Polmic - FB

news

Kraków | Conference dedicated to Mieczysław Weinberg

Wajnberg

The international conference dedicated to Mieczysław Weinberg on the 100th death anniversary will take place on 7-10 November 2019 at the Academy of Music in Kraków.

The event is organized by the Violin and Viola Department. The conference will be attended by PhD Beata Bolesławska (Polish Academy of Sciences), PhD Maria Sławek (Academy of Music in Kraków), and music critic Dorota Szwarcman. The speakers will discuss the relationships between music and power, the work of composers in exile and will new research on Polish musicians of Jewish origin.

The works of Mieczysław Weinberg, Andrzej Panufnik, Ryszard Sielicki and Grażyna Bacewicz will be presented during three concerts with the participation of world-famous musicians: Linus Roth, Wajnberg Trio (Krzeszowiec / Dobrowolski / Sałajczyk), Maria Sławek, Monika Gardoń-Preinl, Mieczysław Szlezer, Aleksandra Kuls. Linus Roth, who is a violin professor at "Leopold-Mozart-Zentrum" at the University of Augsburg, the artistic director of the 10th Leopold Mozart International Violin Competition and of the "Ibiza Concerts" international festival, in 2015 founded the International Mieczysław Weinberg. On 8 November, the professor will conduct a lecture in English.

Full programme available at: https://www.amuz.krakow.pl/event/mieczyslaw-weinberg-tworca-wobec-historii-tozsamosc-interpretacje-konteksty-konferencja-naukowa-w-100-rocznice-urodzin/ 

Warsaw Autumn Available!

Around 400 photographs from the "Warsaw Autumn" festival archives is available on www.polmic.pl as part of the "Warsaw Autumn Available!" project.

In the last three years, the Polish Music Information Center POLMIC has been implementing a programme of complex archivisation, digitalisation and sharing collections of recordings and photos related to the "Warsaw Autumn" International Festival of Contemporary Music – the most important contemporary music festival in Poland and one of the most important events of this type in Europe and in the world. Photographs documenting the festival over the past 60 years of its existence are a true national heritage, reflecting the history of Polish musical culture in this period, immortalizing its creators and presenting their most important works. The aim of our activities is to protect archival photos from inevitable degradation and to provide valuable materials to a wide audience, through the polmic.pl and muzar.polmic.pl websites, as well as through the monographic portals of selected composers.

A unique and priceless collection of photographs includes those from the International Festival of Contemporary Music "Warsaw Autumn" from the years 1977-1980, thus from the four consecutive editions of the festival (from XXI to XXV). Photographs available in the online gallery are primarily documentation of festival concerts and accompanying events in the lens of Jan Hausbrandt and Andrzej Glanda – photographers who collaborated with the "Warsaw Autumn" for many years.

The project was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund.

 

 

 

Szwajcaria | 15. CULTURESCAPES: Poland 2019

CulturescapesCULTURESCAPES to, odbywający się w Szwajcarii, interdyscyplinarny festiwal poświęcony promowaniu dialogu międzykulturowego. Na jego tegoroczną edycję składa się 220 wydarzeń prezentujących szwajcarskiej publiczności polską kulturę i tożsamość. Wydarzenie potrwa od 5 października do 6 grudnia 2019.

W poprzednich odsłonach festiwalu szwajcarska publiczność miała okazję poznać kulturę Gruzji, Izraela, Ukrainy czy Japonii. W tym roku przyszła kolej na Polskę. 15. edycja CULTURESCAPES jest wyjątkowa, bo towarzyszy jej 100. rocznica nawiązania polsko-szwajcarskich relacji dyplomatycznych. Według kuratorów, Jurriaana Cooimana i Kateryny Botanovej, Polska kojarzona jest głównie z czołową rolą w transformacji demokratycznej i z ruchem Solidarności, który doprowadził do upadku muru berlińskiego. Dalej pozostaje ona jednak dla szwajcarskich uczestników kultury "terra incognita", co ma się zmienić za sprawą CULTURESCAPES.

Program CULTURESCAPES prezentuje szerokie spektrum polskiej muzyki, od średniowiecza aż po współczesność. Kluczowym muzycznym wydarzeniem festiwalu będzie premiera opery Król Roger w Konzert Theater Bern. Ważna jest również postać Fryderyka Chopina, którego twórczość odtworzą zarówno studenci i absolwenci szwajcarskich akademii muzycznych, jak i takie znakomitości jak Julianna Awdiejewa czy Ronald Brautigam. W programie znajdą się również polscy kompozytorzy i wykonawcy związani ze Szwajcarią, jak Karol Szymanowski i Witold Lutosławski. Najnowsza muzyka polska zostanie zaprezentowana w Gare du Nord Basel. Najważniejszym wydarzeniem będzie tu koncert symfoniczny Basel Sinfonietta, realizowany wspólnie z festiwalem Warszawska Jesień. Wśród polskich i zagranicznych solistów w koncertach festiwalowych wezmą udział Piotr Anderszewski, Ronald Brautigam, Krzysztof Chorzelski i Agata Zubel.

Więcej informacji na stronie: https://culture.pl/pl/wydarzenie/15-edycja-festiwalu-culturescapes 

Szczegółowy program Festiwalu: https://www.culturescapes.ch/polen

Program Reorientacji Zawodowej Muzyków

Program reoreintacjiInstytut Muzyki i Tańca ogłasza nabór wniosków aplikacyjnych do Programu Reorientacji Zawodowej Muzyków na sezon 2019/2020. Termin zgłoszeń do pierwszych kursów upływa 15 listopada 2019 roku.

Program Reorientacji Zawodowej Muzyków adresowany jest do profesjonalnych muzyków, obywateli polskich i rezydentów, którzy z powodów zdrowotnych, lub innych życiowych przeszkód nie mogą uprawiać zawodu artysty, a nie uzyskali jeszcze prawa do emerytury lub renty. W szczególności dotyczy to następujących specjalności: śpiewacy – soliści i chórzyści oraz muzycy grający na instrumentach dętych. Celem programu jest umożliwienie uczestnikom rozpoczęcia (również samodzielnej) nowej działalności zarobkowej do czasu nabycia prawa do emerytury lub renty. Preferowane będzie podejmowanie aktywności zawodowej związanej z branżą muzyczną.

W pierwszej edycji Programu, przypadającej na 2019/2020 rok, osoby zainteresowane reorientacją zawodową mogą skorzystać z następujących form wsparcia: bezpłatny kurs konserwacji / strojenia fortepianów, bezpłatny kurs komputerowego pisania nut, bezpłatny kurs animatora życia muzycznego oraz stypendium na realizację indywidualnego projektu przekwalifikowania zawodowego.

Termin nadsyłania zgłoszeń do udziału w kursach (Programy: I, II, III) w 2019 r. upływa w dniu 15 listopada 2019 roku. Zgłoszenia nadesłane po terminie będą uwzględniane w miarę wolnych miejsc. Wnioski o stypendia na realizację indywidualnych projektów przekwalifikowania zawodowego (Program IV) przyjmowane będą do 30 listopada 2019 r., a w 2020 roku – do 28 lutego, do 31 maja oraz do 30 września – do wyczerpania środków.

Szczegółowe informacje oraz wzory formularzy aplikacyjnych są do pobrania są na stronie IMiT: http://www.imit.org.pl/programy/departament-muzyki/2918 

Toruń | Franciszek Woźniak In Memoriam

Wozniak

The Pomeranian Music Society invites you to the 38th Social Concert "Franciszek Woźniak In Memoriam", which will take place on the tenth anniversary of the composer's death, on 7 November 2019 at 5 p.m. in the Concert Hall of the Music School Complex in Toruń.

Next to the compositions by Franciszek Woźniak – Three Miniatures (1956), Sonata (1956), Etude No. 11 from the cycle 12 Etudes for piano (1962-65), Word of Copernicus for mixed choir (1973), Symphony for percussion (1970) – the programme will feature works of his students: Sonatina for piano by Michał Zieliński, White Clouds, In my homeland to words by Czesław Miłosz for baritone and piano by Aleksandra Brejza, Sonata No. 7 for piano, part 3 by Marcin Kopczyński, Planetoid 14382 Woszczyk and Planetoid 1572 Posnania for trombone and percussion instruments by Magdalena Cynk, and Waiting for for piano and electronics by Sławomir Opaliński. The performers will be lecturers and students of the Academy of Music in Bydgoszcz and artists associated with the music school in Toruń.

Franciszek Woźniak (1932-2009) graduated from the State Higher School of Music in Poznań in the composition class of Tadeusz Szeligowski. He lectured at the State Higher School of Music in Gdańsk, and then in Bydgoszcz, where he organized the Composition and Theory of Music Department and the Vocal and Acting Department. In the years 1975-1981 he was the president of the Poznań Branch of the Polish Composers' Union, and in the years 1975-1990 he was a member of the Repertoire Committee of the Poznań Music Spring Festival. He was awarded, among others Officer's Cross of the Order of Polonia Restituta in 1999 and the Medal of the Mayor of Bydgoszcz in 2005. He was the author of articles on music theory. His compositional output includes around 100 works – orchestral, chamber, solo, vocal and instrumental, choral and stage works. His compositions were performed at national and international festivals, and were also recorded by the Polish Radio.

More information athttp://www.ptm.info.pl/

Olsztyn | Stage for Polish Music

SDMP

A concert inaugurating the "Stage for Polish Music" series in Olsztyn will take place on 7 November 2019 at 7.00 p.m. at the Warmian-Masurian Philharmonic, featuring Cuore Piano Trio. The event will be hosted by the director of the Institute of Music and Dance, Maxymilian Bylicki.

The Cuore Piano Trio was founded in 2017 on the initiative of students of the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw. Zuzanna Budzyńska (violin) studies in the class of Prof. Andrzej Gębski, Jadwiga Roguska (cello) – in the class of Prof. Tomasz Strahl and Mateusz Szmyt, while Szymon Ogryzek (piano) – in the class of Prof. Joanna Ławrynowicz-Just. As an ensemble, the musicians are trained in the chamber music class of Prof. Krystyna Makowska-Ławrynowicz. The trio has won several international chamber competitions, including in Singapore (2019), Athens and Bydgoszcz (2018). The Cuore Piano Trio participates in the programme of the Institute of Music and Dance "Stage for Polish Music", thanks to which in the 2019/2020 artistic season it will perform three recitals – at the National Philharmonic, Świętokrzyska Philharmonic and Warmian-Masurian Philharmonic.

The programme of the upcoming concert will include Three Polonaises, Op. 9 by Karol Lipiński arranged for violin and piano by Piotr Wróbel, as well as compositions by Franciszek Lessel – Trio in E major, Op. 5 for violin, cello and piano, Artur Malawski – Piano Trio, and Ludomir Różycki – Rhapsody, Op. 33 for piano, violin and cello.

More information athttps://filharmonia.olsztyn.pl/

Bydgoszcz | World premiere of Paderewski's songs

Paderewski

The world premiere of the Ignacy Jan Paderewski's songs arrangeed for soprano and string orchestra by Marcin Gumiela will take place on 6 November 2019 at 7 p.m. at the Pomeranian Philharmonic in Bydgoszcz on the 159th birth anniversary of the Master.

Paderewski's songs are characterized by "beautiful musical themes, a perfect sense of harmony with the text, as well as extremely diverse and colorful piano parts." Bydgoszcz audience will listen to the world premiere of Six Songs to words by Adam Mickiewicz, Op. 18 and Twelve songs to words by Catulle Mendès, Op. 22 in the arrangement by Bydgoszcz composer Marcin Gumiela. The soloist of the concert will be soprano Alina Adamski, a laureate of the 1st prize and seven special prizes (including one granted by the Pomeranian Philharmonic) at the 5th Ignacy Jan Paderewski Vocal Competition iin Bydgoszcz (2015). The Capella Bydgostiensis Chamber Orchestra will be conducted by Maciej Koczur, a recognized conductor of the young generation.

The concert is co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage as part of the "Independent" Multiannual Programme for 2017-2022.

More information athttp://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/en/blog/wydarzenia/piesni-ignacego-jana-paderewskiego/

Kraków | A concert as part of the 14th Days of John Paul II

AMK

The world premiere of Adagio by Henry Jan Botor will take place on 5 November 2019 at 7 p.m. in Saints Peter and Paul Church during the concert as part of the 14th Days of John Paul II.

The days of John Paul II have permanently entered the calendar of artistic and scientific events organized in autumn in Krakow. This year's edition is particularly important because it anticipates the 100th anniversary of the birth of the Holy Polish Pope. On this occasion, the Academy of Music in Krakow organises a unique concert with the participation of the Krakow choirs, the chamber orchestra and outstanding soloists: Kaja Danczowska (violin) and Jolanta Kowalska-Pawlikowska (soprano), under the direction of the Rector of the Krakow Academy of Music, Professor Stanisław Krawczyński.

The programe will include motets and hymnes by the British composer John Rutter, as well as the premiere of Adagio for violin, string orchestra and percussion by Henryk Jan Botor – composer and organist from Tychy, lecturer at the Academy of Music in Krakow. Admission free!

More information athttps://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-orkiestry-kameralnej-dni-jana-pawla-ii/

Poznań | Premiere of "Musica Posthumana"

Musica

The premiere performance of Musica Posthumana by Jakub Czerski, Przemysław Degórski, Marta Kaca and Jan Skorupa will take place on 5 November 2019 at 8 p.m.at the Zamek Culture Center in Poznań.

Musica Posthumana is a combination of concert, stage installation and choreography. The resulting sound environment combines instrumental and electronic music and sonifies body movement data. The spectacle uses, among others machine learning strategies and motion capture system.

The title refers to the Boetius of Dacia's theory of three spheres, which introduces the division of music into musica instrumentalis – music heard by man, musica humana – music of harmony of soul and body, and musica mundana – music of harmony of the Universe. The performance broadens this division by a fourth element – the title musica posthumana, in which the boundaries of the division proposed by Boetius blur, and the sound receives autonomous agency, enters into dynamic relations with other elements of the environment and empowers inanimate entities.

Musica Posthumana's performance is, according to the creators, an environment that functions on the basis of the relationship between sound, movement and technology. Their existence and continuous intertwining makes it difficult to talk about the elements of the spectacle as isolated, self-sufficient materials. Therefore, the perspective of entities functioning solely on the basis of interaction with each other becomes more favorable.

More information at: https://ckzamek.pl/wydarzenia/5311-moja-muzyka76-musica-posthumana/  and https://www.facebook.com/events/2178634412430681/