Polmic - FB


patronaty

Katowice | „PGE – HoloGramy”: Walentynki z Marcinem Wyrostkiem

POLMICŚwięto Zakochanych w towarzystwie najpiękniejszych piosenek o miłości w wykonaniu i opracowaniu Marcina Wyrostka oraz Śląskiej Orkiestry Kameralnej to tegoroczna propozycja Filharmonii Śląskiej na 14 lutego 2022. Doskonała atmosfera, muzyka i wspólnie spędzony czas to idealny pomysł na prezent dla bliskiej osoby.

Podczas dwóch koncertów 14 lutego (o godz. 18.00 i 20.30) w filharmonicznej sali koncertowej zabrzmią utwory takich kompozytorów, jak m.in. Astor Piazzolla, Consuelo Velázquez, Władysław Szpilman, czy Marek Grechuta. O fantastyczną atmosferę zadbają wspólnie artyści, którzy nie raz współpracowali już ze sobą i dowiedli, że doskonale rozumieją się na estradzie. Idealna harmonia między solistą a orkiestrą to przepis na wielkie emocje i wspaniałe doznania – w sam raz na Walentynki!

Kolejnym zgranym związkiem, poza relacją między muzykami, będzie wysmakowany mariaż nowoczesnej technologii z muzyką. Koncerty te będą trzecią już odsłoną cyklu „PGE – HoloGramy”, podczas którego wraz z artystami na scenie „występuje” hologram, emitowany na ekranie mgłowym. Filharmonia Śląska to jedyna w Europie instytucja posiadająca salę koncertową wyposażoną w tego typu sprzęt. Walentynki 2022 będą więc okazją nie tylko do zachwytu nad pięknem muzyki, ale również do doświadczenia tego, jak wspaniale najnowsze zdobycze techniki mogą uzupełniać koncert na żywo.

Materiały promocyjne organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/walentynki-z-marcinem-wyrostkiem-pge-hologramy/ 

Opole | Rozśpiewać szkło

POLMICProgram wieczoru 4 lutego 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej jest szalenie zróżnicowany i przywodzi na myśl muzyczny bukiet pełen kolorów, które właśnie dzięki kontrastom doskonale ze sobą współgrają. Wystąpią światowej sławy zespół Wiener Glasharmonika Duo, sopranistka Joanna Moskowicz i Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Adama Banaszaka. Przy tym pierwsza połowa koncertu poświęcona będzie muzyce polskiej: w opracowaniu na harmonikę szklaną i verrofon zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Krzysztofa Pendereckiego!

W dawnych epokach historii muzyki rola wykonawcy uważana była za znacznie bardziej doniosłą niż profesja kompozytora. Twórcy muzyki pozostawali w cieniu, to wirtuozeria instrumentalistów i śpiewaków wzbudzała podziw i szacunek. Dziś sprawy mają się trochę inaczej, ale podczas karnawałowego koncertu z udziałem Wiener Glasharmonika Duo i sopranistki Joanny Moskowicz to właśnie postacie artystów zagrają pierwsze skrzypce.

Christa i Gerald Schönfeldingerowie są partnerami w życiu i na scenie. Od blisko trzydziestu lat – niczym Oskar Matzerath z Blaszanego bębenka – rozśpiewują szkło. Na glasharmonice i verrofonie grają repertuar klasyczny (skomponowany oryginalnie na szklane instrumenty), utwory współczesne i aranżacje znanych dzieł. Chętnie sięgają po muzykę operową, a ukazanie jej w autorskich opracowaniach i zestawienie z tradycyjnie zaśpiewanymi ariami to ciekawy zabieg. Znakomita propozycja na ten czas w roku!

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/rozspiewac-szklo/ 

Katowice | Néstor Bayona i Jean-Efflam Bavouzet w NOSPR

NOSPR11 lutego 2022 o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą hiszpańskiego dyrygenta Néstora Bayona, pełniącego funkcje asystenta dyrygenta w Opéra de Marseille i w NOSPR. W roli solisty usłyszymy francuskiego pianistę o międzynarodowej renomie Jean-Efflama Bavouzeta, wielokrotnego laureata prestiżowych konkursów muzycznych. Zabrzmi muzyka Andrzeja Panufnika, Siergieja Prokofiewa i Piotra Czajkowskiego.

W latach 50. XX wieku Panufnik rozpocznie poszukiwania „szczelin” dla swojej twórczości w ramach obowiązującego nurtu socrealizmu. Tak powstanie m.in. inspirowana dawnymi tańcami Suita staropolska na orkiestrę smyczkową. „Szczeliny” jednak szybko zaczną się zacieśniać i kompozytor emigruje na Zachód.

Europę Zachodnią opuścił w 1936 roku, po prawie dwudziestu latach tam spędzonych, Siergiej Prokofiew i postanowił wrócić na stałe do ZSRR. Jego żywiołowy V Koncert fortepianowy G-dur op. 55, którego pięć części traktował z początku bardziej jak „muzykę na fortepian i orkiestrę” niż formę sricte koncertową, okazał się jednym z ostatnich utworów pisanych na obczyźnie. Z kolei IV Symfonia f-moll op. 36 Czajkowskiego otwiera tryptyk ostatnich, dojrzałych symfonii kompozytora, utrzymanych w tonacjach molowych i podobnym kręgu tematycznym poruszającym zagadnienie walki człowieka z przeznaczeniem. Czajkowski prowadzi dyskurs z Beethovenem, który postrzegał te zmagania przez pryzmat oświeceniowy, propagując gorliwą wiarę w niezłomność ludzkiego ducha. Czajkowskiego zaś ogarnia zmora schyłku stulecia – poczucie rezygnacji, dekadencji, wręcz fatalizmu.

Łucja Siedlik

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-nestor-bayona-jean-efflam-bavouzet 

c

Katowice | Filharmonia Śląska: Stefan Kisielewski, Konstantin Boyarsky i Dymitr Szostakowicz

FS4 lutego 2022 o godz. 19.00 Filharmonia Śląska zaprasza na wieczór, który ukaże rozmaite oblicza orkiestry symfonicznej. Filharmonicy pod wodzą Hobarta Earle’a wykonają dzieła Dymitra Szostakowicza, Stefana Kisielewskiego, a także kompozycję autorstwa Konstantina Boyarsky’ego, który wykona w niej partię solową na altówce.

Rozpocznie wieczór Mała uwertura na orkiestrę symfoniczną Stefana Kisielewskiego: barwne, wypełnione motorycznym ruchem dzieło, ukazujące bogactwo brzmienia orkiestry. Drugim punktem programu będzie Koncert na altówkę autorstwa solisty koncertu – Konstantina Boyarsky’ego. Ten wybitny altowiolista jest jednym z koncertmistrzów Royal Opera House w Londynie, koncertuje na całym świecie jako solista, ale również ma na swoim koncie liczne kompozycje – muzykę kameralną, symfoniczną, a także balety i operę. Co ciekawe, podczas prawykonania tego Koncertu w Odessie, orkiestrę prowadził nie kto inny, jak Hobart Earle, który stanie również 4 lutego na czele Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej.

V Symfonia Szostakowicza jest dziełem, które ma ogromny ładunek emocjonalny. Czteroczęściową kompozycję rozpoczyna Moderato, łączące dramaturgię zestawienia heroicznego wstępu, lirycznego epizodu, cytatu z Carmen Bizeta oraz fragmentu przypominającego marsz rodem z repertuaru radzieckich orkiestr wojskowych. Część II jest groteskowym walcem w tempie Allegretto, III zaś (Largo) jest wyrazem tęsknoty i żalu. W tym ogniwie znaczącą rolę grają instrumenty dęte drewniane, natomiast „blacha” – nieobecna w Largo – wprowadzi bohaterski temat w finałowym Allegro non troppo.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/szostakowicz-v-symfonia-boyarsky-earle-orkiestra-symfoniczna/ 

Sanok | XVII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

BieszczadyMiędzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” ponownie gości na Podkarpaciu. W dniach 5–14 lutego 2022 Sanok stanie się zimową stolicą pianistyki. Większość koncertów i nadzwyczajnych wydarzeń będzie transmitowana online. Relację przeprowadzi TVP3 Rzeszów, TVP Kultura, Polskie Radio Rzeszów, Polskie Radio program II oraz Radio Dla Ciebie.

W Bieszczady wyruszyły już transporty z instrumentami Yamaha, na których zagrają Mistrzowie, studenci i całkiem młodzi adepci pianistyki. Forum „Bieszczady bez granic” będzie dysponowało prawie 20 instrumentami najwyższej klasy, wartymi ponad 5 mln złotych. Laureaci Forum otrzymają nagrody, w tym nagrody rzeczowe Związku Kompozytorów Polskich, stypendia lub równorzędne „Złote Parnasy 2022”.

5 lutego podczas koncertu Inaugurującego XI Mistrzowską Szkołę Pedagogiki Fortepianowej wystąpi Książek Piano Duo – zdobywca I nagrody w kategorii „Zespoły kameralne” II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki oraz Grand Prix Międzynarodowego Konkursu „Młody Wirtuoz”.

Gala Inaugurująca XVII „Bieszczady bez granic” 6 lutego to niezwykła okazja, aby na żywo wysłuchać Evy Gevorgyan – tegorocznej laureatki nagrody publiczności XVIII Konkursu Chopinowskiego, która zachwyca publiczność talentem i wrażliwością muzyczną.

Dzięki partnerskiej współpracy z PGNiG tylko na jeden koncert przyjedzie do Sanoka 7 lutego zespół Still Life: Joao Silva & Margherita Abita. To niezwykłe połączenie wokalu, elektroniki i skrzypiec.

Z kolei 8 lutego spotkamy się w Sanockim Domu Kultury na kolejnym niezwykłym koncercie z serii muzycznych rodowodów: uczennica Mikhaila Voskresenskiego Nataliia Trull, która zdobyła srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. P. Czajkowskiego w Moskwie, jest też wybitnym pedagogiem – wykształciła wiele muzycznych talentów, a wśród nich Evę Gevorgyan i Eliseya Mysina, który wraz ze swoją nauczycielką weźmie udział w wydarzeniu. Niezwykle utalentowany młody kompozytor i pianista przez cały świat nazywany jest cudownym dzieckiem.

9 lutego podczas koncertu „Forum Miastu” wystąpi legendarna grupa „Accantus”. Ten koncert jest współorganizowany przez Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.

10 lutego przy udziale Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Michała Szymanowskiego odbędzie się benefis 85-lecia Narodowego Artysty Rosji, legendarnego Mikhaila Voskresenskiego, który wykona chopinowski Koncert fortepianowy f-moll op. 21.

11 lutego podczas Gali Finałowej usłyszymy z kolei Lwowską Orkiestrę Kameralną „Akademia” i solistów pod dyrekcją Igora Pylatyuka.

Koncerty w dniach 5, 6, 10 i 11 lutego będą transmitowane na żywo na fanpage Fundacji w serwisach Facebook oraz YouTube.

Na stronie https://interpiano.pl  zamieszczone są linki, które odsyłają do poszczególnych wydarzeń.

Czytaj więcej: Sanok | XVII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i Piotr Pławner: Glass i Brahms

POSIJeden z najznakomitszych i najbardziej kreatywnych polskich wiolinistów swego pokolenia, Piotr Pławner, wystąpi wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w podwójnej roli solisty i dyrygenta 28 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W ich interpretacji zabrzmią dzieła Philipa Glassa i Johannesa Brahmsa.

Ostatnia z czterech symfonii Johannesa Brahmsa, mimo tradycyjnej architektoniki, zawiera wiele nowatorskich i oryginalnych elementów formalnych; stała się jedną z najważniejszych pozycji kanonu późnoromantycznej symfoniki, uchodzi też za najdonioślejsze osiągnięcie muzyki orkiestrowej kompozytora. Końcowy fragment to kunsztowna – i dość w muzyce symfonicznej nietypowa passacaglia, wariacje nawiązujące do formy z czasów baroku (także poprzez cytat tematycznego motywu z kantaty Nach dir, Herr, verlanget mich Bacha, którego wielbicielem był Brahms).

Postacią „ikoniczną” nurtu „antymodernistycznego” nazwanego minimalistycznym stał się Philip Glass. Jego II Koncert skrzypcowy z roku 2009 zatytułowany American Four Seasons intencjonalnie nawiązuje do podobnego, przesławnego cyklu Antonia Vivaldiego, chociaż tu porom roku poświęcone są cztery osobne części (poprzedzone prologiem i przedzielone „pieśniowymi” interludiami), nie osobne koncerty. Kompozytor w toku dyskusji z adresatem dedykacji, skrzypkiem Robertem McDuffie’m spierał się o to, jak obaj postrzegają muzyczną ilustrację pór roku, toteż części nie noszą ostatecznie identyfikujących je tytułów, a ich interpretacja pozostawiona jest wyobraźni słuchacza.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIX”

LancuchTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Program 2 Polskiego Radia zapraszają na XIX odsłonę Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIX” w dniach 22 stycznia – 6 lutego 2022. Koncerty z udziałem publiczności odbywać się będą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Dominantą programową Festiwalu są najwartościowsze zjawiska i trendy w polskiej i światowej kulturze muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Festiwalu oraz artystów związanych z nim w sposób istotny i zasługujący na wyeksponowanie. Jest to repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a ważny dla edukacji kulturalnej Polaków ze względu na wybitną rolę, jaką w rozwoju sztuki muzycznej odegrali artyści polscy.

W programie tegorocznej odsłony odnajdziemy dwa koncerty kameralne z udziałem Lutosławski String Quartet i Chain Ensemble oraz trzy koncerty symfoniczne, podczas których na estradzie wystąpią: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Clelii Cafiero z pianistką Martyną Zakrzewską, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy ze skrzypaczką Anną Marią Staśkiewicz oraz Sinfonia Varsovia pod batutą Aleksandara Markovićia z tenorem Karolem Kozłowskim.

Festiwal jest organizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez NIMiT. Projekt współfinansuje Związek Artystów Wykonawców STOART.

Sprzedaż biletów na koncerty już ruszyła: https://polskieradio.bilety24.pl 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: http://www.lutoslawski.org.pl 

Poznań | X Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Neofonia”

NeofoniaHasłem przewodnim tegorocznej X edycji Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej „Neofonia”, która odbędzie się w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w dniach 19–20 stycznia 2022, jest „Muzyka. Ruch. Obraz”. Konferencji towarzyszyć będą koncerty i warsztaty body percussion.

Podczas Konferencji w Sali Prezydenckiej odbędą się trzy panele tematyczne: „Obraz, wizualność”, „Intermedialność” oraz „Teatr, taniec, sceniczność”.

19 stycznia o godz. 10.00 w Sali Błękitnej będą miały miejsce również warsztaty body percussion prowadzone przez dra Bartłomieja Milera, na które można się zapisywać poprzez mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do dnia 16 stycznia (liczba miejsc ograniczona).

Tego samego dnia o godz. 18.00 w Auli Nova podczas Międzyuczelnianego Koncertu Kompozytorskiego zostaną wykonane utwory studentów i doktorantów polskich Akademii Muzycznych: Kamila Polaka, Andreja Yakushawa, Miłosza Kędry, Artura Szczepkowskiego, Grzegorza Urana, Wiktorii Różyckiej, Magdaleny Białeckiej, Justyny Tobery, Mikołaja Jarczyńskiego, Tymoteusza Lasika, Seweryna Otto, Joanny Czarny i Dawida Dąbrowskiego.

Kolejny Koncert – Muzyczno-Ruchowy – 20 stycznia o godz. 18.00 w Sali Błękitnej, jest odpowiedzią na hasło tegorocznej Neofonii. Studenci poznańskiej uczelni w ramach współpracy z Kołem Artystyczno-Naukowym Studentów Rytmiki stworzyli graficzne utwory do których opracowana została interpretacja ruchowa. Usłyszymy kompozycje Barbary Zach, Mikołaja Jarczyńskiego, Bartosza Wolaka, Joanny Wilczyńskiej, Joanny Czarny, Justyny Tobery, Tomasza Ciotuchy, Miłosza Kędry i Wiktora Zawistowskiego.

Na oba koncerty również obowiązują zapisy mailowe (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) do dnia 16.01.2022.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/kanamp2012 

Katowice | AUKSO feat. Dominik Wania

NOSPRRozchwytywany muzyk sesyjny, pianista o niezwykłej wrażliwości, poruszający się z gracją pomiędzy klasyką a jazzem – Dominik Wania tym razem wystąpi wraz z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia 22 stycznia 2022 o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Dominik Wania, wykształcony w Akademii Muzycznej w Krakowie i w amerykańskim New England Conservatory of Music, grywał m.in. z Tomaszem Stańką, Dorotą Miśkiewicz, stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem. Nagrywa dla wytwórni ECM z kwartetem Macieja Obary, ale też solo – począwszy od płyty Lonely Shadows, która przyniosła Wani dwa „Fryderyki”: za Album Roku i w kategorii Artysta Roku. Przyznaje, że dźwięki nie tylko słyszy, ale i widzi, jak kolory.

Nie sposób się więc dziwić, że malarstwo go inspiruje – utwór AG76 z debiutu pianisty dla ECM to wariacja na temat obrazu Zdzisława Beksińskiego o tym samym tytule. Więcej Beksińskiego usłyszymy w trakcie koncertu, bo Wania przygotowuje improwizacje inspirowane jego wybranymi obrazami. Zapowiada „skomponowane motywy, które będą swobodnie wykorzystywane i przetwarzane".

Jarek Szubrycht

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/aukso-feat-dominik-wania 

Katowice | EKO Koncert karnawałowy w Filharmonii Śląskiej

FSPierwszy w 2022 roku koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta 14 stycznia o godz. 19.00 pełen będzie dzieł, które skradły serca milionów. Na pulpitach muzyków znajdą się utwory takich twórców, jak Giuseppe Verdi, Piotr Czajkowski, Franz Liszt, Hector Berlioz, Johann Strauss, Johannes Brahms, Antonín Dvořák, Georges Enesco, czy Wojciech Kilar.

Rozpocznie koncert Uwertura do opery Nabucco Verdiego, w której dostrzeżemy tematy z całości dzieła, w tym słynny Chór Niewolników (Va, Pensiero). Kolejne punkty programu ukażą różne oblicza walca. Usłyszymy III część V Symfonii Czajkowskiego, Walc Mefisto nr 2 Liszta, który jest jednym z czterech, inspirowanych utworem Faust. Ein Gedicht Nikolausa Lenaua. Kolejno, Orkiestra wykona II część Symfonii fantastycznej Berlioza, opatrzoną tytułem Bal, ukazująca scenę wystawnego przyjęcia, wraz z przewijającym się słynnym motywem ukochanej. Podczas koncertu karnawałowego, wśród walców, nie może zabraknąć także dzieł Johanna Straussa. Usłyszymy też Taniec węgierski nr 5 Brahmsa, Taniec słowiański op. 72 nr 2 Dvořáka i I Rapsodię rumuńską Enescu.

W programie koncertu znajdzie się także utwór polskiego kompozytora – Wojciecha Kilara: zabrzmi Polonez z filmu Pan Tadeusz, który pozwoli nam wszystkim uroczyście wkroczyć w Nowy Rok.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/koncert-karnawalowy-shemet-orkiestra-symfoniczna/ 

Katowice | „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci” – spotkanie autorskie z maestro Antonim Witem

NOSPRNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na spotkanie autorskie z maestro Antonim Witem 9 stycznia 2022 o godz. 11.00 w sali kameralnej NOSPR. Spotkanie poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz ‒ autorka książki Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci. Antoni Wit w rozmowie z Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz.

Wydana w zeszłym roku książka to wywiad-rzeka ze światowej sławy polskim dyrygentem. Mistrz batuty szczerze i barwnie, nie skąpiąc anegdot w szesnastu chronologicznie i tematycznie ułożonych rozdziałach, opowiada o swoim życiu, rodzinie, zainteresowaniach, a przede wszystkim o bogatym dorobku artystycznym. Jak zaznacza Wiesław Ochman „Antoni Wit mówi o swoim życiu i spotkaniach z 235 orkiestrami, którymi dyrygował na niemal wszystkich kontynentach. Swojej książki nie kieruje jednak tylko do melomanów, lecz także do osób, którym muzyka poważna wydaje się skomplikowana lub trudna. Dzięki tej lekturze stanie się ona przystępna i zrozumiała. Czytelnicy będą też mogli odkryć rolę dyrygenta – artysty we fraku, stojącego przed orkiestrą, który wraz z muzykami realizuje własną koncepcję utworu zapisanego w partyturze”.

W dniu wydarzenia we foyer na II piętrze będzie możliwość podpisania książki przez Antoniego Wita oraz Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie.

Książka jest dostępna w księgarni Bookiestra (w siedzibie NOSPR).

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/dyrygowanie-sprawa-zycia-i-smierci-spotkanie-autorskie-z-mae 

Wrocław | Światło zimowej nocy

NFMNarodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert 22 stycznia 2022 o godz. 18.00 promujący płytę Michała Ziółkowskiego Światło zimowej nocy. W programie znajdą się także kolędy i pastorałki w opracowaniu tego artysty. Dzieła zaprezentują wspólnie aż trzy zespoły: Chór Chłopięcy NFM, Chór NFM oraz NFM Orkiestra Leopoldinum, a także Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu!

Urodzony w Zakopanem w 1991 roku kompozytor, aranżer, instrumentalista i producent Michał Ziółkowski reprezentuje młode pokolenie polskich twórców. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, a obecnie wykłada na swojej alma mater. Twórca ten – laureat krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich – ceni klarowność formy, barwną instrumentację i subtelność brzmienia. Chętnie pisze muzykę teatralną i filmową, jest także autorem opery Brzydkie Kaczątko.

W pierwszej części koncertu zabrzmią przygotowane przez Ziółkowskiego aranżacje siedmiu kolęd i pastorałek. Następnie usłyszymy składającą się z siedmiu części suitę bożonarodzeniową Światło zimowej nocy. Jest ona przeznaczona na chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę kameralną. Radość miesza się tu z melancholią, a poszczególne ogniwa frapują bogactwem ekspresji i dźwiękową różnorodnością, odzwierciedlającą pełny nostalgii, marzycielski nastrój Bożego Narodzenia.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Warszawa | José Torres & Sinfonia Iuventus

POSIProgram koncertu José Torresa i Sinfonii Iuventus 15 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego składa się z popularnych kompozycji wybitnych artystów z największej wyspy na Morzu Karaibskim – Kuby.

Wraz z Sinfonią Iuventus wystąpi wspaniały muzyk, José Torres (ur. w 1958 r. w Hawanie), który od czasów swych studiów w Akademii Muzycznej we Wrocławiu związał się z Polską. Jest założycielem pierwszej w Polsce orkiestry salsowej José Torres y Salsa Tropical, a także grupy Havana Dreams gromadzącej muzyków polskich i zagranicznych wyspecjalizowanych w stylu gry i śpiewu muzyki latynoamerykańskiej. Ta właśnie grupa weźmie udział w koncercie, który z pewnością rozgrzeje słuchaczy w chłodny styczniowy wieczór!

Utwory Benny Moré, Gonzala Roiga, Adolfa Utrery, Nila Menéndeza Barneta, Marcelina Guerry, Moisésa Simonsa ze „złotych czasów” muzyki kubańskiej przypomną szczególnie ważną jej rolę na wyspie, także społeczną. W programie pojawi się również charakterystyczny dla kultury kubańskiej folklor afroamerykański, np. w utworze Drume negrita (Elisea Greneta). W finale koncertu zabrzmi kompozycja, która stała się wręcz emblematem muzyki kubańskiej zdobywając status światowego przeboju: Guanatanamera José Fernándeza.

Dyrygentem będzie południowoamerykański muzyk, od młodości związany z Polską, pochodzący z Boliwii Ruben Silva.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Koncert kolędowy: Henryk Jan Botor i Chór Filharmonii Śląskiej

FSKoncert kolędowy 9 stycznia 2022 o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego przypomni nam nie tak dawno obchodzone święta Bożego Narodzenia. Wszystko to za sprawą Henryka Jana Botora – znanego kompozytora i organisty, który wraz z Chórem Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina zabierze nas w świat najpiękniejszych kolęd i pastorałek.

Henryk Jan Botor jako organista koncertował w Polsce, Holandii i Niemczech, wykonując również własne kompozycje oraz improwizacje. Jako kompozytor z kolei jest laureatem licznych nagród, w tym I nagrody na Konkursie Kompozytorskim Vox Basilicae Calissiensis w Kaliszu, I nagrody na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie, czy III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Muzyka ogrodowa w Krakowie.

Zanurzmy się więc w anielskim brzmieniu głosów – ludzkich i organowych, które w doskonałej harmonii zwiastować będą piękny czas świąt. Usłyszymy kolędy polskie w opracowaniu Henryka Jana Botora, muzykę jego autorstwa (m. in. Popatrzcie na gwiazdę), a także improwizacje organowe na tematy kolęd w wykonaniu solisty wieczoru.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/koncert-koledowy-botor-wolanin-chor/ 

Łódź | V Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej „Klawesyn bez granic"

CWMKV Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej „Klawesyn bez granic" odbędzie się 12 stycznia 2022 w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Wydarzenie jest organizowane we współpracy z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej.

Referat O improwizacji w kontekście aktualnych zjawisk muzycznych wygłosi dr hab. Marcin Świątkiewicz (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach). Dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej) opowie o Elżbiecie Chojnackiej, jako krytyku wykonawstwa historycznego. Klawesyny, na których grała Wanda Landowska, będą przedmiotem prezentacji dr hab. Ewy Mrowca (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie). Swój utwór Five Letters to the Beautiful Knight przeanalizuje Wojciech Stępień (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach).

Oprócz przedpołudniowych wykładów odbędzie się koncert „Opowieści, dedykacje i inne powody”, podczas którego zostaną prawykonane utwory Olgi Hans i Philipa Czapłowskiego. Usłyszymy również kompozycje Sławomira Kaczorowskiego, Marcina Świątkiewicza i Wojciecha Stępnia. Wystąpią: Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Hanna Balcerzak, Ewa Rzetecka-Niewiadomska, Justyna Młynarczyk, Paweł Gusnar, Maciej Bartczak, Marcin Świątkiewicz oraz studenci klas klawesynu Akademii Muzycznej w Łodzi.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2022/156392-klawesyn-bez-granic