Polmic - FB


patronaty

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

n25 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice (ul. Ligonia 29) odbędzie się koncert z cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

W drugim koncercie cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, organizowanym w Katowicach przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” wystąpi Messages Quartet, który postrzegany jest w ostatnich latach jako jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. W 2015 roku zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu Dymitra Szostakowicza na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw w Bułgarii. Został również laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu ukazała się debiutancka płyta zespołu zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa. Członkinie Messages Quartet są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyły także studia solistyczne oraz klasy mistrzowskie w czołowych uczelniach europejskich (Paryż, Bruksela, Wiedeń, Stuttgart). Obecnie, obok działalności koncertowej, są wykładowcami w akademiach muzycznych w Katowicach oraz w Krakowie.

Można powiedzieć, że w duszy Messages Quartet gra muzyka polska, skoro wśród swoich priorytetów repertuarowych postrzega polską muzykę kameralną, zwłaszcza tę mniej znaną, oraz dzieła współczesne. Odzwierciedla to program koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice. Znalazł się w nim III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” (1945) Szymona Laksa, zarejestrowany na dedykowanej mu płycie, cenny dla polskiej muzyki kameralnej I kwartet smyczkowy (~1839) Stanisława Moniuszki oraz II kwartet smyczkowy „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika, nawiązujący do nazwy – wizytówki zespołu.

Bezpłatne wejściówki na kwietniowy koncert dostępne są w biurze IPiUM Silesia (Katowice, pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20).

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich

mfkk30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich odbędzie się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego w dniach 14–22 kwietnia 2018 roku. Tematem tegorocznego festiwalu, oprócz prezentacji kompozytorów krakowskich i polskich w kontekście muzyki światowej, będzie „Muzyka i słowo”.

Podczas jubileuszowej edycji festiwalu zaprezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Słowacji, Ukrainy, Niemiec, Holandii, Francji, Grecji, Anglii, Meksyku, USA, Australii, Korei Płd. i Japonii. Odbędzie się 37 prawykonań światowych oraz 15 pierwszych wykonań w Polsce.

Publiczność usłyszy kompozycje m.in. wokalno-instrumentalne (również z elektroniką) oraz utwory inspirowane tekstem. Ponadto odbędzie się sesja naukowa zatytułowana „Muzyka i słowo”, a swoje referaty odczytają teoretycy Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Niezwykle interesujący będzie również wykład dra Piotra Kletowskiego Utwór muzyczny jako adaptacja literatury będący podstawą dzieła filmowego ilustrowany filmem Andrzeja Żuławskiego Borys Godunow z 1989 r.

Gośćmi honorowymi festiwalu będą znakomici kompozytorzy: Gabriela Ortiz z Meksyku oraz Ivan Buffa ze Słowacji. Dużą atrakcją będzie również występ znakomitej koreańskiej śpiewaczki Youngji Oh, która wystąpi z zespołem Modern Ensemble z towarzyszeniem instrumentów klasycznych oraz tradycyjnych koreańskich. Wygłosi ona również wykład o tradycyjnej wokalnej muzyce koreańskiej.

Podczas koncertu inaugurującego jubileuszowy Festiwal 14 kwietnia o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się światowe prawykonanie utworu Jarosława Płonki Stalker na orkiestrę kameralną (2018), który został zamówiony przez 30. MFKK w ramach programu    „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 18 i 21 kwietnia odbędą się prawykonania światowe dzieł zwycięzców konkursów kompozytorskich. Podczas „Koncertu prawykonań II” Quasars Ensemble ze Słowacji zaprezentuje kompozycję zwycięzcy I Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego: Quintet in Five Scenes na flet, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2018) greckiego kompozytora Orestisa Papaioannou. Natomiast Lorien Trio zaprezentuje Mit o Hermafrodycie na flet, altówkę i harfę (2018) Jakuba Królikowskiego - utwór, który zdobył I nagrodę w III Konkursie Młodych Kompozytorów im. Marka Stachowskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu - na stronie: www.zkp.krakow.pl 

Katowice | Koncert w ramach cyklu „Środa Młodych”: Lutosławski i Mahler

nospr18 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert z cyklu „Środa młodych”, podczas którego Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi pod batutą Antoniego Wita i wykona III Symfonię Witolda Lutosławskiego.

Symfonia Witolda Lutosławskiego, powstająca w bardzo trudnym dla Polski roku 1983 – końcowym czasie ponurego stanu wojennego, okresie biedy, beznadziei i opresji, była chętnie postrzegana przez wielu komentatorów jako osobista reakcja artysty na te wydarzenia. Sam kompozytor, zawsze silne broniący autonomii swej twórczości, na ogół odżegnywał się od takich bezpośrednich interpretacji, a w tym przypadku skomentował je słowami: „Jeśli już zgodzimy się na to, że muzyka może w ogóle cokolwiek pozamuzycznego znaczyć, to w każdym razie musimy uznać muzykę za sztukę wieloznaczną. Człowiek ma jednakże jedną duszę i to, co przeżywa, musi mieć na niego jakiś wpływ. Jeżeli człowiek ma jedną psychikę, to mimo całej autonomiczności świata dźwięków, jest on funkcją tej psychiki. […] Mogę przyznać, że czułbym się zaszczycony, gdyby udało mi się wyrazić coś, co może być związane z przeżyciami nie tylko moimi osobistymi, ale również innych ludzi.” Z perspektywy dekad, ówczesne dyskusje straciły na znaczeniu, a III Symfonia obroniła się jako dzieło ponadczasowo piękne, także bez rozpatrywania jej przez pryzmat ewentualnych programowych aluzji. Druga z kompozycji wieczoru – I Symfonia „Tytan” Gustava Mahlera – ukaże zupełnie odmienne oblicze symfoniki. Gustav Mahler to jeden z tytanów gatunku symfonicznego, stanowiącego centralną część jego twórczości (dopełnioną wspaniałymi cyklami pieśni z orkiestrą – inne muzyczne formy mają w jego spuściźnie marginalne znaczenie). Działając na przełomie XIX i XX wieku, niejako zamyka on wielką, romantyczną i neoromantyczną tradycję symfoniki, zarazem silnie ją przeobraża i wprowadza w nowe stulecie.

Koncert poprowadzi Antoni Wit, należący do najbardziej uznanych w kraju i na świecie polskich dyrygentów, wieloletni dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej, z którą (także z innymi renomowanymi zespołami) wykonywał i nagrał imponujący repertuar. Utwory i Mahlera, i Lutosławskiego obecne były w nim często, budząc entuzjazm słuchaczy oraz krytyków – tak więc osoba prześwietnego kapelmistrza to też bardzo ważny powód, by wieczór 18 kwietnia spędzić wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Piotr Beczała, Sonya Yoncheva i Placido Domingo w „Luizie Miller” na żywo z Nowego Jorku w kinach 14 kwietnia

metTransmisja rzadko wystawianej Luizy Miller Giuseppe Verdiego z nowojorskiej The Metropolitan Opera po raz pierwszy w HD będzie prawdziwym świętem dla melomanów na całym świecie, a dla polskich szczególnie. Rzadko zdarza się, aby w jednym spektaklu w nowych dla siebie rolach debiutowały gwiazdy tej rangi, co Sonya Yoncheva, Piotr Beczała czy Plácido Domingo. Tę trójkę będziemy podziwiać już 14 kwietnia 2018 roku podczas transmisji w Kinie Praha o godz. 18.10.

Intryga i miłość – tak brzmi tytuł dramatu Schillera, na podstawie którego powstało libretto opery Verdiego. Trafniejszym byłoby może „Trucizna i miłość” lub „Fatalna intryga”. Zawikłana opowieść o miłości tyrolskiej dziewczyny do syna hrabiego i knowaniach zazdrosnego zalotnika Wurma jest jednak jedną z piękniejszych kart XIX-wiecznej opery i zbyt rzadko gości obecnie na scenach świata. Tym większa chwała zespołowi The Metropolitan Opera, że ma to dzieło Verdiowskiego geniuszu w swym repertuarze i postanowił zaprezentować je w cyklu „The Met: Live in HD”, zwłaszcza w takiej obsadzie. W roli tytułowej Luizy wystąpi Sonya Yoncheva, jej ojcem będzie Plácido Domingo, a partię hrabiowskiego syna Rudolfa zaśpiewa nasz rodak, niekwestionowany gwiazdor Met, Piotr Beczała.

Wznowienie inscenizacji Elijaha Moshinsky’ego z 2001 roku w tak doborowej obsadzie zebrało w Nowym Jorku świetne recenzje. Obok gwiazdorskiego tercetu w spektaklu wystąpią Olesya Petrova jako księżna Fryderyka, Alexander Vinogradov jako hrabia Walter i Dmitry Belosselskiy jako Wurm. Dyryguje Bertrand de Billy.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 2 przerwy).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Sezon 2018/2019 Bolshoi Ballet Live ogłoszony!

BolszojKolejny sezon transmisji i retransmisji do kin spektakli baletowych z moskiewskiej sceny rozpocznie się 11 listopada 2018 roku pokazem na żywo Sylfidy. Wzorem poprzednich sezonów w programie obok wielkich klasycznych baletów znajdą się dzieła XX-wieczne i jedna premiera przygotowana specjalnie dla zespołu baletowego Teatru Bolszoj.

Sezon 2018/2019 cyklu „Bolshoi Ballet Live” rozpocznie transmisja Sylfidy – pierwszego baletu romantycznego, dzięki któremu na tanecznej scenie zaczęły królować eteryczne zjawy i wróżki, a tancerki tańczyć na czubkach palców. Sylfidę obejrzymy w choreografii Auguste’a Bournonville’a w opracowaniu Johana Kobborga.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, z których słynie Teatr Bolszoj i którymi słusznie się szczyci. Będą to: orientalna Bajadera ze słynną sceną Cieni, Śpiąca królewna w niezwykle efektownej i bogatej wizualnie inscenizacji i oczywiście świąteczny Dziadek do orzechów, tym razem na żywo i w nowej obsadzie. Wszystkie trzy balety obejrzymy w choreograficznych opracowaniach Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Powtórzony zostanie także brawurowy i pełen temperamentu Don Kichot z Jekateriną Krysanową i Siemionem Czudinem w rolach głównych.

Dwudzieste stulecie reprezentować będzie transmitowany rok temu balet Złoty Wiek Jurija Grigorowicza ze znakomitą muzyką Dmitrija Szostakowicza. Osadzony w gangsterskim środowisku balet, mający początkowo wymowę antyburżuazyjną, dziś przyciąga przede wszystkim świetnymi scenami zbiorowymi w tytułowym nocnym lokalu i wyśmienitymi duetami głównych bohaterów.

Sezon zakończy wieczór baletowy, na który złożą się dwa jednoaktowe dzieła: Carmen-Suita i Pietruszka. Pierwszy tytuł wieczoru to spektakl powstały dzięki determinacji Mai Plisieckiej, legendarnej rosyjskiej primabaleriny, która szukała dla siebie nowego repertuaru. Do dziś Carmen-Suita zadziwia nowoczesnością i awangardową formą. Zobaczymy także nową wersję słynnego baletu Pietruszka Igora Strawińskiego, który nazywany jest portretem rosyjskiej duszy. Pietruszkę dla Teatru Bolszoj zrealizuje rumuński choreograf Edward Clug.

Więcej – na stronie: http://new.nazywowkinach.pl

Warszawa | Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

si28 kwietnia 2018 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert, podczas którego w wykonaniu Bomsori Kim i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zabrzmi m. in. II Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego.

Dwa utwory z programu kwietniowego koncertu – Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Mendelssohna – dopełnione są ciekawymi podtytułami zdradzającymi pewne intencje ich twórców. Takie podtytuły często bywają dopisane przez późniejszych edytorów, nie zawsze zgodnie z wolą autorów, w tych jednak przypadkach pochodzą od nich samych.

Symfonia „Szkocka” Feliksa Mendelssohna jest jego artystyczną odpowiedzią na ogrom wrażeń, jakie chłonął podczas długiej letniej podróży po Szkocji w 1829 roku. Zrodzone wówczas pomysły dojrzewały bardzo długo, bo dopiero po kilkunastu latach ukończył dzieło, na którego kartach znajdziemy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu, echa skocznych ludowych melodii w wesołym scherzu czy wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria Mendelssohna.

Z kolei podtytuł II Koncertu skrzypcowego Krzysztofa Pendereckiego, skomponowanego w 1996 roku dla wspaniałej Anne-Sophie Mutter, tak objaśnił sam kompozytor (rozmowa z Jakubem Haufą, 2007) w bardzo ciekawej wypowiedzi dającej – dość przecież rzadki – wgląd w proces twórczy: „II Koncert skrzypcowy «Metamorfozy» powstawał w dwóch etapach. A ponieważ Koncert podlegał zmianom, dlatego tytuł «Metamorfozy» wydał mi się słuszny, adekwatny. Nie byłem przekonany do mojej pierwszej koncepcji, wydawało mi się, że nie jest to jeszcze to, co chciałbym napisać. [...] ważne tematy pojawiają się ciągle, ale właśnie w metamorfozie, czyli że za każdym razem są inaczej potraktowane: w innej instrumentacji, w innym charakterze, ale te czołowe tematy występują w Koncercie od początku aż do końca. […] Zauważyłem w trakcie gry Anne-Sophie Mutter, że w tym Koncercie nie ma zbyt wielu lirycznych momentów. Nie była to jej sugestia, jednak już po tym spotkaniu pomyślałem, że trzeba rozszerzyć Koncert o różne tematy liryczne, aby nie był on tylko takim wirtuozowskim dziełem. Potem dokonałem retuszy i pojawiły się tam te tzw. drugie tematy”.

W Warszawie to bardzo interesujące dzieło, skrzące się wirtuozerią, ale też zachwycające liryzmem nowych, „odmienionych” tematów zabrzmi w wykonaniu genialnej południowokoreańskiej wiolinistki Bomsori Kim, łączącej olśniewającą technikę ze wspaniałą muzykalnością i głębią interpretacji. Jest tryumfatorką wielu prestiżowych konkursów, a polska publiczność pamięta ją zwłaszcza z roku 2016, gdy zajęła drugie miejsce na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Koncert poprowadzi Łukasz Borowicz.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

Znamy finalistów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka

ws2 kwietnia 2018 roku odbyło się posiedzenie Jury I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka. Jurorzy dopuścili do II etapu konkursu 17 kompozycji.

Pomysł na Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Witolda Szalonka, poświęcony pamięci wielkiego polskiego kompozytora XX wieku, zrodził się z idei stworzenia projektu, który miałby na celu zapoznanie się ze współczesną muzyką naszych czasów. Konkurs składa się z dwóch etapów: fazy eliminacji i finału.

Na konkurs nadesłano dzieła z 16 krajów świata. Komisja w składzie: Marcel Chyrzyński (Polska), Dagfinn Koch (Norwegia), Mirosław Pachowicz (Polska), Mark Hartt-Palmer (Wielka Brytania), Dariusz Przybylski (Polska), Michail Travlos (Grecja/Polska) wybrała 17 utworów z 11 krajów. Wśród zwycięzców znajdują się kompozytorzy z bardzo bogatą karierą, zasłużeni profesorowie akademiccy, oraz utalentowana młodzież: Mats O Hansson (Szwecja), Christopher Bochmann, George Holloway (Wielka Brytania), Ali Afshary (Iran), Franciszek Araszkiewicz (Polska), Mario Folli, Gaetano Lorandi (Wlochy), Elena Papari, Ananias Ananiadis, Dimitris Mantzirakis, Dimitris Tsimpanos (Grecja), Shoryu Itazu, Ryuji Kubota (Japonia), Robert Lemay (Kanada), Kong Zhixuan (Chiny), Jaime Belmonte Caparrós (Hiszpania), Martín Rincón Botero (Kolumbia).

Końcowa faza konkursu będzie składać się z dwóch wieczornych wydarzeń, które odbędą się w Kwidzynie w dniach 4 i 5 czerwca 2018 roku w ramach sezonu koncertowego II Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Kompozycje konkursowe zostaną wykonane podczas koncertów finałowych. Zwycięski utwór zostanie ogłoszony pod koniec drugiego wieczoru.

Szczegółowe informacje o Konkursie – na stronie: http://www.phasma-music.com

Warszawa | SuperSam +1: Han Bennink i Tomasz Gwinciński

ss12 kwietnia 2018 roku w warszawskim klubie Mózg Powszechny (ul. Jana Zamoyskiego 20) o godz. 19.30 rozpocznie się tegoroczna edycja cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. W cyklu wystąpień mistrzowskich 2018 zaprezentują się uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych.

Tegoroczny cykl koncertów rozpocznie się występem Hana Benninka i Tomasza Gwincińskiego. Artyści wystąpią najpierw solo, a potem w duecie, w którym na scenie zagrają razem po raz pierwszy. Bennink jest artystą wizualnym oraz perkusistą; jego dwa talenty często zbiegają się, gdy muzykuje podczas swoich wystaw. Artysta łączy tradycyjne swingowanie z opanowanym do mistrzostwa freejazzowym brzmieniem.

Tomasz Gwinciński, jeden z założycieli tzw. sceny yassowej, jest gitarzystą, perkusistą i kompozytorem, studiował medycynę i filozofię, a potem kompozycję u Bogusława Schaeffera. Jest także producentem oraz twórcą muzyki teatralnej. Gwinciński współpracował z takimi muzykami, jak Ryszard „Tymon” Tymański, Mikołaj Trzaska i Kazik Staszewski. Można usłyszeć go na kultowym albumie Rozmowy s catem.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Katowice | Polska muzyka za mało znana: Polish Cello Quartet

nospr8 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego wystąpi Polish Cello Quartet.

Polish Cello Quartet powstał w 2011 roku z inicjatywy Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety oraz Adama Krzeszowca. Artyści postanowili założyć ten zespół kameralny, by pokazać szerszej publiczności oryginalne brzmienie kwartetu wiolonczelowego. Muzycy PCQ mieli zaszczyt uczyć się u czołowych wiolonczelistów-pedagogów w Polsce (Paweł Głombik, Stanisław Firlej) i na świecie (Frans Helmerson, Gary Hoffman, Michael Flaksman, Jelena Očić, Julius Berger, Jeroen Reuling). Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych Europy, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Zespół regularnie występuje podczas międzynarodowych festiwali muzycznych, takich jak Wratislavia Cantans, Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Q’arto Mondi, Jazztopad. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami klasycznymi oraz jazzowymi, w tym z Garym Hoffmanem, Jadwigą Rappé, Dominikiem Połońskim, Tonym Malabym i Natem Wooleyem. W 2014 roku Polish Cello Quartet został jednym z zespołów Narodowego Forum Muzyki.

Ten wyjątkowy zespół kameralny, w skład którego wchodzi czterech znakomitych młodych wiolonczelistów, wykona Deux mouvements na 4 wiolonczele Aleksandra Tansmana, Quartetto per quattro violoncelli Piotra Mossa, Balladę i Rapsodię na 4 wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego oraz sculpture (from the way of the cross) na 4 wiolonczele preparowane Artura Zagajewskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie  NOSPR.

Warszawa | Rok ’45 – muzyka Weinberga i Laksa w cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”

sv4 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272, Warszawa) odbędzie się czwarty koncert z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”, podczas którego zabrzmią kwartety smyczkowe Mieczysława Weinberga i Szymona Laksa.

Ostatni koncert wiosennej odsłony cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie” wypełnią dwa wyjątkowe kwartety, powstałe w roku zakończenia II wojny światowej. Obydwa utwory stanowią niezwykły zapis przeżyć i emocji twórców, silnie doświadczonych przez burzliwe lata XX wieku. Troje muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia – Stanisław Podemski i Agnieszka Guz (skrzypce), Małgorzata Szczepańska (altówka) – oraz uczestniczka programu „Akademia Sinfonia Varsovia” wiolonczelistka Zofia Ziemkiewicz wykonają Kwartet smyczkowy nr 5 op. 27 Mieczysława Weinberga i Kwartet smyczkowy nr 3 Szymona Laksa.

Choć obaj twórcy urodzili się i wychowali w Warszawie, opuścili Polskę w dość młodym wieku. Szymon Laks już pod koniec lat 20. związał się z Paryżem, gdzie studiował kompozycję u Paula Vidala. Na ziemie polskie wrócił dopiero w czasie II wojny światowej, w drastycznych okolicznościach – jako więzień obozu Auschwitz-Birkenau. Przeniesiony następnie do niemieckiego Dachau, doczekał szczęśliwie wyzwolenia przez armię amerykańską. Po wojnie na stałe powrócił do Paryża, gdzie oprócz komponowania zaczął pisać książki, ukazujące m.in. obozową rzeczywistość. Jego III Kwartet smyczkowy oparty jest w dużej mierze na polskich melodiach ludowych. Niektóre z wykorzystanych tematów, jak na przykład melodia piosenki o głodującym żołnierzu, mogą być odczytywane jako wyraz przeżyć obozowych. Jednak zamiast grozy wojny słychać w Kwartecie radość życia i zachwyt nad witalistyczną siłą muzyki ludowej.

Być może doświadczenia Mieczysława Weinberga z czasów wojennych nie są aż tak dramatyczne, aczkolwiek ponura aura tych czasów odcisnęła silne piętno na jego muzyce. Wraz z rozpoczęciem wojny, we wrześniu 1939 roku, kompozytor uciekł z Polski i osiadł na stałe w ZSSR. V Kwartet smyczkowy op. 27 powstał w okresie, gdy Weinberg utrzymywał się w Moskwie z pisania muzyki dla teatru i cyrku. Poważniejsze utwory kameralne i orkiestrowe pisał z głębszej potrzeby twórczej. „Uważam za swój obowiązek moralny pisanie o wojnie, o strasznym losie, jaki zgotował ludziom nasz wiek.” – mówił Mieczysław Weinberg, który stracił wielu bliskich w obozach koncentracyjnych.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Nowy Sącz | I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych

poMałopolskie Centrum Kultury Sokół w Nowym Sączu w ramach projektu „Sądecka Akademia Organowa” organizuje I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”, który odbędzie się w dniach 15-21 kwietnia 2018 roku.

Do konkursu zgłosiło się 14 duetów, w których zaprezentują się nasi rodacy oraz organiści z Włoch, Japonii, Korei, Rosji oraz Niemiec. Będziemy mieli możliwość wysłuchania ich interpretacji znanych dzieł oraz stosowanych technik w utworach nie tylko kościelnych, ale również świeckich. W programie obowiązkowym konkursu znalazł się m. in. utwór Juliusza Zarębskiego A travers Pologne op. 23. 

Muzycy będą mieli do dyspozycji 51-głosowe organy koncertowe, znajdujące się w sali im. Lucjana Lipińskiego MCK Sokół oraz organy w pobliskim kościele pw. św. Kazimierza. Oba instrumenty oferują wykonawcy imponujące spektrum barwowe i szeroki zakres dynamiki. Dzięki zakończeniu długo przygotowywanej modernizacji organów w reprezentacyjnej sali Małopolskiego Centrum Kultury Sokół miasto zyskało bardzo interesujący, dużych rozmiarów koncertowy instrument o bogatej palecie brzmieniowej.

Organizowany po raz pierwszy Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani” jest przedsięwzięciem wyjątkowym, bowiem zwraca uwagę organistów i melomanów na stosunkowo rzadko wykonywany repertuar, będący nie tylko atrakcyjną literaturą koncertową, ale również mający istotny walor edukacyjny. O ile sama kameralistyka niebywale stymuluje rozwój wyobraźni muzycznej, inspiruje i skłania do analizy pomysłów interpretacyjnych wobec konieczności nieustannego konfrontowania ich z ideami muzycznego partnera, o tyle wspólna gra na jednym instrumencie jest ponadto niezastąpioną lekcją ergonomii, ukazującą wykonawcom te obszary techniki, których korekta przyniesie im wielką korzyść także jako solistom.

Na wszystkie wydarzenia konkursowe wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.aquattromani.pl/ 

„Giselle” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojPrimabalerina światowych scen i niegrzeczny chłopiec baletu w spektaklu Giselle z moskiewskiego Teatru Bolszoj w kwietniu i maju w kinach w całej Polsce. Retransmisja w Kinie Praha odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 17.00.

Nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na retransmisję baletu romantycznego, w którym rolę tytułową kreuje Swietłana Zacharowa, a towarzyszy jej równie sławny ze swej tanecznej techniki, co niestandardowych zachowań wybitny tancerz Siergiej Połunin.

Giselle to ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata.

Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw. To także jeden z nielicznych baletów, który praktycznie nieprzerwanie istnieje na scenach baletowych świata od swojej premiery ponad 170 lat temu. W Teatrze Bolszoj zobaczymy redakcję Jurija Grigorowicza, który stworzył ją w oparciu o choreografie Jeana Coralliego, Jules’a Perrota i Mariusa Petipy. Od kilkunastu lat Giselle jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.

Giselle to także wyjątkowa partia w karierze Swietłany Zacharowej, primabaleriny Bolszoj i innych światowych scen. Pierwszy raz wykonała ją na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu, gdy została przyjęta do tamtejszego zespołu. Miała... niespełna 17 lat. Potem trzykrotnie wykonała tę rolę podczas gościnnego maratonu występów Maryjskiego na scenie Bolszoj. Była też zapraszana do gościnnych występów w Giselle na moskiewskiej scenie. Wreszcie to właśnie Giselle zatańczyła, gdy przeniosła się do zespołu baletowego Teatru Bolszoj.

Publiczność zelektryzuje zapewne także wiadomość, że jako książę Albert partnerować jej będzie Siergiej Połunin, zwany niegrzecznym chłopcem baletu. Obecnie niezwiązany na stale z żadną sceną artysta zasłynął m.in. brawurowym tańcem do utworu Take me to Church, który obejrzało w Internecie już ponad 23 miliony widzów. Ostatnio tancerz wystąpił też w roli aktorskiej w filmie Morderstwo w Orient Expressie w reżyserii Kennetha Branagha.

Spektakl z udziałem Swietłany Zacharowej i Siergieja Połunina został zarejestrowany podczas transmisji na żywo do kin w 2015 roku, obecnie Teatr Bolszoj przypomina go widzom na całym świecie w cyklu „Bolshoi Ballet Live”.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Białystok | Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”

umfcW dniach 26–27 marca 2018 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

Podczas konferencji zostaną zaprezentowane badania, poświęcone współczesnej muzyce chóralnej oraz inicjatywy festiwalowe i konkursowe związane ze współczesną muzyką chóralną. Prelegenci omówią drogi rozwoju muzyki chóralnej i aktualne trendy kompozytorskie w XX i XXI wieku. Będą wygłoszone referaty na temat współczesnych technik kompozytorskich i praktyki wykonawczej. Odbędzie się też dyskusja twórców oraz praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku.

Do udziału w konferencji organizatorzy zaprosili dyrygentów, chórmistrzów, muzykologów i teoretyków zainteresowanych muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi. Uczestnicy omówią m. in. problematykę wykonawczą kompozycji Szymona Godziemba-Trytka, fakturę chóralną w utworach Pawła Łukowca, twórczość chóralną Aleksandra Szeligowskiego i kompozytorów XX-XXI w. związanych ze Śląskiem Cieszyńskim. Referaty wygłoszą również kompozytorzy: Miłosz Bembinow Muzyka chóralna jako wizytówka kultury polskiej za granicą, Marek Raczyński Tam, gdzie rodzi się muzyka – oblicza współpracy kompozytora z dyrygentem, Marcin Łukaszewski Twórczość chóralna Wojciecha Łukaszewskiego, Szymon Godziemba-Trytek Symbolika Karawaki w utworze „Crux Christi salva nos” Szymona Godziemba-Trytka.

Konferencja odbędzie się w budynku dydaktycznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (ul. Kawaleryjska 5). Kierownikiem naukowym wydarzenia jest dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

W ramach Konferencji odbędzie się koncert Chóru Żeńskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku „Schola Cantorum Bialostociensis” pod dyrekcją Anny Olszewskiej, który prawykona Stabat Mater na chór żeński autorstwa Zuzanny Koziej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Cosi fan tutte” na żywo z Nowego Jorku 31 marca

MetNowojorska The Metropolitan opera będzie transmitować do kin na całym świecie nową inscenizację dzieła Mozarta Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków. 31 marca 2018 roku obejrzymy tę komiczną operę w zaskakującym ujęciu reżyserskim. Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 18:35.

Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti Wolfganga Amadeusa Mozarta to jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie Così fan tutte nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów – zdradę. Dwaj przyjaciele Ferrando i Guglielmo (w tych rolach Ben Bliss i Adam Plachetka) postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W przebraniach zaczynają zaloty, każdy do narzeczonej drugiego. Panie Fiordiligi i Dorabella (w tych rolach Amanda Majeski i Serena Malfi), po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo – podobno – tak czynią wszystkie.

Komedia Mozarta w wizji reżysera Phelima McDermotta rozegra się na tle wesołego miasteczka na Coney Island, teatrzyku rewiowego i małego moteliku z lat 50. XX wieku. Dyryguje David Robertson. Na scenie pojawią się również połykacze ognia, kobieta z brodą i zaklinacze węży.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin i 45 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Koncert premierowy płyty „Roman Maciejewski. Muzyka fortepianowa”

dux22 marca 2018 roku swoją koncertową premierę w Nowym Świecie Muzyki (Warszawa, ul. Nowy Świat 63) będzie miała płyta Roman Maciejewski. Muzyka fortepianowa wydana nakładem wydawnictwa DUX Recording Producers.

Roman Maciejewski to jedna z najciekawszych osobowości twórczych polskiego życia muzycznego XX wieku i prawdopodobnie najbardziej niedoceniana, co wynika w podobnym stopniu z niezależnego charakteru kompozytora, jak z powodów politycznych. Pod względem stylistycznym utwory fortepianowe Maciejewskiego wykazują zbieżność z neoklasycyzmem, z typową dla polskich kompozytorów domieszką romantyzmu, ale także z elementami impresjonistycznych eksperymentów z barwami. Świetny warsztat kompozytorski widać zarówno w polifonii, jak i w mistrzowskim zastosowaniu technik wariacyjnych i przetworzeniowych. Stałym elementem jego utworów jest też głębokie nasycenie emocjonalne.

Album Roman Maciejewski. Muzyka fortepianowa zawiera nadzwyczaj interpretacje ośmiu utworów fortepianowych Maciejewskiego, dokonane przez Mariusza Ciołko, w tym pierwsze w historii nagranie Mazura II. Podczas koncertu premierowego pianista zaprezentuje niektóre z nagranych przez niego utworów. To wspaniała okazja do poszerzenia swojego muzycznego horyzontu, poznania nowych inspirujących osób z muzycznego środowiska oraz przybliżenia się do sztuki.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.