do zapoznania się z interesującymi kompozycjami i ich twórcami. Tak będzie również i tym razem.

Gość spotkania Maciej Żółtowski (ur. w 1971 roku) - kompozytor, dyrygent, skrzypek i pedagog. Studiował kompozycję u Mariana Borkowskiego, a dyrygenturę u Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jego utwory wykonywano zarówno w Polsce jak i na Ukrainie, w Rosji, Tatarstanie, Mongolii, Chinach i Japonii, a nagrane przez niego płyty otrzymywały liczne krajowe i międzynarodowe nagrody. Był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cypryjskiej Orkiestry Państwowej w Nikozji, a od 2007 roku kieruje Radomską Orkiestrą Kameralną.

Read more: MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - FINAŁ

Muzyka u Źródeł - magia muzyki i miejsca

6. Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”5 listopada 2014 roku rozpocznie się w Bydgoszczy szósta edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł” - imprezy, która dzięki swojej wyjątkowej formule zyskała stałe grono sympatyków. Program festiwalu jak zwykle zapowiada się niezwykle różnorodnie.

Głównym założeniem organizatorów jest popularyzowanie kameralistyki na najwyższym poziomie, przedstawienie jej atrakcyjnego i wielobarwnego oblicza, stwarzając jednocześnie festiwalowymgościom jak najlepsze warunki do odbioru muzyki.

Podczas tegorocznego festiwalu wystąpią znakomici artyści: Krzysztof Jakowicz, Atom String Quartet, The New Warsaw Trio oraz Aga Zaryan z trio jazzowym. Gospodarz festiwalu - zespół Barock Quartet - wystąpi wraz z towarzyszącymi muzykami w monograficznym koncercie, poświęconym twórczości Andrzeja Panufnika (współfinansowanym w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe Interpretacje”). Nowością w trakcie festiwalu będzie spektakl teatralny - monodram Bal u Salomona, na podstawie tekstu K. I. Gałczyńskiego, w wykonaniu Andrzeja Pieczyńskiego. Muzykę skomponowaną do spektaklu przez Roberta Kanaana zagra Barock Quartet.

Wieczory z muzyką kameralną w klimatycznych wnętrzach hali wodociągowej co roku przyciągają szerokie grono sympatyków. Dla publiczności jest to wyjątkowa okazja do spotkania ze znakomitymi muzykami występującymi w najznamienitszych salach koncertowych.

Bilety na wszystkie koncerty dostępne są w sklepach Empik oraz na portalu biletowym Ticketpro.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald Twardowski

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald TwardowskiMuzyka i zaskakujące owoce zbieractwa. Wielo-podróże, ich dal, głębia i czas. Dwie Europy, czyli o tym czego nie słuchał hrabia. O tym wszystkim opowie charyzmatyczny kompozytor Romuald Twardowski. Kolejne spotkanie czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w sobotę, 8 listopada 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie (w Auli nr 106).

Romuald Twardowski (ur. w 1930 r.) studiował grę na fortepianie i kompozycję w Wilnie i w Warszawie. W 1963 i 1966 roku studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od 1971 roku wykłada na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. W jego twórczości istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej. Często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.

Read more: MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald Twardowski

Sinfonia Iuventus zagra z Michałem Maciaszczykiem

Sinfonia Iuventus zagra z Michałem Maciaszczykiem9 listopada 2014 roku o godzinie 18.00 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus z udziałem skrzypka Michała Maciaszczyka.

Maestro Michał Maciaszczyk mieszka na stałe w Wiedniu, z którym to miastem wiąże się całe jego dojrzałe życie artystyczne. W 1998 roku wygrał konkurs na koncertmistrza Wiener Kammerorchester, a rok później rozpoczął pracę w Wiener Philharmoniker i Staatsoper Wien, gdzie współpracował z największymi sławami świata muzyki, jak: Nicolaus Harnoncourt, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Daniel Barenboim i in. Przez wiele lat był koncertmistrzem Secession Players Wien oraz Wiener Kammer Ensembles. Zarówno krytycy, jak i publiczność cenią w Michale Maciaszczyku jego emocjonalizm, nieskazitelną perfekcję gry, a także wyjątkową barwę dźwięku.

Podczas koncertu na Zamku Królewskim Michał Maciaszczyk zaprezentuje się nie tylko jako solista w koncercie skrzypcowym Mozarta, ale także, jako dyrygent. Podczas koncertu będzie można usłyszeć: Symfonię nr 88 G-dur Haydna, Koncert skrzypcowy A-dur K.219 Mozarta oraz VI Symfonię C-dur D.589 Schuberta.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Gdański Koncert Prawykonań 2014

Gdański Koncert Prawykonań 2014Fundacja Sinfonietta Pomerania zaprasza na Gdański Koncert Prawykonań, który odbędzie się 8 listopada 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Auditorium Musicum Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. W programie trzy premiery utworów: Etheria Zbigniewa Kozuba, Nimis dla 15 wykonawców Artura Kroschela i Koncertu na flet i orkiestrę Krzysztofa Olczaka.

Wystąpią: Wystąpią: Dorota Dąbrowska – flet oraz Orkiestra Sinfonietta Pomerania pod batutą Tadeusza Dixy w składzie: Anna Gadzińska – flet, Marta Różańska – obój, Łukasz Szajewski – klarnet, Mirosław Pachowicz – fagot, Michał Szczerba – róg, Piotr Kowalkowski – trąbka, Artur Borkowski – puzon, Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne, Maciej Lange – instrumenty perkusyjne, Piotr Nowicki – fortepian, Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce I, Paweł Kapica – skrzypce II,Michał Markiewicz – altówka, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Jędrzej Kacprzyk – kontrabas.

Gdański Koncert Prawykonań ma w założeniu organizatorów stać się cykliczną imprezą, której nadrzędnym celem jest promocja muzyki współczesnej. Dzięki premierowym wykonaniom najnowszych dzieł, szerokie grono odbiorców będzie miało okazję zapoznać się z najnowszymi kierunkami muzycznego rozwoju. Ukazanie bogactwa współczesnej twórczości – poprzez konfrontację różnorodnych koncepcji kompozytorskich – przybliży melomanom pasjonujący świat nowej muzyki.

 

Read more: Gdański Koncert Prawykonań 2014

Jubileuszowy Mózg Festival - w Warszawie i Bydgoszczy

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival“ 2014 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival“ to spotkanie artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę.

Do udziału w festiwalu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji. Nieodzownym elementem festiwalu jest udział artystów lokalnych, spełniających powyższe założenia.
Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. 
Festiwal posiada otwartą formułę stylistyczną. Wykładnikiem w doborze artystów są: autentyczność prezentowanej sztuki (działania autorskie) oraz najwyższy poziom wykonawczy.

Mając w pamięci słowa profesora Bogusława Schaeffera, jednego z największych współczesnych kompozytorów polskich, iż tradycję należy szanować, ale pamiętać trzeba, iż tradycję tworzymy także tu i teraz, organizatorzy jako cel stawiają sobie dobierać artystów w taki sposób, aby prezentować sztukę autorską i nowatorską, z poszanowaniem najważniejszych osiągnięć czasu, który minął.

10. edycja Festiwalu będzie miała dwie odsłony: 6 listopada 2014 roku odbywać się będzie w Teatrze Powszechnym w Warszawie, a 7 i 8 listopada 2014 roku to Bydgoszcz, gdzie po raz pierwszy główne koncerty zaplanowano w Pomorskim Domu Sztuki (przy ul. Gdańskiej 20).

Festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty, pokazy filmowe oraz wieczory muzyki improwiowanej, które odbywać się będą w Akademii Muzycznej oraz w klubie “Mozg”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

FuturOpera - wieczór współczesnej opery kameralnej

FuturOpera Warszawska Opera Kameralna zaprasza w dniach 5 i 6 listopada 2014 roku na FuturOperę - wykonanie trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Nikolet Burzyńskiej, Dariusza Przybylskiego i Ryana Latimera.

FuturOpera to projekt zakładający wykonanie podczas jednego wieczoru trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego - opery kryminalnej opartej na pradawnej eskimoskiej legendzie (z librettem Przemysława Fiugajskiego), Labirynt Orfeja Nikolet Burzyńskiej - opery symbolicznej opowiadającej o zmaganiach człowieka zagłębiającego się we własną świadomość, opartej na poezji Jacka Dobrowolskiego oraz Three Tall Tales Of Doctor Monsieur Facade Ryana Latimera, będąca rodzajem bajkowego intermezza. Wszystkie te dzieła łączy oryginalny język dźwiękowy oraz miejsce akcji, rozgrywające się na pograniczu jawy i snu, w wyjątkowym, hipnotycznym transie. Twórcą projektu jest dyrygent – Jarosław Praszczałek.

Projekt FuturOpera ealizowany jest w ramach programu „Scena Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej”, skierowanego jest do młodych kreatywnych twórców, absolwentów i studentów uczelni artystycznych, którzy chcieliby uzyskać pomoc w realizacji i promocji swoich projektów artystycznych. Wykonania odbywają się na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej od 1 października do 31 grudnia 2014 roku. Zgodnie z założeniami projektu artyści zakwalifikowani do programu są wspierani podczas realizacji autorskich pomysłów w szerokim zakresie, zależnie od charakteru projektu.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Uwaga! Zbiórka dodatkowych pieniędzy na projekt FuturOpera - WSPIERAJ KULTURĘ

ZOBACZ: opisy oper