Polmic - FB


patronaty

II Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w trybie online

OKODW dniach 27–29 marca 2020 roku w trybie online odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych – Poland Band Clinic RADOM.

Tematy konferencji będą dotyczyć świata orkiestr dętych, zarówno organizowania i prowadzenia orkiestr, osobistego rozwoju dyrygentów jak i tworzenia społeczności orkiestr i platformy współpracy. Udział w Konferencji wezmą dyrygenci, muzycy orkiestr dętych, muzykolodzy, producenci sprzętu. Podczas Konferencji zostanie także zaprezentowana koncepcja organizacyjna I Mistrzostw Polski Orkiestr Dętych, które odbędą się w Radomiu w lipcu 2020 roku.

Wykłady OKOD 2020 odbędą się w formule telekonferencji z bezpłatnym dostępem dla wszystkich do jej transmisji: 27 marca – w godz. 17.00–21. 00; 28 marca – w godz. 17.00–24.00; 29 marca – w godz. 17.00–20.00. Przed udziałem w OKOD online należy zarejestrować się. Osoby rejestrujące się po godz. 16.00 danego dnia nie otrzymają dostępu do transmisji. Liczba miejsc ograniczona (250). Na podany w formularzu e-mail uczestnik otrzyma link do telekonferencji (wiadomość zostanie wysłana ok 16:15 danego dnia).

Patronat nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konferencji - https://www.okod.pl/ 

Link do rejestracji: https://forms.gle/Pw5BUhnbLeMUeMCt5 

„Muzyką w wirusa!” – oferta artystyczna i edukacyjna Sinfonietty Cracovii na ten trudny czas

SCW związku z zawieszeniem działalności koncertowej spowodowanej walką z epidemią koronawirusa Sinfonietta Cracovia pozostaje w kontakcie ze słuchaczami poprzez kanały medialne i proponuje darmową ofertę artystyczną i edukacyjną dla dorosłych i najmłodszych melomanów.

Projekt „Muzyką w wirusa!” składa się z trzech modułów.

„Wirtualny koncert” to muzyczna podróż w czasie z Sinfoniettą, w ramach której co drugi dzień będą publikowane (premierowo!) nagrania koncertowe ze szczególnym uwzględnieniem utworów tegorocznego jubilata – Ludwiga van Beethovena – i muzyki polskich twórców. Co drugi dzień o godz. 19:00 Sinfonietta zaprasza na swój kanał Youtube: www.youtube.com/user/SinfoniettaCracovia 

„Sinfonietkowe karaoke”, w formie piosenek w wersji do słuchania oraz wersji karaoke z możliwością wspólnego śpiewania i zabaw, dedykowane jest maluchom. Co drugi dzień o godz. 12:00 na kanałach Orkiestry pojawi się nowa piosenka autorstwa polskich kompozytorów – od Wasowskiego po Pendereckiego – nagrana przez Sinfoniettę we współpracy z Sinfonietkowym Chórem Dziecięcym.

W ramach „Wirtualnych kursów mistrzowskich” z muzykami Sinfonietty uczniowie i studenci, ale również amatorzy, mogą zgłaszać się na indywidualne lekcje gry na skrzypcach, altówce, wiolonczeli i kontrabasie poprzez komunikatory internetowe. Wystarczy wysłać zgłoszenie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wraz z dopiskiem na jakim instrumencie osoba gra.

A ponadto „Sinfonietkowe konkursy”! Najlepsze prace plastyczne zainspirowane piosenkami Sinfonietty i filmiki wideo, prezentujące wykonania karaoke piosenek, opublikowane zostaną na kanałach społecznościowych Orkiestry.

Patronat medialny nad wydarzeniami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kamila Czernek

Zapraszamy do wspólnej zabawy! Szczegóły na stronach www.sinfonietta.pl Facebook www.facebook.com/SinfoniettaCracoviaTwitter www.twitter.com/sinfocracoviaInstagram www.instagram.com/sinfonietta_cracovia

Łącko | 6. Małopolska Akademia Talentów

MATStowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae" zaprasza do udziału w 6. edycji kursów muzycznych Małopolska Akademia Talentów, która odbędzie się w dniach 28 czerwca – 5 lipca 2020 roku w Szkole Muzycznej I st. w Łącku.

Małopolska Akademia Talentów to wyjątkowe spotkanie z muzyką klasyczną. Organizatorzy Małopolskiej Akademii Talentów chcą dać szansę młodym muzykom na doskonalenie swoich umiejętności pod okiem doświadczonych i uznanych autorytetów muzyki klasycznej. Podczas kursów uczestnicy mają okazję nawiązać bezpośredni kontakt z wybranym nauczycielem i pracować z nim podczas indywidualnych lekcji. W tym roku organizatorzy zaprosili do poprowadzenia kursów jedenastu pedagogów różnych specjalności. Uczestnicy mają również możliwość wzięcia udziału w kursie kameralnym oraz orkiestrowym.

Do uczestnictwa w kursach zaproszeni są uczniowie szkół muzycznych oraz studenci i absolwenci uczelni muzycznych, z kraju i zagranicy. Pomysłodawcy kursów muzycznych podkreślają otwartość na osoby z małych miejscowości, których dostęp do edukacji muzycznej jest z różnych względów utrudniony.

Jednym z celów działalności Stowarzyszenia jest promocja polskiej muzyki współczesnej. W ramach 6. Małopolskiej Akademii Talentów będą organizowane wydarzenia artystyczne otwarte dla szerszej publiczności zamieszkującej daną miejscowość i region. W programie koncertów znajdą się utwory polskich kompozytorów XX i XXI wieku.

Termin przyjmowania zgłoszeń w roku 2020 upływa 31 maja.

Patronat medialny nad Akademią objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin dostępny jest na stronie http://www.kursymuzyczne.com/ 

Sułkowice | II Ogólnopolski Konkurs Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów szkół muzycznych I stopnia

Szkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu zaprasza do udziału w II Ogólnopolskim Konkursie Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów szkół muzycznych I stopnia, który odbędzie się w dniach 5–6 czerwca 2021 roku w Punkcie Nauczania w Sułkowicach (ul. 1 maja 66).

Głównym celem Konkursu jest promocja młodych utalentowanych uczniów, upowszechnienie muzyki skrzypcowej oraz popularyzacja twórczości prof. Antoniego Cofalika, zasłużonego pedagoga i autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży. Dodatkowo ogólnopolskie spotkanie uczniów i nauczycieli stanowi okazję do wymiany doświadczeń, rozwijania pasji i umiejętności muzycznych. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

W przesłuchaniach mogą wziąć udział uczniowie szkół muzycznych I stopnia z całej Polski, zarówno cyklu sześcioletniego, jak i czteroletniego, grający na skrzypcach lub altówce. Organizatorzy zapewniają akompaniatora (należy skontaktować się z organizatorami). Uczestników oceniać będzie Jury pod przewodnictwem Antoniego Cofalika.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna prof. Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w Sali Koncertowej w Sułkowicach.

Zgłoszenia uczestników należy przesłać drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w nieprzekraczalnym terminie do dnia 11 maja 2021 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz Karta Zgłoszenia dostępne są do pobrania na stronie internetowej Szkoły Muzycznej I st. im. O. Kolberga w Czasławiu www.smczaslaw.pl 

XIII Gdański Festiwal Muzyczny

GFM

Z uwagi na panującą pandemie i w trosce o bezpieczeństwo artystów i słuchaczy XIII Gdański Festiwal Muzyczny został podzielony na dwie części. I część koncertów odbędzie się między 9 a 20 maja 2020 roku i będzie transmitowana na antenie Radia Gdańsk. Koncerty II części zrealizowane zostaną między 29 września a 31 października 2020. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualny atrybut każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać artysty rezydenta.

W następnym roku będziemy świadkami XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Udział w Gdańskim Festiwalu wezmą laureaci tego Konkursu z lat poprzednich oraz kandydaci. 18 maja o godz. 19.05 w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk wystąpi Adam Kałduński. Artysta został zaproszony jako laureat Festiwalu Pianistyki Polskiej 2019. W międzyczasie jednak został zwycięzcą II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Pekinie (2019), a na 50. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020) zdobył II nagrodę ex aequo i tym samym uzyskał kwalifikację do Konkursu Chopinowskiego bez eliminacji. Także bez eliminacji wystąpi na przełożonym na rok 2021 konkursie chopinowskim Piotr Pawlak, który zagra w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk 20 maja również o 19.05.

Dzień wcześniej o tej samej godzinie rozpocznie się transmisja przeniesionego z Sali Polskiej Filharmonii Bałtyckiej recitalu Adama Makowicza.

Rok 2020 to 100-lecie urodzin Jana Pawła II. Z okazji tej rocznicy w II części Festiwalu wykonane zostanie monumentalne dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego Beatus Vir. Utwór został zamówiony przez kardynała Karola Wojtyłę, a prawykonanie odbyło się już po jego wyborze na papieża. Z okazji Roku Beethovenowskiego jesienią wykonany zostanie m. in. Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena przez artystów, współpracujących z Deutsche Grammophon: pianistę Jana Lisieckiego, skrzypaczkę Bomsori Kim i wiolonczelistkę Camille Thomas.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie Festiwalu www.gdanskifestiwal.pla także na www.radiogdansk.pl 

Przestrzeń dla młodych twórców – Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. H.M. Góreckiego

Filharmonia SlaskaNa rok 2020 przypada 10. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego. By upamiętnić postać tego kompozytora oraz dać miejsce młodym twórcom na prawykonanie i promocję ich dzieł, Filharmonia Śląska organizuje konkurs kompozytorski imienia swojego Patrona, połączony z tegoroczną 8. edycją Międzynarodowych Dni H.M. Góreckiego.

Uczestnikami Konkursu mogą być osoby poniżej 40. roku życia. Przedmiotem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. H.M. Góreckiego jest skomponowanie utworu na chór a cappella o czasie trwania od 5 do 10 minut. Termin nadsyłania prac upływa 1 października 2020 roku, a oceniać je będzie Jury złożone z uznanych autorytetów: Eugeniusza Knapika, Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna, Jarosława Wolanina oraz Adama Wesołowskiego.

Nagrodą w konkursie będzie premierowe wykonanie zwycięskiego utworu w trakcie wspomnianych Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, corocznie organizowanych przez Filharmonię Śląską oraz profesjonalna rejestracja audiowizualna prawykonania.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły Konkursu, jego regulamin oraz niezbędne formularze dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej: https://filharmonia-slaska.eu/projekty/konkurs-kompozytorski/ 

Wieliczka i Kraków | III Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020

PianoIII Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020 potrwa do 7 marca 2020 roku.

Pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” jest pianistka Marta Polańska. Organizatorami: Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie. Ten innowacyjny projekt ma na celu inspirowanie młodych pianistów do pogłębiania wiedzy z zakresu historii instrumentu, zwiększanie świadomości dotyczącej praktyk wykonawczych różnorodnego repertuaru na fortepianach współczesnych i historycznych, a także poznawanie nurtów interpretacyjnych oraz literatury fortepianowej różnych epok. Celem Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” jest także ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego.

III Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020 odbywa się w przededniu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, dlatego w repertuarze Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” są utwory oraz zagadnienia związane z fortepianem, sztuką pianistyczną i repertuarem chopinowskim. Program tegorocznego Festiwalu nawiązuje także do 210. rocznicy urodzin Roberta Schumanna, rówieśnika i przyjaciela Fryderyka Chopina, 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena oraz 335. rocznicy urodzin i 270. rocznicy śmierci Johanna Sebastiana Bacha.

W programie przedsięwzięcia znalazły się: Koncert „Piano e Forte”, warsztaty dotyczące budowy pianina, fortepianu i jednego z jego prototypów – klawesynu, wykłady dotyczące historii instrumentów, a także dzieł fortepianowych Ludwiga van Beethovena, warsztaty instrumentologiczne i lekcje muzealne w Galerii Rzemiosła Artystycznego Muzeum Narodowego w Krakowie, III Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020 (6 marca 2020 r.) oraz Koncert Galowy Młodych Mistrzów Fortepianu (7 marca 2020 r.) w Sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program znajduje się na stronie internetowej: www.pianoeforte.pl 

Białystok | III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Filia w Białymstoku, zaprasza do udziału w III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku. Debata odbędzie się w Białymstoku w dniach 6-7 kwietnia 2020 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej i dyskusja praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku. Podczas przedsięwzięcia omówione zostaną takie zagadnienia, jak „Drogi rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, „Praktyka wykonawcza a współczesne techniki kompozytorskie w muzyce chóralnej, „Muzyka XX i XXI wieku jako materiał dydaktyczny dla zespołów chóralnych, „Konfrontacja zamierzeń kompozytorskich z praktyką pracy zespołu chóralnego”, „Promocja współczesnej muzyki polskiej”, „Prawykonanie kompozycji chóralnej – uwagi praktyczne”.

Do udziału w konferencji organizatorzy zapraszają dyrygentów, chórmistrzów, jak również kompozytorów, muzykologów, teoretyków oraz wszystkie osoby zainteresowane współczesną muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi.

Temat wystąpienia należy przesłać w terminie do 18 marca 2020 na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Opłata konferencyjna wynosi 300 zł.

Po pozytywnym zrecenzowaniu tekstu wystąpienia będzie możliwość jego wydania na warunkach określonych przez wydawnictwo.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Szczegółowy opis Konferencji

Opole | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus gościnnie w Filharmonii Opolskiej

POSISinfonia Iuventus to orkiestra najzdolniejszych absolwentów i studentów uczelni artystycznych, która koncertuje z najwybitniejszymi dyrygentami i solistami. Patronat objął nad nią maestro Krzysztof Penderecki, a to oznacza zawsze najwyższą jakość wykonań. 7 marca 2020 roku z pięknym programem odwiedzi Opole.

W sobotę o godz. 18:00 orkiestra pod batutą Marka Wroniszewskiego zaprezentuje koncert pełen kolorów: utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Geralda Finziego, Witolda Lutosławskiego i Siergieja Prokofiewa. Nie zabraknie ludowych inspiracji, energetycznego dźwięku klarnetu i utworów z wielkiego ekranu. Solistą wieczoru będzie klarnecista Szymon Klima.

Klarnet to instrument o zachwycających możliwościach – ma rozległą skalę, w dolnych rejestrach jest głęboki i nostalgiczny, w wysokich lśni dźwiękiem pełnym blasku. Można też zaprząc go w służbę olśniewającej wirtuozerii i z pewnością potrafi to Szymon Klima należący do najbardziej oryginalnych talentów swojego pokolenia. Kilka lat temu zasłynął niezwykłym projektem „poszerzającym” trwający około 10 minut cykl ciekawych Preludiów tanecznych (1954) Witolda Lutosławskiego o improwizacje na ich kanwie, czego rezultatem były koncerty oraz płyta Lutosławski Retuned (zrealizowana w triu z Adamem Kowalewskim i Piotrem Wyleżołem). Podczas marcowego koncertu zabrzmią w swym oryginalnym kształcie, a artysta przypomni też efektowny, ekspresyjny Koncert klarnetowy (1949), najbardziej dziś znane dzieło z nieco zapomnianej spuścizny płodnego brytyjskiego kompozytora Geralda Finziego. Taneczny, quasi ludowy idiom Preludiów Lutosławskiego dopełni żywiołowy trzeci z Tańców op. 34, które Henryk Mikołaj Górecki skomponował w 1998 roku dla Filharmonii Rybnickiej. Zwieńczeniem wieczoru będzie Suita symfoniczna op. 60 z muzyki do filmu Porucznik Kijé Siergieja Prokofiewa z filmu o tym samym tytule z 1934 roku (reż. Aleksandr Faintsimmer).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!

NOSPR7 marca 2020 roku o godz. 18:00 śląscy kameraliści wraz z Markiem Andryskiem wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z repertuarem będącym interesującym połączeniem różnych stylów w ramach cyklu koncertowego „Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!”.

W programie znajdą się: Kwartet smyczkowy h-moll op. 11 Samuela Barbera, Five Tango Sensations na bandoneon i kwartet smyczkowy Astora Piazzolli, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz – najbardziej znany i najczęściej wykonywany spośród jej siedmiu kwartetów smyczkowych. Powstał w 1951 roku w związku z udziałem Bacewicz w konkursie kompozytorskim na kwartet smyczkowy organizowanym w Liège i otrzymał pierwszą nagrodę.

W jednym z wywiadów sama artystka powiedziała: „Kwartet składa się z trzech części, wyzyskane są w nim wszystkie instrumenty, a w melodyce przewija się folklor ludowy”. Badaczka twórczości Grażyny Bacewicz Małgorzata Gąsiorowska, omawiając ten utwór kompozytorki, zaznaczyła: „Miarą powodzenia utworu jest, można tak przypuszczać, owa folklorystyczna nuta czyniąca dzieło mniej abstrakcyjnym, a łatwiejszym w odbiorze niż te kwartety, które swą wysoką rangę zawdzięczają jedynie doskonałości warsztatowej i przemyślanej, logicznej dramaturgii”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/ 

Katowice | Sinfonia Iuventus w Filharmonii Śląskiej

FS6 marca 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej wystąpi orkiestra, którą swoim patronatem objął sam maestro Krzysztof Penderecki. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa stanie na filharmonicznej scenie wraz z Szymonem Klimą, a całość poprowadzi wybitny dyrygent, Yannis Pouspourikas. Nie zabraknie muzyki filmowej Siergieja Prokofiewa i kompozycji wielkich twórców związanych ze Śląskiem. To będzie wieczór pełen wrażeń!

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa to zespół złożony z najbardziej utalentowanych studentów i absolwentów polskich uczelni muzycznych, którzy nie ukończyli 30. roku życia. Wraz z nimi na filharmonicznej scenie stanie Szymon Klima, który już jako nastolatek zapraszany był do udziału w koncertach na światowych scenach. W wieku 14 lat wystąpił wraz ze Stoneleigh Youth Orchestra pod dyrekcją Adriana Browna podczas II Europejskiego Kongresu EuroCass, gdzie wykonał Koncert klarnetowy Geralda Finziego. To dzieło zabrzmi także – między innymi – w filharmonicznej sali.

Prócz Koncertu Finziego klarnecista wykona jeszcze jedną kompozycję – Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego. Kompozytor określił ten utwór jako swe „pożegnanie z folklorem”. Rzeczywiście, stanowi on zamknięcie serii utworów Lutosławskiego pierwszej połowy lat 50-tych XX wieku inspirowanych folklorem. Nie zabraknie także akcentu związanego z Patronem Filharmonii Śląskiej – Henrykiem Mikołajem Góreckim – w postaci trzeciej części Trzech tańców op. 34 na orkiestrę. Finał zabrzmi filmowo – Melomanów pożegna Suita symfoniczna op. 60 z muzyki do filmu Porucznik Kijé Siergieja Prokofiewa, która zachwyci każdego barwnymi melodiami i niezwykle obrazową treścią.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie: https://filharmonia-slaska.eu/production/szymon-klima-yannis-pouspourikas-polska-orkiestra-sinfonia-iuventus-im-j-semkowa/ 

Katowice | Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

NOSPRKoncert z okazji jubileuszu 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się 5 marca 2020 roku o godz. 19.30. W swojej katowickiej siedzibie wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Lawrence'a Fostera oraz światowej sławy soliści: Pinchas Zukerman i Amanda Forsyth.

Katowicka Akademia święci w tym roku dziewięćdziesiąte urodziny. To bez wątpienia wiek dojrzały – dlatego w programie koncertu znajdą się dzieła skomponowane przez wybitnych twórców: Krzysztofa Pendereckiego, Johannesa Brahmsa i Bélę Bartóka.

Ostatnia część „tryptyku” Krzysztofa Pendereckiego – De natura sonoris nr 3 – powstała blisko pół wieku po pierwszej próbie eksploracji natury dźwięku w orkiestrze, zainspirowanej epikurejskim poematem Lukrecjusza. Penderecki już nie zbiera materiału badawczego: raczej umiejętnie rekapituluje ewolucję swego stylu i warsztatu.

Johannes Brahms stworzył Koncert podwójny, swój ostatni utwór symfoniczny, z myślą o zaprzyjaźnionym wiolonczeliście Robercie Hausmannie i niegdyś zaprzyjaźnionym skrzypku Józefie Joachimie. Być może przede wszystkim o tym drugim – w prezencie na pojednanie z dawnym druhem, z którym ich drogi rozeszły się po rozwodzie skrzypka z Amalią Joachim, jedną z najbliższych współpracownic Brahmsa. Gest został doceniony: obydwaj wirtuozi wzięli udział w prawykonaniu.

Koncert na orkiestrę jest jednym z ostatnich utworów Béli Bartóka: niewykluczone, że zamówienie od Siergieja Kusewickiego przedłużyło życie schorowanego i niedocenionego na obczyźnie Węgra. Rozrachunek z przeszłością jest cechą wszystkich późnych dzieł wielkich twórców – w tej mistrzowskiej, a mimo to przystępnej kompozycji Bartók stopił w jedno ojczyste melodie ludowe, odniesienia do europejskiego impresjonizmu i amerykańskiej muzyki tradycyjnej.

Dorota Kozińska

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl 

Katowice | „Iskierka” symfonicznie

NOSPRDziecięca Orkiestra Onkologiczna – jedyna taka orkiestra na świecie – powraca w nowej odsłonie i nowym miejscu. 27 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na słuchaczy czeka duża dawka muzyki bajkowej i filmowej w absolutnie nowym wykonaniu pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego.

Od 2006 roku Fundacja Iskierka udowadnia, że w trakcie leczenia onkologicznego dzieci potrafią robić rzeczy nieprawdopodobne i zupełnie szalone. Tworzy Dziecięcą Orkiestrę Onkologiczną, której kierownikiem jest Piotr Sutt. Mali pacjenci oddziałów szpitalnych oraz ich opiekunowie mają szansę na jeden dzień stać się artystami.

Tym razem Dziecięca Orkiestra Onkologiczna wystąpi z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Krzesimira Dębskiego. Usłyszymy również kompozycję tego wspaniałego artysty: muzykę do filmów Gwiezdny Pirat, W Pustyni i w Puszczy. Zabrzmi ponadto muzyka z filmu Podróże Pana Kleksa Andrzeja Waldemara Korzyńskiego i Krzysztofa Bohdana Grabowskiego. Towarzyszyć instrumentalistom będzie Chór Twórców Przestrzeni (Anbud i przyjaciele), czyli darczyńcy fundacji w zupełnie nietypowej roli. Najsłynniejsze piosenki z bajek zabrzmią w wykonaniu Studio Accantus, Anny Jurksztowicz, Czesława Mozila, Pauliny Przybysz, Darii Zawiałow i Ani Brachaczek.

Koncert, który pokazuje, że z dziećmi chorymi onkologicznie można tworzyć muzyczne wydarzenie o wysokich walorach artystycznych i z niebywałą pozytywną energią, poprowadzą Mirosław Neinert, Szymon Majewski i Jarosław Boberek. Całkowity dochód z koncertu będzie przeznaczony na wsparcie działań Fundacji Iskierka.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/iskierka-symfonicznie 

Katowice | Filmowy Portret Damy – preinauguracja Festiwalu „Fryderyk 2020” w Filharmonii Śląskiej

FS8 marca 2020 to data, która w tym roku szczególnie zapadnie nam w pamięci – nie tylko za sprawą Dnia Kobiet. Właśnie tego dnia w Filharmonii Śląskiej o godz. 12.00 odbędzie się preinauguracja Festiwalu Nagród Muzycznych „Fryderyk 2020”.

Zanim więc poznamy laureatów nagrody, zasiądźmy wygodnie w fotelach sali koncertowej im. Karola Stryji i zanurzmy się w muzyce, także tej znanej z filmów, której odbiór dopełni multimedialny pokaz.

Program koncertu opierać się będzie na kompozycjach związanych ze Śląskiem. Nie zabraknie więc niezwykle barwnej muzyki Wojciecha Kilara, którą wybitny twórca skomponował do filmów Pan Tadeusz, Ziemia obiecana, Portret Damy, czy Trędowata. Filmowe medium uobecni się także w najnowszej kompozycji Adama Wesołowskiego, prawykonanej w listopadzie ubiegłego roku – Silver Concerto. Dzieło to, które w dniu premiery usłyszeliśmy w wersji na klawesyn, tego dnia zabrzmi z udziałem fortepianu, w wykonaniu znakomitego artysty, Piotra Sałajczyka. Symbioza, harmonia obrazu i dźwięku podkreśli nietypowy i intrygujący związek delikatności muzyki i industrialnej surowości Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Tego dnia nie zabraknie również dzieła Patrona Filharmonii Śląskiej. Piotr Sałajczyk wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną wykona bowiem Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego, który dopełni program dźwiękami pełnymi ekspresji.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Warszawa | Sinfonia Iuventus i Konstanty Andrzej Kulka

POSI29 lutego 2020 roku o godz. 19.00 na Zamku Królewskim w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza zaprezentuje dzieła Gioacchina Rossiniego, Gabriela Fauré i Piotra Czajkowskiego. Arcydzieła Karola Lipińskiego wykona prawdziwie legendarny skrzypek, należący do najznakomitszych w swym pokoleniu – Konstanty Andrzej Kulka.

Karol Lipiński należał do najprzedniejszych luminarzy muzyki polskiego romantyzmu i najznakomitszych wirtuozów swojej epoki – widziano w nim konkurenta Paganiniego. W interpretacji Konstantego Andrzeja Kulki usłyszymy utwory w typie szczególnie cenionym przez dziewiętnastowiecznych wirtuozów: Rondo koncertowe C-dur oraz operową parafrazę, tu ujętą wariacyjnie (i piętrzącą ogromne techniczne wzywania) – na motywach opery Kopciuszek Rossiniego. Twórczość tego arcymistrza opery w oryginale przywoła jego błyskotliwa i dowcipna uwertura do Włoszki w Algierze.

Część drugą koncertu wypełni ekspresyjna i pogodna, klasycyzująca Serenada C‑dur Piotra Czajkowskiego dobywającą ze smyczkowego zespołu zaskakujące bogactwo barw i odcieni. Francuski neoromantyk Gabriel Fauré, którego subtelna wrażliwość harmoniczna i barwowa utorowała drogę generacji modernistów, jest dziś pamiętany dla kilku tylko dzieł, w tym niezwykle subtelnej, refleksyjnej, urzekającej eufonią Pawany.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/