Polmic - FB


patronaty

Lusławice | VIII Festiwal Muzyki Emanacje

EmanacjeW dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku w wyjątkowej odsłonie odbędzie się VIII edycja Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią dzieła Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu kameralistów Sinfonietty Cracovii.

Melomani będą mieli możliwość odkryć Lusławice na nowo, również w przestrzeni wirtualnej, wziąć udział w rozmaitych koncertach oraz – tradycyjnie – w spotkaniach ze wspaniałymi wykonawcami. Przede wszystkim jednak podczas VIII Emanacji zostanie oddany hołd pamięci Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego Polaka, Patrona i Twórcy Europejskiego Centrum Muzyki.

Artysta – Dzieło – Spotkania. Te słowa-klucze otwierają przed nami uniwersum, w którym dziedzictwo Kompozytora rezonuje tysiącami dźwięków. Tegoroczny Festiwal będzie emanacją ponadczasowej obecności Krzysztofa Pendereckiego w ukochanych Lusławicach, gdzie Artysta realizował swe wizjonerskie idee: imponujący park, dedykowane młodym muzykom Centrum, kolejne dzieła entuzjastycznie przyjmowane na całym świecie.

Część twórczości kameralnej i solowej Kompozytora zabrzmi podczas festiwalowych koncertów w wykonaniu czołowych polskich zespołów oraz solistów. Nagrania prezentacji udostępnione zostaną następnie online na stronie festiwalowej. W czasie Emanacji udostępniona będzie także stała multimedialna ekspozycja zatytułowana „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, której treść przybliża postać oraz dzieła Artysty na tle bogatego dorobku polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Szczególnym wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Festiwalowi stanie się otwarcie słynnego lusławickiego Arboretum będącego owocem wieloletniej pasji Krzysztofa Pendereckiego oraz zawierającego unikatowy w skali europejskiej zbiór dendrologiczny. Niepowtarzalne założenie parkowe stanie się także scenerią części festiwalowych koncertów.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

„Kultura w sieci”: kontrabas zabrzmi w Internecie

Kontrabas.plProjekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku 30 czerwca zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19:00), poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19:00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

Katowice | Usłysz nas w Muzeum Śląskim – Sezon Letni Filharmonii Śląskiej

FSPo długiej przerwie pełnej ciszy filharmonicy wracają do koncertowania! Dzięki współpracy Filharmonii Śląskiej z Muzeum Śląskim i wspólnej misji szerzenia kultury, obie instytucje zapraszają na muzyczne spotkania, które w każdą wakacyjną sobotę, począwszy od 4 lipca, ukoją spragnionych koncertów Melomanów. Bo cóż może być piękniejszego niż dźwięki rozbrzmiewające pod niebem w środku lata, w dodatku w wyjątkowym otoczeniu?

W przestrzeni Muzeum Śląskiego, jednak z dala od zgiełku ulicy, w lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 19.00 odbywać się będą koncerty filharmoników śląskich. Przygotowany został program idealny na letnie wieczory, łączący ponadczasowe dzieła takich kompozytorów, jak Mozart, Haydn czy Beethoven z muzyką związaną ze Śląskiem, który jest kolebką wielkich twórców. Zabrzmią m.in. słynne uwertury i symfonie, a wszystko to w niezwykłej przestrzeni Muzeum, łączącej styl industrialny z nowoczesnością. Na scenie zobaczymy zarówno Śląską Orkiestrę Kameralną, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, jak i mniejsze składy instrumentalne. Każdy z koncertów będzie więc inny, a różnorodność brzmienia, programu i stylów zaspokoi każdy gust muzyczny.

Sezon Letni będzie jednocześnie zapowiedzią tego, co czeka nas w przyszłym sezonie artystycznym Filharmonii Śląskiej. Koncerty w Muzeum Śląskim opierać się będą wyłącznie na naturalnej akustyce i brzmieniu. Nie zabraknie także odniesień do natury w tematyce utworów, usłyszymy więc m.in. Cztery Pory Roku Antonia Vivaldiego. Ostatnie koncerty z cyklu – 15 i 22 sierpnia – wprowadzą tematykę II Powstania Śląskiego, którego 100. rocznicę będziemy obchodzić właśnie w tym miesiącu.

Wszystkie te wydarzenia będą się odbywać z zachowaniem wszelkich obostrzeń i zaleceń, by każdy z uczestników mógł czuć się bezpiecznie i komfortowo przeżywał doznania muzyczne. Bilety w cenie 5 zł za koncert dostępne są w kasach Muzeum Śląskiego oraz na stronie http://bilety.muzeumslaskie.pl/ 

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/uslysz-nas-w-muzeum-slaskim-sezon-letni-filharmonii-slaskiej/ 

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V Festiwal Muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

34Fundacja Przypływ Kultury oraz dyrektor artystyczny Maciej Grzybowski zapraszają w dniach 3–26 lipca 2020 na 13 niezwykłych koncertów V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”, transmitowanych na żywo w Internecie.

Festiwal muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty.

W roku 2020 Festiwal poświęcony jest jednemu z największych muzycznych geniuszy, Ludwigowi van Beethovenowi. Zaprezentowana zostanie również twórczość demiurgów muzyki XX wieku, których 75. rocznica śmierci przypada w tymże roku: Béli Bartóka i Antona Weberna. Fenomenalna Sinfonia Varsovia zagra utwory wszystkich trzech twórców. Wystąpi z nią znany polski skrzypek Jakub Jakowicz.

Prawdziwymi Konfrontacjami będą cztery recitale fortepianowe utalentowanych młodych polskich pianistów. Wystąpią m. in. Aleksandra Świgut, laureatka stołecznego I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych z roku 2018, Jan Krzysztof Broja, laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie - Los Angeles (2002). Zagra też znakomita polska skrzypaczka, laureatka poznańskiego XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego z roku 2006 – Anna Maria Staśkiewicz. Festiwal gościć będzie czołówkę polskich kwartetów smyczkowych. Całości dopełni śląska orkiestra AUKSO pod wodzą jednego z najbardziej charyzmatycznych polskich dyrygentów, Marka Mosia. W interpretacji muzyków usłyszymy m. in. dzieła takich polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 

III Polish Rising Music Stars Workshops Online

Polish RisingW dniach 27 czerwca – 4 lipca 2020 roku odbędzie się III Polish Rising Music Stars Workshops and Competition Online – autorski projekt dr. Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku), polegający na organizacji warsztatów online one-to-one, przeprowadzanych przez prominentnych krajowych oraz zagranicznych profesorów dla najwybitniejszych polskich uczniów, studentów i absolwentów.

Coroczne wydarzenie jest tworzone w ramach kampanii społecznej Save the Music, której dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf jest ambasadorem. W koncepcję Save the Music wpisują się cele programu Polish Rising Music Stars, który promuje najbardziej utalentowanych artystów młodego pokolenia i w swoim założeniu ma stać się platformą umożliwiającą zaistnienie w świadomości melomanów oraz agentów koncertowych wschodzących gwiazd polskiej muzyki klasycznej. Ważnym elementem wydarzenia jest zaprezentowanie swoich umiejętności podczas konkursu i koncertu finałowego.

Rejestracja pretendentów odbywa się online, uczestnictwo jest nieodpłatne. Uczestnicy III edycji programu zostaną wyłonieni na podstawie przesłanych materiałów audio i video przez wykładowców w trzech specjalnościach: skrzypce, altówka i wiolonczela. Termin zgłoszeń upływa 25 czerwca 2020 o godz. 23.59.

Warsztaty poprowadzą dr Agata Szymczewska i Elena Denisova (skrzypce), dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf, prof. zw. dr hab. Irena Albrecht i György Gulyás Nagy (altówka), prof. Tilmann Wick i dr hab. Anna Wróbel (wiolonczela). Ponadto odbędą się zajęcia poświęcone kameralistyce (Arnaud Śmigiel-Kaminski i dr hab. Anna Wróbel), analizie i interpretacji notacji kompozytorskiej w przygotowywanych utworach (dr hab. Marek Czerniewicz), przygotowaniu fizycznemu i mentalnemu do praktyki muzycznej (Jadwiga Śmieszchalska) oraz autoprezentacji w mediach (dr Marlena Wieczorek).

Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rekrutacja na http://www.polishrisingmusicstars.pl/ 

Wigry | II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”

Kamedulskie WigryStowarzyszenie JAX i Fundacja Wigry Pro zapraszają na II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”, który odbędzie się w dniach 28 czerwca – 23 sierpnia 2020 roku w pokamedulskim Kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” nawiązuje do historii i tradycji wigierskiego obiektu pokamedulskiego, który na przestrzeni kilkuset lat był świadkiem wielu wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Koncerty odznaczają się niezwykłą różnorodnością stylistyki i gatunków muzycznych. Podczas każdego z koncertów można usłyszeć bogaty repertuar: począwszy od muzyki dawnej do muzyki XXI wieku.

Druga edycja Festiwalu obejmuje realizację pięciu koncertów, które odbędą się w Wigrach w wybrane niedziele czerwca, lipca i sierpnia o godz. 13.00 (po mszy św. o 12.00). Podczas tegorocznej edycji wystąpią znakomici artyści koncertujący w kraju i za granicą, a program będzie zróżnicowany, ciekawy i dostosowany do szerokiego grona odbiorców. Usłyszymy połączenie organów z harmonijką ustną, saksofonem, trąbką, fletem i skrzypcami, utwory Jana Podbielskiego, Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Władysława Żeleńskiego, Emila Młynarskiego oraz improwizacje Jana Kieszkowskiego, Pawła Głowińskiego, Macieja Sikały i Bogusława Grabowskiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://festiwal.wigry.pro/ 

Katowice | „Usłysz nas w siedzibie i online” – koncert na zakończenie sezonu

FS19 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 budynek Filharmonii Śląskiej wypełni się muzyką i radością ze wspólnego jej przeżywania. Po przerwie odbędzie się wyczekiwany finałowy koncert sezonu z udziałem publiczności.

Koncert otworzy dzieło wyjątkowe, które współtworzyło pięciu kompozytorów i setki melomanów. Będzie to Suita in Memoriam Krzysztof Penderecki, która powstawała na oczach internautów i z ich udziałem, w ramach projektu #zostańwdomu i twórz, organizowanego przez Filharmonię Śląską i Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Składa się ona z pięciu części. Każdą z nich użytkownicy Facebooka tworzyli z innym kompozytorem, wśród których byli: Mikołaj Piotr Górecki, Enjott Schneider, Adam Wesołowski, Marcel Chyrzyński i Jerzy Kornowicz. Początek komponowania zbiegł się ze smutną wiadomością o śmierci jednego z najważniejszych i najwybitniejszych kompozytorów XX i XXI wieku, Krzysztofa Pendereckiego, więc twórcy zgodnie postanowili poświęcić wspólne dzieło zmarłemu Mistrzowi. Każda z pięciu części Suity jest inna. Różnią się one stylem, tematyką, charakterem, formą, harmoniką. Kompozycja obrazuje to, jak różne może być podejście do komponowania i jak te podejścia może połączyć wspólna misja.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka zabrzmią również dwa dzieła Ludwiga van Beethovena: Uwertura „Coriolan” oraz IV Symfonia B-dur.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://bit.ly/3eVy7ns 

Premiera płyty z metaoperą „De invitatione mortis” Andrzeja Karałowa

UMFC10 czerwca 2020 roku odbędzie się premiera płyty Andrzej Karałow. De invitatione mortis, wydanej przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press.

Metaopera Andrzeja Karałowa De invitatione mortis do poetyckiego tryptyku Macieja Papierskiego to misterium, bez akcji scenicznej, które ma na celu ukazanie nowatorskiego podejścia do gatunku operowego dzięki łączeniu różnych wpływów stylistycznych. Jest swego rodzaju fuzją różnorodnych gatunków z pogranicza muzyki poważnej, improwizowanej i elektronicznej. Libretto przekazuje wartości chrześcijańskie: śmierć, wokół której obraca się główny wątek, nie jest przedstawiona jako zło, które czeka na człowieka u kresu jego życia, lecz stanowi jedynie symboliczne przejście do innego, nowego świata.

Misteryjność De invitatione mortis dotyczy przede wszystkim wytworzenia dźwiękowego środowiska, w którego centrum znajduje się słowo prowadzące przebieg całej metaopery, dającej się postrzegać jako rytuał. Forma oparta na trzech aktach-częściach, w ramach których znajdują się trzy pieśni-obrazy przedstawione przez poszczególnych trzech bohaterów, nawiązuje do tradycji teatru antycznego: trójdzielność konstrukcji, jedność czasu i miejsca akcji, działanie fatum, udział trzech śpiewaków-aktorów skonfrontowanych z oktetem instrumentalnym oraz kameralnym męskim zespołem wokalnym. Postać Euthanatosa (tenor Aleksander Rewiński) jest swoistym symbolem świata, do którego zmierza każda ludzka istota, a przynajmniej pośredniczy między nim a światem ludzkim. Rola Lekarza (baryton Dawid Dubec), która jest najbardziej „ziemską” postacią, znajduje się w świecie ludzkim, dosłownym, lecz, ze względu na swój zawód, ma ona styczność z miejscem, do którego zmierza Chora (sopranistka Joanna Freszel). Udział w nagraniu wzięli: saksofonista Michał Ochab, Dziołak / Stankiewicz Duo, Messages Quartet i Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Martyny Szymczak, a także sam kompozytor.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o utworze – na stronie http://andrzejkaralow.pl/2-8/de_invitatione_mortis/ 

ZOBACZ: zapowiedź płyty

Filharmonia Śląska świętuje w twoim domu

FSFilharmonia Śląska mimo przeciwieństw świętuje w tym roku swój jubileusz. 26 maja 2020, dokładnie w 75. rocznicę pierwszego koncertu, który zabrzmiał w filharmonicznej sali, będzie można przeżyć to wielkie święto i uczestniczyć w nim bez wychodzenia z domu. Mimo nietypowej formy online urodziny instytucji będą wydarzeniem niezwykle hucznym.

Filharmonicy zapraszają do spędzenia z nimi niemal całego dnia. Każda kolejna odsłona wspólnego spotkania pokaże inne aspekty muzycznego życia. Dzięki transmisjom na żywo na Facebooku oraz YouTube każdy z widzów będzie miał możliwość wniknięcia w najgłębsze zakamarki budynku oraz dowiedzieć się tego, co filharmonikom śląskim w duszy gra. Studio jubileuszowe poprowadzi nas przez rozmaite tematy ubarwione opowieściami, anegdotami oraz wypowiedziami wielkich gwiazd. Podczas rozmów na żywo melomani będą mogli reagować, zadawać pytania i być częścią tego, co będzie się działo na ich ekranach. I choć Wielka Gala Jubileuszowa została przeniesiona, artyści, którzy mieli na niej wystąpić – Leszek Możdżer, Katarzyna Hołysz, Małgorzata Walewska, Andrzej Lampert i Aleksander Teliga – także pojawią się na Facebooku, by złożyć życzenia Jubilatce.

Podczas święta Filharmonii nie może zabraknąć jej zespołów, dlatego obie orkiestry oraz chór zostaną przybliżone widzom oraz zaprezentowane zostaną fragmenty koncertów z ich udziałem. Muzyka towarzyszyć będzie uczestnikom cały czas, a o godz. 19:00 rozpocznie się koncert online, który premierowo zaprezentuje nagrania dzieł Witolda Friemanna, Johanna Sebastiana Bacha oraz Ludwiga van Beethovena. Taka uroczystość nie może się obyć bez Fanfary. Specjalnie na tę okoliczność Adam Wesołowski – dyrektor Filharmonii Śląskiej – skomponował 75-sekundowy utwór, którego prawykonaniem rozpocznie się finałowy koncert.

W ciągu wspólnie spędzonego dnia widzowie poznają nieco historii, zanurzą się we wspomnieniach i dowiedzą się co nieco o tym, co będzie – bo przecież 76. sezon już za pasem!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy harmonogram oraz linki – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/jubileusz-75-lecia-filharmonii-slaskiej-on-line/ 

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020

Warsaw WindPolskie Wydawnictwo Muzyczne i Stowarzyszenie Warsaw Wind Music zapraszają do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020. To pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla kompozytorów, którego przedmiotem jest napisanie premierowej kompozycji przeznaczonej na koncertową orkiestrę dętą.

Konkurs ma charakter otwarty i skierowany jest do kompozytorów wszystkich narodowości. Prace konkursowe będą oceniane w dwóch kategoriach: międzynarodowej i polskiej. Gala finałowa Konkursu odbędzie się 28 listopada 2020 roku w Warszawie. Dla laureatów przewidziane są atrakcyjne nagrody, m.in. publikacja utworu w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wykonanie utworu podczas gali finałowej oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez PWM. Dla zwycięzcy w kategorii polskiej przewidziana jest nagroda pieniężna w wysokości 4 000 złotych.

Zgłoszenia przez system rejestracji dostępny na stronie internetowej Konkursu przyjmowane są do 30 września 2020 roku.

Oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona jury w składzie: prof. Alicja Gronau – przewodnicząca jury, dr Chris David Westover (USA), dr Ryan Latimer (Wielka Brytania), dr Eunho Chang (Korea Południowa), ppłk Adam Czajkowski, dr Daniel Cichy, Jakub Nikiel, dr Mariusz Dziubek, dr Jarosław Praszczałek (Polska).

Maryla Zając

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz szczegóły Konkursu znajdują się pod adresem www.warsawwinds.pl, a także na facebookowym profilu Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020.

VI Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki”

SCOrkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia ogłasza VI Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per Sinfonietta: hommage à Krzysztof Penderecki”, poświęcony pamięci Maestro związanego z Orkiestrą od samego początku jej istnienia.

Celem przedsięwzięcia jest promocja młodych kompozytorów oraz poszerzenie repertuaru na orkiestrę smyczkową. Przedmiotem Konkursu jest skomponowanie utworu zatytułowanego Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki na orkiestrę smyczkową i perkusję w składzie nieprzekraczającym ilości osób: 6-5-4-4-1 / perk. 3, o czasie trwania od 7 do 12 minut.

Uczestnikami Konkursu mogą być osoby poniżej 40 roku życia. Każdy uczestnik może zgłosić do Konkursu nie więcej niż dwa utwory.

Materiały na Konkurs w formie plików elektronicznych należy przesłać za pośrednictwem internetowego Formularza zgłoszenia, który dostępny jest pod adresem: tiny.cc/sinfonietta Przesyłanie jakichkolwiek materiałów / dokumentów w formie papierowej nie jest wymagane ani dopuszczane.

Termin składania internetowych aplikacji wraz z pracami upływa dnia 30 czerwca 2020 roku o godz. 23:59.

Do Jury Konkursu zaproszone są uznane autorytety w dziedzinie kompozycji: Joanna Wnuk-Nazarowa, Eugeniusz Knapik, Marcel Chyrzyński i Jurek Dybał. Funkcję Honorowej Przewodniczącej Jury Konkursu pełni Pani Elżbieta Penderecka.

Nagrodą w Konkursie jest premierowe wykonanie zwycięskiego utworu Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki w trakcie Sinfonietta Festival w Krakowie, kolejne wykonania w sezonie artystycznym 2020 / 2021 oraz profesjonalna rejestracja audiowizualna wykonania premierowego. W związku z trwającą pandemią koronawirusa Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany formy nagrody.

Informacje o laureatach Konkursu i nagrodzonych utworach podane zostaną na stronie Organizatora: www.sinfonietta.pl do dnia 7 lipca 2020 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Regulamin i Kartę zgłoszenia

„Sinfonietkowe e-przedszkole” – zajęcia umuzykalniające online z Panią Sinfonietką

SC„Sinfonietkowe e-przedszkole” to kolejna inicjatywa Orkiestry Sinfonietta Cracovia skierowana do młodych melomanów w ramach darmowej oferty artystycznej i edukacyjnej „Muzyką w wirusa!”.

„Sinfonietkowe e-przedszkole” to zajęcia umuzykalniające online, które nawiązują do cieszącego się wielką popularnością cyklu koncertów dla dzieci „Sinfonietka”. Zajęcia pozwolą dzieciom, które nie wybierają się na razie do przedszkola lub żłobka, ciekawie spędzić czas z Panią Sinfonietką. Zajęcia poprowadzi uwielbiana przez młodych melomanów Danuta Augustyn – ceniona skrzypaczka Sinfonietty Cracovii, członkini kwartetu DAFO i pedagog akademicki. Dzieci będą uczyć się piosenek, bawić i grać na własnoręcznie wykonanych domowych instrumentach. Dużo śmiechu, muzyki i zabawy dostarczą też Sinfonietkowe Piosenki Karaoke. Pokażmy, że dzieci w domu się nie nudzą!

Zajęcia będą odbywały się indywidualnie lub w małych grupach poprzez komunikator internetowy. Opiekunowie przed każdymi zajęciami zostaną poinformowani drogą mailową o ich terminie i szczegółach. Zgłoszenia należy przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Kamila Czernek

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na: www.sinfonietta.pl/e-przedszkole/ 

#zostańwdomu i zaśpiewaj z nami – projekt edukacyjny on-line Filharmonii Śląskiej

FSWszystkie dzieci, które spragnione są kontaktu z muzyką, radości jaką niesie i tęsknią za wspólnym śpiewaniem, Filharmonia Śląska zaprasza do udziału w internetowym programie „#zostańwdomu i zaśpiewaj z nami!” Zajęcia odbywają się od 26 kwietnia 2020 co tydzień w niedziele o godz. 11.00 zarówno na Facebooku, jak i na kanale YouTube Filharmonii Śląskiej.

Chór Filharmonii Śląskiej, Barbara Badura oraz Adam Żaak, jako niesamowity Bimsala Tralalala, zabiorą dzieci i ich rodziców w muzyczną podróż. Podczas spotkania uczestnicy poznają m. in. tajniki pracy w chórze, dowiedzą się, jak prawidłowo przygotować się do śpiewania oraz razem z chórem wspólnie wykonają piosenkę – a to wszystko bez wychodzenia z domu.

Projekt „#zostańwdomu i zaśpiewaj z nami" przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat. Wspaniała zabawa nie tylko pozwoli spędzić przyjemnie czas, ale i rozwinie kreatywność, umiejętności, a może… rozbudzi nową pasję?

Drodzy Rodzice, zachęcamy do wprowadzenia swoich pociech w magiczny świat muzyki! Niezależnie od tego, czy będzie to Wasza pierwsza przygoda z Filharmonią Śląską, czy też uczestniczyliście już w audycjach z cyklu „Akademia Muzycznego Smaku”, nie musicie już rezygnować z rodzinnych spotkań z dźwiękami – wystarczy być z Filharmonią w niedzielne przedpołudnia!

By nie zapomnieć o żadnym z odcinków, już dziś zapiszcie się do wydarzenia na Facebooku, które przypomni o zbliżającej się emisji:

https://www.facebook.com/events/155697979217194/ 

Marta Szybiak

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o projekcie: https://filharmonia-slaska.eu/zostanwdomu-i-zaspiewaj-z-nami/ 

IV Theodor Leschetizky International Piano Competition

lIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Teodora Leszetyckiego odbędzie się w Wyższej Szkole Muzycznej i Teatralnej w Hamburgu w dniach 22–27 sierpnia 2020 roku. Wszystkich melomanów Polskie Radio Chopin zaprasza do oglądania transmisji wideo. Zmagania z polską muzyką w wykonaniu młodych pianistów będzie można śledzić na Facebooku stacji.

Przedsięwzięcie organizuje Towarzystwo Muzyczne im. Teodora Leszetyckiego w Warszawie we współpracy z Wyższą Szkołą Muzyczną i Teatralną w Hamburgu. Celem Konkursu jest promocja muzyki polskiej, która jest obowiązkowa w dwuetapowym programie konkursu.

Jury pod przewodnictwem prof. Huberta Rutkowskiego wyłoni laureatów, którzy otrzymają nagrody o łącznej puli 12 500 € oraz nagrody specjalne: Nagrodę Chopinowską przyznaną przez Chopin-Gesellschaft Hamburg & Sachsenwald i Konsulat Generalny RP w Hamburgu – 2 000 € za najlepszą interpretację dzieł Fryderyka Chopina; Nagrodę Carla Bechsteina – 1 000 € za najlepszą interpretację utworów Hansa von Bülowa, Franza Liszta, Claude'a Debussy'ego lub Aleksandra Skriabina; dwie nagrody koncertowe – recitale w ramach Paderewski Festival w Raleigh (USA) oraz Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku; cztery nagrody kulturalne – podróże kulturalne w Polsce (Warszawa, Żelazowa Wola, Kraków, Zakopane).

W tym roku w Konkursie weźmie udział 41 uczestników z 20 krajów świata, m.in. siedmioro Polaków, wśród których Tymoteusz Bies, Zuzanna Pietrzak i Marcin Wieczorek. 22 sierpnia o godz. 20.00 konkurs otworzy koncert z udziałem Elizavety Don (Ivanovej), laureatki z ubiegłego roku. Dwa dwudniowe etapy, wstępny i finałowy, konkursowych przesłuchań potrwają od 23 do 26 sierpnia, a 27 sierpnia o godzinie 19.30 zaplanowany jest koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie http://www.leschetizky.eu 

#zostańwdomu i twórz!

FSFilharmonia Śląska i Polskie Wydawnictwo Muzyczne łączą siły razem z kompozytorami oraz… melomanami, aby wspólnie stworzyć unikatowe muzyczne dzieło. Wystartował projekt „#zostańwdomu i twórz”, w którym pierwszy raz w historii to miłośnicy muzyki będą mogli zadecydować o ostatecznym kształcie kompozycji. Zostanie ona poświęcona pamięci prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt realizowany jest na facebookowym profilu Filharmonii Śląskiej. Swój udział w akcji potwierdzili m.in. Mikołaj Piotr Górecki, Marcel Chyrzyński, Enjott Schneider i Paweł Mykietyn. Partnerem projektu jest „Ruch Muzyczny”.

Każdego dnia od poniedziałku do soboty na fanpage’u Filharmonii pojawiają się dwie muzyczne propozycje przygotowane przez danego kompozytora, na które internauci mogą głosować w komentarzu pod postem (i tylko pod nim). W niedzielę prezentowane są efekty wspólnej pracy uczestników akcji i kompozytorów. W ten sposób melomani współtworzą partyturę dzieła, które po ukończeniu zostanie opracowane i wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz, gdy tylko będzie możliwy powrót do sali koncertowej, prawykonane przez muzyków Filharmonii Śląskiej.

„Ten projekt to wyjątkowe przedsięwzięcie artystyczne. Kompozytorzy różnych generacji, o różnym estetycznym i artystycznym rodowodzie łączą siły, aby wspólnie z melomanami, miłośnikami muzyki, fanami Filharmonii Śląskiej stworzyć unikatowe dzieło artystyczne. Kompozytorzy wspólnie z internautami napiszą suitę na orkiestrę smyczkową, a kiedy rzecz będzie gotowa, PWM przygotuje materiał nutowy, wyda partyturę drukiem, Filharmonia Śląska wykona utwór, a my z państwem będziemy z satysfakcją słuchać tego współtworzonego dzieła. Serdecznie zapraszam do artystycznej zabawy” – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor-redaktor naczelny PWM.

Zakończenie projektu „#zostańwdomu i twórz” i wspólnego pisania utworu przewidziane jest na 18 maja.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie https://filharmonia-slaska.eu/zostanwdomu-i-tworz/  oraz na Facebooku Filharmonii Śląskiej https://www.facebook.com/filharmonia.slaska