Polmic - FB

news

Polskie prawykonanie „Memories of My Father“ Roxanny Panufnik w Zakopanem

Andrzej Panufnik z córką, Roxanną6. edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach“ zainauguruje 13 września 2014 roku w Zakopanem polska premiera dzieła córki Andrzeja Panufnika - Memories of My Father Roxanny Panufnik. Utwór poświęcony pamięci wielkiego polskiego kompozytora wykona jeden z najsłynniejszych zespołów kameralnych świata - The Brodsky Quartet.

Świat świętuje w tym roku 100. rocznicę urodzin Andrzeja Panufnika, a 6. edycja „Muzyki na Szczytach” - jednego z najważniejszych polskich festiwali - dedykowana jest właśnie wielkiemu Polakowi, kompozytorowi, który zdobył międzynarodowy rozgłos i uznanie, mieszkając i komponując w Anglii. Napisany na jubileusz i na specjalne zamówienie The Brodsky Quartet utwór Roxanny Panufnik po raz pierwszy zabrzmi w Polsce 13 września, w Kościele św. Krzyża w Zakopanem. Polska premiera Memories of My Father odbędzie się w obecności kompozytorki i zapoczątkuje szereg festiwalowych wydarzeń.

Dzieło Roxanny Panufnik to wyjątkowy hołd złożony ojcu i arcyciekawa muzycznie kompozycja. Pierwsza część pt. O Tu Andrzej skupia się wokół renesansowego O Vos Omnes Gesualda w transkrypcji na kwartet smyczkowy. Druga pt. Greek Photostory jest ekscentryczną opowieścią o rodzinie Panufnik, opartą na zdjęciach żony kompozytora – Lady Camilli Panufnik, z wykorzystaniem greckiej muzyki ludowej i technik gry na buzuki. Obie mogą być wykonywane niezależnie lub w połączeniu z kwartetami Andrzeja Panufnika.

Roxanna Panufnik jest nieodrodną córką polskiego kompozytora. Zaczęła tworzyć własną muzykę gdy miała zaledwie 3 lata! Pierwszy “poważny” utwór napisała jako 12-latka, a cztery lata później skomponowała Requiem, które wykonano w Chichester Cathedral. Studiowała kompozycję i grę na harfie w Royal Academy of Music w Londynie. Dziś jej muzyka rozbrzmiewa w największych salach koncertowych Wielkiej Brytanii, Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych, Australii i wydawana jest przez renomowane firmy fonograficzne: Black Box, Warner Classics, Mr Sam Records, Hyperion, Teldec, Signum Classics, EMI.

Podczas festiwalu "Muzyka na Szczytach" twórczość Panufnika zaprezentowana zostanie wraz z muzyką kompozytorów brytyjskich, francuskich, włoskich czy niemieckich. W festiwalu weźmie też udział żona kompozytora – Lady Camilla Panufnik. Będzie gościem honorowym koncertu finałowego, podczas którego zabrzmi jedno z najwybitniejszych dzieł Panufnika Arbor Cosmica (Drzewo kosmiczne) w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Jean-Luc Tingauda.
Festiwalowa publiczność będzie miała okazję nie tylko wysłuchać niezwykłej muzyki Andrzeja Panufnika, ale również spotkać się z Roxanną Panufnik oraz Lady Camillą Panufnik. Córka, żona artysty oraz wspaniali wykonawcy jego dzieł i inni festiwalowi goście wspominać będą kompozytora w pięknej scenerii Domu pod Jedlami 13 i 20 września o godz. 12, w ramach otwartego dla publiczności cyklu spotkań „Klubu rozmów na szczytach”.

Read more: Polskie prawykonanie „Memories of My Father“ Roxanny Panufnik w Zakopanem

Jubileusz stulecia orkiestry Filharmonii Łódzkiej

Filharmonia Łódzka 1915-2015W lutym 2015 roku Filharmonia Łódzka świętuje jubileusz stulecia istnienia swojej orkiestry. Jak przystało na instytucję, w której główną bohaterką jest zawsze muzyka – trzonem obchodów jubileuszowych będą koncerty.

Świętowanie rozpocznie 13 lutego wykonanie monumentalnego Haydnowskiego oratorium Stworzenie świata. Kulminacją jubileuszu będzie uroczysty koncert symfoniczny 17 lutego (wtorek), podczas którego – dokładnie sto lat po pierwszym występie Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej – zabrzmi wykonywany również na jej pierwszym koncercie poemat symfoniczny Finlandia Jeana Sibeliusa, a II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina wykona laureat XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, Austriak Ingolf Wunder. Koncert z tym samym programem zostanie powtórzony dzień później, 18 lutego (środa).

Podczas pięciu koncertów jubileuszowych nie zabraknie tych, którzy obecnie kształtują artystyczne oblicze instytucji – obok głównego dyrygenta Daniela Raiskina na estradzie pojawią się: chórmistrz Dawid Ber, dyrygent gościnny Kai Bumann oraz artyści-rezydenci Filharmonii Łódzkiej – wiolonczelista Ivan Monighetti i organista Krzysztof Urbaniak. Okazji do wysłuchania brzmienia niedawno odebranych organów będzie wiele, a prawdziwym spektrum muzyki organowej zachwycą dwa kończące cykl jubileuszowy recitale (21 lutego). Gratką dla melomanów będzie z pewnością wykonanie dwóch utworów, napisanych na specjalne zamówienie Filharmonii Łódzkiej – kompozycji Musica festiva na dwoje organów i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Meyera (17 i 18 lutego) oraz utworu La città futurista na orkiestrę symfoniczną i zespół wykonawców-amatorów autorstwa Artura Zagajewskiego (20 lutego).

Read more: Jubileusz stulecia orkiestry Filharmonii Łódzkiej

Rusza Scena Intuitywna Domu Wydawniczego For Tune

The Intuition OrchestraScena Intuitywna Domu Wydawniczego For Tune zaprasza na koncert 20 lutego 2014 roku o godzinie 20:00 do Klubu Powiększenie w Warszawie (ul. Nowy Świat 27). Wystąpi The Intuition Orchestra w składzie: Ryszard Wojciul – saksofony, klarnety, EWI Bolek Błaszczyk –instrumenty klawiszowe, wiolonczela, Jacek Alka – perkusja, Marcin Olak – gitary oraz zaproszeni goście: Zdzisław Piernik – tuba, Anna Gadt – śpiew i Monika Szulińska – instrumenty perkusyjne.

Będzie to pierwszy koncert z cyklu „Scena Intuitywna Domu Wydawniczego For Tune”. Koncerty odbywać się będą się raz w miesiącu. Każdy koncert będzie niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju. Muzyka będzie tworzona na żywo przez wybitnych improwizatorów, którzy bardzo często spotkają się w scenie po raz pierwszy. Mistrzem Ceremonii - animatorem koncertów będzie Ryszard Wojciul – wiceprezes For Tune, a jednocześnie muzyk, muzykolog i dziennikarz, od połowy lat 80. związany z niezależną sceną rockową, a później ze środowiskiem twórców muzyki współczesnej i jazzowej. Do wspólnego grania zapraszać on będzie muzyków z różnych środowisk – jazzmanów, rockmenów, folkowców, wszystkich, którym nie obca jest sztuka kolektywnej improwizacji.

Pierwszy koncert w ramach Sceny Intuitywnej Wydawnictwa For Tune będzie promocją nowej płyty z katalogu For Tune – The Intuition Orchestra – „To the inside”.

Read more: Rusza Scena Intuitywna Domu Wydawniczego For Tune

100-lecie Andrzeja Panufnika 2014

Andrzej Panufnik Centenary 2014100. rocznica urodzin Andrzeja Panufnika (1914-1991) obchodzona będzie w 2014 roku pod auspicjami UNESCO.

W uzasadnieniu wniosku o objęcie patronatem UNESCO obchodów jubileuszu podkreślono wybitne zasługi kompozytora, zarówno dla muzyki polskiej, jak i brytyjskiej XX wieku. Podobnie, jak w przypadku dzieł Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, kompozycje Andrzeja Panufnika odegrały ogromną rolę w kształtowaniu muzycznego krajobrazu ubiegłego stulecia. Po latach spędzonych w Polsce, w wyniku nacisków na sztukę nałożonych przez reżim komunistyczny, Andrzej Panufnik opuścił ojczyznę i przeniósł się do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował swoją karierę jako kompozytor i przez wiele lat był głównym dyrygentem City of Birmingham Symphony Orchestra. Jego kompozycje były i są wykonywane w całej Europie, Ameryce (m. in. pod dyrekcję Leopolda Stokowskiego) i innych częściach globu. W 1950 roku Panufnik został mianowany vice-prezydentem Międzynarodowej Rady Muzyki przy UNESCO. Jego muzyka, zakorzeniona głęboko w historii XX wieku, niesie głębokie wartości humanistyczne oraz przesłanie pokoju (Uwertura heroiczna – zwyciężczyni w przedolimpijskim konkursie muzycznym w Helsinkach, Sinfonia di Speranza, Epitafium katyńskie, Symfonia pokoju, Universal Prayer, Invocation of Peace, Procesja dla pokoju).

Różnorodny program działań koncertowych, nagraniowych, edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych związanych z obchodami jubileuszu Andrzeja Panufnika w 2014 roku w Polsce zrealizowany zostanie przez Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Towarzystwem im. W. Lutosławskiego, Instytutem Adama Mickiewicza, Narodowym Instytutem Audiowizualnym i Polskim Radiem. Znajdzie się w nim m.in. wykonanie utworów Panufnika podczas festiwalu „Łańcuch XI” na zamknięcie Roku Lutosławskiego, stworzenie strony internetowej poświeconej kompozytorowi, powstanie Raportu o obecności muzyki i postaci Andrzeja Panufnika w latach 1991-2013 oraz zorganizowanie konferencji muzykologicznych poświęconych kompozytorowi i innym twórcom żyjącym na emigracji.

Międzynarodowe obchody setnej rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika oficjalnie rozpoczną się 5 lutego 2014 roku koncertem w londyńskim Barbican Hall. London Symphony Orchestra pod dyrekcją Michaela Francisa wykona dwa utwory polskiego kompozytora – III Symfonię „Sinfonia Sacra” (1963) oraz Kołysankę na 29 instrumentów smyczkowych i dwie harfy (1947). Na koncercie zabrzmią także dzieła Antonina Dvoraka – IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” oraz Koncert skrzypcowy a-moll. Partię solową koncertu wykona Anne-Sophie Mutter.

Kalendarz wydarzeń związanych z obchodami jubileuszu Andrzeja Panufnika dostępny jest na stronie www.panufnik.com/100-2

Master Class Williama Goldsteina w ramach Screen and Sound Fest.

William Goldstein Dnia 12 marca 2013 roku na zaproszenie festiwalu Screen and Sound Fest. prosto z Los Angeles przylatuje do Krakowa William Goldstein – pianista i kompozytor, związany ze światem filmu i gier komputerowych, znany także jako mistrz improwizacji kompozytorskiej. Krakowianie będą mieli okazję spotkać się z twórcą podczas warsztatów i koncertu.

William Goldstein (na zdjęciu) - przewodniczący Jury Screen and Sound Fest. - to pianista, kompozytor, odkrywca i pionier nowych technologii. Do tej pory wydał 35 albumów i skomponował muzykę do ponad 50 filmów i programów telewizyjnych, m.in. do serialu Sława (Fame) oraz filmów Shocker, Faworyta i The Miracle Worker. Jako pierwszy na świecie stworzył komputerową ścieżkę dźwiękową do serii NBC Oceanquest (1985). Skomponował również muzykę do gry komputerowej King's Quest IV i przyczynił się do powstania pierwszych kart dźwiękowych. Jego najbardziej wyrazistą cechą jako kompozytora jest umiejętność komponowania muzyki w trakcie koncertów i warsztatów bez żadnego wcześniejszego przygotowania. Jest fundatorem Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles oraz dyrektorem California State Summer School for the Arts. W trakcie swojej kariery muzycznej współpracował min. z Johnem Avildsenem, Johnem Badhamem, Robem Cohenem, Guberem/Petersem, Weemsem Cravenen i Frankiem Perrym.

Spotkanie z kompozytorem, które odbędzie się 14 i 15 marca w Małopolskim Ogrodzie Sztuk we współpracy z Festiwalem Tańca Współczesnego KRoki, to warsztaty improwizacji kompozytorskiej.
Read more: Master Class Williama Goldsteina w ramach Screen and Sound Fest.

Filharmonia Wrocławska zaprasza noworocznie i karnawałowo

Filharmonia WrocławskaFilharmonia Wrocławska zaprasza w Nowym Roku na kolejne spotkania ze swoimi zespołami: Orkiestrą Symfoniczną, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Leopoldinum, Lutosławski Quartet oraz Chórem i Chórem Chłopięcym. W styczniu i lutym odbędą się koncerty noworoczne i karnawałowe m.in. w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum oraz Neue Wiener Concert Schrammeln, które to zespoły zaprezentują m.in. tak lubiane przez melomanów walce wiedeńskie.

Koncert noworoczny zawsze utożsamiany jest z muzycznym Wiedniem. Dlatego w Filharmonii Wrocławskiej rozbrzmiewać będą strzelające korki od szampana w Champagne-Polka, tańce rumuńskie i walce typowe dla muzyki wiedeńskiej (21 i 22 stycznia 2012). Utwory Johanna Straussa (syna), Alexandra Kukelki, Beli Bartóka oraz Antonina Dvořáka usłyszymy w wykonaniu Neue Wiener Schrammeln Quartet i Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica. Czym jest Schrammel? To charakterystyczne dla muzyki Wiednia połączenie elementów ludowych z muzyką klasyczną. Zespół Neue Wiener Concert Schrammeln, bazując na wiedeńskiej elegancji i uroku, zachwyca interpretacją walców, polek, marszów i innych tańców. Niektórzy uważają, że tych czworo instrumentalistów wprowadza do muzyki europejskiej „powiew świeżego powietrza”.

Rozrywkowy repertuar karnawałowy przedstawi także Chór Akademii Medycznej (28 stycznia 2012). Wystąpi on pod dyrekcją znakomitej chórmistrzyni, a także założycielki i Dyrektora Artystycznego zespołu – Agnieszki Franków-Żelazny. Od początku działalności chór reprezentuje Akademię Medyczną w kraju i poza jego granicami zyskując miano „śpiewający medycy". Wyjazdy na ogólnopolskie i międzynarodowe konkursy chóralne przyniosły zespołowi ponad 40 prestiżowych nagród. W Filharmonii Wrocławskiej Chór Akademii Medycznej wykona rozrywkowy, karnawałowy program. Będzie to słowno-muzyczny wieczór, podczas którego odbędą się liczne konkursy i quizy z nagrodami.

Pod koniec stycznia (27 stycznia 2012) wystąpi także Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny z towarzyszeniem harfistki – Malwiny Lipiec. Artystka współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą zarówno jako solistka, jak i kameralistka, podejmując się najtrudniejszych technicznie i artystycznie partii. Chór Filharmonii Wrocławskiej już od pięciu lat prezentuje publiczności repertuar od baroku po utwory współczesne, zbierając liczne pochlebne i entuzjastyczne recenzje krytyków. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła chóralne kompozytorów XIX i XX wieku, w przeważającej części oparte na tematyce świątecznej.

Wrocławska Orkiestra Barokowa (22 stycznia 2012) zaprezentuje twórczość klasyków wiedeńskich w opracowaniu na skład kameralny (zabrzmi m.in. Uwertura do opery Czarodziejski flet Mozarta). Czarodziejski flet Mozarta na pierwszy rzut oka wydaje się być niewinną bajką o księciu szukającym swej ukochanej i jego wesołym kompanie. To jednak tylko pozory. Kompozytor zawarł w operze ukryte treści dotyczące wartości, takich jak miłość, wierność czy poświęcenie. Z dzieła uczynił iście filozoficzną powieść będącą polemiką z ideologią masońską i związanymi z nią różnymi stopniami wtajemniczenia. Następnie ten zespół grających na instrumentach historycznych muzyków wykona pod dyrekcją światowej sławy oboisty i dyrygenta Alfreda Bernardiniego m.in. I Suitę F-dur z Muzyki na wodzie Händla oraz utwory Telemanna, Bacha i Vivaldiego.

Okres karnawału zakończy przypadający dokładnie w ostatki koncert flamenco, który zabrzmi w wykonaniu zespołu wokalno-tanecznego Los Payos .

To tylko wybrane propozycje koncertów, jakie Filharmonia Wrocławska prezentuje w styczniu. W celu zapoznania się ze szczegółowym programem Filharmonii Wrocławskiej zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.filharmonia.wroclaw.pl

Patronat medialny nad wydarzeniami Filharmonii Wrocławskiej w 2012 roku objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: repertuar - styczeń 2012Filharmonia Wrocławska zaprasza noworocznie i karnawałowo

Cnotliwy Festiwal

Misteria Paschalia AD 2011Misteria Paschalia AD 2011 za nami. Przez osiem dni Kraków promieniował stylowymi interpretacjami muzyki dawnej, głównie barokowej. Mając na uwadze osadzenie festiwalu w okresie Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy, spójrzmy na program ósmej edycji z trzech perspektyw.

L’Arpeggiata & ... - Miłość

Jej apogeum przypadło na czwartkowy wieczór, kiedy to misterialna publiczność została wprowadzona niemal w stan ekstazy. Były cztery bisy przerywane burzą oklasków, tupot, okrzyki, a nawet róża podarowana Philippe’owi Jaroussky’emu przez jedną z fanek. Zauroczenie nieskazitelną barwą głosu młodego kontratenora wydaje się zrozumiałe. Klasyfikowanie dokonań Christiny Pluhar i zespołu L’Arpeggiata jako muzyki barokowej już mniej. Pod szyldem Via Crucis, programu przybliżającego włoski i korsykański repertuar pasyjny, przemycono mocno uproszczone akompaniamenty, nieprzystające do całości elementy jazzu czy przerysowany taniec Anny Dego. Jakby dla równowagi, w wypełnionej po brzegi Filharmonii Krakowskiej, usłyszeliśmy charyzmatyczną Lucillę Galeazzi, a także kwartet Barbara Furtuna prezentujący tradycyjne śpiewy korsykańskie. Gdyby podążyć tropem komercji i próbować wpuścić album Via Crucis na listy przebojów, przeszywające Maria (sopra La Carpinese) z pewnością zostałoby wybrane na pierwszy singiel.

Read more: Cnotliwy Festiwal

Znakomity wieczór Marcina Błażewicza - relacja Tadeusza Deszkiewicza

Koncert benefisowy Marcina BłażewiczaW niedzielny wieczór, 21 listopada 2010 roku w radiowym Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego odbył się koncert benefisowy Marcina Błażewicza, kompozytora i pedagoga, profesora warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina. Koncert był niewątpliwym sukcesem tego znakomitego i stanowczo zbyt rzadko goszczącego na koncertowych estradach Twórcy.
W programie znalazły się jego cztery utwory: ...Et tua res agitur, Concerto rustico, Koncert fletowy i Koncert fortepianowy (premiera polska). Pierwszy z nich to krótki utwór żałobny napisany w 1987 roku na rocznicę śmierci ks. Jerzego Popiełuszki.
Concerto Rustico to trzyczęściowy koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową, napisany dwa lata temu na zamówienie V Międzynarodowego Konkursu Marimbafonowego w Stuttgarcie. W pierwszej i trzeciej części słychać wyraźne nawiązania – co sugeruje tytuł – do ludowo-polskich pierwiastków rytmicznych i harmonicznych. Środkowa natomiast część jest znacznie bardziej dynamiczno-demoniczna. Ten wyróżniający się we współczesnej, polskiej literaturze muzycznej utwór został wykonany przez doskonałą marimbofonistkę Martę Klimasarę. Artystka uwiodła publiczność niezrównaną wirtuozerią i – na co zwróciłem szczególną uwagę – godną podziwu umiejętnością subtelnego różnicowania dynamiki tego trudnego instrumentu. To niewątpliwie Artystka, której powrotu na polskie estrady będziemy niecierpliwie oczekiwać (mieszka w Niemczech).
Po przerwie usłyszeliśmy kolejny hit wieczoru – Koncert na flet i orkiestrę smyczkową. Tym razem solistką była doskonała flecistka Agata Igras Sawicka. Rytm utworu, jak i wirtuozeria solistki od pierwszych dźwięków zahipnotyzowały publiczność. Niezwykły temperament utworu kompozytor uzyskał czerpiąc momentami inspirację z bałkańskich wzorów. Podobnie bałkańskie brzmienia – mimo deklaracji kompozytora, ze utwór powstał w związku z 200 rocznicą urodzin Fryderyka Chopina, usłyszałem w finałowym dziele wieczoru –Koncercie fortepianowym. Z trudnym zadaniem jego wykonania bezbłędnie poradził sobie Tadeusz Domanowski, który koncert zagrał z biegłością, pokazując zarówno żywiołową pianistykę, jak i subtelne brzmienia trudnej partii fortepianowej, delikatne emocje i wybuchy pianistycznego temperamentu.
Read more: Znakomity wieczór Marcina Błażewicza - relacja Tadeusza Deszkiewicza

Igrzyska Olimpijskie 2011 w Krakowie - relacja

OlimpiadeStało się - po latach oczekiwań Olimpiada nareszcie w Polsce! I to za sprawą dwudziestokilkuletniego Włocha Giovanniego Battisty Pergolesiego, którego operę seria w wersji koncertowej zaprezentowano w ramach trzeciej edycji cyklu "Opera Rara". Olimpijska flaga już od kilku tygodni powiewała na miejskich billboardach. Tu i ówdzie pobrzmiewało echo hasła braterstwa narodów - zakwalifikowano przecież zawodników z Włoch, Kuby, Francji i Grecji. Wreszcie nadszedł 20 stycznia 2011 roku - czas uroczystego otwarcia, po którym wnętrza Teatru-Stadionu im. Juliusza Słowackiego w Krakowie wypełniły dźwięki hymnu olimpijskiego.

Ostatnie takty uwertury posłużyły za sygnał do rozpoczęcia muzyczno-barokowych zawodów z prawdziwego zdarzenia. Osnute one zostały wokół jednego z najlepszych librett Pietra Metastasia, traktującego o historii miłosnej rozgrywającej się podczas igrzysk olimpijskich. Centralną postać dramatu stanowi Arystea, w którą wcieliła się Roberta Mameli. Charyzmatyczna sopranistka fenomenalnym wykonaniem arii gniewu Tu me da me dividi wznieciła olimpijski ogień, który płonął w jej głosie przez cały spektakl. Główna bohaterka darzy odwzajemnionym uczuciem Megaklesa - w tej roli Yetzabel Arias Fernandez. Pochodzącej z Hawany mezzosopranistce przypadła w udziale m.in. pełna sprzecznych emocji aria Se cerca, se dice, najpopularniejszy fragment dzieła Pergolesiego. Solistka z łatwością udźwignęła ciężar tego zadania, ale nieżyczliwych pragnących złożyć doniesienie o stosowaniu dopingu ze strony publiczności uprzedzę: na tych igrzyskach był on dozwolony, wręcz wskazany. Najbardziej skorzystały z tego właśnie dwie wyżej wymienione zawodniczki. Przyjaciel, a jednocześnie konkurent Megaklesa to Licydas, którego partię dostojnie brzmiącą barwą wyśpiewała Mary-Ellen Nesi. Ostatecznie wiąże się on jednak z Argeną, reprezentowaną na scenie przez Monicę Piccini. Skład obsady uzupełnił Mirko Guadagnini (jako król Klistenes pojął on sztukę władania swym głosem niczym potężnym orężem), Cyril Auvity (powiernik Licydasa Amintas) oraz Alessandra Visentin (posłaniec Alkandro). Tak przedstawia się pełna lista zawodników, ale nie sposób pominąć osoby, bez której Olimpiada by się nie odbyła. To maestro Ottavio Dantone pełniący rolę niestrudzonego trenera-dyrygenta i dowódcy przestrzegającego zasady czystej i porywającej gry zespołu Accademia Bizantina.

W tych rozgrywkach nie było przegranych. Zresztą, jeśli wierzyć sportowej maksymie: Najważniejszą rzeczą w igrzyskach olimpijskich jest nie zwyciężyć, ale wziąć w nich udział. Ci którzy to zrobili, z pewnością nie żałują swej decyzji. Koncert przeszedł już do historii, jednak muzyczna olimpiada w tradycyjnym tego słowa znaczeniu właśnie się rozpoczyna. To czas oczekiwania na kolejną edycję "Opera Rara".

Marek Dolewka