Polmic - FB

news

Koncert na Wielki Tydzień - w Łodzi

Koncert na Wielki Tydzień Teatr Wielki w Łodzi zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godzinie 19.00 na Koncert na Wielki Tydzień. W jego programie znajdzie się Symfonia pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego na sopran i orkiestrę oraz Stabat Mater na głosy solo, chór i orkiestrę Karola Szymanowskiego.

Koncerty na Wielki Tydzień są już piękną, muzyczną tradycją w Łodzi. Dzieła mistrzów pomagają w skupieniu i poddaniu się osobistej refleksji, jaką przynosi Wielki Tydzień. W tym roku koncert wypełnią utwory ilustrujące uniwersalny motyw Stabat Mater czyli Matki Boleściwej. Usłyszymy wybitne dzieła kompozytorów polskich. III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego jest wyrazem wiary, która jest wieczna, łączy ludzi ponad wszelkimi podziałami oraz daje wielką siłę. To jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki współczesnej. Jej nagranie z 1992 roku rozeszło się w ponad milionie egzemplarzy. Stabat Mater Karola Szymanowskiego jest utworem, który przez wielu krytyków został uznany za najwybitniejsze dzieło kompozytora. On sam wyrażał się o nim jako o kompozycji, w której doszło do pełnego skrystalizowania wyrazu jego twórczości. Za tekst posłużył Szymanowskiemu polski przekład słynnej średniowiecznej sekwencji autorstwa Józefa Jankowskiego Stała matka bolejąca.

Wystąpią: Joanna Woś, Olga Maroszek, Zenon Kowalski oraz chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego.

Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii - wystawa

Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii Narodowe Centrum Kultury zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godz. 18.00 do Galerii Kordegarda w Warszawie na wernisaż wystawy pt. Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii.

Od 2011 roku w budynku przy Płockiej 13 swoją siedzibę ma Narodowe Centrum Kultury. Organizując wystawę jej twórcy chcą pokazać lata świetności oryginalnego „Odeonu”, a tym samym przybliżyć historię początków polskiej fonografii oraz losy jednego z niewielu zachowanych obiektów przedwojennej Woli. Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. oryginalną maszynę do nagrywania płyt firmy Neumann z lat '30, matrycę do tłoczenia płyt i same płyty „Odeonu” oraz pamiątki związane z historią Płockiej 13 i jego dawnych właścicieli - fotografie artystów, katalogi płytowe, reprodukcje unikatowych akt Biura Odbudowy Stolicy wpisanych na listę „Pamięć Świata” UNESCO, ortofotomapy pokazujące budynek i jego otoczenie w roku 1935, 1945 i współcześnie, kopie dokumentów symbolicznie zamykające przedwojenną historię prywatnej firmy – ustawy, dekrety, zarządzenia nowych władz państwowych.

Na wystawie, której tematem jest fonografia, nie mogło zabraknąć muzyki. Oryginalne odeonowskie płyty, odtwarzane na zabytkowym gramofonie zabrzmią 2 kwietnia na wernisażu, a także w trakcie trzech specjalnych pokazów – 12, 19 i 27 kwietnia o godzinie 17.00. Przez cały czas trwania wystawy zwiedzający będą mogli posłuchać cyfrowych kopii przedwojennych nagrań.

Większość eksponatów pochodzi z kolekcji znawcy przedwojennej fonografii, dr. Tomasza M. Lerskiego, który razem z muzykologiem i dziennikarzem, Maciejem Łukaszem Gołębiowskim jest kuratorem wystawy. Scenografię przygotował Artur Gosk, a za oprawę plastyczną i graficzną odpowiedzialna jest Edyta Ołdak.

Wystawę będzie można oglądać do 27 kwietnia 2015 roku.

Read more: Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii - wystawa

Misteria Paschalia 2015

Misteria Paschalia 2015W poniedziałek, 30 marca w 2015 roku rozpocznie się w Krakowie jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce dawnej – „Misteria Paschalia”.

Siedem dni, siedem koncertów oraz plejada gwiazd wykonawstwa historycznego. Tegoroczna odsłona festiwalu będzie prezentacją dziedzictwa europejskiej muzyki od średniowiecza, aż po klasycyzm. Obok uwielbianych przez publiczność wybitnych muzyków - Jordiego Savalla i Ottavia Dantone, powrócą do Krakowa Christophe Rousset i René Jacobs. Po raz pierwszy ze swoimi zespołami na festiwalu zaprezentują się Diego Fasolis, Alessandro de Marchi i Paul van Nevel. To wszystko w atmosferze Wielkiego Tygodnia – od 30 marca do 5 kwietnia 2015 roku.

- Główną oś tegorocznego Festiwalu „Misteria Paschalia” wyznacza prezentacja trzech oratoriów – Niccola Jommellego (Isacco, figura del Redentore), Bernarda Pasquiniego (La sete di Cristo) i George’a Friderica Handla (Jephtha) oraz dwóch pasji opartych na Ewangelii św. Jana autorstwa Cipriana de Rore i Johanna Sebastiana Bacha. Uzupełnieniem programu będzie przedstawienie XIV-wiecznych utworów zamieszczonych w tzw. „Czerwonej Księdze z Montserrat” oraz mistycznego cyklu Ciemnych Jutrzni Françoise’a Couperina. - mówi Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.

Koncerty festiwalowe odbędą się m.in. w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce, a także po raz pierwszy w historii festiwalu w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.misteriapaschalia.com

Ensamble Peregrina w Dniu specjalnym Euroradia

Ensamble Peregrina Program 2 Polskiego Radia i Narodowy Instytut Audiowizualny zapraszają 29 marca 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert Ensemble Peregrina z Bazylei (na zdjęciu). Znakomici artyści przedstawią polską muzykę średniowieczną w kontekście europejskim.

W pierwszej części koncertu, zatytułowanej Sacer Nidus – Święte Gniazdo i poświęconej początkom państwa polskiego, usłyszymy hymny i sekwencje ku czci św. Wojciecha ze źródeł gnieźnieńskich i krakowskich z XIV i XV wieku. Wiele z tych utworów to adaptacje melodii obcych z łacińskimi tekstami twórców polskich. Na szczególną uwagę zasługuje zrekonstruowany lament na śmierć Bolesława Chrobrego z Kroniki Galla Anonima oraz najwcześniejsza, bo zanotowana około roku 1001, sekwencja Annua recolamus poświęcona św. Wojciechowi, w której odnajdujemy pierwszą wzmiankę nazwy naszego państwa (Polania).

Część drugą wypełni muzyka ze źródeł paryskich i starosądeckich (XIII/XIV wiek), ukazująca ścisłe związki kompozycji rodzimych z klasztorów małopolskich klarysek z nowatorską i rewolucyjną szkołą Notre Dame.

Ensemble Peregrina wystąpi w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett - śpiew, harfa oraz kierownictwo artystyczne, Kelly Landerkin – śpiew, LorenzaDonadini – śpiew, Hanna Järveläinen – śpiew, Baptiste Romain – fidel.

Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawy

Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawyWernisaż wystawy, zapowiadającej otwarcie nowej ekspozycji w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, odbędzie się 24 marca 2015 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w warszawskich Łazienkach Królewskich. Wstęp wolny.

Planowana nowa ekspozycja w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli to zaledwie trzecia stała wystawa od czasów powojennej Polski. Pierwszą ekspozycję zrealizowano w duchu polskiego dworku szlacheckiego. Otwarto ją w 1949 roku – w 100. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina. Kolejną, przygotowaną w 2010 roku z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina można było oglądać do jesieni 2014 roku. Cechowała się prostą i oszczędną stylistyką. Zrezygnowano z dużej ilości eksponatów, a istotnym elementem ekspozycji uczyniono opowieść prowadzącą zwiedzającego (audio-przewodnik) przez park-pomnik i wnętrza dworku. Niebawem miłośnicy Fryderyka Chopina będą mogli zwiedzać Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w zmienionej aranżacji. Otwarcie nowej ekspozycji planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Read more: Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawy

Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi

Zygmunt KrauzeGłówną częścią obchodów Jubileuszu 70-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi będzie uroczyste posiedzenie Senatu, zaplanowane na 24 marca 2015 roku, dokładnie w 70. rocznicę rozpoczęcia zajęć w powojennym konserwatorium w Łodzi. Podczas uroczystości tytuł doktora honoris causa otrzyma światowej sławy kompozytor i pianista prof. Zygmunt Krauze (na zdjęciu) od wielu lat związany z łódzką Akademią.

– To wyjątkowa okazja do świętowania, ponieważ łódzka Akademia Muzyczna była pierwszą spośród polskich uczelni muzycznych, które powstały po wyzwoleniu kraju spod okupacji hitlerowskiej – podkreśla prof. dr hab. Cezary Sanecki, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi. Łódzka Akademia była też pierwszą szkołą wyższą, która po wojnie rozpoczęła w Łodzi działalność dydaktyczną. Stało się to możliwe dzięki staraniom grupy łódzkich pedagogów, którzy przyczynili się do reaktywacji Konserwatorium Muzycznego Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, działającego w Łodzi w latach 1911-39.

24 marca br. podczas jubileuszowego posiedzenia Senatu w Sali Koncertowej Akademii tytuł doktora honoris causa otrzyma charyzmatyczny artysta prof. Zygmunt Krauze – wybitny kompozytor, pianista i pedagog, od wielu lat prowadzący w łódzkiej Akademii Muzycznej klasę kompozycji. – Jest twórcą wszechstronnym, obok form tradycyjnych uprawia gatunki awangardowe: performance, instalacje i aranżacje przestrzenne – wymienia dr hab. Ewa Kowalska-Zając, dziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. – Profesor stworzył oryginalny styl muzyczny inspirowany malarstwem Strzemińskiego, a o randze jego twórczości świadczą wykonania jego kompozycji na całym niemal świecie oraz liczne nagrody i odznaczenia, m.in.: francuska Legia Honorowa i tytuł Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres. W 2012 roku Zygmunt Krauze został nagrodzony Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku, zaś w maju 2014 Narodowy Uniwersytet Muzyczny w Bukareszcie przyznał mu doktorat honoris causa. Na finał uroczystości zaplanowano prezentację audiowizualną pt. Unizm i sensualizm w muzyce Zygmunta Krauze oraz wykonanie jego Kwintetu fortepianowego.

Read more: Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi

Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent

Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent Instytut Muzyki i Tańca, Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Magazyn muzyczny „Presto” zapraszają w środę, 25 marca 2015 roku o godz. 19.00 do Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie na premiery filmów Prawykonanie (2014, 34’30) i Dyrygent – rezydent (2014, 25’20), wg scenariusza i w reżyserii Mai Baczyńskiej. Wstęp wolny.

Główni bohaterowie filmów do młodzi kompozytorzy – Wojciech Błażejczyk, Tomasz Opałka i Ignacy Zalewski oraz dyrygenci – Rafał Kłoczko, Maciej Koczur, Krzysztof Kozakiewicz i Maciej Tomasiewicz. W filmach utrwalone zostały obszerne fragmenty prawykonań zamówionych utworów oraz prób i koncertów w ramach rezydencji, a także wywiady z organizatorami i artystami uczestniczącymi w projektach. Filmy powstały w polskiej i angielskiej wersji językowej.

Read more: Premiery filmów: Prawykonanie i Dyrygent – rezydent

Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego

Koncert Wielkopostny Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego, który odbędzie się 28 marca 2015 roku o godz. 19:30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku.

W programie koncertu poruszające utwory pasyjne, korespondujące z rozpoczynającym się Wielkim Tygodniem, pośród których usłyszymy polskie prawykonanie utworu Recordare z oratorium Dies Illa Krzysztofa Pendereckiego. Koncert dedykowany pamięci niedawno zmarłego polskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego zawiera wiele jego utworów m.in. napisane w 90 roku życia Stabat Mater, a także Campana, Miserere, Agnus Dei i Crux-Lux. Na koncercie obecna będzie wdowa – Krystyna Koszewska.

Polski Chór Kameralny wystąpi pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Słowo o kompozytorze wygłosi Alina Kurczewska (Radio Merkury Poznań).

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena 201522 marca 2015 roku pod hasłem „Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler” rozpocznie się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jedno z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Wystąpią znakomici dyrygenci, wybitni soliści, wspaniałe orkiestry z Europy i świata, a w programie znajdzie się nie tylko dobrze znana klasyka, ale również muzyczne odkrycia i premiery.

Usłyszymy utwory Beethovena, Brahmsa i Mahlera, jak też dzieła innych twórców, które w tym okresie powstały. Trwający dwa tygodnie (do 3 kwietnia 2015 roku) festiwal stanie się w tym roku areną popisów wspaniałych dyrygentów. Podziwiać będziemy Leonarda Slatkina, czeskiego mistrza batuty Jiři Bělohlávka wraz z Filharmonią Czeską, związanego z Cincinnati Symphony Orchestra Robert Trevino, który na festiwalu poprowadzi orkiestrę Sinfonię Varsovię, a także dyrygentów młodego pokolenia, w tym występującego w Polsce po raz pierwszy Rosjanina Vasily’a Petrenko, szefa Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Z zespołem Filharmonii Narodowej wystąpi wysoko ceniony, a pochodzący z Armenii Sergey Smbatyan, a towarzyszyć mu będzie wybitna hiszpańska skrzypaczka Leticia Moreno. W niecodziennym programie podziwiać zaś będziemy międzynarodową Baltic Sea Youth Philharmonic, którą poprowadzi Kristjan Järvi. Zabrzmią utwory kompozytorów krajów basenu Morza Bałtyckiego, w tym Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega, Arvo Pärta, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, ale też młodych twórców współczesnych, jak choćby Gediminasa Gelgotasa z Litwy.

Na festiwalu usłyszymy również wirtuozów fortepianu: chińską pianistkę Zee Zee, Alexeia Volodina z Rosji oraz Simona Trpceskiego z Macedonii, a także wspaniałych polskich pianistów: Julię Kociuban i Szymona Nehringa, którzy będą reprezentantami kraju w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi nazywana operowym thrillerem psychologicznym The Turn of the Screw Benjamina Brittena (28 marca). Ukończona w 1954 roku opera po raz pierwszy wykonana została we Włoszech, wkrótce potem w Londynie, a wreszcie w Nowym Jorku. Na polskich scenach nie zagościła nigdy. Pod batutą Łukasza Borowicza i w międzynarodowej obsadzie wokalnej opera Brittena zaprezentowana zostanie w ramach realizowanego od wielu lat festiwalowego cyklu prezentacji zapomnianych lub zupełnie nieznanych dzieł operowych. Miłośników opery czeka również przekrojowa prezentacja twórczości Pietra Mascagniego (w 70. rocznicę śmierci kompozytora), w tym operowe arie i duety z Masek, Lodoletty, Iris, Isabeau, Nerone, Przyjaciela Fritza i Rycerskości wieśniaczej. Solistami będą Ewa Vesin (sopran) i David Sotgiu (tenor). Polską Orkiestrą Sinfonią Iuventus zadyryguje Massimiliano Caldi (24 marca).

Read more: Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena